Hur svårt kan det va?
Vi har nu kommit en bit in på säsongen, och snart är det dags för Ornö Runt och Watski 2star Baltic. Men det är forfarande ett antal båtar som väntar på sina LYS-tal! Några står utan LYS, medan andra har hittat på LYS-tal själva för att försäkra sig om en plats i startlistan.
Det snackas om 50+ båtar som väntar på LYS där några väntat sedan årsskiftet. Kan det stämma?
Man måste väl kunna ge någon typ av “snabb-LYS” med ett par extra pinnar så att folk kan vara med och segla?
!
May 20, 2008 @ 21:33
watski2starbaltic, dufour 365 1.15 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PelleL
May 20, 2008 @ 22:03
-GV
Olof
May 20, 2008 @ 22:53
?
Utgår ifrån att det korrigeras snarast, det kan ju inte vara ok att hitta på vilket lystal som helst.
MiniMe
May 21, 2008 @ 00:18
Olof, i NORLYS ligger Dufour 365 på 1,17 men då med spinnaren…
Peter Gustafsson
May 21, 2008 @ 07:40
Rimligt (eller tillochmed lite högt) med 1.15 (dvs 1.18 med spinnaker). Det är inga snabba båtar och med Novan seglade vi jämt med en 385 på TwoStar förra året.
Problemet här är inte enskilda båtars LYS (rätt eller fel), utan att flera inte får nåt LYS över huvud taget. Ett exempel är Ola Falk som köpt en Pogo för att segla just shorthand, men nu inte får något LYS.
SWE140
May 21, 2008 @ 10:39
Na Peter, nu kollade du ej upp NORLYS. För det första finns det två kölversioner av båttypen (se Dufours hemsidan) för det andra har NORLYS olika spinnacker avdrag.
Peter Gustafsson
May 21, 2008 @ 11:00
Whatever. Är ganska säker på att alla varianter suger ;-)
Per
May 21, 2008 @ 12:12
Ett 50-tal båtar ska segla mälarvarvet nu i helgen (ny segling, kul!) Det verkar som om det även där är flera båtar som inte fått sinna LYS-tal.
• 7 dagar kvar till Watski2star « tangosailing.nu
May 21, 2008 @ 12:39
[…] Lämnade in ansökan i mitten av mars. Hur svårt kan det vara egentligen?” säger Simo. Hur svårt kan det va? skriver även Peter Gustafsson på Blur.se i samma fråga. Simo och Maja är den andra båten från […]
Jmmy
May 22, 2008 @ 00:07
Ja SSF kanske skulle ta hjälp av: http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/lyscalc1.html
;)
Blur
May 22, 2008 @ 06:54
Ja eller så tar man IRC-talet och gångar det med 1.25 och lägger på en eller två extra pinnar i säkerhetsmarginal. Det stämmer på 99% av alla båtar som får nytt LYS. Efter två säsonger så har de flesta överklagat bort extrapinnarna. Jag förstår inte hur man kan spekulera fram LYS-tal på Pogos eller Seaquests 36? Den senare har 1.080 i IRC, dvs 1.35 enligt formeln. I Norge har den 1.34. I Sverige hade den först 1.31 och nu 1.33…
Pogon har 0.99 i IRC, så det blir väl typ 1.24 när dammet har lagt sig. Då kan han ju köra scratch med Jonas Claessons Humphreys 30.
Här finns hela Pelle Lindells utredning.
Här finns massor av IRC-tal.
Kom igen nu. Folk vill kappsegla nästa vecka!
Erik B
May 22, 2008 @ 08:18
Mycket intressant att LYS och IRC följs så bra åt. Då kommer naturligt frågan om alla borde IRC-mäta sina båtar – eller om man kanske kan ta bort ett antal mått ur IRC-mätningen för att få fram en LYS-mätning som är tillräckligt bra för att basera ett LYS-tal på. Fast nuvarande LYS-certmätning är väl inte besvärlig i sig?
Så egentligen verkar inte själva mätningen vara bromsen i nuvarande system. Jag känner och har jobbat med Lasse Norlin och han satt ju länge ensam på sin kammare och räknade fram LYS-talen. Nu har det blivit betydligt mer omfattande och med större krav från seglarna på “rätt LYS-tal”. Är det där skon klämmer – att SSF är rädda för seglarnas krav på rättvisa så att allt går i stå?
Försökte själv för många år sen hitta på en formel och hamnade till slut nära men inte tillräckligt bra. Hittade sedan en LYS-kalkylator som gav hyfsade resultat på de flesta normala båtar jag provade med. Svårare behöver det inte vara…
http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/lyscalc1.html
PeterK
May 22, 2008 @ 12:23
Erik B;
Utmärkt formel tycker jag ! Den inför vi genast !! Skulle innebära att jag fick sänkt med 0,3 vilket naturligtvis passar… ;-)
Erik B
May 22, 2008 @ 12:31
Att sätta LYS-tal som upplevs som rättvisa är inget lätt jobb men SSF verkar göra det svårare än vad det behöver vara. Jag tycker illa om uttrycket “gilla läget” men SSF har tagit på sig jobbet. Är det ekonomi det handlar om är det kanske bättre att höja avgiften. Vad kostar ett LYS-cert idag i Sverige, Norge, Danmark och Finland?
