Skip to content

97 Comments

  1. Jörgen
    Nov 11, 2008 @ 22:54

    Om det skall handla om den “mest innovativa Svenska båten” borde väl inte danska båtar vara med?

    Reply

  2. Brorsan
    Nov 11, 2008 @ 23:22

    Tänkte precis skriva detsamma…

    Reply

  3. Öresund Regatta, Anders
    Nov 11, 2008 @ 23:45

    Kracer 30 är från Malmö. Go Kracer Go!! :-)

    Reply

  4. Martin
    Nov 12, 2008 @ 00:19

    Jag tycker att flera av båtarna inte platsar att vara med på listan av inovationsbåtar. Vad är det för inovativt med folkbåt och express? De sålde stort för att de var billiga ch marknadsfördes hårt. Men det är väl kanske det som är inovativt i svensk segling?

    Reply

  5. Per
    Nov 12, 2008 @ 00:19

    Jacob Vierö är faktisk svensk numera( bor i Hjuvik) om det var det ni syftade på och HP har nog gjort det mesta på båten, i varje fall innovationen. OZ marin och elmotorn är helsvensk dessutom.

    Varför hela tiden kasta skit. Var lite stolta över att någon svensk idag vågar sig på något nytt.

    Vi behöver nog fler HP om sverige och seglingen ska gå frammåt.
    Förr hade vi Maxi, Albin, Dominant,Dixi,Raphsody m.m.

    Reply

  6. Richard
    Nov 12, 2008 @ 00:23

    Jag fattar inte varför HP båten får så många röster. Såg den på mässan, tyckte den såg kantig och konstig ut utanpå och inne hade man försökt sig på djärva kombinationer av träslag och fanér. Durken påminner om en gillestuga från 70talet. Kölen såg ut som på en Corby fast slak. Lite kejsarens nya kläder över det hela. Man får väl hoppas att den seglar i alla fall.

    Reply

  7. Öh!
    Nov 12, 2008 @ 08:26

    CDE Danish Marine Design ApS säger nog det mesta om var HP är ritad. Håkan Södergren blir inte en Amerikansk konstruktör bara för han bor/bodde i USA. Det samma gäller B&R mfl. Å andra sidan så kan jag inte se några regler om vad som krävdes för att bli nominerad till denna lista. Men “Svensk” nja.
    Vad gör X-79 på listan? Det är kanske en annan båt än Nils Jeppersens från 78/79?

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Nov 12, 2008 @ 08:36

    Ja, i mitt huvud “känns” alla båtar svenska? Ja, utom X-79 då! Danskare än så går det väl inte att vara? Men det kanske är seglarna i Sundet som har svårt med geografin…

    Sedan kan man ju tycka vad man vill om båtarna på listan (ja, många av dem är skittråkiga) men det enda som är viktigt är ju vad man själv röstar på!

    Reply

  9. Svenne
    Nov 12, 2008 @ 09:20

    Pinsamt Peter, ytterligare en gång har dessa bloggar bjudit in HP till en reklamkupp.
    Det är ju för tusan ingen match för dessa reklammakare att få HP1030 att vinna denna omröstning.

    Fy fan vad pinsamt !

    Jag lägger ner min röst…

    Svenne

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Nov 12, 2008 @ 09:29

    Svenne, kollar du historiskt så har inte HP fått någon gratisreklam på den här bloggen. Och alla sura mail i min inkorg bevisar det :-)

    Så klart kommer de att “kuppa” omröstningen.
    So what?
    Det är ju bara på kul!

    Men du kanske har något bra förslag vilken båt som borde ha deras plats i listan?

    Reply

  11. Per
    Nov 12, 2008 @ 09:35

    Rickard!

    Du tänker nog precis som mässans jury på finishen inne.
    Och den var inte det bästa på denna prototyp det kan jag hålla med om.

    Nu var det ju faktiskt inte detta vi skulle rösta om, utan innovationen.

    HP 1030 har försökt att kombinera följande och därför tror jag att den är så omskriven:

    -möjlighet till planing tidigt (ritad för att segla så fort och väl som möjligt på både kryss o undanvind utan hänsyn till mätregler) vilket tidigare bara oinredda och/eller väldigt små och enkelt inredda kölbåtar kunnat.

    Mycket segel, använder tekniken med fatheadstorsegel som viker av mot lä och möjliggör mycket mer segelyta utan mer krängning typ vindsurfing.

    -miljötänk rakt igenom, materialval (t.ex. regnskosfri), tillverkning efter senasate teknik, elmotor som t.o.m. laddar under segling om man vill.

    -lågt pris hundra tusentals kronor billigare än vad en båt av denna art och storlek skulle kostat, mest p.g.a att man gjort precis som du säger en enkel men funktionell Ikeainredning i båten.

    Det låga priset och stora volymen är precis vad som behövs om man ska lyckas bygga upp en stor klass. Jämför gärna med Maxi 77, Express, X 99 osv…
    Inte fick de några rosor i början av det s.k. etablisemanget och experterna. I varje fall inte för någon fin finish inne. Men koncepten var väl väldigt bra och framför allt så är det många som har och haft stor seglingsglädje genom åren med dessa båtar. Hoppas HP och gänget orkar fortsätta. Då kan denna båt bli riktigt stor.

    Reply

  12. Micke
    Nov 12, 2008 @ 09:36

    Z31 ÄR KLART INTRESSANTAST OCH MÖJLIGTVIS ONE 40 FÖR ATT DEN ÄR HELT SJUK, BYGGS NÅGON AV DESSA FORTFARANDE FÖRRESTEN?

    Reply

  13. Seglaren
    Nov 12, 2008 @ 09:45

    BR 23:an är Sveriges snabbaste sportbåt. Byggd av Svenskt varv Torkelbåtar. Ritad av svenskt kontruktörspar Bergström & Ridder.
    BR 23:an innehåller många inovationer. Seglas av tre till 4 man varav två i trappets. Centerbord med blyvikt ger en bra stabilitet. Det bästa från jolle och en kölbåt. LYS 1,34 på en 23 fots segelbåt säger väl lite om att det är en innovativ båt och ingen standardlåda, den utmärker sig.

