Nu är de på gång
Madeleine Westin till rors på väg från Les Sables d’Olonne.
Mobilen ringde… det var “Bamse” Ringhagen. Skall du inte med och segla hem vår Pogo frågade han. Från Dover till Kielkanalen. Bara 300 distans… det går fort!
Han tyckte väl att det var dags att släppa bloggandet och komma in i matchen… prova på ordentligt. Funderade ett tag på hur kallt det är på Nordsjön i februari… Tyvärr satte ett styrelsemöte stopp för stuntet. Fan också!
Man borde vara framme i Tyskland när som helst. Man har mellanlandat i Brest för lite båtfix, och sedan i Dover. Vädret verkar ha varit nice, även om de säkert fick en släng av fredagens storm? Rekortfart hittills är 17.5 knop. Sweet
Ny och attraktiv båtklass till Sverige
Class 40 har utvecklats som en attraktiv och prisvärd segelplattform för havskappseglare som vill söka sig till shorthanded segling. Klassen domineras inte helt ologiskt av fransmännen men klassen växer snabbt utanför Frankrikes gränser. I Frankrike säkras tillväxten av seglare till klassen från andra klasser som Mini, Figaro och andra Open båtar. Men även seglare från England, Italien ansluter vilket ger klassen en mer internationell prägel.
Redan idag, 1,5 år sedan Class 40 skapades, har ca 70 båtar tillverkats och sjösatts och ytterligare 70 båtar har beställts. Om man har beställt en Pogo 40, får man vänta i 18 månader på leverans. Efterfrågan är större än tillgången vilket kommer att vara mycket bra för andrahandsvärdet under åren som kommer.
Under en lång tid har det funnits ett stort hål i stegen från Mini Transat 6.5 till de stora, dyra och extremt snabba IMOCA 60 båtarna. Dessa större 60-fotare kräver en stora budgetar och den som har mest pengar brukar ha störst chans att vinna totalt. Således har det varit svårt för seglare på sin väg uppåt i klasserna att ta steget från en “billig” 6.5:a till en okristligt dyr IMOCA 60. Seglarna har tvingats att välja andra båtklasser vilket varit en fara för tillväxten när det gäller shorthanded segling. Inte nu längre.
Målet med klassen är att hålla nere tillverkningskostnaderna. Detta är möjligt tack vare en fast köl istället för en svängköl, inga exotiska material tillåts i skrovtillverkningen men däremot i riggen. Epoxy och modernt distansmaterial tillåts dock.
Båtarna är 12 meter långa, 4.500 kg tunga, 4,5 meter breda, 3 meter djupa och har en mast som är 19 meter hög. Båten är trots sitt låga pris utrustad med ett vattenballast-system på 750 kg per sida fördelat på två tankar för trimmets skull. Segeluppsättningen är 115 kvm på kryssen och 250 kvm på undanvinden. Man får ha högst 8 segel ombord som måste vara tillverkat av vävd eller laminerad polyester samt nylon för genakern.
Det finns idag över 20 olika designalternativ från kända och mindre kända båtkonstruktörer. Idag tillverkas dessa i ca 13 fabriker i Europa och i Tunisien.
Man måste också ha minst fyra kojplatser vilket betyder att Class 40 även kan användas av en besättning upp till 8 personer. Men båten måste kunna seglas av en person. Nuvarande trend pekar på 2-mansbesättningar som det populäraste alternativet bland seglare men även ur en publiksynpunkt.
Klassen är här för att stanna och växer så det knakar varje dag.
Seglar för miljön
För de flesta av oss står idag miljön och klimatet högt upp på dagordningen. Äntligen tar nu några greppet om vår miljö ute på sjön.
Tillsammans med Världsnaturfonden WWF kommer företaget 4 Oceans AB att genomföra ett nytt spännande projekt vars lansering kommer att ske i samband med Allt för sjön första veckan i mars 2008.
Med segling som plattform och redskap kommer projektet att drivas med fokus på Östersjön och en förbättring av dess miljö. Uppropet är att få alla inom båtbranschen såsom båtklubbar, organisationer, föreningar, branschfolk och givetvis privatpersoner och beslutsfattare att verka för, och långsiktigt jobba för en friskare Östersjö. Budskapet kommer att framföras aktivt genom strandhugg hos båtklubbar, gästhamnar, kommuner och föreningar.
Denna kunskap kommer att spridas runt våra kuster med hjälp av en för oss i Skandinavien ny båtklass. Class 40 båtar. Dessa extrema båtar kommer till sommaren att synas på samtliga större kappseglingar och kännas igen genom Världsnaturfondens logga på samtliga försegel. Båtarna kommer att seglas av professionella kappseglare som dessutom ger plats åt nästa generation ombord på båten.
I uppropet kommer det att ingå rekommendationer och information om vad man som båtägare kan göra själv för att förbättra miljön, bland annat genom sophantering, latrintömmning, val och användande av bottenfärger, båtbränsletyper mm.
Bakom projektet som drivs tillsammans med Världsnaturfonden står fyra personer med erfarenhet inom segling, konceptutveckling/marknadsföringsstrategier och media.
4 Oceans AB är ett nystartat företag med ambitionen att driva nationella och internationella kappseglings-projekt på absolut högsta nivå med filosofin att knyta ihop segling som budbärare för klimat, miljö och framtid
Östersjöområdet har utsetts av WWF som en i världen prioriterad ekoregion. Regionen har en unik och mycket känslig miljö med en hög belastning där algblommning, utarmning av fisket bara är några expempel på problem!
Den första Class 40 båten seglades upp i början av februari och kommer att visas på Allt för Sjön.
4 Oceans AB består av:
Christopher ”Bamse” Ringhagen – seglare
Madeleine Westin – kappseglingsmeteorolog
Joachim Hägg – grafisk formgivare
Anders Westin – marknadschef
Webbadress: www.4oceans.se
Gunnar
Feb 24, 2008 @ 23:42
Og to båter på vei til Norge, spennende…
http://www.seilmagasinet.no/id/28794
Jocke_R
Feb 25, 2008 @ 16:29
Sittställningen för rorsman (madeleine) ser lite obekväm ut. Varför inte hängpinne och bra fotstöd?
Patrick
Feb 25, 2008 @ 18:01
Kul med nya coola båtar! Vad innebär “det låga priset” mer specifikt?