Skip to content

102 Comments

  1. Patrick L
    Oct 13, 2009 @ 10:49

    Grymt! Synd att vi inte kunde åka dit i år, det hade varit grejt…

    Reply

  2. mattias allroth
    Oct 13, 2009 @ 11:20

    Sinnessjuk bana :)

    Reply

    • Mattias
      Oct 13, 2009 @ 12:36

      Det gjorde inte saken lättare att en båt i starten före oss fastnade på en av top bojarna i chikanen vilket resulterade i att den drev i väg. Dvs på en av kryss benen var det helt plötsligt bara vatten där det i loppet innan var en boj.
      Det slutade med att vi rundade den nästa top märke för att sedan gå ner till rätt läns märke och så tillbaka upp igen.
      Helt snurrigt då man mitt i chikanen har svårt att hålla räkningen på var man är – är det andra eller tredje kryss?

      Reply

  3. sverre
    Oct 13, 2009 @ 11:32

    Dette er utrolig morro.

    VI seiler neste samme bane i Swan Cup. Men toppen av sjikanen er noe mindre, og vi seiler 2 runder.

    100m2 genua som skal opp og ned, samt 300m2 spinnaker som skal opp og ned på hvert merke gir LANGE aremer!!!

    Reply

  4. Öresund Regatta, AN
    Oct 13, 2009 @ 11:36

    Peter
    Man gör klassindelning i DH efter det så kallade accelerationstalet. Snabbaccelererande båtar går ihop. Det är den stora skillnaden mot andra regler. AttSeaquest 26 ska gå i sportbåtsklassen är nog inte fel. Kör man respit så tar man seden dit man kommer och tävlar inom ramverket för regeln. :-)
    Sen kan det ju tyckas märkligt att alla danska varvs båtar kör ihop. Kanske att betraktas som handelshinder som borde upp i EU domstolen. :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 13, 2009 @ 11:49

      Seaquesten väger 5.600 kg så en X-35 är väl ganska mycket mer “sportbåt” :-)

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 13, 2009 @ 13:17

        Det var det jag menade med att danska klubbar skyddar X-yachts och Luffe från att mäta sig mot andra länders tillverkare. Ganska genomgående så både på Fyn Cup, Mumm-Stelton och KDY Autumn Regatta. Om det är så seglarna vill ha det så är det ju fine om inte så är det en sak som borde brytas upp.
        X-35 borde naturligtvis kört mot Seaquest 36. Leifs Seaquest väger förövrigt 4950kg (DH2009 definierad vikt inte helt tom).

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Oct 13, 2009 @ 13:28

          Alu 35 borde också gått med X-35 och Seaquest 36 osv. Vi brukar ta seden dit vi kommer och köra. Inte klaga på mättal och klassindelning.
          Arrangemangen på sundet och i hamn var på topp i Rungsted. Hög klass på seglarna som deltog. ORCi och IRC vänner borde bara vara avundsjuka. KDY lyckades verkligen samla ihop till en seglarfest.

          Reply

    • Joakim
      Oct 13, 2009 @ 12:11

      Otroliga mätetal! Är man faktiskt nöjda med dom? En vanlig X-332 är nästan lika snabb som First 35 och Dehler 34SV och snabbare än X-34??? Farr 40 klart snabbare än Swan 45 och 60 sec/m snabbare än X-41????

      Reply

  5. Öresund Regatta, AN
    Oct 13, 2009 @ 11:38

    Glömde säga att det var kanonkul. Banan är sinnesjuk. Tänk er manövrera Swan 45 och Farr 40 i chikanen.
    Hur kul som hellst. Över 60 båtar över 33 fot slår de flesta storbåts racen i skandinavien

    Reply

  6. Niclas
    Oct 13, 2009 @ 13:57

    Något lustig klassindelning som sagt.

    På MummStelton skulle vi seglat i er klass Anders men inte här?! Hursomhelst. Härlig regatta om än med kraftigt förvriden bana första dagen. Blev snarare branta slörar mellan märkena än regelrätta länsar. Att sedan någon sänkte näst sista kryssmärket gjorde inte det hela lättare. Att hitta ett rundningsmärke som flyter i marvattnet är inte det lättaste i dom vindarna…

    Melges 24:an i vår klass gick som en raket och seglades väl av sin besättning. Även den danska “träbåten” DB35 gick riktigt bra första dagen med såväl bra höjd som fart. När vinden sedan mojnade något andra dagen klev istället aluminiumbåten fram och DB35:an tappade lite. För att analysera vår egen insats tycker jag vi seglade förhållandevis väl. Hade 2 andra platser i klassen som bäst och tyvärr en DNF på grund av materialhaveri sista dagen.

    På tal om intressant och ny teknik. North 3Di seglen är grymt fina, formstyva och lätta. Förvisso är de i dagsläget i prototypstadiet och vissa utvecklingsområden upptäckets. Dock skall de förbättras och vidareutvecklas under vintern så nästa säsong blir spännande!

    Niclas på Leif Anderssons Seaquest 36

    Reply

    • Mattias
      Oct 13, 2009 @ 15:10

      North 3Di – är det materialet på de svarta seglen Seaquest 36 seglar med? Ser mycket snyggt ut – speciellt i kombination med den tunna vita spinnakern ni seglade med.

      Reply

  7. MiniMe
    Oct 13, 2009 @ 15:21

    Reply

  8. Öresund Regatta, AN
    Oct 13, 2009 @ 15:44

    Med tanke på att det var både svenskar, danskar och tyskar med så är det ju nästan EM-status på racet. :-)

    Reply

  9. MiniMe
    Oct 13, 2009 @ 16:29

    … jag är förvånad över Kracer 40 höga TAUD. Vill minnas att den låg betydligt lägre dvs. var snabbare. Seglade de utan gennaker???

    Reply

    • Mattias
      Oct 13, 2009 @ 17:17

      De seglade helt klart med gennaker.

      Reply

      • MiniMe
        Oct 15, 2009 @ 01:18

        DH för Kracer 40R var 511,0 på Fyn Cup men nu var det 655.0 det är över 144 sec/Nm. Vet någon varför? Har Hansen mätt om? annan konfiguration? eller var det bara felskriven i resultatslistan? Viss skillnad härrör från olika bantyper men är det allt?

        Reply

  10. Banläggaren
    Oct 13, 2009 @ 18:10

    Måste vara ett H—vete att lägga bana…. Och tänk sen om vinden vrider…….

