SM-säsong
Snart är det dags för Sveriges största kölbåtsklasser att segla SM. De flesta samlar strax över de 20 båtar som behövs för att behålla SM-statusen och det är väl bara 606 och Express som sticker ut och där verkar deltagarantalet vara ganska stabilt?
Lite extraordinärt är väl att CB-66, som utvald kölbåtsklass på den spektakulära SM-veckan i Malmö bara samlar 26 båtar? Trailerbar storsäljare samt möjlighet att hyra 12-13 båtar på plats… och ändå? Ni som alltid hojtar “segla entyp” kan ju förklara varför ingen modern design lyckas samla över 30 båtar på ett mästerskap?
Vi ser också att det kombinerade ORCi-EM och SM i Ystad noterar bottenrekord. 23 båtar varav bara 12 svenska… Synd. Jag tror det krävs kraftsamling till vintern kring hur fasen det skall kappseglas storbåt framöver.
- 606 = 58
- Express = 41
- C55 = 27
- H-båt = 26
- CB-66 = 26
- Folkbåt = 23
- Neptunkryssare = 23
- ORCi = 23 (varav 12 svenska)
- IF = 22
- Smaragd = 19
Jul 14, 2009 @ 19:02
Japp, det är ju ingen höjdare men på något håll, men att Expresserna och 606 lyckas få ihop 40-50 båtar år efter år tycker jag är imponerande.
Jag tror att det tillverkats lite drygt 100 st CB66 och det innebär att ca 25 % är med på SM, det är ju ganska ok tycker jag.
En kraftsamling behövs nog helt klart för att få fart på skutan. Själv har jag införskaffat en CB den här veckan och siktar på SM tidigast nästa år….
Jag gjorde mitt val utifrån enkelheten att traila, slippa jaga stor besättning, ingen motor som ska konserveras, billig drift och det faktum att Kyan / Förbundet börjat få fason på båten. Måste erkänna att jag varit skeptisk till båten / klassen i flera år men med mindre och mindre tid känns konceptet oerhört enkelt och smart för en stressad småbarnsfar. För mig är det enkelhet som gör det möjligt att hinna med kappsegling mellan hämtningar på dagis och gräsklippning….
Jag tror att problemet med de nya båtarna / klasserna är att den initiala kosnaden är för hög för de flesta ungdomarna idag. 250 000 sek är mycket pengar för någon som kanske lever på studielån.. En riktigt rolig båt runt 150 000 sek ny ( 80-90 000 sek beg) så skulle det nog hända grejer.
// F.
Jul 14, 2009 @ 19:36
Hur ser det ut med Drake?
Internationellt samlar man i alla fall stora fält.
Jul 14, 2009 @ 20:14
85 Drager til Dragon Gold Cup i Skagen første vecko i Augusti – se http://www.goldcup.kdy.dk
Jul 14, 2009 @ 21:09
Varkar vara Gold Cup som gäller :-)
85 Drakar på Gold Cup & 11 på SM
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Kampanjer/Int-SM-och-Baltic-Challenge/
51 Folkbåtar på Gold Cup & 23 på SM
Jul 14, 2009 @ 21:28
TIll helgen som kommer seglar 50 båtar internationellt SM i OK jolle i Kalmar. Att det är så pass många beror kanske delvis på att det är VM veckan därpå med 80 deltagare. Efter OK jolle VM är det dags för ungdoms EM och VM i Yngling. Här finns det möjligheter att låna båtar från västra sidan eller Danmark om någon är sugen på att ställa upp. Hör av er isåfall. Mer info kommer på http://www.kalmarraceweek.se under de kommande veckorna.
Jul 14, 2009 @ 21:41
Själva “pokalen” som Folkbåtarna seglar om är gjord av 1 kg rent guld, Ca 235 Kkr. Svenskarna har vunnit den 3 gånger på ca 40 år.
Jul 14, 2009 @ 21:52
Det finns bara en båt i regionen, tror jag, som är inmätt i ORCi. Kan ju vara en förklaring.
Annars ska det väl till ganska så mycket för att Stockholms- och västkustbåtar ska dra ner med en sån transportsträcka.
Om SM bara körs där det redan finns stora fleet blir det ju inte något intresse där man inte är redan är etablerade. Jag tror valet av Ystad är strategiskt rätt. Ge det några år till så kommer södra regionen också igång i ORCi och IRC. Det snackas redan om tillfartsegling till Gotland Runt nästa år.
Nu seglas det mest i DH här nere. Det är en viss tröskel att byta regel.