    Reply

  14. Stefan
    Nov 12, 2008 @ 10:10

    X-et: En av flera fenkölsracers från sin tid, knappast den första. Snabba båtar såg ut så.
    Ljungström: Annorlunda, men innovativ? Nja. Att bestämma sig för cirkelbågen som allenarådande form tycker jag mer känns knasigt än smart. Rullmasten var ju enkel, men hur seglade båtarna egentligen? Nån som är insatt?
    Skärgårdskryssaren: En konstruktionsklass… Skapade utrymme för innovationer möjligtvis. Minskade utrymmet för konstruktioner som x-et… Att ta fram entypsskärgårdskryssare som M22 och M30 för att förenkla seglandet känns ju modernt, men någon teknisk innovation kanske det inte var.
    Folkbåten: En båt för folket. Billig och enkel. Innovation!
    Maxi 77: se ovan
    One 40: en modern Ljungströmmare. Cirkelbågarna har väl inte blivit så mycket smartare sedan den gode Ljungströms dagar….
    Z31: Känns som om båten redan fanns när den kom. I Frankrike.
    B&R23: Känns ju faktiskt hyfsat one of a kind. En lyckad kombination av kända principer och nya innovationer. Svängbart peke känns som något som borde finnas på fler båtar. Men någon försäljningssuccé blev det väl inte… Antagligen för extremt med en massa trapetser.
    Seacart: Smart med entypstrimaran. Mer rätt i tiden än en teknisk innovation.
    HP1030: :-)
    Express: Bra båt, men ingen innovation. Bara en lyckad avplankning av J24

    Jag lägger min röst på Maxi 77!

    Reply

  15. Smile
    Nov 12, 2008 @ 10:17

    Peter! Jag tycker att du skall rensa listan från alla båtar som inte är ritade av svenska konstruktörer! Tex. X79, Sea cart, Ericsson 4 och HP1030!
    Ämnet gällde ju den mest innovativa Svenska båten. Jag anser att ett grundkrav för att kalla konstruktionen Svensk borde vara att en Svensk har ritat båten/innovationen? Sen kan du köra ämnet utan att ta med “Svensk” vid senare tillfälle.

    Reply

  16. Per
    Nov 12, 2008 @ 11:14

    HAHA….
    I Norge sier vi at den eneste driften som er sterkere enn sexualdriften er misunnelsen – eller avensjuken…. (Ser ut som det gjelder også i Sverige).

    Stå på HP!!!! (Når du dør blir du geniforklarat – også i Sverige…)

    Reply

  17. FLER-SKROV ÅT FOLKET!
    Nov 12, 2008 @ 11:33

    Förslag på tillägg i listan: M20 (M som i Marström, inte skärgårdskryssaren…)
    Innovativ i såväl byggteknik (prepreg kolfiber i autoklav) som i design (rigg, volymfördelning, genacker trumma, stående rigg i kolfiber långt innan vi såg fiberrigg på marknaden m.m….) Både byggd och designad i sverige av en svensk.

    Dessutom snabbare och mer välseglande än det mesta!

    Reply

  18. Sam V
    Nov 12, 2008 @ 12:05

    X-et och Ljungströmmaren är väl de som är mest radikalt innvativa. Men det är ingen anledning att inte se en båt som Folkbåten som innovativ. När de kom var den det på många sätt, att de sen blev en storsäljare, bildade skola och fortfarande är vanlig kan nog göra att vissa ovan inte ser det. Dess innovationer blev gängse. Det blev inte Ljungströmmarens.

    Reply

  19. Micke
    Nov 12, 2008 @ 13:03

    Hur katten hamnade en X-79 på listan…?
    Vet inte om jag tycker att så många av dom här båtarna är särskilt innovativa egentligen men det är kanske en definitionsfråga.
    SWE96 Järv kanske borde vara med..?

    //Banner 28 SWE54

    Reply

  20. Fredrik Forsman
    Nov 12, 2008 @ 13:26

    Saknar Späckhuggare i listan ;-)

    Reply

  21. rb
    Nov 12, 2008 @ 13:41

    Vad var det innovativa med Järv då, 20 ton bly eller.

    HP skall ha pluspoäng för entusiasm men inte mycket innovativt där. Mest bilkrängarmentalitet, stora ord, brutna löften, taskig kvalitet och leveransförmåga.

    Om man undantar äldre tider som jag har lite svårt att bedöma, så är väl BR och Marström de enda svenskarsom fört utvecklingen framåt. De är i världstopp!

    Dags att titta på innovativa båtar från resten av världen. Mothen någon?

    rb

    Reply

  22. Surgubben
    Nov 12, 2008 @ 14:15

    Tja, det verkar ju som det står mellan Ljungströmsbåten och den totalt överhajpade HP1030-båten. Kanske det mest handlar om att försöka bygga upp ett varumärke i brist på färdig produkt ?

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Nov 12, 2008 @ 14:32

    I min bok är Bergström & Ridder outstanding när det gäller banbrytande idéer. Tittar man på de nya Open-klasserna (ex IMOCA-60) så kan man inte låta bli att tänka på Thursday’s Child:

    THURSDAY’S CHILD is a legend. She was the first OPEN CLASS 60 boat specifically designed and built for short-handed ocean racing. In 1989 she distinguished herself as the first boat to break Flying Cloud’s clipper ship record New York to San Francisco around Cape Horn. Prior to that in 1984, with skipper Warren Luhrs, she set the single-handed transatlantic record in the OSTAR. In 1995, skipper Arnet Taylor completed the BOC solo around the world race. Michael Reppy then purchased the boat and brought her to San Francisco to “Sail For Whales” for environmental organization Earth Island Institute. He sailed her solo to Hawaii in 2000, and solo to Japan in 2001, just missing the solo record. Michael has prepared THURSDAY’S CHILD for another attempt at the solo record to Japan, but decided not to sail due to physical health concerns. The boat is ready to go!

    Till salu för $99.000! Någon borde göra en kulturgärning och rädda båten hem till Sverige!

