Skip to content

67 Comments

  1. Fredrik
    Feb 11, 2009 @ 08:21

    Kanske kan vara en god idé men shorthanded seglare… är de såååå många att man behöver en eget cert? Vi kanske skulle ha för SRS-dam, SRS ungdom, SRS-roukie etc då…..

    Reply

  2. john
    Feb 11, 2009 @ 08:54

    Låter väl jättebra med ett speciellt Shorthanded tal. Då kan jag ju kappsegla tillsammans /mot alla andra trots att jag inte får ihop besättning. Skulle ju verkligen öppna för större startfält. Tror många låter bli att kappsegla då det är svårt att få ihop 8 man till seglingen.

    Reply

  3. Claes Redin
    Feb 11, 2009 @ 09:10

    Med tanke på den diskussion som förts kring SRS misstänker jag att detta inte är så enkelt. Att ett generellt avdrag för shorthanded segling är grovt och oprecist är de flesta överens om. Idén här, som jag förstått den, är att ha ett parallellt system med Shorthanded LYS/SRS lista och Shorthanded SRS Certifikat.

    Att på detta sätt få ett mera rättvisande handicap är en bra tanke. Det skulle ge ett bättre system på ett enkelt sätt. Svårigheterna jag ser gäller främst att typen av tävling, mycket eller lite manövrering öppet hav eller i skärgården påverkar förmågan att segla optimalt och därmed handicap.

    Misstänker att LYS/SRS kommitén kommer att ha fullt upp med det nya (“vanliga”) systemet och alla cerifikat. Om man kunde enas om en modell kunde kanske tävlingsledningen få hantera detta och även kunna vikta in parametrar som “ban-komplexitet” (Tjörn runt kontra GOR) och annat som påverkar.

    Jag tror det är viktigt att se helheten och att det alltid blir en kompromiss mellan rättvisa och enkelhet. Det får inte bli för krångligt och dyrt. Vi vill ju få med så många som möjligt på tävlingarna. Samtidigt, särskillt för de som satsar mycket pengar och tid, är rättvisefaktorn viktig.

    Att hitta rätt balans här och hantera alla särintressen kan inte vara lätt och jag önskar LYS/SRS teamet lycka till och tackar för det dom/ni gör för segelsporten.

    Reply

  4. PelleL
    Feb 11, 2009 @ 09:14

    Claes har i stort sett rätt, tyvärr. Vi har gjort en preliminär analys och kommit fram till att det inte är så enkelt som man tro vid ett första påseende och tiden räcker inte just nu.

    Reply

  5. Björn N
    Feb 11, 2009 @ 09:19

    Jag tror faktiskt inte millimeternoggranheten har så stor betydelse när man snackar breddsegling. Huvudsaken är att det är enkelt att komma med och kappsegla. Om det känns orättvist och sticker i ögonen på de “halv-seriösa” till seriösa kappseglingsteamen kanske man kunde öppna för en shorthanded klass för dem som vill utnyttja sin båts “shorthanded-SRS”.

    Reply

  6. Claes Nettelbladt
    Feb 11, 2009 @ 09:24

    Nej, det kommer säkert att krävas att vi tar ut och betalar för ett särskilt certifikat ändå. Och vi som numera är rätt “ljumma” kappseglare kommer inte att åbäka oss till att ta ut något certifikat för att vara med på klubbseglingen med hustru och hund. Många jag har talat med och som är i min situation kommer att helt lägga av kappseglandet. Lasse Norlins ursprungliga idé om “det enkla kappseglandet” kommer nu att helt förfelas. Tappar Tjörn Runt 40% och Lidingö Runt 30% av startande båtar när detta genomförts?

    Reply

  7. Erik B
    Feb 11, 2009 @ 09:24

    En mycket bra idé som tar bort ett hinder för de som inte får i hop full besättning och istället kapitulerar redan på bryggan. Plötsligt har två gubbar i en Scampi möjlighet att kappsegla mot en fullbemannad Express.

    Tar bort en av dundermissarna med SRS att man bara kan ha ett cert oavsett om man seglar fullt eller shorthanded. Det handlar inte om att taktikvälja kvällen innan start utan att kunna vara med på en segling till trots att besättningen är borta på egna äventyr!

    Reply

  8. Björn N
    Feb 11, 2009 @ 09:53

    En annan sak som är extremt viktigt är att det är enkelt. Claes N har en poäng. Bara detta att alla som skall vara med enligt SRS 2010 måste fixa ett båtdatablad. Det kan stoppa många. Här gäller det att de stora breddkappseglingarna får fram info till seglarna och på ett enkelt (webb-baserat) sätt kan se till att de som inte har båtdatabladet får ett vid anmälan till respektive segling.

    (Jag fattar inte riktigt varför man gjort båtdatabladet obligatoriskt, det kommer som Claes påpekar att minska antalet startande i de stora “folk-racen”. Varför inte bara försöka sprida den info som redan finns på ssf:s hemsida? T.ex skulle LR, TR, mfl kunna länka in båtdatabladet för den anmälda båttypen i slutet av anmälningsprocessen på webben och reka att man skriver ut databaladet tillsammans med kvittensen för sin anmälan.)

    Reply

  9. Jimmy
    Feb 11, 2009 @ 09:57

    Peter, är din tanke att man skall kappsegla shorthanded mot båtar med full besättning? Om så är fallet så kanske pollen skullen innehålla frågan om fler skulle ställa upp på vanliga kappseglingar om de hade ett shorthanded SRS då man inte behöver ragga besättning?

    Reply

  10. Leino
    Feb 11, 2009 @ 10:01

    Claes. Jag tror att det även i fortsättningen kommer att funka med tabellen för klubbkappsegling, vill du segla med fru o hund på ordinareie lys/srs-tal – spinn kommer det säkert att funka i de flesta klubbar iallafall.

    Reply

  11. Joakim
    Feb 11, 2009 @ 11:01

    #9 Varför borde man ha non avdrag?

    Redan nu vanns ganska många LYS kappseglingar (åtminstone här i Helsingfors, Finland) shorthanded. Ofta blåser det inte tillräckligt att man verkligen har nytta av extra vikt (tvärtom!). Om man inte seglar WL-bana och har redan en bra gast, så hjälper inte mera händer till manövrar mycket heller. Ger man ett betydligt avdgrag för shorthanded, vinner dom alltid när det inte blåser mycket.

    Reply

  12. Patrik
    Feb 11, 2009 @ 11:31

    Detta har vi framgångsrikt provat på våra kvällsseglingar där vi gett ett avdrag på 2 pinnar för de som seglar ensamma ombord.
    Istället för att sitta hemma och tjura för att man inte fick någon besättning så har de istället varit med och seglat = fler båtar!
    Att ge olia avrag för olika båtar är ännu bättre då som sagt det spelar olika roll på olika båtar.

