Mest segling för pengarna | 2.000.000:-
Nu har vi tittat på 20.000, 100.000 och 500.000. Och det finns ju massor av fina båtar i alla prisklasser.
Nu är det dags att ta i med storsläggan. Alltså båt + segel + riggfix + bottenfärg + dekal-trim + mätbrev + whatever = max 2.000.000:- när du seglar ut till din första start för säsongen… Vad blir det?
Erik
Nov 8, 2009 @ 22:47
Begagnad Seacart!
Rob
Nov 8, 2009 @ 23:05
Då blir det en semicustom Baltic 56, för det var väl 2 mille i Euro!?
Peter Gustafsson
Nov 8, 2009 @ 23:07
Nej, det blir nästa vecka vi kör SEK 20M :-)
PelleL
Nov 8, 2009 @ 23:28
Om man skall vara realist så borde man väl säga X-35 men den är rätt trist så jag säger Melges 32 2 mille borde räcka tlll båten, ett ställ och några tripper med Ryanair tlll Bergamo
Mårten
Nov 8, 2009 @ 23:33
Måste bli en X-35a!
Snabb, Snygg, Entyp som även funkar bra att familjesegla.
Lars S
Nov 9, 2009 @ 01:19
Nej, det blir inte en x-35:a! Det blir två! Det har ju sålts sådana för ca miljonen. Sedan lägger man en i Sverige och en i Medelhavet. Med den i Medelhavet kan man sedan delta i de stor regattorna som Copa del Ray där X-35 är entypsklass tillsammans med TP52. För två mille blir man alltså “bankompis” med Cutts, Baker och Cayard samtidigt som man kan träna och semestra med den andra båten här hemma. Kan man få mer segling för pengarna?
Peter Gustafsson
Nov 9, 2009 @ 07:30
Som sagt, det skall vara EN båt :-)
Lars S
Nov 9, 2009 @ 07:37
Ok, Peter! Då får det väl bli en 35:a med en himla massa transportkostnader (det har man ju råd med för dessa två mille då man får en massa pengar över om man köper en bra begagnad båt….). Tyckte bara att detta tvåbåtsalternativ lät lite häftigare….
:)
Peter Gustafsson
Nov 9, 2009 @ 07:48
Utmaningen är ju att hitta båtar i just det här segmentet. Och det blir en tråkigare övning när folk tar 100 Lasers eller fyra X-99 :-)
Sedan kan man ju undra varför ingen faktiskt har den setup du föreslår? Eventuellt driver det mer kostnad än man kan tro att kampanja en båt i Medelhavet…
Lars
Nov 9, 2009 @ 08:22
Jag har ju precis gjort det valet…….
Arcona 340, genacker och code0 för enkel hantering
Familjen blir glad-o jag får segla!
Borde vara svar på frågan…..
Patrick L
Nov 9, 2009 @ 09:10
Farr 40 OD
Öresund Regatta, AN
Nov 9, 2009 @ 09:14
Inte med en fräsch garderob? I så fall blir det byte. :-)
Patrick L
Nov 9, 2009 @ 09:27
Que? Du får en beg F40 för ca 1,0 – 1,5. Då räcker pengarna till ett helt nytt krysställ också.
Mattias
Nov 9, 2009 @ 16:11
Helt enig – speciellt i Öresund där KDY har sina. Har ju visat sig att den även fungerar som shorthanded.
Öresund Regatta, AN
Nov 9, 2009 @ 17:42
Byt du också så är det snart fler Farr 40 än X-35 i Öresund. :-)
Öresund Regatta, AN
Nov 9, 2009 @ 09:13
Är det respitsegling så är det nog roligast segling i 34-36 fots storlek med en vanlig cruiser/racer typ min egen Dehler34SV/Dehler 35, First 35, Arcona 340, First 36.7 (med ny garderob) eller X-34. Vi har seglat 3 ggr så långt i min Dehler 34SV som vi gjorde i min First 31.7. Gott betyg!!
Begagnat finns ju både X-362 sport, X-37 och X-35. Glöm inte att en fräsch garderob hamnar på ca 250 000kr. Ska det bli kul så måste man ha en riktig garderob.
Att köpa båtar typ Archambault M34, Melges 32 ger ju kanonkul segling men det finns ju ingen att möta på racen. Att plana förbi allt och alla är kanske kul några gånger men man slår dem ju inte i racet.
Stefan Peterson
Nov 9, 2009 @ 09:15
Den nya Salona 37.an givet att den går att ORCi optimera. Eller också DataCom.
Peter Gustafsson
Nov 9, 2009 @ 09:43
Begagnade ORCi-holkar finns ju i massor (Capio, DataCom, Too Aiming First, …) så där är ju din timing perfekt. Dessutom slipper du säkert flera av dem i klassen nästa år ;-)
Patrick L
Nov 9, 2009 @ 09:22
Hade också varit kul med något shorthandalternativ som Class 40 men det verkar inte som det är så kul vare sig att kryssa eller segla lättvind med dem?
Såklart man kan köpa nya båtar också. För min del blir det då en ny Farr 30 istället.
Pär Johansson
Nov 10, 2009 @ 18:37
Class 40 är en sjukt rolig och härlig klass! Riktigt lättseglade och mycket smarta lösningar. Däremot är det en rätt kass båt för skandinaviska förhållanden. Båtarna går ok i lättvind så länge man har öppna bogar. Däremot är det en helt fantastisk känsla att segla på en öppen bog när det brallar lite och med en liten besättning.
Kryssegenskaperna på de äldre modellerna är inte de bästa, framförallt inte i lättare vindar. Blundar man så tror man att man seglar riktigt fort eftersom det låter väldigt mycket; från allt vatten som inte släpper i akterna – inte så snabbt!
Hansen
Nov 10, 2009 @ 20:07
3 mille får man stånka fram för en Class 40
Calle P
Nov 9, 2009 @ 09:47
Vilken klass är störst i Sverige i för runt 2 milljoner?