Jul 14, 2009 @ 22:06
Jag tror nog att det oftast beror på kostnaden för att delta på toppnivå. Ta 606, en beggad båt kostar ju under 50 lappen och jag har svårt att tänka mig att seglena skulle vara särskilt dyra. Många tillverkade är det också. Express är snäppet dyrare men fortfarande billigare att köpa och underhålla än tex J80, dessutom finns de i tusental i Sverige och norden. Sen har nyare designer gjorda för kappsegling inte sålt i närheten så mycket som dessa två 70talare gjort. tror det kan finnas ett visst samband mellan antalet sålda båtar och antalet deltagande båtar på kappseglingar
Jul 14, 2009 @ 22:14
Jo, det kan så vara. Men de är snart mogna för Stock Car racing.
http://static.howstuffworks.com/gif/dirt-stock-car-racing-1.jpg
Jul 14, 2009 @ 22:14
Visserligen är inte OK jolle kölbåt men vi har 51 anmälda på Internationellt SM i år. Finnjollarna ligger en bit över 60.
Jul 15, 2009 @ 07:24
Hej
Du Anders menar du att 606 och Expressen är redo för Stock car racing. Är det så du menar blir jag sur på dig. Från dessa klasser fostras det många bra seglare. Tror att de flesta av våra topp seglare har varit där igenom. Sen förstår jag inte din tanke Stock car kör man med utslitna bilar. Åk ner till Råå en dag och se på våran i stort sätt nya 606 som står på land. Helt ombygt klart för racing.
Fy på dig Anders jag trodde du ville få seglingen framåt. Dessa 2 billiga klasser är en mycket bra start för dom som vill börja kappsegla.
Köp dig en 606 och våga dig till SM så ska du få se. Ska vi sätta en flaska skumpa…… eller du vågar inte
Johnny
Jul 15, 2009 @ 08:25
Eller sätt dig i en express så ska vi se om du hänger me ;)
Ta och skippa “storbåtsköret” en torsdag i höst och ta CH´s båt så få vi nån att segla åttor runt hehehe !
// M
Jul 15, 2009 @ 08:31
Hej
Matte velat segla med dig på SM men jag kan inte hoppas du hittat någon
Nu får vi se vad Anders säger.
JB
Jul 15, 2009 @ 09:08
Nej, det menar jag inte. Jag skulle bara se hur lång tid det tog för Mattias A att kommentera. Internt. ;-)
Sorry om jag fick dig upprörd, Johnny. Jag har seglat både 606 och Express och tycker det var en kul tid. Bra att det går att få nya. Vem bygger 606? Bygger Finessa fortfaranda Express?
Jul 15, 2009 @ 09:19
Seglar hellre NM i ORCi med lite tuffare konkurrens och fler båtar, än att segla SM/EM i ORCi i Ystad tillsmans med ett fåtal andra, förvisso är det hård konkurrens även där. Men stora fält är kul!
Jul 15, 2009 @ 09:23
Om jag får säga det så är Finnessa ett skämt…… Läser ni detta Finnessa så ta er i kragen …..
606 finns nya båtar att få tag i och det är lätt att fixa dom gamla.
Men Anders hitta en 606 kom till SM mit vad står öppet att ta.
Lungt Anders inga problem känner ju Mattias A jag med så … Förstod den.
Ta inte illa upp Matte. Föresten Matte se och hitta en 606 du med och åk till SM. Vadet gäller dig med om inte Anders tar det….
Johnny
Jul 15, 2009 @ 09:30
606 byggs av BalticProdukter på Åland. http://www.606-forbundet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=40 . Tyvärr har euro-kursen gjort att den blivit lite för dyr senaste året men förbundet och byggaren har en dialog. Finessa har väl expressformarna men har såvitt jag vet inte lyckats bygga en enda båt färdig än.
Jul 15, 2009 @ 10:46
Johnny , har lovat mig själv att inte segla nåt som går långsammare än expressen så nåt 606 kör blir det inte.
Har dessutom inte tid till mer än express SM som det ser ut nu.
Och nåt mer race med King 40´n i höst ska det nog bli.
Göteborg Offshore Race t.ex.
Jul 15, 2009 @ 12:46
Detta visar väl hela problematiken. Det finns inte en gemensam satsning bland klubbarna i de klasser som faktiskt är stora i Sverige. 606 är en grym klass, bra sammanhållning, stora fält (glömmer aldrig när vi på SM var tillräckligt många för att fylla hela lägaten… tog ett tag för folk att ta sig loss! (lite Stockcar…) Express visar samma anda. Det produceras och har producerats många nya båtar i dessa klasser vilket jag tror är nödvändigt för att locka dem som tror att man måste ha nytt för att kunna slåss i toppen. Detta har väl dock bröderna Ek motbevisat gånger om.. Det tråkiga är också att Skåne väljer att satsa på andra klasser (förutom H-båt) än övriga Sverige/norden mot bakgrund av att man ska segla på kontinenten. Men det är det bara 3-4 besättningar som gör!
Jul 15, 2009 @ 14:02
Om man leker med hypotesen att segling är lokal, regional, nationell och internationell.
