Færderseilasen 2008

Typ nåt sånt här!!!

Kom i mål 04:00 efter ett helt otroligt race. 100% intensivt i 15 timmar och världens fight med J/109 Jambo hela vägen från Færdern och in i mål… slutade med att deras gennaker skörades i en broach och vi kunde ta dem till sist.

1 NOR 9100 VIRGINA Bashford 36 Michael Nygaard Stavanger SF
2 NOR 10185 FRI AV FJÆRHOLMEN Dehler 36 Jan Petter Rød Tønsberg SF
3 SWE 326 BLUR J/109 Peter Gustafsson GKSS
4 SWE 52 CAPIO Salona 37 Fredrik Thafvelin Hjuvik
5 NOR 10388 JAMBO J/109 Torgeir Sten Askvig Asker SF
6 SWE 461 WWW.SKI.IT First 36.7 Fredrik Wenehult GKSS
7 NOR 9629 ANNE-MARIE CB 365 Kjell Norli Fredrikstad
8 NOR 12221 MILLIWAYS Seaquest 36 Andreas S.T. Brunvo Vestfj. SF
9 SWE 3 DRAKLUNNE 38 Match Mattias Wilson GKSS
10 NOR 11541 JJ FLASH J/109 Geir Inge Juriks KNS

21 SWE 92961 CHAMSIIN X-382 Peter Dahlsten GKSS
26 SWE 10570 SNUBBLER X-382 Jan Svernhage GKSS
Totalt 42 båtar

Vi tror också vi blev topp 10 av ~300 som seglade långa banan…

Alla resultat här.

tuning-080612-5.jpg
Uppladdningen började redan på torsdagen med en tuning-eftermiddag i Asker med de norska J/109 Jambo och JJ Flash. Ombord på Jambo fanns också Leif Arild Åsheim som normalt seglar AmundensenOmega3 i Stavanger. Pål Tønnesson från North lade banor och coachade från motorbåt och ombord på respektive båt. Pål har själv seglat J/109 och har bra koll.

tuning-080612-6.jpg
Tyvärr var vindarna lite lätta, men vi vann kvällens enda race på bättre besättningsarbete (trots att vi bara var tre). Sedan blev det lite fartträning och en del resonemang om masttrim…

tuning-080612-7.jpg
Debrief på bryggan.

tuning-080612-10.jpg
Tidigt i säng efter en bra middag på hamnkrogen. Här ligger Farr 40 Wolfpack och Blur redo för morgondagens drabbing.

Vädret inför dagen var lite osäkert. Ett lågtryckscentrum som fylldes ut strax väster om Oslofjorden skulle ge varierande vindar mellan NO och S, for att sedan kanske bli N. Svårt att säga någonting mer än att det skulle bli vridande.En del stora moln med mycket regn och vind, men i övrigt fint väder. Vi tuffade in till KNS på Dronningen för att hämta gastar och lämpa av förra årets vandringspokal för Novaklassen.

faerdern-080613-20.jpg
Vår start gick 12:50. 45 offensiva båtar i R36 och 17 First 40.7 på linjen ingav respekt. SO 5-6 m/s gav en halvindsstart, och vi försökte hitta en plats en tredjedel ner på linjen för att kunna få en lucka i lä att gasa i. Efter lite positionerande/kalabalik med norrmän som inte ville åt rätt håll, så kom vi ut som första båt i lovartsklungan, med Capio och en del andra killar strax akterut i lovart. Capio var vi tvugna att släppa, men de andra höll vi mycket bra. En del stora båtar ångade om i lä, men bara 40.7 och sådana som vi inte skulle kunna hålla i vilket fall. Ett gäng med SKI.IT och Snubbler kom ut på ett bra sätt vid lämärket, och kom upp framför oss. Vi var ockås före J/109:orna vilket kändes bra. Det var ju fight #1. Fight #2 var ju att göra ett bra resultat mot de svenska båtarna i klassen (som ju är duktiga), så fick vi se hur långt det skulle räcka.

En lång sträck, där vinden vred emot, ner mot en rundning vid Slemmestad gick helt OK. Capio och J/109 Jambo var snabbare (kanske för att de var 9 man mot våra 7?) men vi var jämna mot SKI.IT och många andra. Vid rundningen började det lätta ut, och vi bestämde oss (efter en del debatt) att köra hårt på västlandet. Lite mer vind, och möjlighet att skruva upp längs land visade sig helt rätt och vi plockade många av de båtar som låg i mitten av fjorden.

faerdern-080613-10.jpg
Sedan stiltje innan det fyllde på lite, nu från NO och N. Upp med A5 och sedan byte till A3 när vinden fyllde på.

faerdern-080613-11.jpg
Här har vi koll på Jambo och SKI.IT. Vi skulle få följas åt hela varvet.

faerdern-080613-12.jpg
Helt OK läns jämfört med spinnakerbåtarna. även om det var svårt att välja sida i sunden. Generellt sett kändes ostsidan bättre och vi körde på det ner genom Dröbacksundet.

faerdern-080613-14.jpg
Alla samlade; Capio, SKI.IT, Onico, Jambo och vi. Sedan lättade det ut igen och var trixigt innan ett stort svart moln räddade upp situationen.

faerdern_2767.JPG
Vid Filtvet var det först Capio sedan Jambo, Blur, Onico, SKI.IT och Draklunne.

