Skip to content

49 Comments

  1. Anders
    Feb 5, 2008 @ 09:47

    Hmm
    2a barnet i höstas..
    2 IOM…
    Det måste vara för att han skall ha en ny båt!
    Nu blev man lite nyfiken!

    Reply

  2. Jocke_R
    Feb 5, 2008 @ 10:07

    Intressaant svar på varför man väljer en 36.7 som kappseglingsbåt (3 kabiner och hanterbar för familjen…).

    Är det för att det är så ont om båtplatser som man väljer det upplägget?

    Reply

  3. Mats
    Feb 5, 2008 @ 10:24

    Jag har hört Fredrik klaga på brist på båtplatser. Så Jockes förklaring är rimlig.

    Reply

  4. Hum
    Feb 5, 2008 @ 13:29

    Jocke_R!
    För de flesta så är det en familjeangelägenhet när man driver en större kappseglingsbåt. Samt att de egenskaper som Fredrik beskriver ger ett bra 2:a handsvärde vilket ytterliggare ökar möjligheten att inte bara klara en “resa” utan att man kan gå vidare till nästa båt med hyfsad ekonomi om man jämför med att slänga bort pengarna på en ren racer, som ingen vill ha efter 2 år.
    Jag tycker att Fredrik resonerat 100% rätt i sitt båtval.

    Reply

  5. Knutte
    Feb 5, 2008 @ 14:13

    Det är intressant att läsa hur de som “lägger 100.000:- eller mer” på sina kappseglingsprojekt ofta tror att “gubbgänget” efterfrågar en “Familjeklass”. Tvärt om är det väl de som “lägger 100.000:- eller mer” som inte vill ha spö av duktigare seglare som kör med sina gammla familjebåtar.

    Kan inte någon som gärna driver ett större kappseglingsprojekt i Sverige på västkusten välja att göra det i en internationellt etablerad klass där det finns seriöst motstånd? (sedan är det naturligtvis kul om ni kommer hem och sopar banan t.ex på Tjörn Runt)

    Reply

  6. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 15:16

    Knutte

    Vilken internationellt etablerad klass skulle det vara i såfall??
    Är inte IMS internationellt etablerad?

    Reply

  7. Knutte
    Feb 5, 2008 @ 16:14

    IMS är en regel. Ingen klass…

    Reply

  8. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 16:24

    Knutte
    Så vilken klass skulle du i så fall föreslå ?

    Reply

  9. Magnus
    Feb 5, 2008 @ 16:33

    Farr40, Mumm30, Melges32, GP42… bla bla bla

    Reply

  10. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 16:37

    Magnus

    Hur mycket konkurrens finns det på hemmaplan i de klasserna?
    Om du läste Fredriks kommentar angående Melges 24 så gäller den i allra högsta grad för de du räknat upp ovan, av vilka förresten GP42 är en regel (visserligen box/scratch, men ändå) .

    Reply

  11. Knutte
    Feb 5, 2008 @ 16:37

    Tack Magnus.

    Reply

  12. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 16:58

    Knutte och förmodligen Magnus,

    Om ni tror att det går att köra en satstning i någon av de klasser som nämnts ovan inom samma ramar som det går att köra ett projekt liknande ski.it får ni nog försöka få någon som helst verklighetsanknytning.

    Förstår inte varför det är så intressant att kritisera ett projekt som jag tycker är värt uppskattning och som hjälper till att exponera segling (vänta fortfarande på att någon skall förklara det för mig)

    Reply

  13. Magnus
    Feb 5, 2008 @ 17:08

    http://www.gp42.net
    visst är GP42 en klass alltid.

    Reply

  14. Alex
    Feb 5, 2008 @ 17:15

    Citat Knutte;
    “Kan inte någon som gärna driver ett större kappseglingsprojekt i Sverige på västkusten välja att göra det i en internationellt etablerad klass där det finns seriöst motstånd?”

    ORCi EM i Marstrand kommer vara fullt av seriöst motstånd, oberoende av klass/regel, SKI.IT seglade väl VM i Hankö förra året också?

    / Alex, som vill se fler göra satsningar som dessa

    Reply

  15. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 17:25

    Magnus
    Tycker du att IMS 670 är en klass?

    Reply

  16. Magnus
    Feb 5, 2008 @ 17:38

    Jepp, IMS 670 är en klass men ingen klassregel utan en mätregel.

