Exakt VAD gör den sweet? Ser ut som yet another cruiser/racer.
Du kan ha hur många stänger för att halsa undanvindssegel du vill i ORCi och IRC. Den längsta pinnen blir mätregelns SPL. Enkelt.
Den har klart renare linjer en många andra C/R . Är helt klart mer mot racer hållet. Är nog smalare en genomsnittet ? Men jag gillade inte plaseringen av plottern.
Teak i brunnen? Fast det e klart, det påverkar ju hullfactor positivt i IRC med sänkt mätetal som resultat.
Helt ärligt så tycker jag att det är en schysst C/R, snygg och rymlig och säkerligen snabb efter förutsättningarna. Men för mig så skall det till något extraondinärt för att en C/R skall betraktas som sweet. Cookson 50 är en sweet C/R och borde kunna utgöra måttstock.
Skumt förresten att inte slänga på quattrovinchar på rufftaken..?
Navigatören borde så klart ha en trådlös display i stället. Och fotstöd till rorsman?
Magnus, är det inte så att man (i alla fall i IRC) skiljer på “centerline bowsprit only”, “spinnaker pole”, “spinnaker and/or whisker pole(s)” eller “articulating bowsprit”? De combos som är vanligast är väl långt bogspröt eller kortare/fast bogspröt och spinnbom (med samma STL). Jag har aldrig sett en combo?
Landmarken verkar ha STL 6.950 = peke på 2.150. Tror inte man kan ha en spinnbom på 7 meter utan att det straffar sig :-)
Min gissning är att man kör antingen peket eller spinnbomen, beroende på regel/regatta?
Men båtägarna hänger ju här, så vi får säkert svar på det inom kort…
Sorry, var lite väl snabb, Peter du har rätt.
På en båt som L43an, (liksom din 109a) så är ju självklart en kombo snabbast i ren fart genom vattnet (vad mätregeler säger är ju som bekant något helt annat). Peke för snabba öppna bogar för code segel eller vmg i lätt-lättvind, spinbom för vmg länsar på bana, kanske främst på bana, när det blåser lite grann och uppåt. Har svårt att tänka mig att den är så snabb på undanvindar att dess skenbara vind är för om tvärs… :)
Varför skulle en mätregel inte betrakta en båt med längre STL än en med kortare som snabbare(antar att det är detta ni menar med “straffa”)?
Annars ser den väl helt ok ut, skulle vara intressant att se hur den står sig i fart mot FG43:an. De verkar ju iofs inte ha haft det lätt utan har hittills haft vissa problem i seglad tid mot gamla långsamma IMS-lådor som Alfa Romeo. http://www.jipiitoo.org/blog/
Teaken i sittbrunn ser väl faktiskt lite malplacerad ut på en båt som annars försöker vara racig, hurudan inredning har den?
Tack för det, verkar kanske aningen mera cruising än väntat med bl.a. teakgarnering i salongen, men det kanske hjälper för att “sälja” konceptet hemma. Ska bli kul att se hur den går, det är ju trots allt roligt med lite nya båttyper på vattnet.
Båten er konstruert av Claus landmark i Norge, holder til i Son, lite nord for Moss på øst siden av Oslofjorden. Den bygges i Dubai og er nå i serie produksjon og klar for stor salg. http://www.landmarkyachts.com/public.aspx
Løp og kjøp!!! :D
Jag vill också minnas att GS42R går något i stil med 32 TWA på kryss från finska båtnytts test av Alfa Romeo så helt omöjligt torde det väl inte kunna vara.
När man skall jämföra polarer från olika källeor måste man vara rätt försiktig. Min erfarenhet är att det är rätt lätt att segla 7-10% fortare än ORCi-polarerna och då är man inte långt från Landmark 43:an. Mark Mills verkar använda ett program som heter Windesign för att beräkna sina polarer.
Jag har inga problem, att tro den kan segla 32 TWA och ha BSP 7,8 knop på kryss, men inte på samma gång i jämn vind.
Jag tror nog att de här polarerna är mera lämpad för försäljning än som target speeds för kappsegling. De kan komma från en mycket bra VPP, men troligen utan vågor med MYCKET stora besättning och design vikt, som är ofta ~10% för låg etc.