    Och Route 66!!! Sweet!

    Eller vad sägs om den här artikeln i New York Times:

    Lars Bergstrom, Boat and Plane Innovator, 62

    Lars Bergstrom, an aeronautical wizard whose personal affinity for boats led to many design innovations in yachts as well as airplanes, died last Sunday when an experimental glider he was testing crashed about two miles from the airport at Wauchula, Fla. He was 62.

    The craft appeared to have gone into a flat spin that caused Mr. Bergstrom, who was alone in the craft, to lose control of it, Mary Bergstrom, his wife, said last Tuesday from their home in Sarasota, Fla.

    Mr. Bergstrom and his partner, Sven Ridder, a boyhood friend from Sweden, redesigned sailboat rigs, rudders and keels. The Windex, a wind indicator that measures the apparent wind generated by a boat’s movement across water, was their invention.

    Mr. Bergstrom was a member of a three-man crew that in 1989 shaved 10 days from a 135-year-old clipper ship record. The team sailed from New York to San Francisco in 80 days aboard Thursday’s Child, a 60-foot monohull built by Hunter Marine of Alachua, Fla.

    Also on the trip was Warren Luhrs, president of Hunter and a world-class solo sailor. “He set the standard of what could be done with an open-class monohull,” Mr. Luhrs said. “All of a sudden, monohulls were not just going 9 to 10 knots, they were sailing at 15 knots and more.”

    Mr. Bergstrom moved to the United States in the mid-1970’s. With Mr. Ridder, he founded two consulting firms in Sarasota — B & R Designs, and B & R Mast and Rigging — to oversee developments in airplane and boat construction.

    Mr. Bergstrom experimented with winged keels for sailboats in 1968, 15 years before the controversial winged keel on the 12-Meter Australia II upset the course of America’s Cup yacht racing. In recent years, he created an innovative rig for cruising sailboats. He also developed a new tripod setup for supporting a sailboat mast and came up with the Wingdex, a pivoting wing for shallow-draft sailboats.

    Besides his wife, he is survived by two daughters from a former marriage, Kristin and Johanna, both of Sarasota, and by his mother, Lilly, of Stangnas, Sweden.

    Reply

  24. Smile
    Nov 12, 2008 @ 15:19

    Jag håller med dig Peter! Det var därför jag föreslog dem.

    Reply

  25. Sam V
    Nov 12, 2008 @ 16:42

    Ok, någon B&R-båt förtjänar en topplacering. Tillsammans med folkan.

    Reply

  26. Leino
    Nov 12, 2008 @ 17:49

    Efter att ha läst på om båtarna i listan så är det ju inte svårt alls att rösta. B&R 38 fick utan tvekan min röst. Roterande bogspröt, vattenbarlast, B&R rigg, bred platt o lätt. Rena förlagan till Open o IMOCA båtarna som idag räknas till det modernaste moderna med ett skrov.

    Reply

  27. CH
    Nov 12, 2008 @ 17:55

    Hej,
    – Vad behöver seglingen?
    Svar: Analys, nytänkande och mod!
    – Varför är seglingen viktig?
    Svar: Lär Dig först att segla. Sedan kan Du ge Dig ut med vilket flytetyg som helst. -Därför behövs lättseglade, prisvärda, miljöanpassade. säkra, stabila men framförallt snabba nykonstruktioner. – Se som exempel: cb66racer och HP1030!
    Vi kan inte “tvinga” folk att segla. Men att vara skeppare är ett stort ansvar!
    – Se till att Svenska Seglarförbundet tar chansen att utnyttja dessa nya typer för att lära svenskarna att se seglingen som den alltid har varit:
    Ett utmärkt uppfostringsmedel!

    Konkret. sälj alla “gamla” konstruktioner till marknader i uppbygnad( Baltiska staterna!?). Eller hyr ut dem till de som ej har likvida medel att själva köpa en vanlig begangnad segelfarkost. Hjälp dessa nya ägare/nyttjare att njuta av seglingen. Genom ett dylikt handlande öppnar vi därmed marknaden. Och hela “känslan” för segling!

    Segling är segling. Husvagn är Husvagn. Vi bör lära oss att ha tid för annat än att “pyssla” med ett fritidsflytetyg. – Familj, vänner och rent utav andra sportarter bör även finnas med i seglarens värld!

    Tyärr har seglingen som sport utvecklats mot en “closed shop”. Klasserna sysselsätter sig med sig själva. Fun-segling a la Hobie Cat, Windsurfing, Kitesegling etc har ej setts som “seriös” segling. Men i själva verket har dessa “nykonstruktioner” skapat nya stora marknader. Nästan utan seglingens hjälp!

    Om vi ej – med hjälp av dessa “svenska” nykonstruktioner – snart öppnar sinnerna för seglingen i en ny dimmension, kan det tänkas att stora sponsorer som VOLVO ( V. Ocean Race), VOLVO CARS( V. City Sailing). ERICSSON, PUMA, osv en dag “hoppar av”!

    Kort sagt : Pris, Prestation och Presentation är de 3 argumenten för att bedömma en nykonstruktion. Konstruktioner som CB66RACER och HP1030 kan i dagens situation ge segelsporten en ny “plattform”.
    -Detta är en utmaning för alla som har haft lyckan och möjligheterna att lära segla. Vi bör nu alla “bära arvet vidare”.
    Sverige är ett “öppet” land. Marknaderna för att säkerställa Sveriges väl ligger utomlands. Detta, “ta ansvar som skeppare” är ett budskap värt att ha som vision.

    Därför är dessa nykonstruktioner viktiga. Den “bästa” svenska flytetyget är oftast det senaste. Detta är naturligt och sund!
    Om en dansk konstruktionsfirma eller en invandrad österrikare har varit med om att skapa dessa innovationer är ej viktigt. Det viktigaste är att människor har gemensamt “tagit varandra i händerna” och sagt:
    Nu gör vi det!

    – SEGLARE HAR KUL. ( Bättre än “Sailors have more fun”, vilket just framhäver den ovan anförda “closed shop” mentaliteten ).

