Skip to content

16 Comments

  1. Johan
    Feb 3, 2008 @ 17:55

    Det inte jag hajar är hur mana kör singelhanded i dessa farvatten som är relativt hårt trafikerade när det är dags att nanna kojen ? Sova en kvart åt gången?

    /

    Reply

  2. Jan
    Feb 3, 2008 @ 21:02

    Hur är det egentligen med jämställdheten, jag tycker att det ser ut att vara lite gubbstarkt på ert möte? Hur pk är det i Sverige egentligen?

    Skämt åsido, bra idé och rapport!

    Reply

  3. Peter Dahlsten
    Feb 4, 2008 @ 09:52

    Peter Dahlsten
    Hej, Hann tyvärr inte deltaga men glädjer mig åt att så många visade intresse. Förutom väder o navigation kan det vara bra att utbyta mer info om praktisk mathållning ombord. Mat o dryckintaget påvekar sannolikt sömnbehovet. //P

    Reply

  4. Lars S
    Feb 4, 2008 @ 10:46

    Hej Peter!
    Eftersom jag bor på “fel sida” Sverige kunde jag ej närvara, men är mycket intresserad! Själv undrar jag mestadels över hur man får till smidiga slag, gippar, segelskiften, sinnnaker sättningar/nedtagningar, etc. Särskilt då det blåser och båten lite krävande (X-35). Skulle vara kul om du och andea som är kunniga på detta kunde utveckla en mer konkret diskussion här om shorthandseglingsteknik, båtmeck, etc. Tror att vi är många här som har grepp om mycket av det som är allmänt seglingsmässigt, men nyfikna på allt specifikt shorthandtekniskt!
    /Lasse

    Reply

  5. Patrik
    Feb 4, 2008 @ 12:53

    Jag tycker personligen att den roligaste formen av kappsegling är när alla har så lika båtar som möjligt och att många har råd att tävla.
    Inför ett nytt förbund eller organisation för shorthand (2mans besättning och one man) var framåtseende och se till att shorthand i Skandinavien avgörs med en båttyp som är internationell gångbar, tex någon av open- klasserna, class 6,5 8 9 10 40 eller vad de heter.
    Samtidigt ska vi givetvis segla med dom båtarna vi har i redan existerande tävlingar, men ett förbund bör satsa på en båttyp.
    I augusti vartannat år gör vi upp om vem som är bäst ensamseglare i norra Europa med tävling från Oslo till Stockholm via Köpenhamn. Varför inte med open 6,5 klass.
    Här är länkar till miniclasse 6,5 Frankrike och USA. Vi gör något liknande i Skandinavien, eller?
    http://www.classemini.com/
    http://www.miniclassus.org/

    Reply

  6. Tormod
    Feb 4, 2008 @ 13:46

    Hmmmm.
    Det er mange som tror seg ha krävande båtar..

    Still til start med de båter dere har, da det er den båt dere kjenner best.

    Om jag fikk velge fritt så hadde jag seglat nogon enklare båt, men enn så lenge får jag slita med min Twostar36, och det samma får de som seglar X99, X119, Cayenne, Och gamla ton-båtar…

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Feb 4, 2008 @ 17:31

    Patrik, det handlar så klart om hönan eller ägget. Men jag tror inte folk köper “shorthanded-båtar” om det inte finns några race. Och vi kan inte vänta med racen tills det finns båtar.

    I Norge har man nu 10-talet Open 6.5 och i Sverige har vi ett par. I Norge har man ett par Class 40 och i vi får minst en till Sverige. Så jag tror det kommer att ge sig själv på sikt om folk tycker att det är en kul tävlingsform.

    Sedan är nog många som jag; man vill segla olika former av kapp- och tursegling och försöker hitta en bra kompromiss. Och i Norge är det nästan inget snack om båttyper. Utan alla tar de de har, och så kör man. Oavsett om det är en X-99, Bavaria eller X-50.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Feb 4, 2008 @ 17:44

    Lars,

    jag tror man kan segla en X-35 precis som vanligt :-)

    Man får reva lite tidigare, byta till 4:an lite tidigare och kanske ha en strumpa till spinnakern vid sättning/nedtagning och vid gippar när det brallar. Sedan krävs det lite mer framförhållning vid manövrar. Annars är det bara att sätta igång att köra!