    Reply

  17. Alex
    Feb 5, 2008 @ 17:43

    IMS 670 “var” en klass ;)

    Reply

  18. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 17:49

    Magnus
    Gott och väl, själv får jag då lite svårt att skilja på handikapp och handikapp egentligen. GP42 t ex har ju hyfsade variationer i max respektivep min mått, betydligt mer än vad som t ex tillåts i entyp med olika tillverkare. Vilket i sin tur tillåter att man gör båtar med olika egenskaper. Så i princip är det ju handikappsegling (inom boxen) fast man har samma handikapp.
    Fast nnu svär jag väl i kyrkan

    Reply

  19. Knutte
    Feb 5, 2008 @ 17:51

    Jag vill verkligen inte kritisera förmågan att få i hop ett ekonomiskt projekt. Duktigt.

    Men om man slår sig för bröstet och hävdar att man hör hemma i en racingklass medan “gubbgängen o.sv.” (som man allt som oftast får stryk av) borde åka i en “familjeklass, tycker jag att man bör välja att segla i en racingklass och inte i en familjebåt.

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2008 @ 17:52

    Gubbarna på SKI.IT har väl gjort en så seriös satsning man kan, i den klass som rekommenderats av SHF? Att IMS670 var en flopp kan man knappast lasta dem för?

    Att köra seriöst i Farr 40 eller GP42 kostar 10 gånger så mycket!

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2008 @ 18:04

    Knutte, jag tror att Fredrik refererar till det upplägg man har i Norge. Där man kan hantera både ambitiösa seglare (som mäter in sina båtar) och folk som vill kappsegla under lite enklare former.

    Uppenbarligen kan NORLYS hantera allt från GP-42 till Knarr (utan att de gnäller på varandra) men här i Sverige verkar modellen vara att sortera bort både gubbarna utan ambition och de som “borde segla Farr 40”? Jag fattar inte resonemanget.

    Sedan är det väl så att de flesta som har råd/lust att köra i Medelhavet skiter i att segla i Sverige. Och med allt gnäll vi hör kring Torbjörn Törnqvist och andra projekt, så är det inte svårt att fatta varför…

    Vad var förresten ditt förslag på att man skulle satsa på i stället? Här hemma, utan att det kostar en miljon om året?

    Reply

  22. Jocke_R
    Feb 5, 2008 @ 18:08

    Ingen kritik till just detta projekt då det finns många fler likadana :). Jag undrar bara varför detta är standard sättet att bedriva kappsegling med en större båt. Andrahands värdet är ju helt klart en faktor då det för de flesta bara blir kapitalkostnaden+drift som ska bäras.

    Risken är ju dock att kompromissar man för mycket får man en båt som varken är bra/lämplig/kul att kappsegla med eller cruisa med familjen.

    Körde man en mer racer betonad båt som typ GP33 kanske man inte måste skrota hela båten efter 2 säsonger. Det går kanske att uppgradera den gradvis med ny köl, bättre segel och slutligen börja om på nytt skrov, vad vet jag.

    Eller göra som Condevor och köpa en beg Mumm 30.

    Reply

  23. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 18:14

    Knutte

    Nu har jag väldigt svårt att ens skönja någon logik.
    Varför man måste ha en viss båt för att ha idéer om hur vi skall få mer båtar till våra kappseglingar förstår jag inte (om idén sen är bra eller ej spelar ju ingen roll). Dessutom är det handikappsegling vi pratar om och bland de mest framgångsrika IMS båtar som finns är ju First 40.7 – en familjebåt.?!?
    Förresten om du brukar slå Fredrik så är det väl bara att fortsätta segla mot honom oavsett indelningar, eller?

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2008 @ 18:20

    Jocke; jag tror det kan finnas olika aspekter på detta. Har du en båt som är för mycket racing (GP33/42, IMX-40, GS42R) så blir den i stort sett omöjlig att sälja efter ett par år. Inte konkurrenskraftig på kappsegling, och för svår att semestra i. Typ som gamla entonnare. Jättekul att segla, men efter 10 år blir de ingen vidare kompromiss.

    Däremot finns det ju ett antal båtar som har en bättre avvägning mellan racing & cruising. Just 36.7 kanske inte är sweet, men det är en ganska snabb båt. Förnuftig kan vi kalla den :-)

    Två båtar är så klart optimalt. Eller tre. Eller fyra. En cruiser, en havskappseglare, en shorthandbåt, en entyp, en jolle. Men det är väl bara Patrick och Arne K som orkar dra runt det…

    För alla oss andra blir det en kompromiss.