    Reply

  13. f424
    Feb 11, 2009 @ 12:12

    Idén med Shorthanded-SRS är inte bara bra, jag tror det är nödvändigt för att rekrytera fler båtar till kappseglingarna…
    #1) Nej, det är inte såååå många som seglar shorthanded – än! Titta på utvecklingen i Norge där de t.o.m startat en eget förbund. Inte är vi väl så fundamentalt olika norrmännen? Jag är helt säker på att det är inom shorthanded vi kommer att se den stora utvecklingen framöver. Problem att ragga gastar, bättre utrustade båtar och segel som går att rulla utan att de helt slutar fungera är tre parametrar som talar för shorthanded.
    #4) Jag är helt säker på att med en 4 timmars work-shop med rätt folk så kommer vi att hitta en modell som är mycket bättre än att säga att shorthandedbesättningar seglar lika fort som fullbesättning. Att ni har mycket att stå i har jag full respekt för, men var inte rädda att prova. Om vi kan sjösätta ett system som tar oss 80 % av vägen till den slutliga lösningen så är det väl vackert så? Vi måste ha förståelse för att vi aldrig kommer att nå 100% rättvisa i ett handicapsystem, men vi kan väl försöka ta det så nära som möjligt?! Om tiden inte räcker till, låt Peter samla ett gäng intresserade och bedöm det resultat de kommer fram till!
    //Niklas S

    Reply

  14. Hans
    Feb 11, 2009 @ 12:26

    Håller med dig Niklas – shorthanded SRS skulle antagligen locka till sig fler deltagare. Det kan behövas, för vi kommer att tappa en del “spontan-deltagare” när alla måste ha cert efter 2010.
    Många klubbar kommer nog iofs att skita i SRS o köra LYS med avdrag på sina kvälls-seglingar. De aktiva seglarna ute i småklubbarna är oftast inga ungdomar utan ganska konservativa äldre män. De gör nog helst som de alltid gjort :)

    Reply

  15. MA
    Feb 11, 2009 @ 13:59

    Hur många starter har ni som bara seglar SRS/LYS per säsong? Oräknat klubbens kvällssegling?

    Det vore kanske en bra omröstning!

    Jag tror att det största problemet är att det finns allt för mycket gammalt i hamnarna, som kanske var bra för 25 – 30 år sedan! Inte ens med nya segel har de en chans – och vem vill ställa upp om det ändå är kört! En ytterst liten grupp har konkurrensdugliga båtar, för att inte tala om kompetenta besättningar! Hur många besättningar var det på ORCi EM i Marstrand? 43! Och i olika typer och storlekar!
    Det är inte mer än vad som en normal insjöklubb drar ihop en halvtaskig höstkvällssegling! Det spretar alldeles för mycket för att det skall vara atraktivt, visst finns det snubbar med silvertopp och/eller ölkagge som köper sig en hottad båt och rekryterar proffs – och vinner! Men inte tusan får vi fler att kappsegla för det!
    Ni kan debatera SRS i evighet – det är inte där problemet ligger! Vi måste få in nytt blod – skapa häftiga och rättvisa race som avgörs på dagarna. SRS eller LYS är för mig något man använder på den lokala klubbens segling. Kölbåtskappsegling med respitsystem är ju dessvärre en marginell och väldigt lokal angelägenhet och blir därför inte bättre/sämre än så? Det som verkar vara attraktivt är entypskappsegling, man kan ju undra varför?

    Undantaget som bekräftar regeln är Tjörn Runt/Lidingö Runt, men hur många tror ni gör sitt första och enda race den säsongen?

    Reply

  16. Harald H
    Feb 11, 2009 @ 14:23

    I NorLYS har man et generelt fradrag på 0.01 for shorthand. I tillegg kan man fritt endre seilkonfigurasjon i shorthand-målebrevet (eks. spinnaker vs ikke spinnaker, genua vs fokk) og få ytterligere reduksjon i LYS-tallet. Dette må skje senest 96 timer før start. Dette er i allefall et fleksibelt system, som ikke koster noe ekstra utover den årlige avgiften til NorLYS. Så kan man diskutere om et generelt fradrag på 0.01 er rettferdig. Man kan kanskje se på det som en startbonus for de som ellers ville blitt hjemme p.g.a. mangel på mannskap.

    Reply

  17. Claes Redin
    Feb 11, 2009 @ 15:29

    #15 MA, Säger:
    – SRS är inte problemet. Nytt blod & häftiga race behövs.
    Här tycker jag att diskussionen glider iväg, men det belyser ändå problematiken. Hur skapa ett enkelt, billigt, rättvist system som passar alla? Det är inte svårt att inse att det behöver kompromissas.

    Vi har alla olika särintressen som vi brinner för. Själv är jag amatör med gammalt material som vill vara med och tävla för att utvecklas som seglare. Jag vet att jag troligen inte vinner, men det är lika spännande för mig ändå. Shorthanded eller inte så ger LYS/SRS mig en möjlighet att vara med, vilket är gott nog för mig. Med mitt material och möjlighet att få besättning så är en hundradel hit eller dit i LYS/SRS det minsta problemet.

    Jag tycker att det är fel att bara fokusera på elit och ungdom. Vi behöver bredd för att kunna få någon elit. Att vara med på klubbseglingar och andra LYS/SRS tävlingar är utvecklande och spännande för alla som är med. Se på klubbar som BKSS (En av många) där kvällsseglingarna skapar intresse och utvecklar. Om inte annat så krävs det intresserade och engagerade föräldrar för att säkra återväxten.

    Nu har jag fokuserat på det som är viktigt för mig. Förstår och respekterar att många har helt andra prioriteringar. Därför är det viktigt att vi alla fortsätter att bidra med konstruktiv feedback till LYS/SRS teamet, vilket nu sker bla. här på forumet. Extra roligt att se engagemanget från bla. PelleL som nog har en hel del att göra nu. Ger gott hopp om att det här nog blir riktigt bra, till slut…

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Feb 11, 2009 @ 15:33

    #15 MA; jag vet att du inte gillar handikappsegling ;-) men nu hänger jag inte med?

    Det gjordes typ 9.000 starter i LYS förra året (3.000 i större race, resten i lokala kvällsrace). ORCi får ihop ~120 (varav hälften på GR). Otroligt aktiva hypermoderna entypsseglare (exemplifierade med CB-66) får kanske ihop 300 starter på ett år. Då har man draghjälp av tillverkare, klubbar, bloggare och SSF, massor av sponsorer och prispengar. Ändå är det under 30 båtar på SM. Är det ditt framgångsrecept?

    Som en parantes var det bara 15 svenska båtar med på ORCi-EM!

    Och man kan få bredd- och respitsegling att funka. Det finns massor av exempel på det både på enskilda race här hemma, i Norge, Irland, England eller USA. Men det gör sig inte av sig självt som många verkar tro!

