Skip to content

32 Comments

  1. Anders
    Mar 11, 2008 @ 11:28

    Många skepapre som jag har seglat med tidigare har inte lyckats att göra hela besättningen delaktig i alla viktiga beslut.
    Det är något som min nuvarande skeppare har lyckats bra med.
    Då tänker jag på at delegera ansvar för:
    Båtmeck
    Matinköp
    Taktik, genom gång av seglingen innan och efter.
    Rollfördelning ombord
    Båtval
    Vilka seglingar som skall seglas
    Regelbunden kompetensutveckling av besättningen. (Trim, teknik mm)

    Att alla har sina ansvarsområden under alla delar av säsongen med avseende på:
    Båtmeck
    Iordningställande före och efter race
    Dokumentation av trim
    Leverera bilder och film till bloggar och sponsorer
    Synliggöra besättningen vid pressreleaser.

    En sak som många gastar missar är att det går inte att bara komma in i ett projekt sent på våren utan man får vara tidigt ute och hjälpa till med allt runt båten på vintern, vara delaktig på ev sponsor aktiviteter. Havskappsegling är minst lika delar segling som båtmeck och administration.

    /Lite snabba tankar från en fotograferande och filmande fördäckare som lagar maten ombord och håller ordning på elektroniken och vädret…

    Reply

  2. Calle P
    Mar 11, 2008 @ 11:29

    X99orna i Björlanda har tillfälligt byt delar av besättningen med varandra.

    Reply

  3. Andre´B.
    Mar 11, 2008 @ 12:03

    Mmm…

    Det finns många saker som betyder mycket när det gäller att få människor att ställa upp och vara med ute och segla. Till de mer avgörande faktorerna tillhör intresse, personkemi och erfarenhet. Utan dessa bereds inte några större möjligheter att få komma ut att kappsegla. Och ser man sig omkring på kappseglingsbanorna idag så är det samma generation som seglade jolle på sjuttiotalet som fortfarande seglar. Man bör kunna säga att de grundläggande kontakterna lades då. Föryngringen, eller tillväxten har väl inte varit så god sen dess…

    För oss som sysslat med kappsegling i ett stort antal år vet hur mycket jobb det rör sig om, vare sig det handlar om att segla entyp eller havskappsegla. Och då tänker jag inte bara på de jobb som rör sig i, på och runt själva båten eller i en del fall “teamen”. Man måste kunna komma loss från ordinarie jobb, familjeliv och annat med. Det är nog så för större delen av oss som håller på att man då vill ha något mer tillbaka än bara ett deltagande. Att få segla en gammal båt med utseglade segel ger för de flesta av oss inte den “ersättning” som vi önskar. Och bra, välskötta båtar är det ont om…

    För att känna delaktighet är det viktigt att “teamet” uppmärksammas. I fotbollens värld heter det inte att Glen Hysen vann allsvenskan. Men så heter det fortfarande i kappseglingens värld. Vem känner i längden lust för ett deltagande om man bara är en “gast”? Detta är något att tänka på om man nu är “skeppare” på en båt.

    Därtill är det viktigt att ge övriga besättningsmedlemmar en ärlig bild om vilka förutsättningar som finns. Det går inte att säga att man “satsar på sommarens Gotland Runt” och sedan kommer till starlinjen med fem man på en 40-fotare, utan en enda träning och ett fåtal slitna segel ombord. En spinnaker ombord räcker inte för mer än ett deltagande. Och däri ligger nog mycket att 606 klassen fortfarande är så populär. Den är billig (få segel) och har en liten besättning.

    Så i grunden handlar det nog mest om att skapa ett så stort intresse att “kostnaderna” i form av tid, pengar och familjeliv (samt även andra intressen) blir lägre. Inte enkelt…

    Reply

  4. Dennis
    Mar 11, 2008 @ 15:11

    JO visst är det “samtrimmet” och gemensamma erfarenheter,läxor etc. som gör att med rätt man på rätt plats och “hur var det nu vi gjorde sist” etc. så vinner man i längden.
    SVårt hålla igång en båt på topp och det ställs stora krav på besättning,ledighet etc. – utöver skepparens “uppoffringar” förstås.
    En fråga – vem betalar för vad?Var går gränsen för vad kan anses vara riktigt att skepparen ska stå för eller är det helt individuellt och upp till skepparens välvilja och plånbok?Hur sätts gränsen betr. kostnader för tillfartsseglingar,mat,anmälningsavgifter etc.?