Liknande värden har också visat för FG43, som har tillsvidare varit klart långsammare än GS42R på kappseglingsbanorna, speciellt på kryss.
Kanske kappseglingsresultater i framtiden visar att jag har fel…
Men joakim, båtar seglar inte sig själva runt banan. FG43 kanske en högre potential än alfa men seglas inte lika bra? Dessutom är det inte många båtar i samma storlek som hänger med en GS42 på kryss, de är ju för sjutton designade för enbart kyrss och läns i åtanke.
Det är klart, att Landmark 43 och FG43 har hög potential och borde vara snabbare än GS42R. Men inte mycket snabbare och inte så snabba som man nuförtiden får läsa från många tidningar, bloggar etc.
Landmark och FG är väl också designade för bra kryssfart med jätte tunga och djupa T-kölar etc?
FG43 har seglat med en bra besättning. Kanske inte lika bra som GS42R.
Jag tror att det är ett generalfel i performens på ORCi.
Båtfart och höjd på kryssen är för låg för visa (möjligen) alla. Jag kan ta min gamla båttyp First 40.7. Enligt mätbrevet för t.ex. Karukera ska hon ha ett WMG på 5,61 knop 36,6 TWA vid 20 knops vind. Det är ca 6,55 knop i båtfart. Det stämmer inte hon går betydligt fortare och högre. Data Com tycker själva att dom ligger över polaren enligt ORCi. Data Com har enligt mätbrevet ett WMG på 5,6 knop vid 37,1 TWA i 20 knops vind. På banan seglar hon ju både fortare och högre. DU SOLEIL TWA 36,8 WMG 5,67 i 20 knops vind. Arcona 400 l’arc TWA 38,3 WMG 5,38 vid 20 knops vind. X41 36,5 5,83. = ca 6,9 knops båtfart. Mum 36 TWA 35,3 WMG 5,7 Dessa värden speglar ju inte verkligheten och det finns uppenbarligen några faktorer som gör att det blir fel. Ni kan alla gå in på förbundet och kolla mätbreven. Spelar det någon roll? Enligt min mening ja. Man säger att ORCi är det mest tillförlitliga därför att det tar hänsyn till så många faktorer. Ovanstående exempel visar på godtyckligheten I ORCi. Mumen skall gå 1,8 grader högre och en tiondels knop snabbare jmf med DataCom i 20 knops vind. Stoppa in ett självinstruerande polardiagram i dom 20 bästa båtarna och ta ut det efter ett år och jämför med hur det ser ut i mätbreven. Det skulle landa ljusår från ORCi-brevn.
Ett fel är avdriften på 2-5° som gör att vindvinkeln på instrumenten ser mer optimistisk ut än verkligheten. Den där TWA borde man mäta från plotten så man får verklig TWA. Nåt sånt hade segelmakaren förklarat skillnader i polarer åt mig. ORCi polarerna är ju över grund, medan instrumenten visar AWA och TWA genom vattnet.
Sen kan man ju distkutera om datacom, dusoleil et.al. verkligen har 6,55kn som _medeltal_ på loggen. Det ser häftigt ut men verkligheten är nog att när man analyserar boatspeeden i t.ex. ett tabellräkningsprogram är verkligheten krass, man ser visserligen ofta värdet 6,55kn (eller mer, man kommer ihåg det bästa, mänskligt) på loggen men medeltalet är en annan grej.
Sen kan man även diskutera loggens kalibrering, vilket är en vetenskap i sig. Loggens kalibrering inverkar även på TWA och TWS, vilket möjligen placerar en på fel ställe i polarkurvan.
Det är nog alltför många parametrar inblandade för att man skall våga beskylla en polarmodell för lögn och utlysa den andra som sanning. De är nog säkert båda rätt, var och en på sitt sätt (över grund/genom vattnet/avdrift/besättningsvikt/verklig deplacement eller design/o.s.v. ad infinitum).
Swan 42 targets var inte från ORCi. Det sägs:
Ockam has worked very hard in conjunction with Frers Design to develop a solid set of polars for the NYYC 42 by logging data utilizing OckamSoft 4 and Expedition software packages. We have
continued to refine the upwind and downwind targets for the boat.