    Den stora skillnaden är att entypsförbunden ansvarar för sin egen verksamhet. Man kan jobba häcken av sig för att driva och förnya sin klass eller bara dricka grogg i klubbhuset, men det är respektive förbunds eget beslut.

    Men när det kommer till LYS/SRS så har SSF sagt att det är deras ansvar och ett av de mervärden man levererar till svensk breddsegling. Man har avvisat förslag om LYS-förbund enligt norsk modell, där det i så fall skulle drivas frågor för att utveckla denna del av segelsporten.

    Så det är därför vi som utövare ställer krav på SSF. De vill äga och driva regeln, och det är helt OK. Men med detta beslut så tar man också ansvar för att vidareutveckla reglerna (vilket man ju håller på med) och att arbeta aktivt för att öka antalet utövare (där händer det kanske inte lika mycket).

    Jag struntar egentligen i vilket (och borde fokusera på min egen segling), men jag tror man måste kombinera defensiva åtgärder, som att få styrsel på reglerna, med offensiva satsningar för att få fler att kappsegla.

    Och upptäcker man att regioner med NorLYS, IRC eller DH har en annan utveckling än vi har, så måste man ju fråga sig varför. Och förklaringen att svenskar har många fritidsintressen och skall hämta på dagis håller inte.

    Det finns regioner (som Irland) som kan kombinera handikappsegling (nästan 500 båtar som kappseglar en vecka på Cork Week), lokala race (se nedan), entyp (137 båtar på VM i SB3) och Volvo Ocean Race (Green Dragon + Delta Lloyd med irländare ombord).

    Sverige har 84 båtar per 1000 invånare och Irland har 6. Något stämmer inte!?

    Alla seglingarna på klubbarna runtomkring på Irland är double-scoring, ett lyckat knep att få till många båtar. Det är racing round the cans in Dublin Bay varje tisdag och torsdag kväll, samt lördag och söndag em – från mars till oktober – väldigt välorganiserade events med både entypsklasser (31.7, Sigma 33, etc) samt Cruisers 0, 1, 2 och 3, samt sportsboats. Det är väl någonstans mellan 60-100 båtar ute i Dublin Bay vid varje seglingstillfälle. Its awesame, som vi säger, men också djäkligt kul och tuff segling, tajta närkamper och – viktigast av allt – tufft på banan, men mycket skratt efteråt.
    The ICRAs, som Irish IRC Nationals förra helgen egentligen heter, hölls i Howth, på andra sidan av Dublin Bay. Här, på vår sida nere i Dun Laoghaire, finns fyra klubbar (the Royal Irish, the St. George, the National och the Motor Yachting Club), samt en paraplyorganisation som står för regatta-organisationerna. Det funkar väldigt smidigt, samtliga medlemmar i alla klubbarna tjänstgör på startbåten MacLir i alla fall en gång under den långa säsongen.

    Jag har seglat i Dublin Bay sedan jag kom till den gröna ön för snart sju år sedan, är medlem i Royal Irish (www.riyc.ie), oftast i någon av IRC/ECHO-klasserna, men också Drake. Under somrarna seglar jag min gamla Drake utanför Stenungsund, mest för skoj skull.

    Om någon av er vill göra verklighet av ett studiebesök – give me a ring. Jag kan nog ge en bra bild av hur IRC/ECHO funkar i verkligheten, hur det skulle kunna funka i Sverige, samt ge en insider’s bild av segling och racing på Irland. /Måns

    Reply

  19. Nordh-O.S.T.en
    Feb 11, 2009 @ 16:08

    Jag tycker förslaget som handlar om Shorthanded är bra men jag tror inte på idén att alla måste skaffa sig ett LYS-cert. Vill jag ställa upp i Lidingö Runt med min Nova så har jag tidigare kunnat hänvisa till officiellt LYS-tal och justerat med avdrag för fock istf genua. Nu måste jag först skaffa cert. Jag som kappseglar någon gång per år låter då kanske hellre bli helt och hållet och det kan säkert få konsekvenser både på små och stora LYS-seglingar.

    Reply

  20. Claes Nettelbladt
    Feb 11, 2009 @ 16:14

    Peter!
    Du har glömt en viktig faktor i ditt resonemang. På Irland och liknande ställen kan man inte göra värst mycket mer än tävla med sina segelbåtar. I dom mest båttäta områdena i Sverige har vi ett helt annat utnyttjande av båtarna. Vi seglar runt i skärgårdarna och cruisar. Det blir för mig ett bra alternativ, om det skall bli komplicerat med LYS-kappseglande i framtiden. Jag har genomlevt RORC, SHR, IOR och IMS och vill numera bara ställa upp nån gång då och då.

    Till Leino vill jag bara svara, att jag vill och kan inte på klubbseglingar köra efter standard LYS med spinn och genua med hustru och hund på 40.7:an. Eftersom Emil hund exempelvis inte vill dra in kjolen på genuan, så blir det omöjligt…

    Reply

  21. Nisse
    Feb 11, 2009 @ 16:36

    Claes,

    jag är inte riktigt säker på att jag hänger med :

    – kappseglar du idag nån gång då och då med hustru och hund men tänker sluta med det för att det blir för besvärligt med dom nya kraven på cert ?

    – du kappseglar inte idag med hustru och hund och tänker inte göra det i fortsättningen heller ?

    – du vill kunna kappsegla nån gång då och då med hustru och hund, men vill då kunna dra av för spi / fock så att du ändå kan vinna ?

    Mvh

    /N

    Reply

  22. MiniMe
    Feb 11, 2009 @ 16:50

    #17 det finns en hel del faktorer som inverka och bland annat finns en del hos alla seglare. Har man dålig utrustning liten besättning kan man troligen inte förväntar sig att vinna racet men det är kul om det finns andra med med samma förutsättning. i så fall gäller det att anpassa sitt mål efter förutsättningar. En del kan även arrangörer styra men då blir det redan något svårare. klassindelning kan vara ett sätt men där finns det inga garantier att någon med en gamal båt rustar upp den för att vinna klassen. reglerna ska gälla för alla och visst blir det alltid en balans och än svårare att får till något som passar alla.

    Certifikat är ett sätt att påtala att man ska ha koll på vad man seglar med. Jag tror nog att det höjer tröskeln att delta på en sanktionerad kappsegling (klubb- och kvällseglingar kommer säkerligen tillåta båtar utan cert). Samtidigt kan man se i omvärlden att nationer med ökade krav lyckas bättre med att öka deltagandet på kappseglingar.