Peter Gustafsson
Nov 9, 2009 @ 09:49
LYS ;-)
Clifford
Nov 9, 2009 @ 10:06
Mest segling för pengarna var det, så jag väljer ett alt där jag inte är beroende av att besättningen lyckats förhandla sig till lite “egen tid”. Då har jag 2 olika alternativ:
1. en segelkanot typ Tejst (www.lunne.se) fast 11 meter lång , 2,4 bred och 3 tons depl. Sänkköl med bulb istället för C-bord, dj 1,5-2,5m. Då blir det många sköna seglingar och shorthanded tävlingar.
Alt 2 är klart annorlunda; en Akilaria 9,5
Erik Barkefors
Nov 9, 2009 @ 10:24
Det blir en 15-meters Crowthercatta som ligger i Hongkong. Massor av regattavinster och rekord bl a Hongkong-Manilla. Priset är 99.000€ men sen kommer transport och ev ny segelgarderob, uppdatering av instr/nav osv. Borde bli lite pengar över till segling också ;-)
http://yachts-brokerage.com/yacht-brokerage-yachtdetail-150.html
Erik Barkefors
Nov 9, 2009 @ 10:24
Det blir en 15-meters Crowthercatta som ligger i Hongkong. Massor av regattavinster och rekord bl a Hongkong-Manilla. Priset är 99.000€ men sen kommer transport och ev ny segelgarderob, uppdatering av instr/nav osv. Borde bli lite pengar över till segling också ;-)
http://yachts-brokerage.com/yacht-brokerage-yachtdetail-150.html
Ludvig
Nov 9, 2009 @ 10:41
X-35
Per
Nov 9, 2009 @ 10:45
X-35!
Peter S
Nov 9, 2009 @ 11:25
X-35
Nobbe
Nov 9, 2009 @ 11:29
X-35 med några år på nacken är mycket båt för pengarna. Funkar bra även på respitsegling om man tittar på resultatlistorna.
Westcoast Yachts
Nov 9, 2009 @ 12:00
En ny GP33 med sköna segel får du för dessa pengar, snabb snygg liten kol-låda
Calle P
Nov 9, 2009 @ 12:35
Låter som om X35 tar hem det här.
Undra hur X-yacths tänkte när X35 var en ersättare till X99. Den verkar vara 4 gånger så dyr…
F424
Nov 9, 2009 @ 12:55
Med förutsättningarna:
1) Svårt att få ihop besättning
2) Måste funka klockrent för cruising
3) Får inte bli omoderna pga att mätreglrena förändras.
Så får det bli en tidlös bättre begagnad kärra som med liten ansträngning (uthållig för shorthanded) gör bra fart både up- och downwind. Lång vattenlinje och väluppfostat uppträdande önskvärt. Kanske en slank danska?
Peter Gustafsson
Nov 9, 2009 @ 13:06
Eller varför inte en båt med “ouppfostat uppträdande”
http://www.blur.se/2009/08/28/anligen-jfredag-2/
Samma stunt måste provas i en J/111…
F424
Nov 9, 2009 @ 13:41
Ja visst är det elakt att köra om folk på det viset… Tack Koster för att vi trots detta var före i mål;). Ni får revansch i BR2010!
BTW, förstår att du är sugen på en 111:a!
Finngulf
Nov 9, 2009 @ 13:05
Hej
Finns en X-35 på Blocket för 1 190 000 med delvis nya segel bjud 1 miljon så blir hon din:
http://www.blocket.se/ystad/X_35_nr39_2006_X_yachts_23426448.htm?ca=11&w=3
Janne E.
Nov 9, 2009 @ 13:06
Niklas, tänker du på någon speciell båt?
/Janne E.
F424
Nov 9, 2009 @ 13:35
Tyvärr Janne, X-99:an är inte slank nog;)
Tankarna gick mer mot Luffe4004 eller Faurby424.
Janne E.
Nov 9, 2009 @ 13:56
Aha, du tänkte på Faurby424…
=)
Andreas i Missmatch
Nov 9, 2009 @ 14:20
J111? kan gå eller? stor + fock+ gennaker sade entypsreglerna…
Borde stoppa…och enbart tridata 1a säsongen….
Claes Redin
Nov 9, 2009 @ 14:40
Nya Beneteau First 35, Race pimpad?
ellfjäll
Nov 9, 2009 @ 14:41
Köp en Havsfidra och driv runt jorden med vindar och strömmar (försök inte mot) som världens största plankton i 19 år!
Snabbkalkyl: båt 50k, fix/rust 50k. Årlig _drift_ 100k.
Det finns alltså många alternativ till att köpa upp hela pengen direkt.
Har man roligare i en stor båt?
Har man dubbelt så roligt i en dubbelt så dyr båt?
10 ggr roligare i en 10 ggr dyrare båt?
Har man hälften så roligt i en hälften så dyr båt?
Det är något att fundera över.
Du kanske vill minnas att allra roligast, det var det nog i jollen. Eller på vindsurfingplankan.
Äldre seglare, som ändå har kvar ekonomisk kapacitet, många av dem köper en Folkbåt eller en E-kanot eller någon annan, där de kan släpa handen i vattnet. ack to basics!
Resonemang: En cykel är mycket snabbare än en Porsche!
Vad då, det är den väl inte?
Jo, för när du väl har sparat ihop till en Porsche och ska till att
börja köra jorden runt, då har jag redan cyklat fem varv runt jorden!
På samma sätt kan man resonera med en Havsfidra vs. en Hallberg-Rassy 62.
Go simple, go small, go cheap, GO NOW!
Det är en fråga man bör ställa sig innan man köper båt/projekt för 2 miljoner: är det VERKLIGEN det jag vill ha? Eller vill jag glida iväg redan nästa vecka med en båt som tål lite av varje och som är tillräckligt grundgående att den kan ta mig nästan överallt?