    Mvh/CH

    Reply

  28. Dan Turesson
    Nov 12, 2008 @ 18:14

    1: Kul att maxi 77 leder för närvarande. Den bröt med alla gängse konventioner och hatades av fundamentalister som blev omseglade av en båt som de tyckte var ful. Andra mindre snabba ex. seglades av nybörjare som lockats av att man i konceptet hoppat över det “finkulturella”. Hela designen var konsekvent efter plastmaterialets förutsättningar och respektöst i förhållande till rådande dogmer. Snygg båt ur ett funktionalistiskt perspektiv. Kappseglades flitigt: 50 -60 st på TR var vanligt. SM status. Hävdade (-ar) säg väl trots ökande lystal.
    2: HP 1030 är en jättespännande båt och defintivt en innovativ syntes av kända variabler. En båt som många redan älskar att hata. Detta gör den väldigt jämförbar med maxin ocfh belyser ett entressant tidstecken. På maxins tid fanns inga bloggar där man kunde häva ur sig vad som helst men det och hånades vitt och brett av folk som visste så mycket bättre. Idag när debatten förs direkt går ju allting så mycket snabbare att kanske den också dör snabbare. Dagens högröstade belackare av något som hittills endast kan betecknas som spännande och väldigt lovande hittar kanske snabbare något nytt objekt. Jag tycker det är beundransvärt och väldigt kul att man satsar och genomför ett sånt projekt. Medelmåttighet har vi redan gott om.
    Röstar ändå på maxin som innebar en kursändring för en hel bransch.

    Reply

  29. svante
    Nov 12, 2008 @ 18:30

    Vikingabåten (långbåten) borde vara den som gjort djupast avtryck i den svenska seglingshistorien… någonsin. Designen var unik för skandinavien (sverige) och fruktad av många långt utanför sveriges gränser.

    Svante

    Reply

  30. Jocke_R
    Nov 12, 2008 @ 18:58

    Mao inga innovationer på HPn, vikingaskeppen hade ju “square top” segel, lätt planande skrov, garanterat regnskogsfri, miljövänlig alternativ framdriving (åror), enkel och funktionell inredning :D.

    Ínstämmer för övrigt med inlägg 9 och 21. 14 är mkt bra också.

    Reply

  31. Clifford
    Nov 12, 2008 @ 19:26

    HP 1030 har ett snabbt och lätt skrov där man hängt på flera moderna lösningar som tex riggen, elmotorn och enkel men schysst inredning. Det är smart gjort men inte särskilt innovativt jämfört med Maxi 77:an. Om man gör en liknelse med bilbranschen 1974 så är HPn en Volvo 240 som utrustas med elhissar, nackstöd i baksästet, kjolar och aluminiumfälgar medans Maxi 77:an är en VW Golf. Snacka om skillnad i innovation!

    Reply

  32. Pontus
    Nov 12, 2008 @ 20:48

    Va kul många tycker det är att gnälla. Speciellt HP:n får ju grymt med skit. Svårt att se att den kan vinna som mest innovativa båt då det är redan kända uppfinningar/tankar som den bygger på. Men den kombinerar många fina saker och fyller ett glapp för den som vill ha en hyffsat stor båt, lätthanterlig och med planingsegenskaper.

    Reply

  33. PeterK
    Nov 12, 2008 @ 20:58

    Dan,
    visst innebar 77:an just en kursändring för en hel bransch när den kom precis som Folkbåten gjorde när den kom. Folkbåten byggs dock fortfarande så den får min röst.

    Reply

  34. Patrik
    Nov 12, 2008 @ 21:24

    BR38 (vattenbarlast och fällköl)var före One 40 (otrolig design) som i sin tur var före Performance 35 (kölinfästning & Peke ala. VO70) som var före Z31(peke som landstege) som var före HP1030 (elmotor nja. inte först med det heller) alla var samma andas barn och (olika mycket) innovativa fast med olika saker.
    Undrar vad en Maxi 77 var först med som svensktillverkad ?… Bulbköl eller…
    Vad var en Folkbåt, Express eller Ohlsson 22 först med ?

    Reply

  35. Patrik
    Nov 12, 2008 @ 21:33

    Nu kom jag på vad Maxi 77 Folkbåt och Express har gemensamt :
    Massiv marknadsföring och presentation i helt rätt tid gav bra säljresultat vad som nu är innovativt med det ?

    Reply

  36. Dan Turesson
    Nov 12, 2008 @ 23:33

    PeterK,
    folkbåten är en fin båt som har betytt mycket konstruktionen är väl ändå inte så innovativ utan snarare ytterligare ett steg i utvecklingen på sin tid. Maxin var den “första plastbåten”. Båtarna före var träbåtar även om de var byggda i plast.

    Reply

  37. Feffe
    Nov 12, 2008 @ 23:56

    Måste säga att det här påminner mig om när Svenska folket röstade fram den bästa låten genom tiderna. Visst var det Magnus Ugglas Jag mår illa som vann ? :-) Hysteriskt roligt :-)))

    Den var nog ganska het, just då…

    Folkbåten fick ut Svenskarna på havet efter kriget. ( Visst var det Sven Salén som fixade det ? ) Om konstruktionen var innovativ i sig vet i sjutton men betydligt mer än en stävstege eller ett peke. Vad är nytt på Z31 eller Performance 35 ? Hade inte den där finska floppen “Tango” samma typ av peke i mitten på 90-talet ?

    Fathead är ju ingen som kom med CB66 ( Chess ) eller HP1030. Min röst går till Ljungströmsbåten. Satan vad den måste varit innovativ / exotisk då !

    // F.

    Reply

  38. Per S
    Nov 13, 2008 @ 00:13

    Feffe!

    Tror faktiskt att Chess 2000 (CB 66:ans moder) som kom 1999 var bland de första kölbåtarna som hade både peke och fathead.
    Eller kan du nämna några fler och i så fall vilka svenska.

