Sweet… Baltic 45
This is the shit! 45 fot Reichel/Pugh soloracer byggd på Baltic. Yummy!!!
Någon som har mer koll på det här projektet?
13,83 x 3,86 x 2,00/3,20 m x 6040 kg varav 2845 kg i kölen!
I = 17.69; J = 5.28; P = 19.40; E = 6.68
This is a Reichel/Pugh design, a light and aggressive speed machine. The owner’s wish is to have a single-handed speed machine in the clothing of a luxury day cruiser. This real Baltic is state-of-the-art in design and construction. Advanced light structures are driven to a high end with the most sophisticated production methods. Focus in speed without forgetting the beauty of a day cruiser makes this boat a unique piece of art.
Again Baltic Yachts and Reichel/Pugh engineers and designers are driven to the challenge of a fine combination of beauty and functionality. Everything in this boat must be able to work single-handedly. The owner’s goal is to win, and we at Baltic will help him do it anywhere and in any weather conditions.
The interior of this boat is rather “Spartan”, if we compare it to the usual Baltic boats. Simple, empty and functional can be the words to describe the interiors. The boat is almost empty at the front of the main bulkhead. The saloon is simple and the use of fine cherry wood will give the interiors of the boat a sense of luxury. Simple pipe berths work as reminders of the main purpose of this boat: to be fast at any time and in any weather. Large water ballast tanks take their own space as well.
Sail area is increased by taking the boom gooseneck as close to the deck as practical. The recessed genoa furler and the bowsprit for the reacher give speed at any wind angle. The twin rudder and the lifting keel help the owner to enjoy shallow harbors while day cruising.
Aug 29, 2008 @ 19:56
Wow, indragbar propelleraxel! Månne det är hela motorpaketet som är på ett gungbräde eller hur fungerar det? Jag vill ha det (var lämnade jag glasfiberrullle nu igen…), fast det skulle ju inte vara OD mera då :(
Aug 29, 2008 @ 20:12
Harald, nåt i den här stilen kanske http://www.amartech.nl/English/intrekbareRPSE.html
Aug 29, 2008 @ 20:48
Som lekman undrar jag varför alla/många shorthand-båtar har bomen lägre monterad vid masten, man verkar vilja rationalisera bort kicken!? Så även denna skönhet (eller kanske odjur). Någon som kan förklara?
En helt annan sak, anses Novan som Sweet ;-)
Aug 29, 2008 @ 20:53
Masten behöver inte vara så stark när man kan leda bommen i däcket. Så får man också automagisk släpp på uthalet (litet som fockbommen på vissa båtar) när man faller av.
Sep 1, 2008 @ 08:02
Enligt senaste newsletter:
Båtens vikt densamma (6040 kg) men kölvikten höjd till 3090 kg. Torde bära ganska bra segel med en T-köl på 3,2 meter samt vattenballast.
Båten kan ställa om i två lägen, racing och cruising. Med racing mode sköts allt manuellt (bla en “kaffekvarn” i sittbrunn). Med cruising mode hjälper el och hydraulic till att göra båten lättseglad.
Båten får lyftköl (2/3.2m), Indragbar propeller och bogpropeller, dubblar roder och vatten ballast
Pris.. tja, säkert över 2 miljoner… euro….
Nov 25, 2008 @ 19:58
…och idag på Seilas ;-)
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=336738&cat=4914
Nov 26, 2008 @ 20:15
Ja, man kan ju börja ana var Seilas hittar en del av sina nyheter. Fast denna har vi ju sett för länge sedan.
Apr 10, 2009 @ 21:32
Nu finns ett artiklar från Seahorse, Sailing och inte minst Bob Perry som har spanat in denna supersweeta båt i Sailing Magazine:
Apr 11, 2009 @ 12:21
Så här ser den indragna propellern ut i verkligheten.
En januarinyhet i Öresund. :-)
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/01/saildrive-p-vg-bort-indragbar-propeller.html
Sweet… Baltic 45 Bodacious 3 seglar | BLUR
Sep 16, 2009 @ 07:30
[…] För ett år sedan så spanade vi in en av de sweetaste båtarna någonsin, en Baltic 45 shorthandedracer med helt rätt dimensioner: 15.17 x 3,83 x 2,00/3,20 m x 6040 kg varav 3090 kg i kölen! Dessutom kaffekvarn, pyttelitet kök och toa i kolfiber… I want one!!! Foton: Billy Black. […]