Skip to content

9 Comments

  1. ,
    Feb 9, 2008 @ 21:37

    Är det verkligen någon som tror på 50-60 båtar till EM?

    Reply

  2. Alex
    Feb 9, 2008 @ 22:35

    Om det kan komma runt 30 X-41 till Gold Cup kan det väl komma 50-60 båtar till EM? =) EM ingår ju dessutom i Norges ORCi ranking 2008, där förutom deras gamla IMS-flotta även de norska X-41’orna deltar.
    Så jag tror på typ 15-20 båtar enbart från Norge, give or take.

    Bra rapport Peter!

    // Alex

    Reply

  3. Magnus
    Feb 10, 2008 @ 00:15

    50-60 båtar verkar högst rimligt. Varför tror du inte på det , ?

    Reply

  4. Öresund regatta, Anders
    Feb 10, 2008 @ 10:34

    Tack för sammanfattningen.
    Jag tycker fortfarande att ORC International var mycket väsen för ingenting. Det är som om alla båtar i LYS tabellen skulle få en procent till för att seglarna har utvecklats. :)
    Kollar man igenom IRC mättalen från Garmin Hamble Winter Series från i fjol så undrar jag om “gubbarna i RORC” verkligen gör rätt bedömning på båtar som har bra lättvindsegenskaper.
    Varför vill man ha bort genuan som segel? Man kör ju ofta med 3 fullstora fockar ändå. De är ju med lattor och allt arbete lika dyra som ett set med genuor. Eller?

    Reply

  5. Patrick
    Feb 10, 2008 @ 13:07

    Det återstår väl att se. Tycker mig kunna utläsa lite bias på rapporteringen… :-)

    Man måste komma ihåg att IMS redan tidigare skapade rätt tighta resultat, vilket innebär att det ni tycker är små förändringar kan komma att ha hyfsat stor impact i resultatlistorna. Att “i stort sett alla svenska båtar får 4,5 sek skillnad” återstår att se…. De provkörningar vi har sett på nätet gav ju vid handen att det kan bli en hel del förändringar i resultatlistorna när båtar som har legat rätt tight tidigare får förändringar emellan varandra. Jag förmodar att det kommer att hända en del i “IMS2”-klassen när 36.7:or, GS37:or och andra får rätt stora inbördes förändringar. Kanske blir Mumm 30 t.o.m gångbar i ORC när styva och lätta båtar sägs “gynnas” något i ORCi?

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Feb 10, 2008 @ 13:46

    Faktiskt ingen bias alls!

    Både Stefan Qviberg och Sten Edholm tyckte att ORC hade varit väl försiktiga i sina förändringar, och ORC hade redan flaggat att man kanske skulle justera mer nästa år.

    Så klart kan sekunder hit och dit förändra de inbördes placeringarna i IMS2 (och då upplevas som stora förändringar). Men frågan var ju om man skulle kunna attrahera nya lätta/styva båtar som tidigare missgynnats (men där känns skillnaderna för små). Och på den här punkten så verkar ju jag, SHF, segelmakarna och de flesta andra ha samma uppfattning.

    Men det skall bli kul att se vad du får på din Mumm 30. Skall vi tippa på 585?

    Reply

  7. Patrick
    Feb 10, 2008 @ 19:49

    Ok! Har du en uppfattning om vad din J/109 borde ha för respit i olika vindstyrkor för att behandlas “rättvist”, d.v.s ha mätetal (plural) som motsvarar hur båten faktiskt presterar snarare än ett “optimerat” mätetal á la IRC?

    Jag vet inte var Mumm 30 landar, men de provkörningar som gjordes i Holland visade ju på 586,2. Vet dock inte om detta var ett entypscertifikat. Om det är “4,5 sek-regeln” som gäller så blir det 585,3. Råkade du se några siffror på GS43:an?

    Reply

  8. Mera siffror | ORC international | blur
    Feb 10, 2008 @ 22:37

    […] Dels hade vi de som SHF presenterade i lördags. […]

    Reply

  9. ORCi EM | Trash Talk | blur
    Jul 30, 2008 @ 20:31

    […] Nästa vecka drar man igång i Marstrand. Det blir till slut 39 båtar på anmälningslistan. Helt OK, även om det inte blev 50-60 som man pratade om initialt. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.