Skip to content

129 Comments

  1. Feffe
    Nov 15, 2008 @ 18:42

    Oooouuuouuu….Peter,

    Don´t go there….

    // F.

    Reply

  2. Krister Gustafsson
    Nov 15, 2008 @ 18:46

    Nu kommer helvetet att braka löst.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 15, 2008 @ 19:10

    Jag går ingenstans… jag bara öppnar dörren…

    Reply

  4. Mats
    Nov 15, 2008 @ 19:28

    Lätt vikingaskeppt som körde runt på Stockhlms ström

    Reply

  5. PeterK
    Nov 15, 2008 @ 19:41

    Måste ju bli Regalskeppet Wasa. Kort intensiv karriär i sjön och en lång på land. Är inte det precis som som det INTE borde vara.

    Reply

    • ESSE
      Sep 29, 2013 @ 15:05

      & en ännu längre på botten.

      Reply

  6. anonym
    Nov 15, 2008 @ 19:51

    Helt klart Mirrorjollen…

    Reply

    • Bosse
      Dec 10, 2009 @ 11:45

      Ingen svensk båt, kommer från UK

      Reply

  7. Claes
    Nov 15, 2008 @ 19:56

    Det var taskigt sagt om mirrorjollen tycker jag, med en delbar mast, vikt på ca 40 kg, kan hanteras av både barn och vuxen en perfekt nybörjarbåt. Själv har jag vuxit upp i mirrorjollen och den borde nästan hamna i andra listan.

    Reply

  8. Stort Riss
    Nov 15, 2008 @ 20:11

    hmm… Pop 16 borde kunna finnas bland de nominerade utan att det ska bli alltför upprörda känslor.

    Reply

  9. tollstoj
    Nov 15, 2008 @ 20:40

    Mirror är en Engelsk 60 tals produkt.
    Frågan var sämsta Svenska konstruktion!

    Reply

  10. Erik B
    Nov 15, 2008 @ 20:44

    Cord Xtra – wannabee som inte var
    Conrad (ca 5,5 meter) – fick omdömet livsfarlig av båttidning
    B31 – båten som konkurrerade ut Amazon Sport i grenen “liten ratt”. Vann ändå folkets hjärta pga priset…

    Reply

  11. tollstoj
    Nov 15, 2008 @ 20:56

    Tidiga Campus var inte mycket för världen.

    Reply

  12. MA
    Nov 15, 2008 @ 21:03

    Lilltriss var väl intesådäreller? JollyScott då, eller Hobbex katalogens “Pojkbåten Jack”!

    Reply

  13. Lasse Bergkvist
    Nov 16, 2008 @ 00:03

    Tycker nog att Parant skall med på listan, alltid grön – aldrig välseglande! /Lasse

    Reply

  14. PelleL
    Nov 16, 2008 @ 00:52

    Frågan om regalskeppet Wasa kan anses vara svenskt…det byggdes ju av en invandrad hollänsk skeppsbyggmästare som iofs styrdes allt för hårt av Gustaf II Adolf..=/

    Reply

  15. Clifford
    Nov 16, 2008 @ 00:54

    E30, såg ut som ett avsågat förskepp. 30 fot lång, nästan 180cm fribord, flushdäckad och långkölad………men det finns många fler missfoster från 70-talet.

    Reply

  16. PelleL
    Nov 16, 2008 @ 01:02

    Annars finns det ju gott om usla båtar men om vi skall prata om serietillverkade plastbåtar så tror jag nog PoP 16 är den värsta jag råkat på.

    Reply

  17. /T
    Nov 16, 2008 @ 11:17

    Singoalla seglar så dåligt att t.o.m konstruktören, på sin tid, tyckte det var pinsamt..

    Den fulaste båten nånsin måste vara Cord 80 med ståhöjd ända fram i ankarboxen. Förmodligen seglar den ännu sämre än sin syster.

    /T

    Reply

  18. Claes
    Nov 16, 2008 @ 11:31

    Triss racer var inte mycket till racer. Såg ut som en e jolle och seglade som en optimist, lite som cap gemini när den var ny.

    Reply

  19. Mårten
    Nov 16, 2008 @ 12:19

    Albin Viggen är en av de tröttaste båtar jag har seglat, den är både vek och trögdriven på samma gång…

    Reply

  20. Richard
    Nov 16, 2008 @ 15:08

    Havsfidran är ingen båt jag letar ihjäl mig på blocket efter. Hörde om en som hette “På stället kryss” vilket troligen beskriver seglings egenskaperna bra. Ägaren, reservofficer såklart.

    Reply

    • Perry
      Nov 10, 2009 @ 00:56

      Haha! Underbart!

      Reply

    • Stephen
      Mar 13, 2010 @ 16:55

      Havsfidran GOODWIN seglade till Grönland – ingen dålig bedrift för en så liten båt. Den är inte snabb men väl säker och med gott om plats med hänsyn till storleken.

      Kan inte kommer på en finare båt i denna storleksklass!

      Reply

    • Andre
      Sep 30, 2013 @ 21:28

      Vill minnas att Åke Mattson kom tvåa totalt på Skaw Race med en Havsfidra -69. Så det är inte direkt någon dålig seglare som Brohäll ritade. Sen är det en annan sak att utvecklingen gått framåt…

      Reply

      • Leif E.
        Sep 30, 2013 @ 22:19

        Bertil Enbom kom 1968 2:a på beräknad tid i Single-Handed Trans-Atlantic Race OSTAR i havsfidran “Fione”. Seglade över på 40 dagar 14 timmar och 13 minuter ungefär samma tid som Chichester använde på premiärseglingen 8 år tidigare med 40 fotaren “Gipsy Mouth”. Åke Mattson deltog också med Goodwin men fick läck på en vattentank, blev tvungen att begära hjälp utifrån och blev därmed diskad. En tredje svensk deltager Willy Wallin bröt vid Azorerna.

        Reply

  21. Pelle P
    Nov 16, 2008 @ 16:23

    Fanns det inte en “gasell” som heter Lill Fidra, blev nog inte så många byggda…

    Reply

  22. Pär
    Nov 16, 2008 @ 16:36

    Helt klart Vegan! Vegan seglar riktigt dåligt på alla bogar. Man kanske kan tro att Vegan är en riktigt havskryssare som kan rida ut vilken strom på atlanten som helst. Icke! Vegan är trots sin sparsamma segelyta vek och experter t om avråder från att långsegla Vegan. Jag tror många med mig även tycker den är ful.