    Reply

  23. MA
    Feb 11, 2009 @ 17:17

    Peter,

    Intressant statistik! Jag tittar givetvis inte enbart på CB 66, det finns många andra bra och stora entypsklasser, ett exempel är Express, ett annat 606. Kan garanterat få fler starter i entyp om jag summerer alla entypsklasser, min son gjorde t.ex 123 registrerade starter i sin optimist under 2008. Ett stort antal, normalt är ungefär hälften så många. Sammantaget gjordes det år 2008 över 20 000 starter i optimistklassen. Om vi lägger till alla andra jolleklasser blir det säkert över 40 000 starter i juniorklasserna. Om de 9000 starterna du anger som en siffra på en stor verksamhet så fixar 150 optimistseglare det på ett år – enkelt! Nu är det runt 1000 optimister som kappseglar i mer eller mindre organiserad form, så det finns ju hopp inför framtiden.

    Kanske en normal LYS seglare (smårace) gör 25 starter per år (5 starter per månad). Då pratar vi om c:a 240 kappseglande kölbåtar i hela Sverige! (Beräknat på 6000 starter). Så det är ingen större bredd vi pratar om – dessvärre! Med tanke på att SSF har 110 000 medlemmar fördelat på 440 klubbar är siffran skrämmande låg!

    Om det nu var sifferfäktning vi skulle ägna oss åt :-)

    /MA

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Feb 11, 2009 @ 18:03

    Imponerande! Då väntar vi bara på att din son blir 20 så att du börjar engagera dig i en kölbåtsklass så är svensk segling räddad :-)

    Vill du veta hur många båtar som kappseglar handikapp på de stora racen kan du kolla in http://www.blur.se/2006/09/28/sveriges-storsta-kappseglingar/

    Säg att det finns 2.000 båtar med 4 man i snitt så är det ändå 8.000 seglare som någon gång kör under LYS (NorLYS hade 1639 båtägare som betalade mätbrev 2008). Så jag har svårt att se att man som du (och SSF) kan marginalisera såväl företeelsen som dessa seglare?

    Inte ens om man har 800 optimistseglare bakom sig.

    Det är kanske därför man inte vill att LYS-seglarna organiserar sig.
    Det hade blivit ett alldeles för stort och stökigt gäng att brottas med…

    Reply

  25. john
    Feb 11, 2009 @ 19:15

    Detta är inte enkelt – helt enkelt eftersom vi har för många olika ambitionsnivåer. Varför inte hålla LYS/SRS så absolut enkelt som möjligt som idag så jag kan damma av min Vega en gång per år och ta med jycken Lidingörunt. Och gärna då få ett avdrag på 0,2 eftersom jag är underbemmanad. Jag är inte där för att vinna liksom ytterst få andra i klassen – och de som verkligen vill vinna och utnyttja systemet kan väl få göra det eftersom det för mig är skit samma.

    Alla som har högre ambitioner på rättvishet än så kan väl köra de ORC eftersom det är ett bättre system?

    Reply

  26. L
    Feb 11, 2009 @ 21:23

    Intressant diskussion, men visst känns det lite krångligt och konstigt med olika avdrag som kompenserar brister och tillkortakommanden hos båtar. Avdrag för liten besättning, avdrag för att inte använda spinnaker, etc…. Ligger då nära hands att spekulera om huruvida vi skall ha avdrag för gamla segel, oslipad botten eller bristande förmåga att identifiera vindskift…. Skall vi sträva mot ett system som är så “rättvist” all alla kommer i mål exakt samtidigt oberoende vilken båt eller förmåga de har??? Är tesen att om ingen behöver anstränga sig för att vinna och ingen blir en förlorare så skulle massor av fritidsbåtar helt plödsligt börja kappsegla?
    :)

    Reply

  27. f424
    Feb 11, 2009 @ 21:51

    #26)
    “Krångligt med avdrag som kompenserar…”
    Ja, naturligtvis hade det varit enklare om alla båtar såg likadana ut och hade identisk utrustning. En del skriker ju också ENTYP! så fort dessa diskussioner dyker upp. Men så länge verkligheten är den att folket vill kappsegla med olika båtar mot varandra behövs ju någon form av handicap-regel, like it or not!

    “Skall vi sträva mot ett system som är så “rättvist” all alla kommer i mål exakt samtidigt oberoende vilken båt eller förmåga de har???”
    Ja, om det är en “omvänd lyssegling”, bör vi sträva efter att alla kommer imål samtidigt oberoende av båt, men INTE oberoende av förmåga! Det är ju väl detta ett handicapsystem är till för?

    Behovet (och förhoppningsvis skapandet) av ett Shorthanded-SRS är inget konstigt och beror, som jag ser det, på två saker.
    1) Ett ökande intresse för shorthanded generellt.
    2) Införandet av SRS istället för LYS innebär t.ex. att en båt, som med fullbesättning lämpligen seglas med genua, inte längre får ett lägre mätetal då den seglas shorthanded med fock.
    //Niklas S

    Reply

  28. PeterK
    Feb 12, 2009 @ 07:06

    Kommer de arrangerande klubbarna framöver (från 2010) att ha möjlighet att välja om de vill genomföra seglingarna enligt SRS eller gamla LYS?
    Finns den valmöjligheten blir det intressant att se hur t.ex. StSS resonerar om anmälningarna till TR uteblir……..

    Reply

  29. PelleL
    Feb 12, 2009 @ 09:03

    För att öka förvirringen heter systemet just nu SweLYS/SRS men det är det som gäller på sanktionerade seglingar. Om man skall vara ärlig så drivs förändringarna i systemet av de krav och problem som de som verkligen kappseglar har och inte så mycket av de som inte kappseglar. Jag menar att det måste vara så och om sedan tröskeln med certifikat blir för hög får vi väl se men erfarenheten från Norge, Danmark, Irland och resten av världen pekar väl på att det inte är så…….jag har i alla fall svårt att tro att Sverige skulle vara så unikt.

    För att återgå till shorhanded-diskussionen…..: Vi har tittat ganska ingående på detta och min personliga åsikt är den att det är mycket svårt att åstadkomma ett rimligt riktigt short-handed handikapp för att kunna segla mot båtar med full besättning men däremot kan jag mycket väl tänka mig att det blir en möjlighet att ha en alternativ “shorthanded-konfiguration” med tex. annan segelföring på mätbreven.

    Reply

  30. Hans
    Feb 12, 2009 @ 09:28

    #29 Pelle – du skriver att ett alternativ vore att ha en SRS-konfig på mätbrevet. Innebär inte det att även vi som seglar en standardbåt måste skaffa mätbrev för att kunna kappsegla shorthanded mot båtar med full besättning?
    Idén med SRS var väl att förenkla det lite snåriga LYS-systemet…?
    Det verkar snarare bli en himla massa administration inom SRS!

    Reply

  31. Leino
    Feb 12, 2009 @ 09:48

    PelleL, jag håller med dig om allt i inlägg 29. Känns som att de nya reglerna höjer lägstanivån på rättvisan o det kommer med all säkerhet att höja statusen på lys/srs kappsegling då ingen kan vinna genom att tokhotta en gammal holk utan att få höjt mätetal.