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2008 @ 18:21

    Skönt att en hederlig diskussion om mätregler och båttyper tog över efter den där konstiga miljödiskussionen :-D

    Reply

  26. Erik Kristiansen
    Feb 5, 2008 @ 18:28

    Hei.
    Vi var så heldige å matche med SKI.IT ved flere anledninger i fjor, det var kul.
    Det er faktisk 3-4 team i Norge som satser på samme måte som Fredrik og ett par av dem har lik båt (i det minste i skrivende stund)
    Jeg vil påstå at nivået på disse teamene er høyt og at det hadde vært kul om flere fra Sverige kunne seile i NORC i Norge til sommeren.
    Det er flere team som har planer for Marstrand i August under EM i ORC og en matching i forkant tror jeg alle ville hatt lærdom av. Det kommer helt sikekrt mange Tyskere og disse er harde å slå, det så vi sist på Hankø i 07.
    Til kommentarene om type båt er det slik at ved å invistere såpass mye penger må dette forsvares og derfor blir det ofte en kombi båt som i tillegg til å brukes på regattaer også blir brukt til tur og ferier.
    Det å kjøpe en klasse båt er selvfølgelig en mulighet feks en MUM30, men dette koster også mye penger og jeg skal se den som får med kone og familie på 3 uker ferie med en slik båt

    Reply

  27. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 18:43

    Jocke_R
    Kan bara ge svara för egen del om varför “detta är standard sättet att bedriva kappsegling med en större båt”. Den absolut största anledninge har du redan identifierat nämligen ekonomi. Om man t ex köpte en Farr 40OD när de kom så fick man nog räkna med att den drog iväg till 3,5 MSEK för seglingsklar båt. Till detta skall läggas ny segelgarderob med jämna mellanrum. Det billigaste jag sett är under 1 MSEK. Detta innebär att det “kostat” minst 2-3 MSEK. Motsvarande kostnad för t ex en First 40.7 är betydligt lägre. Och att semestersegla i Farr 40OD är minst sagt tveksamt.
    Varianten att köra t ex en beg mumm 30 e nästa lika illa med tanke på att ta hand om två båtar (förutsatt att min vill cruisa också) med sommar och vinterplatser och ompyssling.
    För de flrsta som vill både semestersegla och kappsegla blir det egentligen inget val

    Reply

  28. Magnus
    Feb 5, 2008 @ 19:06

    GP42 är en klass. punkt.
    GP42 klassen är lika mycket en handikappklass som IACC, TP 52 eller VO70. Med andra ord, inte så mycket.

    Reply

  29. Magnus
    Feb 5, 2008 @ 19:19

    Ingen hävdar väl att lokal hdk segling med en vanlig 40 fotare är substituerbart med Farr40?? Självklart är det mångt mycket dyrare med Farr40. Racingen är tuffare, alltså behövs ett bra mycket större segelprogram, betala för bättre crew, fler resor eftersom träningstävlingarna väldigt sällan ligger i Marstrande eller sandhamn, en professionellt skött och underhållen båt osv osv.
    Vill man segla på hyffsat seriös nivå hemma i skandinavien så förstår jag helt och fullt att segla cruiser/racers som 36,7, 40,7, IMX40, Sinergia 40, X35, 41, Bavaria Match, Landmark, Dufour och annat. Det är ju ett självklart val om nu semestersegling är så högt prioriterat.
    Dock tycker jag att det är lite märkligt när man ser hur mycket loggor det är på många av dessa båtar. Är sponsorerna verkligen nöjda med att sponsra och synas på en kombiräser som ser ut som båten bredvid och seglar på precis samma sätt på banan som med fru och barn på väg till kärringön eller åland?
    Hur förklarar man det för sponsorn när den är med och seglar? “jo serru, här nere i ruffen har vi gjort det fint med mahogny och teak. killarna gillar när det är lite mysigt när de går och lägger sig på natten…”

