Skip to content

21 Comments

  1. MA
    May 26, 2008 @ 11:13

    Extreme var väl passande, för det var helt otroligt extrema förhållanden vid Larvik. En stark ström från utloppet av en av Norges största älv, och en inte lika stark kustgående havström som drog in en bit i fjorden. Det fanns en klart definierad strömkant iallafall. Startlinjen var oftast som bäst 30 – 40 grader sned, och kryssmärket låg ungefär lika snett. Understundom var det parodi på kappsegling. I första racet förstod vi att det där med att läsa seglingsföreskrifter inte var något en del tog särskilt seriöst då de “bommade” mållinjen och fick DNF, några förstod för sent att de inte gått i mål och försökte göra om sin målgång, vi blev tvåa i det racet…trots att det var ett riktigt uselt race för oss, där allt gick fel. Första racet på söndagen gick in i fjorden mot Larvik, vänsterkanten hade kraftig motsröm och ingen vind, högerkanten hade ingen motström och bra med vind. Problemet var att kryssmärket låg i blekområdet och i motströmmen. Detta såg vi tidigt och strategin för att komma runt märket var helt enkelt att passera förbi kryssmärket lååångt över layline på högerkanten och sedan fånga upp motströmmen längre upp och driva ned med strömmen. På detta vis passerade vi 5-6 båtar som traditionellt valt att segla en vanlig layline, dessa mötte vi kryssande halvägs ned på länsen, glömde jag säga att vi blev 2:a i det racet?

    Två roliga saker inträffade på det racet som belyser hur snurrrigt det var, efter start valde vi att gå över på höger sida av två anledningar, ingen motström och mer vind (ganska bra anledning tycker jag), vi hade bra fart och höjd och faktsikt stekte vi av en Farr 40 som valde att slå. Vi höll vår kurs, efter någon minut tittade jag bskåt, då seglade samma båt direkt kontrakurs mot vår. På länsbenet mötte vi kryssande båtar, vinden vred hela tiden och vi stävade för babords hals med hyggligt tryck mot länsbojen, exakt samma sak gjorde en annan båt fast denna seglade mot krýssmärket. Vi möttes alltså stäv mot stäv, båda för babord, krysskotat! Vilken regel gäller här?

    Grillpartyt på kvällen med coverbandet Dos Mosquitos gick inte av för hackor, norrmän vet hur man partajar.

    För Spiff var detta en del av träningen inför sommarens äventyr, så ur den aspekten kändes det bra, sen att vi blev bästa svenska båt kändes ju också OK!

