IRC i Finland
Det verkar som att våra grannar i öster har kommit längre än Sverige trots ännu senare start med arbetet kring IRC. Men man har ett tydligare ägarskap av frågorna med 7 man stark IRC-kommitté inom Finska Havskappseglingsförbundet med Jyrki Järvi och Sampo Valjus ochi spetsen. Dessutom en huvudmätman som ansvar för IRC.
Man ordnar öppna IRC-mästerskap i Hangö 1-2 augusti och har en egen egen ranking med fyra tävlingar (Espoo-Hogland, Pentala, Höstseglingen samt Helsingfors-Tallin). Dessutom är hela ORCi-rankingen “double scoring” med IRC.
From: “Sampo Valjus IRC”
Sent: Friday, May 22, 2009 8:19 AM
To: mikeurwin@rorcrating.com
Cc: jenny@rorcrating.com, caroline@rorcrating.com
Subject: IRC doubled in FinlandHi Mike & co,
I’m happy to announce that we now (as Caroline certainly has noticed) have been able to more than double the number of IRC boats in Finland.
I have 28 applications (some waiting still additional data), 11 delivered and 15 in the RORC pipeline. And I hear there is still a couple of more to come.
The numbers are still a bit small, but at least the growth rate is substancial :).
One nice thing is that the Finnish IRC fleet is actually very homogenous, most boats in the 35-45 feet range, or IRC-wise TCC plus 1,00. This should keep the racing good. This is also reflected in the KSSS Gotland Runt entry list, where, if I may say, all the intresting boats are now in the IRC class.
Another nice thing in the “around 40 feet” Finnish fleet is that we apparently have still a lot of potential in the smaller boats..
One thing that seems to be popular is the possibility to race Dual Scored (ORC/IRC). The next big event will be Volvo Suursaari race, where we will have 10 + 10 yachts racing IRC or Dual Scored.
Looking forward to a bright IRC future in Finland :)
Br,
Sampo Valjus
Secretary
IRC Office Finland
Här är en inofficiell lista (från plaana) på båtar som har, eller är på gång att skaffa, IRC-cert…
Mini 6.50 – Känsäkoski
MIni 6.50 – Kotka
Hendersson 30 ”D” – Vicke Ruokolahti
Finngulf 43 ”Vivian” – Nieminen
Finngulf 43 ”Farr Out” – Timo Kotilainen
Finngulf 43 ”Viuhutar” – Juho Malmberg
Finngulf 43 – Salminen
Finngulf 46 ”Luna” – Harri Roschier
Salona 40 ”Nella” – Gustavsson
X 41 – Pekka Kauppi
X 41 – Riku Nissilä
X 34 ”Xilia” – Leif Nordström
X 35 ”XO” – Kekkonen
X 35 – Mikko Vanhala
IMX 40 – Sami Ranta
IMX 40 – Matti Ruokonen
IMX 38 – Sajaniemi
X 382 ”Elixir” – Petri Jääskeläinen
X 43 – Lauri Lundström
A 35 – Aatos kärkkäinen
A 40 ”Dondo” Rytövaara /Paasikivi
MM32 – Olof Rytövaara
½ ton ”Cresendo” – kari Lehtonen
½ ton Blues Tonistoseck
Inferno 31 ”valpuri”
Dehler 34 – Juhani Laakso
Mannerberg 34 “Sanna” – Matti Aaltio
Swan 45 ”Aurora” – Tuomas Siitonen
Swan 45 – Olkkonen
GR 42R ”Lexus” – Jani Lehti
Finnflyer 36 ”Blue Cafe”
Akilare Classe 40 – Romppanen
Arcona 370 – Kimmo Laipio
Luffe 43 – Kari Kangasniemi
Swan 40 “Barking Mad” – Jukka Hyyryläinen
Swan 40 “Fontana” – Pekka Paasikivi
Och i Estland…
A 40 RC Citroen Lauri Tammik
A 40 Merion
X 41 Priit Tammemägi
X 41 Mati Sepp
Beneteau 34.7 Debora Rodriques
Beneteau 34.7 Catarina Ye
May 23, 2009 @ 16:19
Och från 13/5 så är NorLYS “rating authority” för Norge.
May 24, 2009 @ 10:11
Finnarnas modell verkar bra. De verkar ha skapat förutsättningar för att hålla ihop gänget även om det finns religiösa på bägge sidor. Blir spännande att följa utvecklingen. Men är det snyggt av en förtroendevald att distansiera sig från vissa seglare / potentiella medlemmar genom att recensera vilka båtar i en startlista som är “intressanta”?
May 25, 2009 @ 10:03
Snyggt jobbat och ett exempel på hur det kan gå när man jobbar gemensamt istället för att gynna egenintresset. Även ett exempel på skillnaden mellan Svensk och Finsk management som jag har erfarenhet av. Medans vi i Sverige diskuterar och söker konsensus så gör Finnarna. Kanske SHF skulle gå ut med erbjudande till båtar med ORCi brev att skaffa ett IRC dito till vettigt pris och leveranstid.
Mvh
Stefan
May 25, 2009 @ 11:52
Jag är ingen “förtroendevald” men helt klart är alla båtar som söker IRC-mätbrev lika intressantta från min synvinkel :).
Lite mera på allvar, jag tror inte att IRC eller havskappsegling i allmänheten är märkvärdigt bättre organiserad i Finland jämfört med Sverige. Eller att intressest för IRC är större hos båtägarna. Det viktigaste är väl att vi har lyckats hitta några frivilliga som är beredda att jobba, att lansera ett nytt mätsystem blir lätt för mycket för dåvarande organisationen. Även om det är relativt enkelt att mäta båten i IRC, utan mätman går det helt enkelt inte. Så tack, Pekka, Cay, Olof & co!
PS. att få fram IRC-brev är särkilt lätt för alla båtar som har giltiga ORCi-brev. Man behöver bara förstagslängd & spi. tack längd, i vissa fall överhäng i för ochh akter. Och det tar vanligtvis mindre än två veckor, efter ansökan har sickats till RORC.
May 25, 2009 @ 14:45
Mycket intressant input, Sampo, tack för det! Vi hoppas på en liknande utveckling i Sverige men vi får väl se hur det blir. En utsedd ansvarig mätman och engagerade ideella krafter är helt rätt. Det har nog varit ett problem i Sverige att inte någon ansvarar för just IRC-mätning. Nu står vi i ett annat läge men det blir säkert bra till slut ändå.
Nu skall jag i alla fall sticka ut och transportsegla inför Watski 2Star Baltic som startar på onsdag. I år testar vi nog att uppdatera via Twitter och då med koden #W2SB. Kanske gör andra likadant?
May 26, 2009 @ 07:56
Lycka till Patrik själva finputsar vi inför SO. Lite märkligt att ett positivt inlägg genererar några svar medans gnäll ger mångdubbelt fler. Inte särskilt nytt i media världen vi mäniisokor har den media vi förtjänar.
Mvh
Stefan