    :-)

    Reply

    • Stefan Blom
      Oct 13, 2009 @ 19:36

      Om de vrider banan? Jag vet inte för när jag och Arne K seglade Mumm för ett par år sedan i hans CB66:a så hade man också denna bantyp och då var det halvvind mellan bojarna. De bojar utanför Vebeak/Rungstedt var fasta bojar. Skoj var det att surfa på en bogvåg av en stor X-båt.

      Stefan Blom

      Reply

  11. Uffe
    Oct 13, 2009 @ 20:58

    Snyygt jobbat Kjell W, Grattis !

    Reply

  12. Mattias
    Oct 14, 2009 @ 09:49

    Inte ens danska seglare än nöjda med DH – speciellt inte vinnare av helgens seglingar. Läs mer på: http://minbaad.dk/sejl/archive/2009/13/october/article/irc-mere-fair-end-dh/

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Oct 14, 2009 @ 17:46

      Jo, men det är ju Mr IRC Denmark himself så klart att de vinklar det. IRC är ingen rättvisare regel. Den har bara ju bara ett tal.
      DH tar åtminstonde hansyn till om det är kryss/läns bana genom sitt TAUD och TA vid cirkelbanor(typ runt en ö). Dessutom är regeln en time-on-distance.
      Märkligast är de danska seglingsledningarnas klassindelningar som inte följer regelns ramar.

      Reply

  13. Peter Gustafsson
    Oct 14, 2009 @ 18:10

    Och jag som trodde att vi hade debatt om mätregler i det här landet :-)

    Danska Big Boat Challenge kommer att köra IRC nästa år och det känns ju onekligen att det är är en väg framåt för att få ett ökat utbyte med danskarna… Här är senaste inlagan: http://minbaad.dk/sejl/archive/2009/14/october/article/svenskerne-gider-ikke-sejle-efter-dh-regel/

    Reply

  14. Sofia
    Oct 14, 2009 @ 18:16

    Jag kan ju säga, med tanke på Öresund Regattas inlägg, att kritiken inför årets Fyn Runt var massiv.
    Den revision som gjordes inför DH 2009, var det inte många som förstod. Enligt obekräftade uppgifter var cirka hälften av de närmare 400 båtarna missnöjda med sitt nya tal.
    Ska danskarna fortsätta med DH, måste något rdikalt göras. Inte bara svenskar och tyskar uteblir utan även danskar.
    Låt oss se vad det blir för regel(ler ) som gäller för 2010 års Fyn Runt – blir spännande.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Oct 14, 2009 @ 18:45

      Man har tankar på att öppna för IRC klass på Fyn Cup så det blir kanske det framåt.

      Reply

  15. Sofia
    Oct 14, 2009 @ 18:17

    Grattis Kjell W.
    Riktigt bra gjort och kul.
    Bara positivt efter TR, som väl också gav eko.

    Reply

  16. Hansen
    Oct 14, 2009 @ 19:39

    På Fyn Cup snackar man om att köra LYS och på Fyn Rundt Classic pratas det om IRC. Att köra LYS blir svårt då samma båt värderas olika i de nordiska länderna. LYS är inget alternativ.

    Sejlunionen måste fixa till DH09 till 2010 annars blir det IRC….

    Reply

  17. Jocke_R
    Oct 14, 2009 @ 21:40

    Vad kostar det att ta ut ett IRC-cert?

    Har hört att man får ta ut 5 st mätbrev/år, ingår det i kostnaden ovan?

    Reply

  18. PelleL
    Oct 14, 2009 @ 22:12

    Reply

  19. Jocke_R
    Oct 14, 2009 @ 22:45

    Inte så kul att söka för 38 fotare på 2,4 ton, när man betalar per meter :(

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 14, 2009 @ 22:49

      Ja, just mätbrevskostnaden är ju alltid det som knäcker budgeten för en 38-fotare ;-)

      Reply

      • Jocke_R
        Oct 15, 2009 @ 11:35

        I det här fallet ja faktiskt. Det är ju inte så många seglingar man får vara med på med en M30a, så det blir en ganska dyr “kul grej”. :)

        Reply

  20. Jack Sparrow
    Oct 14, 2009 @ 23:02

    mätbrevssjukan har letat sig in i denna tråden också… Finns det något vaccin som är framtaget och testat ännu?

    Och så inte någon annan hinner före. Entyp är bäst!

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Oct 14, 2009 @ 23:48

      Jo, entyp är ju bäst, framförallt i konstruktionsklasserna… ;-), eller i dom klasser där man måste ha en båt med “rätt skrovform” och från rätt tillverkare förståss. Annars så kan man ju alltid söka sig till någon riktig sport som någon sportjournalist skrev. Varför inte motorsport där har ju alla precis samma grejor. Eller simhopp där alla tävlande erhåller 100% objektiv bedömning..
      Fast Jack har absolut en point i “mätbrevssjukan”. Denna hypokondri tillägnas alldeles för mycket utrymme på Blur.se tycker säkert fler än jag. Alla båtar verkar ha fått fel SRS/IRC/ORC-Int/DH på nå´t sätt.. eller så passar dom inte in i regeln. Jag har insett för länge se´n att om det är nå´t som jag inte kan påverka så är det t.ex. mitt SRS/LYS (1,25) och vädret (som aldrig blir som jag planerat…;-) De är f-n bara att släppa detta o gilla läget.
      Nej, mer kraft o utrymme för så´nt som man kan påverka, smarta lösningar ombord/teknik/taktik/trim/starter osv. tycker jag.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 15, 2009 @ 00:02

        Vi gillar läget också. Grundinstälningen är att bara köra. Men om det blir som Hansen påstår så är i alla fall inte vi intresserade av att plocka ut ett DANLYS brev också.

        Reply

      • Hansen
        Oct 15, 2009 @ 01:17

        Det är ju ändå så att man vet vad ens båt och besättning går för efter några 1000 Nm i jämförelse till andra båtar och kan då bedömma hur bra eller dåligt ens båt mäter i respektive respitsystem man använder. Jag kan tycka att det är var och ens skyldighet mot respektive respitsystem att rapportera ev. tokigheter för att systemen skall bli bättre på att avspegla våra båtars prestanda. Att göra som Dehlerdoris säger “att bara gilla läget” skapar knappast någon utveckling framåt :-(

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Oct 15, 2009 @ 16:53

          Hansen, jag inser att många tar chansen på Blur.se att ur egen synvinkel ifrågasätta mätetal o annat. Speciellt när några flitiga skribenter här är del av SSF:s SRS-LYS organisation. Oftast bra svar från dessa också vilket bidrar till ännu mer “surr”. Jag är dock osäker på hur SSF seriöst fångar upp s.k. “gnäll” eller feed back från “kunderna” (=seglarna) på ett kvalitetssäkert & bra sätt? Hur ser den processen ut, någon som vet?
          Den här tråden började med en shysst rapportering från en kappsegling, men blev åter diskussion om olika mätregler och dess brister.
          StefanK
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          Reply

          • MiniMe
            Oct 15, 2009 @ 17:32

            vem är SSF?
            det är ändå som Hansen säger varje segalrens skyldighet att rapportera ev. tokigheter. Jag skulle dock även säga att även arrrangöerna måste hjälpa till genom att skicka in resultat samt uppgifter om bana och förhållande.