    Vegan måste därför vara en otroligt misslyckad konstruktion, är kass både inne i skärgården och på havet.

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Nov 16, 2008 @ 17:53

    Nja, inte för att jag är någon stor beskyddare av Vegan, men man har ju trots allt gjort 100-tals starter på Gotland Runt och massor av båtar har seglat runt jorden. Så helt kass kan den inte vara. Och det går faktiskt att vinna LYS-race med den också.

    Men hur Per Brohäll med Singoallan kunde göra en båt som är 25% större och lika långsam är ju en prestation.

    Reply

  24. Seglarbosse
    Nov 16, 2008 @ 18:41

    Helt klart så måste Cresent Skipper vara den helt klart fulaste och sämst seglande båten genom tiderna……

    Reply

  25. Henkan
    Nov 16, 2008 @ 20:10

    Appropå fula båtar måste nog furioso läggas till listan av dom absolut fulaste som producerats, särskilt snabb är den inte heller.

    Reply

    • Linus
      Feb 5, 2010 @ 22:17

      Snacka inte skit om Furiosons seglingsegenskaper. Den är riktigt kul att segla, lättdriven och skulle tro att det inte är svårt att gå bra på lys-seglingar.

      Reply

    • ahlback
      Oct 11, 2012 @ 09:54

      Håller med…galet misslyckat utseende.

      Reply

  26. Ric.
    Nov 16, 2008 @ 20:43

    Nja.. Vegan seglar ju ok på halvvind och är inte farligt vek tycker jag och den har en ganska rymlig och luftig känsla neri med bidrag från husvagnsfönstren.
    Däremot är den oerhört ful. Och sittbrunnssargen den sämsta någonsin? Inte ens med två dubbelvikta kappokkuddar klarar man att få blodtillförsel till benen någon längre tid. Andra fantastiska egenskaper är bensininombordaren, den tillhörande fläkten för att inte skiten skall explodera, rodret som är alldeles för litet, kamewa propellern som är helt oduglig, rodrets placering för om den odugliga propellern så att båten är omanöverbar i hamn, “gasreglaget” som kombinerar propellerbladens vinkel och bensinvrakets varv i samma handtag, replik i storen, den ej fungererande rullbommen, den fruktansvärt fula riggen m.m. m.m.
    Ett kapitel för sig är rorkultens placering. Dikt roder får en speciell innebörd då rorkulten slår i närmsta toft vid sådär 20 graders vinkel – det är bara såå bra!!
    Garanterat värd sin plats på listan.

    Reply

  27. Johan
    Nov 16, 2008 @ 21:20

    Vegan är kanske inte den sämsta båten för båten såldes i många ex.

    “Även på Vega-sidan var det full aktivitet. Man seglade Vega-mästerskap både i Sverige och Danmark, dessutom deltog man i alla de stora seglingarna. Det blev populärt att segla entyp och startfälten var stora. T ex Lidingö Runt startade hela 65 Vega! Entusiasterna gick ibland ännu längre. Eller vad sägs om Peter och Birgitta i Danmark som använde sin Vega nr 2386 för att åka från kyrkan efter vigseln. På danska heter det Brudekaret. Efter turen i sin uppmärksammade bröllopsvagn gjorde de en mer konventionell treveckors segeltur som bröllopsresa”

    Fortsättning om Albin Marins historia finns att läsa här:
    http://www.expresseglare.org/Express/Page.aspx?id=27212

    Reply

  28. Viktor
    Nov 16, 2008 @ 21:33

    Vet inte om en båt blir en bättre konstruktion bara för att någon har åkt från sin vigsel i den….

    Reply

  29. Viktor
    Nov 16, 2008 @ 21:38

    Jag röstar på Starbåt! Denna märkliga tingest med för stora gastar, för liten fock, för tunn mast och för platt botten har hängt med som OS-klass sedan 1932. Inför OS i Sydney var den ute i kylan ett tag, men hela seglingetablisemanget med kungar, exkungar, silverrävar och löständer lyckades lobba tillbaka den igen.

    Jag tror nog att Starbåt var en bra båt när den konstruerades för 95 år sedan. Men nu har tiden gått. För mig är den en symbol för konservatismen inom seglingen.

    Reply

  30. Stefan
    Nov 16, 2008 @ 22:12

    Cap Gemini nämndes någonstans. En god kandidat tycker jag. Sen finns det väl en massa IMS-racers som många här vet mer om än jag. För att inte tala om alla avarter av IOR-racers.

    Reply

  31. Tomas (Nordh-O.S.T.en)
    Nov 16, 2008 @ 22:41

    Vegan seglar inte så dåligt som de flesta tycks tro. Det beror nog på vem som håller i rodret också. Singoallan gick tydligen inte att gå över stag med. Havsfidran har ju seglat på långsegling och det kan väl sveriges sämsta båt inte klara.

    Furioson är nog en av de fulaste i alla fall. Kan hålla en röst på Crescent Skipper också. Turkryssaren är ingen höjdare (varken bildligt och bokstavligt).

    Reply

  32. Kalle
    Nov 16, 2008 @ 23:09

    Först och främst vill jag smyga in Hurley 18, för den förtjänar att finnas på listan trots att den inte är svensk. Den är inte bara dålig även farlig i hårt väder. Rodret släpper mycket snabbt.

    Med Vegans löjligt dåliga höjdtagning samt enormt fula utförande borde den platsa. , Albin O21 motorn som ingick är ju dessutom totalt kass.

    Den vega min familj haft har förmodligen varit en av de sämre Vegorna, med total avsaknad av trimmningsmöjligheter. Utan skifnyckel & hammare var det bara att glöma ändring av skotpunkt m.m.
    /k

    Reply

    • Claes Netelbladt
      Aug 2, 2012 @ 18:43

      Ja, Hurley 18 är dessutom en riktigt farlig båt. Kölen var en del av skrovet och barlasten var en stor hög stansbrickor av järn, som tillverkaren hade hällt ner i kölfickan och plastat över. En bekant gick på grund med sin Hurley och tyckte den blev lite vek efteråt. När vi tog upp båten på slipvagnen lämnade den ett spår av rostiga brickor efter sig på marken. Hålet i kölen plastades igen och överplastningen inne i kölfickan togs bort och båten förseddes med rejäla fastplastade blytackor, som inte kunde rinna ut…

      Reply

  33. M
    Nov 17, 2008 @ 08:59

    Jag lägger också min röst på Furioson, groteskt ful och inte speciellt bra seglare.

