Tjörn Runt-seminarie
På onsdagskvällen var det åter dags för Tjörn Runt-träff på Svenska Mässan. StSS hade bjudit in förra årets segrare, LYS-kommittén och seglingsledningen förstås. Moderator var Joakim Hermansson från känd seglingstidning.
Ni som var med förra gången vet att det då var en samling bistra herrar i publiken. Denna gång var det betydligt positivare tongångar bland de runt åttio åhörarna. StSS skall ha cred för att man faktiskt lyssnar på seglarna på ett så här organiserat sätt. Och även om man inte gör allt som folk vill, så har man ändå förändrat en hel del de sista åren.
Nyheter i år är bland annat ett bättre anmälningssystem, bättre samarbete med Stenungsbaden Yacht Club (som var med på mötet), prisutdelning 24:e augusti (lördagen efter) och till sist differentierade anmälningsavgifter.
De senare vållade en del debatt. Man har baserat dem på LYS-tal, så sportbåtsgubbarna tyckte att de betalade för mycket, för de var ju inte så många ombord, “kan vi inte basera avgifterna på hur många man är ombord”? Andra tycke att lättnaden för små båtar var för liten, “kan vi inte ge en större rabatt till de som är nya på Tjörn Runt”? Totalt sett är anmälningavgiften relativt låg (står förresten för 30-40% av intäkterna).
400:- för de minsta båtarna är väl vad en burk bottenfärg kostar?
Jag vidhåller också att man skulle ge alla nya båtar ett gratis LYS-mätbrev!
Det kanske bara är jag, men det känns som man hade kunnat göra en lite bättre analys på vilka det är man inte fått med hittills och kanske titta mer på andra regattor som faktiskt får till det. Min analys (Vem kappseglar?) pekade på att Tjörn Runt har en större andel små båtar än något annat stort race. Men man saknar sportbåtar, norrmän och de nyare båtarna?
I sista minuten hade också Bertil Söderberg satt upp ett pris på 10.000:- för snabbaste båt till mellantiden (korrigerad tid?). Det skall väl vara plåster på såren för att han ställer till det genom att köra fram och tillbaka genom kyrkesund efter racet :-).
Förra årets segrare berättade hur de förbedde sig;
- åk med bil runt Tjörn för att spana in smala passager
- “keep it simple” – fokusera utanför båten och inte på trimtampar
- strategin var att gå nära Tjörn
- taktiken var att segla i fri vind hela tiden
- “det är jävligt bra att gå högt” (verkar inte som man skall bråka med Neppare på kryssen)
- känn din båt; vet vad som är höjd- och fartläge
- jobba hårt
Bra också att StSS hade bjudit in Tommy & Tommy från SSFs Tekniska Kommitté för att rata om LYS. Många tycker ju att man för en något anonym tillvaro, så det är kanon att man åker ut och möter seglarna på det här sättet.
Man redogjorde för LYS (förlåt SweLYS) historia och hur det fungerade när man satte LYS-tal. man får ju avdrag på 0.01 för “cruisinggennaker” “LYS-gennaker”. Man hade också arbetat hårt på hur en gennaker skulle kunna jämföras med en spinnaker, för de båtar som ville ha en riktig gennaker på peke i stället för sin vanliga spinn. Men man hade inte kommit i mål i år. Gennaker på bom låg ännu längre fram.
- Till den kommande säsongen hade 4 tabellbåtar fått höjt och 4 båtar fått sänkt LYS (nu är ni allt nyfikna på villka)
- 15 helt nya båtar hade tillkommit i listan (eller 28 om man räknar varianterna på dessa)
- man hade 492 mätbrev 2007, varav 149 var helt nya (en siffra sa dock 1321 mätbrev, men då kanske många var inaktiva).,
- Totalt finns 577 kölbåtar i listan
- 2007 genomfördes ~9.000 starter enligt LYS.
- 6000 av dessa resultat rapporterades in
Debatten kom framför allt att handla om hur man sätter LYS-på nya båtar (många varianterm svårt att få in data, samarbete med importörerna) och varför man inte samarbetar bättre med Norge (som ju redan har dessa båtar i sitt system) och Danmark. Just Norge verkade vara en känslig fråga (eller politisk) då man tydligt gjorde klart att SweLYS och NorLYS var två helt olika saker.
Ur seglarnas perspektiv finns väl inget postivt med att ha fyra olika LYS-system som nu utvecklas åt olika håll? Tröskeln för att segla i flera länder blir bara högre och högre.
Sammanfattningsvis ett bra arrangemang, och jag tror det är nyttigt att man håller igång engagemanget under vinterhalvåret.
Nåt jag har missat?
.
Feb 7, 2008 @ 09:39
Vilka fick höjt/sänkt har du missat.
Peter Gustafsson
Feb 7, 2008 @ 09:46
Det var såklart hemligt :-)
Jag gissar på höjt för Cumulus, Nova, Scankap-99 och 40.7.
Sänkt för P-28, Valiant, Singoalla och Maxi 108.
Håkan
Feb 7, 2008 @ 10:35
Hur definieras cruisinggennaker?
På en First 36.7 som har spinnaker?
På en J/109 som har gennaker på peke?
.
Feb 7, 2008 @ 10:37
Peter!
Vad rolig du är:-)
Richard
Feb 7, 2008 @ 11:30
Undrar om KSSS vågar ha ett GR-möte.