    Hoppas på shorthandeklass i de flesta stora racen, tror inte att det skulle bli fair att köra shorthandedtal mot standard, kan kanske funka på kvällskapp i klubben om det är för få båtar för att skapa egen klass då. I så fall är det ju upp till varje klubb att avgöra om de ska ha generellt avdrag för de som inte har shorthandedkonfig. i mätbrev eller om de ska ha en kommitee som avgör.

    Reply

  32. F424
    Feb 12, 2009 @ 13:39

    #29 Pelle,
    Tolkar jag dig rätt nu..?
    Du kan tänka dig ett mätbrev med två set-up, en “standard” och en ” shorthanded”, där man tar hänsyn till båtens potential med de två olika konfigurationerna. Om jag förstår dig rätt skall man bara kunna använda shorthanded-mätetalet om man seglar mot andra båtar som också seglar shorthanded.
    Varför det?
    Vad är det som “fattas” för att kunna segla med “shorthanded-SRS” mot fullbesättningar i vanliga LYS-kappseglingar? Själva parametern “få händer”?
    Många LYS-kappseglingar är inte så stora att de kan samla en egen shorthandedklass (iallafall inte ännu). Om man fick möjlighet att ställa upp i den “vanliga klassen” shorthanded tror jag att många fler kommer ta steget och lämna bryggan. Och åter, det viktiga är väl att så många som möjligt kommer ut och seglar, inte att det är 100,0% rättvist?
    //Niklas S

    Reply

  33. Nisse
    Feb 12, 2009 @ 13:46

    Om det nu inte är så noga att det är 100 % rättvist kan ni väl segla “shorthanded” med det vanliga SRS-talet och bedömma er prestation utifrån det ?

    Typ, ” Idag kom vi bara 5:a, men vi är nöjda ändå för vi var bara två ombord. Vi satte skiften och seglade rätt, men det är klart att man tappar nån sekund här och där i manövrarna ….”

    mvh

    /N

    Reply

  34. F424
    Feb 12, 2009 @ 15:33

    #33)
    Klart att vi kan!
    Men man missar ju två fördelar….
    1) Det där med att locka ut fler båtar till kappseglingen.
    Tankeövning: Det är en vecka kvar till Pater-Noster race (omvänd LYS-segling djungelbana) och Express-Lasse får inte ihop sin ordinarie besättning (gast1 skall på konfirmation och nummer 2 på svärmors 70-årskalas). Är det värt att ställa upp ändå? Kompisarna/konkurrenterna har fullt manskap på sina tre expresser och DMI spår i sin långtidsprognos 4-7 m/s SW.
    I vilket fall är det störst chansa att Lasse kommer till start?
    a) Lasse seglar med en gast med LYS 1,12
    b) Lasse seglar med en gast på LYS 1,11

    2) Så nära ett-så-rättvist-tal-som-möjligt-aspekten. Vilket är mest rättvist?
    a) Lasse seglar med en gast med LYS 1,12
    b) Lasse seglar med en gast på LYS 1,11

    Jag röstar på 2 st b)…..:)
    //Niklas S

    Reply

  35. Erik B
    Feb 12, 2009 @ 15:44

    Jag förstår inte riktigt varför några är rädda för att någon ska “tokhotta en gammal holk”. Om det innebär att man köper nya segel till en gammal båt men håller sig till de gamla måtten så borde det vara OK. Om man ökar på några mått så är det ju en annan båt som bedöms utifrån de nya måtten…

    Jag förstår inte heller varför några är emot en shorthandedkonfiguration. Om man vill kappsegla med fullt gäng så har man en båt med vissa specificerade segel – om man vill segla shorthanded så blir det en annan båt med andra specificerade segel. Tidigare har det gällt att anmälan ska in senast 96 timmar innan start annars är det standard (dvs full besättning) som gäller. Ingen taktikanmälan efter 22-vädret kvällen innan alltså.

    Ett sätt att komma förbi om SSF inte går med på det här är att gå ihop två båtägare. Den enes båt kör man som standard och den andres tar man ut cert med fock och genn. Sen anmäler man båda och tar en DNS på den som inte passar för dagen ;-)

    Är det dit vi vill komma?

    Reply

  36. Nisse
    Feb 12, 2009 @ 16:24

    #34 :

    jag förstod inte riktigt dina två exempel, men Lasses största problem är att han har gastar med fel prioriteringar, speciellt gast nr 2 !

    mvh
    /N

    Reply

  37. F424
    Feb 12, 2009 @ 16:37

    #36) Håller i sak med dig, segling borde ha en egen “prio0”, men nu är ju tyvärr inte världen sådan…Bättre då att rusta regelverket att stötta den verklighet som de flesta av oss lever i.
    (undrar om PeterG har några tips för svärmorshantering förresten;)

    Reply

  38. Krister
    Feb 12, 2009 @ 16:50

    Erik B – tokhottning av en gammal holk.
    Är det inte fel om LYS är satt på gamla töjbara dukar+ liten akterrunda.
    Sedan köper man koldukar+ max akterrunda mm och seglar med samma lystal? Visst påverkas prestandan ganska mycket?

    Båten var väl inte konstruerad med dessa dukar mm?

    Reply

  39. Erik B
    Feb 12, 2009 @ 17:02

    Det som inte är förbjudet är tillåtet…

    Om man seglar en båt som inte har klassregel så är det LYS-mätningsskiss som anger vad som är gränsen för akterrunda. Detsamma gäller material i segel.

    När SK40 ritades så var det bomullsduk som gällde – ska de segla med det idag? Jag säger inte att det är rätt med det dyraste värstingmaterialet men jag tycker det är fel att klaga på de som håller sig inom reglerna. Klaga på regeln istället. Fast nu kanske vi bör vänta tills vi sett vilka effekter SRS får…

    Reply

  40. Nisse
    Feb 12, 2009 @ 17:13

    #34,

    man kan vända och vrida på resonemanget i all evighet, och den ståndpunkt man väljer utgår väl från hur man ser på kappsegling. Är det en sport/idrott, med allt vad det innebär eller är det ett “social event” ? För mig är det en tävlingsverksamhet och i alla tävlingsverksamheter finns det regler som innebär både möjligheter och begränsningar. I ditt exempel med Expressen finns det en regel som säger att man får vara max 4 personer ombord. Det innebär i dom allra flesta fall, att om du skall kappsegla med en Expess och ha chans att vinna så skall du vara 4 personer. Om du inte får ihop 4 personer så har du två val : stanna hemma och kanske missa en fin dag på sjön med trevlig gemenskap, det roliga eftersnacket etc, eller ställ upp med 2 personer och inse att du inte kommer att vinna, men väl uppleva allt det du missar om du väljer att stanna hemma. Värdera i så fall din prestation utifrån de förutsättningar du har, men lev inte i villfarelsen att bara för att man kommer till start så skall man ha chans att vinna.