Mats: Du har räknat fel båtfartena. För First 40.7 5,61 kn VMG och 36,6 TWA -> 6,99 kn BSP. Körde du ännu mycket fortare?
Och betydligt högre än 36,6 TWA??? Det är lite svårt att tro. Titta från GPS track för att undvika avdrift och instrument felvisning.
PelleL: Vilka båtar seglar lät 7-10% fortare än ORCi polarer? För X-332 (ej sport) är ORCi kryss VMG 4,95 som bäst och TWA 38 -> 6,3 kn BSP. Kör någon 6,75-6,95 kn som skulle vara 7-10% fortare och ännu till 38 TWA med avdrift?
Oftast är det mycket svårt att nå 20 IW i resultaträkning även om det blåste mera. Om man seglade 7-10% fortare än polarer med X-332, borde det vara möjligt att nå 20 IW redan vid 14 knop vind. Det har jag nog aldrigt sett! Lika lät borde det vara att körä W/L banan med klart högre än 6 knop medelfart (ORCi ger 5,95 kn för 20 kn). Har någon gjort det?
På den X-332 som jag seglar en del på ligger våra targets i över 7 knops vind 9% över på kryss och 14% över på undanvind jämfört med ims-brevet från 2006 som vi utgick ifrån när vi började bygga våra polarer. ORCi-brevet är ca 1-1.5% snabbare än det gamla IMS-brevet så runt 7-8% på kryss är inte orimligt. Nu hänger ju en hel del på instrumentkalibrering och speciellt vindhastighet men vi har gjort vad som går att göra där…….Rent allmänt är det min erfarenhet att man inte är konkurenskraftig om man inte seglar betydligt fortare än vad ORCi (och IMS) säger att man skall göra.
Nu spårar den här tråden (som borde hanla om Landmarken) ur men vår target för 20 kn är 6.7 och 38.5 TWA och vi måste erfarenhetsmässigt segla i närheten av det om det skall gå bra….jag påstår inte att vi alltid gör det men när vi seglar så bra det går är vi där….
Ännu kvarstor problemet med instrumenterna. Mina Nexus NX2 instrumenterna visar alltid några grader för låg TWA (alltså högre än vi kör) vid över 16 knop kryss om man jämförar med vinklar räknat från GPS track. Under 14 knop är TWA mycket noggrann. Jag tror, att det går inte att kalibrera NX2 så att den visar TWA alltid rätt. Kanske med hjälp av avdrift model i race software?
5,5% kunde komma från att TWA är 4 grader fel, vilket är redan ganska mycket, men ändå någonting som kunde hända.
ORCi TWA har redan avdrift. Om man räknar TWA från GPS track, får man jämnförbar TWA. Instrumenterna kan visa något annat beroende på kalibering, vindgivarens plats, skotning och segelval (segel böjer vinden som vindgivaren “ser”) och avdrift.
Precis. Nu seglar man ju inte mot GPS track när man kappseglar, så då har vi väl förklaringen där varför man skall segla något snabbare/högre än vad ORCi polarer säger?
[…] 43 har ju varit uppe som Sweet båt ett par gånger, och i Sverige har vi ju Air IV som vi hoppas få se på kappseglingarna under 2009. När jag var i Oslo så passade jag på att […]
Björn N
Aug 25, 2008 @ 15:47
Ohhach…. Jepp! Snyggt!
Daniel Bing
Aug 25, 2008 @ 16:01
Lite tung i fören på bilden, men det är för att ALLA segel ligger i förpiken!
Håkan
Aug 25, 2008 @ 16:18
Intressant
Peke + spinn bom! Härligt :-)
I vilka respitsystem tillåts det utan allt för höga straff?
DH?
Richard
Aug 25, 2008 @ 16:21
verkar bli populärt i irc. Så länge peken inte är längre än spi-bommen straffas det inte så vitt jag förstår.
Leif
Aug 25, 2008 @ 17:08
Vill ha….
MickeG
Aug 25, 2008 @ 17:18
På bilderna ser det ut som ostkusten?
Var kommer båten att finnas.
Vore kul att titta lite närmare på.
/Micke
Sillstryparn
Aug 25, 2008 @ 19:02
Väldigt snygg, trots att det är en bajen-båt!
