World Yacht Racing Forum | rapporter
Här kommer lite fler rapporter från World Yacht Racing Forum. Framför allt den från Henrik Sund och Patrick Lindblom som var de som var där från svensk segelsport (här är deras rapport från dag 1).
Man kan komplettera med med obervationer från Paul Cayard och yachtsponsorship.com: “The Business of Sailing is Not so Simple”.
Några spaningar som man kan fundera vidare på:
- Seglingsklubbar skall inte ordna events? Det finns många internationella exempel. I Sverige är väl matchracing i Marstrand & Lysekil och Archipelago Raid typiska exempel, där externa parter gör det proffsigt. Gotland Runt ett exempel på att klubbar faktiskt kan.
- Städer & regioner kan profilera sig genom seglingssporten. Typ Vendee Globe och Barcelona World Race. Några bra regionala exempel? Raiden?
- Det finns en stor potential inom shorthanded-segling. Watski verkar ha fattat? Någon annan?
- Segling är en tacksam sport ur fler aspekter: “One of the advantages of sailing is that there is no negative imagery in sailing, unlike Formula 1 or football… Another great asset of the sport is its athletes. You will never put a footballer in front of an audience. We do this all the time with sailors and it works very well.”
Dag 2 samt summering av World Yacht Racing Forum
Beklagar den sena rapporteringen av dag två, men verkligheten hann ifatt oss…
Dag 2 hade en spännande agenda, befriande fri från tupp-fightande AC personligheter. Det handlade om hur man arrangerar kommersiellt framgångsrika kappseglingar och event, hur kappseglingsevent påverkar städer, hur värderar man seglingssponsorat och hur stor är avkastningen på investeringen, seglingens expansion i Mellanöstern och Asien samt det kommersiella värdet i Shorthandsegling. Dagens talare var en samling mkt kompetenta människor inom området och för att nämna några av de främsta och mest intressanta – Peter Gilmour, Rod Carr, Ulrich Lacher (IFM sports), Scott Macleod, Andrew Pindar (CEO, Pindar Group), Mark Turner (CEO, OC Events) m fl.
Peter Gilmour började dagen med ett intressant statement – “Yacht clubs do not drive events well, and should stop organising events…” Det var många som höjde på ögonbrynen over det uttalandet men Peter hämtade hem det på ett innovativt och spännande sätt. Peter är en av flera organisatörer bakom World Match Racing Tour-tävlingen Monsoon Cup i Malaysia. Vad han menar är att klubbar saknar kunskap och struktur för att driva kommersiella seglingsevent. Han lyfte fram klubbars förträfflighet i att arrangera det sportsliga och att fostra nya generationer av seglare, men för att sponsorer och sporten skall få utväxling av seglingsevenmang så måste de drivas av fristående kommersiella organisationer som förstår marknadens behov och drivkrafter och inte fastnar i klubbkommittéer som ofta har konfliktande ändamål och drivs av ideella krafter på vilka man inte kan ställa marknadsmässiga krav. Han lyfte fram GKSS som en klubb som insett detta och skapat en organisation vid sidan av GKSS som driver Match Cup i Marstrand. I övrigt berättade han detaljerat hur de under nu fyra år byggt upp Monsoon Cup med TV-mediet som den enskilt viktigaste byggstenen för att skapa kommersiell framgång. Man har där ett fullt set med 7 kameror, 3 helikoptrar och 3 RIB-båtar för filmteamet samt ett produktionsteam som svarar upp mot detta. Spännande tankar och kanske receptet att få tillbaka upp till 400 startande båtar i Gotland Runt…