Lokalt har vi en viss kategori seglare. Utbytet har man i vad man kallar hemma i viken eller möjligtvis i grannviken eller som i sundet ett visst utbyte klubbarna emellan. Klubbseglingsnivå. Här är det viktigt att mys- och kulfaktorn är hög. Det är kvällskappseglingar och hemmaregattan som gäller. Här fungerar många av Öresunds båtklubbar väl. Det grillas korv och man har målgångsöl och kul ihop.
Regionalt är nästa steg för de flesta seglarna. Det är här som den stora nergången varit i Öresund på den svenska sidan. Det har dock skett en hel del förändring i klubbarna de sista åren som varit positiva.
Lommabuktens Seglarklubb är på gång, Helsingborg Yacht Club är på gång och det är mycket positivt. Borstahusen är väl den klubb som kom igång först och har väl fortsatt bäst utveckling. Svenska sidans goda exempel. Kör Laser EM i år. Råå-Helsingborg Segel Sällskap är väl på samma nivå som tidigare. Lite nöjda med att ha 60 kappseglande båtar på Ven Runt.
För Öresundsseglarna är vår region från Kögebukten upp till Kullen och Gilleleje. Transportseglingar på max 5-6 timmar. Håller vi oss på regionsnivå så har vi fler goa race att köra än vad vi hinner med på ett år. Det finns 48 hamnar och ännu flera klubbar i vår region.
Jag tror det är viktigt att vi satsar först på att bygga det regionala utbytet innan vi jobbar på det nationella och internationella planet. Det är och kommer att vara ett fåtal som kör på den nivån som du säger. Jag ska göra samma lista för danska klassbåtar som jag gjorde för svenska och se vad som blir utfallet. Vilka klasser seglar man i Danmark? Vad är det som gäller i Öresund? Späckhuggare, IF-båt eller Folkbåt? C55 eller Starbåt?
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/07/sveriges-roligaste-klassbatar.html?showComment=1247404947491
På det nationella planet så skulle jag vilja veta vad man “satsar på”. Vad vill Svenska seglarförbundet med klassbåtssegling i kölbåt?
För Havskappsegling så tycker jag att det är en betydligt virilare anda i Svenska Havskappseglarförbundet än för tre år sedan. Vi ska se vad vi kan åstadkomma i vår region tillsammans. Dialogen är igång vilket är en bra början.
Jul 15, 2009 @ 14:56
Jag tror att det faktum att det förra året seglades ca 45st SM i Sverige är ett av problemen. SSF bör våga peka med hela handen och styra upp vilka klasser som vi seglare bör satsa på. Det man nu gör med SM-veckan tror jag är ett steg i rätt riktning, möjligen bör den utökas något framförallt på kölbåtssidan där man mycket väl kunde ha delat upp det i åtminstone 3 kategorier (t.ex liten deplacementbåt, stor deplacementbåt och sportbåt). Detta är nog en lång process och det kommer att ta tid att förändra det synsätt som rotat sig. Många kommer säkert att kämpa för sitt vilket man till viss del kan förstå men jag tror att vi måste se det hela i ett större perspektiv för att rädda segelsporten i det långa loppet.
Hade alla seglare i listan överst samlats på ett stort SM i 3 olika kategorier så hade det varit nästan 100 båtar på linjen i 3 olika starter, hade inte det varit häftigt! Det i sig hade säkert lockat ännu fler för att inte tala om vilken fest man kunde ha haft!!!
Jul 15, 2009 @ 15:02
606 var rel stor i Danmark för 5-10 år sedan med flertal aktiva seglare som kom och besökte Svenska seglingar. Nu vet jag inte riktigt hur de har det. Tyvärr blev 606an aldrig stor i sundet av olika anledning och MSS övergav de sista när de sålde sina klubbbåtar. Istället har C55 kommit lite grand men detta är ju en tråkig polatisation gentemot resterande Sverige där nu 606 är störst som vanligt. H-båt är väl rel stor både i Danmark, Sundet och Sverige. Men annars ser det väl ut som om danskar (Späckhuggare, X-båtar etc) och svenskar (J24, IF, Folkbåt etc) kör olika klasser även om de har tillgång till samma regattor i Sundet. Därför finns det väl lika bra anledning att satsa nationellt eftersom det ändå inte finns någon “konformitet” i sundet. Detta tror jag skulle kunna ge betydligt mer på sikt! jag har tyvärr svårt att se att C55 skulle kunna ta över i sundet och i Danmark på sikt.
Jul 15, 2009 @ 15:53
Sluta med klasslobbandet…jag tycker vi skall reflektera över att 277st seglar SM….hmmmm….e det inte där problemet ligger?
Pinsamt lite besättningar!
// Stefan
Jul 15, 2009 @ 16:31
Det är för dyrt, helt enkelt.