          • Mogge
            Oct 15, 2009 @ 20:10

            MiniMe är väl SSF – eller???

          • MiniMe
            Oct 16, 2009 @ 00:47

            Mogge, du är troligen också en del av SSF.

        • Tompa
          Oct 17, 2009 @ 20:11

          Vår Express måste ha fel LYS, vi blir alltid bland dom sista när vi seglar entyp. Nu funderar vi på om vi kan mäta in båten i IRC så kanske vi placerar oss bättre.
          Är det någon som vet vilken mätregel som skulle gynna oss? ORCInt eller DH2009?
          Eller ska vi kanske försöka att trimma båten o träna mer..? Vi kanske skulle prova med lite mer mastlut eftersom det är en fockbåt?
          Expressen har vi nu döpt om till “Ironic”! Förut hette den “Standardracern” :-).
          Tompa

          Reply

          • Leif E.
            Oct 17, 2009 @ 21:07

            Din chans är nog att sikta på något av de utlottade priserna i Familjeklassen…

          • MiniMe
            Oct 18, 2009 @ 00:08

            Träning är väl alltid förutsättning till framgång…
            Annars kan IRC vara ett tips. Express har TCC på 0.86-0.87. Det ger väl med Blur-omräkningsfaktorn ett SRS på ca. 1,08….

  21. Sofia
    Oct 15, 2009 @ 07:11

    Gör som Hansen säger – kommentera och protestera över uppenbara felaktigheter.
    Antingen leder det till en total översyn/revision över DH 2009 eller så dör regeln sakta men säkert.
    2 av Danmarks största race – de båda Fyn Runt racen – ska ju enligt uppgift seglas i Danlys och IRC.
    Det har ju då lönat sig att reagera och inte “bara gilla läget”.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Oct 15, 2009 @ 08:14

      DH2009 är ju fortfarande inte justerad så det har ju inte gjorts någon förändring av regeln. arrangörerna har ju bara lämnat den.
      När det gäller Kerteminde och IRC så är det väl så att eftersom man kör Big Boat Challange enligt IRC så är det väl bara smart att öppna för IRC-klass även på Classic Fyn Rundt så båtarna kör båda? Det har väl inte hänt för att man gnäller på DH. De vill ju locka upp tyskar och ner norrmän.

      Reply

  22. Peter Gustafsson
    Oct 15, 2009 @ 07:56

    För det första, det är stor skillnad på hypokondri (min båt mäter alltid fel) och att man faktiskt har fått diagnos (läkaren konstaterar att man måste operera bort peket om man vill vara konkurrenskraftig) :-)

    För det andra, så har respitsystemen stor påverkan på deltagandet. Hade inte KSSS motvilligt tagit in LYS så hade Gotland Runt varit hälften så stort. Hade man inte öppnat för IRC så hade man inte fått TP52:or eller Russel Coutts att komma. Och med DH09 så väljer tydligen seglare att stanna hemma. Så visst är det en mycket viktig diskussion (i alla fall ur detta perspektiv).

    Och visst hade det öppnat nya möjligheter om man kunde få ett större utbyte mellan Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Och det är väl just detta som danska arrangörer insett när de bjuder in till IRC-klasser. Lite synk mellan Big Boat Cup, Gotland Runt och Öland Runt så kan man säkert locka upp de stora tyska båtarna plus ett par till från kontinenten…

    Reply

    • Anders Averdal
      Oct 15, 2009 @ 12:01

      Jag har svårt att se att DH, trots sina tillkortakommanden, får folk att stanna hemma. Det kommer rätt mycket båtar till deras regattor.
      Tror att folk stannar hemma av andra anledningar än just det valda respisystemet.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 15, 2009 @ 12:18

        Peter är ute och cyklar.
        Om man frågar folk varför man inte kör på regattorna så tror jag att de flesta av våra egna är:
        – Transportsträckan (Vi kör själv inte Gotland Runt. Beror just på transporterna från Malmö)
        – Regattan är inte med i planen och vi ska fixa ihop besättning i sista sekund och hittar inte folk
        – Får inte loss tiden konflikter med jobb, familj etc
        – Man tycker inte att man har grejerna på plats och att det kostnadströskeln är för hög.

        Jag tror mätregeln är långt ner för de flesta vad gäller anledning till varför man stannar hemma. DH2009 är ju Nordens mest seglade mätregel. Svårt att säga om fler skulle segla om man kör IRC och DH2009 aldrig funnits. Det gjordes ett försök i fjol med IRC i Skovshoved och om jag minns rätt samlade man 5 båtar.

        ORCi är ju lite speciell eftersom det är dyrt och krångligt att få ett mätbrev.

        Reply

        • Sam V
          Oct 15, 2009 @ 12:25

          Att påstå att GR:s deltagarökning beror på införandet av LYS är knappast att vara ute och cykla. Självklart påverkar mätregler deltagande, men hur mycket är svårt att sia om.

          Reply

          • MiniMe
            Oct 15, 2009 @ 12:42

            nja, med införandet av LYS på GR sänkte man ävenkostnaderna. Det är dyrt att mäta in enligt ORC I. Det kostar extra även för ORC club då ORC knappt seglas annars i landet. Har man SRS-mätbrev så har man inte dessa extra kostnaderna. inte att prata om tabellbåtarna.

