Skip to content

45 Comments

  1. PelleL
    Aug 12, 2008 @ 15:33

    Jag tror Alfa Romeo är bästa amatörgäng….

    Reply

  2. Martin
    Aug 12, 2008 @ 15:41

    Att X41orna inte placerade sig så bra har kanske inte enbart med mättetal att göra. X41orna är i jämförelse med vinnarbåten längre, dryga tonnet lättare, har mer segel, masttoppshissade spinnackers och t-köl men var väl aldrig före i mål?
    Skulle väl tippa att de seglas på 80% av max.
    På oxygen var väl samtliga nyckelpositioner besatta med för tävlingen nytt folk?
    Innan man börjar kolla på mättetal så kanske man skall kolla på turordningen i mål. Den där synergian var väl före sina storlekssystrar mest hela tiden?

    Reply

  3. Bengt Falkenberg
    Aug 12, 2008 @ 16:45

    Jag upplevde att Extasy gick fort nog men att dom hade svårt att hitta rätt med taktiken på många race. När vi låg brevid dom så gick dom fort nog.
    När det gäller ORCI och IMS så tycker jag att skillnaderna är ganska stora. Nu kan båtar som är ritade för IRC (så som den regeln ser ut idag) och “IMSlådor”segla mot varandra på hyfsade vilkor. Man kan även under ORCI köra båtar som Farr 40 och hänga med.
    Jag upplever ORCI som en “bredare” regel än IMS var fram till 2006.

    Reply

  4. MA
    Aug 12, 2008 @ 16:57

    DuSoleil var väl bästa amatörer?

    Reply

  5. Martin
    Aug 12, 2008 @ 17:01

    Körde inte Johan Wigforss på Du Soleil? Knappast amatör enligt ISAFs regler.

    Reply

  6. Harald
    Aug 12, 2008 @ 17:52

    Jag har för mig att Tiit Haagma är segelmakare och därmed inte amatör, men jag kan ha fel och infon kan vara föråldrad. På isaf.org är Tiit “under review”, vad det nu sen betyder.

    http://www.wb-sails.fi/aboutWB/history30v.HTM

    “WB -Sails Estonia WB-Sails started a subsidiary in Tallinn in 1989. Tallinn is only 40 nm away from Helsinki, on the opposite side of the Gulf of Finland. The loft is animated by Tiit Haagma, former iceboat World Champion.”

    ISAF sailor sökningen ger:
    http://www.sailing.org/1578.php?includeref=1573&sailorid=&sailorsurname=haagma

    Och enligt Alfa Romeos sida är han en del av besättningen:

    http://teamono.fi/miehisto.html

    Det om han var på EM och seglade eller inte förtäljer dock inte historien.

    Hur många proffs får man ha ombord förrän teamet inte mera kvalificerar sig som corintian?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2008 @ 17:57

    “The Corinthian Trophy” kommer att delas ut till bästa båt där alla i besättningen är amatörer och därmed är registrerade som “ISAF Sailor Classification Group 1”. Se punkt 8.3 i “ORC Championship Rules in the Green Book” (www.orc.org, Rules and Regulation, Green Book).

    För att erhålla ett “ISAF Sailor Classification” gå då in på http://www.sailing.org och registrera dig. Vi rekommenderar att göra det i god tid, eftersom det tar lite tid att få svar från ISAF.

    På “Race Office” på Marstrand uppger du vid registreringen varje besättningsmans ¨ISAF Sailors Classification¨.

    Kerstin Holmberg
    Race Manager
    orc.int@gkss.se

    Reply

  8. Sillstryparn
    Aug 12, 2008 @ 19:59

    Vad är egentligen definitionen på “amatör”? Ernesto Bertarelli klassar sig ju som en sådan, fast han seglar jämt och omger sig med världens bästa. Samma gäller för Peter de Ridder.

    Grattis till DataCom till segern. Verkligen en imponerande resultatserie.
    Vore kul om man kunde satsa på en regatta utanför Svenskt territorium.

    I övrigt verkar det som Landmark 43’an (Air IV) aldrig blir färdig. Den har väl vart pg i ett par tre år nu…

    Reply

  9. PelleL
    Aug 12, 2008 @ 21:01

    Reply

  10. Mister B.
    Aug 12, 2008 @ 21:13

    Och hur skulle en sponsrad båt vara “Corinthian”?

