Sologippar
Sweet. Ulf Brändströms nya Nacira 650 ligger stilla för en gångs skull. Tydligen har det varit mycket träning, och det var lite kul att läsa lite av mailväxlingen mellan soloseglarna…
”Vagnar upp storen i mitten, släpper kicken fullt om jag inte gjort det tidigare, släpper ut storen så mkt som möjligt, styr med autopiloten på lägsta kurs för att få gennackern avlastad, sträcker hem på läskotet, gippar med autopilotens hjälp typ 30-50 grader, drar över genackern och hoppas på att piloten håller båten på kurs när den fyller, storen kommer oftast av sig självt.”
Så har jag gjort förut men nu har några trixiga saker poppat upp.
- Inget häckstag bara backstag
- Det är en oval skena på storen vilket gör att storskotet är typ levang och taljan mellan skena & bom är typ kick
- Denna ovanstående mackapär (kick) har en tendens att haka upp sig likt en ofrivillig ”preventer” i gipparna pga skenans utformning, detta gör broacharna mer katapult-aktiga. Det är i dessa fall som man fuckar upp prylarna i masttoppen.
Nu provar jag följande.
- Släpper ut gennakern helt, samt förtränger att den finns, och att man loggar någonstans mellan 12 och 16 knop (blivande skot går framför gennakern inte mellan förstag och gennaker vilket gör att i 12 m/s har man en vilt fladdrande flagga framför båten).
- Släpper fullt på makapär i punkt 3
- Skotar hem storen (läs totalt ologisk fransk levang)
- Släpper inte backstaget i blivande lä
- Kopplar bort autopiloten (den hinner ändå inte med att kompensera efter gipp)
- Nu står jag på knä med rodret mellan benen, storen i ena handen samt blivande lovart backstag i andra och min ena fot lite coolt riktad mot blivande lä backstagsstoppare.
- Letar ”nedförsbacke” vilket gör att det blir mindre tryck i storen (jag har ett rev i storen på undanvindarna on det blåser mer än 10 m/s vilket gör att man får allmänt betydligt färre ”spinnouts”)
- Gippar. Duckar. Tar hem på blivande lovart backstag. Mitt i gippen faller jag av våldsamt för att förhindra automatisk broach när storen kommer mot blivande lä backstag. Just i detta ögonblick är visionen att vara i den nedre 1/3-delen av vågen.
- Sparkar upp stopparn för blivande lä backstag och släpper samtidigt helt på storen
- Lovar upp till någolunda rätt kurs
- Autopilot på
- Skotar/trasslar ut gennakern
- Skotar storen samt tar på makapären i punkt nummer 3 (läs kickaktig fransk grej)
Tyvärr lyckas jag bara med denna manöver var 5:e gång. Båten är jäkligt tålig men efter sista träningspasset fick jag använda kryckor i tre dar (makapär samt storskot runt fot i min favoritmanöver: ”katapultgipp”!
Det måste finnas ett bättre sätt att gippa utan att riskera min fysiska o psykiska hälsa?
Aug 31, 2009 @ 22:11
Varför inte använda strumpa?
Ner med strumpan, snygg gipp med autopilot medan du matar ut skot + backstag, och sedan dra upp igen …
Sep 1, 2009 @ 10:35
Edvin,
Jag håller med. Jag har börjat köra strumpa på Bandito. Självförtroendet ökar avsevärt när man lyckas sätta, ta ned och gippa genacker i + 10 m/s utan problem ensam.
Jag vill också gratulera Uffe till en grymt snygg båt.
Sep 1, 2009 @ 12:41
Ulf, var brukar du hålla till när du tränar?
Den ser riktigt fet ut, grattis! BR nästa år hoppas jag?!
Sep 1, 2009 @ 16:47
Ulf, verkar som att du kan få coaching av Pia L’Obry;
Sep 4, 2009 @ 23:20
På Stefans Zero kan man skota in genuan innanför yttervantet. Hur funkar det på Nacira? Är det bara fock som gäller?
Sep 5, 2009 @ 11:02
Den har bara fock. Båten är i norrland för tillfället men den är snart på väg ner till Stockholm (Bullandö). Skulle vara kul om vi fick till något i Västervik?