Inköp av båt, nyinköp av segel, vårrustning och verkligen inte glömma båtplats som är både svårt och dyrt att få i Göteborg. Vilka har råd med den hobbyn? Inte är det jag som student på 23 år i alla fall. Och det hjälper inte vilka förmånliga lån bankerna än sätter upp för avbetalning, det är helt enkelt för mycket pengar i de lite “roligare” båtarna, för inte lägger jag pengar och tid på att kappsegla 606 även om det är stora fält o bra seglare.
Får vi unga att kappsegla, så tror jag att de på sikt kommer innebära att alla åldrar kappseglar = stora fält. Men vi får ju aldrig några stora fält om de ska seglas SM i varje kölbåts typ som någonsin producerats, det behövs en råsatsning från SSF i sammarbete med småklubbarna och externa sponsorer.
Ta en billig men rolig båt, exempelvis i550 ( http://www.i550.org/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 )
En båt som seglar bra och kan byggas relativt snabbt med stitch and glue metoden till en kostnad av 50-60 tusen, seglingsklar.
Sen låter man på klubbnivå få 3-5 sådanna byggda av antingen pensionärer, studenter som behöver kvällsjobb, arbetslösa, eller liknande, kan tänkas att de överlåts till ett båtbyggeri för att få större pressision också, men då ökar kostnaden naturligtvis.
Sen ser vi till att täcka skrovsidornna med fräcka företagsloggor, i princip ett företag per båt, så blir båtarna uppkallade efer företaget och syns därmed extra i resultatlistor på race och liknande. Intäkterna från sponsringen hjälper till att hålla enre priset för byggandet och underhållet av båtarna.
Nu har vi alltså 3-5 roliga båtar för 2-4 personer, varje kväll i veckan mellan 18:00 och 20:00 är det “träning”, självklart innefattande en hel del kappsegling, men även övning på utvalda manövrar. Träningen leds av en anställd instruktör som då jobbar några timmar några kvällar i veckan. I början av terminen eller året, så anmäler man sig till vilken dag i veckan man vill segla, och sen är det samma dag och tid som man går till “seglingsträningen” , lite liknande upplägget för tennisträning.
Med 4 båtar och 3 personer i varje så blir det 12 personer per kväll, o säg 5 kvällar i veckan, det är totalt 60 personer per vecka, (räknar med att några vill träna flera gånger i veckan och antalet minskar då från ovan nämnda) det borde räcka för att betala instruktör, bensin till följebåt, underhåll etc.
Om man dessutom har ett litet ingångslån på säg 1000kr (som fås tillbaka när man väljer att gå ut ur föreningen) så har man redan där pengarna till första båten.
sen kan man ordna lite större seglingar tex en gång i månaden där man går ihop några klubbar o seglar kanske 20 båtar mot varandra.
Underhåll är självklart väldigt viktigt så att båtarna presterar så lika som möjligt i alla fall innom föreningen. Det hela blir lite som en bilpool, fast med båtar, en Båtpool alltså.
Totalt sett får de inte kosta mer än att spela golf, och inte ta mer än 2 timmar aktiv tid (tid för ombyte och dusch tillkommer såklart), annars har folk inte tid och råd. Sen är det naturligtvis viktigt att de blir en stor klass, alltså att man får med sig de flesta klubbarna så att det blir riktigt många båtar av samma sort.
I dagsläget är de inte dyrt att få tag på en båt, många båtar säljer för under 10 000, men de är varken entyp eller roliga att segla. Dessutom kostar båtplattsen (om man får tag på en ) ofta mer än själva båten.
Tack för att ni orkat läsa.
/Brorsan
Jul 15, 2009 @ 16:37
Den här länken är bättre till i550, med seglingsbilder o lite annat gott.
http://www.i550sportboat.com/i550.html
Jul 15, 2009 @ 16:45
Skålén, det finns ungefär lika många SM-tecken i skidförbundets regi, skulle tro att det även gäller simförbundet. Enligt ditt sätt att resonera skulle man i skidförbundet utse 1 mästare i backhoppning, 1 i slalom och 1 i längdskidor…:-)
Låt det vara vid att vi har en sport som till största delen består av entusiaster, där varje hjärta klappar för sitt redskap! Vad är problemet med att dessa seglare med samma särtintresse möts och gör sin grej? Om SSF tar bort SM-statusen på alla utom några få kan du ju tänka dig vilket liv det blir i grytan, och inte f–n slutar de segla sin klass för det, alla har rätt att anordna Svenskt Mästerskap, men de får inte några små mästerkskapsplaketter från SSF och RF, det är enda skillnaden!
Svensk mästare kan man bli i vad tusan som helst!
Jul 15, 2009 @ 18:00
Varför sitter inte Brorsan 23år i en 470, 505 eller 49er?