    Reply

  34. Erik B
    Nov 17, 2008 @ 09:33

    Jag måste nog ta Furioson i försvar. Den var kul att segla men krävde ett annorlunda trim som många inte hittade. Mätte bra i Scandikap (föregångaren till DH) och seglar bra på sitt LYS-tal. Vacker är den inte men om funktion är vackert så är Furioson acceptabel.
    Furioson var “instegsbåt” hos Aqua-båt/Norlin Marin och de flesta som byggde den var nybörjarseglare. På den tiden var det skottpengar på motorbåtsfolk ute i skärgården så många skaffade segelbåt trots att de borde ha nöjt sig med motorbåt eller hållit sig iland. Men det drabbade ju inte bara Furioson…
    En kuriosa var att Lasse Norlin ritade Furioson med catrigg (enbart storsegel) från början men då gick den inte under Lidingöbron…

    Reply

  35. hildur
    Nov 17, 2008 @ 12:21

    Om man läser alla Vegainläggen kan man tolka ämnet som om det gällde den sämsta svenska båten som en enskild båt, då blir ju ämnet med automatik att utse den sämste båtägaren/ seglaren.

    Min röst faller På E30 går varken att segla med eller bo i.

    hildur

    Reply

  36. Peter Gustafsson
    Nov 17, 2008 @ 12:24

    Visst måste det finnas någon riktigt usel kappseglingshoj från 80-talet?

    Nån halvtonnare som såg jättehet ut vid bryggan i Sandhamn, men stod helt still på havet… Och som sedan aldrig mer syntes på en kappseglinsgbana :-)

    Reply

  37. Pelle P
    Nov 17, 2008 @ 13:20

    Pelle L!!!!!!!
    Vad hette den IOR-hojen 37-40 fot something m dubbla roder och sänk-köl?
    Popeye?
    Bruce King design??
    Rörde sig knappt…

    Reply

  38. /T
    Nov 17, 2008 @ 14:03

    E30.. Är det Eol 30 som avses? Man kan iaf tro det av Cliffords beskrivning.
    På Sailguide hittade jag följande kärnfulla beskrivning (formulerad av en Eol-ägare):
    “En båt med personlighet. Som en välsvarvad käring i övergångsåldern, man måste ta kommandot annars går det åt helsike. “

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 15, 2012 @ 14:09

      LOL : )

      Guy 27 hade visst lite svårt med farten ?
      Guy 22 vann Tjörn Runt totalt 1979.

      Reply

  39. Stefan
    Nov 17, 2008 @ 14:31

    Starbåten är ingen svensk design. http://en.wikipedia.org/wiki/Star_(sailboat)
    Segla en modern stare och säg sedan att den är omodern. Få båtar medger så mycket trim av riggen, hela skiten står ju löst.
    RC44 anses ju vara så häftig då den är extremt överriggad. Det finns en båt från 1912 som är lika överriggad, Staren.
    Gastarna är inte lika feta längre pga viktregler. Vilka är det som är i världstoppen? Extremt vältränade jolleseglare.
    Hur i helvette kan du säga att Staren är en kandidat till någon lista av dåliga segelbåtar? Haha… ja jisses, du är helt i klass med dagens “titta på mej jag är kontroversiell” bloggare.
    Skärp dej.

    Reply

  40. Stefan
    Nov 17, 2008 @ 14:37

    Markant kan inte vara något vidare. B31, som är en utveckling av denna lustiga skapelse, har i alla fall jag mest dåliga erfarenheter av. Trög, vek, ful och trång, hela båten skakade när motorn gick osv. Om utvecklingen innebar förbättring så måste Markanten vara vedervärdig….

    Reply

    • Alexander
      Dec 5, 2009 @ 20:50

      Till B31ans försvar så är det den stabilaste båt jag någonsin seglat/hört andra segla. Den har inte den bästa seglingsegenskaperna, men vek skulle jag inte kalla den. Man kan köra båten i 6 knop rätt in i en grynna så att den står still… och alla ombord flyger… när man tar upp båten för att hitta skadan så hittar man om man har tur en repa i färgen. Den är av andras utsago även mysig att segla med utomskärs, då den klarar av ganska kraftig vind och tar sjögång ganska väl.

      Däremot är kanske B31an inte en båt för den som är sugen på att tävla i genom med att den t.ex. inte kan gå sådär jättehögt på kryss, och i övrigt är en ganska tung under-riggad båt. Fast den jag seglat kunde svänga runt en femma ungifär, så manövrera kan den.

      Reply

  41. PelleL
    Nov 17, 2008 @ 14:45

    Jo PopEye var en Bruce King-entonnare från mitten på 70-talet som nog var riktigt usel……..Vad jag kommer ihåg kunde den bara länsa och var helt omöjlig att kryssa med eller möjligen tvärt om…..på 80-talet byggdes det ju både det ena och det andra i landet. Några som inte gjorde mycket väsen av sig var väl en Sundén ritad entonnare som byggdes i Aluminum (i Lysekil? hette den Delfin?), entonnaren som Håkan Södergren ritade till PG var ju inget vidare den heller och den sista Ragnarök (sedermera Konlikt, sedermera Doctors Delay) gjorde nog ingen glad heller om man skall vara ärlig men alla dessa är långt ifrån att platsa i sämstalistan enligt mig. Imer modern tid får väl den tyska ILC40:an Aerosail 2 stå som ett av dom värsta stolpskotten eller för att citera Seahorse: “quite exquisite Kevlar stanchions but a complete lack of real speed” men den var ju inte svensk förstås…..

    Reply

  42. Stefan G
    Nov 17, 2008 @ 14:49

    Jag håller med den andra Stefan angående Staren, men två personer med samma namn går inte an. Jag antar att den andra Stefan var före och byter härmed namn till Stefan G.

    Reply

  43. Sillstryparn
    Nov 17, 2008 @ 15:43

    Alla båtar som konstrueras har säkert sin berättigade nisch och lämpliga ägare som tycker just deras skapelse är perfekt.
    Det finns dock konstruktioner som endast en ägare kan älska.
    Tyvärr är en del av dessa svenska.
    Kommer särskilt ihåg en kvartstonnare från 70-talet som hette Psycho, vill minnas att den var åtta meter lång och fyra meter bred, hade dubbla rattar(!) och var byggd i plywood med skarpa slag.
    Konstruktör: Peter Ståhle, som ju ritade den mycket framgånsrika Robber, men denna gång blev det overkill.
    Psycho seglade inte kvartston VM, hon DREV runt banan.
    Att kalla henne (eller det?) för trög vore en kraftig underdrift.
    Flushdäck gav ståhöjd noll och inga plus på inredningskontot.
    Kort sagt: en totalt oanvändbar båt.