\\ sagt av en gubbe med 35-fötters bekväm familjebåt (som jag för 2 milj kunde ha tre av; en hemma, en i Medelhavet och en i Karibien. Två av dem kunde hyras ut. Sedan skulle jag fortfarande ha lite pengar kvar till några roliga jollar, katamaraner och surfplankor för det roliga i livet. Eller hur? Eller bara två storbåtar och pengar kvar till flygbiljetter?). F.ö. tycker jag att Havsfidran är ful och knappt kan segla, men “gentlemen never go to windward”, som engelsmännen säger. Säger jag, som får bidevind/kryss vart jag än ska… Får väl bli gentleman i ett annat liv…
Sillstryparn
Nov 9, 2009 @ 15:25
Seacart 30
Peter
Nov 9, 2009 @ 15:32
Helt klart Seacart 30! Liten klass men en helt fantastisk båt att segla!
Mattias
Nov 9, 2009 @ 16:09
Min röst går helt klart på A40 RC. Tror man kan hitta en till de pengarna. (Man skall ju också semester segla för att få ut optimalt med segling för pengarna – så får barnen varsin ratt)
Öresund Regatta, AN
Nov 9, 2009 @ 17:44
Man kan ju inte köpa båt efter hur arvstvisten ska lösas.
Förövrigt så har jag ett barn – en ratt – en Dehler.
Håkan
Nov 9, 2009 @ 18:05
Hur gör vi med 3 barn???
Finns det båtar med tre rattar…
Pelle P
Nov 9, 2009 @ 17:57
En Bladerider blir det med en sanslös shorecrew, avtal med Rohan Veal om coaching hela året.
Carl Fjällman
Nov 9, 2009 @ 19:33
http://se.yachtworld.com/baatar/2004/Archambault-A-40-1811464/country.frankrike
+ Lite segel och ev proffs besättning ?
Markus
Nov 9, 2009 @ 21:17
Nu börjar vi närma oss nivåer där ett inlägg från “greven” skulle vara på sin plats ;-) Eller väntar vederbörande på den av Peter ovan aviserade 20 M posten?!
Richard Domack
Nov 9, 2009 @ 22:22
Sydney 38 inkl. resa och boende under året down under..? Helst förstås med rorkult men de är sällsynta.. här är en fin:
http://se.yachtworld.com/baatar/2000/Sydney–1196581/country.usa
Annars Farr 40 OD eller kanske något nyare som Extreme 37, men den klarar kanske inte pengen..?
Tompa
Nov 10, 2009 @ 00:13
Eller vad sägs om en VO60? Gamla Tyco är till salu för 2 mkr, ser inte alltför ofräsch ut.Vore väl något att fara omkring på Östersjön med. Om man prutar lite norde man få råd med en liten upprustning, färg etc.
Om man skulle segla upp till något mätetal? Troligen inte.
http://www.rightboat.se/Marten-Marine-Volvo-60/boat-12070673/
Det finns fler till salu, men de flesta ligger uppemot på priser uppemot 3 kr.
Per T
Nov 10, 2009 @ 01:49
X-35
Ulf P
Nov 10, 2009 @ 12:28
CB 365
Givet förutsättningen att det är kombination Semesterbåt/Racer.
CB
Nov 10, 2009 @ 15:55
Farr 30 + en 35 fots ren cruiser med några år på nacken till familjeseglingen. På det sättet behöver man inte kompromissa åt något håll som man måste göra om man köper t ex X35…
David Lothigius
Nov 10, 2009 @ 18:29
Open 40 med viss prutning…
Wendeglobe fast för familjen – perfekt!
Henrik N
Nov 10, 2009 @ 19:36
Wally Nano! …fast det saknas visst €50 :(
1000kr/kilo jisses!
Hansen
Nov 10, 2009 @ 20:14
Man kan ju alltid få ritat ett snabbt 40 fotsskrov och bygga det själv i kol pre preg. Själv bäste dräng principen, då kan det bli riktigt bra.
Öresund Regatta, AN
Nov 10, 2009 @ 20:30
Hansen din drömmare.
Ska du ha käk imorgon eller käkar du innan mötet?
Jag ordnar fika men Per-Håkan och jag ska ha käk. :-)
mattias allroth
Nov 11, 2009 @ 00:02
finns det inte telefon för såna dessa frågot ? hehe
Öresund Regatta, AN
Nov 11, 2009 @ 00:04
You got me!! ;-)
Erik Barkefors
Nov 11, 2009 @ 09:18
Varför använda telefon när det finns blur.se ???
Öresund Regatta, AN
Nov 11, 2009 @ 09:36
Som i “Att angöra en brygga” slutar:
– Det hade aldrig hänt om de haft telefon.
Nicklas
Nov 10, 2009 @ 22:32
http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19680768
eller varför inte en first 45? Vad ska ni segla nästa år Bengt? First 35? First 40?
Dryga 2 Milj kanske va i Norska här dock..
Drömmaren....
Nov 10, 2009 @ 23:35
Skulle vara skönt att slippa Lys, Irc, Orc, DH snacket om man köpte en entyp, typ X-35 eller liknande.
X-35 NM i Båstad 2010
X-35 VM i Århus 2011
Dannibig
Nov 11, 2009 @ 15:53
Ang. X-35 NM 2010. Är Båstad = Svenska Båstad vid Hallandsåsen?
Mats V
Nov 11, 2009 @ 17:06
Yep
J-O
Nov 11, 2009 @ 10:04
IMX40 + lite nya segel. Funkar till familjen också.
Jon Fangel
Nov 11, 2009 @ 14:40
Det fina med X 35 är att man får både och.
Med X 35 Matrisen har vi i år tävlat i entyp, ORCi, IRC, DH och LYS med skaplig framgång i alla.
Jon F
Per
Nov 11, 2009 @ 15:17
Jeg er en meget fornøyd eier av X-35. Det er den siste kappseilingsbåten jeg kommer til å ha, når den en gang skal byttes blir det vel til turbåt eller bobil….
X-35 er en fantastisk seilbåt etter skandinaviske forhold. Den seiler MEGET bra i sommerlige forhold, og holder følge med det aller meste om det blåser opp.
Som turbåt duger den vel, men er det det du vektlegger kan du kjøpe deg en jette BAVARIA 50cr for 2 mill?