    CB 66:an var väl inte så dum. Vilka nya kölbåtsklasser har tillkommit och blivit något på de senaste 25 åren i Sverige och har SM status idag. Känner du till några. J 80 kanske?

    Reply

  39. Hans
    Nov 13, 2008 @ 00:40

    Feffe!

    CB 66 med ditt Chess inom parantes.

    – Var det att du ville smutskasta CB 66:an igen, vilket mycket beklagligt gjordes under dess tillkomst genom att hela tiden trycka på att det bara var en ombyggd chess.

    Eller var det så att du visste och ville tala om att en sportigare Chess s.k Chess 2000 byggdes och försökte lanseras 1999 med både peke och fathead. Dock var man då alldeles för tidiga.

    Reply

  40. Bitvargen
    Nov 13, 2008 @ 01:05

    Jag fattar inte att det kan vara så mycket känslor kring olika båtmodeller och speciellt CB66 och HP 1030 . Det är väl som alltid att alla är saliga i sin tro och låt dem hållas med det.

    Reply

  41. stefan
    Nov 13, 2008 @ 07:23

    Kom att tänka på ic-kanoten. Kommer inte den från sverige? I så fall tycker jag att den är en stark kandidat.

    Reply

  42. Clifford
    Nov 13, 2008 @ 09:35

    Segelkanoterna har ju alltid varit innovativa se på tex Lunne (www.lunne.se) med fathead, roterande kolfibermast, fockbom, ett genialt innfällbart centetrbord och hårda slag i aktern…….

    Reply

  43. Stefan
    Nov 13, 2008 @ 09:47

    Just Lunne ser jag nog mest som en segelkanot i tiden, men hela segelkanotkonceptet och Rickard Sarbys planande segelkanoter (iofs inspirerade av engelska Uffa Fox-jollar) från 40-talet måste ha varit moderna för sin tid. Dessutom är ju Finnjollen just en sådan kanot som har fått en akterspegel. Säga vad man vill om Finnjollen, men den är fantastiskt rolig att segla och den har ju hängt med ett tag i OS. Den enda nuvarande svenska OS-klassen för övrigt.

    Reply

  44. knoll
    Nov 13, 2008 @ 09:48

    Lunne, riktigt fin och cool och innovativ. ta med den på listan jag lægger min røst dær. Om man visste att det fanns några som skulle inførskaffa en lunne i Gøteborg skulle man haka på kanske.
    alla båtarna var væl mer eller mindre innovativa på sin tid antar jag.
    så man skulle kanske dela upp det i tid epoker.. eller vælja en båt som betytt mkt. før kappsegling resp. cruising(att få folk att børja segla..). Bavaria har ju “tyværr” kanske lyckats bæst senaste åren med att få folk att skaffa segelbåt..

    Reply

  45. Feffe
    Nov 13, 2008 @ 10:37

    Per & Hans,

    Jag vill inte smutskasta någon. Vi bestämmer att Chess 2000 var den första båten med Fathead storsegel i Sverige. Det kanske tom var så ? Jag lägger dock min röst på Ljungströmsbåten i alla fall eftersom jag anser att den innovationen var större.

    Dessutom trodde jag på fullt allvar att CB66 var en modifierad Chess. ( Utan någon som helst värdering i det. ) Det var tydligen inte så. Beklagar att jag hade fel och var för dåligt insatt.

    By the way, Peter vad hände med Vegan ? Är det ingen som röstat på denna Svenska klassiker !
    // F.

    Reply

  46. Peter Gustafsson
    Nov 13, 2008 @ 10:44

    Att Vegan inte kom med kanske var lika bra :-)

    Jag är mest fascinerad över att 20 gubbar tycker att X-79 (eller Swan 601) är en svensk båt. Eller att 20 andra (Expressförbundet?) tycker att Expressen är sveriges mest innovativa båt genom tiderna…

    Men det är ju kul att männikor är engegerade!

    Så klart kommer vi inte att få något entydigt svar här, men tittar man på båtarna som har fått 20+ röster så representerar de alla innovationer av olika slag – och i olika tidsepoker.

    Reply

  47. marcus Sylvin
    Nov 13, 2008 @ 11:43

    Att CB66 Racer är först med peke och fathead är en överdrift de finns flera som var långt innan, men CB66 Racer slog igenom och det är bara att gratulera till de, mycket genom en medial cup ibörjan. Samband med lanseringen av båten. (land rover cup)

    M60 är en båt som ritades -97 om jag inte minns fel, även denna svensk, i samma anda som High Performence 1030 båda båtarna är ritade av CDE Danish Marine Design.

    Reply

  48. Dirk Diggler
    Nov 13, 2008 @ 13:26

    Jag lägger min röst på Vasaskeppet. Även om det var en holländsk skeppsbyggare med i spelet. Men nästan 500 år efter bygge och sjösättning så känner halva seglarvärlden och bra många fler därutöver till denna svenska skapelse i garanterat högre grad än någon annan svensk konstruktion.

    Reply

  49. Peter Gustafsson
    Nov 13, 2008 @ 14:04

    Vasaskeppet är bra! Kanske lite väl innovativt?

    Kommer att vara med i nästa omröstning också. Den sämsta svenska segelbåten någonsin :-)

    Reply

  50. Sillstryparn
    Nov 13, 2008 @ 16:25

    X et solklart: helt banbrytande på sin tid.
    I övrigt är flera av båtarna på listan inte svenska. t ex X-79 som ju är dansk.

    Reply

  51. Feffe
    Nov 13, 2008 @ 17:52

    Kom igen nu Peter, Vegan måste med…:-)

    Hur många av oss har inte legat i förpiken och ritat båtar samtidigt som man drog i sig en påse med jordnötspopcorn och lyssnade på Noice ?

    Med över tretusen tillverkade måste den varit innovativ på något sätt. Var finns formarna idag ? Tänk en Vega med gaffelrigg i kolfiber, peke med waterstag av Dynex 75, ångmaskin, sodastream, donkeykong, segel i kol….En sleeper i nästa Tjörn runt på lys 1.0 ?