    Reply

  5. Andreas
    Mar 11, 2008 @ 16:58

    Situationsanpassat ledarskap krävs även här.
    DVS alla personer i besättningen har kommit olika långt i sin utveckling. Det krävs en del analys samt tydlig målsättning. Allt som oftast har jag sett att målsättningen inte varit tillräckligt starkt förankrat. Då skapas det missnöje och misstroende ibland besättning o skeppare. Ju sämre det går eller ju tuffare race desto mer viktigt att ha deffat en tydlig målsättning,vision samt även delmål.
    Positiv feedback är enormt viktigt.

    Förberedelser är som ovan sagt enormt viktiga.

    Kan vara bra att fundera på vad team excellence innebär. Om man vill agera som ett team?

    Psykologi är väldigt kul och man blir aldrig fullärd…

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Mar 12, 2008 @ 11:23

    Vad jag framförallt var ute efter hur folk hittar varandra. I samband med t.ex. GR eller Færderseilasen brukar det alltid dyka upp forum för folk som vill gasta, eller båtar som söker folk, men kanske skulle det finnas ett mer strukturerat sätt att göra detta över hela året?

    En annan sak som har dykt upp handlar om transportseglingar. Det finns de som inte har egen båt men som gillar att segla. Förr i tiden var detta ett bra sätt för nya förmågor att komma med i kappseglingsprojekt? Detta skulle kunna vara till stor hjälp för de som ansvarar för båtlogistik. Hur skulle man kunna koppla ihop dessa grupper?

    Reply

  7. Emil
    Mar 12, 2008 @ 11:31

    Peter,
    Kan du inte lägga upp en flik för gastbank på blur.se?

    Reply

  8. Pelle P
    Mar 12, 2008 @ 12:23

    Kan ge ett exempel på hur vi söker gastar;
    Till X-yachts Gold Cup i Köpenhamn så behöver vi “local knowledge” + lite mer på trim-sidan.
    Denna “gubbe/gumma” ska gärna väga ca 75-80kg och förstå/prata “nordiska” då vi är en mix av norrmän och svenskar ombord. Sökningen blir bara smalare…
    Inga betalda proffs heller (ännu smalare…)
    Gasten får gärna ha tillgång till en bra RIB!…(ännu smalare)
    Viktigt att den som man hittar förstår till 100% vad som förväntas, tar man in en som oftast styr men som här är trimmer/strateg så måste han/hon fatta att det blir inget vid ratten!

    Så mitt svar på din fråga är att VI letar upp den rätte.
    På många andra seglingar så frågar vi helt enkelt den/de som vi känner kan passa i båten.
    Har man känningar från andra klasser /städer så stå på, förvånasvärt många vill gärna köra en bit för att få vara med.
    Gastbanker är bra, spec om den som letar eft båtar är så utförlig som möjligt. Den som finns på gastbanken är en som VILL, en viktig egenskap…
    Intresant ämne detta, många lösningar är rätt och få är fel.
    Svårast att hitta tycker jag är “railmeat”, de som gör lite och väger möcke!

    Reply

  9. Claes
    Mar 12, 2008 @ 12:47

    Helt klart borde det finnas en bra gastbank för alla seglare, jag satt faktiskt och började knåpa på en i helgen, men är för kass på att göra websidor.
    Viktigt är ju att man kan hitta besättning & båt med samma ambitioner och även om man bara behöver en gast för en dag så ska det vara en som tillför något och inte sänker skeppet. Jag håller med Emil att Blur.se borde vara ett utmärkt forum kanske även regatta.nu. Svenska seglarförbundet har sin färgpyramid och den borde vara en utmärkt grund för att klassificera både båt & besättning. En gastbank borde avhandla tävlingssegling och i viss mån transportsegling, men inte v 29 bokningar & semesterkamrater

    Reply

  10. Thomas
    Mar 12, 2008 @ 13:57

    Hej,
    Vet ej om mitt inlägg i debatten linear upp med frågeställningen, men jag håller med om att det snackas väldigt mycket om Rorsman i många klasser.
    I den klass jag seglar är vi tre man i besättningen och vi delar på uppgifter och ansvar och är lika delaktiga i både med- och motgång. En del som jag tycker är viktig är att få anmäla ett Team istället för en person, men många klubbar accepterar ej detta utan kräver en ansvarig skeppare, som sen är den enda som syns i resultatlistan.
    Tråkigt tycker jag!!
    Någon som har en kommentar om detta?

    mvh Thomas

    Reply

  11. Patrick
    Mar 12, 2008 @ 16:00

    Jag tror att åtminstone KSSS sedan tidigare har ändrat detta så att man kan anmäla teamet. Håller helt med om att det borde gå att genomföra. En del anmäler ju teamnamnet som båtnamn istället.

