Vem kör vad på GR08?
Nu har vi koll på typ en tredjedel av båtarna som skall segla Gotland Runt nästa år. Inte illa på mindre än en vecka. Helt klart är att IRC verkar poppis och att ORC Club är iskallt.
Nu har vi koll på typ en tredjedel av båtarna som skall segla Gotland Runt nästa år. Inte illa på mindre än en vecka. Helt klart är att IRC verkar poppis och att ORC Club är iskallt.
Jan
Dec 5, 2007 @ 09:36
Kanske beror svaren aningen på vid vilket forum som frågan ställts?
Peter Gustafsson
Dec 5, 2007 @ 11:43
Du menar att ORC Club-seglarna hänger på nån annan sajt?
Eller att fördelningen skulle se mycket annorlunda ut bland icke Svensktalande deltagare?
Jan
Dec 5, 2007 @ 12:54
Du förstår nog säkert att jag menar att dina besökare är rätt så IRCiga helt p.g.a. t.ex. de båtar som du presenterar här. Ttror du inte det?
Richard
Dec 5, 2007 @ 13:17
finns det några andra båtar just nu?
Arthur
Dec 5, 2007 @ 13:23
Jan–> Du har nog rätt i det. Om man kollar på regatta.nu så handlar det mest om CB66 där, så den sidan är väl då ett Jolle-forum?
Vilka forum tänker du på som är renodlade ORC Club och LYS?
Mvh
//Arthur
Olla
Dec 5, 2007 @ 14:09
Jag tror att röstningen speglar hur de flesta båtägare ser på handicap system just nu. Jag tror dock att “framgången”(+3!) för IRC beror på att man vill ha en förnyelse samt att gräset är alltid grönare någon annanstans. Dessutom så verkar det inte vara ORC INT/IMS som tappat utan snarare LYS och ORC Club.
Ingen vet ju i Sverige vad som kommer att hända om vi byter från ORC till IRC. Blir vi mer eller mindre nöjda?
Jag tycker dock att det varit mer positiva strömmar runt ORC INT. i höst än vad det varit runt IMS senaste åren.
Ett faktum som är svårt att bortförklara är att ISAF anser att ORC INT. är den enda? respit regel som är utformad så att man kan sanktionerar EM, VM OSV.
Mats V
Dec 5, 2007 @ 14:21
Återstår att se om ORC Int kan övertyga IRC-förespråkare om att den är så rättvis att alla kan vara med på lika villkor. Att ALLA går över om den visar sig vara rättvis är ändå inte troligt eftersom det finns båttyper som kommer hävda sig relativt sätt bättre i IRC och kanske inte är så intresserade av att segla i en “rättvis” klass. Precis som fallet varit med IMS.
Som sagt; det skall bli mycket intressant att se faktiskt utfall av ORC Int!
PelleL
Dec 5, 2007 @ 14:40
Det enda man kan vara helt övertygad om är varken IRC eller ORCI är “rättvisa” i betydelsen att dom ratar hela spektrumet av båtar på ett sätt som uppfattas som rättvist av alla. För de storlekar av båtar som de flesta av oss seglar dvs upp till 40′ så missgynnar både IRC och ORCI “sportbåtstypen” dvs vi lär inte se en Mumm 30 eller en J/125 eller något ännu sportigare vinna GR annat än möjligen i LYS. Förövrigt är mitt stalltips att segraren i IRC2 seglar Albin Express.
Patrick Lindblom
Dec 5, 2007 @ 14:52
En slutsats man kan dra av omröstningen är att de som har deltagit till merparten representerar de stora båtarna. Huruvida det blir någon förändring i fördelningen när även mindre båtar är med och röstar är väl svårt att sia om, men eftersom ett Endorsed IRC-brev är betydligt dyrare att skaffa än ett LYS-dito så får man väl anta att många av de mindre båtarna håller sig kvar i LYS. På grundval av detta tror jag inte att LYS-klassen kommer att halveras såsom undersökningen visar.
Peter Gustafsson
Dec 5, 2007 @ 16:38
Jag tror det är svårt att dra slutsatsen att merparten av de 50.000 personer som läser blur.se är “IRC-iga” eller att aktiviteten på shf.nu återspeglar intresset för ORC International :-)
“Framgången” för IRC är inte om att dra fler båtar än ORC International, utan att det blir en ordentlig klass med coola båtar. Samtidigt som 15 st X-35 är en grym framgång för tajt havskappsegling (svårare att vinna den klassen än ORC Int 1). Eller att 70 båtar i LYS 2 är en framgång för segelsporten.
Mitt tips är att vi får 20% fler båtar på GR till sommaren.
Lars S
Dec 5, 2007 @ 17:36
Peter – det ligger nog lite i diskussionen om vilka som är aktiva på nätet. Jag tror inte att olika mätregler drar folk till olika hemsidor, men förmodligen är det så att många av de som är lite mer aktiva seglare och som har lite större båtar (investerat en betydande andel av sin levnadskostnad i segling…) är mer intresserade av mer “sofistikerade” mätregler (IMS och IRC) samtidigt som de ägnar mer av sin fritid åt att surfa runt på seglingssiter (eller hur Patrick och Mats….). Härigenom blir lätt sådana regler överrepresenterade! Personligen tror jag inte alls detta är på LYS bekostnad. Titta bara på hur det såg ut på GR förra året. Det är nog bara så att betydligt fler LYS-segalare kommer ihåg att de har en båt först när det börjar bli sommar….
Lasse
Lars S
Dec 5, 2007 @ 17:50
….Förövrigt håller jag tummarna om att Peter får rätt gällande en 20-procentig ökning. Är nog ingen omöjlighet. Jag tror själv att det är positivt med fler klasser. Tycker inte alls att det, som vissa anser, måste vara enorma startfällt i ett fåtal klasser för att det skall bli kul. Fler klasser med mer lika båtar i varje lägger en grund för rättvisare och intensivare segling! På de sättet uppnår man lite av de fördelar som entypssegling har och mätreglerna blir mindre kritiska. Dessutom ligger det i tiden med individuella val och viljan att förvärkliga sina personliga ideal. På 70-talet när alla köpte Balader, Scampi och Vegor var det annorlunda….
Vad jag dock hoppas på är att KSSS slutar med att försöka utse en “totalsegrare”. Det sänder ju bara ut en signal att alla andra klasser är mindre värda! Det är inget som uppmuntrar bredden…. Man har ju ingen “totalsegrare” i segling vid OS utan en seglare i varje klass. Varför skall man då behöva ha något annat på GR?
Lasse
Backe
Dec 5, 2007 @ 17:59
Jag tror knappast att en Mumm30 ens kan vinna i lys med 1.37 i lystal för en 13 år gammal båt
Svenska lyskommiten översätter bara ORC och IRC rakt över till Lys så mäter en båt bra i dessa mätregler så mäter den bra i Lys!
Patrick
Dec 5, 2007 @ 18:12
20% fler? Ja det vore ju verkligen “sweet”! Men är det verkligen så många som har stannat hemma för att de hatar IMS och tycker LYS är för dåligt? Finns det så många “coola” båtar som har legat vid bryggorna under GR för att det inte finns ett respitsystem som passar dem? Jag tvivlar, men är den förste att tycka att det är bra om det blir 20% fler nästa år. I vilket fall så tror jag inte att LYS kommer att minska så mycket som denna undersökning ger vid handen.
En fråga till Lasse: X-35:orna, som ju har entypsmätbrev i IMS, hade möjligheten att räknas för totalseger i IMS på GR men avstod(!). Av vilka skäl kan jag enbart spekulera i. Kan du utveckla det?
Peter Gustafsson
Dec 5, 2007 @ 18:34
Jag tror/hoppas att många fick upp ögonen för att man faktiskt kan segla Gotland Runt utan att ha en IMS-racer med 3DL och matchande kläder :-)
Om man marknadsför LYS på rätt sätt (och KSSS inte trampar i klaveret) så borde man kunna växa bredden rejält. ORC Int har nytändning med “nya” regeln, och har historiskt haft ett starkt startfält. IRC kan kännas nytt & fräscht. Dessutom egna klasser för X-35, multis, classics, swanar & open.
