Shorthandedträff på mässan | rapport
Vi blev till slut 35 personer som sågs i går på båtmässan för att prata shorthanded. Ytterligare några kunde inte komma, så totalt 60 personer har visat intresse. Ganska OK för att vara första gången (det är ju svårt att matcha express-seglarna som har hållt på i 20 år, och dessutom är fyra man i varje båt).
Tack alla som var med och bidrog – och tack GKSS för lånet av lokalen!
Målet med mötet var att komma igång med ett informellt forum för alla intresserade. Min uppfattning är att det finns mycket gemensamt, även om vissa vill segla 500 sjömil solo och andra vill komma ut och segla kappsegling tillsammans med sin fru eller sin äldre barn.
Shorthanded har ju blivit otroligt stort i Norge och det är mycket på gång i både Danmark och Sverige. Även i Finland har man börjat prata om det. Vi ser också ett tydligt trendbrott när det gäller deltagandet i Östersjömaran (numera Watski 2star Baltic).
Det finns helt enkelt en “buzz” kring shorthanded och många är intresserade; seglare, sponsorer och klubbar. De enda som inte hade nappat än var väl Svenska medier, men det borde bara vara en tidsfråga.
Det är också kul att det finns en öppenhet och vilja att samarbeta. Norrmännen tycker det är jättekul att det händer saker i Sverige och vi får mycket stöd från SEILmagasinet. På sikt kan man nog se ett större nordiskt samarbets på det här området.
Varför har då shorthanded blivit så poppis? Personligen tror jag det handlar mycket om personliga utmaningar. Att man provar på någonting som man kanske inte gjort förut och där man är tvungen att klara av ganska mycket saker själv. I stället för att ha en liten specialiserad del i en större besättning måste man nu vara bra på många saker (rorsman, trimmer, taktiker, navigatör, fördäck, väder-router) och göra rätt bedömningar och prioriteringar genom hela racet. Detta tror jag är utvecklande både för rutinerade seglare och nybörjare.
Sedan ställs det ju högre och högre krav inom “vanlig” kappsegling. När det gäller båt, segel, besättning och annat. Det behöver inte vara så, men många drar sig nog för att ställa upp med en vanlig båt mot proffs med helsponsrade satsningar. Och det är inte helt lätt att få ihop besättning alla gånger.
Dessutom så är shorthandedseglingen otroligt social. Man kan ju inte hänga med sin besättning hela helgen, utan alla är öppna och nyfikna på varandra, deras båtar och vilken taktik de hade (och kommer att ha).
Vad har vi då gjort för egna slutsatser efter vår första säsong? Jag var ju lite orolig under hela våren förra året över hur svårt det skulle vara att köra Watski TwoStar på två man, men det gick ju lång över förväntan. Med lite perspektiv kommer det ner till några enkla saker:
- Fokusera på den stora bilden, ha en klar strategi när det gäller väder/ström/risk och försök uppdatera den kontinuerligt. När man blir trött fattar man sämre beslut, och då är det viktigt att ha ett större tänk som man följer.
- Gör det enkelt. Båpde när det gäller båtens setup, segel och hantering. Med full besättning fixar man till det mesta som dyker upp, men här kostar misstag mer. Vi körde t.ex. bara med en fock, inte alltid optimalt, men byten kostar mycket tid & energi.
- Gör det tydligt vem som driver båten. Det är lätt att man bara kör på med fel kurs eller trim. Vi körde 1 timme styra/trimma = 100% fokus + 1 timme vila/äta/navigera, men alla har väl sitt upplägg.
- Håll energinivån uppe. Framförallt sista dagen/natten är detta klurigt. Man behöver alla möjliga trix för att köra 100% även när man börjar bli riktigt trött.
Sammanfattningsvis; shorthanded är ingen magi, man behöver inte överskatta de krav som finns (det mesta handlar om sunt förnuft) och man kan ta ett steg i taget. Vem som helst kan köra shorthanded med den båt man har. Det handlar bara om att komma ut på havet och börja känna på det.
Här är hela min presentation (pdf).
Jonas Cleasson berättade om hur han hade börjat med shorthanded och att fokus nu låg på solosegling. Jonas menar att det faktiskt inte är så stor skillnad att segla på två eller med full besättning, men när man kör själv så blir det massor av kompromisser som måste göras.