    En av de diskussioner som kom upp på SHFs årsmöte var att organisera en besättningsbank då den som finns hos KSSS har fört en tynande tillvaro. Jag tycker personligen att det då vore bra om man kunde lägga in sitt seglings-CV på ett strukturerat sätt och kanske även få en ranking genom att varje segling man är på kan räknas in i detta på något sätt.

    Reply

  12. PutteK
    Mar 12, 2008 @ 16:00

    Jag har satt mig själv på fördäck för att få möjlighet att segla med duktiga seglare och lära. Naturigtvis måste båt och segel vara konkurenskraftiga för att det skall gå att locka till sig en bra rorsman och mittgast. Jag har bra koll på vilka seglare som inte har en båt (H-båt) för året och pratar med så många som möjligt på regattorna för att känna av om det kan finnas en framtida möjliget att segla ihop. Under hösten försöker jag få spikat besättningen, sen planerar vi säsongen ihop. I år seglar två mycket duktiga seglare på min båt, så jag hoppas att sommaren kommer att bli mycket lärorik.

    Reply

  13. Andre´B.
    Mar 12, 2008 @ 19:26

    Gastbank är en god idé i grunden men personligen känner jag inte att det är därifrån man hämtat sina besättningar. Min erfarenhet är dessvärre även att de som hämtar sina besättningar på gastbankerna är de ägare med sämre möjligheter att placera sig av en eller flera orsaker.
    Min erfarenhet är att besättningarna på de flesta båtar har en gemensam kontaktbas genom erfarenhet, antal år man kappseglat samt yrke vilket oftast är båt relaterat. Det kan vara vara båtbyggare eller segelmakare m.m. Efter några års seglande så känner man igen varandra eller vet på vilka båtar man seglat med.
    Grundstommen inom ett framgångsrikt “projekt” utgörs oftast av ägare (iniativtagare), trimmer (oftast en segelmakare) samt en rorsman (med meriterad VM och ibland även OS bakgrund). Sedan bygger man på med erfarna seglare i form av fördäckare (inte ovanligt en riggare eller båtyggare), fler trimmers och rorsmän (fler segelmakare) och en navigatör (oftast en proffesionell sådan från det civila eller flottan). I en besättning på tiotalet man finns det då tyvärr inte så många platser kvar för en nybörjare…
    Vilka chanser finns det då för en nybörjare att slå sig in? En som redan nämnts är transportseglingar. Det är en bra möjlighet för den mindre erfarne att lära sig hur en kappseglingsbår fungerar och få timmar ute på vattnet. Problemet är tiden man får räkna med att lägga ner på detta samt att det inte är så många båtar som transportseglas idag då få ostkustbåtar tar sig till evenamang på västkusten och tvärt om.
    Så för nybörjarna återstår oftast att försöka samla ihop sig runt en båt och hyra en en “proffesionell coach'” för att börja lära sig grunderna med. Jag förmodar att många av oss som är proffesionella och har en stor erfarenhet av kappsegling kan tänka sig detta. Än dock i mån av tid. För även vi vill ju helst segla med de båtar som seglas väl och man har möjlighet att placera sig med…
    Vill man segla på en hög nivå så är det nog ofta så att man måste vara beredd på att jobba inom branchen på ett eller annat sätt för att få in ett finger (bygga upp ett kontaktnät). Är man inte jolleseglare av OS kaliber så handlar det nog lite om yrkesvägval. Man får söka sig jobb som segelmakare, båtbyggare eller riggare…

    Reply

  14. Claes
    Mar 12, 2008 @ 19:49

    André, du pratar om rena proffs satsningar och de bemannas givetvis inte via en gastbank, men det finns många båtar som inte seglar runt med den ambitionen och har svårt att hitta gastar. Min båt kappseglar inte längre eftersom jag inte orkar dra i gastar och då behöver jag bara dra ihop tre pers för att segla, värre är det nog om man har en 40 fotare som ska dras runt med gastar och transportseglingar mm. Otaliga är de seglingar där konkurrenter inte har ställt upp för att de inte har folk. Själv är jag varken seglmakare, riggaren, båtbyggare, OS-seglare men jag tycker det är det bästa som finns att komma ut och kappsegla. En gastbank är ju inget man bygger en besättning på utan något att komplettera med.