    För hur långt skall man gå ? Ett SRS för dom som inte har råd att köpa nya segel ? Ett för dom som inte orkar hänga ? Ett för dom utan kompass ?

    Visst, LYS är tänkt för breddsegling. Men det är ju ändå tävling !

    mvh

    /N

    Reply

  41. Patrik
    Feb 12, 2009 @ 19:09

    Som sagt tidigare Ensam -0,02 en gast -0,01 men inte på alla båtar då många små båtar skall seglas på två man i lätt vind.
    DVS. differentiering mellan olika båtar på desa tal.

    Tveksamt om annat än ensam är shorthand på vissa båtar.

    Reply

  42. f424
    Feb 12, 2009 @ 19:55

    #40)
    Här har vi helt klart olika uppfattning (och det är helt ok!).
    LYS/SRS blir per definition aldrig blir rättvist, det finns inbygda orättvisor vi aldrig kommer tillrätta med. Samma lys för hårdvind/lättvind är ett exempel. Hur rättvist är det? Ta valfri blekeskenare med lys 1,13 och en OE36 (också med 1,13). Kör ett Race med mycket kryss i 2 m/s och ett i 15 m/s…. Det är naturligtvis på förhand avgjort vem som vinner. Skall du ha rättvisa får du segla entyp (eller möjligen ORCi).

    LYS/SRS är bara på skoj, men vi bör ickedestomindre eftersträva få det så rättvist som möjligt, då kommer också fler att vilja vara med i längden. Naturligtvis skall vi inte ha avdrag för ditten och datten, men en shorthandedanpassning (vilket inte är rocket-science) hade gagnat deltagarantalet, och det tycker jag står i första rummet.

    Ps. Vari består katastrofen att gubbarna med 4 man i expressen skulle få stryk av shorthanded-gänget? De “kan ju värdera sin prestation utifrån de förutsättningar de har” dvs jämföra sig med de andra som seglar fully-crewed. Som bonus kan de också snegla på killarna (eller tjejerna) som seglade shorthanded, och glädjas över de överhuvudtaget kom till start:)
    //Niklas S

    Reply

  43. Erik B
    Feb 13, 2009 @ 07:42

    Hobie FX One har två olika LYS/SRS-tal beroende om man seglar ensam (1,71) eller på två (1,61). Samma behandling finns på Taipan 4.9 som åker ner från 1,74 till 1,66 om man tar ombord en gast! Det borde kunna fungera som prejudikat för Shorthandedreducering även på kölbåtar ;-)

    Reply

  44. Februari 2009 | wrap up | blur
    Mar 3, 2009 @ 17:59

    […] Shorthanded SRS – 43 kommentarer […]

    Reply

  45. Stor möteshelg | blur
    Mar 20, 2009 @ 11:25

    […] kanske borde fråga seglarna i stället för att göra en körning på några IMS-mätbrev? När jag kollade så tyckte 76% av seglarna att det var en bra idé. Så jag tycker definitivt SSF måste titta på frågan ur ett större […]

    Reply

  46. Mitt Emellan Mats
    Apr 21, 2009 @ 19:57

    varför krångla till allting ?
    LYS/SRS rekommenderar starkt att båtar som anmäler sig till tävling utan spinn/genn seglar i EGEN KLASS !
    sålunda kan man ju göra med shorthand, dvs de seglar i EGEN KLASS !
    tänk er följade lilla scen på en brygga en junikväll:
    Store Sture: jaha Lasse du skall segla korthand med expressen..
    Lille Lasse: jo, har fixat lite så allt skall vara lätt att sätt för spinn och så får vi ju använda autopilot också.
    Store Sture: det är för jävligt att man inte får SRS tal för korthand, med min båt på 35 fot så är det svårt att hantera en spinn på två och tungt att vincha genua…
    Lille Lasse: ja men segla i vanliga klassen då med dina kompisar..
    Store Sture: ja, men dom är ju så upptagna att det är svårt att få ihop en besättning..
    Lille Lasse: ja men byt till en mindre båt då ?
    Store Sture: du fattar ju ingenting, jag behöver en stor båt, för jag semsterseglar ju hela sommaren med familj och vänner !
    Lille Lasse: så det blir ingen tävling för dig ikväll ?
    Store Sture: nej som du väl begriper…
    Lille Lasse: va bra min gast ringde just, han fick förhinder, var visst något som hans hustru ville få gjort, så då kan du ju segla med mig på expressen ?
    Store Sture: Nej får jag inte kappsegla med min båt så får det vara !

    Reply

  47. Peter Gustafsson
    Apr 21, 2009 @ 20:44

    Ja tänk…

    och sedan satt folk i sittbrunnarna på sina fina nya båtar och beskådade Expressen, en gul IF och en välhållen Maxi 95 som seglade sin onsdagsegling i en avtagande kvällsbris. Precis som de hade gjort de senaste 20 åren.

    Visst var det roligare förr när det var 35 båtar. Men folk fick väl skylla sig själva om de hade stora genuor och spinnakrar i sina SRS-mätbrev. Och hade köpt för stora båtar.

    Det viktigaste var ju att det var rättvist. Inte att man var många. Eller att man hade kul. Eller provade nåt nytt. Utan att det var som det alltid hade varit.

    Reply

  48. PelleL
    Apr 22, 2009 @ 09:42

    Ja varför krångla till allting……det finns inget som förbjuder någon att vara med och segla. Man får faktiskt lov att vara med även med kort besättning och man kan låta bli att hissa spinnakern om man inte vill ;-)

    Reply

  49. Martin
    Apr 22, 2009 @ 15:35

    Jag kommer ihåg en gubbe i Hjuvik som brukade segla sin Maxi 77 med sin Labrador ombord som enda gast.
    Det kanske inte gick så bra och spinnakern kom inte upp så ofta men han deltog.
    Idag har dom flesta större båtar och ingen seglar onsdags seglingar längre, start tribunen är full av seglarföräldrar som dricker kaffe och tittar på sina barn.
    Den fina X-båten seglas 2 veckor på semestern, hur blev det så här?
    Det är inte pengar som saknas, kanske är det tid och viljan.

    Reply

  50. Mikael Vesala
    Apr 22, 2009 @ 16:59

    Jag tror ganska många sällankappseglare drar sig för att delta pga. prestigeförlusten det innebär om det inte går så bra.
    Och det är inte så konstigt, för i vilken media man än läser om kappsegling så ska det vara så in i bänken seriöst. Den som inte satsar för att vinna räknas inte, Den som inte dömer ut sig själv efter ett “misslyckande” ses inte som seriös! Trist.
    Sitter det så längt inne att säga som det är om man inte vinner, att det var en kul segling, vi gorde så gott vi kunde, men denna gången räckte det inte längre. Svårt?
    Var inne på GKSS sida ock tittade, och blev snarast avskräckt, kände mig inte precis som att jag tillhörde målgruppen precis.
    Elittänket genomsyrar hela upplägget och där kan vi snacka om att
    loosers inte göre sig besvär. Fast det kanske är mest elit de satsar på?
    Har ni tänkt på att var enda gång någon av oss dömer ut någon eller sig själv för en dålig prestation så blir steget för nybörjaren att delta i kappsegling en aning mindre lockande?