Nästa punkt handlade om hur stora seglingsevent påverkar städer positivt, inte bara vad gäller ekonomin. Rod Carr berättade hur viktigt London OS 2012 blivit för staden Weymouth som lidit svårt av att den Brittiska flottan stängde en av sina baser där. Men Weymouth visar sig ha alla förutsättningar för att bli den perfekta basen för OS seglingarna. Infrastruktur med kajer, öppna ytor, hallar och kranar fanns och var i gott skick så bara “mindre” investeringar behövdes för arrangera seglingarna 2012. Även kommersiella företag har etablerat sig där idag, bl a Sunseeker som bygger alla båtar över 100 fot där. Ett annat exempel var Barcelona, som genom Barcelona World Race, kunnat bygga vidare på det arv de har efter OS 1992. Investeringen i Barcelona World Race har fallit mkt väl ut + att det har skapat intern stolthet hos invånarna i Barcelona. Skall bli mkt spännande att se hur väl Stockholm förvaltar värdskapet av ett VOR stop-over i Stockholm.Nästa punkt var den som på ngt sätt handlade om kärnan inom kommersiell segling – Learning the value of sailing sponsorship and how effective is the return? Panelen var relevant och insikterna var många. Vad jag tar med mig är insikten om hur viktig TV är som kanal, att den var viktig visste jag men att om inget riktigt TV-upplägg finns så är seglingssponsorat inte motiverat på högre nivåer. Undantag är så klart om man går in i ett sponsorat av andra skäl än PR och reklam, som Assa Abloy gjorde då de ville ha en plattform att samla alla nyinköpta företag runt. En nyckelfråga som behandlades är hur man mäter TV? Är det antalet potentiella tittare (räckvidden av den aktuella kanalen) eller det faktiska antalet tittare (mätningar som visar på att den här kanalen har i snitt X antal tittar vid X tidpunkt) som räknas och vad är relevant för sponsorn? Kanske en liten fråga men seglingsprojekt som jagar sponsorer bör vara helt på de klara om vad det handlar om och vara tydliga med det. Här på World Yacht Racing Forum har olika värden av TV sändningar florerat (Monsoon Cup, VOR, AC, Cowes Week) och alla använder olika mätvärden vilket skapar stor förvirring och potentiellt misstankar från sponsorer. Ulrich Lacher höll en väldigt bra och krass dragning om seglingens kommersiella värde i media. En sak står säker – AC är den enskilt viktigaste kappseglingen ur det perspektivet, med god marginal. Så den nuvarande situationen med AC är mkt allvarlig ur ett kommersiellt perspektiv för seglingen som sport. Som enskilt event av vikt kommer AC på en hedrande tredje plats efter World Cup för fotboll samt OS. Då segling internationellt uppfattas “up-scale” så attraherar det en viss typ av varumärken, och då slåss seglingen främst mot F1, Tennis, hästsport och golf. “Positivt är att segling ses som en komplicerad investering men med rätt förvaltning så ger den oerhört bra resultat, ibland ända upp till 24 gånger pengarna. Men den kräver planering och engagemang och man måste vara beredd att skjuta till pengar för att få ut budskapet”, enligt Annemarie Meyer Co-head of sponsorships, UBS (sponsor av Alinghi).
The rise of Yacht Racing Events in the Middle East and Asia. En spännande men avlägsen punkt. Dock är det imponerande att se arbetet som görs för och med segling i dessa länder. Det jag tar med mig är framför allt genomslaget maritima satsningar får pga av den stora befolkningsmängden. För första gången anordnades det internationell båtmässa i Korea och för att locka dit TV så anordnades också World Match Race Tour Korea vid samma tillfälle. Kombinationen blev lyckad med mycket TV och upp mot en halv miljon besökare under en vecka, i ett land som aldrig tidigare haft en båtmässa… Oman var ett annat spännade land som presenterade sig. De har köpt Ellen McArthurs gamla B&O trimaran och skall nu ge sig ut på en världsomsegling. Den kommer garanterat inte sätta några rekord med den kommer sätta segling på kartan i Oman och i de andra arabstaterna. Utöver detta så har de även haft med en båt i årets I-share cup som seglats med Ultimate 40 katamaraner. Allt detta finansieras av den Omanska staten för att bygga upp den marina turismen samt tillvarata Omans maritima arv och unika kust. Jag skulle bli mycket förvånad om vi inom fem år inte ser ett antal världsarrangemang inom segling genomföras i fjärran östern.
