Skip to content

8 Comments

  1. Erik B
    Mar 3, 2009 @ 09:10

    Elaine Bunting skriver:
    These events have formed a realm that is run by professional men for professional men. Women and amateur adventurers have no place and are not really welcome. The narrative is highly technical and the reports are matey and macho.

    Det kanske är en del av svaret. För att starta i Vendée Globe måste du prata dig till en plats/sponsor. Redan innan start har du vant dig vid att berätta vad du gör och ska göra.

    Nissarna ombord på en VO70 är handplockade av en skeppare/projektledare. De behöver inte längre prata för sig – och hinner inte heller. De ägnar all ledig tid åt sitt ansvarsområde eftersom de vet att de åker ut om “deras” prylar går sönder.

    Sponsorerna är inte speciellt intresserade av att förmedla information till vanligt folk – de är fullt upptagna med att arrangera B2B-parties i hamnarna.

    Priset för mediarättigheterna är så högt att det blir ointressant för svensk media att följa VOR trots att två svenska företag, Volvo och Ericson är inblandade…

    Själv har jag tappat intresset för både VOR och AC men följer Vendée Globe flera gånger per dag! Jag stämmer då in på Elaine Buntings tes – jag är inte professional…

    Reply

  2. M
    Mar 3, 2009 @ 10:20

    Intressant och insiktsfullt omvad/hur som skapar uppmärksamhet och intresse från en bredare allmänhet och seglingspublik.

    men

    “This an elite, as iron-clad as any in the past. To pass through the gateway you have to know someone within.”

    Är nog inte en riktig beskrivning. Seglarna där är väl mer än dem i Vendee Globe valda på baserat på kompetens, arbetskapacitet etc. Med andra ord där är det inte vem du känner utan vad du kan. Annars skulle dessa båtar inte vara fullastade av hårt arbetande mediaskygga män från NZL.

    Båtarna och tävlingar som AC och VOR passar illa för tjejer (och dem utan bakgrund och specific teknisk kompetens kan man tillägga).

    M

    Reply

  3. Björn N
    Mar 3, 2009 @ 10:37

    För min del tycker jag att AC, VOR och Vendée Globe alla ligger ganska långt ifrån min verklighet. AC kan hända spelar i en egen liga med rättstvister och annat som kanske inte känns som om det hör hemma i sportsammanhang. Men på det hela taget känns det inte som om något av dessa event någonsin kommer att bli en “folksport”. Det är inte bara priset på media-rättigheterna, utan bredden på publiken som saknas. Dessutom är t.ex. TV-reportage från segling grymt långsamma och dåliga jämfört med t.ex. fotboll eller annan sport som media är vana att följa. (Och har en större budget för.)

    Till och med jag som är intresserad av segling tycker att inslag om segling kan vara långsamma och tråkiga på TV. Lååånga intervjuer, mycket snack och avsaknad av grafik och bilder. Ofta dessutom förklarat och/eller kommenterat på en så grundläggande nivå att det blir ointressant för någon som är det minsta kunnig inom området. Alternativt använder man bara de coola bilderna och klipper ihop dem till en kavalkad och tittaren får ingen känsla för själva tävlingsmomentet, nerven i sporten.

    Reply

  4. Björn S
    Mar 3, 2009 @ 12:02

    Jag håller med Björn om tv sändningarna från VOR däremot tycker jag att sändningarna från AC varit mycket roligare att titta på i och med att de utnyttjat möjligheterna med grafiken.
    Det ligger väl iofs i sakens natur att seglingar om 60-90 minuter blir mer spännande att titta på live än seglingar som tar flera veckor att segla.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2009 @ 07:04

    Elaine verkar ha fått lite feedback på sitt inlägg:

    Yacht racing: dead or alive?
    Elaine Bunting’s blog
    Web log entry dated 5 March 2009

    In all the years I’ve worked at Yachting World (I joined around the time Moses was hidden in the bullrushes), I have never had such a big response to anything I’ve written as I did to my blog about elitsm in ocean racing and the boys’ club that dominates its ranks – if not its audience.

    This seems to have struck a chord, as the emails were nearly all broadly in agreement. Some of you disagreed with specific points, though, and had interesting comments.

    There were a few variations of the remark that ‘sports sometimes progress out of the reach of women – size matters’. But my answer to that is twofold. First, what do we regard as progress? Should that be judged on the basis of speed?