    MA

    Reply

  2. Erik
    May 26, 2008 @ 15:21

    Hei
    Det ble en bra helg med 27 båter på startstreken
    Lørdag ble det avviklet 4 seilas i nordøstlig vind i 8-14 knop
    Lørdagen var den absolutt beste dagen selv om værgudene ikke var de aller beste holdt regnet seg på avstand.
    Værmeldingen så at det skulle dreie nordlig og tilta. Dette stemte på en prikk og det skapte like forhold for alle.
    Det mange av de tilreisende ikke hadde tatt nok hensyn til var strømmen, det kan undertegnede skrive under på.
    Vi hadde en knall start på lo merke og slo oss ut i fjorden. Flere av de andre båtene valgte å stå på styrbord og gå opp langs land. Dette viste seg å lønne seg grovt.
    Men allerede ved neste regatta hadde strømmen avtatt og muligens vinden tiltatt midt ute på banen så da kom ett par av de andre i klassen og gjorde noen skup på første krysslegg.
    Søndag ble det gjennomført 2 seilaser i veldig skiftende vind og til tider ingen vind. Man kunne seile inn i total vindstille for bare å se at båtene bak tok en stor bue rundt en å seilte forbi, litt frustrerende, men uansett var det de beste båtene som vant.
    Spesielt i den lille klassen var vinneren helt suveren.
    Skal vi sette fingeren på noe må det være startlinjen.
    Denne var under enhver kritikk.
    Det startet på lørdag i første race med forholdsvis skjev linje, men utover dagen når vinden dreide 15-20 grader med det hele totalt latterlig.
    I de siste startene klarte man ikke å krysse startlinjen for styrbord, men måtte gå linjen for styrbord halser for så å slå over til babord i det skuddet gikk.
    Selv etter en del åpenlys kritikk på land på lørdag ettermiddag begynte søndagens starter der lørdagen slapp, like skjev linje.
    I aller siste regatta på søndag dreide vinden og for første gang prøvde man å flytte startbøya, det var bare det at det holdt de på med etter at 5 min var gått og det er jo ikke særlig reglementert. Da ble vi så oppgitte at vi måtte true med protest hvis de ikke avbrøt prosedyren.
    De fikk oss av gårde i siste start men da var det for første gang veldig favorisert lo merke og alle klinte seg selvfølgelig ut der med de skrik å skrål det medførte.
    Helt unødvendig
    Ellers var opplegget like bra som i fjor.
    Bandet spilte like bra og det ble dansing på bordet og allsang for full hals (bokstavlig talt)
    Masse grillmat ble servert av mange frivillige som Larvik Seilforening hadde trommet sammen
    Lørdag morgen var det frokost servering på klubbhuset med matpakke smøring, det hører til sjeldenhetene at man får en slik oppvartning.
    Skal jeg nevne to ord om egne ferdigheter, var vi strålende fornøyd med lørdagen og lå kun 1 poeng bak andre plassen
    Men på søndag raknet det helt og med to siste plasser raste vi nedover på lista.
    Vi får legge dette bak oss å se fremover.
    Nå er det på tide å vinne Færdern, det har vi nemlig ALDRI gjort enda broderen og jeg har seilt den ca 25 ganger.

    Erik

    Reply

  3. Pelle P
    May 26, 2008 @ 16:20

    Mycket verkar redan vara sagt och jag håller med om det mesta.
    Hade inte tillfälle att vara med på lördagen, utan anslöt på lördag kväll. Trodde att när jag dyker upp kl 22.30 så är det väl tyst och alla laddar för söndagen men hej vad jag bedrog mig!!
    Vid 23-tiden började party-tältet se ut som rena Leo o Sussi konserten där folk nästan hängde i taket…
    Såg med spänning fram emot söndagen och prognosen stämde; lättvind och vrid fr NV t NO e lunch. Då vi inte har någon koll på ORC-regeln så hade jag inte en susning om våra placeringar utan vi fokurserade helt på det interna X41:orna emellan. Provade ett nytt storsegel under helgen, så det var många frågetecken som vi ville ha svar på…
    Det var som nämnt ovan mkt snurrigt men samtidigt “relativt” överskådligt, det är förståss enklare att säga det när det gick bra…
    För att vara andra gången vi sitter (ordinarie, nästan, gäng) så flöt det på väldigt bra. Vår fördäckare, Marius Borg, gjorde det mkt lätt för oss andra att sköta det vi skulle!!
    X41:an är en båt som inte gillar att ligga still! Fånigt påstående kanske men vad jag menar är att den som många andra har en liten kölarea som gör att det är svårt att komma igång när man väl fått stopp och det var det gott om på söndagen… Hur gick det nu då? Jo vi spikade söndagen, både i ORC och X41!! Totalt 2:a!
    Vad kan vi mer begära? Svarar som Erik; nu är det tid att vinna Färdern, har varit m ca 10 gånger och blivit som bäst 2:a, vem kommer ihåg dom?
    Detta var kanske ingen vidare rapport men som avslutning så kan jag bara säga att NORC/Larvik/norrmän är världsmästare på att få till en härlig stämmning!!
    Nu stundar Färdern och då ska med/heavy-focken vara på plats också, hoppas det blir lite mer brall då så vi får prova den innan Köpenhamn, lättfocken har fått jobba en del nu till Skagen mm!!

