Finsk Melges-wipeout
http://www.youtube.com/watch?v=3CVbkQdDnMs
Tipstack till Manni Borg:
Hej Peter, jag bombar dig med lite material jag hoppas det inte stör. Här kommer en fin wipeout från våra melges tävlingar under helgen. Ngt för Dr Crash.
När vi nu en gång är på gång från Finland, så hade vi en änligen en hårdvindregatta även på denna sida av östersjön i Finska viken utanför H:fors Finsk-Estniska Melges 24 fleetet hade sin sista ranking på veckoslutet. Söndag blåste de bra och det gick ordentligt undan. Bilder + resultat.
Det ryktas att Team Blur skall ut och dra lite repor med Melges 24 under hösten. Vi vår väl se vad det kan resultera i…
Rolf
Oct 1, 2009 @ 07:38
Tänk om ändå denna klass fått fotfäste i Sverige…
Stefan Blom
Oct 1, 2009 @ 07:47
Om du bor i västsverige så kanske din önskan blir uppfylld. Två av våra stora bloggare är påverkade och kanske kommer vi få se 6 aktiva båtar här i väst kommande säsong. EM i Norge 2011 lockar stort. StSS har nu två aktiva båtar och det är inte omöjligt att 4 av dessa båtar ligger där.
Stefan
Mikeyboy
Oct 1, 2009 @ 07:55
Tyvärr aldeles för dyrt att driva en sådan båt.. Visst blir det kanske en o annan till som börjar inför detta mästerskap men så fort det är över så dippar det..
Vill du plana så vindsurfa!!
Henrik Holm
Oct 1, 2009 @ 11:56
För dyrt?
– På fyra personer så blir det mellan 50 och 70 tusen per person för en skaplig begagnad, med segel som gissningsvis räcker om man är nybörjare i klassen.
– Man slipper Grefabs ocker-priser för hamnplats och lyft.
– Ingen bottenfärg + slipning.
– Ingen transportsegling som man måste vara ledig ifrån jobbet för.
Jag hävdar att om man bara vill åt kappsegling med stor skoj-faktor så är det väldigt billigt att driva en Melges 24:a. Vill man semestersegla och värderar sin fritid, så kan man hyra en båt i två veckor och slippa allt krångel. Självklart så finns det andra värden i att äga en stor båt, men i det ovan skrivna så syftar jag bara på hur mycket det kostar per person (i tid och pengar) att ha roligt på kappseglingsbanan. Då är det nog svårt att slå Melges 24:an.
////h
Jens Allroth
Oct 1, 2009 @ 09:13
Mikeyboy.
Skönt att höra din entusiasm. I vilken bemärkelse är det dyrt? Jämfört med att driva ett projekt med någon annan kölbåt på hyfsad nivå skulle jag nog säga att det är billigt, men framför allt väldigt enkelt. Båten går att traila bakom en vanlig personbil och på samma tid det skulle ta att transportsegla en annan kölbåt mellan olika seglingar, kan du vara nere på Garda-sjön och segla entyp mot 90 båtar. Har man inte lust med det finns det 30 Melgesar i Oslofjorden som det går utmärkt att segla mot, det har jag själv gjort hela sommaren. Begagnatmarknaden är stor och äldre båtar står sig bra mot nyare. Att det dessutom är den roligaste klass som iaf jag har seglat i gör förstås sitt till, båten har en oerhörd känsla samtidigt som den är väldigt lättseglad. Och ja, det är kul att plana. I Melgesen gör du det från 8 m/s.
Fd. Dragonsailor
Oct 1, 2009 @ 09:28
Var ute o drog en repa med brorsans melges 24 i lördags i Stenungssund. Vi var bara 3 på railen så kryssen ut var ngt knölig i 8 – 10 m/s. Dock, när vi vände norrut igen och gennackern kom upp… Jag säger bara; jäklar vad skoj!!! Uppvägde mer än väl den tuffa kryssen! Satt vid pinnen med ett stort leende på läpparna när byarna kom. Att acca från 10 – 15,16 knop på några sekunder kan jämföras med att köra en gammal Saab 900 turbo 8 v. Ketchupeffekt alltså!!! Upplevelsen väcker lätt ett “ha begär”, trots några mindre broachar. Upp igen och vidare!
/D
AL
Oct 1, 2009 @ 09:38
Ja, men i HP1030 gör du det i 6 m/s!
Fredrik
Oct 1, 2009 @ 11:23
Ja, men i Laser gör du det i 4 m/s!
