Skip to content

36 Comments

  1. Erik B
    Sep 8, 2008 @ 16:13

    ÄNTLIGEN!

    Jag säger som Gert Fylking – Äntligen…

    Rorkult, svepta spridare, toa vid nedgången (lilla fönstret…) och A-spinn på peke. Bara Lottovinsten som saknas;-)

    Reply

  2. Nicklas
    Sep 8, 2008 @ 19:18

    Prisindikation?

    Reply

  3. Jan
    Sep 8, 2008 @ 19:33

    150.000€ inkl. moms?

    Reply

  4. Jocke_R
    Sep 8, 2008 @ 22:51

    Å en J-109 med rorkult, vad nyskapande :D

    Reply

  5. Jocke_R
    Sep 8, 2008 @ 22:55

    Förresten räcker det med hitlerpåk och slörballong för att vara “het” 2008 ;-)?

    Reply

  6. Sam V
    Sep 9, 2008 @ 11:06

    Ser bra ut, behövs. Jag bad Jeppesen rita en X31 men J-boats hinner före. Finns garanterat en marknad för storleken.

    Reply

  7. Erik B
    Sep 9, 2008 @ 12:00

    Tråkmånsen i mig säger att det nog är bra att undvika att använda Jockes påkbenämning. Det är alldeles för lätt att googla och få dåligt rykte…

    Reply

  8. Janne
    Sep 9, 2008 @ 14:44

    Tja, ser väl rätt okey ut…
    Tycker väl att båten man bör satsa på nu är X99, en riktigt snabb båt till ett bra pris.
    Chans till bra entypsseglingar (om ni vågar) och även en bra lysbåt.
    VM går i Åsgårdstrand 5-12 juli (Norge) 2009.

    Janne X99 SWE22

    Reply

  9. Ric.
    Sep 9, 2008 @ 16:16

    Japp,
    vi syns på VM i Åsgårdstrand!
    Verkar vettig. Rätt rigg och rorkult. J-båtarna brukar inte bli så rymliga inuti per löa så skall bli intressant att komma ner i den senare. De borde lägga sina bogspröt på däck så man kan ha dem svängbara och platta ner och/eller kunna använda dem som spinnakerbommar. Annars har ju J/boats varit ganska rätt ute ganska länge. Men till skillnad från X har de tappat bort sina racigare varianter. Vad hände efter J/80, J/90 och J/125 osv.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Sep 9, 2008 @ 16:52

    J/80 säljer fortfarande bra. Snart 1000 båtar byggda, även om trycket inte är så stort här hemma (många seglar Express, 606 eller CB66 i stället).

    De riktigt sportiga båtarna attraherar för få. Tyvärr. J/90 byggdes bara i 6 ex, och J/125 blev inte någon storsäljare heller. Jag skulle gärna haft en 125:a men den var förbannat dyr när den kom.

    J/boats, X-yachts och Dehler försöker väl alla hitta sin tydliga nisch med båtar som är cruiser/racers (eller racer cruisers), men ekonomin finns inte i att göra för extrema båtar.

    Melges är väl undantaget, men där har man blivit mycket duktiga på att bygga lokala entypsklasser. Och man har lärt sig längs vägen. Melges 30 var en flopp medan efterföljaren Melges 32 måste betraktas som en succé.

    PS. Vad är det för fel med ett peke som åker rätt ut? Funkar fint. Svängbara peken, fathead och vattentankar hör hemma på Open-båtar.

    Reply

  11. Öresund Regatta, Anders
    Sep 9, 2008 @ 19:10

    I Öresund, enligt DH2007, är det tillåtet att köra asymmetriskt på bom och om man vill också kombinera med symmetriskt. Det är roligare än Narvalskonceptet. Funderar sjäv på att komplettera med en asymmetrisk för halvvind och spetsig slör till nästa säsong.
    Med bom så slipper man köra fram och tillbaka på länsarna.
    Angående J-97 så ställe jag ytterst tveksam till asymmetriskt på peke och fock som lösning på en cruising orienterad båt. Normaltunga båtar fixar inte fock och asymmetriskt. Vi provade att köra så med First 31.7 HR – helt värdelöst.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Sep 9, 2008 @ 19:49

    Nä, peke funkar ju inte så här långt norrut…

    Är vi de enda som orkar köra längre än en säsong (och träna lite) för att lära sig köra asymmetriskt på peke? Vi har lagt våra timmar och har nu inga problem med att köra mot spinnbåtarna. Och killarna på J/109 Jambo verkar ju kunna läxa upp stångseglarna: http://www.asker-seilforening.no/onsdag/results.asp

    Orkar man inte träna, så är det bortkastat att köpa massa fräcka segel som man bara tar ut 80% av. Och seglar man inte fram och tillbaka med sin spinnaker så har man en del kvar att plocka ut.

