Skip to content

7 Comments

  1. Joachim
    Dec 20, 2008 @ 11:03

    I samband med förra racet visade SKF upp en annan lösning på detta. De hade byggt en stor skruv som drevs av en motor. Kölens överdel skulle hänga i skruven som beroende på vilket håll den roterade styrde kölen åt SB eller BB. Ser flera fördelar med en sådan konstruktion: Inga hydraul system ombord som opererar med höga tryck och potentiella oljeläckage. Med nuvarande lösning kan ma vid problem få en köl som pendlar fritt vilket snabbt blir otrevligt. I den alternativa lösningen är kölen låst i varje givet ögonblick.
    Frågan är nu vad hände med skruven? Någon som vet?

    Reply

  2. Björn N
    Dec 20, 2008 @ 12:26

    Delta Lloyd är väl den gamla generationens VO70, vilket kan förklara att de råkat ut för denna “klassiker”?

    Reply

  3. tollstoj
    Dec 20, 2008 @ 12:26

    grundstötningen innan start kanske påverkade det hela

    Reply

  4. Erik B
    Dec 20, 2008 @ 12:35

    Jag tyckte det såg ut som det var infästningarna i kolfiber som gått av. Stämmer det så spelar det ingen roll om man har skruv eller hydraulcylinder.

    Men visst har skruv en del fördelar. Kanske är den långsammare? Vet någon om det finns skruv i någon båt där ute nu? Några av de äldre Open60 seglar fortfarande med talja. En fördel där är den lilla fjädring som finns i repen som tar bort chocklaster från infästningarna.

    Reply

  5. Johan
    Dec 20, 2008 @ 15:03

    Frågan är om en talja med modernt tågvirke verkligen “fjädrar” så mycket mer än ett hydraulsystem? Fördelen med hydraul är väl den väldiga kraft som det ger och att man då kan ha en kort hävarm och få så låg tyngdpunk på allt som möjligt. Kan tänka mig att de äldre modellerna med talja har längre hävarm? Rätta mig gärna om det inte stämmer.

    Intressant att just de får problem med kölen nu på sitt sätt. Det var väl en av få (den enda?) båtar som inte hade något problem med detta under förra racet?

    Reply

  6. Anders
    Dec 20, 2008 @ 17:48

    Skruven tog lite längre tid på sig. Men man hann inte jobba tillräckligt med iden innan den ratades av seglarna.
    Den led av att vara aningens tyngre och var lite långsammare. Men m det jag har hört är korrekt så var utvecklarna övertygade om att man kunde banta skruven utan problem.

    Reply

  7. Martin
    Dec 22, 2008 @ 01:18

    “Skruven” funkade, kul att det fortfarande finns intresse! Var med på ett hörn av den utvecklingen. Vikten totalt blir mindre, eftersom man slipper släpa runt en massa olja, själva strukturen är ungefär densamma, sedan har man lite “skruvtillägg” i form av motorer, växlar etc., men det är fortfarande mindre än 40 liter olja… Besättningen valde en “beprövad” konstruktion framför vår prototyp den gången. No hard feelings – det var ett rationellt val baserat på den information som fanns tillgänglig. Verkligheten var kanske en annan dock… Därefter avstannade utvecklingen. Har någon en hög med pengar över för smarta idéer med ganska liten marknad är ni välkomna!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.