Något för alla… så potentialen att få in fler båtar finns definitivt. Om man vill!
Jan
Dec 5, 2007 @ 18:37
Peter:
“(svårare att vinna den klassen än ORC Int 1)”
Är detta ett faktum eller varifrån kommer detta? Kan mycket väl vara så men att nämna det i en bisats som ett faktum är väl kanske lite fel?
Alexander
Dec 5, 2007 @ 18:46
Jag tror stenhårt på ökning jag med. 20% vet jag inte, men det är ett bra target som absolut inte är omöjligt bara man vill. Ett nytt “Volvo Baltic Race” hade kunnat vara kul och dra mkt media till Gotland Runt.
Patrick
Dec 5, 2007 @ 18:53
Backe, kör du Mumm 30? Maila mig gärna på då jag går i funderingar på en sådan. Men i så fall skulle man vilja att det fanns några fler.
Patrick
Dec 5, 2007 @ 18:53
Mailadressen: patrick@lindblom.net
Jan
Dec 5, 2007 @ 19:46
Ett team i Finland körde Mumm 30 i år och var bl.a. på VM. Deras båt är nu till salu.
http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?t=2236
Patrick
Dec 5, 2007 @ 19:54
Men vad står det i tråden….? :-) Vet du varför de skall sälja?
Jan
Dec 5, 2007 @ 20:24
De brukar byta klass rätt så ofta, har bl.a. seglat h-båt(finska mästare,deltagit i VM), jollar(i samma tävlingar som mig bl.a.), IMS, Express(finska mästare) samt säkert andra klasser som jag inte känner till. De skriver inget direkt om vad de satsar på istället men h-båts VM i Hangö, Finland kan man väl åtminstone gissa sig till.
Behöver du översättning kan jag säkert hjälpa dig.
Lars S
Dec 5, 2007 @ 21:26
Hej Patrick!
Gällande X-35:ans entyps-IMS var det ett missförstånd från KSSS sida som gjorde att de talade om att vi skulle vara med och segla i IMS. De hade ju t o m lagt in oss i IMS. Jag och Sten fick avstyra detta i Sandhamn. Entypsmätbrev är ingenting som bara finns. Det innebär hur som helst att båtägaren måste betala och ta ut ett mätbrev, vilket de flesta inte hade gjort. Det är lite billigare, men kostar dock en slant.
Flertalet X-35-seglare ansåg att vi var där för att segla entyp mot varandra. Vi ser dessutom att det är viktigt att det inte börjar IMS-optimeras (eller IRC) inom klassen. Om man skulle mäta in segel och besättningsvikt enligt en mäteregel skulle båtarna säkert få lite olika mätetal vilket skulle kunna leda till att vi fick en X-35:a först på entyp och en på IMS…. Skulle nog inte vara så bra….
Ett annat sak är att X-35:an har en mycket strikt klassregel som utarbetats i mycket nära samarbete med ISAF. Påminner mycket om Laser, dvs inget får ändras. Strikta begränsningar gäller dessutom för segel. Allt för att göra seglandet enkelt och så billigt som möjligt. Bästa seglare skall vinna och inte bästa meckare… Om vi istället skulle prioritera en mätregel lämnar dessa ju enorma möjligheter till att bygga om och optimera båten utanför vår klassregel. Något som vi som kör X-35 är överens om att vore olyckligt. En av de finska båtarna hade av denna anledning ytterligare undanvindssegel (genaker), men fick lämna dessa iland. Självklart går det att komma runt det om alla seglare enas om att ta ut mätbrev som utgår ifrån klassregelns maxmått och accepterar ett något högt mätetal.
Vi får se hur det blir i sommar. Samtidigt så känns det som att det blir mindre och mindre viktigt med handikapp ju fler båtar vi blir. Eftersom skillnaderna i båtfart är mycket små (på VM var det 40 båtar och i några race var det bara 2 min mellan första och sista…) mellan de olika X-35:orna blir fälltet ofta ganska tajt varför det blir mycket intensiva och roliga race!
Lasse
Lars S
Dec 5, 2007 @ 21:32
….MEN Peter, visst måste man väl ha matchande kläder! Titta på oss vi hade missat det och seglade bort oss fullständigt genom att fastna en timme i ett vindhål. Självklart var det för att vi INTE hade matchande kläder! …och inte 3DL heller!
/L :)
Joakim
Dec 5, 2007 @ 23:33
Backe:
Jag skulle nog inte vara så säkert på detta. I Finland har en Mumm 30 gåt bra både i IMS och i LYS (1,36):
http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kilpailut/tiistaikisat/tulokset/index.shtml
http://www.helsingforssegelklubb.fi/download.php?id=10497,152,1
PelleL
Dec 5, 2007 @ 23:53
Jag får erkänna att Mumm30 var ett dåligt exempel eftersom den faktiskt mäter lite bättre relativt andra mer “normala” båtar i IMS (och troligen ännu lite bättre i ORCI) än i LYS och IRC. En momm eller liknnde kan säkert göra resultat på kryss-länsbana i lätt vind och om den får hård undnvind på havet men i mer normal förhållanden bör den vara chanslös mot båtar med samma mätetal och två meter eller mer längre vattenlinje.
Mats
Dec 6, 2007 @ 00:36
Kära Peter!
“svårare att vinna den klassen än ORC Int 1”
Du som är så bra på att räkna kan säkert räkna ut vilket IMS tal som X35:orna skulle haft för att vinna GR i år!
Anser du att IMS talet är så fel på X35 så att dessa båtar pga av sin insats i år borde totalvunnit enligt IMS?
Och vad skulle enligt din mening vara ett rättvist lystal på denna båt?
Innan du svarar så kom ihåg att det finns ganska många vittnes mål ang att seglar man bra så stämmer IMS talet hyfsat på X35:an och att båten gått mycket bra i lys på tex Lidingö Runt 2:a i klassen, Feardersejlatsen 1:a i klassen,Tjörn Runt 1:a iklassen.
Bara för att man kör ny båt så innebär det inte att man blir bästa seglaren!
Peter Gustafsson
Dec 6, 2007 @ 01:29
Jag pratar inte om mätetal, utan om att det lär bli hur tajt som helst i en entypsklass med 15 båtar!
Förra året var X-35 och IMS1 ganska lika – 10 minuter till tvåan, halvtimme till femman och 10 båtar inom 1:20. Att man nu blir 50% fler X-35:or plus att alla har tränat ett år i entypsrace säger mig att det kommer att blit stentufft i år?
Dessutom är det svårt att i efterhand räkna samman klasser som inte tävlar mot varann på havet. Som ledare i en klass seglar man ju rätt defensivt för att bevaka ledningen i den egna klassen snarare är att köra mot klockan (så att nån bloggare skall kunna jämföra mig med segrare i andra klasser).
Lars S
Dec 6, 2007 @ 01:57
….och jäkligt kul!
Lasse (X-35…)
Arthur
Dec 6, 2007 @ 08:39
Peter–> Tänk på oss då inför X-Yachts Gold Cup! (X-41 OD)
Som det ser ut nu så kommer det vara runt 30 st X-41 OD i sin egen entypsklass… Vem sa att det var svårt med 15 st? :-)
Patrick
Dec 6, 2007 @ 11:02
Ok, Lasse, då förstår jag. Jag trodde ni hade entypsmätbrev uttagna.
Ditt resonemang om rädsla för optimering faller ju dock på att ni för att kunna ta ut ett entypsmätbrev knappast kan börja ändra på saker bort från entypsklassningen? Jag har funderat på X-35 till nästa år. Jag är dock en bastard som tycker att en Ostkustcup med 3-5 deltagare blir lite trist så då skulle man gärna vilja köra respittävlingar som komplement. Men eftersom det endast är två fockar (?) tillåtna i klassregeln antar jag att man är rätt rökt i ORCI/IRC om man inte skaffar dubbla uppsättningar segel? Har ni resonerat kring detta? Er ostkustcup verkar inte så välbesökt – seglar ni stora entypsfält i några andra tävlingar som jag har missat? Skulle det inte faktiskt vara roligare att köra i respitcirkusen och istället ha en tävling i tävlingen mellan X-35:orna? I IMS-cupen har vi faktiskt gjort 13 banseglingar efter Gotland Runt (inkl SM, exkl VM). Med er med hade vi varit åtminstone 15 båtar på linjen och det måste väl ändå vara roligare? Körde X-35 respittävlingar skulle jag eventuellt kunna tänka mig att skaffa en.
