Close
Skip to content

7 Comments

  1. Stefan
    Mar 6, 2009 @ 12:47

    Vad en massa gubbar.

    Från en gubbe.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2009 @ 13:12

    Lite tankar från Mårten Blixt: http://606-sm.se/blogg/?p=180

    • Några klubbar i Stockholm måste ändra på stadgarna och prioritera kappseglande båtar. Viktigare att få igång nuvarande anläggningar än att finna nya.
    • Man måste gå ihop lokalt i mindre regioner och börja segla en kölbåt/jolle och göra detta från en existerande klubb som har intresse för aktiv verksamhet. För att få igång detta måste man hitta eldsjälar som driver verksamheten lokalt i klubben
    • Man måste starta en gemensam hemsida/blogg där man kan få information om kappsegling i regionen. Där man får information geografisk utbredning på entypsegling och vad som händer. En blogg där fler klassförbund/klubbar skriver om det som händer i närområdet.
    • Viktigt att segling skapar stor gemenskap inom gruppen.
    • Det är viktigt att få nya seglare in i sin verksamhet hela tiden. Stoppar man flödet av nya seglare i en verksamhet kommer den självdö.

    Reply

  3. Pelle N
    Mar 6, 2009 @ 13:57

    En fördel vi haft i S606K är att vi inte har någon historia, inga anläggningar, klubbholmar osv. Själva tisdagsseglingarna är kärnan, kryddat med ett (öppet internationellt) KM på höstkanten. De som ansluter sig vill verkligen vara med och segla. Aktiviteten i centrum, inte anläggningen.

    Och det är väldigt kul med alla trevliga och duktiga tjejer som är med. Och fler tjejer lär vara på gång att ansluta så i år vi är nog ca 50/50.

    Reply

  4. Sven
    Mar 6, 2009 @ 14:17

    Det är helt uppenbart att det år något som inte funkar ochu att något måste göras. Spretig disksusion, ja visst, men det var ju första mötet. Det viktiga var ju att någon lyssnar och fångar upp spretigheten så att den kan fokuseras/struktureras.

    Över 100 segelsällskap/båtklubbar, 1000-tals km “ledig kust” och större tillgång till seglingsbara vatten torde inte finnas någonstans i världen än just i Stockholm. Det är detta som är problemet.

    Våra fantastiska förutsättningar sprider ut kappseglarna. Vi får/måste nog acceptera att båtklubbarna numera tillhör fritidseglarna och den utvecklingen har mycket annat gått med sig.

    Motsättningar finns inte, bara förädningar och brist på anpassning och dialog. Med snäva bilder hur något ska vara, och hur det var förr leder till fortsatt “sektbeteende”, typ vi som seglar Cumulus eller vi som seglar gamla ädla båttyper.

    Fokus på att kappsegling ska vara kul, bort från intern konkurrens i för många klasser, med fokus och koncentration lockas fler till segelsporten. Utspridning och uppdelning leder till autism i vassvikarna, ingen direkt sexapeal.

    LYS var nere för räkning, och KSSS tog upp systemet (när de blev så illa tvugna) och vips för LYS ånyo en lysande tillvaro med lite utsikter. Det är lika med all övrig kappsegling, det är först när det nästa inte kan bli sämre som det kommer lite kreativitet och förändring.

    Stockholm seglar förbund har tagit tag i en viktig fråga, men belastas tyvärr av gamla uppfattningar från förr, dvs från den tiden allt kom “von oben” och föreningar liksom idrott skulle topp- och centralsstyras. Nu har kappseglingen sakta men säkert styrt ner sig i träsket och kan kanske lyfta därifrån. Den nya centralstyrningen finns hos våra båtklubbar som noga bevakar sina “parkeringar”.

    Hur svårt kan det vara, probleminsikten finns och Stockholm har följande självklara seglingscenta, från norr till Söder:
    1. Stora Värtan, LYS etc
    2. Lilla Värtan/Islingeviken 606
    3. Askrikefjärden, F18
    4. Brunnsviken/Ekhagen, Safirer
    5. Hundudden, bl.a. Folkkbåtar, samt kanotklubben FKI
    6. Baggen, KSSS, 2.4or, expresser, J80 etc
    7. Fjåset. Laser
    8. SSS/Rasta, N Björköfjärden, allt möjligt
    9. Sandhamn…
    10. Nynäs, bankappsegling på havet, inkl Haninge Jolleseglare

    Det är bara att bestämma sig, vilka klasser ska koncentreras var
    och vilka uppställningsplatser behövs, liksom vilka båtklubbar behöver övertalas/”tas över”.
    Olika klasser behöver olika förutsättningar.
    Vad avser LYS behövs 5 – 10 centra, eftersom det företrädesvis är kölbåtar, då gäller det att “seglingscentrat” (som alltid ligger på vattnet), så att LYS-seglaren kan ta sig dit på aftonkvisten på max 15 min så att det aldrig är under 10 – 15 båtar på en kvällssegling, sedan spelar pianot av sig själv. Koncentration.
    Ideerna och viljan finns, nu gäller det bara att verkställa.
    Det ska vara enkelt och kul. PÅ dessa grunder kan man bygga vidare, kanske tom 5 – 10 “slott” runt våra mötesplatser på vattnet.