    Reply

  44. Sam V
    Nov 17, 2008 @ 17:00

    En värdig vinnare finns i Crescent Skipper. Och dissa inte Lill-Trissen, den lärde jag mig segla i. Med både stor, fock och spinn utmärkt att lära sig seglingens grunder i.

    Angående gamla IOR-häckar, jag tror Delfin byggdes i Ljungskile av ett gäng entusister. Blev en flopp. Seglade själv på Ragnarök när den bytt namn till Konflikt och den var en åtskilligt bättre seglare. Även om Delfin var snyggare. En annan som snabbt försvann tror jag hette Ready to race, en radikal 38-fotare byggd av båtbyggarna i Rönnäng på Tjörn. Såg den i ett race, inte mer. Undrar om den fortfarande är redo?

    Reply

  45. Räser
    Nov 17, 2008 @ 17:05

    Två så givna att ingen ens hittills nämnt dom är:

    -Cap Gem (Hyundai)
    -Edin Progressiva

    Behövs motivering?
    Inbördes ordning kan möjligen diskuteras.

    Reply

  46. Anonym
    Nov 17, 2008 @ 18:41

    Mitt val står mellan:

    Express
    X-99
    CB66 Racer
    Albin Nova
    J-109

    Reply

  47. Sam V
    Nov 17, 2008 @ 19:30

    Den skulle vara sämst och svensk. Anonym, din humor och/eller koll lämnar en del att önska.

    Reply

  48. Ann Ahl
    Nov 20, 2008 @ 16:28

    BAVARIA

    Reply

  49. CH
    Nov 21, 2008 @ 11:53

    Sämst eller bäst? Vad är viktigt? Varje klass har sina fans. Detta är OK!
    Men vad som vore kul, är om flera – vid sidan av -kan enas att mötas och kappsegla i en klass. – Att segla – under lika förutsättningar – mot andra team är kul. Detta kan hjälpa seglingen in i en säker framtid. Dvs här behövs ett system där denna nya tävlingsform kan bliva öppen för var och en. Utan stora kostnader och tidsförluster. För amatörer lika väl som för proffs. Minst 2 och högst 3 pers besättning. Tailerbara och lätt att sjösätta( utan kran,etc) klasser är – i mitt tycke – rätt. Viktigt är att kostnaderna och riskerna reduceras. Dessutom är det ej fel att även kunna “kvarta” i detta “önskeflytetyg”. Seglingen bör vara möjlig för en stor allmänhet. Vi bör se att seglingen “frigöres”. Sporten segling är viktig!
    – Är detta en vision som vi alla kan enas om?

    Reply

  50. Clifford
    Nov 21, 2008 @ 19:25

    Hej CH, Det låter som om du talar om att vi alla borde enas om att segla Folkbåt!? Nästa år går Guld Cuppen ( typ VM) i Marstrand då kommer de bästa seglarna från Danmark, Tyskland, USA och Sverige dit. Börja med att odla skägg och häng på dig en ylletröja så är du välkommen;0)

    Reply

  51. DC
    Nov 21, 2008 @ 19:40

    SA: Here’s a question from one of our Anarchists: “You’re raced against three generations of my family. How would you describe the overall change in the fun factor and mindset of the average racer between then and now?”

    DC: Let’s see – that’s 50 years ago. 50 years ago, people raced for the fun and enjoyment of being out there – whether for social or competitive reasons, or a combination of both. But no one was paid, no one twisted your arm, it was generally conceived of as being fun and enjoyable.

    Once in a while your sailmaker would come out with you if you begged them. Usually, to help figure out what kind of new sail to make, but it wasn’t part of the deal that if you bought a new sail you expected him to come out with you for five races or whatever. That slowly started changing, but it was still that way when the SORC was the pinnacle of the sport. Back then, around 150 boats went from Tampa to Cuba every winter, then to Ft. Lauderdale, then across the gulf to Nassau. There was very seldom any pay for anyone except the guy who delivered the boat down there – it was strictly amateur.

    All the way through the sixties, when competition to get picked for the Admiral’s Cup team became the big deal, it was still all amateur. There’d be ten, twelve, fifteen countries that sent three teams each, and the countries tried really hard – Germany, France, England and the US – a lot of time and effort went into it, and profit had zero to do with it.

    In the mid-seventies things started changing. Sailmakers and their friends started coming aboard big boats to try and make a difference in the competition. This was when North and Hood had it all their own way, but slowly the smaller guys started making a difference. Tom Whidden, with Love Machine and maybe another boat – he’d bring his local Finn sailors like Peter Conrad – and they’d usually win their class. It was the best form of advertising for sailmakers, and that was the maybe the genesis of what we see today. I still won with Stinger with an all-amateur crew, the kind of crew that today, people might call a professional crew – but still they weren’t getting paid. I just always thought an excellent crew was a big part of the equation. For some of your older readers, these were the days of what I call the ‘old guard’ – Jack Sutphen, Bob Bavier, Al Van Metre, Ted Turner, Halsey Herreshoff – all great sailors.

    In the late seventies and early eighties, I had a lot of success, primarily by putting more effort into racing than my competition. People watching us learned that time and dedication really paid off, so they started emulating me. There’s no lock on brains, and when they tried harder, they did better. When others saw it, they did the same, and the whole thing escalated – not necessarily by hiring ‘professionals’ but by injecting more time, money, and effort into their racing programs. In 1979-80, I had a multiple-boat, two-year program in the America’s Cup – and it worked. On an international level, I think a bell really went off in the heads of sailors around the world that effort, sail testing, crew work, and preparation make all the difference. With that change came more and more paid people in all areas of the sport: Sailmaking, spar building, boat building, preparation, and crew work. This happened on a worldwide scale – the whole bar went up throughout the upper levels of the sport.

    For reference, when we lost the Cup in ’83, there was basically one competitor – the Australians. Four years later in Perth there were 20. In 1983 we spent about four million on the entire 2 year, 3 boat campaign. In 1987 we didn’t have the highest budget by a long shot, yet our seventeen million was quadruple the budget of our previous campaign. This level of commitment meant that crews had to leave their jobs for a long time to sail with us, but they still had house payments and kids at college. They had to earn something that would justify the campaign to themselves and their families. So, in just a few years we went from all-amateur teams at the very top echelon of the sport, to teams of paid professionals earning something comparable to what they might be making at home as a plumber or carpenter or painter or whatever.