Magnus
Aug 25, 2008 @ 20:13
Exakt VAD gör den sweet? Ser ut som yet another cruiser/racer.
Du kan ha hur många stänger för att halsa undanvindssegel du vill i ORCi och IRC. Den längsta pinnen blir mätregelns SPL. Enkelt.
Johnny
Aug 25, 2008 @ 20:44
Den har klart renare linjer en många andra C/R . Är helt klart mer mot racer hållet. Är nog smalare en genomsnittet ? Men jag gillade inte plaseringen av plottern.
Magnus
Aug 25, 2008 @ 20:58
Teak i brunnen? Fast det e klart, det påverkar ju hullfactor positivt i IRC med sänkt mätetal som resultat.
Helt ärligt så tycker jag att det är en schysst C/R, snygg och rymlig och säkerligen snabb efter förutsättningarna. Men för mig så skall det till något extraondinärt för att en C/R skall betraktas som sweet. Cookson 50 är en sweet C/R och borde kunna utgöra måttstock.
Skumt förresten att inte slänga på quattrovinchar på rufftaken..?
Peter Gustafsson
Aug 25, 2008 @ 21:03
Navigatören borde så klart ha en trådlös display i stället. Och fotstöd till rorsman?
Magnus, är det inte så att man (i alla fall i IRC) skiljer på “centerline bowsprit only”, “spinnaker pole”, “spinnaker and/or whisker pole(s)” eller “articulating bowsprit”? De combos som är vanligast är väl långt bogspröt eller kortare/fast bogspröt och spinnbom (med samma STL). Jag har aldrig sett en combo?
Landmarken verkar ha STL 6.950 = peke på 2.150. Tror inte man kan ha en spinnbom på 7 meter utan att det straffar sig :-)
Min gissning är att man kör antingen peket eller spinnbomen, beroende på regel/regatta?
Men båtägarna hänger ju här, så vi får säkert svar på det inom kort…
Magnus
Aug 25, 2008 @ 21:13
Sorry, var lite väl snabb, Peter du har rätt.
På en båt som L43an, (liksom din 109a) så är ju självklart en kombo snabbast i ren fart genom vattnet (vad mätregeler säger är ju som bekant något helt annat). Peke för snabba öppna bogar för code segel eller vmg i lätt-lättvind, spinbom för vmg länsar på bana, kanske främst på bana, när det blåser lite grann och uppåt. Har svårt att tänka mig att den är så snabb på undanvindar att dess skenbara vind är för om tvärs… :)
Jan
Aug 25, 2008 @ 21:15
Varför skulle en mätregel inte betrakta en båt med längre STL än en med kortare som snabbare(antar att det är detta ni menar med “straffa”)?
Annars ser den väl helt ok ut, skulle vara intressant att se hur den står sig i fart mot FG43:an. De verkar ju iofs inte ha haft det lätt utan har hittills haft vissa problem i seglad tid mot gamla långsamma IMS-lådor som Alfa Romeo.
http://www.jipiitoo.org/blog/
Teaken i sittbrunn ser väl faktiskt lite malplacerad ut på en båt som annars försöker vara racig, hurudan inredning har den?
Peter Gustafsson
Aug 25, 2008 @ 21:24
IRC-prognos = 1.166. Jag gissar LYS 1.48.
http://www.blur.se/polar/landmark43_polars.pdf
Interiörbilder här och i Yacht segelmagazin
Jan
Aug 25, 2008 @ 21:31
Tack för det, verkar kanske aningen mera cruising än väntat med bl.a. teakgarnering i salongen, men det kanske hjälper för att “sälja” konceptet hemma. Ska bli kul att se hur den går, det är ju trots allt roligt med lite nya båttyper på vattnet.
Magnus Norge
Aug 26, 2008 @ 00:38
Båten er konstruert av Claus landmark i Norge, holder til i Son, lite nord for Moss på øst siden av Oslofjorden. Den bygges i Dubai og er nå i serie produksjon og klar for stor salg.
http://www.landmarkyachts.com/public.aspx
Løp og kjøp!!! :D
Peter Gustafsson
Aug 26, 2008 @ 07:18
För den som inte har hängt med så är det Mark Mills som har ritat, och vi har tidigare spanat in båten här:
http://www.blur.se/2007/01/17/sweet-landmark-43/
http://www.blur.se/2007/11/27/sweet-landmark-43-seglar/
http://www.blur.se/2007/12/01/landmark-43-video/
Hans
Aug 26, 2008 @ 07:38
Superbåt!
