Tjörn Runt-seminarie

På onsdagskvällen var det åter dags för Tjörn Runt-träff på Svenska Mässan. StSS hade bjudit in förra årets segrare, LYS-kommittén och seglingsledningen förstås. Moderator var Joakim Hermansson från känd seglingstidning.

Ni som var med förra gången vet att det då var en samling bistra herrar i publiken. Denna gång var det betydligt positivare tongångar bland de runt åttio åhörarna. StSS skall ha cred för att man faktiskt lyssnar på seglarna på ett så här organiserat sätt. Och även om man inte gör allt som folk vill, så har man ändå förändrat en hel del de sista åren.

Nyheter i år är bland annat ett bättre anmälningssystem, bättre samarbete med Stenungsbaden Yacht Club (som var med på mötet), prisutdelning 24:e augusti (lördagen efter) och till sist differentierade anmälningsavgifter.

De senare vållade en del debatt. Man har baserat dem på LYS-tal, så sportbåtsgubbarna tyckte att de betalade för mycket, för de var ju inte så många ombord, “kan vi inte basera avgifterna på hur många man är ombord”? Andra tycke att lättnaden för små båtar var för liten, “kan vi inte ge en större rabatt till de som är nya på Tjörn Runt”? Totalt sett är anmälningavgiften relativt låg (står förresten för 30-40% av intäkterna).

400:- för de minsta båtarna är väl vad en burk bottenfärg kostar?

Jag vidhåller också att man skulle ge alla nya båtar ett gratis LYS-mätbrev!

Det kanske bara är jag, men det känns som man hade kunnat göra en lite bättre analys på vilka det är man inte fått med hittills och kanske titta mer på andra regattor som faktiskt får till det. Min analys (Vem kappseglar?) pekade på att Tjörn Runt har en större andel små båtar än något annat stort race. Men man saknar sportbåtar, norrmän och de nyare båtarna?

I sista minuten hade också Bertil Söderberg satt upp ett pris på 10.000:- för snabbaste båt till mellantiden (korrigerad tid?). Det skall väl vara plåster på såren för att han ställer till det genom att köra fram och tillbaka genom kyrkesund efter racet :-).

Förra årets segrare berättade hur de förbedde sig;

  • åk med bil runt Tjörn för att spana in smala passager
  • “keep it simple” – fokusera utanför båten och inte på trimtampar
  • strategin var att gå nära Tjörn
  • taktiken var att segla i fri vind hela tiden
  • “det är jävligt bra att gå högt” (verkar inte som man skall bråka med Neppare på kryssen)
  • känn din båt; vet vad som är höjd- och fartläge
  • jobba hårt

Bra också att StSS hade bjudit in Tommy & Tommy från SSFs Tekniska Kommitté för att rata om LYS. Många tycker ju att man för en något anonym tillvaro, så det är kanon att man åker ut och möter seglarna på det här sättet.

Man redogjorde för LYS (förlåt SweLYS) historia och hur det fungerade när man satte LYS-tal. man får ju avdrag på 0.01 för “cruisinggennaker” “LYS-gennaker”. Man hade också arbetat hårt på hur en gennaker skulle kunna jämföras med en spinnaker, för de båtar som ville ha en riktig gennaker på peke i stället för sin vanliga spinn. Men man hade inte kommit i mål i år. Gennaker på bom låg ännu längre fram.

  • Till den kommande säsongen hade 4 tabellbåtar fått höjt och 4 båtar fått sänkt LYS (nu är ni allt nyfikna på villka)
  • 15 helt nya båtar hade tillkommit i listan (eller 28 om man räknar varianterna på dessa)
  • man hade 492 mätbrev 2007, varav 149 var helt nya (en siffra sa dock 1321 mätbrev, men då kanske många var inaktiva).,
  • Totalt finns 577 kölbåtar i listan
  • 2007 genomfördes ~9.000 starter enligt LYS.
  • 6000 av dessa resultat rapporterades in

Debatten kom framför allt att handla om hur man sätter LYS-på nya båtar (många varianterm svårt att få in data, samarbete med importörerna) och varför man inte samarbetar bättre med Norge (som ju redan har dessa båtar i sitt system) och Danmark. Just Norge verkade vara en känslig fråga (eller politisk) då man tydligt gjorde klart att SweLYS och NorLYS var två helt olika saker.

Ur seglarnas perspektiv finns väl inget postivt med att ha fyra olika LYS-system som nu utvecklas åt olika håll? Tröskeln för att segla i flera länder blir bara högre och högre.

Sammanfattningsvis ett bra arrangemang, och jag tror det är nyttigt att man håller igång engagemanget under vinterhalvåret.

Nåt jag har missat?