Anders
Dec 6, 2007 @ 11:44
Patrick. Kör Gotland runt och andra tävlingar i stor båt, köp dig en begad express om du skall köra entyp, kostar väl seglingsklar som ett 3dl storsegel till en Grand Soleil 40..
Bengt Falkenberg
Dec 6, 2007 @ 11:57
Patrik!
Klassreglerna säger 2 max fockar och en 3:a som har mått enligt reglerna så den mäter in som HWJ.
Det finns inget som säger att man behöver komplettera med fler segel än de som entypsreglerna tillåter då dessa ger en normal, och mycket bra, race garderob på en 35 foots “fock båt” för havskappsegling.
Bengt Falkenberg
Patrick
Dec 6, 2007 @ 12:10
Bengt, men varför kör då inga X-35:or respit? Är det en politisk grej?
Jan
Dec 6, 2007 @ 12:34
Lars S.
Det låter konstigt att någon finsk X35:a skulle ha velat segla enligt IMS och med gennaker då ingen har ett sådant mätebrev, de fyra som finns har alla X35-OD mätbrev.
I Finland kör X35:orna IMS-rankingen i IMS1, åtminstone till iår. Och varför skulle dom inte göra det, starter med flera båtar och hela serien färdigt organiserad, enda som behövs är ett IMS-OD brev som väl endast kräver ett entypsmätbrev och ingen mätning. Vore väl lite dumt att ordna en egen serie för så få båtar?
Lars S
Dec 6, 2007 @ 13:29
Jan – jag är osäker på vad det var för segel som de hade, men jag blev som ordförande i X-35-förbundet kontaktad av av KSSS i samband med GR angående att en av de finska båtarna hade undanvindsegel som låg utanför klassregeln. Exakt vad det var satte jag mig inte in i (antog att det var genaker) då de valde att lämna detta på bryggan och följa entypsregeln….
Patrick –
För det första är det en skillnad mellan att segla 5 st entypsbåtar i denna storlek på en kryss-länsbana och 5 st handikappbåtar på samma bana. Entypsbåtarna går i princip lika fort varför vi i de flesta rundningar kommer att vara mycket nära varandra… Antalet båtar i klassen ökar dessutom stadigt. Glöm inte att båten bara funnits två år och vi trots det redan är 200 båtar… En ökad samplanering med respitbåtarna är definitivt av intresse! I år var det faktiskt så att tre av våra fyra seglingar i Ostkust cupen var gemensamma…. På Sandhamn Open valde vi dock Ban eftersom båtägarna hade önskemål om att vi primärt skall köra bankappsegling. Önskemål finns inför nästa år om fler seglingar i cuppen. Det var faktiskt jag som bromsade lite förra året då jag upplevde att det var bättre att ha färre och försöka fokusera mer på dessa…. Nästa år har även finska båtar annonserat att det tänker komma hit och köra fler race (i år hade vi med finska båtar på GR och Oktoberpokalen).
För det andra är vi inte alls främmande för respitsegling. Flera av båtarna har deltagit i sådana race vid sidan av våra ordinarie seglingar. Gällande IMS har dock intresset varit ganska svalt. Förmodligen för att många ansett att vi varit väl hårt straffade där. Andra tycker att det är en onödig kostnad. Nu när IRC kommer skulle jag gissa att situationen blir lite annorlunda (i alla fall låter det så på flera båtägare…). X-35:an har ju dominerat IRC i bl a England så många är nog nyfikna på att test….
För det tredje fattar jag inte varför vi skulle vara “rökta” pga våra fockar. Vi har som Bengt säger 3 fockar och klarar oss fint på det. Kollar man på IRC-båtar i andra länder verkar många inte ha fler. Vi har två spinnakrar vilket känns tillräckligt. Båten har ingen gennaker, men det kan ju faktiskt diskuteras hur bra ett sådant segel är. I alla fall på kryss-läns-bana där våra mästerskap avgörs. Även om det är en snabb båt så är en kölbåt fjärran från en planande jolle vars fart bidrar till bra skärningsvinklar… När man dessutom har massa andra båtar att taktiskt ta hänsyn till blir nog lätt en genacker en nackdel…. Visst finns det vindvinklar på havskappseglingar då det finns häftiga (och dyra) segel som säkert skapar fördelar, men vi som kör X-35 känner oss nöjda med det vi har…. Vad jag förstått har dessutom de X-35:or som dominerat IRC i andra länder entypssegel…. Har du förresten testat X-35?
För det fjärde kan man välja nivå och omfattning på sitt kaappseglande när man kör X-35. Vi har en lokal X-35 Cup på ostkuppen där vi 2007 var mellan 3 och 11 båtar på de olika delseglingarna. Planer finns på en Baltic Cup till nästa år där finnska, svenska, estländska, tyska och danska båtar är aktuella. Sedan har vi vårt Världsmästerskap (ca 40 båtar 2007) och just nu utreds det inom internationella X-35 förbundet huruvida det även skall seglas ett Europamästerskap 2008 (ISAF stödjer detta)….
För det femte – Hoppas du kommer till klassen! Har du önskemål och idéer så kan vi tillsammans försöka utveckla detta i rätt riktning! En klass på tillväxt behöver folk som dig med massa bra synpunkter! Åtminstone kan du väl hänga med ut någon kväll när våren kommer och testa! Du vet var jag finns!
Anders – Håller helt med dig om Expressen! Omöjligt att få mer båt och segling för pengarna! Jag har fortfarande kvar min gamla Ilgods! X-35:an är dock lite vassare då det gäller att stuva ner familjen och sticka ut 5-6 veckor som vi gjorde i somras…. Var faktiskt en fantastisk semesterbåt… Rymlig, lätthanterlig och blev aldrig omseglad i farleden…..
/Lasse
PelleL
Dec 6, 2007 @ 13:56
X-35an är ett rätt intressant exempel på vilka skillnader i mätetal som krävs för att man skall uppfatta en båt som en “IRC-raket” eller “helt hopplöst utstraffad i IMS” eller “hyfsad LYS-båt”. Jämfört med min “normalfleet” så mäter X-35 sämst i LYS, ca. 0.4% bättre i IMS och ca 1.5% bättre i IRC. IMS och IRC tycker alltså att båten har samma fartpotential inom en dryg % och jag tror det är rätt säkert att anta att ORCI minskar skillnaden ytterligare något litet
X-35 har 1.34 i LYS, 607 i IMSGPH (2007) och 1.055-1.057 i IRC
Lars S
Dec 6, 2007 @ 15:06
PelleL – Du har säkert rätt i att det finns en hel del psykologiska effekter i mätreglernas mysteriska värld…. Förmodligen späds detta på ytterligare då duktiga seglare, som naturligt placerar sig väl oberoende av båt, därigenom främst väljer att segla X-35 då IRC-tillämpas etc. Intressant är att X-35:or faktiskt placerat sig i topp på IMS i Medelhavet…..
Den stora “orättvisan” i handikappsegling kommer hur som helst alltid vara att vi seglar olika båtar. Varje båttyp kommer alltid att ha sina starka och svaga förhållanden givet ett visst mätetal. Enda sättet att komma åt detta är att grupera båtar på ett smart sätt så att skilnaderna i båttyper blir så små som möjligt. Därför tror jag att upplägget inför GR 2008 är helt rätt! Sportbåtar som X-35, A35, First 34.7 etc kommer att samlas i IRC, mer traditionella båtar i IMS, familjebåtar i LYS etc…. Spelar nog inte så stor roll hur mätreglerna funkar, men vi lär få en gruppering som leder till upplevd “rättvisa”!
De psykologiska effekterna är viktiga och kanske ibland felaktiga. Men lyssnar man på seglarna och gör saker som upplevs positiva så tror jag det är lättare att locka fler till regattorna! Det är trots allt psykologiska faktorer som får folk att sätta av tid och segla….
