Sweet… Orca Class 40
Ytterligare en cool Class 40. Denna gång Orca 40 från Humphreys Yacht Design. Byggs på Ocean Tec Company i Slovenien och skall sjösättas de närmaste veckorna.
Orca Class40 by Humphreys Yacht Design and Ocean tec
The new Class40 box rule has created conditions for the fastest growing offshore racing fleet in the world. Its success is mainly based on the Class40 prime subjective: to introduce affordable and manageable offshore yacht for both professional and amateur sailors, that could be sailed shorthanded or fully crewed.
Taking advantage of the latest knowledge in hydrodynamics and naval architecture enabled creation of extremely fast boats that exceed the speed of much bigger boats from previous generation, despite severe rule restrictions on hi–tech solutions such as canting keels and use of carbon fibres. Vacuum-infused epoxy PVC sandwich laminates with integral secondary structure in a monocoque arrangement is a leading edge “3D infusion” process developed by Ocean tec to promote structural longevity. This construction approach produces significant weight savings and better mechanical properties at the same time, thus making the boats lighter, stiffer and safer.
The design work on the Orca yachts is entrusted to Humphreys Yacht Design, a company which has consistently struck the right note between experience, innovation, style, and performance. Having Rob Humphreys in a pro-active, steering role in Orca’s product development gives Orca yachts the direct benefit of his insight into the world’s yachting market.
Although the Orca Class40 is a “full on race boat”, the very features that enhance her shorthanded capability give her a strong cruising capability, enriching both her afterlife value and general usability. Orca Yachts will make sound sense to any potential customer who has a hankering for speed and style as well as comfort, safety, and reliability.
The Ocean tec`s design expertise, its technical ability, and its state of the art production processes add detail strength to this base philosophy, giving the Orca brand a very precise compass course to steer by.
Orca Class40 yachts are going to be built in Epoxy glass PVC sandwich “3D infused” laminate from production moulds. The tooling process is underway and the prototype is scheduled to be launched in late February 2008 to compete in the Transat race in May 2008.
PN
Mar 15, 2008 @ 19:37
class40 rockar!!
Patrik
Mar 16, 2008 @ 00:13
Vill ha !
Patrick
Mar 16, 2008 @ 09:22
Någon som har koll på kostnader?
PN
Mar 16, 2008 @ 11:13
Många Patrik nu:-) inkl mig
tror en beg. ligger på 2miljoner.
Det vore kul om man kunde enas om 2-3 klasser som vi i sverige satsade på så vi får många i samma klass. Just nu finns ett antal class40 och class 6,5mini i Sve, norge. Jag kommer skaffa en 6,5 så jag kan traila runt och segla havskappseglingar på olika ställen. Någon som hakar på?
Peter Gustafsson
Mar 16, 2008 @ 11:34
Beggade ligger dryga 2 M, typ http://www.blur.se/2008/02/11/mera-class-40/ Dessa är nog hyfsat dyra i drift också…
I min värld är 9.50 en ganska lagom mix mellan pengar/storlek/fart för oss som tycker att 6.50 kanske är lite väl spartansk men inte kan finansiera en Class 40.
PN
Mar 16, 2008 @ 11:47
Sunfast3200 är intressant i denna storlek just nu.
Men då blir det entyp med en gång, mångfald är roligare.
Class9,5 är väl ännu vassare med sin vattenbarlast.
Class9,5 hamnar på 1milj?
Arthur Arnell
Mar 16, 2008 @ 12:13
Class9,5 är riktigt häftig! En sån hade varit kul att leka med! :-)
Vad den kostar? Ja, med de rätta seglen & Navi så går den nog lös på 1,5 millar.
Patrick
Mar 16, 2008 @ 13:50
9,5 låter intressant. Men det verkar som att utvecklingen går brutalt fort här? En beggad är väl i stort sett inte konkurrenskraftig mot en ny generation om man kör på scratch?
Arthur Arnell
Mar 16, 2008 @ 16:21
Patrick
Jag anser också att utvecklingen går sjukt fort framåt i det här segmentet. Blir dyrt att byta båt varje år… ;-)
Men det kanske skulle fungera med en renodlad One Design klass för shorthand här i sverige, en båt som är riktigt ball till utseende och som funkar att semestra i. En båt under 10 meter alltså.
