Skip to content

11 Comments

  1. Patrick L
    Dec 21, 2008 @ 11:39

    Som sagt – det finns otroligt mycket att säga som inte ryms i en rapport, men klart är att det finns mycket att lära av andra. För lite har sagts om Cowes Week, men det är väl sådana upplägg vi kan titta extra mycket på här hemma. Framför allt skulle man vilja diskutera hur vi involverar TV-mediet mer i seglingssporten – kanske är Sandhamn Race Week en möjlighet till detta i Stockholm när VOR är här på stopover med inshore race på Kanholmsfjärden och vi har en rad entypsklasser ute i Sandhamn och dessutom får starten på Eurocard Gotland Runt som avslutning? Jag utgår ifrån att företrädare för KSSS, sponsorer och TV-mediet passar på och sätter sig ned i en diskussion om hur vi ökar intresset på hemmaplan? Eller ni som jobbar med produktion av seglings-TV – Fredriksson, RegattaTV, LOOP m.fl? Hur får vi till ett forum där vi alla samlas för att diskutera dessa frågor?

    Patrick Lindblom
    Svenska Havskappseglingsförbundet

    Reply

  2. Feffe
    Dec 21, 2008 @ 14:24

    Hej,
    Den första frågan man måste ställa sig är ju vilken produkt man marknadsför ? Ser man till det bakomligande behovet till segling kan man konstatera att människor seglar av helt olika orsaker. ( Rekreation, spänning, socialt umgänge etc, etc. ) Smalnar man sedan av målgruppen ytterligare till de som intresserar sig för kappsegling får man förhoppningsvis en relativt homogen grupp. För merparten av Svenska befolkningen är det således lika intressant att titta på havskappsegling på TV som jag tycker att det är att titta på O-ringen i orientering, dvs helt galet tråkigt….

    De TV-kanaler som kommit upp på nätet under senaste tiden tex RegattaTV är kanonbra, men min gissning är att de som tittar är de människor som redan är en del av målgruppen, man attraherar inga nya personer att börja med kappsegling. Jag tror att man måste göra en bra marknadsanays innan man bestämmer sig för vilken metod man kommer att använda sig av. Vet man inte vad man marknadsför, till vem och genom vilken kanal kommer alla sätt att vara lika bra.

    Vad är anledningen till att Nisse Hult 22 år ska börja kappsegla ?
    Skulle kunna vara:

    * Fysisk krävande sport. ( Vad attraherar de gubbarna & tanterna ? )
    * Social gemenskap. ( Det var nog det här som var utmärkande på 70 & 80-talen.)
    * Friskvård. ( Bearbeta myndigheterna, Segling = avdragsgillt för företagen såsom gymkort etc.)
    * Vad händer runt seglingen ? Event i anslutning till seglingar som medgör att sponsorer kan växla ut på något sätt. Så länge båtarna far omkring ute på havet och ingen ser deras investeringar är det ju verklingen pengarna i sjön, bokstavligt talat..
    * Status, viktigt bland ungdommar idag.
    * Förenkla ? ( IRC, ORC, IMS, LYS, MOS, SNUS…)

    Ja, vad sjutton vet jag. Men en sak är säker, ser man inte målet är alla vägar lika bra..Mitt tips är börja med en analys innan Ni bygger någon modell att jobba efter.

    Bra att Patrik tagit staffetpinnen. Det verkar finnas en starkt vilja att lyckas. Lycka till !

    // F.

    Reply

  3. Fredriksson
    Dec 22, 2008 @ 01:49

    Patrik, dessvärre är jag pessimistisk vad beträffar att få TV-bolagen att visa segling i TV. Segling är enligt t ex SVT en alltför smal sport och dessutom svår att förstå för den “vanlige” tittaren. Undantaget är i viss mån matchracing i internationella sammanhang. Jag hoppas att jag har fel och att TV4s och Kanal Lokals program om Volvo Ocean Race kan bidra till att bryta trenden. SVT visar knappt någon segling och envisas fortfarande att, när dom någon enstaka gång visar något från Volvo Ocean Race, att bara kalla det för Ocean Race.
    Däremot tror jag på segling i webbTV. Där blir tittarsiffrorna högre. T ex så fick webbTV-inslagen från Tjörn Runt i år tio gånger så höga tittarsiffror som när programmet visades i TV8 2007. Då blir det också intressantare för annonsörerna. Antalet seglingsfilmer på bloggarna har också exploderat i år och det är bara början. Men det behövs produktionsbolag som är kunniga inom både film och segling för att den utvecklingen ska fortsätta. RegattaTV är ett bra exempel och det finns flera. På webben är det också lätt att hitta målgruppen.
    Kunskaperna, entusiasmen och resurserna finns för att göra bra seglingsTV. Båtmässan i Göteborg eller Stockholm skulle kunna vara platsen för ett forum där klubbar, Seglarförbundet, sponsorer och produktonsbolag kan debattera frågan.