Bengt Falkenberg
Dec 6, 2007 @ 16:08
Patrik!
Jag vet inte riktigt var du har fått att X35:orna inte kör respit?
Men självklart så söker man sig säkert med en X:35 till entyps seglingar i 1:a hand. (gäller väl vad man än seglar)
Jag hade en X35 förra året och anser att båten seglar upp till sina mätal i olika handicap system och då särskilt i Lys där enligt PelleL båten mäter sämst.
Tex så slog vi med X35:an bästa svenska båten (First 40.7) på IMS SM 2006 på seglad tid, de gångerna som vi seglade mot dom. (Ferdersejlatsen2006 och Tjörn Runt 2006).
X35 och 40.7 mäter (nästan) samma i IMS och exakt samma i LYS.
I Norge på Feardersejlatsen 2006 så slog Otto Backe alla First 40.7 på vattnet och på Tjörn Runt 2006 så gjorde vi samma sak.
2007 så slog vi alla X35:or vi mötte under hela säsongen med vår First 40.7. (En skämtsam slutsats skulle vara att det beror inte på handicapet utan på vilka segel man har:-)
När det gäller ORCI så åker GPH talen på X35 och 40.7 lika mycket, ca 5.3 sek. Vad som gäller vid hård/lätt vind vet jag inte än.
Att påstå att X35 inte är en potent båt i handicap segling är fel, det är som att säga att man kan inte segla Lys med en Express eller H-båt.
Bengt Falkenberg
Alexander
Dec 6, 2007 @ 17:11
http://sailr.sixgroups.com/g/expresso-sailing-team/photo/1166-x-35-code-zero/
Alexander
Dec 6, 2007 @ 17:57
Mer bana i X-35 ostkustcup nästa år kanske som förberedande åtgärd för potenta VM-seglare? Är det någon som planerar att dra till Italien nästa år?
Saknade X-35’orna på North Sails Träningshelg i Sandhamn i våras.
(Intensiv träning på W/L)
Maior är annars att rekomendera nästa vår (innan Lidingö Runt), bara W/L 3 ggr om dagen.
Hur många svenska X-35 kommer till Gold Cup?
Mvh
Joakim
Dec 6, 2007 @ 19:27
First 40.7 och X-35 mäter inte samma i IMS! De har jo samma GPH, men annars skiljer dom ganska mycket. På W/L banan är X-35 3-4% snabbare i 6-8 kn och First 40.7 är ungefär samma 3-4% snabbare i 16-20 kn.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/certlist/?boat=L-0105X&content=txt
http://www.avomeripurjehtijat.fi/certlist/?boat=L10502&content=txt
I Finland har X-35:orna gåt bra i IMS: http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=157&Itemid=49
Bengt Falkenberg
Dec 6, 2007 @ 21:19
Joakim!
Notera “(nästan)”!
De skillnader som du refererar till stämmer mellan båtarna även på vattnet, och är en andledning till att IMS/ORCI:s sätt att se på en handicaps regel inte är totalt fel, dvs vikten av att ta hänsyn till vind och bantyp.
Bengt Falkenberg
Lars S
Dec 6, 2007 @ 23:13
Hej Alexander!
Vet åtminstone en besättning som håller på att undersöka möjligheterna att hyra båt i Italien. En av finnarna snackar dessutom om att frakta ner sin egen båt, men det är ju inte direkt gratis….
Precis som du säger behöver vi banträning! Träningsläger är just vad vi snackar om. Skulle det gå att samplanera med IMS skulle det vara toppen! Vi talar dessutom om att lägga ett träningsläger mellan Sandhamn Open och GR. Tanken är att de finska båtarna skall komma över och köra Sandhamn Open. Lämna båten i Sverige. Komma över och träna och slutligen segla GR.
Har inte någon koll på övriga båtägares syn på Gold Cup. Har bara hört att det skall bli en enorm satsning nästa år från X-Yachts sida. Ligger ju lite dumt till mitt i semestern, men å andra sidan är det ju inte helt fel att semestersegla till Köpenhamn….
Lasse
Mats V
Dec 7, 2007 @ 00:10
… och vidare till “framidan”, Lasse! Och kanske ett Tjörn Runt i egna båten om semesterplanerna håller.
Gamla hemmavatten för oss bägge…
Alexander
Dec 7, 2007 @ 01:49
Det är bra att ni har goda kontakter med finnarna, de är väldigt entusiastiska. Kul att svenska flottan utvecklas, hoppas någon kör VM.
Ställer X-35:orna upp i SM under Sanhamn Open, eller kör ni ert eget race?
..semestersegling till Köpenhamn är aldrig fel, nära till Marstrand sen ;)
Mvh
Patrick
Dec 7, 2007 @ 15:11
Hej, var borta från Internet nästan en hel dag (livsfarligt) så jag har inte hunnit respondera.
Lasse, jag känner till förutsättningarna för entypssegling… :-) Icke desto mindre tycker jag det är rätt så trist med 3-5 båtar på linjen. Detta var ett starkt bidragande skäl till att jag slutade segla Five och gick över till respitsegling på kompisars kölbåtar en gång i tiden. Jag har inte provseglat X-35:an än.
Frågan om fockar var kopplad till att jag har fått för mig att IMS tillåter fler fockar än X-35 klassregeln och att ett skäl till att man upplever sig ha ett dåligt mätetal kan vara kopplat till detta. Själv tappade vi enormt från Visby på GR eftersom vi inte hade en Jib Top, vilken erfarenhetsmässigt höjer vår BSP med ca 1 knop (!) i detta vindregister. 1 knop högre fart på 100 M ~ 1,5 h seglad tid. Jag antar att om regeln tillåter en jib top och man inte har en så har man motsvarande problem i en X-35?
Bengt – min fundering kom från det faktum att jag inte har sett några svenska X-35:or i IMS-seglingar. På IMS VM i Norge var det två stycken med samt en X-41:a och det var kul. Sedan har jag aldrig påstått att X-35:an inte är en potent båt i hcp-segling…tvärtom så tror jag att GPH-mätetalet på X-35:an är korrekt och jag skulle gärna köra – men helst då tillsammans med övriga X-35:or för att få en tävling i tävlingen och på så sätt det bästa av två världar. Tyvärr tror jag chansen att de kommer att köra ORCI är minimal och att jag skulle gå till IRC är ju rätt långsökt, så det blir nog mest en hypotetisk övning. Men frågan om fockar får du gärna kommentera ytterligare. Är det inte så att en upplevd svårighet att segla upp till mätetalet kan bero just på detta att IMS tillåter ytterligare försegel, så att man kan ha t.ex. en jib top?
Bengt Falkenberg
Dec 7, 2007 @ 16:46
Patrik med flera!
Om jag skulle komplettera med ytterligare segel på X-35 så skulle det vara med en mindre fock än hårdvindsfocken. Vi tyckte att redan vid ca 12-13m/s att lilla focken var förstor och revade man storen så blev det dålig balans. (man har höjt besättningsvikten sedan dess)
Jag tror inte att en jib top skulle ge de effekter som du beskriver då X35:an i de vindar som var på Visby-Alma (vi hade 10-11 m/s) inte bär mer segel än 3:an och stor om man skall segla fort på öppen bog.
Båten är ganska vek (stabilitet index ca 117) och får inte samma skrovstabilitet som en bredare båt får.
Jag tyckte när jag såg X35-reglerna första gången att dom tilllät för många segel.
Vid Entyp så borde en stor fock, en liten fock och en spinnaker räcka anser jag. Det blir ju mycket billigare.
Att man tillät två stora fockar och två spinnakrar tror jag var för att man vill att en standard garderob skall fungera även vid respit och distans seglingar, vilket den absolut gör.
Jag vill inte stöta mig med någon men jag tror att när svenska x35:orna kommit iordning så kan dom välja vilken regel som helst att segla under, och placera sig “rättvist” i .
ORCI har ju nu gjort ett försök att nå dessa typer av båtar. (det vet vi med säkerhet först i feb.) Många (inklusive jag) tror att IRC kommer att vara den regel som är mest lämplig för GR i framtiden, då IRC kan hantera alla de olika båtarna hyfsat.