            Som jag förstått det så mäter man redan i DH allt som behövs för IRC. Danskarna har med andra ord lätt att skifta till IRC (om man inte blockera med endorced)

          • PelleL
            Oct 15, 2009 @ 12:43

            Jag tror också att valet av respitsystem påverkar, kanske på marginalen, men det är helt klart att GR’s kräftgång hade fortsatt om man inte släppt in “katten”. Det finns dock ett problem och det är att SRS/SWELYS inte är tänkt för/uppbyggt för att utsättas för “trycket” från seriösa kappseglare på stora seglingar..det är i första hand ett “klubbsystem” lämpligt för segling på lokal nivå. Problemet idag är att det är mer intressant för många att spöa upp 70 amatörer i LYS-klassen än att komma 7 av 10 den ORCi eller IRC klass som man kanske borde seglat i med tanke på nivån på satsningen. Engelsmännen hade samma problem med IRM och IRC och racingregeln IRM självdog.
            Vi har diskuterat att införa ett SRS “endorsed” som ett mellansteg där alla båtar skall mätas men då hamnar man på en jobbighets- och kostnadsnivå som ligger nära IRC och ORCi (för en båt med existerande skrovfil) och då tycker jag att övningen blir tveksam men finns det ett stort intresse är det kanske den väg som SSF tvingas välja.

        • Anders Averdal
          Oct 15, 2009 @ 14:53

          En fråga, är det längre transport från Malmö än från Göteborg????

          Reply

          • Öresund Regatta, AN
            Oct 15, 2009 @ 22:00

            Det skulle vara med krysstillägget då. :-)
            Nä, skämt å sido.
            Jag räknar med tre dygns transport dit. Ett till två dygns vila och sen tre till fyra dygns race och sen tre dygn hem igen. Detta ger totalt att vi ska lägga ca 11-12 dygn på ett Gotland Runt. Vi får ju dessutom transportera hela besättningen i bil 120mil.
            Om vi då jämför med Fyn Cup så går det 3-5 dygn med motsvarande resonemang. Vi kör dit på morgon innan starten.
            Då har man 7 dagar kvar att tävla på och då hinner man med ett Kieler Woche också.
            Tycker man att Gotland Runt är häftigare så åker man ju på det men jag tycker att Fyn Cup plus Kieler Woche skulle ge mig mer som seglare i förhållande till ett Gotland Runt.
            Kvalitetstid med båten är inga enkla saker att få loss. :-)

    • Peter Gustafsson
      Oct 15, 2009 @ 13:02

      Ja, nu var det ju inte min analys, utan danskarnas!!!

      Big Boat Challenge lockade en enda tysk båt (+Farr 30 Letto di Pletto från Sverige). Så de har såklart gjort sin hemläxa kring vad som krävs för att bli någonting mer än en dansk DH/X-Yacht-angelägenhet.

      Om säväl tyskarna, Kracer-gänget, J/133 Sofia, de danska J/båtarna och Farr 40-seglarna säger att DH2009 inte duger så måste man väl ta detta på allvar? Och nu pratar vi om båtar som “har grejerna på plats” och som faktiskt transporterar ett par dagar om förutsättningarna är rätt.

      Och man kan väl inte vara nöjd med att det bara var fem svenska Öresundsbåtar som orkade ställa upp i det här fantastiska racet? Eller två som var med på det lokalt ordnade ORCi-EM? Ingen på BBC? Kräver väl lite ordentligt funderande på vad som funkar och inte?

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 15, 2009 @ 14:43

        Frågan är om man ska gråta över att bara 5 svenskar orkar transportera sig eller glädjas åt ca 60 danskar kör regattan.
        Jag har inga siffror på hur många tyska eller svenska IRC seglare som kommer till BBC. Det är klart att det är värt att prova. I värsta fall så uteblir X-yachts seglarna och då får man väl hoppas på att det kompenseras av de andra.
        Blir det en succé kommer inte vi att sitta och tjura för att BBC kör efter IRC utan då kommer vi att vara där. Blir det en BBC serie som är öppen för oss så kommer vi att köra en del av racen. Kanske inte alla men något.

        Reply

  23. Per Weiskvist
    Oct 15, 2009 @ 09:00

    I just want to get rid of my nick name – Mr. IRC :-).
    My boat is fully optimized to DH 2009, and my chances to win is way better under the DH rule – but.
    We can not go on with a danish rule, that is so far from the international rules. The danish boats are devalueing, because if they are sold to another country, there must be spend much money to fit into another rule somewhere else.
    The IRC rule is much simpler, and I guess that is the reason why, it seems also to be more fair, after all. It is not possible to make a rule that is fair in all weather conditions anyway, but I think it would be good in Denmark, to have a more international rule. We are in the middle of Germany, Schweden and Norway, and have the potential to make international regattas with a lot of participants, a lot of sponsors and a lot of fun, so why not do that.
    It is right that Big Boat Challenge and Fyn Rundt from Kerteminde is going for IRC races, but Fyn Cup is talking about LYS. It seems, that Fyn Rundt from Kerteminde will also be part of a Baltic IRC Championship, which is under development right now. So to all you Schwedish sailors, come and join, the Germans allready said they will – under IRC.

    Reply

    • Joakim
      Oct 15, 2009 @ 10:03

      So why not ORCi, which is far more popular than IRC in Germany, Norway and Sweden?

      Reply

      • MiniMe
        Oct 15, 2009 @ 12:51

        Jag har sett diskussioner kring ORC I och IRC i Tyskland (var nu ett tag sedan). Det kändes inte att DSV var villig att släppa in IRC som ett alternativ. Det var väl likande situation här i Sverige för bara nåt år sen.
        För övrigt seglas det mest med yardstick i Tyskland, Österike och Schweiz.

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Oct 15, 2009 @ 22:27

          MiniMe, det är varje seglares skyldighet att rapportera ev. tokigheter skriver du. Fine, men min point var ju inte riktigt det;
          Rapportera till vem? Gnäll/lobbing på Blur.se? Arga brev/samtal med K Martinsen?
          Hur ser Seglarförbundets (SSF) process för feed back ut?
          Bortsett från arrangörerna på land/bojbåtar så bör väl ändå seglarna rimligen har bra koll. Självfallet inte helt objektiv sådan.
          Nå´n som vet om kvalitetssäkringsprocessen för detta?
          StefanK

          Reply

          • MiniMe
            Oct 16, 2009 @ 01:00

            Stefan, gnäll är väl sällan konstruktivt men det finns en del formella och informella vägar att ge feedback. Den formella vägen är väl via distrikt eller klassförbund eller via motion till seglardagen. En informell väg är att ta kontakt men någon i SSF’s organisation. Kjell på kansiliet är också en address som ledar informationen vidare till de rätta kanalerna. det finns en del kontaktadresser på SSF’s hemsidan.
            Sen bör man väl inte glömma att de flesta som jobbar aktivt för att seglarna kan ha roligt på havet är faktiskt aktiva seglara, mao. bland oss.
            Det finns mao en del möjligheter att lämna feedback men grundförutsättning är att vara aktivt och gör det också.