    Reply

  11. PelleL
    Aug 12, 2008 @ 22:30

    Det kan man ju fråga sig men under det gällande regelverket påverkar det inte amatörstatusen hos besättningen. Kort sammanfattning av ISAF’s klassificeringsystem är så här:

    Grupp 1: Amatörer som seglar endast som fritidssysselsättning

    Grupp 2: “Industriproffs” dvs. alla vars yrke kräver att dom har kunskaper som kan bidra till en båts prestanda. I denna grupp ingår segelmakare, båtbyggare, designers mfl så länge de inte seglar med sina kunder som en del av dealen på båt, segel, design etc. för då blir de:

    Grupp 3: Proffs som får betalt för att segla

    Corithian blir man om alla i besättningen är grupp 1.

    I praktiken verkar det som man blir grupp 2 om man jobbar med segelbåtar i vilken form det än vara månde. Tom. båtmäklare och båtförsäljare blir klassade som 2 medan jag (som är skeppsbyggnadsingenjör som jobbar med hydrodynamik på alla slags fartyg utom segelbåtar) blev klassad som 1.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2008 @ 22:41

    Nja, “industriproffsen” är väl cat 3? Cat 2 är man väl under en övergångsperiod efter att man slutat vara cat 3?

    http://www.sailing.org/tools/documents/ISAF%20Regulation%2022_2008_May%20Update-%5B5787%5D.pdf

    Öppnar ett nytt ämne på detta!

    Reply

  13. Stefan
    Aug 13, 2008 @ 12:01

    Låt oss stanna lite vid ORC international. Åtminstone här i norden verkar det som förändringarna i regeln inneburit en förbättring. Även IRC förspråkarna verkar ha kallnat lite att dömma av bristen på repliker. Jag ser ORC I som en grunden bra regel som framför allt ger äldre båtar en chans. Men det är lite trist att det inte kommer nya båtar. Kanske är det att regeln är för bra så att inte konstruktörer kan hitta kryphål som ger nya vinnarbåtar. Sinnergia och GS 42 är väl de senaste konstruktionerna. Det verkar som tillverkarna och designers har bestämt sig för att antingen skapa en entypsklass eller också rita IRC båtar. Själv skulle jag vara intresserad av en modernare konstruktion som med hänsyn till ORC I har infört de nyheter som skett sedan X 362:an för 10 år sedan var en föregångare. När jag hittar en sådan båt så kommer byta båt nerven att börja verka rejält. Intill dess blir det väl enbart rejäl nyfikenhet. De båtar som skådats har varit X-35 och 41, Elan 410, First 45, A 40 och nu senast Dehler 38.

    Stefan

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2008 @ 12:56

    Ja, det är trist att man inte lockar nya båtar. Och även om regeln blivit bättre så lär ovanstående lista inte locka någon att satsa seriöst i en A-35, First 34.7, J/109 eller X-41. Och flera av de nya båtarna som var med har ändå valts med ORCi-EM i åtanke.

    Sedan handlar inte diskussionen längre om “antingen eller” utan “både och” vilket är positivt. Och jag tror vi kommer att se större aktivitet när det gäller IRC under 2009, både från SHF och genom olika projekt. Stay tuned.

    Att du inte kan hitta en sjysst ersättare till X-362 som är “konstruerad med hänsyn till ORCi” är ju synd (du kan inte skaffa en ny roligare båt för att du tror att du skulle få en nackdel i ORCi då?). Om man bortser från regler så borde du på din lista ha med J/122, Finn Flyer 36 Club och First 40.

    Reply

  15. Patrick
    Aug 13, 2008 @ 13:24

    Nä, fast på Kieler Woche verkar det ju funka. Där var 2 st X-41:or topp 6, en Mumm 30 var 5:a och en J/109 topp 10.