Lars S
Nov 11, 2009 @ 17:51
Nu börjar ju dessutom klassen bli såpass stor att lokala fleeter växer fram. I Stockholm är vi just nu 8 båtar som kappseglar och det ser ut att bli en mycket spännande X-35-cup här nästa år. Utöver detta blir det lite utflykter till EM i Medemblick och NM i Båstad samt lite skojseglingar runt öar som Lidingö etc.
Personligen upplever jag X-35:an som en perfekt kompromiss mellan entypssegling på högsta internationella nivå, bra respitregelsegling och en mycket bra familjebåt (i somras bodde jag 9 veckor i båten och seglade i Tyskland, Danmark och vätkusten med tre barn och fru…).
För första gången i livet har jag slutat fantisera om andra båtar… Kan helt enkelt inte komma på något bättre!
Mats Feldtmann
Nov 11, 2009 @ 18:15
Jag tycker tyvärr att X-35 är ganska själlös upplevelse. Man vill ju gärna att båten ska vara bra och den ser ju också helt ok ut. Att segla den, som jag nu gjort ett antal gånger, är dock ingenting man skriver hem om. Båten känns som en folkvagn på sjön. Den är hyfsad allround men saknar spets och känsla. Har jag helt fel eller känner fler igen sig i detta?
Men ok, om många tävlar kan det nog i alla fall bli en fungerande och rolig entypsklass. Priset är ju också rimligt.
Ludvig
Nov 11, 2009 @ 18:24
Mats, kan du inte nämna några besjälade båttyper då, allt är ju relativt så det beror väl på vad du är van vid? Låt höra.
Jag har just köpt mig en X-35 och det känns iallafall riktigt bra!
Per
Nov 12, 2009 @ 10:28
Du må være godt vandt???!
Lars S
Nov 11, 2009 @ 18:17
CB – jag har svårt att fatta vad du menar med kompromissande. Vet inte vilka preferenser du har gällande familjesegling, men för mig är X-35 mer än nog. Jämför man med en stor HR är denna säkert mycket bekvämare, men det är ju en annan grej. Prioriterar man kul familjeseglande och ett bra boende finns allt i 35:an. Den är dessutom mycket lättseglad. Jämför man med rena famliljebåtar finns det säkert andra utrymmeni dessa (typ fler garderober), men då köper jag hellre en motorbåt om jag är ute efter detta. Flertalet familjesegelbåtar är ju tyvärr mer sommarstugor än segelbåtar (även många som kallar sig sportiga) varför själva seglandet blir meningslöst. Det är väl ungefär som att fråga sig varför inte all köper en trist minibuss istället för en sportig BMW eller Audi…. Minibussen är ju bättre för familjen… Personligen har jag en annan livsyn…
Läs gärna min artikel om mina personliga erfarenheter av familjesegling med X-35 på http://www.x-35.se
/Lars
CB
Nov 12, 2009 @ 12:22
Det är nog mer själva seglingen som det får kompromissas med tycker jag… Min mening är att för den budget vi pratar om här så skulle jag lägga halva pengen på en ren cruiser med full ståhöjd, breda kojer etc. och sedan köpa en ren GP som Farr 30 där inga kompromisser finns i seglingsväg. X 35 är en jättefin båt för dem som vill ha en båt som täcker två behov. Men för min del så skulle jag som sagt hellre köpa två båtar och inte kompromissa.
Peter Gustafsson
Nov 11, 2009 @ 21:48
Time to vote…
Mårten Skällenäs
Nov 11, 2009 @ 21:52
Till Mats:
En av de största anledningarna till att vi köpte en X-35 var just seglingskänslan. Efter att ha seglat jolle i 20år skulle jag vara den första att klaga på “busskänsla” när familjen skaffade båt. Det är just känslan i roder/ratt i kombination med acceleration och precesion som gör att X-35 är så rolig att segla.
Det finns absolut mer extrema båtar kittade med mycket mer kol och annat “godis”, men som Ludvig säger, allt är relativt.
För mig/oss handlar det om seglingskänslan i relation till kostnad och användbarhet och då funkar X-35 perfekt för oss.
Om någon är intresserad av att verifiera eller dementera ovan diskussion(er) är ni mer än välkomna att höra av för en provsegling!
Mårten
SWE-139, YXI
Mats Feldtmann
Nov 12, 2009 @ 10:57
Naturligtvis är detta en smaksak och det sista jag vill är att dissa era älsklingsbåtar. Det är bara att gratulera att ni hittat det ni söker. Personligen har jag några konkreta problem med X-35 som stör en annars trevlig helhet. För det första tycker jag att båten är för tung för att den ska kännas riktigt alert. Om man designar utan hänsyn till mätregler för att få till en bra entypsklass så tycker jag att man ska vara rita lätt för seglingskänslans skull. X-35 väger som en modern fyrtiofotare. Tyngden gör att båten drar en rejäl transversell våg och har svårt att halvplana. Just halvplaning i hård vind är något jag personligen tycker är skitkul. Jag har också upplevt att rodret ibland ventileras om båten pressas på kryssen. Kanske hade det varit bättre med två roder? Säkert vänjer man sig och anpassar sig till vad båten tål, men det är lite störande. Ytterligare en preferens jag själv har är gennaker på peke. Det tror jag hade varit roligt också på X-35. I övrigt gillar jag båten och kan faktiskt leva med gamnacke då jag kokar ägg. Dock är jag förvånad att inte fler talar sig varma för t ex J-båtar under den här trådrubriken. Kanske beror det på att så många nu investerat in sig i X-35 och vill se en stor entypsklass att tävla i. En smaksak som sagt, eller som man säger själva på x-yachts.se: X-35 en typ.
Ludvig
Nov 12, 2009 @ 12:04
Mats
Precis, varför köpa en X-35 som väger 4500kg
när man kan köpa Russel Coutts RC44 som väger 3560kg.