    Alla seglar entyp i Bagheera overaller i neonfärg med matchande hootchi-kootchi jackor :-)

    Det verkar ju vara mode bland kidsen att segla jorden runt i dem just nu. Snacka om mångsidig båt ! // F.

    Reply

  52. Peter Gustafsson
    Nov 13, 2008 @ 18:08

    Ja, Vegan blev ju punk när Jarle Andhøy misshandlade sin Berserk!
    Nu skall alla kids röka på, segla Vega och brottas med sälar.

    Formarna fanns faktiskt i familjens ägo.
    Jag borde ha förstört dem när jag hade chansen :-)

    Reply

  53. PelleL
    Nov 13, 2008 @ 18:16

    Folks Vega-bekännelser kanske kan bli den nya dokusåpan….själv har jag seglat vega en gång….första och sista….;-P

    Reply

  54. Bosse
    Nov 13, 2008 @ 18:59

    Two Star 36 var innovativ med sin inredning typ IKEA

    Reply

  55. Öresund regatta, Anders
    Nov 13, 2008 @ 19:06

    Den danske DH-chefens kommentar till varför Vegan har omöjligt att segla upp till sitt mättal i DH säger allt. “DH-regeln är inte skapad för felkonstruerade båtar” :-D
    Bränn formarna!!

    Reply

  56. Tompa
    Nov 13, 2008 @ 22:18

    Fredrik Ljungström och Pelle P hade nog var och en fler banbrytande innovationer än alla de andra konstruktörerna tillsammans. Möjligen Guy-Christer Lönngren undantagen. Men nu var det ju mest innovativa segelbåten… Och inte mest säljande eller snabbseglande.
    Fan va svårt.
    Men Guy samlade allt i en båt: One 40 får min röst.

    Reply

  57. Peter Gustafsson
    Nov 14, 2008 @ 00:25

    OK, vi har en del konstiga “fenomen” i röstningen!

    Jag vore tacksam om vi kunde hålla den fair. Annars är det bara att plocka bort den, och gå på resultaten som gällde innan den löpte amok.

    Reply

  58. Svenne
    Nov 14, 2008 @ 09:15

    Det är inte alls konstigt, du tycker ju att det är “bara på skoj” Peter.
    Själv ser jag det som rena rama skämtet !
    Själv har jag inte röstat på grund av att den är allt för oseriös…

    mvh

    Svenne

    Reply

  59. Henkan
    Nov 14, 2008 @ 11:36

    Måste slå ett slag för triss-SX 2 sjukt långt före sin tid med ett skrov som påminner om en minitransat/Open 60, kolfiberförstärkningar i skrovet, sänkköl, fockbom i glas/kolfiber mm

    Reply

  60. Harald
    Nov 14, 2008 @ 11:45

    Guy-Christer Lönngren är ju finne, precis som Swan-båtarna och julgubben.

    Reply

  61. Sam V
    Nov 14, 2008 @ 12:54

    Var finns resultatet av omröstningen?

    Reply

  62. Peter Gustafsson
    Nov 14, 2008 @ 13:12

    Maxi 77 blev vald till mest innovativa svenska segelbåten någonsin!
    Totalt 500 röster fram till torsdag lunch varav Maxin fick nästan 20%.

    Strax bakom fanns X-et, Ljungströmmaren, B&R 23, SeaCart 30 och HP1030. Kul blandning av båtar från helt olika tidsepoker och med helt olika egenskaper.

    Reply

    • Team Styrbord
      Aug 1, 2012 @ 19:50

      Maxi och Beneteau var lika stora
      Tillverkare av fritidsbåtar på 70 talet…

      Reply

  63. Sam V
    Nov 14, 2008 @ 13:34

    Helt ok val. Kan du inte lägga ut hela listan, tack?

    Reply

  64. Patrik
    Nov 14, 2008 @ 16:49

    Lite Magnus Uggla varning på det valet, men det är ju så med val att majoriteten vinner.
    Om vi skall syssla med ordmärkeri så kan Maxi 77 i min värld få utmärkelsen: Svenskt båtlivs största succe! men definitivt inte mest innovativa.

    Dess popularitet har inget med Innovationsförmåga att göra utan är snarast ett resultat av en för tiden hyfsat bra produkt med en fantastisk timing och bra marknadsföring.

    Volvo 740 var trots sin säljsucce under många år knappast den mest innovativa bilen..

    Reply

  65. Stefan
    Nov 14, 2008 @ 20:13

    Frågan är vad en innovation egentligen innebär. Själv tycker jag att frågan innovation eller inte innovation främst har att göra med hur människor använder en produkt (eller tjänst) och hur den passar in i en marknad, därför tycker jag att Maxi 77 är ett bra exempel på en innovation. Liksom ovan nämnda Volvo som ju har många likheter med båten.

    På Wikipedia finns det förstås en del att läsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Innovation

    Reply

  66. Mister B.
    Nov 14, 2008 @ 20:43

    Konstigt att det finns så starka “supporters” för Guy L, och särskilt One 40, som jag tycker skulle passa mycket bättre i ömröstning om “den sämsta båten någonsin”. Guy 22 var/är helt OK, men efter det har det varit nedförsbacke. One40 ligger jämnsidens med med MacGregor i min mening. Men det finns folk som älskar dom också, huh.
    Det är lätt att vara “innovativ” eller åtminstone annorlunda om man inte bryr om att vara bra.

    Reply

  67. Bertil
    Nov 14, 2008 @ 21:43

    Berätta mer om Vegaformarna!
    Bertil

    Reply

  68. Suck
    Nov 14, 2008 @ 21:49

    Kommer ni ihåg när Volvo 740 utsågs av Teknikens Värld som marknadens sämsta vinterbil såld i ett land med vinter 6månader om året, trots det sålde den helt otroligt bra.
    Troligen inte för att den var så fruktansvärt spännande och skoj utan snarare för sin trygghet (hur nu folk kunde tycka så om en bil som var totalt livsfarlig i vinterväglag) och driftsäkerhet.
    Inte helt olikt min inställning om toktråkiga Maxi 77.