    Reply

  51. Patrik
    Apr 22, 2009 @ 20:24

    Till att börja med vill jag säga att jag tycker det gjorts ett bra jobb med att börja göra om LYS/SRS systemet, all heder till de som lagt ideel tid på detta.
    Nästa naturliga steg är att 2010 då alla kommer att ha ett mätbrev/certifikat så får man speca ett extra shorthand setup på sin båt där segelsättning och antal besättning finns angivet.
    606& CB66 seglaren kommer då inte att få shorthand godkännt av SRS kommitten annat än med 1pers. ombord medans X99en skall vara 2 ombord & lämpligen 3 ombord på Luffe 54an medans VOR60 får vara 4 ombord för att tillgodogöra sig ett shorthand SRStal.

    Detta är ett förslag för att få ut fler båtar på banorna och därigenom göra det roligare för alla som deltager, dvs. att ha liten besättning för dagen skall inte längre vara orsak till att inte deltaga.
    den empatin för de som har svårt/inte orkar jaga besättning kan vi kosta på oss.

    Reply

    • Patrik
      Mar 15, 2010 @ 20:35

      Jag var tydligen på rätt spår…:-)

      Reply

  52. Pär Bäck
    Apr 23, 2009 @ 10:42

    I SSVÄ i Uddevalla har vi under förra året försökt med att ge Shorthand avdrag för de båtar som kom med lite besättning. Resultat blev att vi fick ut några båtar till till vår onsdagsegling. Dessa hade till och med segel som hade sett sina bättre dagar. Men de om bord är seglingsfanatiker och gillar att segla. Nu fick man helt plötsligt möjlighet att segla till ett lite bättre handikapp än tidigare. Detta var inte så populärt bland vissa av båtarna som körde med full besättning. Men denna reaktion förstår jag inte sattsar man på EM i Marstarnd och är rädd för att få stryck av en Cumulus eller en Trio med för visso svarat segel (Dock av mögel) så behöver man någ allt motstånd man kan få.
    Men jag är helt övertygad att ett system där man kan få lite handikapp med shorthands besättning så lockar det fler seglare. För dessa som tar sin båt för att det är skoj lockar ut andra som inte kanske tidigare vågar att delta då de ser de sammtränade båtarna köra. Detta är ett sätt att göra seglingen mer populär igen och jag är övertygad om att detta gör att vi ser fler som sattsar på en fullbeättning och driva båten på max.
    Hoppas att ansvariga för SRS tar denna diskution som en input på att göra systemet ändå bättre och hjälper oss att få till fler båtar på havet. Det måste ju vara målet med SRS.

    /Pär

    Reply

  53. Krister
    Apr 23, 2009 @ 20:46

    2 mans besättning på båtar med deplacement 4t kan ju få 0,02 i avdrag + brev med fock skulle ge 0,03.

    Dessa båtar som väger 4 t o mer tappar ganska mycket i fart på en kryssbog jämnfört med 8 man på railen….så fartminskningen är ju mer procentuell än detta avdrag. På länsen kan man flytta vikten framåt och upp med häcken vilket ger oxå fartökning….

    Vore kanon om SRS gav möjlighet att ha ett separat mätbrev för shorthand. Det är roligast och då skulle vi segla fler race och De som i vanliga fall seglar med oss kunde göra likadant.
    Det skulle ge en ökning av deltagande båtar på banan oxå.

    De som gnäller över orättvisa o liknande bör ju segla ORCi eller IRC?

    Men fram med förslag som ger oss fler båtar på linjen.

    Reply

  54. Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
    Jan 5, 2010 @ 12:15

    […] (63)Sweet… Elliot 770 (62)First 35 | first look (61)Roligast på Blocket? (56)Ägarmöten (54)Shorthanded SRS (53)Tjörn Runt 2009 | filmen (53)Göteborg Offshore Race | slutseglat? (53)Ottosson till North Sails […]

    Reply

  55. Nyheter inom shorthandedsegling | BLUR
    Mar 15, 2010 @ 15:40

    […] ju i IRC, och har tidigare debatterats i samband med mitt inlägg för drygt ett år sedan om just Shorthanded SRS. Officiell info kommer i […]

    Reply

  56. Magnus
    Mar 16, 2010 @ 21:52

    Bättre sent än aldrig, kompletterande förslag från:
    http://www.sfbayalerion.org/
    “10. Crew Positions
    Unless actively engaged in working the yacht, all persons aboard the yacht must be seated completely in the cockpit, except that the person steering or one other person may sit outside the cockpit coaming but only if that person’s lower legs (below the knee) are inside the cockpit.”

    Reply

  57. Nobbe
    Mar 17, 2010 @ 08:22

    Visst det är ju bra med shorthandklass för de som redan kappseglar, dom kanske tar ut ett/två mätbrev. Men så länge krav på mätbrev finns kvar på alla så blir det ett hinder för de som skulle kunna tänkas “spontankappsegla” ett par kappseglingar per år oavsett shorthand eller inte. Det är egentligen två spår. Hur blir det roligare för de som redan kappseglar? Hur får vi ut fler nya på kappseglingar? I den sistnämnda kat handlar det om att ta bort hinder så långt det går och inte tvärtom :)

    Reply

  58. MiniMe
    Mar 17, 2010 @ 11:26

    Det är rätt vanligt att ta upp frågan om mätbrev som ett hinder för att utöka deltagandet på kappseglingar. Tittar man runt i världen kan man dock ser att det är troligen inte så. Nationer med höga krav eller andra tröskel har bra kappseglingsaktiviteter jämfört med länder där det är enkelt. Det kan även vara andra begränsningar som det finns på bla. Bodensee som gör att kappseglingsaktivitet ökar. Det är en paradox men kanske ändå inte när hinder och högre tröskel leder till ökat aktivitet. Nu vill jag inte säga att vi ska försvårar men troligen borde vi börja tänka i andra banor göra segling mer intressant än enkelt. Fler kapseglare leder till ökat intresse även hos de som inte är lika intresserade ännu.

    Jag vill påstår att det ge större antal deltagare på våra kappseglingar när vi fokusera på de som vill kappsegla och för all del på den yngre generationen.

    Reply

    • Patrik
      Mar 17, 2010 @ 17:41

      Could not agree with you more !
      Titta bara på Norge som ligger nära och har samma grundförutsättningar.
      Får du bara göra det lilla jobbet med att speca ner hur du bestyckar din båt så skapar det genast ett engagemang som istället gör att du tagit klivet till att istället intressera dig och därför kappsegla mer.