Drömmen vore naturligtvis att alla mäter in i ORCI och seglar båttyper som matchar ORCI. ORCI är den bästa och mest rättvisa regeln enligt min mening. Jag anser att havskappsegling med handicaps regler bara skall ske på “time on distans” och alldrig på “time on time” samt att bantyp och vind skall beaktas.
Jag vill inte föra en debatt ang. mätregler här (orkar inte) men min åsikt är att om vi kör IRC så kan alla båtar på GR segla under en regel på en lagom rättvis nivå. Detta i kombination med två banlängder skulle vara det bästa för tävlingen. En regel 2 banor, lätt för media,sponsorer,seglare att fatta.
Den situation som nu råder med hur många banor och regler som helst på GR anser jag är en katastrof för tävlingen, och att man kan tumma på rättvisan för att lösa problemen, men det är ju inte jag som bestämmer.
Jag kommer dock att så länge den gamla bucklan för totalsegern delas ut i ORCI, segla ORCI på GR. Jag har dock en båt som fungerar under alla(?) respit regler, vilket gör det beslutet enkelt.
Bengt Falkenberg
Patrick
Dec 7, 2007 @ 17:58
Tack för svaret Bengt. Vi behöver inte ha någon debatt även om jag har svårt att förstå hur man kan argumentera för IRC om man anser att ORCI är den bästa regeln samt att det bör vara ToD och inte ToT. Man skall ju komma ihåg att ORC Int är just ToD (fast i mer avancerad form) medan IRC körs enligt ToT (om jag har fattat det rätt?). I vilket fall som helst tror jag det finns plats för båda reglerna på GR. Frågan är väl bara vad man gör med LYS. Har svårt att tro att man efter årets framgång lägger ned LYS-klassen…
Tack för din inside info om X-35 – då förstår jag lite bättre. Det är ju bra att man inte behöver investera i två ställ. Jag förstod också på engelsmännen att de tycker båten är rätt vek när det är hårt och byigt. Är det därför den har gått ned i kappsegandet där? I år var det bara 2-3 båtar med i RORC Cumulative och Hamble Winter Series vilket jag förvånades över.
Bengt Falkenberg
Dec 7, 2007 @ 21:42
Patrik!
Jag vet att jag talar för två saker men vad jag personligen vill behöver inte vara det bästa för seglingen.
Endast IRC i två klasser på två banor är bäst för GR och bredd segling på en hög nivå där “alla kan vara med” anser jag.
ORCI är bäst för att avgöra vem som är bäst på ett så rättvist sätt som är möjligt mellan olika båtar.
Framgången med LYS bekräftar tyvärr bara ORCI:s/IMS problem som bredd regel.
IRC gör att vi hamnar någonstans mitt imellan Lys och ORCI?
Lys fungerar inte på så långa seglingar som GR då stegen mellan mättalen är aldeles förstora.
1 pinne på lys motsvarar 5-6 sek på Gph. Det gör att varje pinne på Lys är lika med 50-60 pinnar på Gph vilket är ett aldeles för stort spann på seglingar som är över ca 5 timmar.
Det fina med lys är att alla kan vara med, vilket är jätte viktigt.
Jag har inte koll på om man kan köra ToD i IRC Jag hoppas det annars så räcker det med ett bleke och kappseglingen är över. Jag tror mig ha koll på att man kan göra det på Lys? för det är ju det man gör när vi seglar Syl.
De populäraste seglingarna utan för Tjörn Runt på västkusten går alla? just under Syl. Jag tycker att seglarna verkar mycket gladare efter dessa race än efter Lys-seglingarna.
Jag har intryck av att de viktigaste personerna i seglings Sverige (funktionärerna), som vi inte klarar oss utan, vill helst jobba med ORCI eller Lys, vilket är mycket viktigt att tänka på. Utan dessa personers ideella arbete inga seglingar.
Kanske ligger den bästa lösningen i att vi har en kort bana på GR som går under Lys på ToD. Och att långa banan seglar ORCI på ToD?
Jag tycker absolut att alla klasser och banor som kommer vara 2008 är helt åt skogen. Detta resulterar bara i tråkiga kommentarer som “svårare att vinna den klassen än ORCI 1” vilket inte främjar seglingen, och vederbörande inte har en aning om:-)
Bengt Falkenberg
Lars S
Dec 8, 2007 @ 01:32
Mats – Framsidan är ju alltid lockande… Hur ser det ut för er då? Du har ju ett X i seglet med så Gold Cup är ju en möjlighet…. Kanske läge för eskadersegling… Vi hade ju mycket trevlig familjesegling tillsammans i somras!
Patrick – Varför det t ex i England varit färre X-35:or på respitseglingar i år tycker jag är ganska uppenbart…. Kolla lite resultatlistor inom klassen. De engelska båtarna har bl a fått till bra entypsregattor i England samt deltagit i flera regattor i Holland samt VM i Tyskland…. handlar nog om tid… Tror att detta är en typisk utveckling om en entypsklass slår igenom. Ju fler man blir dessto mer segling kommer att ske inom klassen…
Utöver detta är det nog alltid så att en entypsklass behöver respitregler. Visst kan man välja ut vissa regattor och köra cupper, mästerskap etc, men för de som vill segla mer och/eller lokalt kommer man även att vilja segla mot andra båtar. Titta på Expressklassen. Trots att man har fantastiskt fina mästerskapsseglingar och regionala cupper över hela landet så är det mängder med Expresser som deltar i olika Lysseglingar. Som jag sagt ovan tror jag att alla X-35-seglare har samma syn på detta och är mycket positiva till att också segla efter respitregler vid sidan av vårt “entypande”. Var och hur är det dock upp till respektive båtägare att avgöra. Våra klassförbund representerar entypsklassen och skall främst verka för dessa regattor. Vi är dock som jag sagt mycket öppna för samarbete och positiv utveckling! Vad jag vet finns det ingen politik i detta som du antyder! Vi har en öppen diskussion mellan samtliga båtägare om vad vi vill segla. Idag är det ju enkelt att fråga alla via mail….
Gällande segel går det att göra många andra häftiga segel (se t ex Alexanders länk ovan till en Code Zero) till en X-35:a, men personligen tycker jag (och plånboken) att man någonstans måste dra en gräns. Kör man mestadels respit är det upp till var och en att besluta om vad men mer vill komplettera med. Det som finns inom entypsregeln är dock en mycket bra grund som i de flesta fall räcker! Det lär dock definitivt inte handla om två olika ställ!
Berätta lite mer om dina funderingar som du antyder om att skaffa X-35! Man blir nyfiken…..
Bengt – Jag är inte helt överens med din uppfattning om att det är negativt (katastrof) att ha många klasser (se mina tankar ovan). Visst är det häftigt om det går att samla alla i en fleet, men baksidan blir givetvis många upplevda “orättvisor” som följd av att helt olika båttyper alltid kommer att ha olika för- och nackdelar i skilda förhållanden. Sitter man och seglar runt en ö (Tjörn, Gotland, etc) är det kanske viktigare att ha stora fält (seglingen är ju inte så händelserik i sig), men vid bankappsegling tycker jag att flera parallella mindre fält med välavvägd indelning kan vara väl så bra som en stor gemensam konstig mix (bortförklararnas paradis…)…. Observera att jag inte menar pyttesmå fält! 10-15 X-35:or på GR tycker jag i alla fall räcker ganska långt. En IRC-klass för sportbåtar lär väl samla en 25-30 st X-35, A35, First 34.7, J 109 och det känner jag är helt OK. På samma sätt som IMS 670 drar ihop ett antal likvärdiga båtar till fin och tajt segling. Eller ett IMS 1 med IMX40, 40.7 etc. I många andra länder (USA, England) verkar det förövrigt vara vanligt med ganska många klasser på regattorna inom t ex IRC.