    SA: And since then?

    DC: Nothing really has changed except that everything is more so – it’s all about the money now at the top levels.

    Reply

  52. AC/DC
    Nov 21, 2008 @ 19:40

    SA: The second part of the question asked about the “fun factor” and how that’s changed for the average racer. Can you answer that?

    DC: That’s really hard to answer unless you tell me what the ‘average racer’ is. For anyone making a living as a sailor, it’s all about the money. The guy making $1000/day hiking on a Farr 40 cares about his next paycheck. For the average guy who’s frostbiting his Lehman 12 at Larchmont, it’s all about the fun. There’s no such thing as an average racer – the sport is too diverse.

    Reply

  53. DC
    Nov 21, 2008 @ 19:43

    CH, ovan har du anledningen till varför din dröm inte kommer att slå in. Speciellt andra delen.

    Reply

  54. Erik B
    Nov 21, 2008 @ 22:23

    CH – köp en Elliot 6m direkt innan alla tjejer med OS-ambitioner har hunnit boka upp hela produktionen. Den båten stämmer in på det mesta förutom övernattning. Dessutom lär det vara bra andrahandsvärde fram till OS 2012 (men osäkrare efter…).

    Reply

  55. Pär
    Nov 22, 2008 @ 16:58

    Här är en till båt som jag anser vara helt kass och som inte fungerar bra för något ändamål på vattnet:

    ILC 40:an, Tryckoffset, som ständigt kom sist i varje segling i början av 2000 talet på ostkusten. En del av förklaringen kanske kan finnas i den konstanta nersupna besättningen. Man försökte kompensera med en ny kolfiberpipa men det gav tyvärr inget lyft. Det var Wasa båtar som byggde båten och den är även ritad av en svensk konstruktör.

    Kort och gott: Kass på banan och kass som cruisingbåt. Man borde gräva ned skrovet i en park så ungdomarna kan använda den som skateboard ramp.

    Reply

    • Emily
      Jul 24, 2009 @ 20:55

      Pär

      Wasa Yachts har inte byggt ILC 40:an Tryckoffset… dock var det ungefär samma besättning på båten som tidigare seglade med wasabåtar.

      Reply

    • Anders Averdal
      Dec 6, 2009 @ 14:11

      Pär

      Din önskan är nästan uppfylld, den seglar numera i Oslofjorden..

      Reply

    • Fredrik H
      Oct 10, 2012 @ 16:56

      Tryckoffset (den blå ILC 40!?) var väl tidigare “Motor” och före det köpt från Holland där den föddes som “MeanMachine” (var då vit med rosa/lila dekorer!!)
      Eller är jag helt fel på det?
      MeanMachine båtarna har väl aldrig varit dåliga…

      Den såg lite tung ut men den kanske var konstruerad för hårdvind i något speciellt sammahang. (Familjen DeRidder köpte väl en ny för lättvind kanske)

      Reply

      • Pelle Lindell
        Oct 10, 2012 @ 17:20

        Nä, Tryckoffset numera “Carbon Cave” (rätt träffande namn då båten var som grottmannens boning under däck) byggdes i Varberg som Progessiva. Båten hade väl aldrig några större framgångar men den seglar helt klart bättre än sitt rykte, framförallt på kryss i frisk vind, och led nog mer av personalbrist och dessutom blev den frånsprungen av utvecklingen av IMS-regeln.

        Reply

        • Anders Averdal
          Oct 11, 2012 @ 13:22

          Det har funnits två Tryckoffset.
          Den jag pratar om är blå och seglas av ett gäng gamla gubabr i Oslofjorden, ses bla på Faerdern varje år.

          Reply

          • Pelle Lindell
            Oct 11, 2012 @ 15:46

            Det är “Carbon Cave” ex. Tryckoffset ex. Progressiva.

    • Andre
      Sep 30, 2013 @ 21:35

      Båten sjössates -97 och hade då aluminiummast (regelkrav) och som Pelle säger så var största problemet med båten bristen på en bra och samtränad besättning. När väl kolfiberpipan kom på så blev det mer stuns i båten. Då hette båten fortfarande Progresiva med hemmahamn i Varberg och den hade mycket lite gemensamt med Vasavarvet. Det enda gemensamma var designer…

      Reply

  56. Sveriges fulaste segelbåt? | blur
    May 22, 2009 @ 11:40

    […] kände jag att det var dags att utse sveriges fulaste segelbåt (vi provade ju ett tag med “sämsta svenska segelbåten någonsin” men det blev lite för svårt). Nu är det enklare. Fulaste. Just […]

    Reply

  57. never-more-Rock20
    Jun 20, 2009 @ 03:59

    Rock 20, alla som seglat den vet varför den suger.
    Underbar som familjetbåt vid bryggan,-främst pga välplanerade förvaringsutrymmen. Dock värdelös till sjöss.
    Dålig höjdtagning, Klarar inte vågor. slö seg och jag vill aldrig se den igen.

    Reply

    • Jannick Halben
      May 3, 2019 @ 00:05

      Der är än blok på svensk marin site med ca. 25 ägere kommentere +/-.

      Alle är positive ingan er negative. Fler skriver om extra styv, bra speed osv. Ingan har gjort nödvendiga ändringer.

      Eneste är liten ståhöjd då båten är nästen platt bund.

      Jag har just köpt än, ska segla i Bolmsjö sommeren 2019. Bra med bare 1,2m djyp i sjö.

      Alt är relativt. 😜

      Reply

    • Jannick Halben
      May 3, 2019 @ 00:12

      Rock 20 och 24 är båda 24 fott.

      Namnet relatere till segelarealet troligan.

      Producert i Finland av Birka Marin Oy.
      1968…1976

      Sönnen tok över och stängte bolaget under 80tallet.

      Reply

  58. Dehlerdoris
    Jul 28, 2009 @ 14:18

    Mitt bidrag till den fulaste är nog Cord Xtra. Och detta trots att min kölbåtskarriär började med en Furioso.. som jag byggde från scratch (“Ful-i-år-åkså” sa en del.. “Flytande Frisbee” eller Tystbergatoffel sa andra). Furioson seglade iallafall inte så jäkla dåligt faktiskt. Vi var 14 st. på Arkö-Runt 1979 tror jag det var..
    Sedan finns det en del båtar som är ritade av någon som heter Sass som inte har varit så där himla framgångsrika varken som seglare eller designmässigt.. Rock 20 är nog en s´ån Sass-båt tror jag.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  59. Olle
    Nov 9, 2009 @ 22:58

    RJ85 måste nämnas som en av de sämst seglande båtarna i förhållande till utseende. Båten ser ut som en riktig skärgårdskryssare men seglar med LYS 1.03.

