J/95 | broschyr
Nu finns det en ny broschyr på J/95. Jag kan inte bestämma mig för om den är cool eller inte. Men visst är det praktiskt att bara sticka 92 centimeter?
9.51 x 3.05 x 0.92-1.68 m
2.720 kg varav 1.110 kg i kölen
Kryssegel 41.8 m²
Nu finns det en ny broschyr på J/95. Jag kan inte bestämma mig för om den är cool eller inte. Men visst är det praktiskt att bara sticka 92 centimeter?
9.51 x 3.05 x 0.92-1.68 m
2.720 kg varav 1.110 kg i kölen
Kryssegel 41.8 m²
Glenn
Mar 10, 2009 @ 21:28
En båt med en “praktisk” kompromiss, som denna, är inte cool..
SWE54
Mar 10, 2009 @ 21:57
Varför ska det vara ratt på varenda båt för…?
Richard D.
Mar 10, 2009 @ 22:02
Den typen av köllösning är inte sweet. Praktiskt men inget när segling prioriteras. Mkt. bättre när hela kölen här fällbar eller hissbar.
Mattias
Mar 11, 2009 @ 08:40
Tycker den är för lik J80 – bara utdragen. Har liksom inga egna linjer ovan vattenlinjen.
Enig med #3 – kölen skall kommer rakt upp som på First 27.7 och Santa Cruz 37.
Einar
Mar 11, 2009 @ 09:01
Nej, det här är ju inte bra. Blir inte bra som familjebåt och inte heller bra för racing. Undrar just vem de tänkt som målgrupp? De som inte vet bättre och har för mycket pengar? ;)
Peter Gustafsson
Mar 11, 2009 @ 09:24
För en dagsseglare tycker jag i och för sig att denna lösning borde funka helt ok; man slipper få in alger och havstulpaner i ruffen (alla som vevat in kölen på en 27.7 vet att mysfaktorn faller rejält) och seglingsegenskaperna lär vara good enough.
Och ratt är ju helt fel.
Nä, i den här sizen är J/100 da shit!
Claes Nettelbladt
Mar 11, 2009 @ 09:41
Numera framlidne havskappseglaren Lennart Brunnhage lät i början av 70-talet bygga en 38-fots Laurinkoster i plast. Den var dels försedd med en mesanmast mitt i sittbrunnen och dels en köllösning mycket lik denna J/95. Efter det första Gotland Runtet tog han bort mesanmasten, som bara störde seglande och inte verkade ge nåt extra. Sen drog han upp centerbordet och plastade igen hålet. Trots det avsevärt mycket mindre djupgåendet seglade båten bättre så. Det verkade som om köl och centerbord störde varandra.
Tobbe
Mar 11, 2009 @ 09:46
Kölkonstruktionen ser ut som på en gammal Engelsk båt från 70 talet. Tror de hette/heter Vivacity. Var finns det rätande momentet i denna köl. Vad händer vid en grundstötning…upp med c-bordet i “garaget” sedan tvärstopp på 0,92 m. Varför förstöra en för övrigt ok båt med denna omoderna lösning…? Det kanske handlar om ebb och flod..?
David
Mar 11, 2009 @ 11:52
Visst, jag skulle inte springa benen av mig för denna båt, men lite orättvisa tycker jag ändå att ni är mot konstruktionen.
Visst, det är inte lika sexigt som assysvärden på ex. en VO70, men ur shorthand/cruisingperspektiv torde lösningen vara helt ok och himla smidig.
/David
krister
Mar 11, 2009 @ 15:43
Bara jag som tycker den har smal akter för 2 roder?
Nja centerbordsprincipen är jag skeptiskt till.
Bort med 300 kilo och bulbköl istället och njuta av snabb segling…
Inte sweet!
MariaA
Mar 12, 2009 @ 12:46
Jag tycker att den verkar helt OK för skärgårdssegling. De flesta “Sweet”-båtar har ju grymma djupgåenden som nog är bra vid havssegling men möjligen lite diskutabla i svenska vatten. Kan kanske vara en orsak till att många kontinentala häftiga båtar inte “slår” i Sverige? Jag skulle dock vilja förlänga bänkarna i sittbrunnen och ha en rorkult istället.
//Maria
Anders
Mar 12, 2009 @ 19:29
Det finns andra problem med 27.7ans köl lösning.
I stort sett varenda bottenkänning kräver att man svetsar hållaarna för kölen och efter några gånger på grund så får man plasta trumman för då börjar hon läcka.
Richard D.
Mar 13, 2009 @ 09:01
Fransmännen gör så fina fällbara kölar nu att man inte behöver költypen från 27.7:an som nämns ovan. Titta t.ex. på Pogo 10.50. Sprint som går vid grundstötning. Skyddar roder och drev i uppfällt läge. Ingen bottenlukt i salongen och man ser personerna tvärs över bordet.. Det är den typen som gäller. Man kan tänka sig den helt vertikala varianten på båtar för enbart kappsegling där man vare sig tänkt sig sitta vid ngt. salongsbord eller gå på grund (CB 66, Melges 32 osv.).
Peter Gustafsson
Mar 13, 2009 @ 09:24
Som sagt, “samma båt” med riktig köl, rorkult, långa sittbrunnsbänkar och förmågan att vinna regattor heter alltså J/100! Mums!!!
Stefan
Mar 13, 2009 @ 16:24
För mig som tycker att J båtar åker på tvären både mot vinden och med den så verkar detta vara ytterliggare ett steg :).
Trevlig helg
Stefan
Tobbe
Mar 13, 2009 @ 17:59
Lite mindre än ovanstående, men redan omnämnd som “mall, mentor” = Dehler 29, med originalkölen J/V ritade, 1,82 m med bly i 64 % av 100% längst ner…. Jag är lite partisk kanske.., min “nya” båt sedan sommaren 2008.
M N
Oct 19, 2011 @ 18:14
Hört att det är en J 95a som skall tävlas med runt gbg nästa säsong