Ur ett medialt perspektiv har du säkert rätt. Jag känner dock en viss tveksamhet inför de mediala möjligheterna med nationella seglingar i Sverige. Dels är det uppenbart att media redan har sin bild av segelsporten (jag har suttit i flera förbund och försökt charma media och vet att det är förknippat med “vissa” svårigheter) och dels är det nog så att denna nivå bedöms som för låg i en “uddasport” (= ej fotboll och hockey…). På OS-nivå ligger det säkert något i att försöka reducera antalet klasser för att skapa enkelhet (även om det senaste draget inte föreföll så genialiskt…), men personligen tror jag att det är viktigare att se på seglarnas situation när man “designar” regattor på vår hobbynivå.
Viktigt är dock att vi slipper tjafset om vilken klass som är bäst! Att seglare diskuterar så är väl ofrånkomligt (är OS-guld i Stare vassare än i bräda?), men att klubbar skall envisas med att utse totalvinnare tycker jag är destruktivt…. Vad är det som skall bestämma vad som är “bäst”? Störst båtar? Snabbaste båtarna? Flest deltagare? Mest kända namn? Flest sponsorloggor? (i det senaste fallet vet vi ju alla vem som vinner…. – :) )
Din kommentar om vad arrangörer och administratörer gillar tycker jag dessutom att är viktig att understryka då vi faktiskt är helt beroende av deras engagemang! Det är ibland väldigt lätt att kritisera LYS, IMS, kappseglingsarrangemang etc, men hur många är det som personligen engagerar sig och försöker göra något åt det som de har synpunkter på….
Dina synpunkter på en kortare bana på GR enligt Lys tror jag också mycket på. En enklare “familjebana”… Jag har tidigare propagerat en del för både detta och dessutom för att man skulle ha en motsvarande enklare bana för mindre entypsklasser (t ex Express) på GR!
/Lasse
Bengt Falkenberg
Dec 8, 2007 @ 13:13
Lars!
Jag tycker absolut att Entyps klasser som seglar tillsammans med övriga båtar skall få resultat lista inom entypsklassen, och enligt den handicapsregel som gäller, och visst man kan dela upp i fler klasser men inte i fler handicapsregler och banor!
Den absolut mestframgångsrika seglingen i norra europa just nu, Feardersejlatsen gör på detta sätt.
Man jobbar även på detta sätt under Cowes Week att entypsklasserna (dom som kan ha ett IRC brev) räknas in i handicaps tävlingen vilket jag tror är uppskattat och vi slipper tråkiga kommentarer från bloggmaster:-) .
Jag tycker att det är illa för oss andra och själva tävlingen, om entypsbåtarna inte ingår i den stora tävlingen.
Bengt Falkenberg
Mats V
Dec 8, 2007 @ 18:30
Det ärklart att man skall ta med entyparna i totallistan! När jag seglade X-99:a lobbade jag hårt för detta på tex GR. Förstod aldrig varför man inte skulle vilja / tillåtas vara med i bägge listorna. Vad har man att förlora?
Lars,
Planen är definitivt X-Yacht Gold Cup i juli i Kpenhamn. Det satasa tydligen stort och lär nog bli riktigt kul! Semesterseglinngen äör med andra ord ganska bestämd. Vi får väl räjjsa lite med semestertyngda båtar – och kanske utvärdera ORC Int’s värderingar av våra båtar…
Fredrick M
Dec 8, 2007 @ 21:05
IRC= X-35? Lars S
Är det för att den nya uppgraderingen av ims(ORCI) gynnar mer styva båtar? Det är inte svårt att förstå att X-35.an inte kommer gynnas mer en andra ims-båtar eftersom den är en vek båt med lågt RM. IRC gynnar inte heller styva och lätta små båtar som vissa tror! Det är först när du går upp i storlek som det börjar bli mindre missgynnat.
Framtiden är familjebåtar som är styva lätta och roliga seglare. För övrigt så kommer många av dagens mindre familje båtar mäta likvärdigt i IRC som ORCI! Jag tror tvärt imot Bengt F som tycker vi ska ha stora startgrupper. Mindre spann i mättal på båt blir mest rättvist plus man får mer kontakt med konkurenterna. Det bör dock alltid finnas en total summering av samtliga båtar inom mätregel, bana.
För journalister samt ej insatta i seglingssporten! Vi som seglar vet ju vad som gäller!
Peter Gustafsson
Dec 8, 2007 @ 22:14
Bengt,
jag vet att du är mest sugen på att jaga totalsegrar :-) Men det är väl bara GR du saknar, och den klämmer du säkert till sommaren?
Du nämner Færderseilasen som ett bra exempel, men alla slåss inte om totalsegern. Du kanske inte har märkt att det var 744 båtar som inte seglade bana T och fajtades om “totalen” med dig (bland annat vi, Klarabella, Oscar & Trindy)? Men vi vann våra respektive klasser och var happy med det!
Totalt har man 55 klasser i 18 starter på 5 helt olika banor. Alltså många fler klasser och banor än GR. Jag har seglat entyp och inte fått nåt totalresultat. Helt OK. Och alla verklar mycket nöjda! Också media!
Jag pratar mycket med norrmänen och flera race har avskaffat totalsegraren. Dels för att det inte går att utse på ett rättvist sätt. Men framförallt eftersom folk vill kappsegla i sina respektive klasser.
Ett annat inlägg i samma debatt är:
http://www.blur.se/2007/08/14/klassindelning/
Lars S
Dec 8, 2007 @ 23:03
Bengt – Nu tror jag du missförstod mig. Jag hävdar inte att entypskalsser inte skall vara med på respitlistan. Det tycker jag är mycket bra! Ser verkligen fram mot att mäta X-35:an mot A35, First 34.7 för att inte snacka om en viss Peter i sin fina J109…. Att inte X-35:orna räknades in i IMS förra året berodde helt enkelt på att de flesta båtägarna inte ansåg det värt att lägga pengar på IMS-mätbrev. Varför KSSS inte istället räknade in oss i LYS1 listan vet jag inte…. Vi seglade ju i samma start.
Vad jag menar är jag upplever att det finns fog att dela in båtar i mer likvärdiga kluster då detta gör att seglingen blir mer rättvis oberoende av förhållanden. Om en eller flera olika mätregler tillämpas anser jag har mindre betydelse. Utan att vara expert skulle jag t ex tro att om jag seglar mot Peter i hans J109 så skulle dessa båtar uppför sig ganska likvärdigt i olika vind och vågförhållanden varför de flesta mästystem skulle bli ganska rättvisande jämfört med om jag t ex seglar mot en IMX40 eller en Wasa 55.
Att ha allt för stora startfällt med mycket blandade båttyper tror jag t o m i värsta fall kan vara avskräckande. Ovana familjeseglare kanske inte alltid uppskattar att konfronteras med vilda racebesättningar. Mindre båtar blir överseglade av större. Etc.
Självklart finns det inget rätt eller fel i denna fråga. Olika människor upplever saker olika. Personligen har jag dock många riktigt roliga kappseglingsminnen från ganska små startfällt. Personligen värdesätter jag nog kvalitet före kvantitet.
Fredrick – Jag är ingen regelexpert som gammal entypsseglare. Mina argument kring regler har mestadels handlat om vad seglana själva vill ha och tror på. Jag är nämligen utav den tron att tillmötesgår man en efterfrågan och gör fler seglare nöjda (oberoende om de har rätt eller fel rent tekniskt) så upplever de detta positivt varigenom sannolikheten ökar för att de deltar. Flera års debatt har visat att många som har lite modernare båttyper vill segla IRC. Därför tycker jag att det är relevant att skapa denna möjlighet. Min förhoppning är att fler därigenom attraheras. Ett lite enklare och billigare mätförfarande är dessutom ett annat plus i kanten. Rent tekniskt har säkert ORCI en hel del fördelar, men det är ju som med vilken produkt som hellst. Det spelar ingen roll om man tillverkar den mest tekniskt avancerade produkten om den inte har de egenskaper och den image som kunderna efterfrågar…..
Rättvisa tror jag, precis som du, att man skapar genom välavvägd klassindelning!