    Reply

  30. Erik Kristiansen
    Feb 5, 2008 @ 19:29

    Til Magnus.
    Du kan umulig vite hva du snakker om når det gjelder å drifte en 40fots båt med crew,regattaer,overnattinger, seil innkjøp og annet. Dette er utrolig krevende og er nesten heltids stilling for en person. Det at man klarer å “tigge” ett par sponsorer for noe utstyr eller rabatt er ikke enkelt. Å få cash er helt utopisk sfremt du ikke heter Knut Frostad. En sponsor ser nok profileringen av sine produkter ut fra de regattaene den båten er med på som verdifullt. Det at den samme båten i feriemodus med kone og barn betyr vel ikke stort for sponsorene. Selv har vi sett at folk syntes det er kul at de ser en båt de kjenner igjen fra seilblader ol. Dette foringer da ikke sponsorenes syn på båt og mannskap snarere tvert imot.

    Reply

  31. Magnus
    Feb 5, 2008 @ 19:41

    Hej Erik,
    Jo, jag vet vad jag pratar om. Jag har väl aldrig påstått att det INTE är krävande att kampanja en normal 40 fotare på regionala regattor? Faktum kvarstår dock att det är MER krävande, åtminstone finansiellt, att kampanja en Farr40 och det är därför vi ser så få in norden.
    erik, jag förstår helt enklet var du menar att jag har “fel” eller iallfall inte tycker som du.

    Reply

  32. Erik Kristiansen
    Feb 5, 2008 @ 19:55

    Det var bra
    Da kan jeg si at jeg er helt enig med deg at å drifte en Farr40 må sikkert være en mye større jobb både praktisk og ikke minst økonomisk.
    Det er sikkert som du sier at det er derfor det finnes ytters få slike team her i Norden.
    Da er vi tilbake til måleregel og ranking.
    Hva skal man gjøre. Sette opp rankinger/måleregler for racing båter som feks. Farr40/MUM36,GP42,TP52 eller tilpasse seg vireligheten og prøve å få til noe tilpasset de båtene som virkelig seiler her i Norden.
    Da mener jeg RLys og ORC må være det beste alternativet pr.d.d.

    Reply

  33. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2008 @ 20:16

    Jag har sett en siffra på att en proffsig säsong i Europa med en Mumm 30 skulle kosta typ 800.000:- (inkl avskrivning eller båthyra men exklusive proffs).

    Nån som har bra koll på vad de stora killarna lägger per år för att köra Mumm 30, Farr 40, GP42 eller TP52?

    Reply

  34. Patrick Lindblom
    Feb 5, 2008 @ 21:18

    Intressant, Peter. Jag räknade faktiskt själv på ett deltagande i de stora Mumm 30-regattorna och kom just fram till en budget på ca 800 tkr inkl det mesta inkl semiproffs men inte dyra proffs. Av detta är drygt hälften rese- och crewkostnader (inkl charter av en båt i USA för VM). Den andra hälften fördelar sig på ungefär lika på segel, rigg och båtunderhåll samt avskrivningar (5 år), anmälningsavgifter, sponsorkläder och övrigt.

    Man får väl dock hålla isär vad “en proffsig säsong” innebär i jämförelse med de regattor vi kör här hemma! Bara anmälningsavgiften till Tour de France är på ca 80 000 kronor om jag minns rätt. Då ingår förvisso en spinnaker, men ändå.

    Reply

  35. Bägge fötterna i verkligheten
    Feb 5, 2008 @ 21:45

    Peter och Patrik

    Jag har en del fragmenterad info angående en “professionell” satsning med ett antal semi-proffs och internationellt kampanjande i ungefär GP42 nivå. Visserligen några år gammalt men ändå. Den sponsorn betalade 3,5-4,5 MSEK per år inklusive full avskrivning av båten under projekttiden (4år). Avskrivningstakten är ju i de närmaste korrekt eftersom andrahandsvärdet sannerligen inte är högt på den typen av båtar

    Reply

  36. Patrick Lindblom
    Feb 5, 2008 @ 22:14

    Den enda info jag har sett är väl kommentaren från en TP52-ägare att de har 100 000 USD per dag i burn rate på enbart segel… :-)

    Reply

  37. Peter Gustafsson
    Feb 5, 2008 @ 22:18

    Vad kostar en skarp IMS-satsning a la HQ per år?