  24. Jack Sparrow
    Oct 15, 2009 @ 11:37

    Då har doktorn kommit fram till och ordinerar:

    AndersSundetregatta: För dig fäller följande. Mycket vila och värme. Varken tumstockar eller någon form av mätutrustning får finnas inom din närhet under de följande två veckorna. Om tanken dyker upp att Dehlern skall modifieras, tex kolpipa för mer fart. Ta då ett par djupa andetag, räkna till 100 och gå sedan ut och rensa ogräs. I somliga svåra fall har doktorn varit tvungen att ordinera medicin, dock torde detta inte behövas i nuläget.

    PeterBlur. Peter, din sjukdomsinsikt gör att doktorn inte ser behovet av att ordinera någon behandling. Fortsätt på den inslagna linjen med intressanta reportage och fina bilder. Om dock tanken på en ny “mätregelsoptimerad” båt typ J111 skulle börja spöka, ta ett varmt bad med levande ljus och badskum. Brukar räcka för de flesta för att lugna ner mätregelstankarna. Har behandlat många patienter före er så jag kan det här. Det är inget hokuspokus…

    Har ni fler frågor går det bra att kontakta doktorn. Vår klinik har bra behandligar mot de vanligaste seglarsjukdomarna, typ spinnakerarmbåge, rorkultsbrock och liknande.

    Doktor och kapten Jack Sparrow

    Reply

  25. Jocke_R
    Oct 15, 2009 @ 11:49

    Bra Peter! Man behöver ju inte delta i diskussionen om man inte vill. Men det är jävligt trist att bara blanda sig i för att få tyst.

    Entyp är ju bra, men inte tillräckligt intellektuellt stimulerande. Allra roligast är ju regelbåt men det är ju inte så många som “klarar” det. Respitregler är därför väldigt intressanta.

    Reply

  26. Martin
    Oct 15, 2009 @ 14:54

    Doktor Sparrow;
    Du glömde minst två blogg-patienter som bör ordineras något lugnande..
    Arne K (sur för att han inte får segla MM)
    X-press Alroth (testade nya innedrogen J24 förra helgen, man ska tydligen bli helt flippad av den)

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Oct 15, 2009 @ 15:15

    Doktor Sparrow bör väl få en egen spalt en gång i veckan!?

    Reply

    • Mattias
      Oct 15, 2009 @ 15:58

      + hotline

      Reply

  28. Mattias
    Oct 15, 2009 @ 15:17

    Som ni kanske märkt så diskuteras detta också fram och tillbaka i Danmark. Tror det största motståndet här i Danmark (speciellt från Dansk Sejlunion) beror på mängden arbete som lagts i utvecklingen av DH. Inte lätt att överge nu när man arbetat så många år.
    Det börjar dock ske saker även här – läs tex detta inlägg på en dansk segel blogg: http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=101&cid=10761&1255612357

    Reply

    • Leif E.
      Oct 15, 2009 @ 19:43

      Oavsett vilken regel man förespråkar så är nog IRC den enda regel som de nordiska länderna skulle kunna enas kring. Bara det tycker jag talar för IRC. Samtidigt får vi då en regel som större delen av Europa seglar efter. Det ryktas också om att Gotland Runt inte längre kommer att utse totalsegraren i ORCi som visserligen blir kvar jämsides med IRC däremot försvinner ORC Club. Det är nog bara en tidsfråga när IRC tar över både i Sverige och Danmark. Norge lär nog följa efter för där har ju inte ORCi fått fäste.

      Reply

      • Salona/Express
        Oct 15, 2009 @ 20:18

        Norge lär nog följa efter för där har ju inte ORCi fått fäste.

        Leif där har du fel, Norge är mer aktiva ORCi seglare än Sverige.
        Man seglar Norge Cup i ORCi, IRC seglas knappt i Norge.
        Sista året har Norrmän köpt fina IRC båtar men dom mäter in i ORCi.
        ORCi EM planeras i Norge 2011, men man vet aldrig som händer.
        Följ Seilas hemsida så är du uppdaterad, den är lika bra som Blur.
        Martin

        Reply

      • Joakim
        Oct 15, 2009 @ 22:12

        Leif: Varifrån kommer detta “IRC den enda regel som de nordiska länderna skulle kunna enas kring”???

        IRC är klart den minsta regel i de nordiska länder efter LYS, DH och ORC. Varför skulle det vara lättast att enas kring just IRC?

        Reply

        • Leif E.
          Oct 15, 2009 @ 22:37

          Det var min egen bedömning. Det borde vara den regel som danskarna lättast kan acceptera om de skall överge DH. Eftersom ORCi, som jag själv iofs skulle föredra, har visat sig begränsa möjligheterna att få ut seglarna på havet i tillräcklig omfattning så måste vi nog försöka med något nytt och litet enklare. Det var ju faktiskt fler svenska båtar på IRC RM än på ORCi EM i år förresten.
          Norrmännen har ju köpt flera fina IRC båtar som du säger och det talar väl för att det kommer att hända en del även där. Vill man köpa nytt så är det ju dessutom IRC som gäller idag.
          Min tro på IRC bygger på att jag tror att vi får fler deltagare på våra seglingar helt enkelt och det tycker jag är prio 1.

          Reply

          • Patrick L
            Oct 16, 2009 @ 11:57

            Jag tror det är optimistiskt att tro att byte av regel plötsligt skall få alla att börja transportera sina båtar kors och tvärs, särskilt de som av hävd har tyckt att det är för dyrt att mäta in sina båtar i ORCi. Engångskostnaden och engångsböket att mäta in sin båt är ju ingenting jämfört med logistiken kring att transportera båten till andra länder för att tävla. Den löpande kostnaden att ta ut mätbrev är ju efter inmätningen högst jämförbar mellan ORCi och IRC. LYS och DH är betydligt billigare.

            Att ett non-endorsed IRC RM inne vid Lidingö drog fler svenska båtar än ORCi EM i Ystad är knappast förvånande. När vi hade det första IRC RM:et i Nynäshamn kom det 5 IRC-båtar. Av de som drog sig ur uppgav flera just att de tyckte transporten Sthlm – Nynäs (!) var för lång för en helgregatta. Väldigt synd, för om någon tyckte “partyt” på IRC RM var bra så var aktiviteterna i Nynäshamn minst lika bra. Och seglingsförhållandena var betydligt bättre. Och de erbjöd double scoring. Och LYS-klass för de som önskade.

            Men visst är deltagarantalet viktigt. Så om kvaliteten på seglingsförhållanden måste “offras” för att få många deltagare så kan jag i viss mån köpa den prioriteringen också. Att klubbarna slutar arrangera race får vi kanske ta?