    Reply

  4. Patrick L
    Dec 22, 2008 @ 09:55

    Feffe, visst kan man hävda tråkigheten i segling men det verkar som man kan lyckas i andra länder genom att satsa lite mer på produktionen? Är det inte en fråga om hönan eller ägget? Segling går uppenbarligen att göra intressant men det kräver kanske att man har flera kameror på plats, olika perspektiv, kunniga kommentatorer och tekniska hjälpmedel (trackers, virtual spectator etc). Om man då inte har detta utan enbart tillhandahåller lågbudgetproduktioner så blir kanse “tråkigheten” självuppfyllande? Jag tror förstås inte att alla event är tillräckligt intressanta för att satsa medialt på men det borde finnas fler tävlingar än Tjörn Runt.

    Fredriksson – jag håller helt med dig och tror definitivt att Webb-TV är en framkomlig väg som bärare åtminstone för en tid framåt. Kanske kan vi genom Webb-TV bygga upp en publikkrets och en nivå på produktionerna som kan göra det intressant för TV så småningom. En sak man pratade om på WYRF var just att TV inte förstår sporten och därför behöver mycket stöd. I något event stod därför arrangören för “produktionsplan”, förslag på kamerapositioner och m.m. I något annat exempel stod arrangören själv för större delen av produktionen som en del i att bygga upp värdet på eventet för sponsorerna. Man såg media management som lika viktigt som race management.

    Tjörn Runt var en bra produktion som var intressant att titta på med en blandning av kunniga kommentarer, översiktsbilder, närbilder etc. Så borde vi kunna göra med fler tävlingar.

    Reply

  5. Stefan
    Dec 22, 2008 @ 13:57

    Helikoptrar, RIB-båtar, TV, ……. var det inte segling vi höll på med ??

    Reply

  6. Patrick L
    Dec 22, 2008 @ 14:02

    Jo. Fast det är väl inte seglingen som sådan vi diskuterar utan hur vi sprider den till de som inte är på plats själva?

    Reply

  7. MariaA
    Dec 22, 2008 @ 14:30

    Jag håller med om mycket i inlagg #4. Jag tror inte man ska fastna i för mycket “målgruppstänkande”. Vi behöver synliggöra vår sport och visa att det pågår en hel del verksamhet runt om i landet på många olika sätt. För det är en sport – och det är så den måste visas. Det som brukar anges som ett försvårande faktum är handikappregler och ett stort antal olika båttyper/klasser men jag tycker snarare att det är en styrka – det finns något för var och en. Jag anser att man kan dra vissa paralleller med skidsporten. De har alpint (olika klasser) och längd (många olika klasser och stilar) och har lyckats visa dessa på ett bra sätt. Kolla t ex på Sprintstafett, häftigt att titta på, det går undan och … hoppsan där trillade halva klungan! Och så blir det spurtstrid.
    Överför det på segling – kort x-läns, 4 lag á 2 båtar, banan placerad nära publiken och där publiken finns, i Stockholm på Strömmen nedanför Gamla stan som exempel (med en kunnig speaker). För en TV-produktion behövs förmodligen en “expert” som bisittare som hela tiden kan redogöra för vad som händer, varför det händer och vad det kan ha för konsekvenser. Sedan vore det ju bra om sändningstiderna inte lades när man knappt kan hålla sig vaken.

    Reply

  8. Stefan
    Dec 22, 2008 @ 14:41

    Varför det ? Vi kan väl skita i dom som iallafall inte är intresserade ?

    Reply

  9. Besser Wisser
    Dec 22, 2008 @ 14:50

    Stefans resonemang främjar väl inte direkt utveckling

    Reply

  10. Patrick L
    Dec 22, 2008 @ 15:21

    Gunde Svan uttalade sig i Rakt På med KG Bergström om detta igår. Jag zappade och kanske missuppfattade resonemanget, men om jag uppfattade det hela rätt så talade de om utvecklingen mot masstart i skidsporten istället för individuella starter. Gundes point var att man har gjort detta för att det här med “först över mållinjen” är enklare att förstå för TV-tittarna men han tyckte att den gamla stilen också gick att förstå och då blev det intressantare skidåkning.

    “Först över mållinjen vinner” är inte nödvändigtvis det enda som skapar förståelse för segelsporten. En kunnig speaker och illustrationer / tekniska hjälpmedel samt bra bilder på närsituationer och manövrar som borde kunna hjälpa? Funkar det på Cowes Week så borde det kunna funka på Sandhamn Race Week och liknande?

    Reply

  11. Stefan Blom
    Dec 22, 2008 @ 15:50

    Stefan,
    den gamla klassikern om vilka som är Chiquitas (bananer) största konkurrent så är det inte något annat banamärke utan det är äpple eller någon annan frukt. Samma för oss inom segling. Vi mäste försöka göra oss mer hörda och synliga. Det är först då också förståelsen kan kablas ut till idag förrviddade ej insatta människor. Tycker att Bloggar, aktivt förbund och kanske till och med vi på RegattaTV sakta men säkert försöker göra oss mer kända. Men vi skall komma ihåg att såhär jobbar också alla andra intresseförbund. Därför får vi inte bli lata (fat and happy) för då blir vi snabbt omsprugna. Nog med industriella ekonomiska uttryck, har ni sett 2008 års Mästarnas Mästare produktionen som Allan och Co gjorde på Skota.se. Nu ligger den på vår sida. Ett bra initiativ från SSF.

    // Stefan Blom

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.