    Sven

    Reply

  5. MA
    Mar 6, 2009 @ 16:01

    Jag tillbringade några veckor i Miami helt nyligen. Hängde en del på CRYC. En typisk amerikansk klubb med många kända seglare, bland annat svensk-amerikanen och OS-guldmedaljören Magnus Liljedahl. Jag har varit på många andra klubbar runt om i världen, mest på större internationella mästerskap. Det som många ser som lite häftigt är storleken på klubbarna, bar, restaurang, pool, osv. Det som jag noterat är att dessa klubbar är som vilka “golf&country clubs” som helst. De flesta besökare har ingen som helst aning om vad kappsegling är, men de har oftast en större motoryacht i marinan. Klubbarna drivs som företag med enorma inträdessummor och höga medlemsavgifter. Det närmaste vi har i Sverige är väl GKSS som har en restaurang och ett kansli?

    Som seglare är jag faktiskt mest intresserad av bra arrangemang, skit samma om det finns ett häftigt klubbhus eller ej. Självklart är det viktigt att ha kul och skapa en social gemenskap på land, men det kräver oftast en egen klubblokal som skall underhållas, flytbryggor som skall tas upp, ja en hel del pyssel som drar mycket energi från medlemmarna. Jag tror på idéen med olika “kluster” där man försöker organsiera bra kappseglingar i närområdet. En lokal serie där man gör upp om slutsegern på sensommaren – och en jäkla trevlig fest! Om det sedan är LYS eller entyp spelar egentligen ingen roll. Och man skall inte behöva transportera sig i 20 timmar för att segla ett enskilt race!

    Reply

  6. Tommi
    Mar 7, 2009 @ 16:09

    En del av framgången är att kunna knyta ihop det man genomför. I vår klubb (Strängnäs segelsällskap) har vi inte speciellt många sociala aktiviteter i samband med seglingarna, och båtarna ligger utspridda i hela stan. Följande faktorer tror jag dock bidrar till att vi ligger mellan 8-16 båtar på LYS-seglingarna på onsdagkvällarna:

    1. Närhet till banan, alla har bryggplats inom 3-20 minuters segling från start.
    2. Snabb resultatrapportering (oftast inom 2 timmar) via hemsidan sedan 1999.
    3. Banläggare via arbetsplikt, hellre skapliga banor med brister än perfekta banor där starten aldrig kommer igång.
    4. Respekt för kappseglingsreglerna utan att man behöver skälla ut varandra skapar en avslappnad och skön stämning.
    5. Segla hellre än bra. Många skeppare tar gärna med grannar, arbetskamrater eller ungarna om de ordinarie “proffsgastarna” inte kan delta.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Apr 3, 2009 @ 09:46

    Hur främjar vi kappseglingen i Stockholmsregionen?
    Rapport från ett seminarium på Allt för sjön, torsdag den 5 mars 2009

    Hej!

    Stort tack för din medverkan under seminariet “Hur främjar vi kappseglingen i Stockholmsregionen?” på Allt för sjön den 5 mars! Vi har sammanfattat den livliga och inspirerande diskussionen i en rapport som vi här bifogar.

    Diskussionen blev en fin utgångspunkt för StSF:s fortsatta arbete för frågan. Vid vårt extra styrelsemöte den 10 mars beslutades bl a att

    * Ta fram en nulägesanalys gällande kappseglingen i Stockholm
    * Inventera och starta upp ett eller flera möjliga “seglingscentra”
    * Utreda möjligheterna att påverka beslutsfattare/stadsplanerare
    * Ta fram en struktur för erfarenhetsutbyte/samarbete (via webben och en praktisk “manual”)

    Vi har också förbättrat vår hemsida i enlighet med de önskemål som framkom under seminariet och vi kommer även att använda nya funktioner som vi kommer att få via SSF under våren. En ny rubrik Seglingscentra finns redan nu på http://www.stsf.se och där kommer vi successivt att bygga upp information om varje seglingscentra.

    StSF:s önskemål är att involvera så många som möjligt i denna viktiga fråga! Vi hoppas därför på stort engagemang från såväl enskilda kappseglare som medlemsklubbar och lokala klassförbund. Detta utskick till er som deltog under seminariet är ett första steg för att skapa en dialog och diskussion i frågan.

    Har ni synpunkter, tankar, idéer, förslag, åsikter om rapporten eller något annat, smått som stort, som på något sätt rör huvudfrågan “Hur främjar vi kappseglingen i Stockholmsregionen” – dra er inte för att kontakta oss via seglingscentra@stsf.se. Skicka gärna budkaveln vidare till alla andra som ni tror kan vara intresserade! Och tipsa oss gärna om personer som ni anser att vi bör skicka rapporten till.

    Vi ser fram emot gott samarbete och en ny, härlig kappseglingssäsong!

    // Charlotte Sommarin, Peter Witt, Thomas Wrande

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.