    Pelle P/Team Granseil

    Reply

  4. MA
    May 26, 2008 @ 16:23

    Resultat ORC Club

    T-Rank SAIL NO. HELMSMAN
    1 NOR 9999 Sverre Valeur, Farr 40
    2 NOR 37 Terje Wang, X 41
    3 NOR 9 Føyen/Clason, X 41
    4 SWE 33 Lena Having, IMX 40
    5 NOR 11590 Jan erik Ruud, First 40,7
    6 NOR 11133 Eivind Astrup, J 133
    7 NOR 9868 Erik Krister,First 40,7
    8 NOR 9976 Jan Henrik Bryde, IMX 40
    9 SWE 18 Bengt Falkenberg, First 45
    10 NOR 50 Thomas Oksmo, X 41
    11 NOR 39 Halvard Hedemark X 41
    12 NOR 12345 Grant Larsen Farr 40
    13 USA US 40777 Svenn Erik Hansen, First 40,7
    14 USA 69 Jakob A. L’Orsa, Farr 40
    15 NOR 13500 John Langø, Swan 42

    Reply

  5. Pelle P
    May 26, 2008 @ 19:44

    Vad är skillnaden på ORCi och ORC Club??

    Reply

  6. Sam V
    May 26, 2008 @ 21:05

    Från shf.nu:

    ORCi är en uppdatering av IMS och är VPP-baserad (Velocity Prediction Program). IMS har tidigare fått kritik bl.a för att gynna veka båtar. Inför 2008 års säsong har regeln gjorts om med syfte att ta bort sådana effekter. ORCi är en avancerad regel vars syfte är att skapa stor sportslig rättvisa främst genom att ta hänsyn till att olika båtar har olika prestandaprofiler, d.v.s en del båtar är snabba i lättvind, andra i hårdvind osv. Kort beskrivet kan man säga att en båt får olika mätetal i olika vindstyrkor och vinklar, baserat på ett VPP-program (Velocity Prediction Program). Båten måste också mätas in detaljerat av en auktoriserad mätman vilket garanterar en objektivitet i flottan. Fördelen med ORCi är just att regeln tar hänsyn till båtens prestandaprofil, vilket ökar precisionen i regeln. Nackdelen är att det kostar mer att mäta in en båt i ORCi än t.ex. enligt LYS.

    ORC Club bygger på samma principer som ORCi men i ett enklare format och med färre indata. Båten får även mätas in av båtägaren själv. En båt som mäts in med identiska värden i både ORCi och ORCC kommer dock att få ett mer fördelaktigt mätetal enl ORCi. Alltså kan man säga att man i ORC Club “betalar” i mätetal pga den lägre precisionen i regeln. Fördelen är att mätförfarandet är enkelt. En nackdel är att precisionen är lägre.

    Reply

  7. Pelle P
    May 26, 2008 @ 22:02

    Tack Sam V!

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 26, 2008 @ 22:27

    Varför presenterar man ORC Club-resultat när man seglade i klasserna ORCi, LYS-Racing och entyp? Alla verkar ju vara överens om att ORC Club inte är särkilt bra om nu ändå alla hade ORCi mätbrev (eller i alla fall gick att få in i ORCi-resultatlistan)?

    Och varför är det så stor skillnad på resultaten beroende på ORCi eller ORC Club? Olika mätetal, eller beroende på väderinput?

    Eller är jag bara kass på att läsa resultatlistorna?

    Reply

  9. Sam V
    May 26, 2008 @ 22:43

    Vassego Pelle P.

    Reply

  10. Magnus
    May 26, 2008 @ 22:45

    ORC club är helt enkelt en mindre precis regel och är till för just klubbsegling som ett mer sofistikerat alternativ till LYS. Läs vad Sam V saxat ovan.
    Om nu resultatlistan är representativ för hur nya regeln fungerar kan ju inte många(någon) klaga. En Farr40 vinner och en annan kommer 12. De flesta vet att Sverres team oftast är med i toppen på listorna.
    GP båtar så som Farr40 och “Moderna” crusier/racers så som X41 mixas upp med äldre så som IMX40 och 40,7.
    Bra blandning av båtar, bästa teamen i topp.

    Reply

  11. Magnus
    May 26, 2008 @ 22:58

    Till och med en J båt är med och fightas!