Superpris?
Ska vi gissa på så där 5-6 miljoner SEK?
Någon som vet mer?
allan
Aug 26, 2008 @ 07:49
Vad skall man ha den till?
Rob
Aug 26, 2008 @ 07:59
360 000 euro fritt fabrik.
Joakim
Aug 26, 2008 @ 08:34
Polarena verkar vara helt otroliga! FG43 har nästan samma mått och är ganska när i IRC (1,152), men ändå den borde ha “bara” 6 knop kryss VMG enligt ORCi: http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittakirjat/L43001.pdf
Tror någon verkligen, att Landmark 43 borde segla 32 TWA på kryss? Och 7,8 knop?
Andra värden är lika otroliga.
Magnus
Aug 26, 2008 @ 08:57
Jag tror på det, tycker inte det är särskilt otroligt. Framförallt farterna i mellanregistret verkar tycks fullt rimliga.
Daniel Bing
Aug 26, 2008 @ 09:01
“Tror någon verkligen, att Landmark 43 borde segla 32 TWA på kryss? Och 7,8 knop?”
Jepp det tror jag, och har gjort :-) Plottern i brunnen är trådlös och sitter på bilderna i en borttagbar ställning för enbart cruising.
Jan
Aug 26, 2008 @ 09:07
Jag vill också minnas att GS42R går något i stil med 32 TWA på kryss från finska båtnytts test av Alfa Romeo så helt omöjligt torde det väl inte kunna vara.
PelleL
Aug 26, 2008 @ 09:16
När man skall jämföra polarer från olika källeor måste man vara rätt försiktig. Min erfarenhet är att det är rätt lätt att segla 7-10% fortare än ORCi-polarerna och då är man inte långt från Landmark 43:an. Mark Mills verkar använda ett program som heter Windesign för att beräkna sina polarer.
Joakim
Aug 26, 2008 @ 09:40
Jag har inga problem, att tro den kan segla 32 TWA och ha BSP 7,8 knop på kryss, men inte på samma gång i jämn vind.
Jag tror nog att de här polarerna är mera lämpad för försäljning än som target speeds för kappsegling. De kan komma från en mycket bra VPP, men troligen utan vågor med MYCKET stora besättning och design vikt, som är ofta ~10% för låg etc.
Liknande värden har också visat för FG43, som har tillsvidare varit klart långsammare än GS42R på kappseglingsbanorna, speciellt på kryss.
Kanske kappseglingsresultater i framtiden visar att jag har fel…
Magnus
Aug 26, 2008 @ 09:57
Men joakim, båtar seglar inte sig själva runt banan. FG43 kanske en högre potential än alfa men seglas inte lika bra? Dessutom är det inte många båtar i samma storlek som hänger med en GS42 på kryss, de är ju för sjutton designade för enbart kyrss och läns i åtanke.
Joakim
Aug 26, 2008 @ 10:14
Det är klart, att Landmark 43 och FG43 har hög potential och borde vara snabbare än GS42R. Men inte mycket snabbare och inte så snabba som man nuförtiden får läsa från många tidningar, bloggar etc.
Landmark och FG är väl också designade för bra kryssfart med jätte tunga och djupa T-kölar etc?
FG43 har seglat med en bra besättning. Kanske inte lika bra som GS42R.
Joakim
Aug 26, 2008 @ 11:26
Här finns target speeds för Swan 42: http://www.swan42class.org/images/stories/ockam%20nyyc%2042%20performance%20guide_v2.pdf
Tror ni att Landmark har samma BSP men kör 5-6 grader högre än Swanen på 16+ knop kryss? Då skulle det vara mycket lätt att segla om.
Mats
Aug 26, 2008 @ 15:35
Jag tror att det är ett generalfel i performens på ORCi.