Gällande mätregler tror jag dessutom att det på lång sikt är efterfrågan som får avgöra! Kanske kan man se der som en konkurrentutsatt marknad där de regler som finns bör tillämpas då tillräcklig efterfrågan finns. Sedan är det upp till regelmakarna att förfina sina produkter utifrån marknadens perspektiv och empiriskt bevisa att de håller vad de lovar…. Att från olika organisationer försöka styra och konservera regelsituationen skulle då kunna jämföras med det mindre lyckade marknadsexperimentet “Sovjetunionen”…..
/Lasse
Lars S
Dec 8, 2007 @ 23:33
Mats – Ser ut som att vi blir tvugna att revidera våra semesterplaner… Vi hade tänkt segla 5-6 veckor i Finland i sommar. Senaste året har jag mött ett antal genomtrevliga finska seglare och hört så mycket positivt från dem, samtidigt som vi aldrig seglat där. Efter dina argument börjar det dock kännas som att Finland kanske får vänta till -09…..
…och gällande farttester så har vi, som du vet, alltid en dinge på släp så du kanske har en chans….. Denna fråga torde dock vara väl utredd i vår SMS-debatt under förra sommarens semestersegling…. :)
Skall ni vidar upp till Bohuslän sedan? Är själv sugen på det! Hörde dessutom just att brorsan beställt en ny brygga….
/Lasse
Bengt Falkenberg
Dec 9, 2007 @ 03:48
Peter!
Tyvärr har du missat lite. När vi vann Feardern totalt så var det med en Express i entypsklass på bana T (Om det nu är den banan som rundar Hollendern?)
På Fearder så är det många banor och klasser men alla seglar Lys oavsett om man dessutom kör entyp elller IMS/ORCI.
Man räknar ut totalen på tid per distans om jag fattat det hela rätt.
Man kan säga att det är orättvist men konstigt nog så är det samma seglare i topp där som på andra seglingar där man kör entyp eller IMS.
När man jämför Fearder och Gotland Runt så jämför man en Skärgårds segling med en havskappsegling. Jag tror att om man tar bort skutor samt dagseglare som alldrig kommer/kan segla GR så blir det tre banor och en handicapsregel kvar.
Vilka som avskaffat totalsegrare vet inte jag men Hollenderseglatsens totalsegrare 2007 hade KNS på sin hemsida.
Bengt Falkenberg
Bengt Falkenberg
Dec 9, 2007 @ 04:00
Peter!
För att förtydliga: jag har inget imot tajta klasser inom entyp eller handicap.
Jag anser dock att man skall ha så få banor och respit regler som möjligt, och att alla räknas med i respitregeln som gäller på den aktuella tävlingen. (gäller naturligtvis på seglingar som GR och inte på entypsregattor.)
Om man har mitt jobb och skall man råda och hjälpa seglare om vad man skall satsa på så är det svårt just nu. Det är ju inte roligt för någon att lägga pengarna i fel båt.
Bengt Falkenberg
Lars S
Dec 9, 2007 @ 11:54
Bengt – Det idealiska är säkert som du säger dvs om alla kunde enas om några få regler. I en situation som dagens tror jag dock att det är bättre att skapa valfrihet för seglarna än att styra och tvinga utvecklingen i en riktning som bestäms “över huvudet” på seglarna…. Ett sådant agerande skapar bara missämja och negativa debatter! Personligen tycker jag att det skall bli spännande att se vad som händer nästa säsong. Hur kommer ORCI att upplevas? Hur blir IRC mottaget? Kommer ORC Club att dö ut? Kommer LYS att fortsätta locka in fler nya båtar till GR? Säsongen blir kanske lite av ett vägskäl…
Skall man ha en totalsegrare borde man väl utgå ifrån LYS då de flesta båtar härigenom kan jämföras. De som seglar ORCI eller IRC kan ju faktiskt räknas in då också. Att utgå från ORCI (eller IRC i framtiden?) för totalseger tycker jag sänder ut en felaktig signal enligt ovan….
/L
Bengt Falkenberg
Dec 9, 2007 @ 12:10
Lars!
Absolut så kan man göra som som du föreslår att segla efter SWELYS.
Man måste då höja nivån och kraven på denna regel till samma som NORLYS har idag. Kan man dessutom köra ToD så vore det perfekt.
Bengt Falkenberg
Mats V
Dec 9, 2007 @ 12:58
Lasse,
He, he. Vi får väl kolla ORC Int, IRC, LYS, etc etc och se om någon av alla dessa regler tar hänsyn till dingar på släp… Då har vi äntligen en tydlig och avgörande faktor för vilken regel som bör gälla framöver (åtminstone för semester-racingen…)! :))
Yep, vi planerar fortsätta till Bohuslän och Hakenäset. Skulle vara kul att köra Tjörn Runt i min X-332 Sport – ej provat än.
Peter,
När det gäller min båttyp, X-332 Sport, så har jag sett en del resultat i IRC men inte så mycket. Vad är din uppfattning om hur just denna båttyp mäter i IRC vs IMS / ORC Int? Du verkar ha lite koll på sådant här!
Mats V
Dec 9, 2007 @ 13:04
Bengt,
Även du verkar ha koll på detta! Någon uppfattning om X-332 Sport i IRC? Tacsam för all feedback.
Seglade IMS 2007. 2008 vill jag naturligtvis helst segla i den klass de flesta andra seglar. Inför 2008 verkar det innebära att man måste mäta in i såväl IRC som ORC Int och sen se anmälningsutvecklingen an. Inte helt optimalt…
PelleL
Dec 9, 2007 @ 17:35
Relativt den vanliga 332:an som anses vara en helt OK i IRC mäter en sport något lite bättre i IRC än i IMS/ORC int men det är ingen jätteskillnad
PelleL
Dec 9, 2007 @ 17:37
…….vilket ju inte är helt oväntat med IRC’s generösa inställning till djupgående.
Lars S
Dec 9, 2007 @ 21:52
Där har vi det Mats! De regler som inte har en beräkningsmodul för dingar kan ju förkasta direkt…. Varför hålla på och diskutera straffande av stabilitet och andra småsaker när de missar dingefaktorn som har en så avgörande betydelse!
/L :)
Arthur
Dec 10, 2007 @ 08:11
Man får väl ta och göra så som Mats V skriver, mäta in i både IRC & ORC I, kolla anmälningslistorna, inte helt optimalt! :-/
Men men…
Bengt Falkenberg
Dec 10, 2007 @ 10:49
Mats V.
Om jag fattar det hela riktigt så hade det varit bättre om du haft en standard köl än sportkölen oavsett om du kör IRC eller ORCI.
Detta har att göra med rätande momentet och inte djupgåendet som sådant.
Och om du ökar RM det till 332 standards har så kommer du segla fortare och mäta bättre även om båten blir tyngre. Sporten är ju en produkt av hur IMS såg ut 2001-2002. Man anser idag att dessa båtar är vekare än önskat. (politik)
Jag kan lika lite som någon annan säga vad som händer på olika banor och olika vindstyrkor.
Helt klart så hade en tyngre bulb varit billig på mättalet och gett en kanon båt oavsett IRC eller ORCI.
På de siffror som jag sett så tjänar 332:an 1 sek på tex 40.7:an.
X-332 är precis som 40.7 en mycket bra konstruktion precis som tex Dehler 36:an.
Jag tror inte det spelar någon större roll om man kör IRC eller ORCI med dessa båttar som ligger mitt bland övriga båtar vad gäller segelyte/deplacement/vattenlinje och är lyckade konstruktioner.
Bengt Falkenberg
PelleL
Dec 10, 2007 @ 12:07
Faktum är att sporten och den vanliga 332:an har snudd på exakt samma RM om dom har samma rigg (vilket var standard). I IMS (och ORCI) mäter en sport med alumast typiskt runt 10-14 s snabbare (dvs cirkus 2%) än en vanlig 332 medan i IRC mäter en standard typiskt runt 0.991-0.993 medan en sport ligger på 1.003 (typiskt) dvs 1% snabbare.
Bengt Falkenberg
Dec 10, 2007 @ 13:12
Pelle!
Jag kollade av de båtar som vi haft och gjort segel till här på loftet och
332:an hade stabilitet index på 118,7.
332 Sport med kolmast hade 117,1.
332 Sport med Alu mast hade 113,1.
Det skall nämnas att dessa tre båtar skiljer sig på sidan tre även om Sportarna är närmast identiska. Detta är båtar med 100% standard kölar från varvet.