    Reply

  16. PelleL
    Aug 13, 2008 @ 14:06

    Min åsikt är nog att de flesta normala (vad det nu är) båtar funkar under både ORCi och IRC om man optimerar sitt segelplan och övrig konfiguration för respektive regel. Det verkar tom. nu som om IRC har börjat straffa de värsta bulbarna och ORCi har blivit lite snällare mot båtar med hög stabilitet så det känns faktiskt som båtidealen kovergerat lite. Det hade varit mycket intressant att se hur en båt som A-35an mäter i ORCi. Jag tror den kan vara klart konkurenskraftig, iallafall med symmetriska spinnare vilket för oss till den stora avikelsen mellan IRC och ORCi nämligen hur reglerna ser på peke-båtar. Det måste vara något fel i ORC’s VPP program för båtar med denna konfiguration eller så har man bestämmt sig för att straffa ut den. IRC har en mer realistisk syn.

    Reply

  17. Jon
    Aug 13, 2008 @ 14:22

    Tjenare!

    Stefan – Det klart att du skall införskaffa en X-41:a !!
    Så roligt som vi hade nere på Gold Cup har jag aldrig upplevt tidigare! Att segla entyp med X-41 är helt enkelt det bästa man kan göra om du frågar mig!
    I skrivande stund finns det uppåt närmre 30 st X-41 or i One Design utförande i norra Europa och förhoppningsvis fler på väg!!

    Båten fungerar bra både i ORCInt samt IRC (tror dock att IRC kanske straffar mindre men det överlåter jag till mer kunniga påp området). Kanonhärlig båt att segla samt att den är en fullvärdig dual purpuse båt med vilken vi både rajsar med samt seglar runt med familjen i :)

    Vad det gäller vår placering i EM så beror den inte på att båten har ett mätetal som är ouppnåligt utan att vi seglade helt enkelt inte bättre….
    Men vi har nog inte mycket gratis som vissa försöker göra gällande finns i sk IMS-raketer….

    Em avgjordes på Bra taktik och vägval…. Förutsatt att båtfart och besättningsarbetet redan gick som på räls….

    Men det som vi kunde glädja oss med under EM var vår kamp mot den andra X-41:an Extasy! Entyp mot bara en annan båt… Å ändå så hade vi skitkul!!!

    Vi slog dem i merparten av alla rejs men pga att vi skulle ge dem 2 sek per distans pga regler mm så kom dem före oss….

    Men vi är nöjda med en rolig segling men ser fram emot nästa entypsregatta ;)

    /Jon Arnell
    Stark Racing Team

    Reply

  18. Patrick
    Aug 13, 2008 @ 20:34

    PelleL, det där är jätteintressant. Det har länge diskuterats hur mycket ORCi straffar assy men ingen verkar veta riktigt. Det talades om 4 s/M i något sammanhang.

    På min Mumm 30 tog jag ut mätbrev utan assy inför ORCi SM och fick då 588,4 med en besättningsvikt på 550 kg. Inför EGR tog vi ut ett mätbrev med både sym och assy samt höjde besättningsvikten till 585. GPH gick till 587,5 d.v.s mindre än 1 s/M. Nu kan det ju vara så att den högre besättningsvikten slöar ner lättvindsprestanda och därmed motverkar assy men min känsla är att skillnaden är mycket mindre än jag i alla fall tidigare har trott att det skulle vara.

    Frågan är då om det är långt peke som kostar? På Mumm 30 halsar man ju på bom som är SPL = J + 0,8 m och det är ju inte så mycket(?)

    Reply

  19. Martin
    Aug 13, 2008 @ 20:47

    Datacom körde med assy…

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2008 @ 20:58

    Assy på bom är säkert OK, det är peket som ställer till det.

    En bra jämförelse finns i Norge där J/133 Flirt finns inmätt med både symmetrisk (GPH=557) och asymmetrisk på peke (GPH=551.2).

    Reply

  21. Mats
    Aug 13, 2008 @ 21:24

    Vi har titta på vår A35: och om vi skulle bromsa den enligt ORCi skulle vi få ca 609. Vi seglar den på polaren enligt vårt IRC brev. Att segla upp till ORCi talet i en serie av seglingar är inte möjligt. Det har inte gått för dom bästa Franska båtarna heller. I Sverige finns det ingen båt som kan slå DataCom över en serie seglingar.Dels för att båten seglas fantastiskt bra vilket flera gör dels pga mätetalet stadigt blivit bättre i förhållande till möjliga vinnarbåtar flera år i rad. Jag har sagt det förr ska man komma någon vart i ORCi med en ny båt får man köpa kolhoj typ GP42 för så där 5 mille. Jag tror fortfarande att man skulle kunna tävla med polaren som grund där varje båt seglar mot sin polar i för hållande till den vind som råder för den enskilda båten. DVS varje båt är sitt eget facit. Får man sämre vind spelar det ingen roll så länge man seglar upp till sin kurva men missar man skiften spelar det roll då rundningarna är kontrollpunkter.

