Skip to content

23 Comments

  1. Olle
    Aug 12, 2008 @ 13:05

    Kan någon förklara hur detta gick till ?

    Reply

  2. john
    Aug 12, 2008 @ 13:22

    Kan nån berätta hur det gick sen?
    Galet djupt det verkar vara…

    Reply

  3. JS
    Aug 12, 2008 @ 13:42

    Intressant att se så många handlingsförlamade personer som står runt omkring, hoppas inte de är i närheten om man själv skulle råka ut för nåt liknande…
    Visserligen lätt att vara besserwisser så här .. men till 99% hade en segelduk eller nåt annat kunnat rädda båten … åtminstonde så att man hann få ut vatten i samma takt och bogserat båten till nån kran eller grundare vatten..

    Reply

  4. Olsson
    Aug 12, 2008 @ 13:43

    Jag kan meddela att vad jag såg, så försökte ingen täta hålet, utan dom verkade lägga all tid på att rädda bilbatterit. Sen kunde dom krängt ner båten så det inte läckt in mer. Och sist ställt båten på grund inne i hamnen.
    Att BÖRJA ösa när båten är under vatten känns bara onödigt :)

    /Olsson

    Reply

  5. Björn S
    Aug 12, 2008 @ 13:52

    Jag var där.
    Jag fösökte hjälpa till men insåg inte hur allvarligt skadad Maxi 77:an var förrän det var för sent. Maxin hade för övrigt legat på den platsen över natten och stuckit iväg strax innan detta inträffade. De två båtarna hade tydligen kolliderat i en styrbord/babord situation utanför Lysekil strax innan. Riktigt hur det gick till vet jag inte, de var ganska chockade och vi lämnade dem i fred för att själva reda ut det hela.
    Det som hände ur min synvinkel var att två båtar kom in, den ena för segel. Sedan upptäckte jag att förstagsprofilen var knäckt och att det var därför seglet var uppe, att båt nummer två var skadad syntes inte från bryggan då. Jag hjälpte killarna att få ner genuan och när jag tittade upp såg jag att de stod i vatten nästan till knäna i sittbrunnen på båt nr 2. Antagligen hade det blivit en spricka under hålet som syns på bilderna (fel sida för mig som stod innanför) när vattnet nådde upp till hålet gick det oerhört fort. Jag gissar på ca 1 minut från det att jag uppmärksammade vattnet i sittbrunnen till det att båten gått till botten. Det är tydligen ca 10 m djupt i hamnbassängen och endast vindexen stack upp över vattnet. Jag tror att Maxin hamnade på snedden under den andra båten. Dykare gick ner några timmar senare och klippte av masten med en bultsax eller om det var vanten och lade ner masten.
    Jag tror inte att någon blev allvarligt skadad men det var en kille på den större båten som uppsökte läkare för han hade fått bommen i huvudet vid kollisionen.
    Lite läskigt var det allt!
    Björn på Exilia.

    Reply

  6. Knödeln
    Aug 12, 2008 @ 14:00

    Hur lång tid är det mellan första och sista bilden ungefär ? Pratar vi 1 minut eller en timme ?

    Reply

  7. Olsson
    Aug 12, 2008 @ 14:02

    ca 11 minuter tog det.

    Reply

  8. Harald H
    Aug 12, 2008 @ 16:19

    ‘Segelbåtar kolliderade utanför Lysekil’ – se http://www.maringuiden.se/forum/;thread=238479 og les innleggene til ‘flaskhalls’

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2008 @ 16:41

    Från: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=238479
    Skrivet: 20 juli 2008 | 19:33

    tjenare!! nu ska vi räta ut alla frågetecken här.

    De va jag som stod vid rodret på maxi mixern som körde in i maxi 77:an.