          • Öresund Regatta, AN
            Oct 16, 2009 @ 13:08

            Patrick
            Håller helt med om vad du säger. Jag är övertygad om att det är bara en liten klick som drar runt nationellt. Min åsikt är att den mesta kölbåtskappseglingen är regional.
            I Öresund är det mycket märkligt. Här tycker många seglare att en 2x4h timmars transport är mycket för en en-dagars distanskappsegling. Arrangeras det 2-dagars race så är felet att det tar hela helgen.
            Seglare är som bönder. Det går alltid att hitta något att gnälla på.
            Jag tror det hela egentligen är brister i plannering. Man kommer på för sent att man vill vara med. Det ska dessutom helst finnas en 5-dygns prognos som visar att det är sol och lagom med vind för att man ska säga:
            – Ja vi kommer.
            IRC/DH2009/SRS-SWELYS frågan är bara ytterliggare en ursäkt.
            På Öresund Regatta fick seglarna rösta på dummaste anledningen till att inte vara med på Saltholm Runt. Grejen var att jag fick höra alla innan jag gjorde omröstningen. Jag sammanställde det hela här:
            http://sundetregatta.blogspot.com/2008/08/kommentar-till-omrstningen-om-dummaste.html

      • Peter Gustafsson
        Oct 15, 2009 @ 22:49

        “Länderna” (om man med det menar seglarförbunden) kommer inte att kunna enas om någonting. Här finns det snarare ett intresse av att bevaka olika nationella och historiska intressen. Det är ingenting unikt för vår del av världen och heller inget problem för 95% av seglarna.

        Vad diskussionen gäller är ju vilka förutsättningar det finns för en internationell regel som kan användas för större båtar som faktiskt kan och vill ta sig runt mellan länderna och också utöka utbytet med länder utanför vår region. Och det finns en vits med att de bästa seglarna här hemma kan och får känna på internationellt motstånd.

        I detta fallet är det bara ORCi eller IRC som är gångbara alternativ (för och nackdelar med dessa har vi väl diskuterat tillräckligt). Här har man ju inte kunnat enas heller, utan vi har en fragmenterad adminstration av dessa regler i vår region. Det finns samarbeten, men inget växande som lockar båtar från alla länder.

        Så i slutet av dagen så är det ägarna som måste ta sitt ansvar.

        Jag tycker mig se ett antal lovande initiativ kring IRC, där Sverige, Norge Finland, Tyskland och Danmark under 2010 skulle kunna få fram 10-20 riktigt skarpa båtar på 35-55 per land.

        Som vanligt så kommer det att krävas mycket av både ägare, klubbar, tillverkare och andra, men jag tycker faktiskt att det känns som en nystart på många håll.

        Och det som gör mig mest positiv är att denna drivkraft faktiskt kommer från seglarna själva! Och då tror jag förutsättningarna är goda att man kommer framåt i handling.

        Reply

        • MiniMe
          Oct 16, 2009 @ 09:35

          det är väl inte bara länderna det skiljer emellan.
          I Tyskland är yardstick en mer regional företeelse men jag har inte riktigt förstått det hur det fungera för båtar som inte finns med i tabellen.
          Starkaste argument man har att det skiljer och ska skiljer mellan de olika regionala lstor är att väderförhållanden skiljer sig åt beroende om du seglar på Bodensee, Östersjön eller Nordsjön. Sådana diskusssioner finns säkerlgen här i landet också. Sen kan man ta till en annan dimension som märks på deltagarantalet åtminstone i vår region. När tävlingar är på mindre banor deltar förhållandevis fler mindre båtar. Blir banor större så kommer de stora båtar. Kring shorthanded finns väl också en del diskussioner som är riktade åt det hållet.
          Då kan det blir svårt att hitta balansen om det finns stora skillnader samt mellan enkelheten och rättvisan. Men vi vill väl att alla ha rimliga chancer i alla handikap-system?
          Vad gäller IRC i Tyskland så har deras förbund beslutat att det officiella systemet är ORC I. IRC drivs fram av några entusiaster utan stöd från centralförbundet.
          Jag tror nog att IRC kan vara ett bra kompliment för tävlingar över gränserna. Men ORC I är troligen mer rättvis. Jag tycker att det lönar sig inte att bygga ut SRS til “endorced” eller skapar något eget liknande system när vi ha ett system att tillgå. ORC I, IRC SRS mm har alla styrkor och brister och har sina områden där de är mest lämpade tycker jag.
          DH kan det kanske få det kämpigt. DH kräver ungefär samma mätinsats som IRC.

          Reply

  29. Öresund Regatta, AN
    Oct 15, 2009 @ 22:21

    Är det sunt att varven och agenterna lägger sig i vad som ska seglas?
    Sån här lobbing från försäljningsledet måste väl ändå inte vara bra för sporten.
    Bland de svenska aktiva seglarna i Öresund pågår just nu den motsatta diskussionen. Vi har också en diskussion i klubbarna för att öppna för DH-regeln i våra inbjudningar för att seglarna ska få välja. Vår förhoppning är att fler danskar ska komma över om vi ger upp det envisa SRS/SWELYS och seglar efter samma regel.

    Sådana här tilltag ogillar i alla fall jag. Det finns naturligtvis seglare i alla led men när försäljarna lobbar på det här viset…

    http://minbaad.dk/sejl/archive/2009/14/october/article/svenskerne-gider-ikke-sejle-efter-dh-regel/

    Reply

  30. Jack Sparrow
    Oct 16, 2009 @ 00:42

    Låter intressant med en egen spalt Peter. Vad skulle kolumnen heta och vilken dag är aktuell?

    Har under den gågna veckan fått in många samtal via hotlinelinjen. Har därför mängder av uppslag på medicinskt relaterade seglingsproblem. Mest utmärkande hittills är alla fördäckare som hör av sig. De klagar på arbetsstituationen på fördäck som upplevs som stressig och slitsam. Intressant ur mätregelssynpunkt är att det främst är IRC- och ORCi-fördäckare som klagar. Mest nöjda hittills är faktiskt SWE-LYS fördäckarna som verkar uppskatta sitt jobb. Vill dra mig tillminnes att deras fackliga företrädare bland annat förhandlade fram kaffe och kaka på undandvinden i senaste revisionen, men helt säker är jag inte. Fackföreningen Viga Fördäckare har också skickat ut en enkät till sina medlemmar för att förbättra arbetssituationen. Återkommer med resultat efter jul.