Jul 15, 2009 @ 18:09
Klart intressanta diskussioner – mkt bra är sagt ovan men jag tycker det är synd att inte företrädare för förbundet är med och diskuterar. Helt klart lider vår sport av en mångårig degenerering vilket gör att allt färre ungdomar lär sig segla – senare kappsegla (från jolle och vidare). Det krävs en gedigen problemanalys som säker omfattar allt från ungdomars attityd till kostnader och tillgänglighet men även kappseglingsformat och mediabild (varför använder inte förbundet FB, Twitter, mm i samband med kappsegling – Blur gör det). Sen en plan, en lång plan!
De stora eventen som VOR, Americas Cup, Swedish Match, OS inspirerar men det är ett allt för lång glapp fram tills denna målbild – inte f-n når man fördäcket på Ericsson (som för övrigt inte ens släpper in folk när de är i Stockholm) via SM i Folkbåt eller ens i Express eller 606.
Jul 15, 2009 @ 19:22
Jag tror brorsan har rätt i mycket av sina funderingar.
Det är seglare av den äldre “skolan” som föredrar långa utslagsgivande kryssben i kuling i deplacementbåtar.
Tror på att det krävs nåt mer spektakulärt än 606:an för att dra uppmärksamheten till sig hos yngre. Det ser helt enkelt mer ballt ut att hantera en liten planande genakerbåt!
Sedan finns ett problem till som ingen här har tagit upp.
Det kan faktiskt vara ett generationsproblem.
Ungdommar vill gärna revoltera på något vis mot föräldrargenerationen, och hur ska det gå till om barna är hänvisade till samma grejer som föräldrarna ( 606:or, h-båtar) mm.
Det kan ha ett egenvärde att det kommer en ny båt som inte föräldrargenerationen vet allt om.
Jul 15, 2009 @ 21:35
Tror att framtiden kommer att kräva båtar som kräver få besättningsmedlemmar, relativt låga kostnader samt för vissa moderna seglingsegenskaper (planande båtar med gennaker) pga att de flesta av oss får mindre tid över efter alla “måsten”. Med detta bör Express, 606 samt CB66&C55 ligga bra till för att växa från att redan idag ha flest antal deltagare på SM. Även jag hade som “Blur” trott att CB66-SM i år skulle samlat över 40 båt och hittills är det bara 29 anmälda. Dock har väl i stort sett samtliga klasser gått åt fel håll, medan CB nu kommer att öka från förra årets 26?
Tror dock som Skåle’n att färre klasser varit sunt, men håller samtidigt med om att det kommer att bli kraftigt motstånd från de klasser som då ramlar utanför.
//SWE
Jul 15, 2009 @ 21:35
Klabbe, det är en hyfsat bra fråga, utan något entydigt svar.
Dels så är jag inte särskilt förtjust i de där med att dingla i trapets, föredrar i korthet båtar med köl.
Men den antagligen största anledningen till varför jag inte kappseglar är att jag inte har bott nära nog till någon aktiv kappseglande marina.
Sen är det ocså så att ingen av mina vänner är intresserade i segling, och då blir det krångligt att börja segla en tvåmansbåt bara sådär.
Dessutom så har jag aldrig tävlingsseglat förut (förutom en del gastande på Tjörn runt), och då känns de lite avigt att komma in som rookie bland folk som hållit på och tävlat länge.
Men för att vara ärlig så har jag inte kontaktat någon kappseglingsklubb och frågat om de har något som skulle kunna passa mig, har helt enkelt inte blivit så.
Hade en Contender några år, en enmans trapetsbåt, bra fart i den, men tyckte en den rofylda känslan med segling försvann när man dinglade i trapets 2m ut från båten, kändes som att man vindsurfade, fast på ett tillkrånglat sett, bara för att de skulle vara en båt.
De senaste åren har jag flängtt runt en hel del, och pluggar för nuvarande i Jönköping. när jag är klar där kan jag lova att de blir kölbåt och onsdagsseglingar (eller vilken dag i veckan de nu kan tänkas vara i den närmaste marinan)
Jul 15, 2009 @ 22:02
Det är alltid inspirerande att se fräsiga helikopterbilder på sportbåtar ute och flänger i 20m/s (vilket på bild ser ut som 10m/s). Modeller har kommit och gått genom åren. Same, same but different!
Hur roliga är “sportbåtar” i 5-8m/s och smult vatten?
Teknik, strategi, taktik, väder, trim, teknisk förfining är vad som håller “seglare av den äldre skolan som föredrar långa utslagsgivande kryssben i kuling i deplacementbåtar” kvar i etablerade klasser.
Det är väl en generationsfråga. När de yngre idag läst en blaska eller fluktat på en YouTube-film tror de att de faktiskt har varit ute och seglat!
Jul 15, 2009 @ 22:34
Vill nog påstå att en lätt sportbåt med mycke segel är KLART roligare än en 606 i lätt vind, har seglat en del 606:a då vi haft en sån i familjen några år. Har även haft express vilket är en båt jag uppskattade klart mer trots att jag inte varit med o planat med expressen (har skett en gång med 606:an)
Enligt min åsikt är de i princip kul i alla båtar när de blåser en del och det är medvind, men de som planar är självklart snäppet vassare.
