Volvo Ocean Race HQ
Det spekuleras ju kring Volvo Ocean Race sedan Glenn Bourke och Andy Hindley (Race Director) slutat. Ryktet är att Knut Frostad blir ny hövding, och i så fall tror Elaine Bunting på Yachting World att huvudkontoret kan hamna på våra breddgrader.
Det låter ju spännande. Men det är många som är osäkra på om VOR kommer att kunna behålla sin position som världens fräckaste havskappsegling?
Henrik
Feb 15, 2008 @ 18:31
Tycker att det var lite fiasko redan över förra vändan med VOR. Fem team, totalt 7-båtar denna (sista?) gång.
Henrik
Feb 15, 2008 @ 18:35
Var det inte lite fiasko redan förra vändan av VOR?
Denna (sista?) gång fem team, totalt 7-kärror…
Alex
Feb 15, 2008 @ 18:48
De eftersträvar inte fler båtar, utan runt 8 +/- 2 har varit deras idealgrupp har jag för mig. Jag tror det kommer bli mer “segling” och mindre “kölhaveri” som avgör denna gången, vilket nog bidrar till att det blir ett skitbra race, och hallå; två stopp i Sverige med In-port Race i Sthlm, how sweet aint that?!
Mvh
Patrick
Feb 15, 2008 @ 18:51
Det stämmer, läste något om att bara logistiken för shoreteamen är fruktansvärd redan på 10 båtar samt att man för sponsorernas skull inte vill att varumärkena skall drunkna för mycket i varandra.
MA
Feb 16, 2008 @ 13:46
Marknadsföringen är viktigast med detta race, seglingen är ett sätt att sälja budkskapet. Därför segar man inte i sydatlatlanten mer än nödvändigt, för där finns i bästa fall valar, pingviner, albatrosser och de är inte särskilt bra kunder till Volvo, eller Ericsson! Patrick har rätt man vill nog inte ha fler team. Något som går som en röd tråd genom hela seglingen. Vår sport är det sista andningshålet för de större plånböckerna, detta sedan först tennisen, sedan golfen blivit sporter för massorna! Det är inte många sporter där man kan köpa sig en framskjuten plats och kanske själv vara med som utövare i laget!
Patrick
Feb 16, 2008 @ 14:05
MA, nu är du väl lite väl cynisk? I de flesta sporter finns toppnivåerna dit “gemene man” knappast gör sig besvär ety där förhärskar större plånböcker, sponsorer, heltidsträning (hemska tanke) och mediatäckning. Detta gäller inom såväl skidåkning, golf, tennis, motorsport, fotboll, friidrott – you name it. I seglingens värld motsvaras detta av tävlingar som Americas Cup, VOR och för den delen OS-klassernas världsmästerskap. Men det finns i alla dessa grenar också tävlingar för massorna och motionärerna, liksom i segling.
Det är väl jättekul att det finns tävlingar i segling som drar stora sponsorpengar, vilket är det enda sättet att möjliggöra för människor att livnära sig på segling? Det spiller då över på breddseglingen genom intresse, media och förebilder.
Vi kan nog fortsätta med våra race på hemmaplan alldeles oavsett VOR, AC etc, men visst är det kul med detta toppskikt. Att det sedan alltid finns någon som håller sina lokala Laserseglare eller J/80-gänget högre är nog ofrånkomligt. Jag tycker båda nivåerna har sitt berättigande.
Peter Gustafsson
Feb 18, 2008 @ 20:09
It’s official!
Magnus
Feb 18, 2008 @ 22:58
Jag tror det kan bli ett lyft med Knut som har en enorm drivkraft och förmåga att arbeta över landgränserna. Han kan kanske få in lite fler nationer vilket jag tror är en nyckelfaktor. Att det är få team är nog ingen fara om de väl kommer till startlinjen, problemet är väl att man är så nära den nedre smärtgränsen hela tiden att det blir väldigt osäkert för alla inblandade parter.
Intressant är ju förstås att Knut var en av förespråkarna för flerskrovsbåtar och att han själv inte deltog förra gången då han inte ansåg att det var möjligt att sälja in ett projekt med det koncept som då presenterades. Undrar hur han resonerar nu?
Hur som helst roligt att Volvo tillsätter ännu en seglare som chef.
Magnus
Magnus
Feb 18, 2008 @ 23:10
Han var ju med på Brasil men inte hela vägen…
Märkligt att han tog ett land-jobb när ryktet säger att han var på väg till Ericsson norden.