    Reply

  69. stefan
    Nov 14, 2008 @ 23:26

    Om man får ångra sig så gör jag det nu. Volvo 740 var ju ingen innovation, bara en ny bilmodell som liknade den förra. Maxi 77 däremot var en innovation av tidigare nämnda skäl.

    Reply

  70. Sämsta svenska segelbåten någonsin? | blur
    Nov 15, 2008 @ 18:03

    […] Diskussionen om mest innovativa segelbåten var ju engagerande och underhållande. […]

    Reply

  71. tollstoj
    Nov 15, 2008 @ 20:43

    Marström tillverkade Extreme 40 är en ball båt!

    Reply

  72. Jacob Vierö
    Nov 16, 2008 @ 12:18

    Hej.
    Er diskussion om innovativa segelbåten vill jag lämna till er, och hurudvida HP1030 skall vinna eller förlora är er/panelens sak. Men tillåt mig kommentera nationaliteten av designen – och designern. Ut över innovatören HP’s öppenlysa svenska bakgrund kan jag snabbt berätta att jag i samband med designen och konstruktionen av SACC’s AC-projekt flyttade från Danmark till Sverige hösten 1990. Sedan dess har jag bott i Sverige; har svensk fru; svenska barn; – ja svenskt pass! CDE Danish Marine Design fanns redan innan flytten och jag ser inget skäl till att byta namn.. CDE finns numera i Danmark, Sverige och Australien. Så jag vill låta er avgöra om jag/CDE får delta i svenska tävlingar.
    – Och ifall ni frågar mig om Sveriges mest innovativa segelbåt gennom tiderna: MAXI 77 – LÅNGT före sin tid på många punkter helt oberoende av utseende, kvalitet, segelegenskaper. Blur’s fråga var om det innovativa – inte kring det subjektiva. Well done Pelle P; du får min röst!

    Mvh Jacob Vierö, CDE Danish Marine Design (I Sverige!)

    Reply

  73. Smile
    Nov 17, 2008 @ 11:07

    Tyvärr Jacob Vierö. Sätt läppstift på en dansk och han är fortfarande dansk:-)

    Reply

  74. dotter dotter
    Nov 17, 2008 @ 23:40

    jag har seglat ljungströmmaren ganska mycket Vi hade en dagseglare som kallades lilla ljungströmmaren. Jag måste säga att en ljungströmmare är perfekt att segla i. Den ligger bra i sjön. När det blåste upp så var det bara att veva in vilken segelyta man ville ha. Trots sin tyngd var den smäcker och klyver sjöarna bra. Rolig att segla. Enkel. Fredrik Ljungström seglade över åttio år sin båt själv.

    Reply

  75. Oktober 2008 | wrap up | blur
    Dec 1, 2008 @ 22:28

    […] diskussionerna gällde såklart sveriges mest innovativa båt genom tiderna (Maxi 77). Mer diskussion här som egentligen kom av att vi tyckte att […]

    Reply

  76. Sweet… Route 66 | blur
    Dec 18, 2008 @ 10:53

    […] vi diskuterade sveriges mest innovativa båt, kom Lars Bergström upp. Här är hans Route 66, en båt som verkligen var före sin tid 1992, och […]

    Reply

  77. Sveriges fulaste segelbåt? | blur
    May 22, 2009 @ 11:38

    […] försökt att få koll på vilka båtar som är snyggast, snabbast eller sweetast. Eller mest innovativa. Men när den här bilden damp ner i min mailbox så kände jag att det var dags att utse sveriges […]

    Reply

  78. Erland Ljungström
    Aug 27, 2010 @ 21:11

    I det här sammanhanget får de svenska segelkanoterna absolut inte glömmas bort. Rickard Sarby, Uppsala kanotförening, skapade, såvitt jag vet, de första farkosterna i Sverige som planade ordentligt: C- och E-kanoter kring 1950. Detta åstadkoms genom skickligt konstruktionsarbete kombinerat med då nya byggmetoder och tillgång på material – formbakade fanerskrov i lätta träslag. Att dessa båtar var möjliga att amatörbygga för en rimlig kostnad bidrog till att en massa unga killar (och kanske någon tjej) blev skickliga seglare och att ett livligt kappseglande och även långfärder bedrevs i framför allt Mälaren, Stockholms skärgård, Vänern, Hjälmaren och Göteborg. Och eftersom det är fråga om konstruktionsklasser kom varje år under en period åtskilliga innovativa båtar ut på böljan. Flera av sena 1900-talets mest kända seglarprofiler seglade kanot i yngre dar.
    Finnjollen – Rickard Sarbys bidrag till OS-klasserna, är fortfarande en vital klass. Finnjollekonstruktionen är baserad på en av Rickards E-kanoter.
    Om Ljungströmbåtens cirkelbågsskrov kan sägas att de var lättdrivna och hade en enorm fördel i rationalitet vid byggandet i trä. Alla bord och alla spant var exakt lika förutom längden. Riggens fördelar var (är) framför allt aerodynamiska och säkerhetsmässiga. På kryss en mycket effektiv rigg, bra på läns med det dubbla seglet, men sämre på slör, eftersom avsaknaden av bom ger en liten bredd på seglet. Och revning sker snabbt och utan att någon behöver gå upp på däck, också ett plus vid tilläggning.
    En kanske ovidkommande synpunkt i sammanhanget av en som gastat en del i dessa båtar: sysslolöshet. Enda aktiviteten var att veva ett par varv i stagvändningarna för att flytta förliket till mastens nya läsida (aerodynamisk form) – annars mest att åka båt. Man saknade de aktiviteter som sysselsätter på mer traditionella båtar.

    Reply

  79. Eric Downing
    Jul 28, 2012 @ 17:32

    Performance 35 är den enda svenska båt de senaste 20 åren som verkligen varit revolutionerande.