    Reply

  15. Magnus
    Mar 12, 2008 @ 22:12

    Håller med Claes, en gastbank på en av de etablerade seglingssidorna borde kunna öka deltagarantalet på tävlingar och därmed också totala antalet kappseglare.

    Vissa av dessa kommer säkert att bli riktigt bitna av sporten och kanske bli framtida mästerskapsseglare.

    Bredden gynnar alla och ide’n är genialisk.

    Googlade själv efter gastbank för ca en vecka sedan och hittade i princip inget.

    Reply

  16. Erik Kristiansen
    Mar 12, 2008 @ 22:38

    Hei Pelle P
    Leste ditt innlegg med interesse.
    Da vi ikke lengre seiler X-båt og minnene fra Gold Cup i Arendal er meget positive kunne det vært interesant å komme til København. Har ikke RIB men kan kanskje fylle endel av de andre kriteriene?

    Reply

  17. Den Store Dansken
    Mar 12, 2008 @ 23:25

    Om en bra gastbank kan upprättas på blur.se så är det ju kanon! Det är ju pga gastbrist som iaf jag börjar intressera mig för shorthand. Bland mina seglande vänner/gastar har vi alla (nästan) fru, barn, hus, jobb eller en häck (som behöver klippas)att ta hänsyn till. Om dom inte redan har en egen båt som dom söker gastar till… Vi har i princip en båt / familj, vilket är trevligt i naturhamnen med grill å gemenskap, men att få ihop ett gäng som kan delta i regelbundna LYS-tävlingar längs bohuskusten ser svårt ut i planeringskalendern. Gastbank=LYSande!!!

    Reply

  18. Anders
    Mar 13, 2008 @ 09:50

    Nu tänker jag sticka ut hakan lite.
    Gastbrist tror jag inte löses med en gast bank.
    Ett gastlöst projekt drivs ofta av en skeppare som inte är kul att segla med, trist båt, dåligt underhållen båt, dåliga segel mm mm

    Se bara på Peter när han drev sin Nova, för mig är Novan en helt ok semesterlåda och absolut inget att kappsegla i (och då har jag över 20 år erfarenhet av att segla Nova). Men han hade ordning på sin båt, vettiga grejer och lockade till sig en besättning som gång på gång bevisade att de är duktiga.

    Jag har själv mitt i en skitkul regatta klivit av ett utifrån sett skitkul projekt pga skepparen var dum.

    Om ni har problem med att rekrytera gastar, fundera på vilken typ av projekt ni driver, hur mycket förtroende ni släpper till era gastar och om ni utstrålar en ambitionsnivå som passar.

    Reply

  19. Pelle P
    Mar 13, 2008 @ 09:59

    Redan nu fungerar blur som en gastbank/”idé-källa. Se inlägg #16!
    Andra har också hört av sig men jag väntar m spänning på samtalet fr Elvström!!!
    Kan säga med en gång; hade vi seglat m Elvström-segel och Elvis hade varit 15-20 år yngre (vet att han har lagt av) så hade jag inte tvekat en sekund!!!!
    Undrar om han har en RIB??
    Skämt åsido; hade det varit dags för GR så är det bara att kolla på de som tjötar här,ex Patrik, Alex mfl

    Reply

  20. Stefan
    Mar 13, 2008 @ 10:15

    Hej
    Gastbank vore sk-t bra jag var i kontakt med skota kring det men de ville inte. Tyvärr blev inte mitt liv enbart segling men det är en stor del av mitt icke yrkesverksamma liv. Jag tycker det är kul att segla i båt med lite besättning det har varierat mellan 5-8 stycken med reserver nästan ett fotbolls lag. Under åren så innebär olika yttre omständigheter att det är omsättning på besättning coh seglar Sverige är inte så stort att det dräller av engagerade besättnings medlemmar överallt. Vi har främst via KSSS gastbank fyllt på under åren och de flesta har fortsatt under minst några år. I den gamla världen annonserade vi i tidning. Så en båt söker gast och gast söker båt där båda anger ambitioner vore bra tycker jag om Peter orkar dra lasset.

    Stefan

    Reply

  21. J lover
    Mar 13, 2008 @ 10:46

    For ideer ang. en mannskapspool kan dere sjekke NSF sitt nye prosjekt NORSTEAM for hvordan de ser for seg en utvikling av storbåtseiling i Norge.