Problemet blir väl att klämma in den under rubriken ovan…
Lars S
Nov 11, 2009 @ 22:21
…och dessutom är det en aktiv klass med kul gemenskap. Vi avslutade t ex förbundets första regelseminarium för 5 minuter sedan med Bengt O Hult. Det först i en lång rad olika seminarier som klassen ordnar under vintern (om det nu finns någon sådan – vi tränade senast på Baggen i söndags…)
Bjørn V
Nov 11, 2009 @ 23:27
Vi har hatt vår x35 i en sesong og er veldig fornøyde. Perfekt kombinasjon. Fantastisk kul for racing og fungerer mer enn bra nok på tur.
Ønsker dog fler x35 i Oslofjorden/västkusten.
Lars S
Nov 12, 2009 @ 01:05
Hej Björn!
Det börjar se riktigt kul ut på X-35:fronten. Ni är 21 st i Norge, vi är 11 st i Sverige (och fler på gång), ett 15-tal i Danmark. Just nu sitter vi (ordf. i respektive land) bl a och diskuterar en ny Baltisk Cup (Tyskarna är också med) som kan bli riktigt spännande. På svenska ostkusten är vi dessutom på gång med en ny exklusiv X-35-Grand Prix serie. Vi diskuterar också att mer samverkan med finnarna i gemensamma Östersjöregattor.
Flertalet svenska båtar säger sig ha VM i Danmark 2011 som huvudmål och gör ganska ambitiösa satsningar!
Lars SWE-137 Wild Thing
mattias allroth
Nov 12, 2009 @ 01:13
Mårten vi får sno ihop nåt raceande med YXi 2010 med ett gött gäng så som i danmark på north trim i våras :)
Jaga som attans på sponsorfronten vettja !
Eller gräv djupt i farsans börs ;)
Lars S
Nov 12, 2009 @ 02:20
Mattias och Mårten!
Nu måste ni ju bara satsa järnet! Ni har ju allt inom ett stenkast! NM i Båstad, VM 2011 i Århus, EM i Medemblick är ju också klart transportbart för er (2 dygn bort?)…. Danskarna talar mycket om Big boat challenge i Kerteminde 23-24 maj.
/Lars
Johan O
Nov 12, 2009 @ 08:42
Hej Lars.
X-35 är en fin båt som det finns många av begagnade till idag överkomligt pris.
Vad kostar en race setup gällande segel? (stor, fock, x*spinnaker)
Jag kan inte klassregeln men vilka segel krävs och vad får man räkna med att betala för nya?
Erik Barkefors
Nov 12, 2009 @ 09:20
Tyvärr är svaren här ganska “svenska”. Frågan handlade om drömbåten för kappsegling inklusive utrustning och sen handlar argumenten om hur bra X-35 är för den kan man familjesegla mellan kören. Argumenten stämmer i verkliga livet men jag tolkade frågan som att jag fick chans att lämna den grå novembervardagen och drömma mig bort en stund ;-)
Peter kanske skulle nollställa räkneverket och starta omröstningen på nytt ???
Janne E.
Nov 12, 2009 @ 09:43
X-båtar X-båtar överallt…
X99 mest segling för pengarna upp till 500kkr och X35 mest segling upp till 2000kkr.
Måste vara så att den där “Nisse J.” har lite känsla för vad folk vill ha och även hur båtar skall byggas.
Kanske blir det så trots allt att X35 tar över efter X99 som entypsklass bland de lite större båtarna här i norden…
Eller har den redan gjort det?
Vh Janne E. X99 SWE22 Stino
Lars S
Nov 12, 2009 @ 09:52
Hej Johan!
Segelkostnaderna beror väl lite på hur bra man är på att pruta… :)
Det vi får ha enligt klassregeln är 1 stor, 3 fockar och 2 spinnakrar. Färdigprutat (beroende på loft) hamnar det på ungefär 200 – 250 000 kr i de häftigaste materialen (givetvis är listprisen lite högre…). Sedan säger vår klassregel att man maximalt får byta 4 segel per år. Så inte ens de mest ambitiösa båtarna kan kasta bort hur mycket pengar som helst per år. Genom att byta 1-2 segel per år tror jag man kan hålla en segelgarderob som gott och väl räcker till i alla sammanhang. Dagens segel håller ju faktiskt formen ganska bra om man är lite aktsam. Detta förutsatt att man har ett äldre segelställ att cruisa och träna manövrar med. Detta gör att den årliga segelkostnaden borde gå att hålla på ca 50-75 000 kr och ändå ha prestanda som räcker internationellt. Slår man ut detta på 8 pers så är det inte en oöverkomlig kostnad…
/Lars
Lars S
Nov 12, 2009 @ 10:10
Jo, Janne du har nog rätt i att vår Nisse J har en känsla för att få till bra båtar. Snackade med honom om 35:an för ett tag sedan (och samma sak gäller nog 99:an). Det han säger är att han helat tiden utgår ifrån hur han kan konstruera en båt som seglar väl. Han bryr sig inte om mätregler och liknande utan har försökt få till en bra båt. Enligt mitt tycke har han lyckats mycket bra (och uppenbarligen enligt många andra också med tanke på hur många 35/99:or som sålts).
Gällande vad som tar över är väl fortfarande 99:an stark på vissa platser. Inte konstigt det är ju en superbåt till ett bra pris! Internationellt (på kontinenten) tog nog 35:an över för några år sedan. För vår svenska ekonomi var det nog inlledningsvis lite dyrt. Nu känns det dock som att det på alvar satt fart även här. Skälet är säkert att båten nu funnits så pass länge att ett bra utbud av begagnade båtar börjar komma fram. Nu när det går att få en bra båt med segel som duger attt börja med för runt en miljon är det ju mer “svenskanpassat”.
Jag ser två grupper som idag visar stort intresse för att börja köra X-35. Dels de som seglat i lite mindre entypsklasser (Express, X-99, J80 etc) och som vill tagga upp och ha en större båt med stora internationella möjligheter och bättre cruising presatnda (sådan var jag själv…). Dels de som tidigare kört respitbåtar och tröttnat på allt regeltjafsande och stora kostnader för optimering och massa specialsegel. Att driva en X-35:a på toppnivå kostar ju en bråkdel av vad det kostar att hålla en 40-fotare på topp i ORCi eller IRC.