    Den är byggd med vaccuminjicering
    Den förenar famljeseglarens komfort med sportiga segelegenskaper
    Den kan i princip variera sitt köldjup mellan familje- och kappsegling
    Den har en kölinfästning som är mycket stark och bör klara grundstötning bra

    Skada att den aldrig fick den uppmärksamhet den förtjänade……

    Reply

  80. Lars
    Jul 30, 2012 @ 00:20

    Arcona 340 är en ovanligt lyckad konstruktion, innovation behöver inte innebära något extremt, utan kan bara vara summan av ett antal små detaljer som tillsammans bildar en lyckad helhet. Närmare 50 båtar sålda på 3 år från ett litet Svensk varv talar sitt eget språk.

    Reply

    • Petet A
      Jul 30, 2012 @ 09:03

      Arcona, svenskt varv…. Ursäkta! Its all about marketing. Man kör båtarna över Östersjön för motor ifrån öst, för att sedan sätta på masten i Sverige och vips så är det skön svensk kvalitet :)

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Jul 30, 2012 @ 11:18

        Nu tycker jag du är petig. Klart det är kul att ett svenskt ftg lyckas designa och sälja bra båtar. Sen att produktion ligger på olika ställen i världen spelar väl ingen roll. Ta nya BLUR tex. Eller varför inte kläder………

        Reply

        • Pelle P
          Jul 31, 2012 @ 19:31

          Vad har en J111 i denna tråd att göra??

          Reply

          • Fredrik Lönegren
            Aug 1, 2012 @ 00:42

            “är BLUR amerikansk eller EU” självklart att den är US båt lika som en Arcona är svensk.

    • Erik
      Jul 31, 2012 @ 14:15

      Lars är det din egen båt du pratar om nu?? Arcona är helt ok båtar men speciellt innovativa vet jag inte riktigt. Det som sticker ut på just Arcona 340 är väl den extremt platta botten o jättespinnakern på 135kvm. Konstruktören är ju svensk iallafall.
      Erik C

      Reply

      • Lars
        Aug 2, 2012 @ 22:38

        Ja visst är det är patetiskt att promota sin egen båt, blir själv trött av alla possitiva omdömen om Dehler och J-båtar…….; )

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 1, 2012 @ 10:30

      Arcona 340 er en “lyckad konstruktion”. Helt klart.

      Det finns några båtar vid varje tidpunkt som får ihop en bra mix av de 100-tals krav som vi ställer på våra båtar. Express, Farr 30 och First 40.7 är väl några andra exempel på synnerligen lyckade båtar.

      Men det är inte samma sak som att de är innovativa. Utan ofta är de bara en ovanligt lyckad kombination av sådant andra redan har gjort. Men det gör dem ju inte sämre. Tvärtom.

      Reply

  81. aro
    Jul 31, 2012 @ 20:19

    Seacart 30. Svenskt koncept, utländsk konstruktör, byggd i Sverige.

    Reply

  82. JIMMY
    Jul 31, 2012 @ 20:35

    Varför älta? Maxi 77 har redan blivit korad till mest innovativa svenska segelbåt. Eller är det omröstning?

    Reply

    • Pelle P
      Aug 1, 2012 @ 14:10

      Jimmy!! Vi bor i Sverige!! Vi älskar att älta…

      Reply

      • JIMMY
        Aug 1, 2012 @ 14:28

        Ha ha, sant! Men i bland kan det nästan bli lite mycket ;)

        Reply

        • JIMMY
          Aug 1, 2012 @ 14:32

          Vi vet ju redan att “alla” tycker att just sin båt är bäst och det är väl det som är anledningen till att vi måste hålla på med respitsegling. Tänk va enkelt det skulle bli om alla seglade Maxi 77! :)

          Reply

          • Pelle P
            Aug 1, 2012 @ 15:04

            Har faktiskt gjort ett Maxi 77 SM i Åmål, det var riktigt kul på på Stadshotellet på kvällarna!!

  83. Anders B
    Aug 1, 2012 @ 14:36

    Arcona – kanske det? Men det självklara valet för mig är Scampi! Hela designprocessen bakom Scampi var innovativ. Modellförsök, sättet att segla, utnyttjandet av RORC regeln för optimering! När andra satsade på att till varje pris minska mättalet med diverse bulor, 3-bladiga off.center propellrar (som alla garanterat minskade mättalet, men minskade farten ännu mer) ritade Peter N en båt enligt principen ‘ingenting ivägen’. Robber (med extremvarianten Sjöhäxan) kunde ha platsat här ännu mer, men Peter Ståhle hade inget flyt i sina projekt.

    Reply

    • Pelle P
      Aug 1, 2012 @ 15:06

      +1

      Reply

    • Kenneth Höglund
      Aug 1, 2012 @ 22:00

      Här kommer några innovativa båtar i mina ögon;

      1/4 tonnaren Robber. Bisarr båt som gick som… Låg på VSS i Stockholm där jag sprang runt som grabb.
      Lättdeplamentracern Flyer. Hans Backamn är långt före sin tid…
      Canting keel lättdeplacementracern Backman 21. Kanting keel först på en liten serieproducerad båt. Hans Backman igen…
      Moth jollarna måste med. Bla är de först med bärplan. Här har det labbats ordentligt i källarna på vintrarna.
      Sänkkölbåten Z-31 av Johan Larsvall. Massor med nytänk!Hela båten togs fram med äkta CAD/CAM. Unikt då…
      Lättdeplacement båtarna B&R 23 & B&R 38. KTH professorena Bergström & Ridder hade kunskap ned på molekylnivå i aerodynamik, hydromekanik… hållfasthetslära…
      Såklart Scampi, balanserade ändskepp, RORC bula med veck, slips till storsegel som lurar regeln men tar hand om Venturieffekten…
      J-24,an kom ju före både X-79, Express & Maxiracer. Bildade skola.
      Maxfun 35 är bland det ballaste jag sett. Synd att kölen ramlade av och en ung grabb dog… Här excercerades i Epoxy & kolfiber kanske lite för mycket?
      Starbåten var inte unik på sin tid, så såg fenkölsracers ut, men är ändå idag mycket lik moderna lättdeplacementracers. Att den håller fortfarande som OS båt förvånar inte dem som seglat båten.
      Men Ljungströmmaren får nog min röst. Den är utan tvekan mycket innovativ fortfarande…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.