    Reply

  12. Patrick
    May 27, 2008 @ 07:34

    Det går inte alltid att dra slutsatsen att de seglar ORC Club bara för att det står det i listan. Flera länder kör ORC Club och ORC International i samma klass men så har vi inte gjort i Sverige bl.a pga skillnaderna i kvalitet. Då kallar de klassen ORC Club eftersom Club-cert tillåts i klassen även om de flesta eller alla seglar ORCi.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    May 27, 2008 @ 07:55

    OK, så kan de ju vara eftersom man inkluderat båtarna som bara var anmälda i LYS-klassen. Men det hade man ju gjort i ORCi-resultatlistan också. Kan inte förstå varför man skulle köra double-scoring i ORCi och ORC Club?

    Whatever.

    Reply

  14. Patrick
    May 27, 2008 @ 08:37

    Nä det verkar skumt…

    Reply

  15. Pelle P
    May 27, 2008 @ 08:44

    J133 Flirt seglade m symetriska spinnakrar.
    Spelar det ngn roll på mätetal?

    Reply

  16. PelleL
    May 27, 2008 @ 08:48

    I ORC-klassserna straffas assy-spinnakrar generellt rätt hårt. På en relativt tung båt som en J133 tror jag det är en “no-brainer” att köra med vanliga spinnare.

    Reply

  17. Magnus
    May 27, 2008 @ 09:13

    Vem är det då som seglar med assy på bilden?
    Du kan inte säga att assy straffas generellt. Du måste stoppa in datan i VPP programmet innan du vet svaret. Hur mycket olika segelföringar lönar sig följer inget linjärt samband.

    Reply

  18. Pelle P
    May 27, 2008 @ 09:16

    Club Swan 42 kör assy. Deras resultat ska nog inte skyllas på assy.
    Båten var helt ny (vad jag hörde) och gänget var inte samkört.

    Reply

  19. Erik
    May 27, 2008 @ 10:25

    Vedr den Club Swan 42 er anmerkningene til Pelle P korrekte, men det var en jævlig lekker båt :-)

    Reply

  20. Pelle P
    May 27, 2008 @ 13:00

    Håller med dig Erik…

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    May 29, 2008 @ 10:41

    Och här har vi Bengt Falkenbergs rapport:

    Seglingarna i Larvik var mycket lärorika.

    Vi lär oss båtens egenskaper och båtstorlekens speciella krav på besättningen. Detta var dag 3-5 på vattnet i vår nya båt.

    Resultatet slutade på en 7:e plats av 15 båtar vilket vi inte är nöjda med.

    Kvaliten på alla deltagande båtar var extrem hög och de flesta av topp teamen i Norge var med. Även den båt som kom sist hade många duktiga seglare ombord.

    Tyvärr så kom vi aldrig in i striden om första platserna, vi hade en fallhake som fördärvade de två första seglingarna, focken trillade ner på första kryssen i bägge dessa seglingar.

    Denna hake kommer nu att provdras då det inte finns några synliga defekter på den. Haken höll hela Skagen Racet utan att öppna sig så förvåningen var stor ombord.

    I den sista seglingen första dan så blev vi 2:a efter protesterna var avklarade. Detta var den enda segling med stabil vind under hela helgen. Totalt efter första dagen så låg vi 5:a.

    Dag två genomfördes två seglingar under allt annat än bra förhållanden. Båda seglingarna avkortades efter första länsen då vindstyrka och riktning gjorde att det inte var meningsfyllt att låta seglingen pågå till slutet. Om dessa seglingar kan man bara säga att ibland så låg man först och ibland sist och detta kunde växla upp till 3 gånger per banben(extremt med tanke på att vi seglade “kort bana”). Seglingsledningen hade lyssnat på kritiken på skeva banor från första dagen och jobbade hårt med att förbättra sig andra dagen. Dom var dock chanslösa i den skiftande vinden och fick alldrig lön för mödan. Viljan fanns verkligen att göra ett bra jobb. Larviks Segelförening visade att de med små medel kan göra ett topparangemang och det var synd att vindarna inte var på deras sida.

    Nästa segling blir Fearder Seglatsen. Vi kommer då att äntligen få segla på vårt riktiga handicap. Vi har denna helgen seglat med ett temporärt mätbrev där handicapet varit justerat med extra “säkerhetsmarginal”. Anledningen till detta är att skrovmätningen för ORCI blir klar först denna vecka för First 45.

    Bengt Falkenberg med Besättning

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.