Lars S
Nov 12, 2009 @ 10:50
Johan – glömde en sak gällande segel och det är att det idag, med mellan 250 och 300 kappseglande X-35:or, även finns mycket bra begagnade segel att köpa för en som vill hålla en lägre budget. Detta har ju varit en viktig framgångsfaktor i Expressklassen i Sverige och jag tror att detta också kommer att påverka X-35:an positivt. Dels kan man köpa 1-årsbegagnade segel som i det närmaste är nya för en bra peng och dels har de som satsar hårdare en möjlighet att få tillbaks lite av tidigare investeringar.
Lars S
Nov 12, 2009 @ 11:41
Mats – självklart är det häftigt med lätta planande båtar. Visst hade det gått att göra X-35:an mer extrem, men personligen tror jag att detta motverkat sitt syfte att skapa en stor entypsklass. Jag tror nämligen att framgång i detta förutsätter, i alla fall i norden, att båten också är crusingvänlig. Med 4 500 kg och 74 kvadratmeter krysställ är stabiliteten fortfarande nog för faliljesegling och prestandan mycket bättre än nästan alla båtar som är sk racer-cruiser. Vill man ta ett steg till ska man nog istället skaffa en Farr 30 eller något liknande, men då faller familjeseglingen… Ett mycket bra alternativ är givetvis att göra som Patrick L och köra en ren racebåt och en familjebåt. Personligen har jag dock svårt för att sitta hela familjesemestern i en ren familjebåt och har därför funnit att X-35:an är en bra kombination som fungerar bra för båda delarna i praktiken.
Gällande rodrets ev ventilation tror jag att du måste ha seglat en mindre bra trimmad båt om detta var ett problem. Innan segeldesign, riggtrimm och segeltrimm blivit rätt kan detta bli ett problem på många båtar. Minns t ex hur man under Expressens barndom hävdade att båten inte gicka att segla…. Vi har i alla fall inte detta problem under normal segling. Givetvis är båten känsligare än mer familjeanpassade båtar med breda och grunda profiler, men utifrån vad båten är balanserar den bra när den trimmas/seglas rätt. Om rodret ventileras på en modern båt beror detta ofta enligt min erfarenhet på att båten överstyrs och att man därigenom belastar rodret på ett sätt som det inte är designat att klara, dvs felaktig styrning. Första gångerna jag seglade båten upplevde jag styrningen som lite svår då jag kom från Expressens förhållandevis stora och vinklade roder. Orsakades säkert även av att jag var ovan att styra med ratt. Ganska snabbt lärde jag dock känna båten. Upplever att man ganska tydligt känner i båten när rodret närmar sig överstegning och en justering därför krävs.
Genaker är säkert häftigt i vissa förhållanden, men för entypssegling på kryss-länsbana tillför det i mitt tycke ingenting. Tvärt om, då skärningsvinklarna blir vassare, förloras mycket av undanvindens taktiska finesser. Ska man ensam ut och bränna på havet är det säkert annorlunda, men jag tror att de som väljer X-35 mestadels gör det för tajt entypssegling.
Vad seglar du själv?
Mats Feldtmann
Nov 12, 2009 @ 11:53
Jag seglar Aspect 40 som jag också ritat. Går dock och grunnar på att ta fram en mindre entypsbåt just nu.
Nicklas
Nov 12, 2009 @ 11:49
Varför säljs det fler X-35 än vad som köps och varför tillverkar man så få om det nu är sånt “sug” i klassen?
Lars S
Nov 12, 2009 @ 12:51
Gör det? Vet inte vilken statistik du har som inte vårt förbund och X-Yachts har, men antalet medlemmar i både nationella förbund och internationella förbundet ökar stadigt. Under denna sässong har allt fler tunga namn kommit till klassen. I Sverige t ex Björn Österberg och Klabbe Nylöf.
Just nu finns totalt 13 st X-35 till salu globalt av närmare 300 levererade båtar. Är väl ganska naturligt med ägarbyten. Senaste året har det globala utbudet av begagnade båtar legat på i genomsnitt ca 10 båtar. Vissa av dessa köps och nya bjuds ut. En naturlig omsättning. Dessutom väldigt viktigt för en klass utveckling då inte alla vill/kan punga ut med nypriset. Senaste halvåret har inte så många nya båtar levererats (dock ett antal), men vilken båttillverkare har gjort det under rådande konjunkturläge. De som köpt under denna sommar har säkert hellre valt en begagnad båt av denna anledning.
Joakim
Nov 12, 2009 @ 14:11
“Säljs fler än det köps”? Borde inte alla som säljs också köpas?
Jag tycker också x-35 verkar vara en bra båt. Hur är den invändigt i en jämförelse med 99:an? Hur går den i lätt väder? Saknar man inte genuan? Vant i skrovsidan är ju iofs väldigt vanligt idag men att kunna föra genua är ju inte fel eller?
Mvh Joakim
Lars S
Nov 12, 2009 @ 14:39
Hej Joakim!
På svenska X-35 förbundets hemsiada ( http://www.x-35.se ) finns skisser där du kan se hur båtens inreding ser ut. På X-Yachts hemsida finns det en hel del bilder. Jämfört med 99:an är inredningen lite större, lite bekvämare och lite modernare i utformningen. En väldigt smart sak tycker jag är att vårt internationella förbund valt att sätta båtens minvikt ca 200 kg över båtens leveransvikt. Detta innebär att alla båtar valt att “lasta ombors” septitank, kylskåp, varmvatten, självstyrning och allt annat i cruisingväg då alternativet är att skruva i bly som viktmässigt sitter sämre till. Därför är båtarna enkla att använda både med familjen och racebesättningen.
Gällande seglingsegenskaper går båten bra i alla förhållanden. Särskilt på kryss och läns. Lättvind är om något det starkaste registret. På IRC-RM (då vinden var i registret svag-mellan) blev ju de två 35:or som deltog 2:a och 3:a trots att de gjorde en hel del klantigheter (tjuvstarter etc).