Själva tävlingskonceptet förstörs lite grann av att ha gamla “långsamma” båtar, grunden i de flesta tävlingar där de gäller att transportera sig är ju att ta sig en sträcka på kortast tid, då vill du ju ha de snabbaste färdmedlet för att tävla om vem som kan klara sträckan eller banan på kortast tid (behöver inte vara ordagrant snabbast, men att tävla i långsamma båtar när det finns snabba…)
Kommer att tänka på “sporten” som kallas för gång, ni vet, den där de gäller att gå så fort som möjligt, utan att springa, hur kommer man äns på ideen till en sån grej?
Tycker verkligen inte att det är fel att det tvälas i äldre konstruktioner, inte heler att de tävlas i en uppsjö av olika modeller. Men om vi vill få det mer till en sport, och på så vis kanske också få mer erkännande som sport med allt vad de innebär av mediabevakning och likannde, så bör vi kanske satsa på några få grenar för de som kommer nya till sporten. Naturligtvis bör det vara en iternationell båt så att man kan tävla internationellt, måste finnas möjlighet till utveckling bortom SM.
Jul 15, 2009 @ 23:25
Bra diskussioner…
Jag kan dock inte köpa att det är för dyrt. Expressen har inte blivit särskilt mycket dyrare sedan den samlade 70 eller 100 båtar på SM? Och det är inte billigare båtar som samlar stora fält på andra ställen i Europa (SB3, Melges 24, J/80, Platu 25 http://www.blur.se/2008/09/22/entypsklasser/).
Och tittar man lite närmare på dessa fält så är det en salig blandning av världsstjärnor, medelålders amatörer och unga gäng som skaffat sig bra spons. I Sverige är det mer homogent? Vi ser ingen Express med Landslagseglare i? Inte heller Lööf eller Barne skulle köra 606 eller Express för att bevisa att de kan på hemmaplan? Vad är det ett symtom på?
Det kan också vara generationsväxlingar. Många Expresseglare fick plötsligt råd att köpa en X-35, First eller Bavaria och sedan blev det inte så mycket med kappseglandet. Och de som är unga har inte råd ännu…
…och bland de som skall “downsiza” från sin storbåt för att åter segla enytyp så tror jag Melges 24 ligger bättre till än Express eller 606 (som de flesta redan har kampanjat för 15 år sedan).
Det finns ingen enkel väg framåt så som vi organiserar segling idag? SSF struntar i vilket, precis som de kungliga klubbarna. Få andra klubbar orkar ta ett rejält grepp, mer än att uppmuntra de som lyckas samla 5 båtar. Och klassförbunden fajtas så klart om de få seglare som vill satsa lite. Lite moment 22 över det hela?
Men som med allting annat så krävs det bara kritisk massa för att få någonting att hända. Kul båt, 30 committade ägare, 2-3 klubbar på hugget, ett par bra sponsorer och lite sjysst PR så skulle man kunna få saker att hända.
Jul 15, 2009 @ 23:34
Tidens anda spelar in. Förr stack hela familjer, ungdomar och folk ut och semesterseglade tre fyra veckor på raken. Nu sticker man ut med semesterhojen i tre fyra dagar när solen skiner. Att då “offra” en semestervecka för kappsegling om man inte har hyggliga grejor, tränat och lite annat känns för många som mindre högt på rankingen i förhållande till andra lattjo och kanske latare semesteräventyr. En SM vecka passar bäst för ensamstående, pensionärer och andra med mer ledigt än jobb. Om man ska vara jävligt krass eller sticka ut hakan. Det kommer att bli en ganska snabb självsanering inom fem år vilka klasser som behåller sin SM status. J80 har varit på målsnöret länge. Och då är det ändå en kul och enkel båt (menat att det inte är hur mkt stålar man plöjer ner i båten som gör om man vinner eller inte…). En del kölbåtsklasser verkar behöva optimerade kölar, femtioelva flytande skotpunkter, supertrim eller andra lustiga penga- och tidssugande åtgärder vilket för gemene man verkar ytterst krångligt. Men även Mälar 22:an som är en svinbillig båt perfekt för ungdomar som inte behöver tokhottas seglar SM med näsan knappt över 20 strecket. 606:an funkar för att klassförbundet har gjort ett stordåd. Dom borde hålla kurs i ämnet. Där tror jag den största skon klämmer. Dom som sitter i klassförbunden (undertecknad inräknad) har inte samma tid att lägga som tidigare på att peppa, ringa, fixa aktiviteter och hålla grytan kokande genom mer personliga kontakter än bloggande, hemsidor och twitter. T.ex Drakarna och Expresserna är smarta som lägger många båtar på vissa ställen, medan andra klasser är mer utspridda med två-tre-fyra potentiellt kappseglande ekipage i respektive hamn/klubb. Om tio år blir det tokrea på gamla kölbåtar, medan ungdomarna kör jetski, paddlar kajak, tar fram kiten mm lite då och då. Eller kör VOR och GR online framför datorn.
