Skip to content

7 Comments

  1. JJ
    Nov 8, 2008 @ 19:11

    Så extrama båtar, men varför kör de fortfarande med enskrov?. Är det säkerheten de är oroade för? prismässigt lär det väl kosta ungefär detsamma att bygga en trimmis och farten vet vi ju alla hur det ligger till med.

    Reply

  2. Sillstryparn
    Nov 8, 2008 @ 19:41

    Riktigt schyssta bilder: uppskattas!

    Utvecklingen går verkligen i rasande takt.
    Undrar hur många som tar sig i mål?
    Blir förvånad om fler än hälften klarar varvet.

    Jag tycker det är rätt att hålla fast vid enskrovssegling i Vendee: det är något de flesta seglare kan relatera till.
    Trimaransegling är iofs häftigt, men väldigt väsenskilt från traditionell segling.

    Reply

  3. Patrick L
    Nov 8, 2008 @ 20:02

    Kul med fina bilder och initierade reportage med blur.se på plats vid start!

    Håller med Sillstryparn. Det finns ju andra trimmistävlingar man kan följa. Vendée får väldigt gärna fortsätta vara enskrov, precis som VOR.

    Reply

  4. Patrik
    Nov 8, 2008 @ 20:48

    Vilken båtporr! kolla in foldingpadeye i Titan…

    Reply

  5. Erik B
    Nov 8, 2008 @ 21:01

    Wichard gör jättefina beslag fast vad gäller prisvärdhet slås de med hästlängder av Rutgerson som levererar samma funktion till mycket lägre pris!

    Skulle gissa på 25-30% som inte tar sig runt. En del för att båten är för nya men bara någon enstaka för att båten är för gammal.

    Viktbesparing kontra nötning/livslängd är nog största problemet. På tre månader seglar de längre än en stor del av Sveriges segelbåtar gör under hela sin livstid.

    Reply

  6. Noel
    Nov 9, 2008 @ 23:09

    Kul med en vaken och kunnig bevakning av dessa svincoola båtar vars detaljer, ur många synvinklar, spöar volvo-kärrorna.

    Själv har man sålt sitt hjärta till båtar med stöhjul men kan inte låta bli att bli att imponeras av utvecklingen hos dessa moderna monster.

    Reply

  7. Johan
    Nov 10, 2008 @ 22:45

    Skotringarna, var köper man sådana, ser dessutom ut som avlagda lagerbanor från SKF.

    /J

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.