Genua är inget vi saknar. Tittar man på båtutvecklingen gällande racebåtar (t ex IRC) har ju dessutom utvecklingen i stor utsträckning gått mot fockbåtar. På kryss och undanvind är detta överlägset även om det finns bogar däremellan då en genua är trevlig. Personligen tycker jag dock att fockens smidighet är en annan tungt vägande faktor. Viktigt är dock att tänka på att X-35:an som många andra moderna båtar är designad för detta, vilket innebär att segelplanet är högt och storseglet stort. Den totala segelytan vi har är därigenom likvärdig med en traditionell genuabåt som vanligen har ett lägre segelplan. Aerodynamiskt lär en fockbåts segelplan vara effektivare även om geunan historiskt gett klara fördelar på många mäteregler. Men idag lär ju även reglerna i allt större utsträckning se annorlunda på detta.
Feffe
Nov 12, 2009 @ 14:49
Det verkar vara en kanonbåt. Nu återstår bara att spara lite slantar och övertyga frugan om att alla husrenoveringar är klara.
// F
Calle P
Nov 12, 2009 @ 15:35
Dom som gjorde IRC regeln tänkte nog så här:
Genua är jobbigt, vi straffar ut den så ingen bygger båtar med genua…
Men om genua är snabbare än fock och lite större storsegel så borde inte handikappreglerna vara helt neutrala i den frågan?
Joakim
Nov 13, 2009 @ 10:58
Tackar.
Mvh Joakim
Janne E.
Nov 12, 2009 @ 14:49
Efter St. Oset race i riktigt lätt väder i år vågar jag påstå att X35 är ruggigt snabb i lätt vind… Faktiskt lika snabb som en X99 eller så kanske Hans och killarna på Manixen bara seglade mycket bättre väg…
Nä, när jag tänker efter den nog snabbare ändå, framför allt när det öppnar upp lite och på undanvind, den är ju lite längre.
På Oset kom dom tvåa bara slagna av en enda X99, men slog faktiskt två.
J/båtarna hade det tungt i den lätta vinden, det var väl bara en stackare av 7 J/båtar som kom i mål innan maxtiden.
Det får nog bli en X35 nästa gång… =)
F424
Nov 12, 2009 @ 14:56
Men Janne, om du nu skall byta bort Stinopärlan, varför inte skaffa en fullängdsbåt?
Lars S
Nov 12, 2009 @ 14:53
Eftersom det blev en väldig massa X-35-snack här – säkert delvis pga mig :) – tänkte jag bara säga att om någon vill veta mer/provsegla så är ni alltid välkomna. Min båt ligger fortfarande i sjön så det är enkelt…
Lars S
Nov 12, 2009 @ 14:59
Feffe – det är bara att sälja in den som racebetonad sommarstuga. Jag har haft min 35:a i 3 år och familjen har semestrat 7-9 veckor varje sommar med den + ett antal helger. Räknar jag samman det blir det närmare ett havt års boende i båten under tre år utöver kappsegling. Dessutom har barnen fått uppleva stora delar av norden och Tyskland. Det går hem hos familjen…. Kostnadseffektivt resande/boende (vad kostar ett halvårs charterresande för 5 pers???)….
:)
Henke
Nov 13, 2009 @ 21:50
7-9 veckor i båt + helger!? Kan jag få ett par tips på hur man förhandlar sig till dessa extra semesterveckor?
Lars S
Nov 13, 2009 @ 22:16
Man ser till att omge sig med mycket bra personal, är hyfsad på att delegera och sköter det nödvändiga från navbordet….
:)
Janne E.
Nov 12, 2009 @ 15:11
Niklas, tänker du på något speciellt?
Typ, 42 fötter lång?
=)
F424
Nov 12, 2009 @ 15:27
Är bara lite orolig att du fastnar i 10-metersträsket;)
Kanske dags att tänka utanför X-boxen, addera på 2 meter vattenlinje och få en bekvämare skuta till den åldrande kroppen?
Peter Gustafsson
Nov 12, 2009 @ 15:38
Blir man inte lite misstänksam när de där X-båtsseglarna argumenterar så ihärdigt för sina båtar?
Calle P
Nov 12, 2009 @ 15:42
Vi X-båtsseglare är ganska misstänksamma mot J-båtar pga Blur.se :-)
Per
Nov 12, 2009 @ 15:43
look who is talking….;-)
Peter Gustafsson
Nov 12, 2009 @ 15:49
Vi gör bara vad vi kan på havet, videofilmar det hela och så får folk dra sina egna slutsatser :-)
http://www.blur.se/2009/08/03/hermano-runt-2009-video/
http://www.blur.se/2009/08/18/tjorn-runt-2009-videosnutt/
http://www.blur.se/2009/08/30/poly-skagen-race-2009/
Så klart att Stino funderar på att byta båt…
Roade mig med att kolla in årets race, och hur det egentligen hade gått i prestigekampen mellan J/109 och X-99/X-35/X-382. Verkar som X funkar bättre på våren, och att asymmetriskt kommer bättre till sin rätt i augusti. Förklara det den som kan…
St Oset = X
Pater Noster Race = X
Faerder = X
Watski Twostar = X
Bohusracet = X
Hermanö Runt = J
Tjörn Runt = J
Poly Skagen = J
Höstknalten = J
Sista Chansen = X
Janne E.
Nov 12, 2009 @ 16:13
Där fick du mig, Peter.
=)
ssccch
Nov 12, 2009 @ 16:28
19, X-35 till salu vilket det har legat på i cirka två år. Priserna konstant nedåt. Undrar hur många båtar som tillverkas nu?
http://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?cit=true&slim=quick&ybw=&sm=3&searchtype=advancedsearch&Ntk=boatsSV&Ntt=x-35&is=&man=X&hmid=0&ftid=0&enid=0&fromLength=&toLength=&luom=127&fromYear=&toYear=&fromPrice=&toPrice=¤cyid=1009&city=&pbsint=&boatsAddedSelected=-1
Joakim
Nov 13, 2009 @ 11:02
Och tre av de 19 kategoriseras i annonserna som husbåt=). De ser bekväma ut, lite osnabba dock.
Mvh Joakim
Janne E.