    Vi kommer från islandsbergs hållet och har precis girat västerut mot kungshamn/smögen utanför lysekil. vi ha uppe fulla segel, håller ca 7,5 knop, lutar rätt så kraftigt och har då begränsad sikt åt styrbordhållet vilket gör att vi inte ser maxi 77:an som seglar med “storen” från lysekils hamn. 77:an ser oss hela tiden och ägaren till båten säger att han sett os hela tiden men trodde att han skulle hinna snika framför oss. han är även medveten om att vi kanske inte ser honom då han sagt detta till sin kompis en stund innan smällen. när 77:an är precis framför oss ser vi honom för första gången, han gör då en 180 graders sväng mot oss, för att enligt honom försöka mildra smällen. vi kör nu rätt in i 77:ans styrbord sida. Efter detta tar han sig på egen maskin in till lysekils brygga där han lägger sig utanför oss och efter att vi har hunnit tömma båten på de viktigaste sjunker.

    ni får gärna kommentera detta så vi får se på andras åsikter om vem som är ansvarig för olyckan. Vi har ju vinden in från babord å har väjningspligt, men hade dålig uppsikt på våran styrbord sida. han ser oss hela tiden och har även tänkt tanken att vi kanske inte ser han och har all tid i världen att falla av lite för att gå strax bakom oss. De finns ju faktiskt en sjöregel som säger att om fara föreligger så ska man väja. dessutom gör han en för oss helt idiotisk jipp mot oss. hade han inte gjort den så är vi rätt så säkra på att han skulle hunnit förbi, han han ju faktiskt vända på båten innan smällen.’

    hoppas nu att ni har fått svar på dom flesta frågorna.

    PS: på löpsedlarna stod det “familj akut till sjukhus” och på västnytt sa dom att “två båtar åkte in i masten som stack upp ur vattnet. det var en i våran båt som fick åka till sjukhus efter att ha fått bommen i huvudet. familjen satt i en grannbåt i ett par timmar. och det var inga båtar som åkte in i masten för vi stog å vaktade hela tiden tills masten var fälld. bara lite kul att se vad pressen kan vrida på saningen. DS

    Reply

  10. Andreas
    Aug 12, 2008 @ 17:49

    Det var en annan båtolycka utanför Lysekil där en hel familj fick åka in till akuten.
    Oavsett vilka halsar du seglar skall du hålla uppsikt för vad som händer även bakom genuan. Båten med rätt till väg, maxi77, är ju skyldig att hålla kurs.

    Reply

  11. Jocke_R
    Aug 12, 2008 @ 18:02

    Vilken story!

    Förvisso lätt hänt men ändå jäkligt sopigt att inte ha koll i lä, speciellt när man kör babord. Lite märkliga försök till undanflykter…

    Har lite svårt att föreställa mig hur 77ans “undanmanöver” har gått till egentligen. Ser ju ut som båten är påkörd på styrbordsidan.

    Reply

  12. Danne
    Aug 12, 2008 @ 18:02

    Vi låg i Lysekil veckan efter 77:an sjönk. Vi hamnade på exakt den platsen där den sjönk, så under oss några meter ner såg man tydligt båtens konturer med sprayhood och masten med segel och hela klabbet!! Ryktet gick att båten hade tagit med sig 7 flak med öl ner till botten…

    /Danne

    Reply

  13. Sillstryparn
    Aug 12, 2008 @ 20:02

    Har aldrig gillat Maxi 77: Nu finns det en mindre.

    Reply

  14. Lars
    Aug 12, 2008 @ 21:13

    Råkade ut för något som kunde slutat på samma sätt strax före start på helgens Ven runt.
    En knapp minut innan start ligger vi 3 – 4 båtar och positionerar oss ner för linjen för styrbords halsar.
    En båt väljer att försöka smita in för fullla babords halsar.Tack vare gap och skrik från min besättning,föll jag av och lyckades undvika babordsbåten som klarade sig.
    Har via email frågat varför han kom som han gjorde men inget svar ännu.
    Min första reaktion var att lova för att “bromsa och inte smälla in med stäven utan möjligen en bredsida”.
    Dock var fallningen bättre vilket min besättning insåg.

    Kör man babord nära linjen i frisk vind och mindre än en minut före start,ska man dels veta vad man gör och definitivt hålla utkik för att se om där finns plats. Det fanns det inte men vi fick skapa det.
    Så även om man har rätt till väg så måste man hålla utkik efter andra som har en annan agenda.
    Lars

    Reply

  15. Steffo
    Aug 12, 2008 @ 21:58

    Lars…. och hur lång tid tog det innan Ni protesterade då?
    Om Ni inte gjorde det så kommer Ni förmodligen även fortsättningsvis råka ut för dessa starter……

