Pinsammast?
IF har kollat upp vad vi tycker är mest pinsamt. Tipstack till Seilas.
Mest pinsamma situationerna på båtsemestern
Gå på grund är det absolut mest pinsamma man kan råka ut för på båtsemestern. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Här presenteras listan över svenska båtägares mest pinsamma situationer på båtsemestern.
Svenskarna är ett båtälskande folk. Det finns över en miljon fritidsbåtar i Sverige och de blir bara fler för varje år som går. Men det är inte bara sol och salta bad förknippat med båtsemester. Här följer listan över de mest pinsamma situationerna på båtsemestern:
1. Gå på grund (28 procent)
2. Misslyckas när man ska lägga till (23 procent)
3. Ankarlinan hamnar i propellern (20 procent)
4. Bensinen tar slut (17 procent)
5. Familjegräl så att andra hör (13 procent)
6. Andra hör när man har sex (10 procent)– Att klanta till det när man är ute på sjön händer nog de flesta båtägare någon gång. Då är det bra att ha en båtförsäkring som täcker skador om man exempelvis kör in i en brygga eller går på ett grund. Men det är också viktigt att ha en båtansvarsförsäkring, om olyckan är framme och du skulle skada någon annan person eller båt, säger Dan Falconer, båtexpert på If och själv ägare till en Flipper 630 HT.
Hur skulle motsvarande lista för kappseglare se ut? Tjuvstart, t-bone som babordsbåt eller spinnaker hissad i skothornet? Kom med lite förslag så kör vi omröstning sedan…
Jul 21, 2008 @ 20:58
Bomme på mål! Krysse feil mållinje. runde et merke feil. seile feil bane.
Masse dumt man har gjort…
Jul 21, 2008 @ 21:13
man garvar ju gött när man ser en spinne hissad i fel lik!
Jul 21, 2008 @ 22:41
Start i ensamt majestät prick på 5-minutersskottet….
Jul 22, 2008 @ 00:09
Kolla min blogg när paret i båten ska segla ut ur hamn och hamnar på stenarna på andra sidan av hamnen. SUCK!
Jul 22, 2008 @ 11:18
Hissa focken upp-och-ner. Det är ganska pinsamt …
Jul 22, 2008 @ 11:26
Att kissa i lovart är, förutom att det är pinsamt, även ganska äckligt.
Jul 22, 2008 @ 20:48
snurra in sig i ett märke och sen inte komma loss, eller brotcha så man sänker båten… (Jag har sett det hända!), starta i fel start, fallet till spinnackern kan ha fasnat nånstans, och det går inte ner när man ska runda… finns massa!
Jul 22, 2008 @ 23:28
Att driva bästa seglings bloggen och tjuvstarta med sin nya båt både på start träningen och på Tjörnrunt……??????
Jul 23, 2008 @ 10:10
Att trä spinngaj och skot genom pullpit så när man hissar spinnen så är den väldigt långt fram smal i underliket då skot och gaj måste passera pullpit innan den vänderbak till spinnblocken.
Jul 23, 2008 @ 11:12
Johan,
Det är väl det om kallas spinnakertunnel och finns på jollar typ 5o5 och FD ;-)
Pinsam är väl tanken att systerdotter faktiskt kunde ha gjort det jag skämtade om – att skrika STYRBORD från Lasern åt Fantasia som låg för ankar i deras vik…
Jul 23, 2008 @ 12:50
Tjuvstart är väl inte så pinsamt? Tjuvstartar man aldrig är man väl inte tillräckligt aggressiv? Har inte tjuvat i år, men det är ju många race kvar…
Några godbitar från SA.
Och en riktigt bra…
Jul 24, 2008 @ 17:46
En av mina värsta…
Pater Noster Race i början av 2000-talet. Vi hade kört för första gången året innan och tyckte det var ett kul race. Hela gänget var i Marstrand kvällen innan och hade det trevligt, och så stack vi i ottan för att vara i god tid i Skärhamn.
Kommer dit och klubbhuset ser helt öde ut. Inga båtar i hamnen heller. Konstigt. Är det rätt dag? Rätt tid? Kollar en gång till i NoR:
“Banan går från Stenungsund till Skärhamn…”
Va? Andra hållet jämfört med året innan? Konstigt.
Ringer seglingsledningen som meddelar att man kör åt ena hållet ena året och åt andra hållet andra, så just i år går starten i Stenungsund… jaha… hur långt är det mellan Skärhamn och Stenungsund? Kan man hinna? Eftersom det var jaktstart så startade vi inte allra först. Det kan gå. Ringer igen för att kolla när vi skall starta. Meddelar att vi kommer!!!
Full gas på motorn. Upp meed seglen. Utnyttja varenda genväg. Upp med spinnakern också när det fanns möjlighet. Möter de små båtarna som undrar vad som pågår när en nova med fullt tryck i både spinnaker och diesel kommer farandes.
Gör en “fly by” nedanför StSS i Stenungsund, jag löper upp och hämtar pappren, tillbaks i båten med 10 sekunder kvar och klipper linjen på skottet.
Vann vår klass – och läser alla NoR noga efter denna dag!