Bosse
Oct 1, 2009 @ 12:04
AL
Vad är HP 1030 för något? Melges är en väl etablerad klass där ute i världen.
Pelle P
Oct 1, 2009 @ 12:18
Fråga till PelleL (mfl); kan du definiera plana?
Att få en 3-4 tons (eller vad den nu väger…) kölbåt att plana i 6m/s verkar smått omöjligt. Kanske samma gäng som påstod att den var den snabbaste båten under ett visst antal fot…
I J109:an skulle jag INTE vilja påstå att vi planade någon gång på Tjörn Runt, möjligen surfade i vågor som ev kunde ge en kortare planingeffekt då och då.
PelleL
Oct 1, 2009 @ 12:57
Den vanligaste definitionen på planing i min värld är baserad på något vi skeppsbyggare kallar Froudes tal (efter William Froude http://en.wikipedia.org/wiki/William_Froude )som definieras så här Fn=Hastigheten(i m/s)/roten ur(Längden*g). Som längd använder man oftast en “effekiv” vattenlinjelängd. man brukar säga att om Fn är mindre än 0.5 så är båten deplacerande, mellan 0.5-1 halvplanade och över 1 planande. Gränserna är iofs rätt flytande men kontentan är jag tror inte hellar att ni planade (i teknisk mening) med BLUR på TR för Fn=1 motsvarar runt 20 knop för en båt med 10 m effektiv längd. En Laser som är 4.5m lång behöver komma upp i 13 knop för att uppnå ren planing (Fn=1) och det går väl kanske med en skicklig rorsman i hård vind? Frågan är om det finns någon segelbåt som planar (Fn>1) i 6 m/s? En 18-fotare kanske? En bärplansmoth räknas inte för den planar inte…….
Om Fn
Håkan
Oct 1, 2009 @ 13:47
Frågan blir om en båt “planar” och lyfter förskeppet så borde den effektiva vattenlinjen minska och på så sätt få enklare att plana…
En Melges24 med vattenlinjen 6,7m lyfter 1m över ytan så blir den effektiva vattenlinjen 5,7m
Detta ger: Roten ur (5,7*9,82) *2 = 14,9 knop vilket inte är omöjligt på platt vatten
Sen brukar man väl säga att en båt planar om den går fortare än sin vattenlinjen i knop utan hjälp av vågor? Fast det kasnke skall vara rejält fortare än sin vattenlinje i knop…
Joakim
Oct 1, 2009 @ 16:40
Menar du att en Optimist planar när den går fortare än 3 knop? Notera att Fn beror på SQRT(LWL) inte LWL.
De siffrorna som PelleL gav gäller för vanlig LWL. För planande båtar använder man också bredd eller deplacement som basis av Fn eftersom dom beror inte på hastighet.
MiniMe
Oct 2, 2009 @ 14:36
jag fick optimisten till 4,6 m/s eller 8,9 kn och då ska det går fort……
Mikael Vesala
Oct 1, 2009 @ 18:29
Den formeln känns en smula irrelevant.
Håller mer på beskrivningen “segla ifrån häckvågen”.
På cheetha 30:n börjar häckvågen att släppa och ge slätt vatten vid 6-7 knop, och det kategoriserar jag som planing.
Hade vattnet inte släppt på det viset hade båten inte gått fortare.
Se klippet. blåser 10-12 M/s och använder lilla genakern.
Fart 15 knop, stadigt inne på byfjorden i uddevalla, så det är ingen surf..
http://www.youtube.com/watch?v=Wj_OOfIlT5c
Patrick L
Oct 1, 2009 @ 22:28
Hmm. Jag har alltid föreställt mig planing som att man “seglar över bogvågen” snarare än “ifrån häckvågen”. På Farr 30:n släpper vi häckvågen vid typ 7-8 knop men inte känns det väl som man planar då? Det tycker jag det känns som vi gör när vi går över 11-12 knop eller så. När fören reser sig ur vattnet och bogsprutet flyttar bak! Det känns som vi har en planingströskel som på läns ligger på mellan 17-20 knop TWS. I TWS 20 knop har vi en target på 11,9 knop då vi går upp och planar. Till TWS 25 knop har båtfarten ökat till över 15 knop och i TWS 30 knop är Target boat speed 17,5. I verkligheten går det såklart dessutom betydligt fortare om man reacha snarare än köra max VMG… :-)
Patrick L
Oct 1, 2009 @ 22:42
Snygg film förresten! Jag blir så irriterad när man missar att få med det som händer bakom båten.
