IRC Yearbook 2009
Här har vi årets IRC Yearbook, vinterläsning för er som satsar på Commodore’s Cup eller bara är intresserade. En bra artikel kring optimering (se till att måtten stämmer, ha koll på vikten och designa din segelgarderob efter var du seglar någonstans). Sunt förnuft alltså.
Är man riktigt seriös så läser man handboken från US-IRC. Innehåller en djupare teknisk artikel av Dobbs Davis med kommentarer av Mark Mills, “Performance Makeover: Optimizing to IRC”.
Stefan
Jan 30, 2009 @ 11:26
Den undre fick jag i handen i Dusseldorf i helgen. En mycket entusiastisk kompis ansåg sig ha sett ljuset. Jag började läsa något konfunderad kan något bara vara så här bra. Började känna igen stilen från Seahorse som jag slutade läsa eftersom den så ensidigt och okristikt marknadsförde IRC. Och mycket riktigt det är en helt sponsrad inlaga som i mitt tycke tappar all trovärdighet i sitt entydiga hyllande. Så inte har det ökat mitt intresse av IRC.
Trevlig helg
Stefan
Peter Gustafsson
Jan 30, 2009 @ 12:39
Nej, objektivitet skall man nog inte förvänta sig när RORC eller ORC står som avsändare :-)
Men det är bättre med vinklad info än ingen info alls… Så vi hoppas snart få höra från SSF när det gäller SRS/LYS2.0. Ryktet säger att den presenteras för funktionärer nästa helg, så i samband med det kommer vi nog att få veta med.
Jimmy
Jul 7, 2009 @ 21:11
På GR så mastade vi av vår gamla Mamba 311, någon som har koll på vilka förändringar man bör göra för att optimera för IRC nu när man ändå åker på att köpa ny rigg och nya töj? Vilket SA/D bör man sikta på, skall man slopa Genuan helt och hållet, osv? Tacksam för svar.
PelleL
Jul 8, 2009 @ 10:00
Första frågan är väl varför man skall IRC-optimera en Mamba men rent generellt handlar det om att optimera båten för de rådande förhållandena där man seglar. I Engelska kanalen är medelvindstyrkan generellt 2-3 m/s högre än här hemma och dessutom seglar man inte banseglinger i riktigt lätt vind eftersom tidvattnet oftast gör det omöjligt. Alltså är fock+stora spinnare rimligt där men frågan är om inte genua betalar sig här hemma där vi seglar mycket i lättare vindar. En sak är dock helt klar och det är att IRC HATAR fatheadstorsegel.
Peter Gustafsson
Jul 9, 2009 @ 10:13
Jimmy, jag är ingen auktoriet på området (vi borde verkligen få Pelle L eller någon mätman att fördjupa sig i ämnet om vi skall kunna hävda oss internationellt), men jag hade resonerat så här:
Vilka förhållanden skall jag segla i? Vilken vindstyrka skall jag vara konkurrenskraftig i? Se till att ha lagom/tillräckligt mycket segelyta för att få båten att gå. I våra svenska sommar-förhållanden så kan man nog köra på ganska mycket segel utan att det straffar sig.
Man behöver nog inte vara rädd för genua, men kan man välja segelkonfiguration själv så hade jag nog gått på högre rigg och 105% fock. Då får du både segelyta, kan skota in den ordentligt och få bra rating. Jag hade nog valt alu, mest av kostnadsskäl. Du kommer säkert billigt undan med kol i både IRC och SweLYS, men det kan kännas overkill på en Mamba :-)
Storsegel hade jag gjort så stort det går, men kanske inte fathead? Osäker på vad sånt kostar. Här kanske man skulle ta ut ett par olika brev för att se vad skillnaden blir.
Undanvindssegel skall såklart vara topphissade. Assy på bom + code 0 på kort peke.
I SweLYS får du +0.03 oavsett, så här kan man lika gärna slå på stort. Men man bör undvika några av de saker som kan kosta mycket i IRC.
Alltså; min konfig hade varit högre* alurigg, 9/10, tvåspridare, moderat akterrunda*, 105% fock, peke*, lång spinnbom*.
*) kräver lite extra tänk kring måtten.
Förresten ungefär samma mods som man skulle göra på en TurboNova :-)