    Reply

  22. Patrick
    Aug 14, 2008 @ 07:42

    Peter, det var intressanta data med Flirt även om det känns som man har tagit i en del när man provkör med SPL = J på en båt av detta slag. Skillnaden blir så klart stor när det skiljer över 2 meter i liklängd mellan sym och assy…

    Men om vi bortser från det och försöker analysera då.

    Verkar vara just i lättvind man ökar Run VMG m ca 0,2 knop och även den absoluta båtfarten från 90 TWA med som mest 0,2-0,3 knop i lättvind jämfört med MH_SYM.

    Tittar man på kryss-läns så blir båten hela 22 s/M långsammare i 6 knops vind med symmetriska konfigurationen men i 12 knops vind så är skillnaden på W/L nere i 1 s/M. ORCi tycker alltså att assy-konfigurationen gör båten till en lättvindsraket jämfört med att kapa liket 2 meter och köra symmetriskt. Är detta verkligen orimligt?

    Tittar man på Ocean for PCS som används på Gotland Runt så är skillnaden i TWS 6 ca 13,5 s/M och i TWS 10 är den nere i 5,5 s/M. I högre vindstyrkor minskar skillnaden till ca 3 s/M. Detta kommer sig av högre slörfarter

    Har man kollat om båten seglar upp till dessa polarer? Notera också att från 14 knop och uppåt har båten faktiskt (om än marginellt) snabbare läns-VMG med symmetrisk konfiguration, men slörfarten (TWA 90-135) är högre med assy-konf. Seems reasonable to me?

    Reply

  23. Patrick
    Aug 14, 2008 @ 08:07

    Mats, IRC-brevet har väl inga polardata? Jag har i alla fall inte hittat några i mitt mätbrev. Så hur vet ni att ni seglar den på mätetalet i IRC men inte i ORCi?

    Men det är intressant att du säger att det inte går att segla upp till ORCi-brevets polarer. Min känsla är att ORCi-farten generellt sett är något för låg på kryssen så man måste nog segla fortare än polardatat på kryssen. På min stora båt seglade vi förra året ca 8% fortare än mätbrevet på kryss men det räckte ändå inte mot IMX-40 o.s.v. som seglar ännu snabbare.

    609 låter ju snabbt, det är ca 14 s/M mot t.ex. 36.7:ans GPH (vilken ligger ungefär lika i IRC TCC, väl?). Men jag sätter en peng på att det helt och hållet är kopplat till A-35:ans karaktär som lättvindsraket och att skillnaden suddas ut ju mer det blåser. Stämmer inte det rätt väl med verkligheten på vattnet?

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Aug 14, 2008 @ 08:36

    Vilket mätbrev hade du valt att köra ett kryss-läns-EM på? :-)

    Reply

  25. Patrick
    Aug 14, 2008 @ 08:56

    Ja, det beror ju på…. allra högst mätetal får du ju utan spinnaker överhuvudtaget… :-)

    Det är väl inte bara intressant vilken skillnad man har i ett *mätetal*, man vill ju ställa det i relation till den verkliga skillnaden på *vattnet* också… Seglar man så här mycket snabbare på slör/läns i lättvind med assy-konfen eller ej? Jag vet inte själv.

    Reply

  26. PelleL
    Aug 14, 2008 @ 09:11

    Det märkligaste av allt är att non-spinnaker ratingen skiljer mellan Filrts 2 brev…..=/

    Reply

  27. Stefan
    Aug 14, 2008 @ 09:40

    Hej igen
    Visst Jon X 41 är en fin båt men frågan är om det någonsin kommer bli ett större startfält på flera tävlingar som gör det möjligt för oss som försöker genomföra seglingar med en rimlig budget. För oss är det roligare att segla i större fält en mindre med absolut rättvisa.
    Peter jag hoppas du inte portar mig från Blur nu men J båtar är inte min bag helt enkelt. Det finns flera anledningar till detta från att kryssa med J 80 via att följa J 105:or som far fram och tillbaka på havet utan att komma särskillt snabbt fram till J 120 som inte biter på kryssen till 109 som inte seglar så bra som hon borde verkar vara en entypsbåt.
    Vad jag försökte få fram tidigare var att vi som kunder måste vara mer pålästa genemot tillverkare, designers och segelmakare. När nu ORC I här i norden samlar större fält så tänker jag fortsätta att söka en båt som inte är IRC optmierad och det skall inte vara en kolfiberlåda. Jag har egna erfarenheter i hur fallet i värde är på super hottade båtar.