AL
Oct 1, 2009 @ 13:04
Asså Bosse mfl, jag var såklart ironisk och spann vidare på humorn kring en del frekvetna påståenden kring en del omtalade båtars egenskaper.
Pelle P
Oct 1, 2009 @ 14:13
Köper det AL.
Det är mkt man kan vara ironisk om när det gäller vissa båtar…
Ser man bara på båten, HP 1030, som den är så är den ganska cool och seglar säkert som alla andra coola båtar i samma storlek… lite ironi slank ändå igenom!
Calle P
Oct 1, 2009 @ 14:24
Att plana är väl när man seglar ifrån sin egen häckvåg?
Upplevelsen är att vattenmotståndet minskar radikalt när detta sker.
Och därmed kan man forsätta plana även om vinden minskar.
Om Man jämför med en motorbåt så behövs fler hk för att komma över planingströskeln än det behövs för att fortsätta plana
martin
Oct 1, 2009 @ 19:56
På undanvind vill jag aldrig byta melgesen mot en HP.
martin
Oct 1, 2009 @ 19:57
..och aldrig annars heller!!!!
möjligtvis om man skaffar familj!
Bosse
Oct 2, 2009 @ 08:35
Jag seglar ifrån min häckvåg vid 7-8 knop med min 42 fotare, men det vill jag inte kalla för planing!
Håller med Patrick L om att man upplever planing när bogsprutet flyttar akteröver. Minns med saknad min J24 på 80-talet som övergick i “planing” vid ca. 15 knop.
Stefan Blom
Oct 2, 2009 @ 09:20
Ytterligare en ingrediens till debatten…hur snabbt kan en våg egentligen röra på sej utan att den bryter?
Tar man med det isåfall i beräkningar?
Pelle Lindell…har du något svar på mina dumma funderingar?
Stefan Blom
Fredrik
Oct 2, 2009 @ 09:29
Att enbart räkna på vattenlinjelängd känns som en alltför förenklad modell. Deplecement (kraft som ska flyttas) samt segelyta (effekt) bör också ha stor inverkan.
Calle P
Oct 2, 2009 @ 09:36
Att det blir “platt vatten” bakom båten är inte samma sak som att segla ifrån häckvågen. Kolla istället när svalvågorna på sidorna börja minska med farten istället… En ganska tydlig indikation på att energin blir fart istället för stora vågor
Peter Gustafsson
Oct 2, 2009 @ 09:40
Mycket teori nu…
Finns en video där loggen visar +15 knop, vattnet sprutar, alla håller i sig och rorsman ser skräckslagen ut, så räcker det för mig :-)
Pelle P
Oct 2, 2009 @ 09:51
F-n Peter,
Nu är väl rätt årstid att snacka teori, gamla minnen, framtida planer (som alltid går i stöpet…), balla prylar, trasiga prylar, LYS-tal och mycket annat!
Stefan Peterson
Oct 2, 2009 @ 10:17
Vi har börjat få ordning på undanvind också ibland och när det blåser 15 m+ då gör vi 12-14 knop med en dj-a svallvågor på sidan. Planar gör vi knappast men det går undan och man väntar enbart på att köra omkull. Att segla ifrån häckvågen kan väl inte ens vara nära att plana. På havet i kuling kan vi iof dra igenom ett antal vågor i en supersurf för att travestera en skäggig dito trimmare på västkusten. Då känns det nästan som vi planar. Närmast har jag varit i en X 99:a 18 knop i relativt smult vatten under 20 minuter och knappast något svall. Jag njöt och svåger anklagade mig för att utsätta besättningen för livsfara.
PelleL
Oct 2, 2009 @ 13:07
Känslan av en radikal motståndsminskning (som egentligen inte är någon minskning utan att motståndet inte ökar lika fort med ökande fart som vid lägre hastigheter) inträffar vid Fn=0.5-0.7 beroende på skrovform, vikt mm. Jag tror många seglare säjer att man planar då men rent tekniskt är det fråga om halvplaning……En annan definition av planing är det inträffar när minst halva båtens vikt bärs upp av dynamiska krafter pga. strömmningen över botten. Beroende på skrovfom mm inträffar detta vid Fn=0.7-1…ungefär.
Pelle P
Oct 2, 2009 @ 15:04
Nu har iallafall jag fått svar på min fråga!!