“The Commercial Value of Shorthanded Sailing” var en mycket spännande panel som diskuterade vad shorthandedsegling tillför. Givetvis var “stories” ett viktigt svar på detta. En ensam person i varje båt och det enorma fokus på strapatsen, arbete dygnet runt och höga risker skapar möjligheter. Mark Turner berättade om lanseringen av Barcelona World Race och hur staden Barcelona sökte en möjlighet att placera sig på kartan för internationella event och att detta har varit en stor framgång, liksom Vendee Globe som vi alla har hört mycket om.
Summering
Till att börja med tror jag WYRF är ett bra och viktigt inititativ. Det var ett previlegium att kunna vara närvarande och jag kommer följa utveckling noga fram till nästa forum. Som alla förstagångsföreteelser så finns det förbättringspotential. Till nästa omgång bör man smalna av agendan och inte gå på sådan bredd utan istället borra lite djupare i ett antal mindre områden. Jag hade gärna lyssnat mkt mer till Knut Frostad än se Brad Butterworth och Tom Ehman sitta i en panel vända från varandra och leka politik. Jag tror att man skall lämna nuvarande situationer och tävlingar därhän och fokusera på framtiden. Det kändes lite som att diskutera AC var ett sätt att locka dit kända personer och fler betalande deltagare. I denna omgång saknade jag Premiere Racing, organisationen som verkligen fått snurr på Key West race week. Vad de gjort är fantastiskt och det hade verkligen varit kul och intressant att få höra hur det agerat och varför.
Jag tror också på detta forum som ett forum för nya idéer och en plats där man ifrågasätter, men då är det viktigt att man bryter med de gamla, föråldrade traditionerna och mönstren och lokaliserar eventet till en ngt mer innovativ och progressiv plats än Monaco. Det tycker jag är det minsta man kan begära av ett forum som syftar till att förvalta, utveckla och växa seglingen som sport.
På forumet har man en fantastik potential i att lära sig av andras framgångar, må det vara ordna kappsegling, sponsra segling eller som seglare leverera mot en sponsor samt bygga nätverk.
Hoppas att vi får se flera svenska där nästa gång och framför allt i de paneldebatter som sker där.
Mvh
Henrik Sund och Patrick Lindblom
Industry professionals back inaugural World Yacht Racing Forum
Monaco, 11 December 2008 – The first World Yacht Racing Forum closed its doors tonight following eight debates and several presentations held over two days at Monaco’s Grimaldi Forum. Over 300 key figures from the yacht racing industry attended the conference, the schedule including 37 speakers from 15 different countries.
The feedback from delegates was a positive one, everyone agreeing the yacht racing industry needs such a Forum to debate its key issues. Pat Lilley, Chairman of the Forum, highlighted the quality of the debates in his closing speech, announcing that the event should and will be repeated on an annual basis.
Todays keynote speaker Peter Gilmour presented to a full auditorium illustrating the ways to develop a derelict area into a top level sailing destination. Just back from the Monsoon Cup – which he won on “his” land – Gilmour captivated the audience by his enthusiasm and charisma. “If we want our sport to evolve, he said, we need to stop asking yacht clubs to organise regattas. It is too difficult for them when they are confronted to a commercial environment. Sailing is one of the best platforms for networking, as long as the events are run properly.”
Datuk Patrick Lim, entrepreneur and founder of the Monsoon Cup in Malaysia, also mentioned various new projects he is developing in Asia. “Sailing is much cheaper than other sports, he said. And it can bring much more economic return. On top of this, it is much more fun.”
Other promoters of the sport have also understood that the sun rises in the East. Amongst them, Albert Whitley, CEO of Oman Sail, told the audience about Oman’s fascinating development and potential for our sport, with five new marinas scheduled to be built over the next five years and an ambitious sailing program taking shape. “Sailing is the vehicle of the social and economic development of Oman”, he said. The same phenomena can be observed in Korea, where Tim Coventry witnessed a huge demand for organising sailing related events such as boat shows or regattas.
The debate moved on to the impact of sailing events on host cities and nations. The potential is huge: 500’000 people followed the start of the Barcelona World Race; the Velux Ocean Race drew 300’000 people to Liverpool and huge crowds at the start in Bilbao. Rod Carr, CEO of the RYA (Royal Yacht Association), used Croatia and Great Britain as examples of nations that have used yacht racing as a focus in their strategic planning. The Olympic Games and other global events can have a major effect on a city. Barcelona, for example, became a different city thanks to the sailing events whilst Savannah, four years later, made little impact following the Games. In 2012, the site of Weymouth will look completely different as it does today; illustrating the fact sailing can be an agent for social and economic change.