Till PeterK kan jag säga att jag inte vet vad du har för båt men när jag testade med normala båtar som Contrast 33, Nova, Scampi osv så hamnade de max en pinne fel.
Pål
May 22, 2008 @ 15:45
Liten båt i Norge m 5segel kostade 1250Nok att få mætt, sen 220Nok før sjælva brevet
Blur
May 22, 2008 @ 16:04
Mätningen är inte det stora problemet, utan att det tar 3-6 månader att få LYS-tal efter det att måtten är inskickade. Flera av båtarna som väntar på LYS har IRC-brev med alla mått (justeringar av IRC-rating när man ändrar måtten tar bara ett par veckor). Dessutom verkar turordningen lite konstig då personer har fått LYS på båtar som ej är levererade ännu (osäkert hur de verifierat sina P/E/J-mått) medan folk som har båtar och skall kappsegla får vänta.
Har man köpt en båt, utrustat den och kanske köpt nya segel, så skulle man gärna betala lite extra för att få ett LYS-tal så man kan börja kappsegla?
Med detta är inte LYS-kommitténs fel, utan jag tycker det är en fråga för SSF. Menar man allvar med allt prat om breddsegling, så verkar det ju mycket märkligt att SSF skulle vara själva flaskhalsen när det gäller att få ut folk på kappseglingsbanorna?
Och man kan inte begära att breddseglare skall skicka in sin ansökan i januari för ett segla ett race i juni.
BTW. Min IRC-mätning kostade 800:- + reskostnader 1.160:-.
Erik B
May 22, 2008 @ 16:49
Passande nog spelade de Linda Bengtzing med – Hur svårt kan det va´på radion nu.
Ska vi skramla och hyra in henne till nästa SSF-årsmöte?
PeterK
May 22, 2008 @ 16:59
Erik B;
Ravage 36
PeterK
May 22, 2008 @ 17:03
Erik B,
F-låt, jag menade ju naturligtvis – 0,03, vilket jag iofs inte tycker är orimligt……
Patrik
May 23, 2008 @ 15:24
Får alla lägre i Eriks LYSkattare ?
Jag skulle ha fått 1,27/1,27/1,28 enligt den, men på mitt LYScert står 1,30….
Peter Gustafsson
May 23, 2008 @ 15:46
Jag fick 1.22/1.21/1.21 och har 1.30 :-)
Då lade jag iland gennakern och körde en lika stor symmetrisk.
Jmmy
May 23, 2008 @ 17:10
Å jag fick 1.12 men jag har 1.09 :)
Det bästa sättet jag hittils har hittat att räkna ut LYS-tal är att köra polardiagrammet i en cirkel i en routingprogramvara. Det är ju det LYS bygger på, VGM i periferin på en cirkel. Stämmer oftast +-1 pinne på de båtar jag testkört.
PeterK
May 25, 2008 @ 02:49
Jmmy; Låter som ett vettigt sätt.
Frågan är bara var man hittar sitt polardiagram??? Arkiverar seglarförbunden dem??
Jimmy
May 25, 2008 @ 13:50
Många båtar som är nya för oss i Sverige har redan kappseglats en del i utlandet. Designern brukar ha tagit fram ett polardiagram från sina simuleringar, VPP, som sedan både segelmakare och seglare jobbat vidare med. Så i dessa fall är det nog inte så svårt att få tag på ett polardiagram.
Värre är det förståss om du kommer med ett nytt One-off bygge, men SSF skulle ju kunna börja med att på ett snabbt och sffektivt sätt ta fram korrekta LYS-tal på de nya cruisers/racers som börjar dyka upp i sverige utan att behöva ge dem LYS-tal med säkerhetsmarginal, det avskräcker ju bara från att segla i LYS!
Jag har skrivit lite på http://www.samst.se om just detta dilemma med att sätta LYS-tal på nya båtar.
PeterK
May 27, 2008 @ 13:31
Jimmy;
Har nu varit i kontakt med Niels Jeppesen och han hade inga polardiagram kvar till Ravagen. Han hänvisade dock till SSF som jag nu kontaktat.
Skall bli spännande att se vad Kjell lyckas gräva fram från eventuella ORC mätbrev.
Jimmy
May 27, 2008 @ 16:53
PeterK; Är det en Ravage 36:a du har? Någon borde väl ha mätt in en sådan i IMS någon gång?
Annars är det bara ut och segla, logga data och göra ditt eget polardiagram, då kommer det iaf stämma exakt med verkligheten.