    Reply

  38. Patrick Lindblom
    Feb 5, 2008 @ 22:49

    BFIV,

    Det låter i mina öron osannolikt att man får ihop ett internationellt GP42-projekt på ca 4 Mkr per år inkl allt med tanke på hur stor crew ett sådant projekt drar och hur stora transporter det blir bara för att vara med i MedCup. Bara avskrivningarna torde landa på 1-2 Mkr /år om man skriver av fullt på fyra år. En GP42:a går väl på en 4 Mkr och då är den helt ren (inga segel, ingen löpande rigg, inga instrument). Vad försäkringspremien ligger på vågar jag knappt ens tänka på.

    Jag skall inte ge mig in i att spekulera om just HQ men kan man gissa att ett generellt seriöst GS42R-projekt går på en 2-3 MSEK per år om man skall skriva av hela båten på fem år, köper ett nytt segelställ varje säsong och avlönar några i besättningen?

    Reply

  39. PelleL
    Feb 5, 2008 @ 23:32

    HQ-projektet lär ha kostat 9.000.000 på tre år men ni får ta det för vad det är…..hörsägen.

    Reply

  40. Andreas i missmatch
    Feb 5, 2008 @ 23:39

    Jag tycker det är jätteroligt att vi har personer som lyfter kappseglandet även i LYS som på Hermanö Runt o Tj-R. Detta ger möjligtvis publicitet, fast jag är medveten om trögheten kring publiciteten. Dessutom vet man hur mycket båtfart man kan få ut av en båt. Då får man signalen. Träna o lägg tid på vattnet.
    Tycker det dessutom är riktigt bra att de som inte seglar ofta inte vinner tävlingar. När man kappseglar tävlar man. Då skall de som har högst kompetens vinna. Oavsett mätregel eller båt.

    Fram med mer projekt som SKI.IT, IMPRINT,Syversen-båtar osv…

    Tänk vad kul det blir när man med frugan slår dessa i en shorthandtävling…det är livet…

    Reply

  41. Patrick
    Feb 6, 2008 @ 00:05

    Pelle, det låter väl rätt så rimligt.

    Reply

  42. Mats V
    Feb 6, 2008 @ 01:53

    Knutte mfl,
    Det verkar alltså utifrån diskussionen ovan som att “100.000 eller mer” alltså lutar år 3-4 MSEK per år. Inte då så konstigt att projekten i Sverige då oftast ser ut som i SkiIT’s fall, eller hur? Helllre ett antal såna positiva satsningar än drömmar om mångmiljonprojekt som aldrig eller mycket sällan blir av. Tycker jag. Jag tror inte att dessa “småprojekt” konkurrerar om samma sponsorer som de få mångmiljonprojekten så det finns egentligen inget motsatsförhållande mellan dem.

    Reply

  43. Feffe
    Feb 6, 2008 @ 09:08

    En fråga ?

    Hur många visste vad SKI.IT var innan det hamnade på en båt i Långedrag ?

    Gott med företag som satsar pengar i segling. ( Och förhoppningsvis räknar hem investeringen. )

    // F

    Reply

  44. Vad kostar ett seriöst projekt? | blur
    Feb 6, 2008 @ 09:22

    […] diskussionen om SKI.IT tyckte någon att de skulle satsa på en internationell klass i stället!? Då börjar man ju […]

    Reply

  45. Patrick
    Feb 6, 2008 @ 09:59

    Håller med. Jag har med ett antal seglingsintresserade företagsledare diskuterat intresset för att skapa en racingcirkus typ GP42 i skandinavien och det finns helt enkelt inte den nivån på intresset, bl.a på grund av det helt obefintliga intresset från media vilket gör det svårt att räkna hem en satsning i den storleken på reklamtid.

    Att däremot kitta upp en båt där man i stort sett inte behöver räkna med särskilt mycket avskrivningar, köra de nationella stora tävlingarna med kompisarna och inte ta några större transportkostnader kan man i stort sett räkna hem om man använder sig av spinoffer som schyssta bilder och gärna också bra resultat.

    Att jag har valt att dela upp mitt seglingsliv i två båtar är inte så oekonomiskt som man kan tro. Vi ville öka racingambitionen i vårt team men hade svårt att hålla kontinuitet i besättningen plus att vi höll på att *släpa ihjäl oss* med prylar när båten skulle ställas om mellan cruise och race mode. Jag tror faktiskt att det totala arbetet kommer att bli mycket enklare nu. Kanske inte färre timmar, men enklare att planera och genomföra mellan racen.