The debate on the “real” value of sailing sponsorship” led to a fascinating opposition of views, with sports marketing experts such as UBS’ Annemarie Meyer and B Plan CEO Riccardo Simoneschi discussing strategies and return on investment whilst Andrew Pindar made it clear that what draws him to the sport is passion and enthusiasm. His impromptu phone call to Vendee Globe skipper Brian Thompson added a spark to his presentation, allowing the delegates to listen to this sailor, deep in the south Indian Ocean. A magic moment.
Passion and a careful strategy can both lead to great results. Annemarie Meyer said she never thought sailing would be such a successful sport for her bank – but it did, whilst Pindar’s passion led the King of Bahrain to develop an interest for a single handed offshore regatta.
“One of the advantages of sailing is that there is no negative imagery in sailing, unlike Formula 1 or football”, explained Annemarie Meyer. “Another great asset of the sport is its athletes. You will never put a footballer in front of an audience. We do this all the time with sailors and it works very well.”
The Forum ended up with a debate on offshore short-handed racing, with OC Group CEO Mark Turner sharing his views with designer Juan Kouyoumdjian, yachting journalist Tim Jeffery, Hugo Boss skipper Alex Thomson and Herbert Dercksen. The debate was very rich and can’t be resumed in a few lines; however the consensus is that this type of racing is very cost-effective and efficient from a commercial point of view; it provides everything the public – and therefore the sponsors – want: close racing, great pictures, technology and a spirit of adventure.
As the first edition of the World Yacht Racing Forum drew to a close, organisers of the event, Informa Yacht Group, announced their objective to develop the Forum as an annual event to help further the growth of the business side of the sport. This weeks Forum saw one of the first meetings between so many of the key figures of the sport, providing a unique opportunity for them to meet, network, and share their own ideas. “We are very pleased with the first event” commented James Pleasance, WYRF Sales and Marketing Director. “Now we are keen to maintain the momentum and make the Forum an annual event that provides real value and opportunities for everyone involved in the commercial side of the sport.”
Patrick L
Dec 21, 2008 @ 11:39
Som sagt – det finns otroligt mycket att säga som inte ryms i en rapport, men klart är att det finns mycket att lära av andra. För lite har sagts om Cowes Week, men det är väl sådana upplägg vi kan titta extra mycket på här hemma. Framför allt skulle man vilja diskutera hur vi involverar TV-mediet mer i seglingssporten – kanske är Sandhamn Race Week en möjlighet till detta i Stockholm när VOR är här på stopover med inshore race på Kanholmsfjärden och vi har en rad entypsklasser ute i Sandhamn och dessutom får starten på Eurocard Gotland Runt som avslutning? Jag utgår ifrån att företrädare för KSSS, sponsorer och TV-mediet passar på och sätter sig ned i en diskussion om hur vi ökar intresset på hemmaplan? Eller ni som jobbar med produktion av seglings-TV – Fredriksson, RegattaTV, LOOP m.fl? Hur får vi till ett forum där vi alla samlas för att diskutera dessa frågor?
Patrick Lindblom
Svenska Havskappseglingsförbundet
Feffe
Dec 21, 2008 @ 14:24
Hej,
Den första frågan man måste ställa sig är ju vilken produkt man marknadsför ? Ser man till det bakomligande behovet till segling kan man konstatera att människor seglar av helt olika orsaker. ( Rekreation, spänning, socialt umgänge etc, etc. ) Smalnar man sedan av målgruppen ytterligare till de som intresserar sig för kappsegling får man förhoppningsvis en relativt homogen grupp. För merparten av Svenska befolkningen är det således lika intressant att titta på havskappsegling på TV som jag tycker att det är att titta på O-ringen i orientering, dvs helt galet tråkigt….