    Reply

  22. Patrick
    Mar 13, 2008 @ 11:15

    Peter har genom sin blogg, på sin fritid, blivit en viktig seglingsjournalist, för vilket han skall mycket cred. Jag tror inte vi skall lägga lasset på honom att driva en förmedling – jag föredrar porrbilder på navstationer samt nya coola båtar… :-) Men det är riktigt att det krävs en kritisk massa för att en förmedling skall fungera. Vad tror ni om fendern.se/segla eller något på SSF:s eller SHF:s sidor? En fråga är varför de gastbankar som finns har dött ut. Det har varit otroligt låg aktivitet både på KSSS och SHF:s gastbankar de senaste åren.

    När jag själv ville börja havskappsegla för 10 år sedan hade jag svårt att hitta båtar att köra på. Jag skaffade en Linjett 32 för semestersegling, men det fanns inte ens i min tankevärld att jag hade kunnat ge mig ut med den för att testa på att kappsegla. Jag tror det är likadant idag. Det ligger hur många Bavarior och Hanse som helst vid bryggorna som kanske kunde vara med om de fick med en någorlunda kappseglingsrutinerad “gast” som kan guida en. Och för oss som har kappseglat lite kanske det inte ens skulle behöva vara så jobbigt om det inte är på ett race som krockar med ens eget projekt?

    Jag tror att André har en poäng i sitt inlägg – även en del amatörteam har lagt ambitionsnivån så högt att en nykomling inte är välkommen. D.v.s spridningen mellan vad som söks och vad som erbjuds är rätt stor. Måste det vara så?

    Reply

  23. Andre´B.
    Mar 13, 2008 @ 11:44

    Mmm…

    Visst kan det jag pratade om uppfattas som en “proffssatsning” men jämfört med utlandet så anses det knappt vara en “amatörsatsning”. En ren proffssatsning är en satsning där besättningen är betald och “al expensives payed”. Sådana satsningar finns det inte många av här i Sverige. Att man både i Sverige och i utlandet i många år hämmat satsningar med sponsorregler har också hämmat seglingen. Har man som “owner” inte haft råd att betala utgifterna med egna medel så skall man heller inte vara med har man ibland kunnat läsa mellan raderna…

    Att segelmakaren är med har ofta varit ett krav från köparen annars har det inte blivit några segel sålda. Segelmakaren är inte dummare än att han förstår att han måste ha med sig en bra besättning med ombord för att kunna visa hur bra hans segel är vilket sedan hjälper köpare/båtägare att ta placeringar på kappseglingar. Sedan finns det även de segelmakare som helt eller delvis driver egna projekt som en del i marknadsföringen. Men de är ganska få.

    En annan sida är att båtarna är så mycket större idag än de var för tjugo, trettio år sedan. I Kalmarregionen har vi idag fem båtar runt 40 fot som borde kunna kappseglas på en vettig nivå. Men att bemanna dessa och driva dem fullt ut skulle kräva över femtio seglare. Så många seglare finns det inte i regionen som har tid för detta. Hur många fotbollsspelare skulle spela fotboll om de fick betala sina egna kläder och sin egen fotbollsplan? *ok, lite ironiskt*

    Ok, idén med en gastbank är bra men hur får vi ut att den existerar hos nybörjarna. Hur väl känd är till exempel denna “sajt” bland dem som inte är här regelbundet? Personligen så började jag segla kölbåt när jag inte hade råd med någon större jolle efter optimisten. Jag klättrade helt enkelt upp i en kölbåt istället. Jag skapade mig kontakter genom att springa runt på poängseglingarna. På måndagarna var jag i Kullavik, tisdan i Långedrag och onsdagen i Björlanda. Ganska snart lärda jag mig vilka båtar man skulle sgla med och vilka som man skulle undvika. Dessutom la jag ner rätt mycket tid på att vara först på plats. Hade jag fått “en fot” ombord på en vettig båt så började jag själv plocka i ordning på båten innan ägaren dök upp vilken gjorde att vi fick mer tid på vattnet. Jag gjorde även mycket jobb på båtar i samband med i och upptagningar vilket ganska snart gjorde att jag fick ett stort ansvar av många båtägare – fick utföra transportseglingar själv m.m.