Båtfart och höjd på kryssen är för låg för visa (möjligen) alla. Jag kan ta min gamla båttyp First 40.7. Enligt mätbrevet för t.ex. Karukera ska hon ha ett WMG på 5,61 knop 36,6 TWA vid 20 knops vind. Det är ca 6,55 knop i båtfart. Det stämmer inte hon går betydligt fortare och högre. Data Com tycker själva att dom ligger över polaren enligt ORCi. Data Com har enligt mätbrevet ett WMG på 5,6 knop vid 37,1 TWA i 20 knops vind. På banan seglar hon ju både fortare och högre. DU SOLEIL TWA 36,8 WMG 5,67 i 20 knops vind. Arcona 400 l’arc TWA 38,3 WMG 5,38 vid 20 knops vind. X41 36,5 5,83. = ca 6,9 knops båtfart. Mum 36 TWA 35,3 WMG 5,7 Dessa värden speglar ju inte verkligheten och det finns uppenbarligen några faktorer som gör att det blir fel. Ni kan alla gå in på förbundet och kolla mätbreven. Spelar det någon roll? Enligt min mening ja. Man säger att ORCi är det mest tillförlitliga därför att det tar hänsyn till så många faktorer. Ovanstående exempel visar på godtyckligheten I ORCi. Mumen skall gå 1,8 grader högre och en tiondels knop snabbare jmf med DataCom i 20 knops vind. Stoppa in ett självinstruerande polardiagram i dom 20 bästa båtarna och ta ut det efter ett år och jämför med hur det ser ut i mätbreven. Det skulle landa ljusår från ORCi-brevn.
harald
Aug 26, 2008 @ 15:40
Ett fel är avdriften på 2-5° som gör att vindvinkeln på instrumenten ser mer optimistisk ut än verkligheten. Den där TWA borde man mäta från plotten så man får verklig TWA. Nåt sånt hade segelmakaren förklarat skillnader i polarer åt mig. ORCi polarerna är ju över grund, medan instrumenten visar AWA och TWA genom vattnet.
harald
Aug 26, 2008 @ 15:44
Sen kan man ju distkutera om datacom, dusoleil et.al. verkligen har 6,55kn som _medeltal_ på loggen. Det ser häftigt ut men verkligheten är nog att när man analyserar boatspeeden i t.ex. ett tabellräkningsprogram är verkligheten krass, man ser visserligen ofta värdet 6,55kn (eller mer, man kommer ihåg det bästa, mänskligt) på loggen men medeltalet är en annan grej.
Sen kan man även diskutera loggens kalibrering, vilket är en vetenskap i sig. Loggens kalibrering inverkar även på TWA och TWS, vilket möjligen placerar en på fel ställe i polarkurvan.
Det är nog alltför många parametrar inblandade för att man skall våga beskylla en polarmodell för lögn och utlysa den andra som sanning. De är nog säkert båda rätt, var och en på sitt sätt (över grund/genom vattnet/avdrift/besättningsvikt/verklig deplacement eller design/o.s.v. ad infinitum).
Joakim
Aug 26, 2008 @ 16:06
Swan 42 targets var inte från ORCi. Det sägs:
Ockam has worked very hard in conjunction with Frers Design to develop a solid set of polars for the NYYC 42 by logging data utilizing OckamSoft 4 and Expedition software packages. We have
continued to refine the upwind and downwind targets for the boat.
Anders
Aug 26, 2008 @ 16:08
Kan det kanske vara så att Data Com har en besättning som ligger strax över medel och det påverkar lite lite det också.
Feffe
Aug 26, 2008 @ 16:31
Snygg båt, grattis !
// F
Joakim
Aug 26, 2008 @ 17:46
Mats: Du har räknat fel båtfartena. För First 40.7 5,61 kn VMG och 36,6 TWA -> 6,99 kn BSP. Körde du ännu mycket fortare?
Och betydligt högre än 36,6 TWA??? Det är lite svårt att tro. Titta från GPS track för att undvika avdrift och instrument felvisning.
PelleL: Vilka båtar seglar lät 7-10% fortare än ORCi polarer? För X-332 (ej sport) är ORCi kryss VMG 4,95 som bäst och TWA 38 -> 6,3 kn BSP. Kör någon 6,75-6,95 kn som skulle vara 7-10% fortare och ännu till 38 TWA med avdrift?