De TV-kanaler som kommit upp på nätet under senaste tiden tex RegattaTV är kanonbra, men min gissning är att de som tittar är de människor som redan är en del av målgruppen, man attraherar inga nya personer att börja med kappsegling. Jag tror att man måste göra en bra marknadsanays innan man bestämmer sig för vilken metod man kommer att använda sig av. Vet man inte vad man marknadsför, till vem och genom vilken kanal kommer alla sätt att vara lika bra.
Vad är anledningen till att Nisse Hult 22 år ska börja kappsegla ?
Skulle kunna vara:
* Fysisk krävande sport. ( Vad attraherar de gubbarna & tanterna ? )
* Social gemenskap. ( Det var nog det här som var utmärkande på 70 & 80-talen.)
* Friskvård. ( Bearbeta myndigheterna, Segling = avdragsgillt för företagen såsom gymkort etc.)
* Vad händer runt seglingen ? Event i anslutning till seglingar som medgör att sponsorer kan växla ut på något sätt. Så länge båtarna far omkring ute på havet och ingen ser deras investeringar är det ju verklingen pengarna i sjön, bokstavligt talat..
* Status, viktigt bland ungdommar idag.
* Förenkla ? ( IRC, ORC, IMS, LYS, MOS, SNUS…)
Ja, vad sjutton vet jag. Men en sak är säker, ser man inte målet är alla vägar lika bra..Mitt tips är börja med en analys innan Ni bygger någon modell att jobba efter.
Bra att Patrik tagit staffetpinnen. Det verkar finnas en starkt vilja att lyckas. Lycka till !
// F.
Fredriksson
Dec 22, 2008 @ 01:49
Patrik, dessvärre är jag pessimistisk vad beträffar att få TV-bolagen att visa segling i TV. Segling är enligt t ex SVT en alltför smal sport och dessutom svår att förstå för den “vanlige” tittaren. Undantaget är i viss mån matchracing i internationella sammanhang. Jag hoppas att jag har fel och att TV4s och Kanal Lokals program om Volvo Ocean Race kan bidra till att bryta trenden. SVT visar knappt någon segling och envisas fortfarande att, när dom någon enstaka gång visar något från Volvo Ocean Race, att bara kalla det för Ocean Race.
Däremot tror jag på segling i webbTV. Där blir tittarsiffrorna högre. T ex så fick webbTV-inslagen från Tjörn Runt i år tio gånger så höga tittarsiffror som när programmet visades i TV8 2007. Då blir det också intressantare för annonsörerna. Antalet seglingsfilmer på bloggarna har också exploderat i år och det är bara början. Men det behövs produktionsbolag som är kunniga inom både film och segling för att den utvecklingen ska fortsätta. RegattaTV är ett bra exempel och det finns flera. På webben är det också lätt att hitta målgruppen.
Kunskaperna, entusiasmen och resurserna finns för att göra bra seglingsTV. Båtmässan i Göteborg eller Stockholm skulle kunna vara platsen för ett forum där klubbar, Seglarförbundet, sponsorer och produktonsbolag kan debattera frågan.
Patrick L
Dec 22, 2008 @ 09:55
Feffe, visst kan man hävda tråkigheten i segling men det verkar som man kan lyckas i andra länder genom att satsa lite mer på produktionen? Är det inte en fråga om hönan eller ägget? Segling går uppenbarligen att göra intressant men det kräver kanske att man har flera kameror på plats, olika perspektiv, kunniga kommentatorer och tekniska hjälpmedel (trackers, virtual spectator etc). Om man då inte har detta utan enbart tillhandahåller lågbudgetproduktioner så blir kanse “tråkigheten” självuppfyllande? Jag tror förstås inte att alla event är tillräckligt intressanta för att satsa medialt på men det borde finnas fler tävlingar än Tjörn Runt.
Fredriksson – jag håller helt med dig och tror definitivt att Webb-TV är en framkomlig väg som bärare åtminstone för en tid framåt. Kanske kan vi genom Webb-TV bygga upp en publikkrets och en nivå på produktionerna som kan göra det intressant för TV så småningom. En sak man pratade om på WYRF var just att TV inte förstår sporten och därför behöver mycket stöd. I något event stod därför arrangören för “produktionsplan”, förslag på kamerapositioner och m.m. I något annat exempel stod arrangören själv för större delen av produktionen som en del i att bygga upp värdet på eventet för sponsorerna. Man såg media management som lika viktigt som race management.