    Man skulle kunna klura på att ha en kombinerad transport/shorthanded-stor med rejäla rev i (går mycket snabbare att jobba med reven än att byta försegel). Man skulle också kunna köra gennaker om man vill köra solo, men på två kan man nog inte räkna hem det. Fransmännen kör rev i focken så man snabbt kan jobba med att minska ytan, eller med ett “högre skothorn” ovanför det riktiga för att hålla in toppen på halvvind. Men det känns som överkurs. Vi har bara extra skotpunkt på railen för att få ut/ner focken på öppnare bogar.

    Bäst är som sagt att prova på med det man har, så kommer man på saker längs vägen. De flesta kör med båtarna precis som de ser ut vid vanlig segling.

    Reply

  9. Henning Hansen
    Feb 4, 2008 @ 21:16

    Dersom man synes at X-35 er krevende kan man gjerne bli med i en doubled-handed regatta med X-442! Under Watski TwoStar 2005 byttet vi fra genova 1 til genova 3 på natten i hard kryss vind. Det var krevende ! Å få 74m2 ned under dekk og få heist nytt seil med bare 2 personer er tungt. Senere på natten revnet genova 3 og vi heiste genova 2 og tok ett rev til i storseilet.
    Type båt betyr ikke så mye på en lengre shorthanded-seilas. Alle kan konkurrere og gjøre det bra. Peter som med sin Nova kom som nr. 3 overall er beviset på dette.

    Reply

  10. Lars S
    Feb 5, 2008 @ 00:49

    Du har säkert rätt i att det inte är så annorlunda Peter, men för oss som är vana att antingen segla med en massa gubbar som fixar allt när man skriker lite eller att sätta sig enasam i en Laser och bibehålla full kontroll är det intressant att få lära mer från er som kan det där med shorthand!
    Hoppas därförpå många tips, idéer och intressanta diskussioner inom detta område! Är helt övertygad om att detta är ett intressant sätt att kappsegla så du behöver inte övertyga mig. Nu är jag mer intresserad av HUR man gör!

    Reply

  11. Tormod
    Feb 5, 2008 @ 01:34

    Tips!
    Fråga Tor Hove om han kan kjøra ett Shorthand seminar..
    Han har ett flott opplegg, og lang erfaring.

    (Tor och Vidar Moe, gjorde ett seminar nå i januar for Fredrikstad Seilforening, som sikkert vil gi dere mange tips och Aha- opplevelser..)

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Feb 9, 2008 @ 21:53

    Det blir doublehanded klass i årets Poly Skagen Race (Långedrag-Skagen + kalas + Skagen-Långedrag).

    Vårt förslag mottogs med glädje!

    Vi startar 09.50 fredag den 29 augusti. 10.00 går fullcrew start.
    Det blir två prisklasser, shorthand och fullcrew.
    De kommer också bli en total lista (dock inget pris för detta).

    Det måste vara minst tre till start för att bli egen klass

    Hittills två båtar på shorthandlistan: Jonas Kjellberg i sin First 31.7 och Urban Edvardsson i sin X-332. Läge att piska båtar med full besättning.

    Reply

  13. Mats E
    Feb 12, 2008 @ 10:30

    Jag såg listan på lämpliga tävlingar och vill tipsa om en tävling som jag funderar på att delta i. Norrlandsmaran 27-29/6 med start och mål i Sundsvall är en tvåmanstävling som körts några år.

    Reply

  14. Patrik
    Feb 12, 2008 @ 15:19

    Fick förfrågan om deltagande i Watski twostar… låter kul, mycket sugen på att svara ja.
    Tydligen krav på ISAFkurs någon som vet datum för detta?
    Tänkte köra Dynawind Venerrace som shorthanded uppvärmning, men ser till min förtvivlan att det kolliderar med Faerderseilasen.. Hur kan det bli så fel i datum Kristinehamn SS ??

    //Patrik

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Feb 12, 2008 @ 15:27

    Hej Patrik. Klart ni skall med!

    Här är kursen:
    http://www.sstc.nu/courseItem.asp?chapterId=2&subChapterId=2&courseId=26
    För frågor eller andra tillfällen, maila stefan.nilsson@sstc.nu

    Reply

  16. Expedition v5.2 | blur
    Mar 12, 2008 @ 11:16

    […] shorthandedträffen visade det sig att just routing, och användning av taktikmjukvara, stod högst på folks lista […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.