Following the collision between Vestas 11th Hour Racing and a non-racing vessel in the final stages of the leg into Hong Kong, the organisers of the Volvo Ocean Race (VOR) commissioned an independent report into ocean racing at night in areas of high vessel traffic density – the Volvo High Traffic Density Report. The report […]
Bästa 7 minuterna på hela veckan? The 2017-18 edition of the Volvo Ocean Race changed the game in terms of how sailing is captured – and with drones on every boat, the Onboard Reporters grabbed some of the most epic and stunning footage ever seen from the most remote corners of the planet.
Här har vi den officiella filmen från Volvo Ocean Race 2017-18…
6 Comments
johan
Jun 21, 2009 @
21:22
Galet många båtar var det. Tyckte att man kom väl långt bort från all action om man placerade sig på sidan av banan. Det var vid rundningarna man skulle vart.
Jag var på norra Kanholmsfjärden och tyckte jag såg starten bra. Dock undrar jag vad det var precis söder om Kanan? Dimma eller brand? Såg helt sjukt ut på håll, bara en vägg av vit rök. Någon som vet eller var där?
Det var en dimbank. I havsbandet var det mjölkvitt hela morgonen, vi seglade på gps och försökte identifiera konturer av öar på vägen in från ytterskärgården.
Det blev verkligen en fantastisk dag på kanan! Dock irriterade jag mig på dem som seglade runt i trängseln mellan åskådarbåtarna (t.ex. den nya tiometersbåten). Jag tycker att det var direkt oansvarigt att segla runt och hävda rätt till väg i första linjen bland åskådarbåtarna.
Låg i södra delen av Kanan och såg rundningen ganska bra. Seglade sedan hem i slutet av racet. En underbar show som Volvo, Ericsson samt övriga syndikat “bjuder” på. En eloge till alla som ställer upp.
Det enda som gjorde tillställningen tråkig var det som verkade vara en inoficiell tävling om snabbaste tenderbåt tillbaka till City. Satan vad det kördes på Ingaröfjärden hem. Vi stackars seglare, fick ofrivilliga gippar mest hela tiden när det kom båtar i höga farter bara en par meter på vardera sida om en. Lagom bra reklam för Ericsson Racing Team (eller var detta ett Race det också?)
Det är gånger som detta som det blir så påtagligt att seglare och motorbåtare har så lite förståelse för varandras nyttjande av havet.
Är det för mycket begärt att en motorbåt som river upp vågor på 1 m håller avstånd från en segelbåt som färdas i 6-7 knop. Jag hinner knappast flytta mig, ej heller ställa om segel för att byta kurs. Det är bara att hålla i sig, informera alla ombord att göra dito samt se till att inget välter eller att någon får bommen i skallen.
Mange for president!
Efter målgång i andra racet behöllan han bara blåsan uppe, tog sats genom de täta publikleden, gippade stilenligt och satte kurs mot Stockholm. De som inte tidigare förstått vilket tryck det är i den här typen av båt insåg det efter den parad som sedan följde med 100-tals motorbåtar i följe. Att sedan skepparen bjuder på vink och smajl gör ju inte propagandan sämre. Hemma hos oss pratas det mycket segling nu, barnen har fått en ny idol……
Det var härligt att se det på nära håll, låg vid kryssmärket och hade väldigt bra sikt över rundningarna. Det blev bättre vid andra racet när många stuckit hem redan.
Läste på VOR:s hemsida att Rafael Edholm var på Puma under racet. Vet någon vad det var som meriterade honom för det? Jag hoppas att det inte var som tack för hans insatser för båtsverige i “Göta Kanal 2″…
johan
Jun 21, 2009 @ 21:22
Galet många båtar var det. Tyckte att man kom väl långt bort från all action om man placerade sig på sidan av banan. Det var vid rundningarna man skulle vart.
john
Jun 21, 2009 @ 23:40
Jag var på norra Kanholmsfjärden och tyckte jag såg starten bra. Dock undrar jag vad det var precis söder om Kanan? Dimma eller brand? Såg helt sjukt ut på håll, bara en vägg av vit rök. Någon som vet eller var där?
Mårten
Jun 22, 2009 @ 07:12
Det var en dimbank. I havsbandet var det mjölkvitt hela morgonen, vi seglade på gps och försökte identifiera konturer av öar på vägen in från ytterskärgården.
Det blev verkligen en fantastisk dag på kanan! Dock irriterade jag mig på dem som seglade runt i trängseln mellan åskådarbåtarna (t.ex. den nya tiometersbåten). Jag tycker att det var direkt oansvarigt att segla runt och hävda rätt till väg i första linjen bland åskådarbåtarna.
/Mårten
Bisbald
Jun 22, 2009 @ 13:29
Låg i södra delen av Kanan och såg rundningen ganska bra. Seglade sedan hem i slutet av racet. En underbar show som Volvo, Ericsson samt övriga syndikat “bjuder” på. En eloge till alla som ställer upp.
Det enda som gjorde tillställningen tråkig var det som verkade vara en inoficiell tävling om snabbaste tenderbåt tillbaka till City. Satan vad det kördes på Ingaröfjärden hem. Vi stackars seglare, fick ofrivilliga gippar mest hela tiden när det kom båtar i höga farter bara en par meter på vardera sida om en. Lagom bra reklam för Ericsson Racing Team (eller var detta ett Race det också?)
Det är gånger som detta som det blir så påtagligt att seglare och motorbåtare har så lite förståelse för varandras nyttjande av havet.
Är det för mycket begärt att en motorbåt som river upp vågor på 1 m håller avstånd från en segelbåt som färdas i 6-7 knop. Jag hinner knappast flytta mig, ej heller ställa om segel för att byta kurs. Det är bara att hålla i sig, informera alla ombord att göra dito samt se till att inget välter eller att någon får bommen i skallen.
Lars
Jun 22, 2009 @ 17:28
Mange for president!
Efter målgång i andra racet behöllan han bara blåsan uppe, tog sats genom de täta publikleden, gippade stilenligt och satte kurs mot Stockholm. De som inte tidigare förstått vilket tryck det är i den här typen av båt insåg det efter den parad som sedan följde med 100-tals motorbåtar i följe. Att sedan skepparen bjuder på vink och smajl gör ju inte propagandan sämre. Hemma hos oss pratas det mycket segling nu, barnen har fått en ny idol……
Julle
Jun 22, 2009 @ 18:35
Det var härligt att se det på nära håll, låg vid kryssmärket och hade väldigt bra sikt över rundningarna. Det blev bättre vid andra racet när många stuckit hem redan.
Läste på VOR:s hemsida att Rafael Edholm var på Puma under racet. Vet någon vad det var som meriterade honom för det? Jag hoppas att det inte var som tack för hans insatser för båtsverige i “Göta Kanal 2″…