    Min Mumm 30 är ett antal år gammal (Ovington 1999) och har nog sin största avskrivning bakom sig. Den ligger på minimivikt, är torrseglad, styv och i OK skick trots sin ålder, eftersom en sådan här båt inte seglas 1000 sjömil varje år av familjen. Den hårda entypsregeln skapar täta entypsfält på mästerskapen och fortfarande efter 11 år drar klassen 40 båtar på VM. Inte som Melges 24, men det är ändå ett stort fält och detta är en båt som går att segla offshore med och ändå traila runt i Europa. Den utgör en utmärkt plattform om man någon gång vill växla upp till exempelvis en Farr 40OD eller GP-båt. De som dömer Mumm 30:s undergång pga åldern har nog inte snappat upp att Melges 24 är en ännu äldre konstruktion och det går ju bra… Det handlar nog mer om vilka människor man har i klassen. Just nu pågår en förändring i Mumm 30-klassen där de rika stora teamen som tidigare har dragit upp budgetarna börjar flytta till Melges 32 samtidigt som de ökar insatserna i sina Farr 40 eller GP42. Det är lätt att förstå varför – de behöver inte en 30-fotare att segla offshore med, för på offshoreracen kör de med sina större båtar. Och M32:an är en fin banbåt. Men svindyr. För oss på en begränsad budget är Mumm 30:an i stort sett idealisk för banracing och går ändå att köra hav med. Jag kan kampanja denna båt på en ekonomisk nivå som kan vara intressant för en sponsor, men om jag inte hittar någon så kan vi hanka oss fram ändå. Med tre båtar i Sverige och två i Danmark finns nu en liten grund för att Mumm 30 kan bli en skandinavisk racingklass som folk har råd med.

    Reply

  46. Magnus
    Feb 6, 2008 @ 10:10

    Heja Patrick! Way to go

    Reply

  47. R36 träningshelg | söndag | blur
    May 25, 2008 @ 21:41

    […] med i stället. Och de har ju bra koll på läget så vi var mycket spända på att köra mot dem (här finns mer info om dem och här kan man köpa deras båt). Från lördagen var vi, First 36.7 Surfer Girl och Bavaria 35 […]

    Reply

  48. C.H.Ström
    May 27, 2010 @ 09:58

    Dead-end-street?
    Hej,
    hur har seglingen( vind,vatten,farkost, väder och människor, etc ) utvecklats?

    Glädjen kring seglingen kan ju inte mätas i hur mycket det kostar? Andra faktorer har här betydelse. Windsurfing och kitesurfing har varit de segelsporter som under senaste tid utvecklats bäst. Opti, E-Jolle, Laser, 420,470, 29, 49, etc har skapat en enorm potential för den klassiska seglingens framtid. – Men vad händer när dessa unga seglare skall börja studera, jobba? Eller i klartext: ge sig ut i livet, utan föräldrars stöd… tidsmässigt eller monetärt.
    Vore det inte bättre att disskutera hur denna kunskapspotential skulle kunna nyttja ett nytt format (… för att kunna njuta av seglingen …) tills de tjänat pengar/eller ärvt/ etc för att själva kunna köpa ett eget flytetyg för sport och/eller familjens väl. – Är dock lyckan att finna i en fast egendom? -Är det inte bättre att hitta tillfredsställelse i en ny “nyttjandegemenskap”?
    -Är det BLUR värdefullt, att dyka in i/ propagera ett nytt format för segling?
    Träning och tävling, individuallitet och familjeliv, fridsamhet och givmildhet, etc är här viktiga faktorern att ha i focus. – En av kappseglingens stora filosofiska problem är att bara en (den bäste..) kan vinna! – Vore det inte bättre att vi skapar ett system där alla vinner!

    Hör gärna av er! Jag har konkreta förslag att presentera, men utan att det finns andra som vill vara med och dra lasset/engagera sig kan v i ej lyckas hitta och promota detta format/nyttjandeform.

    Mvh/ CH

    Reply

  49. Wille Blanck
    May 27, 2010 @ 10:34

    Alla kappseglare och all ni andra som gillar segling. gå in på http://www.seglingsprintcup.se
    i helgen kappseglar 24 lag på Riddarfjärden vi ordnar en seglarfest på M/S Gerdas på lördag alla är välkommna. Öppen anmälan för kappseglare vi har 4 lag/platser kvar.
    kom och vinn prischecken och äran att vinna tidningen Seglings kappsegling.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.