    Hälsningar
    Stefan

    Reply

  28. Mats
    Aug 14, 2008 @ 10:03

    Polaren är framtagen av tillverkaren båten finns även mätt i ORCi.
    X-35:an går fortare i lättvind. A35:an är en fockbåt och kan aldrig segla upp till GPH talet i lättvind där vi skall vara i stort sett lika som tex en First 40.7:a med genua. Jag vet inte vad det är i ORCi som slår sö hårt . Skulle man köra IRC torde ett 20 tal båtmodeller ha vinnar chans på ett SM. I stort sett alla nya båtar är rökta med ORCi

    Reply

  29. Joakim
    Aug 14, 2008 @ 10:36

    Patrick: Jag tror nog inte, att man måste segla 8% över polarer på kryss att vinna i ORCi. Det är MYCKET svårt att hitta och kalibrera instrumentena så att dom kan visa VMG med bättre än 10% nogrannhet. Räknä heller VMG från GPS track (med några stagvändningar). Kör ni ännu över polarer?

    Också vågorna har mycket betydelse och därför det kan vara möjligt att segla lite fortare än polarer. För GS42R finns det tre oliko polarer för olika vågorna.

    Jag tror inte heller att det skulle vara omöjligt att vinna ORCi med A35. Kanske det är lättare (för lätt?) i IRC?

    Om man tittar på resultater i ORCi EM, ser man att skilnaderna i seglade tider är stora jämfört med skilnaderna i olika respitsystemerna. DataCom skulle säkert ha vunnit och X-41 ha säkert varit bakom GS42R och DuSoleil i IRC också. X-41 anses oftast som än bättre ORCi-båt än IMX-40 och Sinergia 40 är inte mera nån ORCi-raket.

    Om man tittar på resultater i Cowes Week, ser man helt otroliga seglade tider. H-båt har varit långsammare än folkbåt, Hanse 291 (Afrodite 29) har varit snabbare än Swan 37, som har vunnit mycket i ORCi och LYS (1,17), First 34.7 har varit snabbare än First 36.7 osv.

    Det är jo oftast skilnader i besättningar som gör resultat!

    Reply

  30. Peter Gustafsson
    Aug 14, 2008 @ 10:48

    Ja, visst är det irriterarande att “109 som inte seglar så bra som hon borde”. Men snäppet bättre än inredda X-båtar i alla fall ;-)

    Reply

  31. Jon
    Aug 14, 2008 @ 10:49

    Stefan – Jag tycker att det finns stora möjligheter för att kunna samla +20 båtar till de framtida regattorna med tanke på att det finns uppemot 30 båtar bara i norden redan! Sedan kommer ju troligtvis EM och VM pendla likt X-35 klassen gör mellan norra Europa och Medelhavet!

    Tänk då att det sällan är +20 “heta” båtar i ORCi klassen på våra regattor i nuläget och då med allt vad handikappsegling innebär….

    Men man skall nog vara beredd på att ha hela Norra Europa som tävlingsarena med min nuvarande favorit Köpenhamn som mittpunkt!

    Om flottan utökas med 10 båtar så har vi en flotta på ca 40 båtar i norden I ENTYP = As good as i gets!!!!

    Men det kanske bara e jag som föredrar att segla storbåt i entyp….

    /Jon

    Reply

  32. Patrick
    Aug 14, 2008 @ 11:38

    Joakim, de 8% var iofs inte ORCi utan gamla IMS (förra året) och de gällde inte VMG utan ren båtfart på dikt bidevind. Men strunt samma, det var inte det viktigaste.

