Skip to content

9 Comments

  1. Henrik
    Feb 15, 2008 @ 18:31

    Tycker att det var lite fiasko redan över förra vändan med VOR. Fem team, totalt 7-båtar denna (sista?) gång.

    Reply

  2. Henrik
    Feb 15, 2008 @ 18:35

    Var det inte lite fiasko redan förra vändan av VOR?
    Denna (sista?) gång fem team, totalt 7-kärror…

    Reply

  3. Alex
    Feb 15, 2008 @ 18:48

    De eftersträvar inte fler båtar, utan runt 8 +/- 2 har varit deras idealgrupp har jag för mig. Jag tror det kommer bli mer “segling” och mindre “kölhaveri” som avgör denna gången, vilket nog bidrar till att det blir ett skitbra race, och hallå; två stopp i Sverige med In-port Race i Sthlm, how sweet aint that?!

    Mvh

    Reply

  4. Patrick
    Feb 15, 2008 @ 18:51

    Det stämmer, läste något om att bara logistiken för shoreteamen är fruktansvärd redan på 10 båtar samt att man för sponsorernas skull inte vill att varumärkena skall drunkna för mycket i varandra.

    Reply

  5. MA
    Feb 16, 2008 @ 13:46

    Marknadsföringen är viktigast med detta race, seglingen är ett sätt att sälja budkskapet. Därför segar man inte i sydatlatlanten mer än nödvändigt, för där finns i bästa fall valar, pingviner, albatrosser och de är inte särskilt bra kunder till Volvo, eller Ericsson! Patrick har rätt man vill nog inte ha fler team. Något som går som en röd tråd genom hela seglingen. Vår sport är det sista andningshålet för de större plånböckerna, detta sedan först tennisen, sedan golfen blivit sporter för massorna! Det är inte många sporter där man kan köpa sig en framskjuten plats och kanske själv vara med som utövare i laget!

    Reply

  6. Patrick
    Feb 16, 2008 @ 14:05

    MA, nu är du väl lite väl cynisk? I de flesta sporter finns toppnivåerna dit “gemene man” knappast gör sig besvär ety där förhärskar större plånböcker, sponsorer, heltidsträning (hemska tanke) och mediatäckning. Detta gäller inom såväl skidåkning, golf, tennis, motorsport, fotboll, friidrott – you name it. I seglingens värld motsvaras detta av tävlingar som Americas Cup, VOR och för den delen OS-klassernas världsmästerskap. Men det finns i alla dessa grenar också tävlingar för massorna och motionärerna, liksom i segling.

    Det är väl jättekul att det finns tävlingar i segling som drar stora sponsorpengar, vilket är det enda sättet att möjliggöra för människor att livnära sig på segling? Det spiller då över på breddseglingen genom intresse, media och förebilder.

    Vi kan nog fortsätta med våra race på hemmaplan alldeles oavsett VOR, AC etc, men visst är det kul med detta toppskikt. Att det sedan alltid finns någon som håller sina lokala Laserseglare eller J/80-gänget högre är nog ofrånkomligt. Jag tycker båda nivåerna har sitt berättigande.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Feb 18, 2008 @ 20:09

    It’s official!

    Norwegian round-the-world specialist Knut Frostad has been appointed as CEO of the Volvo Ocean Race.

    Frostad, 40, will officially take up his position at race headquarters in Fareham, England on 3rd March.

    Frostad said he was looking forward to the challenge of taking the helm of the world’s most prestigious ocean race. “The Whitbread/Volvo has been part of my life for 15 years so this is a dream job for me in many ways,” he said.

    “I am thrilled about the opportunity but I’m also humbled by the challenge of taking responsibility for organising the premier round the world yacht race.

    “The 2008-09 race has the biggest course and route change in the event’s history which makes it a great adventure. It is going to be very exciting for us as race organisers, the participating teams, the ports, the sponsors. We have a wonderful opportunity to engage the general public in these new territories in the spectacle of the race.

    “The 2008-09 race is pretty much laid out. My job is to ensure that the race is organised expertly and that we have the most successful and exciting race possible as we continue the event’s evolution. The team in place in race headquarters is experienced and professional which will ensure a seamless transition.”

    Frostad succeeds Glenn Bourke who departed the role in January after five years in charge.

    Frostad’s links with the Whitbread/Volvo date back to the 1993-94 race when he was helmsman on the second-placed Intrum Justitia.

    He was skipper and project founder/director on Innovation Kvaerner in the 1997-98 Whitbread and on Djuice Dragons in the 2001-02 Volvo. In 2005-06 he was watch leader and technical advisor with Brasil 1.

    Frostad, born in Harstad, Norway, has carved out successful career in both sailing and business. He campaigned for the Seoul Olympic Games in 1988 as a board sailor and represented Norway in the Flying Dutchman class in Barcelona in 1992.

    His other sailing experience encompasses an array of offshore projects including 60ft trimarans. He has also won the Sydney-Hobart as helmsman/co-skipper in 1994 and 2000.

    Frostad said he has taken learnings from sporting competition into the business sector. He started a company – The Human Element – with some partners in 2004 in Scandinavia which focuses on developing effective teamwork in a business environment.

    “The philosophy of The Human Element is to ensure that a team of people in the workplace interacts and works well together in an efficient way. That’s something I actually picked up when I started skippering boats in the Whitbread/Volvo.”

    He is also a motivational speaker, writer and published author. His book “Responsible For The Irresponsible” chronicles his team’s exploits in the 1997-98 Whitbread.

    Frostad sees the organisation of the race as an extension of that on-board team dynamic.

    “The Volvo separates itself from many of the other sailing events by the fact that it is a teamwork event and you have to be very skilled at working with people,” he said.

    “It’s the expertise of many people coming together as one to successfully manage the event. I’m really looking forward to that aspect of the job.

    “I am especially grateful that I did part of the last race with the new Volvo Open 70 class. It gave me a good understanding of what the sailors have to go through with these new boats and the importance for them to know that the event is organised in a very professional manner in terms of safety and sporting regulation.”

    Reply

  8. Magnus
    Feb 18, 2008 @ 22:58

    Jag tror det kan bli ett lyft med Knut som har en enorm drivkraft och förmåga att arbeta över landgränserna. Han kan kanske få in lite fler nationer vilket jag tror är en nyckelfaktor. Att det är få team är nog ingen fara om de väl kommer till startlinjen, problemet är väl att man är så nära den nedre smärtgränsen hela tiden att det blir väldigt osäkert för alla inblandade parter.

    Intressant är ju förstås att Knut var en av förespråkarna för flerskrovsbåtar och att han själv inte deltog förra gången då han inte ansåg att det var möjligt att sälja in ett projekt med det koncept som då presenterades. Undrar hur han resonerar nu?

    Hur som helst roligt att Volvo tillsätter ännu en seglare som chef.

    Magnus

    Reply

  9. Magnus
    Feb 18, 2008 @ 23:10

    Han var ju med på Brasil men inte hela vägen…
    Märkligt att han tog ett land-jobb när ryktet säger att han var på väg till Ericsson norden.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.