    Nu kan vi återgå till mätreglernas vara eller icke vara. Bli inte för upprörda bara när ni skriver och replikerar. Det är inte bra för blodtrycket…

    Kapten Jack Sparrow (med EKG-utrustning på bröstet)

    Reply

  31. Large
    Oct 16, 2009 @ 08:49

    IRC och Singelhanded is da shit! Alla segel på rullar och färdigbredda mackor! Watch me 2011!

    Reply

  32. Johan W
    Oct 17, 2009 @ 08:29

    Att sträva efter en gemensam regel är givetvis väldigt vettigt. Att hålla på att dela upp den relativt lilla krets som kappseglar aktivt i olika läger med tillhörande små startfält är kass. Är dock för okunnig om IRC för att kunna uttatala mig om detta är rätt väg. Men jag skall läsa på. Dock är jag mycket tveksam till DH som gemensam väg. DH är en regel som uppmuntrar DYR optimering. Tex Code0 och kolfibermast är nästa gratis vad gäller respit men knappast för plånboken. Givetvis får Code0 kombineras med symmetrisk spinnaker etc i DH – ett måste för att kunna konkurrera med de bästa moderna danska DH båtarna./Johan W.

    Reply

    • ORCI/IRC/LYS/DH
      Oct 17, 2009 @ 09:33

      Är det en rättvis regel eller en som straffar “dyra” prylar vi ska ha?
      Ingen annan som övervägt att ha en stor för ORCi och en för LYS?
      Blir altid dyrt att optimera en båt efter en regel båten inte är ritad efter… regler har dessutom en tendens att ändra sig med tiden och det är också jättedyrt.

      Reply

  33. Öresund Regatta, AN
    Oct 17, 2009 @ 09:05

    Vilken regel som är rätt beror på vilket problem man vill lösa. Peter vurmar för ett mer omfattande internationellt utbyte och jag vill ha igång utbytet i region Öresund. Lösningen är inte samma sak idagsläget. Går danskarna så småningom över till IRC så ska ju inte vi heller segla något annat.
    DH är ju inte rätt om det är ett internationellt utbyte mellan fransmän, tyskar, holländare, engelsmän, ester, finländare etc. Det är ju självklart. Regeln är däremot kanon om Öresundsregionen ska harmoniseras.

    Reply

    • Leif E.
      Oct 17, 2009 @ 10:51

      I 2009 års Gotland Runt startade 235 båtar.
      Av dessa kom
      24 från Finland
      5 ” Norge
      4 ” Estland
      4 ” Tyskland
      4 ” Polen
      2 ” Lettland
      1 ” England
      1 ” Danmark
      Av detta kan man nog dra vissa slutsatser som jag överlåter till var och en

      Reply

      • Patrick L
        Oct 17, 2009 @ 11:23

        I och för sig stämmer inte statistiken helt, Leif, men vad är slutsatsen?

        Reply

        • Leif E.
          Oct 17, 2009 @ 12:37

          Jag tycker att Danmark sticker ut med tanke på hur många aktiva kappseglare som finns där och min slutsats är att det beror på att de normalt seglar efter en lokal regel (DH) och inte har några (eller mycket få) mätbrev i ORCi eller IRC. Synd, det borde vara i allas intresse, såvida man inte bara är ute efter egna “mätfördelar”, att vi hade en gemensam respitregel i Norden. Kan den sedan sammanfalla med övriga Europa, så mycket bättre. Viktigt är också att vi får med nyare och mer “raciga” konstruktioner som ofta seglas av mycket kappseglingsintresserade seglare. En del av dessa har ju fortfarande motigt i ORCi även om det blivit bättre på senare år. Min tro är att IRC blir större än ORCi i Sverige redan inom ett par år, om sedan danskarna byter ut DH så är ju problemen i Öresund lösta också…

          Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 17, 2009 @ 11:45

        Slutsatsen jag drar är att det är ungefär som i Öresund. Finländarna drar till Sverige för att köra race men svenskarna i Stockholmsregionen kör inte över till Finland. Varför? Drar man inte ens till Nynäshamns vatten och kör så sticker man inte till Finland i heller. Bidrar man inte själva till utbytet så kommer det i längden att minska.
        Det viktiga när man är aktiv i klubbarna och jobbar med de här frågorna är att utgå från potentialen. Därefter så måste man ställa sig frågan vad man vill åstadkomma. Är det ökat deltagarantal på regattorna eller är det en höjdkvalitet på besättningarna som är med? Är arrangemenget av event typ som Swan Cup, Farr 40 eller TP 52 serier eller är det mer “folkrace”.
        I Öresund finns det 48 småbåtshamnar och ca 20 000 segelbåtar. På danska sidan så kör ca 450-500 seglare aftensejlads och på svenska ca 150-200 besättningar klubbseglingar. Den största möjligheten till ökat deltagarantal på regattorna anser jag vara att se kvällskappseglarna som en rekryteringsbas. Det kommer att vara betydligt svårare att rekrytera tyskar, polacker, göteborgare etc till regionen i förhållande till att få fler av de ca 700 besättningarna att börja röra sig till grannklubbarna.
        Event har också sin plats men det ska inte ställas mot breddseglingen då går det fel.

        Reply

    • MiniMe
      Oct 17, 2009 @ 11:04

      …. visst är frågan om danskar anpassar sig till svenska regler eller svenskar till danska regler. Jag tycker inte att det ett självklart val. Men så finns det säkerligen en historik bakom valet som gör att det segalas mer DH i regionen.
      Det finns ingen restriktion för danskar att använda SRS. Mätbrev utställs även för utländska båtar idag.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 17, 2009 @ 12:00

        Det går inte att mäta in en DH2009 optimerad båt i SRS så det blir vettigt mättal. Du måste då komplettera din garderob med SRS-segel.
        De svenska regattorna, Saltholm Runt, Ven Runt och Kullaseglingen, i regionen är mindre än de danska. Det är de danska regattorna typ Mumm-Stelton Cup, KDY Autumn Regatta, Sailors Cup som är de tongivande och samlar de största och bästa fälten. Därför tror jag att det är bättre att ge upp SRS på svenska sidan och öppna för DH och köra SRS i en cruisingklass. Just för att alla som vill prova på ska kunna vara med och känna på hur kul det är att kappsegla. Det är bara att prova och så kan man ju ändra om det var fel.
        Jag gjorde lite research på hur många 33-40 fotare som tävlar i sundet:
        http://sundetregatta.blogspot.com/2009/09/dags-att-enas-om-nasta-ars-race.html

        Varför ses vi inte på båda sidor sundet utan bara på danska?