Nästan alla valde en rejäl överbåge österut för att komma unden en utlovad motström. Vi chansade på att gå lite mer pang på märke för att inte ligga och köra bakom Jambo. När vinden fyllde på igen så blev detr från SSO. Att slå in bakom gänget i lovart kändes inte så offensivt, så vi valde att köra hårt mot andra sidan av fjorden. Dubbelt så lång tid för att korsa fjorden, men strrömmen skulle öka, så det kanske kunde vara rätt att gå över tidigt. Dessutom behövde vi chansa för att ta Jambo, som nu var 1000 meter upp i lovart.

Bra tryck i prylarna i 6-8 m/s. I vissa lägen overpowered med genua, men ganska smult vatten och bra fart. In mot Horten och småkryssa upp innanför Bastöy. När vi kom ut igen mötte vi SKI.IT och resten av båtarna som vi lämnat vid Filtvet. Jambo lika långt före. Vi hade inte vullit så mycket, men framförallt hade vi inte tappat nåt. Vi hade ockås fått en varm middag i sjölä inne vid Åsgårdsstrand. Dags att hala in Jambo!

faerdern-080613-15.jpg
Småkryssande upp mellan öarna samtidigt som det mörknade.Mycket aktiva med både trim och vrid och körde jämt med SKI.IT, Draklunne (bilden) och den Dehler 36 som skulle komma 2:a i klassen.
faerdern-080613-16.jpg

First 40.7 Gode Venner passerade oss sen kväll. Dessutom fighter med X-43 och annat stort som inte hade riktig fart på prylarna. En del ganska stora vrid som vi lyckades plocka.

faerdern-080613-17.jpg

faerdern-080613-18.jpg

faerdern-080613-19.jpg
Det är ganska grusigt sista biten ut till själva fyren. Ville helst segla safe, men när man kom närmare hittade vi några riktigt bra passager. Framförallt sista slaget timades mycket bra, medan några andra båtar förseglade sig. Vi förberedde gennakersättningen, och när det var 30 meter till bojen dök Jambo upp på väg norrut. Bara 60 meter efter. Alla tände till, nu jävlar… bra rundning och snabbt upp med gennakern. Ett par bra surfar så var vi ifatt.

Lovar, de svarar, trim-trim-trim… nix… nytt försök… de tappar gennaker… nu då… nästan…. sedan dyker det upp öar rakt fram och vi får avbryta attacken. Segla djupt, bygga separation… de fortsätter att lova österut. Släpper de bevakningen? Sedan ser vi den svarta kant på vattnet som de redan sett. 7-9 meter OSO. Vi ser hur de kränger till och accelererar. Jävlar. Vi får det också men är 100 meter bakom…

Nu blir det åka av… fullt sjå att hålla båten upprätt, men 8-10 knop dragrace hemåt. Passerar SKI.IT i lä efter ett par rejäla broachar hos både dem och oss. Tar in lite på Jambo när vi kommer in i sunden. Tids nog skall det väl öppna sig en möjlighet att ta dem?

Och till sist kommer de ifatt First 36.7 Too Aiming First (från ORCi som startat 10 minuter före oss) och det blir luffning som slutar med att Jambo broachar och skörar sin gennaker. Vi gasar förbi i lä! Fortsatt dragrace upp mot mållinjen med genua och sedan gennakker igen. Vi ser Capio i kikaren ca 10 minuter före och vet att varje sekund kan bli viktig. I mål 04:00. Yeah!

Knyter fast, lämnar in rorsmansförklaringen och sover ett par timmar.

faerdern-080613-20.jpg
Gänget i Horten 05:44. Al Capone, Wolfpack och längre ut några J/109:or. Sedan kom det till 10-taket båtar på utsidan…

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda. En tuff klass där man inte får någonting gratis. Besättningsarbetet fungerade bra och vi gjorde få misstag (som inte kostade så mycket). Farten fanns där och det fannst tid att jobba både med trim och styrning för att hela tiden få ut lite till. Och så hade vi lite tur.

Peter Gustafsson, rorsman
Matts Agelii, taktik
Jens Allroth, stor/gennakertrim
Patrik Hansson, genua/gennakertrim
Anders Klamer, keyboard/nav
Fredrik Roos, mast
Gurra Klock, fördäck

Det var kul att vinna Novaklassen två gånger och First 40.7-klassen en gång som gast åt Magnus Thorell, men detta var bästa Færderseilasen hittills. Tack alla!

20080614057.jpg