Jonas har ju tidigare kört med stor besättning, nu senast på Royal Blue, och har tyckt det var intressant att se hur team arbetar tillsammans. Som soloseglare blir det istället intressant att se hur man själv fungerar efter 20 eller 40 timmar på havet.
Vi pratade också lite om hur Jonas satt upp sin båt för att funka bättre som shorthandedbåt. Autopilot var viktigt under solorace men användes mycket lite när man var två.
Jonas kör fock på rulle. Focken skall täcka ett stort spann, men ha bäst bett kring 6 m/s. På bilden har han en hårdvindsfock som sätts utan förstag innanför rullen. Han har också ett litet peke och topphissade gennakers. Han funderar på att kanske göra dem lite mindre för att de skall bli enklare att hantera.
Pär Bäck berättade om Bohusracet (här är inbjudan). Inom kort skall det också dyka upp en video från förra årets race.
Jonas Kjellberg pratade lite om säkerhetskurserna. Många hade ju gått ISAF-kursen, men framöver skall det ställas högre krav på sjukvårdsdelen. Troligtvis kommer man inte att behöva den för att segla sommarens race, men det kan vara en bra sak i vilket fall, och flera av oss kommer att gå den.
SSTC har nu fått Svenska Seglarförbundets godkännande att arrangera och utfärda certifikatet ”Senior First Aid” i enlighet med regeln 4.08.4 i ISAF Offshore special regulations. Här kan man se lite om kursinnehållet.
Jag återkommer med datum för denna kurs. Jag och några till skall gå. Finns intresset även i Stockholmsområdet startar man kurser även där under mars månad.
Vi skall försöka köra ett möte till före sommaren, och då fokusera lite djupare på ett specifikt område. Det som verkade ligga närmast var väder/routing/taktikmjukvara. Men sist i detta inlägg finns ett antal alternativ där man kanske kan ange vad man känner är viktigast just nu, så kan vi ju ta en sak i sänder.
En annan viktig fråga var hur man skulle kunna få hjälp med transportsegling. Det borde finnas folk som var sugna på att segla lite roliga båtar som skulle vara intresserade. Låt oss kolla upp detta (separat).
Svenska race som skulle kunna vara med i en shorthandedranking. Vi skulle kunna skapa en svensk sådan enligt samma modell som SEILmagasinet har (deras formel här)? Resonemangen var att välja ett fåtal race (som redan fanns) och försöka få till en egen shorthandedklass med så många båtar som möjligt. Vi skall ASAP kolla med klubbarna om det finns förutsättning att köra en sådan klass.
28-31/5 Watski 2Star Baltic
5-8/6 Sandhamn Open Hav (shorthandedklass!)
13-15/6 Roslagen Sea Race (shorthandedklass?)
13-15/6 Dynawind VenerRace
18-22/6 Watski Skagerrak TwoStar
27-29/6 Bohusracet
29-31/6 Gotland Runt (ev shorthandedklass)
6-9/8 Simrad One Star
22-23/8 Watski Kattegat 2Star
29-31/8 Poly Skagen Race, Långedrag (shorthandedklass)
13/9 Höstknalten, Långedrag (shorthandedklass?)
Det finns också lite sug efter ytterligare nåt solorace på västkusten. Men inget är spikat kring detta…
En annan idé är att köra ett vårrace i Långedrag med bara stormfock & trysail. En timme race + grillning + pilsner så har alla haft uppe sina orange stormsegel :-)
Områden att diskutera vidare:
- Navigation/routing med PC ombord. Hur koppla upp sig och ladda ner väder. Olika scenarios.
- Säkerhethetsregler. Vad krävs, vad funkar bra/dåligt, tips & trix.
- Segelgarderob, hantering & båtmeck för shorthanded. Försegel, stormsegel, spinnaker/gennaker, strumpa, rullar, ….
- Kläder. Vad funkar bäst för shorthanded?
Det finns säkert fler saker, så fyll gärna på nedan eller bland kommentarerna. Förresten. De som inte var med men ändå vill ha lite löpande info, får gärna dra mig ett mail på peter@blur.se.
Vad skall vi prata om nästa gång?