    Och jag kanske har en annan humor än många andra, men jag har mycket roligare på undanvindarna nu för tiden…

    Reply

  13. Öresund Regatta, Anders
    Sep 9, 2008 @ 20:58

    Peter
    Vi körde mer än en säsong men vi hade bara en gennaker. Behövs nog egentligen 3 gennakers om man ska köra seriöst. Det är ju som du säger en helt annan teknik. Kräver tid och vi försökte verkligen.
    Hur som helst så var det värdelöst som vi hade det. Skärningsvinklarna ökade ytterliggare med medström och särskilt i lättvind. Jobbigt läge. Skärningsvinklar tjänar man ju annars extra mycket på i sportbåtar eller åtminstonde sportigare båtar.
    På Själland runt 2002 drog vi ut halshornet åt lovart och då blev det helt annorlunda.
    Det absolut roligaste var nog ändå att sticka ut på kvällarna och hantera båten ensam med rejält med segel på undanvind. Gick bra utan att ha autopilot. :-)

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Sep 9, 2008 @ 21:49

    Ja, tre hade behövts för att motsvara två symmetriska. Men tyvärr så tillåter bara LYS två stycken. Det är en sak som måste ändras framöver.

    Det har också hänt mycket på designsidan under de 3-4 senaste åren som gör att man kan gå mycket djupare med moderna “runners”. Och just på det här området är det stor skillnad mellan olika makare.

    Reply

  15. Öresund Regatta, Anders
    Sep 9, 2008 @ 22:22

    Visst är det så med designen. Gransegels gennakrar idag är ju helt andra segel än det vi hade i början på 2000-talet.
    Mest imponenande gennaker jag varit med och kört med är Kracergängets AirX gennaker. Helt fantastisk för att få igång fartvinden på båten i bleke. Hon går ju av sig själv sedan men så väger hon ju inget iheller.
    LYS är lite för statiskt överhuvudtaget också när det gäller de symmetriska undanvindseglen. Det blir väldigt smala spinnakrar och raka lik, särskilt om J-måttet är litet. Svårt att få dem projicerade på länsarna på ett vettigt sätt.
    Jag börjar bli mer och mer Big fan of DH2007.
    I DH2007 regeln kan man göra snabba, roliga segel och ta straffet utan att bli tokstraffad.

    Reply

  16. Harald H
    Sep 10, 2008 @ 01:58

    Sweet – javisst, men ikke like ‘rå’ som andre båter med merkelappen ‘Sweet…’

    47 kvm seil og 3624 kg er vel omtrent som en familiehalvtonner fra 1970-tallet…

    Reply

  17. Calle P
    Sep 10, 2008 @ 07:26

    Gennaker på kölbåt = crusing
    Spinnaker på kölbåt = race
    Gennaker på sportbåt = race
    Spinnaker på sportbåt = korkat

    Och om jag förstår diskutionen rätt så behövs svängbara peken och en hel hög med gennakers för att en kölbåt skall bli snabbare med gennaker än med spinnaker.

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2008 @ 08:24

    Det är väl ingen idé att debattera asymmetriskt med X-99 eller Dehler-seglare. Alla går väl igång på sin grej. Som backstag.

    Måste vara jobbigt att bli omseglad av en cruiser Calle? Speciellt eftersom 50% av Hermanö Runt (innan vi passerat tre av fyra X-99) bestod av plattläns i smala sund, som enligt alla besserwissrar inte funkar med asymmetriskt ;-)

    2-1 till dig i år. Nya bataljer 2009.

    Reply

  19. Erik B
    Sep 10, 2008 @ 08:44

    Tycker den här debatten är kul att följa. Kan inte segla genn men håller med Peter att övning ger träning ;-)

    Om man tror på Polardiagrammen som presenterades;
    http://www.blur.se/polar/first317_polar.txt

    … så ska en First 31.7 seglas 160° även i så hård vind som 35 knop. Jag förutsätter att siffrorna gäller spinn. I lätt vind ska man (fortfarande enligt diagrammet) ligga på 137°. Ganska rejält med 43° skärning med spinn och sen klagar de på att genn inte går att “länsa” med???