Nu låter jag pessimistikt i överkant kan jag känna. Men det bidde bara så. Själv kör jag ett SM i år, på två dagar. Känns fint.
Jul 15, 2009 @ 23:40
33 anmälda CB-66 och en del kändisar i listan. Way to go!
Anmälningstiuden förlängd tills torsdag:
http://www.svensksegling.se/SM-veckansegling/Anmalda/DeltagareCB66/
Jul 15, 2009 @ 23:43
Nu 33 anmälda till SM-veckan.
// F
Jul 15, 2009 @ 23:54
606-gänget höll faktiskt en kurs:
http://www.blur.se/2009/03/06/hur-framjar-vi-kappseglingen/
Jul 16, 2009 @ 10:13
34.
Jul 16, 2009 @ 10:13
Alltid lika kul att fundera över detta problem, hur mycket beror på tidsandan och hur mycket är påverkbart.
Tidsandan säger att alla idrotter tappar utövare, även golf och (tror jag) innebandy. Och det gäller förresten hela det för Norden unika föreningslivet. Känns svårt att rå på.
Nästa fråga är naturligtvis om segling kommer sämre ut än andra idrotter. Tror inte det, våra masstävlingar (XX runt) drar runt tusen deltagare och vi har hundra på SM att jämföra med skidor och cykel, som har tio gånger fler på massloppen, men troligen fortfarande runt hundra på SM.
Men diskussionen om vilka båttyper som skall främjas känns uråldrig och meningslös, den har pågått i hundra år utan ge något. Det var knappast nya båttyper som gjorde att jolleseglandet blommade upp på 60-talet eller brist på detta som gjorde att det dök igen.
Så skit i förbundet utan ha kul och visa det. Och där är väl Blurbloggen ett utmärkt verktyg.
Jul 16, 2009 @ 10:30
Apropå CB66 anmälningar, Carl P Sylvan får det ganska svettigt, skall segla både båt nr 6 och 140, finns andra dubbletter i listan också. Även de andra klassernas anmälningar lider av samma problem, Per Nyberg är listad 3 ggr i Laser. Idealet hade varit om anmälningsfunktionen hade detekterat dubletter på segelnummer eller manuell rensning löpande. Detta blir ofta ett problem som arrangör enligt min erfarenhet.
Jul 16, 2009 @ 10:54
Jag läste någonstans (hittar inte artikeln) att svenskarnas tider i Stockholm Marathon blir allt sämre. Jämför med tidigt 80 tal så hade antalet som sprang under 3 timmar (tror jag det var) minskat med en väldig massa %. Generellt verkade svenskarna sämre tränade nu än då. Teorin som någon förde fram var att det nuförtiden krävs så otroligt mycket träning för att vara med i toppstriden att folk helt enkelt känner att det inte lönar sig att lägga ner en väldig massa kraft och tid och ändå hamna utanför topp hundra listan.
Om man ska dra en parallell till segling så kan man tänka sig att de som försvunnit från kappseglingarna nuförtiden är bredden. De som tidigare kunde ställa upp med sin cruiser med 5 år gamla segel och ändå placera sig hyffsat. Nuförtiden är det ju kevlar och kol som gäller om inte klassregeln begränsar, annars är det hårdcoatad dacron som tar slut efter 1 år och måste ersättas. Det har helt enkelt blivit för elitistiskt att kappsegla. Jag tror att det går att locka breddseglare att kappsegla om det sker i rätt format. Se bara på gullviverallyt som ofta blir fulltecknat (80 båtar). Men man ska tänka på att vi nog inte kommer återse de stora deltagarantalen som under 70 och 80 talet, dagens samhälle är allt för mycket “spretigare” vad gäller fritidssysselsättningar..
Jul 16, 2009 @ 12:11
#21 hur definera du sportbåt???
Jul 16, 2009 @ 12:18
Ett bra koncept som kan utvecklas är GSYS Matchracing center på Lidingö där man både kombinerar MR med microfleet tävlingar. Nog borde man kunna rulla runt ett seglingscenter i Stockholm på 10-12 båtar.
Jul 16, 2009 @ 12:22
Vi lever i en tid av en massa “QuickFix”, om det blir för komplicerat så drar vi oss undan. Jag har i många år verkat som tränare, coach, funktionär, ledare, styrelsemedlem och kappseglare. Únder denna tid har jag varit aktiv i klubbar, klassförbund, distrikt och SSF. Jag har kappseglat i optimist, E-jolle, OK-jolle, 606, Soling, Starbåt, Express, IF, Folkbåt, IMS/ORC. Allt från gärdsgårdserien till elitsegling på landslagsnivå. Jag har varit delaktig i uppstarten av två klubbar och ett klassförbund. Jag har som förälder fostrat två egna seglare, och som ledare hundratals.