      Reply

    • Nobbe
      Mar 17, 2010 @ 21:46

      Ok nu förstår jag varför SSF valt att inför mätbrevskrav, man ska få fler att börja kappsegla :) sorry men det köper jag inte, även om vi som redan kappseglar ser positivt på att man har koll på sin båt – vad är det för fel på en protest om man misstänker nåt, kan man ju undra?
      Ett exempel; Bosse som kappseglar 1-2 g/år och gjort det senaste 10 åren anmäler sig till ÖN Runt på morgonen strax innan skepparmötet. Bosse som inte läst Blur och SSF tävlingsreglemente har naturligtvis inte koll på att det krävs mätbrev. -Ok Bosse, nu är det så här att du får inte starta i år, din båt är inte ok utan mätbrev säger man i tävlingsledningen. Skaffa brev och mäta segel och det kanske tom kostar det en slant, det blir krångligt. Då tror jag hellre Bosse köper en ny grill och hakar på SXK’s grillkvällar istället för att kappsegla.
      Den som lever får se – Jag hoppas jag har fel :)

      Reply

      • MiniMe
        Mar 18, 2010 @ 12:03

        Tobbe, din tolkning får du stå för själv.
        Det jag sade är att en viss tröskel behöver inte leda till minskat kappsegling i allmänhet.

        Norge har mätbrevskrav och har infört även en form av licenskrav på seglare/besättning, på Bodensee är det svårt att få båtplats vilket leder till att många delar på båt/båtplats, Australien har så vitt jag vet licenskrav på alla ombord för att få kappsegla. Det är inte speciellt faktorer som underlätta men kappseglingsaktivitet är högt. Samtidigt har bla. Tyskland i allmänhet problem med minskat kappseglingsintressen. Yardsticksystemet är på liknande sätt som SRS, enkelt och allmän tillgängligt. Man kan spekulera i vad det beror på….

        Man behöver inte lägger in trösklar bara för att försvåra men jag menar man behöver inte heller vara rädd för det om man kan skapa något som efterfrågas av de som faktiskt håller på med och på så sätt håller de kvar på våra kappseglingsbanor.

        Vad är det som gör att vi som håller på med kappsegla? Och än viktigare är frågan varför seglare lägger av med kappseglandet.
        Effekten blir faktsikt större om en aktiv kappseglare lägger av som deltar på ett antal seglingar än om Bosse som kommer vart annat år uteblir.

        OBS! Det är mina personliga åsikter och har inget med SSF att göra.

        Reply

        • F424
          Mar 18, 2010 @ 12:20

          Jag är för införandet av mätbrev då det höjer rättvisan ett litet snäpp. Det viktiga tror jag är att det är riktigt enkelt för båtägaren att få fatt i och att det inte kosta multum. Att man kan ansöka om det på nätet, att det finns en övertydlig kokbok om vad man skall fylla i för uppgifter, hur det skall mätas upp och vart man vänder sig med, gärna, dumma frågor.
          Viktigt också att man kan förnya mätbrevet år från år om inga förändringar gjorts utan att detta blir bökigt och att det kosta för mycket pengar.

          “Bosse” måste kunna få talat om för sig att, – “se här, så här enkelt och billigt är det”.
          //Niklas S

          Reply

          • Erik Barkefors
            Mar 18, 2010 @ 12:44

            Kanske kan klubbarna bli “ombud” för mätbreven och vara uppkopplade för att hjälpa efteranmälningar att få fram ett mätbrev? Klubben kan då a in avgiften och förmedla den till SSF. Förutsätter någon form av garanti för att klubben förmedlar även avgiften så inte båtägaren står senare utan giltigt (men betalt) mätbrev…

  59. PelleL
    Mar 18, 2010 @ 13:36

    Bara för att förtydliga vad som gäller i ÅR (2010).

    För STANDARDBÅTAR och KLASSBÅTAR dvs de som står i tabellen är allt som vanligt dvs. något mätbrev eller certifikat krävs inte. När IT-lösningen för certifikat blir färdig (nä jag vet inte när) kommer de som vill kunna testa den och ta ut certifikat gratis för att se vad det är. Certifikatet kommer att vara ett “standardmätbrev” som sammanfattar mått och tillåten och obligatorisk utrustning. Ambitionen är att certifikatet skall bli obligatoriskt för standardbåtar och klassbåtar nästa år men då måste IT-lösningen för att generera och betala certifikaten vara idiotsäker. Eftersom certifikatet blir automatgenererat kommer kostnaden att bli låg men det är fråga för kommande år.

    För MÄTBREVSBÅTAR dvs alla som inte står i SRS-tabellen är det också precis som vanligt. De som har haft mätbrev förut kommer att få en fråga om de vill förnya mätbrevet och nya båtar söker mätbrev på SSF’s hemsida precis som vanligt (den funktionen är frustrerande nog inte heller klar men den kommer att bli klar mycket snart)

    Vad som är nytt är att alla kommer att kunna ansöka om “shorthandedkonfiguration” i mätbrev. Det är alltså en annan segelkonfiguration än standard som får endast får användas för kappsegling i “shorthandedklass”(dvs. max 2 i besättningen). Det är alltså inte fråga om någon kompensation för att man är just shorthanded utan bara en möjlighet att segla med andra segel i “shorthandedklass”.
    För mätbrevsbåtarna kommer det att bli en extra ruta i mätbrevet med denna konfiguration så det blir bara ett dokument att hålla reda på. Standardbåtar och klassbåtar som vill utnyttja shorthandedkonfiguration “blir” mätbrevsbåtar med standardmått i det vanliga mätbrevet och angivna shorthandedsegel i den rutan.
    Vill man inte utnyttja möjligheten till shorthandedkonfiguration finns det givetvis inget krav att göra det utan det går bra att segla både vanliga race och shorthanded med sina vanliga segel.

    Pelle Lindell
    SSF TK

    Reply

    • F424
      Mar 18, 2010 @ 14:42

      All cred till SSF/TK som med ideella krafter är på väg att göra detta riktigt bra!
      //Niklas S

      Reply

  60. MiniMe
    Apr 8, 2010 @ 16:45

    Hej, jag tänker bara påpeka att möjlighet till alternativ “shorthanded”-konfiguration måste triggas av arrangören. Om det inte är angivet i inbjudan/seglingsföreskrifterna att det är tillåten så gäller standard-SRS!

    A.4.3 INBJUDAN OCH SEGLINGSFÖRESKRIFTER
    Inbjudan och Seglingsföreskrifter kan ange:

    d) att vid kappsegling i särskild SRS-klass för båtar med högst två personers besättning får en
    båt kappsegla med alternativ segelkonfiguration i enlighet med A.6g).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.