Oftast är det mycket svårt att nå 20 IW i resultaträkning även om det blåste mera. Om man seglade 7-10% fortare än polarer med X-332, borde det vara möjligt att nå 20 IW redan vid 14 knop vind. Det har jag nog aldrigt sett! Lika lät borde det vara att körä W/L banan med klart högre än 6 knop medelfart (ORCi ger 5,95 kn för 20 kn). Har någon gjort det?
PelleL
Aug 26, 2008 @ 17:56
På den X-332 som jag seglar en del på ligger våra targets i över 7 knops vind 9% över på kryss och 14% över på undanvind jämfört med ims-brevet från 2006 som vi utgick ifrån när vi började bygga våra polarer. ORCi-brevet är ca 1-1.5% snabbare än det gamla IMS-brevet så runt 7-8% på kryss är inte orimligt. Nu hänger ju en hel del på instrumentkalibrering och speciellt vindhastighet men vi har gjort vad som går att göra där…….Rent allmänt är det min erfarenhet att man inte är konkurenskraftig om man inte seglar betydligt fortare än vad ORCi (och IMS) säger att man skall göra.
Joakim
Aug 26, 2008 @ 18:44
Menar du att targets var 9% över på kryss hela vägen från 7 till 20 knops vind och ni verkligen seglade lät 6,8 kn med 38 TWA på hård kryss?
Den snabbaste W/L segling av X-332 jag vet var i Finska mästerskap i Hängö när det blåste över 20 knop. Då seglade X-Zibit 9 M banan runt 1:30, som betyder just 6 knops medelfart som ORCi säger:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhatsivut/kilpailut/2003/ow/ow2003-2.htm
På sista dagen bläste det 16 knop och X-Zibit seglade 10,56 M banan med 643 sec/m som är igen mycket närä ORCi värdet (635).
http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhatsivut/kilpailut/2003/ow/ow2003-4.htm
Per Engdahl
Aug 26, 2008 @ 21:43
Hoppas dom blir klara så att vi fär mötas på IRC RM i Nynäs 5-7 Sep
/Per, W8 n´Sea…
PelleL
Aug 26, 2008 @ 22:17
Joakim
Nu spårar den här tråden (som borde hanla om Landmarken) ur men vår target för 20 kn är 6.7 och 38.5 TWA och vi måste erfarenhetsmässigt segla i närheten av det om det skall gå bra….jag påstår inte att vi alltid gör det men när vi seglar så bra det går är vi där….
Joakim
Aug 28, 2008 @ 09:06
PelleL:
Det var intressant att hörä. Det är då 5,5% mera än vad ORCi säger för denna båt: http://www.ssf.se/tk/PDF/5945.pdf
Ännu kvarstor problemet med instrumenterna. Mina Nexus NX2 instrumenterna visar alltid några grader för låg TWA (alltså högre än vi kör) vid över 16 knop kryss om man jämförar med vinklar räknat från GPS track. Under 14 knop är TWA mycket noggrann. Jag tror, att det går inte att kalibrera NX2 så att den visar TWA alltid rätt. Kanske med hjälp av avdrift model i race software?
5,5% kunde komma från att TWA är 4 grader fel, vilket är redan ganska mycket, men ändå någonting som kunde hända.
Patrick
Aug 28, 2008 @ 17:35
Räknar inte ORCi med avdrift i modellen?
Joakim
Aug 28, 2008 @ 19:40
ORCi TWA har redan avdrift. Om man räknar TWA från GPS track, får man jämnförbar TWA. Instrumenterna kan visa något annat beroende på kalibering, vindgivarens plats, skotning och segelval (segel böjer vinden som vindgivaren “ser”) och avdrift.
Patrick
Aug 29, 2008 @ 09:37
Precis. Nu seglar man ju inte mot GPS track när man kappseglar, så då har vi väl förklaringen där varför man skall segla något snabbare/högre än vad ORCi polarer säger?
Blurred | Landmark 43 | blur
Mar 19, 2009 @ 08:47
[…] 43 har ju varit uppe som Sweet båt ett par gånger, och i Sverige har vi ju Air IV som vi hoppas få se på kappseglingarna under 2009. När jag var i Oslo så passade jag på att […]