    Mats, X-35 är en snabbare båt och den har ju också ett lägre GPH än det du indikerar (X-35 har ca 601 i ORCi 2008). Om ni har 609 är ni ca 8 s långsammare än 40.7 (ingalunda lika snabb) men snabbare än 36.7:an. Om man kollar på t.ex. Lidingö Runt (lättvind men kanske inte så representativ i övrigt) så var den snabbaste 40.7:an Aida som alltid seglas bra. Den gick runt på 3h40m och snabbaste A-35:an gick på 3h51m. Snabbaste 36.7:an gick på 3h56m. Så tillvida stämde det alltså rätt hyfsat på i alla fall den tävlingen? Skulle vara intressant att räkna om ert resultat på LR med ett ORCi-brev – har du något mätbrev att låna ut?

    Reply

  33. Emil
    Aug 14, 2008 @ 12:27

    Hej,

    Nu när Peter lagt upp en tråd om ORCi EM skulle jag vilja ta tillfället i akt att å team Datacommunications vägnar rikta ett stort tack till GKSS, Kerstin Holmberg, Bert Isaksson, Per Nordstrand och alla funktionärer och volontärer som gjorde EM-veckan möjlig.
    För oss var veckan en synnerligen positiv upplevelse där det mesta fungerade. Förberedelser, starter, fart, strategi och taktik fanns där.
    GKSS gjorde sitt bästa för att få till utslagsgivande banor och jag tycker att de lyckades väl, första dagens banor kändes som att de aldrig tog slut och det var inte långt ifrån att man fick stanna och slå en sjua på vägen.
    Man fick igenom samtliga seglingar som planerats även om de två sista kortracen var något klurigare än övriga, men på grund av det så var det möjligt att räkna bort ett race så inget ont utan något gott.

    På båten seglade denna gång:

    Fredrik Aurell, näbbmus
    Kimon Sfris, mastman
    Ralf Aspholm, skeppare, ägare och pitman
    Johan Barne, navigatör
    Peter “Krull” Andersson, spin-trim
    Christoffer Brügge, jib-trim
    Tore Lewander, stor-trim
    Emil Wiberg, rorsman
    Matthew Humphries, taktik

    I princip samma team som på SM förutom fördäcksteamet som blev annorlunda på grund av kollision med andra regattor och åtaganden.

    Tack Ralf för en som alltid trevlig regatta.

    För att återkoppla till diskussionen om assymetriska segel och dess påverkan på mätetal så kan man egentligen bara säga att det beror på. Det enda sättet att egentligen veta säkert hur det skulle påverka en specifik båt är att göra en körning i ORCs VPP program. Finns att ladda ner på orc.org. Det stämmer att vi hade ett assymetriskt segel, ett segel vi kallar code 1 och är en plan assymetrisk spinnaker. Bedömningen var helt enkelt att för oss smakade det mer än det kostade fast det förutsätter ju givetvis att man får segla åtminstone lite grand i de vinklar som seglet är designat för. Om inte så är det ju inte till mycket nytta utan allt man fått är ett högre “tal”.
    Överhuvudtaget har “vi” kommit långt i segelprogrammet, mycket tack vare ett gott samarbete med North Sails som är mycket lyhörda till besättningens input och kommer med kreativa och uppenbarligen snabba lösningar.
    Ingen båt är bäst i alla vindar och vinklar och därför gäller det att identifiera svagheterna och exempelvis med hjälp av segelgarderoben överbygga dessa.
    Gällande performance i jämförelse med polarer så kan jag egentligen bara säga att vi för det mesta seglar snabbare (högre VMG) än vad polarerna säger. Exakt hur mycket kan jag inte säga eftersom jag egentligen bara kollar på de grafer som Johan sammanställer, det varierar givetvis med vågor och annat men i princip alltid över.
    Skulle nog säga att instrumenten är tillfredsställande kalibrerade, Johan är ganska noggrann med det.
    När det gäller förändringen i GPH (obs GPH) mellan för DataCom när IMS blev ORCi så blev deltat i förhållande till andra ganska litet, någon sekund typ. På EM hade det inte gjort någon skillnad då marginalerna var större än så förutom på korta offshore då vi blev två med två sekunder. Kanske hade vi vunnit, kanske hade vi blivit två med 4 sekunder…

    Reply

  34. Joakim
    Aug 14, 2008 @ 12:40

    Krysfarten är 0-4 % snabbare i ORCi än det var i IMS beroende av båten och vindhastigheten. Samma problem med instrumenten gäller också dikt bidevind. Ett litet fel i vind vinkel ger ett ganska stort fel i target speed. Man måste också komma ihåg driften och att vinden kan vara helt annorlunda vid seglen och vid vindgivaren. Jag har nog ofta seglad direct mot vinden enligt vindgivaren (och windex) på andra halsen och sann vind vinkeln har sen varit över 60 grad efter stagvändningen.