Jag tror isåfall att class 9,5 kan bli en dunder succé i sverige! Kanske en huvudsponsor typ ABSOLUT VODKA passar bra till? :-)
Soliga Hälsningar från Slussen/Orust
PN
Mar 16, 2008 @ 17:23
Patrick eller nån annan:
Blir skillnaden så stor i fart då båtarna görs inom en boxregel?
Innebär inte shorthand (2manna och one man) att skillnaderna i fart jämnar ut sig lite då andra aspekter väger in?
Magnus
Mar 16, 2008 @ 17:50
Kolla på fartskillnaderna mellan 1a och 2a generationens V070 (ericsson och ABN1), på 1,2,3,4,5 generationens tp52 och 1,2,3 generationens gp42.
konstruktörerna tillåts ha väldigt mycket spelrum i boxreglerna då båten de facto bara skall passa in i en box med rätt antal kölar, roder, sticksvärd osv. Dock brukar man ju fler designs som görs se åt vilket håll man bör gå och desginerna konvergerar.
Tills någon kommer på nåt helt nytt å så är man igång igen.
Vad för skulle fartskillnaderna jämna ut sig i shorthanded segling?
Patrick
Mar 16, 2008 @ 20:33
Allt beror ju på hur sträng regeln är men just boxregler driver ju på båtutvecklingen mellan generationerna. De exempel som Magnus ger ovan är det jag också stödjer mig på, d.v.s fartskillnaderna mellan 1:a och senaste generationens TP52 är tämligen brutal om man skall köra på scratch. Inte tror jag att fartskillnaderna jämnar ut sig för att man kör på kort besättning. Snarare tvärtom kan jag tänka mig? Om alla har ungefär lika stökigt i manövrarna så blir väl farten rätt avgörande?
Peter Gustafsson
Mar 16, 2008 @ 20:46
I shorthanded-segling är det många andra faktorer som spelar in. I en GP42 eller TP52 så startar alla på skottet, plockar skiften rätt och sätter varenda manöver. Minsta fartskillnad blir till många placeringar.
Man kan inte vinna i dessa klasser med en gammal båt (det går inte i Farr 40 eller Express heller). Men en äldre Open-båt kan hävda sig. Dessutom skall båtarna hålla ihop, vilket inte alltid är fallet med nya/snabba båtar som körs för nära gränsen.
Under en shorthandsegling går det inte att köra 100% boatspeed, 100% rätt manövrar, 100% rätt segel utan kompromisserna är många fler. 0.5% bättre boatspeed tappas lätt bort vid ett kass försegelbyte eller fel vägval när man inte fått sova.
Ni som börjar segla shorthanded kommer också att upptäcka att det är mycket mindre snack om mätetal.
Sedan är det väl olika divisioner. Vill man vinna de stora racen internationellt så måste man nog ha de bästa prylarna. Men så är det väl i alla klasser?
Patrick
Mar 16, 2008 @ 20:49
Ok, intressant!
Magnus
Mar 16, 2008 @ 20:52
Glömde skriva att skillnaderna mellan generationerna i TP klassen kommer sig mycket av vart båtarna är tänkta att seglas. TP ritades från början för att segla undanvind till Hawaii och båtarna blev följaktilgen optimerade för det. När Medcup senare drog i gång i medelhavet med betoning på kryss-läns banor såg ju kravspecen helt annorlunda ut. En båt ritad för att segla til hawaii borde inte vara lika snabb runt bojarna som en båt ritad för det. Och då vart det ju för konstruktörerna att testa sig fram igen. Båt för tillfälle helt enkelt, precis som du patrick!
Hade jag beställt en class40 för östersjön hade jag satsat på en viss typ av båt och någon anna ty av båt om jag tänkt att segla på biscaya.
Magnus
Mar 16, 2008 @ 20:54
Fast peter, om alla seglar båten på 50% och är lika bra på att skicka upp och ner segel så blir det ju ändå (grund)båtfarten som avgör, precis som i all annan segling, eller hur?