        Reply

        • MiniMe
          Oct 17, 2009 @ 17:27

          Nej det går säkerluigen inte att mäta in DH optimerad båt i SRS men det borde går att få en rättvis bedömning i SRS. Pelle var rätt tydligt i början av året att målet är att båtägare ska få så rättvis bedömning som möjligt.

          Anders var god och ta kontakt (skicka gärna ett mail) med SRS-gruppen och lägg fram varför båtar optimerade enligt DH2009 skulle vara missgynade.

          Reply

          • Öresund Regatta, AN
            Oct 17, 2009 @ 17:34

            Det ska jag göra.
            Det handlar mest om att standardbåtar som har något bredare spinnakrar får ett helt procent till i SRS.

          • Team DehlerDoris
            Oct 18, 2009 @ 10:39

            SRS “grova” 1% steg innebär i praktiken “mängdrabatt” om man gör fler ändrinngar samtidigt. Om man nu ska tillföra en större DH spinn så kan man okså t.ex. flytta fram förstaget till stäven o få någon kvm större förtriangel, det inryms säkert inom +1%.
            DH spinn skulle ju rent hypotetiskt kunna inrymmas i det SRS som man redan har, men problemet blir ju mer akut om det kommer en likadan standardbåt men med den mindre standardspinnakern som då skulle ha samma RSR.
            Inte fair play förståss, det inser alla. Frågan hur mycket eller lite det ger sedan blir ointressant.
            SRS-tekniska kommitten har ingen lätt roll.
            StefanK
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          • MiniMe
            Oct 18, 2009 @ 13:59

            Stefan, hur mycket en förändring ger är relevant men oftast inte så enkelt att bedömma.
            Sen är måtten i båtdatabladet eller klassregler max- eller min-mått dvs. beränsningar. Hamnar man utanför och det går åt det hållet att det kan blir en prestandahöjning så ska det blir en höjning. Sen är det en annan fråga när det är dags för nästa pinne. Någonstans måste man sätta gränsen. Finns det sen faktorer som skulle minska sådana prestandahöjningar så ska de tas med i bedömningen. Bedömningen ska göras för mätbrevsbåtar på helheten.
            I temer för DH-spinnakrar skulle det innebära att är den berdare med samma SL så är det väl bara rättvis med en höjning (större yta). Har de större bredd och mindre SL ska det bero på hur det slår totalt.
            I många diskussioner ligger oftast fokus på måtten som finns i båtdatabladet. De flesta standardbåtar ligger inte på marginalen men några cm här eller där ger normalt inte heller i de flesta respitsystem en prestantionsförlust på 1% som skulle rättfärdiga ett avdrag.

  34. Johan W
    Oct 17, 2009 @ 22:27

    Handlar också om att DH tillåter att spinnaker och gennakar inkl Code0 kombineras utan straff. Vad skulle det kosta i SRS?/Johan W.

    Reply

  35. MiniMe
    Oct 18, 2009 @ 00:12

    Det är väl snarrare en fråga om ur mycket ger det?

    Reply

  36. Peter Gustafsson
    Oct 18, 2009 @ 14:05

    1 cm extra på något segelmått ger 0.01 extra.

    Turbokit med 1.5 meter förlängd akter, djupare bulbköl, högre kolmast och så stora segel man kan hitta ger 0.03 extra.

    Så det finns ingen anledning att hålla på och finlira :-D

    Reply

    • MiniMe
      Oct 18, 2009 @ 14:40

      nu Peter var du inne på 1 cm + på standardbåt och då om du passera gränsen i båtdatabladet eller klassregel. Annars är det inte sagt att det bli en pinne upp. :-D

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 18, 2009 @ 20:16

        Jo men problemet är att det byggs inga standardbåtar.
        Det är den svenske importören som hittar på segelmåtten. Han har ingen koppling till vad man gör på IRC eller DH2009 marknader där den enskildes segelmått mäts in.
        Folk som ska köra med oss har kanske en spinnaker som är 0,5m kortare lik och 0,5m bredare. Varför ska han då ha en hel procent?

        Reply

        • MiniMe
          Oct 18, 2009 @ 21:55

          Anders, du tar upp ett problem som borde tas hand om av ett klassförbund som aktivt sätter standard och håller den uppdaterad. Visst ska båtstandard i båtdatabladet återspeglar utrustningstsandard bland seglarna men samtidigt är det det SRS-talet basera på. SRS-organisationen ser det att båtstandard sätts helst av en klassförbund. Orsaken till det tog du själv upp. Alternativet till den svenska modellen med tabell skulle vara mätbrev för alla som i NORLYS. Men även NORLYS gör bedömningarna utifrån en viss uppsatt standard men har det enklare med uppföljning.
          Åt andra sidan är det inte given att en spinnaker som är 0,5m kortare men 0,5m bredare får en pinnes tillägg. En sådan bedömning görs när båtägare ansöker om mätbrev, inte innan. Däremot krävs det mätbrev när båt avviker från båtdatabladet eller klassregel. Läs mitt tidiagre inlägg…

          Reply

          • Öresund Regatta, AN
            Oct 18, 2009 @ 22:07

            Jag satt faktiskt att letade efter en adress till SRS-gruppen för att skicka in mina funderingar och kanske “myter” kring SRS/SWELYS som jag hör både bland svenska och danska seglare i Öresund men hittade inte den på SSF´s hemsida. Kan du skicka den till sundetregatta(at)hotmail.com eller skriva ut den här på Blur.se?

  37. Öresund Regatta, AN
    Oct 18, 2009 @ 20:16

    Förlåt annat än klassbåtar då.

    Reply

  38. PelleL
    Oct 18, 2009 @ 21:57

    SweLYS/SRS är ett enkelt respitsystem för breddsegling och har inte bättre precision än vad upplösningen indikerar…dvs. 0.01. Systemet bygger ju i grunden på tabellen och då finns det en fastställd standard och går man över den är ju per definition minsta möjliga “straff” 0.01. Det är helt enkelt så att LYS till någon liten del uppmuntrar att inte pilla på standardbåtar.

    Vill man ha ett system med högre upplösning så måste SSF utveckla LYS till ett mer “formelbaserat” system och då får vi en hemmagjord variant på IRC på samma sätt som danskarna har gjort en hemmakokt variant på ORCclub (vilket säkert inte sejlunionen håller med om ;-) men så är det menar jag.) Vi kan kanske få lite lägre kostnader än originalet men bättre blir det inte…..

    Reply

  39. Hansen
    Oct 19, 2009 @ 11:38

    Intressant det här med LYS/SRS, det är mycket tyckande………….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.