Jimmy
May 27, 2008 @ 17:38
PeterK; Sorry såg nu i ett tidigare inlägg att du har en Ravage 36:a Den har väl haft 1,23 rätt länge och det seglar väl en hel del sådana, tycker du inte att 1,23 stämmer?
PeterK
May 27, 2008 @ 21:59
Jimmy;
Jo 1,23 är nog ett inte alltför oriktigt lystal. Nu är det bara så att jag har 20cm lägre mast. Orginalmasterna hade tydligen vissa defekter och vid tiden för mastbrottet fick den tidigare ägaren denna pipan på kort varsel.
Vid kontakt med SSF tyckte dock lyskommiténs tekniska avdelning att “-det spelar ingen roll….”
Tycker väl kanske att 1.22 vore på sin plats……
Nåväl, vi får avvakta och se om någon har mätt in en sån tidigare.
Peter Gustafsson
May 27, 2008 @ 22:08
Ravagen är en cool båt som borde kunna segla upp till 1.23 även med 20 cm kortare mast. Vi gjorde för ett tag sedan följande jämförelse:
Ravage = 70 m²/4.370 kg LYS = 1.23, IRC ~?
JOD 35 = 72 m²/3.650 kg LYS = 1.27, IRC ~1.040
X-119 = 90 m²/5.200 kg LYS = 1.32, IRC ~1.070
J/109 (genua) = 70 m²/5.000 kg LYS ~1.30, IRC ~1.030
Sydney 36CR = 70 m²/5.100 kg LYS ~1.32, IRC ~1.050
X-35 = 73 m²/4.300 kg LYS = 1.34, IRC ~1.055
Jag förstår att LYS-kommittén är försiktiga vid avvikelser. Att spara 0.01 genom att såga av en bit mast skulle kunna leda till farlig optimering :-o Kanske kan du lägga på 20 cm på spinnbom eller E-mått när du nu ändå måste ha ett cert. Eller varför inte en gennaker på fett peke? Även fiolstag borde ge mer power utan att straffas.
Jimmy
May 28, 2008 @ 09:27
PeterK, Är det toppen som är kortare så att endast P är lägre eller är FH också lägre? Om storseglet är lite mindre spelar faktiskt inte så stor roll men är FH lägre så att förlikslängden på genuan blir kortare så håller jag med dig om att en pinne lägre vore nog rättvist. Förlikslängd på förseglel är viktigare än yta (i alla fall på kryss) då ett högt segelplan (högre AR) är effektivare än ett lågt och brett. Detta är anledninget till att man “bara” får en pinnes avdrag för att använda fock i stället för genua trots att det oftast skilljer en hel del i yta. Ett högt storsegel ger inte alls samma vinst då masten förstör mycket av storens verkningsgrad och masten i sig skapar mycket motstånd.
SWE140
May 28, 2008 @ 11:25
PeterK, du kan jäm,föra med skillnad mellan fock och genoa (150%-110%). Det är väl frågan om hur mycket storen blir mindre. LYS är grovt och fånga inte alla små skillnader.
PeterK
May 28, 2008 @ 21:25
Jimmy;
Visst kan man väl hävda att avsaknaden av 20cm i toppen inte gör hela världen men i förlängningen får man då fråga sig hur många cm som krävs för att lys-talet skall sänkas med 0.01??? 40, 50, 60cm ???
Det är P som är kortare. Träffade dock en erfaren Ravageseglare från Norge som hävdade att toppen var väldigt viktig eftersom båten är så styv. Han hade byggt ut akterrundan till max och var väldigt nöjd med det. Själv kompletterar jag nog med en fiol istället för att få mer styrsel på den långa kaltoppen när det luftar lite.
SWE140;
P = 13.00 minus 20 cm, E = 4.80. Då är det bara att räkna…. ;-)
Jimmy
May 29, 2008 @ 02:00
PeterK;
Bra frågeställning! :)
Din stor om du bygger ut den max vad LYS tillåter blir ca 0,6kvm mindre än en max-LYS stor med orginal P.
Eftersom din båt avviker från grundstandard så måste du ändå ha ett LYS-brev. Då kan du lika gärna bygga ut akterrundan motsvarande 0,6 kvm och mest i toppen genom att bara bredda 3/4 måttet. Det borde du då inte heller få höjt LYS för då ytan är densamma och det handlar om en så liten förändring. Dock är det om än så lite en vinst till dig för storseglet blir effektivare med mer yta högre upp av flera aerodynamiska skäl, dessutom har du en kortare mast villket minskar pitchningen i sjö… ;)
Peter
Nov 16, 2012 @ 01:23
snubblade över denna gamla tråden.
Jimmy och PeterK, om man nu tittar in hur SRS bedömmer tycker ni fortfarande att 20 cm kortare P-mått skulle vara värd att få sitt respittal sänkt med 0,010 (nu skriven i SRS-term)?