    Reply

    • Team DehlerDoris
      Nov 10, 2009 @ 00:16

      RJ 85 är nog en av de vassaste LYS-båtarna i hela tabellen.. Riktig LYS-raket.
      Göran Andersson NySS i sin RJ, jätteduktig o segla vinner nästan allt, men LYS 1,03 satt på dacrontiden borde kanske vara 1,06?
      StefanK

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Feb 5, 2010 @ 17:16

        Nu har även LYS-kommitten konstaterat att RJ85 är en snabb båt..
        Jag gissade ju nästan “rätt” i november (RJ nu höjd +2% till 1,05).
        Om jag skulle tordas gissa lite mer “helt vilt” på troliga framtida höjningar så varför inte:
        – NF (skitsnabb och bra båt som jag tidigare seglat i 15 år.. inte för mycket sjö bara..)
        – Triss Norlin (liten men ruskigt vass, “miniexpress-typ”)
        – Scanner 391 (halvmodern 39 fotare med riktigt bra gång. Låga 1,25 på en helt OK 39-fotare..?)
        – Rival 22 (ursnabb 36-fotare med bara LYS1,12..hur hänger detta nu ihop? :-o Är dom verkligen inte snabbare än Expresss??

        O nu lite lika vilda gissade sänkningar :-)
        – B31 (Ingen snabb halvtonnare… nä 1,07 är för högt..)
        – Luffe 40 (skitsnygg fin båt men inte riktigt så snabb som den ser ut kanske -2%?)
        – Linjett 40 (kanonfin kryssbåt, men kanske lite tung på undanvind?)
        – Allegro 30 (Allegro 33 är snabbare, men samma LYS? Why?)

        Dehler 34 Doris har förståss helt rätt LYS.. :-))
        StefanK

        Reply

        • Stefan Kindeborg
          Feb 6, 2010 @ 23:35

          Furioson seglar hyfsat. Synd bara att inte L-O Norlin satte dit en 7/8 rigg istället för 3/4. Den är lite seg i lättvind då genuan är väldigt liten. Storseglet på hela 21 kvm var också lite svårtrimmat i hårdvind. Jag och Therese byggde faktiskt Furioso 1976-77 i stort sett helt själva. Vi började med att vaxa formar, handmåla gelcoat osv….. Lärorikt var det iallafall, vi var inte så gamla då (min nuv. fru Therese bara 18 år då..) och tid hade vi också. Furren som är en IOR 1/4 tonnare mätte också bra i Scandicap (5,32 hade vi..) o vi placerade oss i bl.a. toppgruppen på Baltic Race 1980.
          Furiosons sittbrunn är riktigt bra och båten var också mycket lättmanövrerad. Låg takhöjd är det men bättre än i brorsans J-24..
          Utseendet lämnar ingen oberörd. Fuliårockså, eller Tystbergatoffel var skällsord. Furioson är klart prisvärd, dom säljs för 20-30000,- o då ska man veta att många båtar fortfarande inte är helt färdiginredda…
          Vi sålde vår jättefina Furioso S-38 1981 (58 000,-) och bytte sedan upp oss till en helt ny varvsbyggd Banner 28. Ett lyft på många sätt vi trivdes väldigt bra med Bannern.
          Håller med Linus, inget “Bullshit” om Furioson inte.
          En annan sak, PelleL o MiniMe: I LYS-databladet står att båten är 7,65. Det är fel. Båten är 7,51. L-O Norlin sa att “snickarn” hade missat en spantruta.. när vi kontrollmätte min båt tillsammans.
          StefanK
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com
          Apropå det så har DORIS namnsdag idag!!

          Reply

      • David
        Apr 27, 2018 @ 14:40

        Den mannen kunde segla RJ?

        Reply

  60. Jan
    Nov 10, 2009 @ 01:05

    har ni glömt Sinkro båtarna, förmodling samma estetiska underlag som EOL 30, sprängfylld holdingtank.
    Nämnda IOR-epoks båtar, där filosofin var att rita en båt som enligt mätetalet ej kunde segla, och om man lyckades få den över startlinjen låg man ruggigt bra till

    Reply

  61. Mikael
    Nov 10, 2009 @ 09:28

    One 40…

    Någon som glömt den.. Skulle vara före sin tid men var lika vridstyv som en plasthink. Designern glömde att båten skulle seglas också..

    Reply

  62. Lasse
    Dec 5, 2009 @ 23:53

    Skulle inte tråden ovan kunna sammanfattas med: Valfri båt av Per Brohäll. Det borde inkludera Singoalla, LillTriss, Viggen, Vega, Tur84 m.fl. Alla fula och otroligt misslyckade seglare.

    Reply

  63. Backe
    Dec 6, 2009 @ 00:11

    Goa gubbar på Tryckoffset det var och är fest både före och efter Gotland Runt

    Reply

  64. SOFIA
    Dec 6, 2009 @ 08:46

    Pär,
    Den kassa Tryckoffset har jag aldrig sett. Däremot har den alltid varit långt fram på de Gotland Runt jag seglat och gänget är alltid glatt..

    Reply

  65. Johan W
    Dec 6, 2009 @ 10:45

    Taskigt att dissa Viggen. Raket på hård slör – 10+ knop för bara fock. Dock krävs stort vingelutrymmert. Snabb på halvvind, Långedrag – Båstad på 12 timmar (80 NM). Djup o trygg sittbrunn. Höjdtagningen dock relativt usel./Johan W.

    Reply

  66. Peter
    Dec 9, 2009 @ 19:02

    Jag vet inte om denna debatt fortfarande rasar, men jag vill definitivt nominera TRISS MAGNUM till sämsta båt. Sådana händer det att man seglar om på fjärdarna och de står alltid still i något sund utan att ta någon höjd på kryssen. Fula är de också.