SWE140
Feb 7, 2008 @ 11:35
Håkan, jag tror en sådan definition av cuisinggennaker finns ej. ersätt ordet med LYS-gennaker (dvs. enl LYS-regler 2007) så kommer du sanningen närmare. Det blir i så fall att båtar som har Spinnaker i grundstandard får segla med LYS-Gennaker (SL=(AL+FL)/2 samt 1/2Br = största bredd) och får dra av -0,01 från standard-LYS. Det undersöks en annan LYS-gennaker som det sades på mötet men det hanns inte med iår.
Båtar som har gennaker i grundstandard berörs inte alls. För mätbrevsbåtar görs bedömmningen utifrån uppgifterna som har lämnats in. Med andra ord tas då redan hänsyn till gennakern.
PelleL
Feb 7, 2008 @ 11:35
“Cruisinggennakern” är den gamla LYS-gennakern som funnits i många år….
SWE140
Feb 7, 2008 @ 11:43
Peter, dina gissningar kan alldrig bli rätt. First 40.7, Valiant och Singoala fanns väl inte med i fjolårets tabell (med reservation att jag missade någon av de) ;-)
Håkan
Feb 7, 2008 @ 11:49
Tack för info SWE140
ssf lystabell är väl fortfarande från 2007 och där har 40.7 lys 1,34.
Ang gennaker:
Så om jag tex seglar en 36.7 med lys 1,29 och spinnaker kan jag även segla den med gennaker och lys 1,28?
SWE140
Feb 7, 2008 @ 11:58
…med lite eftertanke så vart min tolkning kanske fel om mätbrevsbåtar med gennacker. På något sätt kommer det väl dock står på mätbrevet om vad som gäller för berörd båt antar jag.
SWE140
Feb 7, 2008 @ 12:51
Håkan, firsten missade jag. Någon mer?
ang. gennacker så blir det så som du nämnde. har du i grundstandard 1,29 och båten har spinnacker i grundstandard så får man segla med 1,28 om man tävlar med gennacker. Jag vet dock ej hur man skiljer i anmälningen. Idag finns väl bara Sxx för både gennacker och spinnacker. Det kommer säkerligen står i de nya regler sedan.
Jocke_R
Feb 7, 2008 @ 13:15
Det finns ju toleranser för spinnakern (diagonalerna), så i praktiken kan man (redan) köra en asymmetrisk “spinnaker” på bom.
Håkan
Feb 7, 2008 @ 13:55
Toleransen är 2% för stående likets längd och 3% på diagonalen.
Inte mycket till assymetri…
Har tex en 36.7:a 14m längd på liken kan skillanden på längden bli max 28cm.
Jan
Feb 7, 2008 @ 14:53
Vet någon förresten varför man seglar tid-på-tid på GR i LYS och inte tid-på-distans?
Peter Gustafsson
Feb 7, 2008 @ 15:01
Kanske för att KSSS tycker att LYS är en klass för familjer och så vidare :-)
Bengt Falkenberg
Feb 7, 2008 @ 15:25
Jan!
Jag är förvånad över att man inte kör tid på distans på alla seglingar med “fast” bana.
Bengt Falkenberg
Sam V
Feb 7, 2008 @ 15:40
Richard
KSSS hade ett möte för något år sedan. Ledningen var där och många åsikter kom till tals. Efter det gjordes GR om till att ha fler banor samt även ha LYS-klasser. Ett bra möte som gav resultat mao.
Jan
Feb 7, 2008 @ 16:25
Bengt,
Ja precis, jag skulle bara vilja veta vad motiveringen till detta är?
Hum
Feb 7, 2008 @ 16:26
Peter!
Vad menar du med “kanske”:-).
Jocke_R
Feb 7, 2008 @ 17:11
Assymmetrin sitter inte i liklängderna utan i bukfördelningen. Det går att göra en asymmetrisk spinnaker men den kommer inte se som J80 gennaker exempelvis.
Patrik
Feb 7, 2008 @ 19:47
Betyder det att om man har en mätbrevsbåt som det finns 10 ex. av och bara två av dessa seglar gennaker, och resterande 8 seglar spinnaker.. kommer då 2 av 8 få en pinne lägre LYS i år….??
(en som håller tummarna)
//Patrik
Peter NF SWE305
Feb 7, 2008 @ 22:14
Hej!
Jag tycker att det var en utmärkt sammanfattning av gårdagens paneldebatt.
En sak som inte berördes igår var ifall man från Stss sida funderat något mer på mellantidsrapportering. Försöket med att båtarna själva skulle skicka ett sms vid vissa givna passager som gjordes 2006 kanske inte föll väl ut men jag tycker att tanken var god. Skulle det inte gå att automatisera detta så att man exempelvis vid Björnholmarna fick ett sms från tävlingsledningen med info om hur man ligger till? Det hade inte varit dumt!
Sedan måste jag också säga att jag inte tycker att den avkortade banan är en bra idé. Även om många kört fast i leran på slutet så handlar TJ till stor del om knixiga passager och kluriga vägval och den borttagna avlutningen anser jag har varit en charmig del av banan. Heter det Tjörn runt så tycker jag att man i i möjligaste mån faktiskt skall sträva efter att segla runt ön.
Detta var ett inspel i debatten. Jag har dock respekt för att det kan finnas en rättviseaspekt i detta.
Patrik
Feb 10, 2008 @ 13:05
Tid på distans.. är det vad vi tidigare kallat för omvänd LYS ??
//Patrik
No Comment! | blur
Aug 14, 2008 @ 13:51
[…] då just öppenheten man visade under Tjörn-Runt seminariet i våras var mycket […]