    Reply

  16. JS
    Aug 12, 2008 @ 22:00

    I sommras fick jag mig en tankeställare då det kom en motorbåt rakt mot min styrbordsida. Van vid att man seglar brydde jag mig inte, eller rättare sagt så var koncentrationen för länge sedan smält i värmen som var. När en i besättningen skrek åt mig att väja så kom jag själv på mig med att köra för motor /: ..
    Att olyckor händer som ovan är väl kanske inte helt otroligt, precis som vid trafikolyckor. Det viktiga är att om man ligger på styrbord kollar att rorsman på barbordsbåten överhuvud taget sett en, om jag inte fått kontakt med rorsman på barbordsbåten när det närmar sig så hojtar man ju till.. Vilket allt oftare verkar upplevas som om att man e förbannad nu för tiden.. vilket inte är fallet. Vid kappsegling så kan man ju ibland vilja att barbordsbåten fortsätter, då gäller att man klart visar detta i tid och inte typ precis innan..
    Vilket också på nåt konstigt sätt verkar som att man e helt galen numera.. tex TR mm.. Men kanske beror det på att folk inte kappseglar lika mycket nu för tiden. .. Får se på TR till helgen.. väl mött. Helst då jag ligger på styrbord i alla fall ;)

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2008 @ 22:26

    Kanske skall man ha en rejäl jävla tuta lätt tillgänglig för att påkalla uppmärksamhet… Och lite italienskt okynnes-tuta på båtar man tycker kommer för nära!

    Blir perfekt till helgens Tjörn Runt!

    Reply

  18. PeterK
    Aug 12, 2008 @ 22:49

    Det är ngt här som inte stämmer!! Om Mixern kom söderifrån och hade babordsbog väst om Lysekil upp mot Malmöns västsida så borde det blåst sw-nnw någonting. Hur kan då 77:an komma från Lysekil och bli påkörd på styrbordssidan. (eller är det jag som inte fattar.. ;-))
    Om nu 77:an jippar strax innan ombordläggningen (kanske för att mildra smällen) och därmed gör en 180 gradare borde han ju varit på väg sw eller syd.
    Nåväl jag kan inte se att det finns någon ursäkt för det otroligt taskiga uppsikten i lä från Mixern…… Bara att böja nacken och skämmas en stund…

    Reply

  19. Jack Sparrow
    Aug 12, 2008 @ 23:19

    …och skicka en chokladask till försäkringsbolaget…

    Reply

  20. Johan S
    Aug 13, 2008 @ 00:11

    På tal om Ven Runt låg vi på kryss för babords halsar i den friska vind (10-12 m/s), jag var avdelad att hålla utkik i lä. Där kom en H-båt för styrbords halsar på skärande kurs, jag konstaterade att det var kollisionskurs och vi skulle ducka bakom men pga vindtrycket lydde båten inte roder. Vi hann inte släppa på storen i tid för att minska lovgirigheten utan fick panikslå i sista stund istället, till gastarna på railens stora överraskning… Läxa: väj i god tid, även under kappsegling…

    Reply

  21. Lars
    Aug 13, 2008 @ 07:21

    Steffo;
    Rätt.Vi missade det – trol. för att starten var så nära förestående med allt vad det innebär.
    Vi skulle avkrävt den andra båten en rundning eller två.
    Lars

    Reply

  22. Olsson
    Aug 13, 2008 @ 08:46

    Sillstryparn: Väl talat. Fler borde gå till botten.
    Oavsett vems fel det va att dom krocka, så var det 100% maxins fel att den sjönk. Dom gjorde inget för att hindra den sjunka.

    /C

    Reply

  23. Soya
    Aug 13, 2008 @ 14:29

    Såvitt jag kan förstå har Mixern huvudansvaret för kollisionen. Också riktigt att båtar med rätt till väg ska bibehålla kurs och fart. Dock – enligt sjövägsreglerna [förenklat] är alla skyldiga att göra allt för att undvika en kollision, oavsett om du har rätt till väg eller inte. Ansvarsfördelningen borde alltså inte helt hamna på Mixern.
    Vore kul att höra representanter från de aktuella försäkringsbolagens reflektion. Delar de ansvaret eller lägger de allt på Mixern?
    (jmf. The Card vs Puls i Gotland Runt starten 1989 där båda fick en smäll på fingrarna av juridiskt kunniga)
    ———————————
    Sail Fast – Live Slow!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.