    Reply

    • Mikael Vesala
      Dec 10, 2009 @ 12:37

      Träffade en osedvanligt nöjd Triss Magnumägare för ett par år sedan här utanför Hamburgsund. Han påminde i sättet om Norrmannen i Sällskapsresan, med sitt prylintresse.
      Jag kunde inte motstå inbudan till hans pärla, där han stolt demonstrerade sin 20 tums TV monterad längst fram i förpiken,både Gasol OCH 230V elspis, Landström med elvärme, Rejäl Sterioanläggning med högtalare modell större, fast monterade i hörnen samt div. bord och andra bekvämlighetsinrättningar.
      Kan stillsamt konstatera att det finns olika ideér om hur man bäst njuter av några veckor skärgården…

      Reply

    • Nisse
      Oct 28, 2012 @ 17:29

      Vet inte vad Du grundar Ditt omdöme om Triss Magnum på. Verkar inte som Du seglat båten utan bara sett den på fjärdar. I 2012 års upplaga av LYS tabellen tillhör den några av de få båtar som fått sitt LYStal höjt. Den har nu 0,95. Finns inte många båtar i samma storleksklass som har så högt lystal. Vill påstå att ingen segelbåt på 6 m har samma stora rymd inuti, stor och bekväm sittbrunn, utomordentlig sikt framåt, lättarbetat däck. Sen kan man ju beroende på smak tycka att magnumen är en ful båt, men det har ju inget med seglingsegenskaperna att göra.

      Reply

  67. Large
    Dec 10, 2009 @ 10:38

    Min stortriss “eros” var nog en av de sämsta segelbåtarna i stockholm. Pösiga segel och defekt revanordning. När vi mötte svall från motorbåtar backade den. Den var så kort så att skärgårdskryssarna på klubbholmen fick fendra av framför sin egna mast.
    Orange skrov, matchande manchesterinredning och namnet i flake var cool.
    Men kul var det!

    Reply

  68. Gunnar O
    Dec 10, 2009 @ 15:33

    Jag tror inte Vegor, såld i flera tusen ex eller liknade båtar är så dålig som en del tycker. Många har korsat Atlanten mm. Vegan går bra för motor, kanske inte att backa, och seglar bra på alla bogar utom kryss. Dessutom är den “nästan” gratis. Vad jag förstår så har man samma väder, utsikt, vattentemp mm som båtar som kostar tio ggr eller ännu mer. Bör bli pengar över till mycket annat roligt, skidåkning, bilar mm. Vegan och liknande båtar kan ju vara en bra inkörsport, pga det låga priset, för ungdomar som vill börja selgla.
    Kommentar från en icke Vegaägare.

    Reply

  69. Peter Gustafsson
    Feb 7, 2010 @ 08:26

    Fuliårockså & Tystbergatoffel som smeknamn för Furioso :-)
    Jag har uppdaterat http://www.blur.se/2008/08/27/seglarslang/

    Reply

    • Stefan Kindeborg
      Feb 7, 2010 @ 11:22

      Peter, det var ett stort antal “gubbar & halvgubbar” från Tystberga som byggde Furioso:s på Norlin Marin i Nyköping 1976-80. På vintern stod dom intill villorna på hemsvetsade trailers o på sommaren låg dom i hamnen på Tvären strax norr om Studsvik (där många av gubbarna jobbade). Öknamnet Tysbergatoffel kom liksom till helt naturligt av sig själv. Alla smålog o förstod vad som nenades..
      Arkö-Runt i augusti 1980 var det hela 14 vassa Furioso på linjen. Man kan undra, var är dom nu?
      StefanK

      Reply

      • Erik Barkefors
        Feb 7, 2010 @ 12:08

        Man hittar dom på Blocket ;-)

        Fast jag håller med Stefan att båten seglar bättre än sitt utseende. Jag jobbade på Norlin Marin i början av 80-talet och lånade firmabåten ibland. Riktigt trevlig att segla solo och var lätt att lägga till med. När man gick fram på fördäck för att ta emot mot bryggan så tvärstannade båten. Kanske hade att göra med att den var för kort? Sillvideo är ett annat Furiosouttryck som kommer sig av att rutorna satt på sidan av den flushdäckade båten. Den skulle seglas upprätt…

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Feb 7, 2010 @ 14:19

          Har jag rätt för mig så finns en i Lomma som flitigt seglas i klubbens kvällsseglingar.

          Reply

          • Mårten Skällenäs
            Feb 7, 2010 @ 14:39

            Japp det finns det!

      • Claes Netelbladt
        Aug 2, 2012 @ 18:53

        En mattgul Furioso ligger akter om oss här i Ystads gästhamn. Kom in igår med ensamseglare i 80-årsåldern.

        Reply

  70. Fredrik
    Sep 21, 2010 @ 19:06

    Hmmmm läste någon som sa att rock 20 suger… Vet inte..

    Har skapliga segel och den tar både höjd och funkar i rejält med sjö…
    Var lite orolig när det blåste 17 m/s och jag seglade med fullt krysställ.. Det gick utan problem med min 5 åriga dotter i båten…

    Reply

    • Jannick Halben
      May 3, 2019 @ 00:16

      Ja steemer inte helt med Rock 20 Rock20 bloken på svensk marine site.
      Har skrevet lite under killans inläg neveragainrock20

      Har du din än?

      Reply

  71. Tom
    Sep 22, 2010 @ 18:28

    Som normann måste man säga att inget slår regalskeppet Wasa……..

    Reply

  72. Från arkivet – sämsta segelbåten någonsin? | BLUR
    Aug 2, 2012 @ 12:04

    […] Så här i semestertider passar vi på att återvinna gamla artiklar som har engagerat er läsare. Ibland är det inte alls svårt att få reaktioner. Man kan diskutera SRS. Eller fråga efter den sämsta svenska segelbåten någonsin? […]

    Reply

  73. E.T
    Aug 2, 2012 @ 19:21

    Som Svensk tycker jag att Raa 1 med Tor Hejerdal var lika dålig som Wasa .
    Annar Piraja en klar vinnare .

    Reply

  74. Sir
    Oct 28, 2012 @ 21:54

    Roffe Magnusson gjorde en kvarting i aluminium den blåste bort redan i 3 m/s. Någon som kan något mer om båtens öde. Den sopade rent i alla race mellan 0-2,5 n:s, men sen…? ;)

    Reply

    • Ola B
      Oct 29, 2012 @ 21:42

      Tror du menar “Lyftet” eller Gambler 35, använde vi som fylle-racer på västkusten på 90-talet, helt teakdäck utan ruff. Låg då vid IOD-gängets hemmahamn i Almösund på Tjörn.

      Reply

  75. fills
    Sep 30, 2013 @ 17:20

    ELIDA V. Har aldrig sett henne med fullt undanvinds ställ. Verkar vara väldigt över riggad? Har båten presterat på någon kappsegling?