PN
Mar 16, 2008 @ 20:57
Magnus: fel uttryckt av mig….många moment ska göras på 2man vissa är duktigare än andra… vi glömmer det:)
Arthur: Intressant tanke!. FOX9,50 finns 1st byggd i Sverige… Men Sunfast3200 är redan såld i vaddå? 500ex? och kommer till sverige nästa år. Den borde man satsa på istället då den masstillverkas av ett stort varv.
Class 9.5 skulle vara roligt då vi kanske kunde få en båttillverkning a la 70-talet igen.
Jaja jag spånar bara , då jag inte är någon expert på nåt sätt, som ni märkt;-)
PN
Mar 18, 2008 @ 17:28
Intressant magnus:
Det är en vetenskap ju, men hur tror du en östersjö class40 bör se ut för att slå class40 båt som dom ser ut idag?
Är det någon som vet hur man kommit fram till måtten på classen?
Kommer vi få se helt annorlunda class- båtar i framtiden eller garanterar regeln att båtarna kommer se liknande ut?
(Finns det både max- och minimi mått)
Orca Class 40 | första bilderna | blur
Aug 22, 2008 @ 10:00
[…] mars spanade vi in Humphreys Orca Class 40. Den har ockås varit med i våra gissningslekar. Nu är första båten i frihet. […]
Sweet Express
Aug 22, 2008 @ 16:02
“Man kan inte vinna i dessa klasser med en gammal båt (det går inte i Farr 40 eller Express heller).”
En gammal Express vann SM iår, bästa nybygda Express kom på 7:e plats (regatta.nu)
Ingen avgörande skillnad i prestanda mellan ny o gammal båt.
Peter Gustafsson
Aug 22, 2008 @ 16:19
Sorry. Expressen är undantaget som bekräftar regeln :-)
Leino
Aug 24, 2008 @ 13:23
Skulle dock vara kul att veta vad som gjorts vid på den Express som vann o vad detta kostat i timmar blod svett o tårar + pengar kontra vad en ny kostar färdigoptimerad då får man hoppas…
Leino
Aug 24, 2008 @ 15:38
Sunfast3200 är den båt som är mest lik vad vi är vana vid sedan 70-talet. Klart fräck o prisvärd.
Class 40 klart ännu fräckare men ack så dyr.
Open 9.50 ännu fräckare men ändå mer allround då djupgående o storlek möjliggör semestersegling. Borde kunna bli prisvärd som begagnad, även som ny vid större serie då boxregeln är gjord för att hålla ner priset.
Mini 6.50 klart mest överriggad o fräckast av alla. En ny seriebyggd Pogo2 kostar utan segel men med bra winschar, snören o tampar, lanterna, gaskök med upphängning, 4 kojer o rymligt inre 35000 Euro. Äldre seriebyggda och prototyper i kappseglingsbart skick från 20 000 Euro.
Prototyper är snabbare då de har högre mast och vattenbarlast eller vinkelbar köl+daggerboards.
Angående fartskillnad så finns det prototyper från början på 90-talet som fortfarande är med i toppen men de är moddade efterhand. Det mest fartgivande som tillkommit är nog att man numera tillåter kolfiber i skroven vilket såklart fått ner vikten, i seglen är det fortfarande dacron o nylon som gäller.
Leino
Aug 24, 2008 @ 15:42
PN
Jag är klart intresserad! Var kommer du att segla? Var bor du?
Erik B
Aug 24, 2008 @ 19:20
Jim Antrim har ritat Novis 40 för att få en Class 40 som är mera allround. Om det fungerar mot t ex Orca återstår att se men kanske skulle fungera i Östersjön som någon ovan frågade efter…
http://www.Novis40.com/about.html
PN
Aug 26, 2008 @ 19:13
Angående mini 6,5 så får de intresserade gärna höra av sig till mig
patrik.nylund@sweco.se
Orca 40 | fler bilder | blur
Sep 22, 2008 @ 08:00
[…] 40 har ju varit uppe ett par gånger (ritningar + första bilderna) men nu är hon i vattnet. Rok Bordon tog de här bilderna i Marina Izola, […]
Orca 40 | seglar | blur
Oct 12, 2008 @ 09:57
[…] Sweet… Orca Class 40 Orca 40 | i sjön Orca 40 | fler bilder […]