Problemet idag som jag ser det är att vi hela tiden söker utmaningar för stunden, vi har sällan några långsiktiga målsättningar, det verkar vara viktigare att vara med på kappseglingar, men det saknas en riktig plan som utvecklar. En viktig fråga som jag ställer är, “- varför gör jag detta, och vad skall det leda till?” För de flesta av oss är svaret vid första anblicken solklar, det är kul och jag vill förbättra mig!
Eftersom jag möter många ungdomar och föräldrar inser jag att många har en grumlig idé med sin segling. De flesta har OS som sitt mål, totalt ovetande om vad som krävs, 98% ger upp dessa planer när de är tillräckligt gamla för att inse vad som krävs….kvar blir ett fåtal stenhårt comittade, alla inser givetvis att bland de 98% finns ett stort antal talanger som med rätt stöttning hade gett Sverige en riktig topp som seglarnation. Men vi saknar styrning och stimulans från centralt håll, jag vill kalla det för “urval ad hoc”. Vi vet helt enkelt inte om vi får fram de bästa elitseglarna då allt bygger på eget intresse, resurser i tid och pengar! Vi får hoppas att de flesta söker sig till annan kappsegling och fyller era kölbåtar med bra och erfarna kappseglare!
Vi kan käbbla om vilka klasser som skall seglas, påfallande många verkar tro att det är minskande antal ungdomar som är orsaken till att kölbåtsklasserna minskar. Jag har nyheter för er; – Junior SM i år samlade över 500 besättningar! Och det växer så det knakar i dessa klasser!
När det gäller “old school” vs “new shool” så finns det utrymme för alla, korta seglingar i hög fart attraherar en viss seglartyp (sprintåkare på skidor typen) och långa seglingar atraherar långdistansåkaren. Det finns toppseglare som aldrig blir bra på kortbana, och tvärtom. Vi kan ta windsurfingen som på -80talet blev offantligt stor, den tog bort många potentiella seglare och aktiva kappseglare. Jag själv la av med min jollesegling och for fram och tillbaks i 20 knop under några år. Problemet var att man hela tiden sökte större “kickar”, mindre bräder och mera vind – helt plötsligt var det inte intressant att ge sig ut om det blåste under 10 m/s. Man hade sin “sinker” på biltaket och hoppades på vind varje dag…men hur ofta blåser det över 10 m/s?
Jag saknade de långa banorna, med vindskift och ström och uthållighet. Jag tog upp kappseglingen igen, men brädan hängde med på taket ända tills jag bytte bil….
På något sätt går allt i cykler, nu tror vissa att snabba, färglada segel nära land är lösningen. För en del kanske det är så, och det finns möjligheter, men ändå väljer majoriteten av jollekappseglare att segla på långa banor. Eftersom alternativen finns, och ingen hindrar, varför händer det inget mer, om det nu var det som var/är patentlösningen?
Sedan tycker jag att SSF borde styra och stödja mer. Det spretar och man förlitar sig på att enskilda individer skall fixa de kommande medaljerna, i andra länder har man klart uttalade satsningar redan från 13 – 17 år där man ställer frågan till seglarna; “- varför gör du detta, och vad skall det leda till?” Sportsligt har man bara en målsättning – fler medaljer på OS!
Jul 16, 2009 @ 19:25
#42:
Kör vår 3:e säsong med samma storsegel och gennakern går sin 2:a säsong. Det enda på CB66:an som jag anser behöver bytas varje år är focken, som tröttnar rätt fort. En fock kostar 7-8000Sek. Detta ihop med att båten trailas bakom vilken bil som helst och ingen kran eller bryggplats behövs gör att driftskostnaerna blir förhållandevis låga. Lägg till detta att det i stort sett ej går att flytta på ett enda block, så innebär det inte bara låga driftskostnader utan även mycket tid till segling och EXTREMT lite tid för att meka. Vad gäller segelslitage borde 606:an och C55 vara liknande och även där gäller väl att bryggplats och transportproblem bör utebli. Framtiden för människorasen som får mindre tid över för segling år efter år?
//SWE
Jul 16, 2009 @ 19:29
#46, Hur lång tid tar det på ett ungefär från det att ni rullar fram mot rampen tills båten seglar ut från hamnen?
Jul 16, 2009 @ 19:41
#47
Beror givetvis på hur mycket som förberetts på land (focken upprullad på förstaget, gajar dragna etc), men som bäst upskattar jag det till ca 5 minuter (backa ner båten, släppa ner med vinchen och därefter vincha ner kölen. Därefter är det klar för segling).
Mycket enkelt och snabbt.
Är båten istället packad för transport tar det 45-60 minuter innan man seglar.
Sugen på att prova båten? Kontakta ngn i förbundet eller säljaren, så får du prova på inom kort.
//SWE