    Reply

  20. PatrickL
    Sep 10, 2008 @ 08:57

    Vad skönt det är att köra Mumm 30…

    The symmetrical vs. asymmetrical spinnaker debate is a non-issue. Each has its advantages and place, so we have allowed for both, making the Mumm 30 today’s most versatile downwind boat.

    Reply

  21. PelleL
    Sep 10, 2008 @ 09:35

    Gennakerdebatten tycker jag faktiskt är en ickefråga. Rent seglingmässigt får det anses väl bevisat att bägge funkar under förutsättning att den handikapprgel man seglar under inte favoriserar det ena alternativet för mycket. Frågan är snarare hur en sån här liten IRC-båt som är rätt “underpowered” på kryss funkar i våra företrädesvis lätta vindar. Båten är ju uppenbart utvecklad för den franska och engelska cruiser/racer marknaden där IRC gillar mycket måttliga kryss-segelytor vilket funkar eftersom det i snitt blåser 2-3 m/s mer än här.

    Reply

  22. Joakim
    Sep 10, 2008 @ 10:10

    Patrick är det inte så att Mumm 30 använder asymmetriskt med vanlig spinnakerbom? Ändå används väl lika stor symmetriskt på W/L banan, åtminståne om det blåser mer än 7 knop?

    Reply

  23. Calle P
    Sep 10, 2008 @ 10:52

    Skall du inte vara med på sista chansen?
    Du har ju chans att utjämna till 2-2 :-)

    Reply

  24. Joakim
    Sep 10, 2008 @ 11:38

    För min båt lönar det mindre än 1% att skära om det blåser 12 knop eller mera enligt ORCi polarer. För First 31.7 är 1% gränsen mellan 12 och 14 knop. Man måste har mycket goda gippar för att ha bättre VMG! Jag tror att ingen skär mera än ORCi polarer men ganska många skär mindre eller inte alls. Man har också bättre taktiska möjligheter om man kan körä platläns med god fart. Hur lågt kan du Peter köra? Utan lång peke går det väl inte att körä nära platläns.
    Jag tror att det var Corby, som sade att J/109 är en bättre IRC båt med symmetriskt och att asymmetriskt lönar inte med “små” kölbåtar.

    Reply

  25. PatrickL
    Sep 10, 2008 @ 11:50

    Joakim, jo man kör assy på vanlig bom i Mumm 30. SPL är J+0,8 m. På W/L-bana används normalt masttoppshissad symmetrisk även i lätta vindar men man skall nog även med symmetriskt skära mer än normala deplacementsbåtar för att få upp AWS och det har vi inte vant oss vid ännu.

    Reply

  26. PatrickL
    Sep 10, 2008 @ 11:56

    Min erfarenhet av ORCi är hittills att de flesta verkar köra mycket plattare än mätbrevets gippvinklar föreslår.

    Reply

  27. Harald
    Sep 10, 2008 @ 13:14

    Det är min erfarenhet också från seglingar här i finland.

    Reply

  28. Harald
    Sep 10, 2008 @ 13:23

    Måste nog säga att de på J-boats har bollar. Eller vad säger ni om att först berätta om J/97 och nästa vecka om den nya J/95:an?

    http://www.jboats.com/j95/

    Reply

  29. Andre´B.
    Sep 10, 2008 @ 13:49

    Får väl hålla med PelleL:s inlägg om gennakerdebatten. Personligen känner jag att man förlorar taktiskt när det handlar om kappsegling med gennaker. Kort sagt så handlar det mer om fart än taktik. Men jag är väl lite trött på assymetriska segel efter all Vo-60 segling. Man tvingas skära mer, båten lutar och vägen mot mål blir längre.

    Sedan får jag hålla med om att dagens handicappregler straffar ut “roliga spinnare” för mycket. Ser gärna fler båtar breda DH-nackar (gärna masttoppshissade). Då får man både fart och taktiska möjligheter…

    Mvh. Andre´B.

    Reply

  30. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2008 @ 15:06

    Som sagt, det är en ickefråga.

    100% av J/109-ägarna verkar ha en annan uppfattning än John Corby. Oväntat. Han kanske är lika chockad när hans 36-fotare Rosie dominerar med peke :-)

    Jag håller på att gå igenom datan från årets tester, men TWA går från 140 i lätt till 170 när det brallar. Ganska likt det som man har på en gammal trött Nova faktiskt

    6kt 8kt 10kt 12kt 14kt 16kt 20kt
    Nova 142° 145° 160° 165° 171° 174° 175°
    J109 141° 144° 150° 160° 170° 175° 176°

    Men det kräver massor av övning och en jävelbra gennaker för att få till djupa vinklar. Jag kanske kan rotera ut 3 meter gennaker i lovart och då tågar man på bra. J/109-gänget i UK är inne på generation 3 eller 4 av runners, och det är synbar skillnad mellan olika generationer.

