Skip to content

10 Comments

  1. Martin A
    Dec 16, 2007 @ 19:29

    Ingen som har synpunkter på bulben här……:-)

    Reply

  2. Jan
    Dec 16, 2007 @ 20:06

    Den måste ju bara vara bra då båten har “IRC” i namnet?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Dec 16, 2007 @ 20:09

    Ja, det var väl lite “too much” :-)

    Har du tips på nån het båt med IMS i namnet?

    Reply

  4. Jan
    Dec 16, 2007 @ 20:29

    Hehe, vi kan fortsätta med sarkasmerna då vi en gång börjat.
    En regel som “rättvist” behandlar båtars egenskaper torde inte dra till sig särskilt många båtdesigners då det inte går att kringgå regeln. Omvänt så borde en regel som har många “hål” vara attraktiv för designers och de borde ha ett intresse att styra utvecklingen i den riktningen.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Dec 16, 2007 @ 20:47

    “It’s all about marketing”

    Jag tror inte båten ovan har så mycket mer att hämta under IRC än någon av de 100 andra båtar båtar som lanseras i samma segment (och som alla sägs vara konkurrenskraftiga under regeln).

    Att IMS är så otroligt rättvist att ingen försöker designa båtar efter regeln kan ju vara både bra och dåligt. Bra för att de som sitter på en IMX-40, Sinergia eller GS42R mkII inte behöver köpa ny båt. Dåligt för att båtutvecklingen sker någon annanstans?

    Men som sagt. Marknaden lär bestämma.

    Reply

  6. Jan
    Dec 16, 2007 @ 21:11

    Ja, jag har inte så mycket mera att tillägga i alla fall, börjar bli lite tråkigt att debattera detta måste jag erkänna. Snart är det vår och dags att börja fila så då får man koncentrera sig på seglandet igen. Nu är det mest planerande av nya prylar, segel och funderande över seglingsprogrammet som gäller.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 16, 2007 @ 21:16

    Några stora projekt som skall klaras av under vintern?

    Reply

  8. Jan
    Dec 16, 2007 @ 21:29

    Njae, stora och stora, allt är väl relativt. Installera nya instrument till våren blir väl i alla fall aktuellt, ny G1:a är beställd, fick även en bra offert på storsegel men det är lite beroende på hur vilka sponsortillgångar vi har. Bottnen borde fixas i oklanderligt skick, men det blir nog till nästa år. Kanske byta några genomföringar till “flushade” ifall tid blir över kanske vore en bra idé. Men som sagt, vi har nog inte tid att hitta på några riktigt stora projekt i år.
    Inför nästa säsong så hoppas vi bara på så många “liknande” båtar som möjligt att tävla mot, vi försöker delta i den kalss var dessa finns. Som exempel, ifall vi rent hypotetiskt skulle segla GR gissar jag nog på att det skulle bli i LYS(och då kanske hoppas på lätt väder?).

    Reply

  9. Joakim
    Dec 18, 2007 @ 12:22

    Peter:
    Skulle den här båten vara lika “sweet”: http://www.starmarine.it/Millenium45E.htm
    GPH 527, IRC TCC ???

    2/38 IMS Italian Championships: http://www.uvai.it/moduli/risultati/pescara2007.pdf
    7/39 (på grund av ett dåligt resultat) IMS European Championships: http://www.scor.hr/regate/2007/CSW2007.HTM
    1/12 http://www.clubvelaportocivitanova.com/pges/classifiche/classifche%202007/italian%20cup%2007/Gen_0-2.htm

    Reply

  10. Patrick
    Dec 18, 2007 @ 17:55

    Coolt med en Cookson 50:a högt upp i IMS även innan ORC International.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.