Tjörn Runt var en bra produktion som var intressant att titta på med en blandning av kunniga kommentarer, översiktsbilder, närbilder etc. Så borde vi kunna göra med fler tävlingar.
Stefan
Dec 22, 2008 @ 13:57
Helikoptrar, RIB-båtar, TV, ……. var det inte segling vi höll på med ??
Patrick L
Dec 22, 2008 @ 14:02
Jo. Fast det är väl inte seglingen som sådan vi diskuterar utan hur vi sprider den till de som inte är på plats själva?
MariaA
Dec 22, 2008 @ 14:30
Jag håller med om mycket i inlagg #4. Jag tror inte man ska fastna i för mycket “målgruppstänkande”. Vi behöver synliggöra vår sport och visa att det pågår en hel del verksamhet runt om i landet på många olika sätt. För det är en sport – och det är så den måste visas. Det som brukar anges som ett försvårande faktum är handikappregler och ett stort antal olika båttyper/klasser men jag tycker snarare att det är en styrka – det finns något för var och en. Jag anser att man kan dra vissa paralleller med skidsporten. De har alpint (olika klasser) och längd (många olika klasser och stilar) och har lyckats visa dessa på ett bra sätt. Kolla t ex på Sprintstafett, häftigt att titta på, det går undan och … hoppsan där trillade halva klungan! Och så blir det spurtstrid.
Överför det på segling – kort x-läns, 4 lag á 2 båtar, banan placerad nära publiken och där publiken finns, i Stockholm på Strömmen nedanför Gamla stan som exempel (med en kunnig speaker). För en TV-produktion behövs förmodligen en “expert” som bisittare som hela tiden kan redogöra för vad som händer, varför det händer och vad det kan ha för konsekvenser. Sedan vore det ju bra om sändningstiderna inte lades när man knappt kan hålla sig vaken.
Stefan
Dec 22, 2008 @ 14:41
Varför det ? Vi kan väl skita i dom som iallafall inte är intresserade ?
Besser Wisser
Dec 22, 2008 @ 14:50
Stefans resonemang främjar väl inte direkt utveckling
Patrick L
Dec 22, 2008 @ 15:21
Gunde Svan uttalade sig i Rakt På med KG Bergström om detta igår. Jag zappade och kanske missuppfattade resonemanget, men om jag uppfattade det hela rätt så talade de om utvecklingen mot masstart i skidsporten istället för individuella starter. Gundes point var att man har gjort detta för att det här med “först över mållinjen” är enklare att förstå för TV-tittarna men han tyckte att den gamla stilen också gick att förstå och då blev det intressantare skidåkning.
“Först över mållinjen vinner” är inte nödvändigtvis det enda som skapar förståelse för segelsporten. En kunnig speaker och illustrationer / tekniska hjälpmedel samt bra bilder på närsituationer och manövrar som borde kunna hjälpa? Funkar det på Cowes Week så borde det kunna funka på Sandhamn Race Week och liknande?
Stefan Blom
Dec 22, 2008 @ 15:50
Stefan,
den gamla klassikern om vilka som är Chiquitas (bananer) största konkurrent så är det inte något annat banamärke utan det är äpple eller någon annan frukt. Samma för oss inom segling. Vi mäste försöka göra oss mer hörda och synliga. Det är först då också förståelsen kan kablas ut till idag förrviddade ej insatta människor. Tycker att Bloggar, aktivt förbund och kanske till och med vi på RegattaTV sakta men säkert försöker göra oss mer kända. Men vi skall komma ihåg att såhär jobbar också alla andra intresseförbund. Därför får vi inte bli lata (fat and happy) för då blir vi snabbt omsprugna. Nog med industriella ekonomiska uttryck, har ni sett 2008 års Mästarnas Mästare produktionen som Allan och Co gjorde på Skota.se. Nu ligger den på vår sida. Ett bra initiativ från SSF.
// Stefan Blom