    If so, consider that Ellen MacArthur alone broke the non-stop round the world record in a boat far faster than the VO70s, yet no women are competing in the Volvo Ocean Race.

    If speed were the most important criterion this race would be sailed in maxi multihulls. But then the boys’ club would be diluted by Frenchmen…

    I was interested in the assumption of another respondent, John Pahl, that ‘there does seem to be an appetite for sport viewers to see the highest level of competition’. While in general I would agree, sailing is not a pure sport and can never sell to a mass audience as such.

    There’s no point in comparing ocean racing to rugby or football. Ocean racing is too technical and distant to be followed in the same way – it would cheaper to phone round everyone interested in weather tactics and true wind angles, never mind percentages of polars, J2s, A3s and Code 0s, than publish something for them to read.

    Ocean racing is most popular when it can be seen as a heroic feat with an uncertain outcome and more than a frisson of mortal danger. It has more in common with a polar expedition than a football match. It is competitive, sure, but beyond that is the larger achievement of human fortitude and ingenuity pitted against the unimaginable and indifferent might of Nature.

    We know sailing sells better as a gladiatorial contest than a technical sporting feat. How? Well here’s one telling example.

    From the 125,000 copies of yachting magazines our group sells every month, what percentage of readers do you think are ‘very interested’ in racing?

    Would it be 20% maybe?

    Perhaps just 10%?

    Actually it’s neither of these. Reader surveys have been amazingly consistent over the last 20 years, and the answer has always been roughly the same: the percentage of readers who are ‘very interested’ in sports report-style racing coverage is 4%.

    So if the most passionate sailing audience, who shell out £4 or more a month to read about it, aren’t interested, what on earth makes anyone think there is a vast, untapped audience to be found among people who don’t sail?

    The thing that so many sailing events organisers do not, and will not understand is people are always, invariably, much more richly fascinating than boats. And those sailors who have the skills and abilities to communicate the experience in the most interesting or visceral way will always have a bigger audience.

    They may be men, they may be women, they may be French. They may be first; they may never even finish. Remember Jean Le Cam’s rescue? That got the biggest web viewing figures of the entire Vendée Globe race.

    So you see, from a wider media perspective, it’s not about the ultimate performance. It’s not even merely about winning.

    Reply

  6. Erik B
    Mar 6, 2009 @ 08:25

    Vi får hoppas att Elaines 4% beror på vilka tidningar som ingår i YBW-gruppen (Motor Boat and Yachting | Motor Boats Monthly | Practical Boat Owner | Classic Boat | Yachting Monthly | Yachting World). De säljer tydligen 125.000 ex av dessa (är de månadstidningar allihop?) men bara några riktar sig till kappseglingsintresserade människor.

    Om man plockade ut varifrån de 4% kommer så gissar jag att YM och YW är klart överrepresenterade…

    Men visst har hon rätt i att kappsegling är en liten sport totalt sett. Ett enkelt sätt är väl att börja i Frankrike och försöka lista ut hur de får 300.000 betalande besökare till VG-starten och hela bukten full av båtar i februari vid målgången!

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2009 @ 09:44

    Erik, 4% tycker jag låter rimligt. Av de som läser blur.se tror jag inte heller att många är “mycket intresserade” av “idrottsreferat från kappseglingar” (förutom de där man är med själv).

    Intresset kring havskappsegling ligger på många andra plan: båtarna, tekniken, hight-tech, prestandan, rekorden äventyret, kampen mot elementen, sömnbristen, maten, saker som går sönder, människorna bakom, gruppdynamiken, intrigerna, konflikterna, osv, osv…

    Samma sak med matchracing i Marstrand eller Lysekil. Väldigt få av åskådarna är där för det rent sportsliga. Och det har ju arrangörerna fattat och därför är de framgångsrika.

    Eller OS-segling. Man sitter ju inte och ser medaljracet i 49:er om och om igen för att det var sportsligt bäst. Snarare tvärt om.

    Som Eleine säger:

    from a wider media perspective, it’s not about the ultimate performance. It’s not even merely about winning.

    Reply

  8. P
    Mar 6, 2009 @ 10:08

    …..Väldigt få av åskådarna är där för det rent sportsliga

    men på något sätt så fordras det ändå att det finns ett tävlingsmoment involverat för att det skall vara intressant tror jag, är det inte så?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.