    Reply

    • JanO
      Sep 30, 2013 @ 20:23

      Snarare “underkölad”

      Reply

  76. gurra
    Sep 30, 2013 @ 22:42

    Distans 52 då- lys på 0.80 lagom sportigt för en katamaran.

    Reply

  77. Fulaste båten? - BLUR
    Oct 27, 2014 @ 21:00

    […] Vi har också debatterat sämsta svenska segelbåten någonsin? […]

    Reply

  78. Yngve
    Mar 5, 2015 @ 17:13

    Man ska komma ihåg att ett Lys även är en bedömning av den typiske ägaren. En “hot” båttyp som vänder sig till erfarna seglare får ett högre lystal än om båttypen skulle ha såldts mest till nybörjare. En båt som t ex Vegan som köptes av mestadels gamla motorbåtsägare sopar banan i händerna på en duktig seglare medan en Express som är en “segelmakarklass” får svårt i händerna på en normal Vegaseglare.

    Reply

  79. Yngve
    Mar 5, 2015 @ 17:27

    När det gäller usla båtkonstruktörer blir det väl inga höga poäng till Pelle Brohäll trots att hans båtar sålt i massor. Alla kom de ju i fritidsbåtarnas “explosion” och hade knappast ens kommit i produktion idag. Annars är väl Olle Enderline den mest överskattade konstruktören som lyckades få helt otrolig obalans i nästan alla konstruktioner. Utan muskler a la Arne Tammer är man ju chanslös att hålla “pinnen” på hård kryss i hans båtar. Hjälpte sällen ens med hans nödlösningar som trimroder i bakkant på kölarna som är regel på hans båtar.

    Reply

  80. Yngve
    Mar 5, 2015 @ 17:32

    Höll på att glömma “drögarnas konung”, Arvid Laurin, vars båtar också med rätta brukar benämnas “ett skump framåt och två bakåt”. Inte ens två meter långa eftermonterade peken brukar få balans i hans båtar.

    Reply

  81. Bosse N
    May 11, 2015 @ 05:24

    Skipper en svensk liten klassiker som jag ska inskaffa och segla till Medelhavet bara peken med kätting fram borgar för att jag blir kapten. Yngve ovan här är kanske troligen ungkarl eller landkrabba som tittat på segling i TV. Möjligtvis så ska han skaffa en Marieholm IF det kan en vanlig people segla upp i lystalet om man vill.

    Reply

  82. Joakim
    May 11, 2015 @ 18:55

    Crescent Seglarkompis slår alla i hela listan.

    Reply

  83. WERNER
    Sep 3, 2015 @ 08:21

    Sämst enligt min erfarenhet
    Cresent Skipper
    pop 16
    Vegan
    Albin 57

    däremot inte Albin Viggen

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 4, 2015 @ 00:15

      Kul att den här tråden vaknade igen. Jag är alltid nyfiken på hur folk hittar den – Googlar man på “sämsta segelbåten”? I så fall varför :-)

      Vegan är ju i mångas ögon en kass båt. Men med tanke på det så uträttas det ganska mycket kul långsegling just i Vegor. Så på något sätt funkar den ändå,

      Reply

    • Anders B
      Sep 4, 2015 @ 00:53

      Min bror har seglat sin Albin 57 sedan 80-talet. Med ett försök att “byta upp sig” till IF. Men det försöket blev kortlivat. Orginalkölen till Albin 57 har riktigt kass form, med lite handpåläggning blir hon en helt annan fint seglande båt. Men man måste gilla formatet och bättre skärgårdsbåt får man leta länge efter!

      Reply

  84. Thomas Wiberg
    Sep 4, 2015 @ 10:17

    Crescent Skipper och Pop 16 kan jag nog hålla med om är inga underverk sett ur ett seglingsperspektiv. Samtidigt gör jag reflektionen att det är bra och kul att folk tycker och tänker olika. Annars skulle ju hamnarna se rätt trista ut!

    På tal om Vegans popularitet på den här listan. På http://www.sveavega.wordpress.com hittar Du en blogg som skrivs av tre friska grabbar från Sala som i talande stund är på väg från Västerås till västindien i en Vega från slutet på 60-talet. Friska killar som utan en massa resurser faktiskt gör det!

    Reply

  85. srsseglaren
    Sep 4, 2015 @ 10:44

    Kul när kunnigt folk diskuterar all sorts båt :-)
    Elvström 22 “Flyttfågeln” vällte under ett test med ngn båttidning, ändrad namn till Sterna och måhända lite mer kölvikt: http://www.guloggratis.dk/sport/baade/sejlbaad/anden-model/annonce/28790357-elvstroem-sterna-med-saenkekoel.

    Dufour T7 ser rätt bra ut med gästhytt i aktern:
    http://www.sailingtheweb.com/sailboats/Dufour+T7/Dufour+Yachts/

    Reply

  86. Rikard
    Sep 7, 2015 @ 15:13

    Reply

  87. jonny
    May 8, 2018 @ 13:13

    DEn sämsta båt som konstruerats torde vara POP 16, som är helt urusel och otroligt vek

    Reply

  88. Hans
    Dec 25, 2018 @ 18:05

    Hej
    Mycket kul att läsa i den här spalten, många fyndiga formuleringar. Man kan läsa som ren underhållning.
    Furioson finns det mycket skrivet om. Javisst, smaken är som baken delad om båten.
    Äger numer en gul Furioso, ligger i Norrtälje. Har väl haft ca 15 segelbåtar i mitt 84 åriga liv. Tycker Furioson är jättekul att segla, pigg på rodret och underbart enkel att segla med det stora storseglet och den lilla focken som jag gjort självslående med s.k. Peterbom. Stor sittbrunn med höga sarger och ingen sarg man sitter illa på vid segling, man sitter ju direkt på däcket ! Breda sköna kojer.
    Så han Norlin hade många goda tankar med båten och lyckades bra tycker jag.
    Hälsn. Hans Fröbom

    Reply

  89. curt jansson
    Jun 16, 2022 @ 21:02

    Stort tack till blur.se för denna tråd!
    Mycket underhållande och informativ!

    Mitt eget båtliv har formats av ekonomi och familjeliv,
    J 10:a, KK 30, Tärna, Folkbåt, IF, Triss Magnum, IW 26/Lillscampi,
    varav IF nog var överlägset bäst fast inte snabbast, IW 26 snabb
    men svår att solosegla (enorm genua) och Triss Magnum
    roligast att försöka klämma fart ur (det gick!)…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.