Paul Cayard på Artemis
När Torbjörn Törnqvist inte får med sig Russel Coutts under Audi MedCup på Sardinien så är ju Paul Cayard ingen dålig ersättare? Man vann dagens träningsrace (tack vare att Matador och Bigamist var för vidskepliga för att passera mållinjen). Foto: Ian Roman/Audi MedCup.
Jul 21, 2009 @ 19:54
Region of Sardinia Trophy
Standings after Day 1
1. Emirates Team New Zealand (NZL), 1 1 1= 3 points
2. Matador (ARG), 3 3 4= 10 points
3. Artemis (SWE), 2 2 7= 11 points
4. Synergy (RUS), 4 8 2= 14 points
5. Bribón (ESP), 5 6 3= 14 points
…
Jul 23, 2009 @ 18:20
TP52 | Series Overall after Day 3
1. Emirates Team New Zealand (NZL), 1 1 1 5 4 3= 15 points
2. Artemis (SWE), 2 2 7 3 3 1,5= 18,5 points
3. Matador (ARG), 3 3 4 1 2 7,5= 20,5 points
4. Bribón (ESP), 5 6 3 7 8 4,5= 33,5 points
5. Quantum Racing (USA), 7 4 8 4 6 6= 35 points
Jul 23, 2009 @ 20:47
Verkar som Artemis inte saknar Coutts så mycket……
Undrar om det är samma skuta som dom åkte G.R med ?
Den är sweeeet isåfall.
Jul 23, 2009 @ 20:55
Artemis (2009) är ny för året, precis som de andra toppbåtarna ETNZ och Matador. Verkar som att kapprustningen fortgår i TP52-klassen, något som debatteras högljutt just nu. Dessutom kritiseras de rika teamen för väderbåtar, coacher och annat som driver upp kostnaderna.
Hans tidigare Artemis (2008) var den som körde GR. Den har gått igenom en IRC-optimering där man satt på fast peke och plockat bort massa vikt. Någon här har säkert bra koll på exakt vad som är gjort.
Jul 24, 2009 @ 17:59
2008:an som var med på GR hade ny köl, peke och dubbla häckstag för att klara större akterrunda på storen. Intern ballast borttagen. Ändringarna är “bolt on” så den kan lätt återställas till TP52 mode.
En uppsättning nya segel var det också. Förutom storen så var fockarna lite större och peket krävde också lite större A segel.
Sedan hade vi också begåvats med bekvämligheter som kokmöjligheter och draperi till muggen. Lite rörkojer hade också skruvats dit.
Jul 24, 2009 @ 18:24
Draperi alltså. Fancy :-)
Kommer det att köras något mer med den båten?
Lät som ni matchade RAN och de har väl varit suveräna där de ställt upp. TP52 i “IRC-mode” vann ju både Sydney-Hobart och nu Transpac, så det är väl bara att boka in de två + Fastnet?
Jul 25, 2009 @ 02:02
Båten är till salu, om den inte redan är såld, så några fler IRC race är inte planerade.
Annars var det match race runt Gotland. Bland annat en slagduell innanför Östergarns holme. Vi passerade Ran på ren speed med code zero innan Knolls grund och var före både i Visby och Gotska Sandön. Ett spinnakerbyte krånglade mellan Sandön och Gustaf Dahlén så vi hade en man i masttoppen i mörker i 15 knops fart. Då kom Ran ikapp igen. Vi rundade Gustaf Dahlén samtidigt. Båda gjorde en dålig rundning men vi kom ut först. Tyvärr kom Ran ur sista bleket innan Alma ett par minuter före oss.
Förutom mellan Nynäs och Salvo rev, där vi kom ifrån varandra i dimman, var vi aldrig mer än 5-10 minuter ifrån varandra. I mål skiljde det 4 minuter efter att vi försökt med en desperat rövare mellan grynnorna in mot Sandhamn.
Ran var snabbare när det var riktigt lätt medan vi var klart snabbare i mer vind.
Vi hade fått ett något högre mättal än Ran. Så på beräknad tid slog de oss med ca en timme. Lite oklart vad mättalsskillnaden beror på eftersom vi hade motsvarande modifieringar som Ran. Vi hade dock lite olika segel. Ran hade en upwind zero som halsades på stäven och inte på peket. Vi hade en A0 på peket. Kanske var det där skillnaden ligger.
Även om det var fel väder för VO70 så var det kul att segla snabbare än Ericsson1. Om inte annat så visar det vilka fantastiska båtar TP52:orna är.