    Reply

  35. Robert Carenfelt
    Aug 14, 2008 @ 12:41

    Air IV är klar. Ligger i Rostock för de sista pusselbitarna. Projektet är försenat men nu äntligen hoppas vi kunna påbörja vår del. Tanken var att mäta IMS och segla i EM men vi hann inte.
    Seglas hem 20/8 och ska sedan skakas om ordentligt. Vi hoppas kunna få mätbrev till IRC RM i Nynäs.

    Reply

  36. Peter Gustafsson
    Aug 14, 2008 @ 13:28

    Grattis som fan Robert!

    Men du vet hur det är “pics or it didn’t happen”… peter@blur.se :-)

    Reply

  37. Patrick
    Aug 14, 2008 @ 13:50

    Skall bli grymt kul att se henne, Robert. Grattis!

    Reply

  38. Jon
    Aug 14, 2008 @ 15:14

    Grattis och välkommen åter till “racerbanan” :)

    Reply

  39. Stefan
    Aug 14, 2008 @ 15:56

    Peter
    Ja inredningen är bättre i 109:an om det är det man prioriterar.

    Stefan

    Reply

  40. Patrick
    Aug 14, 2008 @ 17:10

    Joakim, du har naturligtvis rätt i att det finns instrumentfel o.s.v. Men jag tror också att det är en hyfsat etablerad sanning att vinnarbåtar i ORCi normalt ligger över sina mätbrevspolarer, åtminstone på kryss.

    Reply

  41. Joakim
    Aug 14, 2008 @ 18:00

    Patrick, jag vet, att det åtminstone var så, att man seglade fortare än IMS VPP på kryss. Det var ett orsak till att kryssfarten ökades till ORCi. Kanske man ännu seglar fortare, men 8% låter nog väldigt mycket, särskilt om IMX borde ännu göra klart bättre.

    På kryss har man sämre fart när man träffar en svår våga och efter stagvändningen. För att körä även till polarer i genomsnitt måste man körä lite över dem mellan dessa. Med lite tur med vindändringarna kan man förstås nå kryssmärket klart snabbare än polarer.

    Reply

  42. Peter Gustafsson
    Aug 14, 2008 @ 18:33

    Nja, Stefan, jag var mest nyfiken på hur du hade konstaterat att “109 som inte seglar så bra som hon borde”? Framförallt när konstaterandet görs i en X-362 sport ;-)

    Faerdern var väl största samlingen snabba 36-fotare i år. Vi var halvtimmen före bästa X-362 sport i mål.

    Och visst, X-35, A-35, Seaquest 36 eller FF36Club är något snabbare, men till ett visst pris (antingen pengar eller komfort).

    Sedan kan man ju låta bli att gilla J/båtar (eller X-yachts/Beneteau/Bavaria) av andra skäl…

    Lycka till när det gäller att hitta en ORCi-vinnande båt (inte ritad för IRC) inte i kolfiber men ändå markant snabbare än en J/båt. Jag kan inte komma på någon…

    Reply

  43. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2008 @ 22:50

    Kollade upp vem som vann “The Corinthian Trophy” och det var mycket riktigt finska Alfa Romeo.

    Totalt var det 9 rena amatörbåtar.

    Reply

  44. Rösta! | blur
    Nov 27, 2008 @ 21:52

    […] verkar som jag är med italienska Yacht & Sails fototävling med bilden ovan (från ORCi EM i Marstrand). Gå in här och […]

    Reply

  45. ORCi Europeans | photos | BLUR
    Aug 9, 2011 @ 20:52

    […] både för att segla och för att fota. Däremot kändes fältet ganska mycket tunnare än i Marstrand eller Ystad. Mina tips står sig ganska bra. I klass A var Silva Hispaniola i särklass, […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.