Sweet… Vismara 46IRC
Ännu en modern racer/cruiser från Farr. Den här gången från Vismara Marine i Italien. Bella Donna (bilden) gick bra i Rolex Middle Sea Race (3:a i IRC 2) men haft svårare i en del andra race (de flesta under ORC Club).
I Sverige är det True Yachting som representerar Vismara. Priset lär landa någonstans kring 450k€.
14.00 x 4.10 x 2.80 m. 9100 kg varav 4800 i kölen.
P= 19.57, E= 6.70 m, IG= 19.07 m, J= 5.42 m
Total sail area (mainsail+foresail)= 126 m²
IRC TCC = 1.219
ORC Club GPH = 512
The new 46’ racer/cruiser is the result of collaboration between Vismara Yacht Design and Farr Yacht Design.
A careful research was carried out for this sailing boat in order to optimise her rating for the IRC class rules. For this reason, both design offices have analysed the principal characteristics of different vessels, which are racing under the IRC rules at the moment.
Farr Yacht Design have developed different hull shapes, appendages and sail plans, while Vismara Yacht Design developed the materials specification, the interiors and the deck layout and carefully analysed the racing conditions in the Mediterranean Sea in order to optimise the performance.
This new racer/cruiser results particular against the IMS class and the mass production boats such as X-Yachts and Grand Soleil:
- The hull lines are wider at stern and higher sides to obtain a longer dynamic waterline
- It has a large sail area of 126 m2
- It has a high stability index, with a keel weight of 4800 kg
- The boat is made of vacuum bagged E-glass and carbon/epoxy sandwich in order to obtain a very light vessel
Not only the performance of the boat was carefully studied for the IRC class but also his interiors. The vessel has three comfortable double cabins and a forward toilet (another one can be added on request). The interiors layout is symmetric and it was studied to be easily transformed from a single wide-open space during racing to more private areas during cruising.
The interiors style is typical of the Vismara sailing boats. It’s warm and welcoming but at the same time very modern, mixing the composite materials of the hull and bulkheads to ‘Tanganica’ plywood panels in order to obtain the effect of separation between structures and furniture, even if every panel has an important role in the overall structure. In this way the boat results much lighter but also robust.
The boat is now under construction at Marine Services boatyard in Viareggio (Italy) and it is due for launching at the beginning of Summer 2006.
Dec 16, 2007 @ 19:29
Ingen som har synpunkter på bulben här……:-)
Dec 16, 2007 @ 20:06
Den måste ju bara vara bra då båten har “IRC” i namnet?
Dec 16, 2007 @ 20:09
Ja, det var väl lite “too much” :-)
Har du tips på nån het båt med IMS i namnet?
Dec 16, 2007 @ 20:29
Hehe, vi kan fortsätta med sarkasmerna då vi en gång börjat.
En regel som “rättvist” behandlar båtars egenskaper torde inte dra till sig särskilt många båtdesigners då det inte går att kringgå regeln. Omvänt så borde en regel som har många “hål” vara attraktiv för designers och de borde ha ett intresse att styra utvecklingen i den riktningen.
Dec 16, 2007 @ 20:47
“It’s all about marketing”
Jag tror inte båten ovan har så mycket mer att hämta under IRC än någon av de 100 andra båtar båtar som lanseras i samma segment (och som alla sägs vara konkurrenskraftiga under regeln).
Att IMS är så otroligt rättvist att ingen försöker designa båtar efter regeln kan ju vara både bra och dåligt. Bra för att de som sitter på en IMX-40, Sinergia eller GS42R mkII inte behöver köpa ny båt. Dåligt för att båtutvecklingen sker någon annanstans?
Men som sagt. Marknaden lär bestämma.
Dec 16, 2007 @ 21:11
Ja, jag har inte så mycket mera att tillägga i alla fall, börjar bli lite tråkigt att debattera detta måste jag erkänna. Snart är det vår och dags att börja fila så då får man koncentrera sig på seglandet igen. Nu är det mest planerande av nya prylar, segel och funderande över seglingsprogrammet som gäller.
Dec 16, 2007 @ 21:16
Några stora projekt som skall klaras av under vintern?
Dec 16, 2007 @ 21:29
Njae, stora och stora, allt är väl relativt. Installera nya instrument till våren blir väl i alla fall aktuellt, ny G1:a är beställd, fick även en bra offert på storsegel men det är lite beroende på hur vilka sponsortillgångar vi har. Bottnen borde fixas i oklanderligt skick, men det blir nog till nästa år. Kanske byta några genomföringar till “flushade” ifall tid blir över kanske vore en bra idé. Men som sagt, vi har nog inte tid att hitta på några riktigt stora projekt i år.
Inför nästa säsong så hoppas vi bara på så många “liknande” båtar som möjligt att tävla mot, vi försöker delta i den kalss var dessa finns. Som exempel, ifall vi rent hypotetiskt skulle segla GR gissar jag nog på att det skulle bli i LYS(och då kanske hoppas på lätt väder?).
Dec 18, 2007 @ 12:22
Peter:
Skulle den här båten vara lika “sweet”: http://www.starmarine.it/Millenium45E.htm
GPH 527, IRC TCC ???
2/38 IMS Italian Championships: http://www.uvai.it/moduli/risultati/pescara2007.pdf
7/39 (på grund av ett dåligt resultat) IMS European Championships: http://www.scor.hr/regate/2007/CSW2007.HTM
1/12 http://www.clubvelaportocivitanova.com/pges/classifiche/classifche%202007/italian%20cup%2007/Gen_0-2.htm
Dec 18, 2007 @ 17:55
Coolt med en Cookson 50:a högt upp i IMS även innan ORC International.