Det som straffar 332 sport med Alumast är att dom är så veka att dom tar straff för det. Så var det inte 2002-2003 då tex VM 1:an i lilla klassen hade lågt RM. Jag vet inte säkert men jag trodde att Mats har Alu masten? Det var det jag grundade mitt svar på i alla fall.
Som IMS såg ut i år så var det dumt att segla med en båt som var vekare än 119 och nästa år så skall man i IRC och ORCI gärna ligga på 128 utan bulb.
Mats!
Vilken Regel du väljer att segla efter spelar inte så stor roll utan det viktiga är att göra båten styvare då både IRC och ORCI av säkerhets skäl straffar en vek båt idag.
Din båt går att optimera så att även om du blir tyngre så kan du ha mer kvm/kg än vad du har idag med samma GPH.
Bengt Falkenberg
PelleL
Dec 10, 2007 @ 13:42
Nu börjar vi bli lite petiga men nästan 119 i stabilitetsindex är högt för en vanlig 332. Den jag seglat på har 114 utan att vara meckad på något sätt och de flesta ligger mellan 113-116. Sportarna med alumast verkar ligga på 112-114 och sport med kolmast runt 115-118 som Bengt säger. Tysken som vann lilla klassen på IMS-VM i Norge i somras ligger dock på 118 med en vanlig 332 men han har “fuskat” genom att använda för stora vikter vid krängningsmätningen.
Sen har Bengt säkert helt rätt att X332 vinner i relationen prestanda/mätetal på något ökad styvhet, speciellt i IRC men jag tycker inte man upplever båten som speciellt vek när man seglar den utan snarare bär den sina segel bättre än många liknande båttyper.
Bengt Falkenberg
Dec 10, 2007 @ 15:21
Pelle
Den standard 332 som jag reffererar till är den båt som vi vann Hollendersejlatsen 1999 och var 2:a på Feardersejlatsen samma år. Det var vår återförsäljare för Norge egna båt. Så man kan nog säga att vi har koll på den båten och dess siffror.
1999 så var det fördel med en tung båt vilket gör att man fyllde på med allt man kunde på sidan tre vilket ger en styv båt.
Att den mätta stabilitet skiljer sig från hur båten känns när man seglar är ett känt faktum och inte så konstigt. Detta kan dessutom även arbeta andra hållet där en båt med lådformad spant ruta blir så styv att regeln tycker synd om den vid mätningen, men när den väl kränger över 10 grader blir mjuk och fin att segla.
Bengt Falkenberg
Patrick Lindblom
Dec 10, 2007 @ 16:09
Nu när ni diskuterar stabilitetsindex: Min båt har stabilitetsindex 125,7. Ger detta någon ledning om huruvida min båt är en sådan båt som kommer att gynnas något i ORCI nu när regeln uppdateras?
Peter Gustafsson
Dec 10, 2007 @ 16:12
Du skall väl ändå byta till nåt sportigt?
Patrick Lindblom
Dec 10, 2007 @ 16:18
Ja, fast nu var det ju inte det som var frågan :-)
Patrick Lindblom
Dec 10, 2007 @ 16:20
En sportig båt som jag tittar på har för övrigt 125,7 den också… :-)
Jan
Dec 10, 2007 @ 16:43
Och det verkar vara Mumm 30? ;)
http://www.avomeripurjehtijat.fi/certlist/?boat=L10581&content=txt
Anders
Dec 10, 2007 @ 16:58
Peter!
Skall det se sportigt ut, skall det kännas sportigt eller skall det vara sportigt?
Patrick Lindblom
Dec 10, 2007 @ 17:02
Jan – ja just det! Jag har försökt maila dig idag, har du fått mailet?
Jan
Dec 10, 2007 @ 17:11
Patrick, maila mig på jan.ronnback _ät_ processvision.fi.
-Jan
Mats V
Dec 10, 2007 @ 17:32
Bengt och PelleL,
Stort tack för detaljerad och bra info. Jag har stabilitetsindex 113,9 på min X-332 Sport med std alu-rigg – i linje med era siffror alltså. Konklusion IRC eller ORCI för X-332 Sport: i stort sett kvittar det!
Bengt,
När IMS 670 fortfarande var aktuellt talades det om att jag kunde lägga in 200 kg under durken för att mäta in. Menar du med ditt resonemang ovan och vetskap om IMS/ORCI’s utveckling att detta faktiskt skulle löna sig i ORCI och IRC? Trots att det inte är vikt längst ner (i bulben) vilket givetvis skulle vara bäst. Skulle metoden om man inte vill bygga en ny bulb då vara att lägga in bly under durken och öka genuan storlek, från idag 140% till tex 150%? För om jag bibehåller nuvarande segelgarderob finns väl inget att vinna på de extra kilona?
PelleL
Dec 11, 2007 @ 10:21
Jag är rätt säker på att 200 kg under durken kan aldrig kan löna sig varken i IRC eller ORCI och knappast ens i gamla IMS. Det hade bara varit ett trick för att få en för lätt båt att mäta in i 670. 200 kg extra i bulben är en annan story…speciellt i IRC. Jag tror en 332 med samma kölvikt (och deplacement) som en standard (dvs 400 kg mer än sporten) men sportens djupgående hade varit mumma i IRC.
Fördäckarn
Dec 11, 2007 @ 13:00
Precis vad jag tror, PelleL. Hade ORC Int verkligen gynnat att stoppa in 200 kg under durken hade vi återigen varit där IMS var för några år sedan, med delvis trä i kölfickan och bly under relingslisterna… Illa. Säkert skulle min båt med 3-400 kg till i bulben varit en värsting i IRC men det får nog stanna som ett projekt i tankevärlden… Det har funkat hyfsat hittills som det är och med lite mer distans under kölen kan det nog gå ännu bättre!
Tack för all input!
Mats V
Dec 11, 2007 @ 13:01
..som nu åter är tillbaka i brunnen.
.
Dec 11, 2007 @ 14:32
Fördäckarn!
Skita inte ner en bra debatt med inlägg då du inte har någon koll.
Vad du tror kan du blogga om på annan sida.
Träkölarna var aktuella på en helt annan typ av båt än den som diskuteras här.
Alexander
Dec 11, 2007 @ 16:07
Het debatt..
MatsV, kölfenan på x-43’an var ihålig, kanske nåt att fylla med bly på 332 sport om det är likadant?
Men jag hade behållt det som det är, lättvindsraket original, slänger man i för mkt bly kanske seglingsegenskaperna försämras i det lätta. Iofs kan du kompensera med större segel, men är det värt det? :) För då får du garanterat lägre handikapp.
Jag skulle kört en sässong eller två innan och känna lite på orc och irc vilket som passar dig bäst.
Kanske trycka på en X-35 köl och rigg? ;))
Mvh
Peter Gustafsson
Dec 11, 2007 @ 16:20
X-332 är otäcka båtar. Går alldeles för fort och är ofta välseglade. Skulle vara bra om du kunde göra något åt seglingsegenskaperna…
Mats V
Dec 12, 2007 @ 01:20
Alexander,
Det ÄR en X-35-köl på X-332 Sport (så när som på lite detaljer)! Man har nog tagit Sportens köl och helt enkelt återanvänt denna. Så där fanns inget att hämta tyvärr… Riggen får nog också sitta kvar som den är. :)
Fick en påringning från Bengt F idag om detta. Han är rejält påläst i detta ämne. Tack för all värdefull input Bengt! Och tack alla övriga!
Alexander
Dec 12, 2007 @ 02:02
Där ser man.. =)
X35förbundet
Feb 13, 2008 @ 10:48
Hur gick det med denna “enda” klass?
Var inne o kollade nyheter…stod lite om GR 2007.
Inget om vem som vann cupen osv.
Är detta ktiva segelförbund överhuvudtagit i liv?
Samma bild på 1a sidan som det alltid varit?
Skulle detta vara en aktiv entypsklass?
Isåfall skall man visa vad som sker 2008
Denna bloggen är aktiv…men svårt att hitta något om X35an som var aktuellt….