* Navigation & routing 20 = 53% of all votes
* Säkerhetsregler 4 = 11% of all votes
* Segelgarderob 7 = 18% of all votes
* Kläder 3 = 8% of all votes
* Fysik/mat/vila 4 = 11% of all votes
Total Votes: 38
Started: February 3, 2008
Johan
Feb 3, 2008 @ 17:55
Det inte jag hajar är hur mana kör singelhanded i dessa farvatten som är relativt hårt trafikerade när det är dags att nanna kojen ? Sova en kvart åt gången?
/
Jan
Feb 3, 2008 @ 21:02
Hur är det egentligen med jämställdheten, jag tycker att det ser ut att vara lite gubbstarkt på ert möte? Hur pk är det i Sverige egentligen?
Skämt åsido, bra idé och rapport!
Peter Dahlsten
Feb 4, 2008 @ 09:52
Peter Dahlsten
Hej, Hann tyvärr inte deltaga men glädjer mig åt att så många visade intresse. Förutom väder o navigation kan det vara bra att utbyta mer info om praktisk mathållning ombord. Mat o dryckintaget påvekar sannolikt sömnbehovet. //P
Lars S
Feb 4, 2008 @ 10:46
Hej Peter!
Eftersom jag bor på “fel sida” Sverige kunde jag ej närvara, men är mycket intresserad! Själv undrar jag mestadels över hur man får till smidiga slag, gippar, segelskiften, sinnnaker sättningar/nedtagningar, etc. Särskilt då det blåser och båten lite krävande (X-35). Skulle vara kul om du och andea som är kunniga på detta kunde utveckla en mer konkret diskussion här om shorthandseglingsteknik, båtmeck, etc. Tror att vi är många här som har grepp om mycket av det som är allmänt seglingsmässigt, men nyfikna på allt specifikt shorthandtekniskt!
/Lasse
Patrik
Feb 4, 2008 @ 12:53
Jag tycker personligen att den roligaste formen av kappsegling är när alla har så lika båtar som möjligt och att många har råd att tävla.
Inför ett nytt förbund eller organisation för shorthand (2mans besättning och one man) var framåtseende och se till att shorthand i Skandinavien avgörs med en båttyp som är internationell gångbar, tex någon av open- klasserna, class 6,5 8 9 10 40 eller vad de heter.
Samtidigt ska vi givetvis segla med dom båtarna vi har i redan existerande tävlingar, men ett förbund bör satsa på en båttyp.
I augusti vartannat år gör vi upp om vem som är bäst ensamseglare i norra Europa med tävling från Oslo till Stockholm via Köpenhamn. Varför inte med open 6,5 klass.
Här är länkar till miniclasse 6,5 Frankrike och USA. Vi gör något liknande i Skandinavien, eller?
http://www.classemini.com/
http://www.miniclassus.org/
Tormod
Feb 4, 2008 @ 13:46
Hmmmm.
Det er mange som tror seg ha krävande båtar..
Still til start med de båter dere har, da det er den båt dere kjenner best.
Om jag fikk velge fritt så hadde jag seglat nogon enklare båt, men enn så lenge får jag slita med min Twostar36, och det samma får de som seglar X99, X119, Cayenne, Och gamla ton-båtar…
Peter Gustafsson
Feb 4, 2008 @ 17:31
Patrik, det handlar så klart om hönan eller ägget. Men jag tror inte folk köper “shorthanded-båtar” om det inte finns några race. Och vi kan inte vänta med racen tills det finns båtar.
I Norge har man nu 10-talet Open 6.5 och i Sverige har vi ett par. I Norge har man ett par Class 40 och i vi får minst en till Sverige. Så jag tror det kommer att ge sig själv på sikt om folk tycker att det är en kul tävlingsform.
Sedan är nog många som jag; man vill segla olika former av kapp- och tursegling och försöker hitta en bra kompromiss. Och i Norge är det nästan inget snack om båttyper. Utan alla tar de de har, och så kör man. Oavsett om det är en X-99, Bavaria eller X-50.
Peter Gustafsson
Feb 4, 2008 @ 17:44
Lars,
jag tror man kan segla en X-35 precis som vanligt :-)
Man får reva lite tidigare, byta till 4:an lite tidigare och kanske ha en strumpa till spinnakern vid sättning/nedtagning och vid gippar när det brallar. Sedan krävs det lite mer framförhållning vid manövrar. Annars är det bara att sätta igång att köra!