    Det “trick” som man saknar är ju att kunna platta ner mer när det behövs (enligt många är väl plattläns ett trick för hela undanvinden). Men oftast kan man undvika dessa situationer genom att planera och tänka offensivt. Vi har tvingats ändra vårt sätt att segla:

    2007: “glider på… oj, en båt/ö/hinder, var kom det i från, måste platta, långsamt, hur gör vi nu, för sent, vill inte gippa, fan, fan, fan” Defensivt.

    2008: “vilken kant vill vi till (mitten är inte en option), var finns det mer tryck, skall vi köra högt för att ta oss dit, vrider det, var lägger vi gipparna, hur kan vi attackera båten framför, hur vill vi komma in till rundningen”. Offensivt.

    Det snacket borde man ju alltid ha på undanvinden, även med vanlig spinnaker, men nu är man tvingad. Extremt nyttigt.

    Reply

  31. Erik B
    Sep 10, 2008 @ 21:07

    H.T. EUROS T.T.C. EUROS (excl. VAT) (incl. French VAT)
    J/97 STANDARD selon descriptif 2008/2009 avec moteur VOLVO D1-20 saildrive 105 000,00 € 125 580,00 €
    J/97 Standard specifications 2008/2009 with VOLVO D1-20 saildrive engine
    Bande de flottaison peinte (couleur à définir) 760,00 € 908,96 €
    Painted boot stripe (colour to choose)
    2nde drisse de spi avec mousqueton et poulie de pied de mat 407,00 € 486,77 €
    2nd spin. halyard with snapshackle and block
    Pack confort comprenant / Comfort pack including : 3 658,00 € 4 374,97 €
    Chargeur de batteries, prise de quai 220V, eau chaude sous pression
    Battery charger, shore power 220V, hot pressurized water
    2 Hublots ouvrants supplémentaires sur face arrière roof 700,00 € 837,20 €
    2 Additional opening ports in aft face of coachroof
    Batterie de service supplémentaire 358,00 € 428,17 €
    Additional service battery
    Large capote de roof, couleur grise 1 850,00 € 2 212,60 €
    Large roof sprayhood, grey colour
    Enrouleur Harken unit 1 1 995,00 € 2 386,02 €
    Harken Furler unit 1
    Davier démontable 397,00 € 474,81 €
    Removable bow roller
    Ber de transport maritime, avec lest ou sans lest,
    emballage export mât/bôme, emballage maritime
    Freight cradle, with ou without keel,
    export pack for mast/boom, shrink-wrapp
    cotation sur demande
    quotation on request

    Reply

  32. Erik B
    Sep 10, 2008 @ 21:10

    Pris J/97 i Frankrike ex vat.

    J/97 STANDARD selon descriptif 2008/2009 avec moteur VOLVO D1-20 saildrive 105 000,00 €

    Reply

  33. Jocke_R
    Sep 10, 2008 @ 21:53

    Peter, du måste ju ändå “släpa” med dig 6-8 pers i besättningen, blir det då inte lite tunt med sysselsättning?

    Många gennakerbåtar är för tröga för att gå plus med gennaker, tex J80. Min personliga åsikt är att det känns ineffektivt att segla långsammare än man behöver.

    Gennaker på spinnbom tror jag dock stenhårt på.

    Reply

  34. harald
    Sep 11, 2008 @ 21:28

    Vi har ju ett fleet med J-80:or på klubbens matchrace-center. Dessa seglas dock med G1+sym spinn. Lokala sportsbåtsförbundet hade en tävling här förra äret, eller året före det. Där deltog då en OD J-80 och en MRC J-80, den J-80 som hade spinn på bom var före vid länsmärket varje gång. Gennaker-J80’an var ju nog snabbare (rakt framåt).

    Reply

  35. Peter Gustafsson
    Sep 11, 2008 @ 22:42

    Appropå J/80 ovan, så hade den faktiskt redan sålt mer än 1000 ex.

    The J/80 Sportsboat is the fastest growing sportsboat in Europe with 1150 boats now sold worldwide.

    Reply

  36. Vela Blog Mistro - J-Boat J97
    Sep 12, 2008 @ 07:43

    […] Via Blur.se […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.