    Min uppfattning idag är att många förväntar sig att komma till ett dukat bord och vill kanske inte riktigt lägga ner så mycket tid. Efter kappseglingen så står ägaren där i värsta fall ensam med att försöka få hem båten. Sedan kan man naturligtvis diskutera om det var ägaren som gjort en felaktig introduktion eller något annat fel eller om besättningen inte förstått vilket engagemang som krävts…

    En annan sida är även vad för kappseglingar det finns inom respektive region. Krockar kappseglingarna med varandra. Finns det tid att utföra transportseglingar mellan dem? Hur stor uppmärksamhet ges dessa regattor i massmedia, på nätet mm? En lyckad och uppmärksammad regatta lockar deltagare vilket i sin tur ger plats ombord på båtarna för nybörjare, amatörer och proffesionella. Vilken kontakt finns mellan båtägare/team och arrangör när det gäller sådana frågor?

    Hur som helst så tror jag vi alla är medvetna om att det krävs mycket tid för att driva kappseglingen framåt. Inte minst för marknadsföring…

    Reply

  24. Thomas
    Mar 13, 2008 @ 19:22

    Hej,

    Jag tror, som flera av ovan, att gastbank kan vara en bra ide’ för att fylla ut luckor då någon ordinarie besättningsmedlem ej kan deltaga. Dock tror jag att framtiden är kappsegling med liten besättning typ shorthanded eller som jag som nyligen gått över till CB66. Fördelarna är många;
    -Lätt att få ihop besättning (Min uppfattning är att det går en “magisk gräns” mellan 3 och 4 mans besättning)
    – Möjlighet (till rimliga kostnader)att ha toppskick på båt och segel utan sponsorer
    – Kul för hela besättningen, då alla har mycket att göra under hela seglingen
    – Inga transportseglingar som tar lång tid
    – Respektive och barn kan följa med till kappseglingarna. (Vi rukar vara iland vid 4-tiden och då kan man ju umgås)

    mvh Thomas

    Reply

  25. Alex
    Mar 13, 2008 @ 19:32

    Reply

  26. Sillstryparn
    Mar 14, 2008 @ 19:39

    Gör som Torbjörn Törnqvist: KÖP gastar.

    Reply

  27. Carl
    Mar 21, 2008 @ 02:29

    Hej,

    Följer med intresse ovan diskussion. Min åsikt är att en gastbank i någon form skulle vara alldeles utmärkt ifall den verkligen användes på rätt sätt. Jag förstår inte dem som inte ser de fantastiska möjligheter som finns med ett verktyg som detta. En gastbank kan ju komma att fungera som inkörsport för yngre verkligt intresserade seglare med ambition, trots att denna kanske inte riktar sig mot ren professionell segling. Och genom en gastbank når man ju de människor som kanske inte har full koll på alla konstellationer av team och inside-info. Mycket av denna verksamhet bygger ju, som flera nämner, på kontaktnät och får man ingen möjlighet att bygga ett sådant så blir det ju svårt att komma i kontakt med team som kan vara intresserade. Enkel matematik…

    Jag har själv erfarenhet av att söka båt för lite mer eller mindre seriös satsning i STHLMs-omr men det e faktiskt jäkligt svårt att “komma in”. Har erfarenhet både från enskrovs (ex Farr 44) och multihulls (open 60) som fr a fördäckare. Om någon tar på sig jobbet att ordna med en gastbank så lovar jag att jag skulle vara den första att lägga in en “annons” och hoppas på det bästa.

    Snart sätter säsongen igång, jag hoppas i alla fall på att ha hittat ett team tills dess.

    /C

    Reply

  28. Gast på underbemannad båt
    Mar 22, 2008 @ 18:49

    Det finns ju flera gastbanker, spridd över hela internet. Kan inte någon göra en enda seriös sida?

    Reply

  29. Team Styrbord
    Nov 3, 2010 @ 11:47

    Segla i England 2011!!
    Vi har plats ombord för duktiga gastar som är sugna på att ta i och kan trimma……
    Seglingarna som är aktuella är
    Cervantes Trohpy 30 april
    Trophée Gulliame 1 maj
    Fastnet Race 14 augusti

    Reply

    • Anders
      Nov 3, 2010 @ 13:43

      Intresserad. Hur får man reda på mer?
      Vem kontaktar man?

      Reply

      • Anders Averdal
        Nov 3, 2010 @ 14:00

        Klicka på “Team Styrbord” så får du se…

        Reply

      • Team Styrbord
        Nov 3, 2010 @ 14:00

        Maila till: info@styrbord.se
        Så ska jag skicka mer info till dig

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.