Man skulle kunna klura på att ha en kombinerad transport/shorthanded-stor med rejäla rev i (går mycket snabbare att jobba med reven än att byta försegel). Man skulle också kunna köra gennaker om man vill köra solo, men på två kan man nog inte räkna hem det. Fransmännen kör rev i focken så man snabbt kan jobba med att minska ytan, eller med ett “högre skothorn” ovanför det riktiga för att hålla in toppen på halvvind. Men det känns som överkurs. Vi har bara extra skotpunkt på railen för att få ut/ner focken på öppnare bogar.
Bäst är som sagt att prova på med det man har, så kommer man på saker längs vägen. De flesta kör med båtarna precis som de ser ut vid vanlig segling.
Henning Hansen
Feb 4, 2008 @ 21:16
Dersom man synes at X-35 er krevende kan man gjerne bli med i en doubled-handed regatta med X-442! Under Watski TwoStar 2005 byttet vi fra genova 1 til genova 3 på natten i hard kryss vind. Det var krevende ! Å få 74m2 ned under dekk og få heist nytt seil med bare 2 personer er tungt. Senere på natten revnet genova 3 og vi heiste genova 2 og tok ett rev til i storseilet.
Type båt betyr ikke så mye på en lengre shorthanded-seilas. Alle kan konkurrere og gjøre det bra. Peter som med sin Nova kom som nr. 3 overall er beviset på dette.
Lars S
Feb 5, 2008 @ 00:49
Du har säkert rätt i att det inte är så annorlunda Peter, men för oss som är vana att antingen segla med en massa gubbar som fixar allt när man skriker lite eller att sätta sig enasam i en Laser och bibehålla full kontroll är det intressant att få lära mer från er som kan det där med shorthand!
Hoppas därförpå många tips, idéer och intressanta diskussioner inom detta område! Är helt övertygad om att detta är ett intressant sätt att kappsegla så du behöver inte övertyga mig. Nu är jag mer intresserad av HUR man gör!
Tormod
Feb 5, 2008 @ 01:34
Tips!
Fråga Tor Hove om han kan kjøra ett Shorthand seminar..
Han har ett flott opplegg, og lang erfaring.
(Tor och Vidar Moe, gjorde ett seminar nå i januar for Fredrikstad Seilforening, som sikkert vil gi dere mange tips och Aha- opplevelser..)
Peter Gustafsson
Feb 9, 2008 @ 21:53
Det blir doublehanded klass i årets Poly Skagen Race (Långedrag-Skagen + kalas + Skagen-Långedrag).
Vårt förslag mottogs med glädje!
Vi startar 09.50 fredag den 29 augusti. 10.00 går fullcrew start.
Det blir två prisklasser, shorthand och fullcrew.
De kommer också bli en total lista (dock inget pris för detta).
Det måste vara minst tre till start för att bli egen klass
Hittills två båtar på shorthandlistan: Jonas Kjellberg i sin First 31.7 och Urban Edvardsson i sin X-332. Läge att piska båtar med full besättning.
Mats E
Feb 12, 2008 @ 10:30
Jag såg listan på lämpliga tävlingar och vill tipsa om en tävling som jag funderar på att delta i. Norrlandsmaran 27-29/6 med start och mål i Sundsvall är en tvåmanstävling som körts några år.
Patrik
Feb 12, 2008 @ 15:19
Fick förfrågan om deltagande i Watski twostar… låter kul, mycket sugen på att svara ja.
Tydligen krav på ISAFkurs någon som vet datum för detta?
Tänkte köra Dynawind Venerrace som shorthanded uppvärmning, men ser till min förtvivlan att det kolliderar med Faerderseilasen.. Hur kan det bli så fel i datum Kristinehamn SS ??
//Patrik
Peter Gustafsson
Feb 12, 2008 @ 15:27
Hej Patrik. Klart ni skall med!
Här är kursen:
http://www.sstc.nu/courseItem.asp?chapterId=2&subChapterId=2&courseId=26
För frågor eller andra tillfällen, maila stefan.nilsson@sstc.nu
Expedition v5.2 | blur
Mar 12, 2008 @ 11:16
[…] shorthandedträffen visade det sig att just routing, och användning av taktikmjukvara, stod högst på folks lista […]