Nov 12, 2009 @ 16:33
Lätt Peter!
Skit-seglingar (massa halvind).
Har inget med årstiden att göra.
Calle P
Nov 12, 2009 @ 16:56
Janne
Har Stino bestämt något datum ännu?
Lars S
Nov 12, 2009 @ 16:54
Ja du Peter, så kanske det är. Men då kanske det också är så att man borde bli lite misstänksam då det finns folk som gör hela bloggar för att argumentera ihärdigt för sina båtar….
:)
Bosse
Nov 12, 2009 @ 21:30
Räcker pengarna till att hyra en TP52 och köra ett antal race i Medelhavet? I så fall blir det mitt val.
DS
Nov 12, 2009 @ 21:57
Hur mycket skall Lars Sjöman ha för sin 36-Finnflygare? Lite snabbare och större än x-35.
PelleL
Nov 12, 2009 @ 23:54
Jag tror inte 2.000.000 räcker där………….
Stefan Peterson
Nov 12, 2009 @ 22:51
Jag är tveksam till att FF 36 är så mycket snabbare än X-35, åtminstone inte räknat per krona. Jag håller mig medvetet lugn i den här J, x-entyp debatten. X 35:an hade jag mentalt beställt men med det pentryt så känns det som att gå 15 år tillbaka. I övrigt så har jag inte funnit något som matchar 362:an när både boende och segling väger in, möjligen Dehler 36, men någon entyp blir det inte. Om och när utvecklingen tar fram snabbare båtar för de vatten där vi seglar då kan man börja se sig om och det tror jag inte IRC kommer att medverka till.
God kväll
Calle P
Nov 13, 2009 @ 11:35
Invändigt ser X35an ut som en X99a.
Största skillnaderna är kanske ståhöjd i hela båten och dörr till dass?
Är det den enda extra boendekomforten man får för 1,5 miljoner?
Öresund Regatta, AN
Nov 13, 2009 @ 21:15
Jag tycker det är värre att den inte har några förvaringsutrymmen i brunnen. Allt måste slängas in i en av kojerna.
Därför blev det en Dehler 34SV/Dehler 35. Det är betydligt fler X-34or sålda i Öresund. Det är väl ett tecken på att för att få till en större entypsklass krävs att båten är multipurpose.
Lars S
Nov 13, 2009 @ 23:21
Anders – Det är väl delvis en vanesak. Själva kom vi ju från Express (som vi också semestarde mycke i med fem personer) så vi tycker att det är jättestort… Saker lär ju vara relativa…
För oss fanns det inget alternativ då vi valde X-35. Vi ville segla entyp, ha möjlighet att åka på internationella mästerskap och dessutom kunna semestar mycket i båten. Jag var faktiskt lite orolig för bristen på luckor i bänkarna, men det visade sig vara obefogat. Akterluckan är faktiskt mycket större än man tror. Där ryms ankare, alla tampar, fendrar, hinkar, båtvårdsgrejor, reservdunk och en del viktiga leksaker. Att båten istället har två stora dubbelkojer akterut visade sig vara suveränt (båten har ju 8 fullstora kojer). På långsegling använder vi en av dessa som stuv samtidigt som vi på helgseglingar har utrymme för att ta med en kompisfamilj. Sedan är det nog så att man lär sig att stuva sin båt efter ett tag oberoende av hur den ser ut. I 35:an finns massor av utrymme under förpiken där vi har hittat på ett strukturerat stuvsystem för allt som inte används dagligen. Garderoben används för sådant som snabbt ska fram, vi har satt upp fallpåsar i akterkojer och bakom ryggdynor för leksaker. I den akterkoj som används som stuv har vi köpt in snygga väskor som märks upp och utgör en strukturerad stuv. För oss funkar det utmärkt, men jag kan förstå att den som kommer från en stor familjebåt full av garderober och fack kan se anorlunda på det. Själv känner jag att det är lite av ett val och att jag och min familj har prioriterat kul entypssegling och ändå fått resten att funka på ett för oss bra sätt! Kul är att min fru har precis samma bild av detta som mig. När jag någon gång råkat titta för länge på någon annan båt har jag fått höra – aldrig någon annan båt….
Lars S
Nov 13, 2009 @ 23:26
Glömde att säga att ankarlinan förvaras i en väska hängande där bak (Robship har en snygg sådan) medan ankaret och kätting stuvas ner i luckan. Ser väl för crusingaktigt ut för mig att ha det hängande där uppe….
:)
Lars
Nov 14, 2009 @ 06:52
Skruvar du loss kättingen från ankarlinan varje dag på semestern? ; )
Öresund Regatta, AN
Nov 14, 2009 @ 09:30
Jag förvarar ankaret nerstuvad i sittbrunnsluckan i en back med blyad lina alltid redo i fall vinden dojar ur och båten börjar gå baklänges på grund av strömmen på kappsegling i Öresund. Samma ställe på semestern.
Lars S
Nov 14, 2009 @ 11:13
Har helt enkelt satt en Merx-hake på linan som jag enkelt krokar i schackeln på kättingen till ankaret. En sådan hake har ju låsning och kan ej öppna sig av misstag. Dessutom innebär detta att samma lina kan användas till bojar då så krävs. Vid bojförtöjning krokar jag istället i en sång där krok med lång stång som gör det enkelt att nå. Har en lång lina (dryga 50 m) så får man alltid fäste. Har en back i luckan där ankaret ligger. Tampen skulle nog gå ner också, men det är skönt att slippa då sådana efter ett tag brukar lukta mindre gott. Nu rinner den av och torkar bra i väskan.
Extraankaret har en föreskriven förvaring (t o m enligt klassregeln) nere i båten och där sitter det bra och behöver ju sällan tas fram. Vid race slänger vi bara ur grejerna i aktern så ligger det andra ankaret och dess tamp där de ska….
Tycker att denna lösning fungerar väldigt bra!
Lars S
Nov 14, 2009 @ 11:52
….förövrigt så kör jag inte med blyad lina utan har istället ca 7-8 m kätting fäst i ankaret.
krister
Nov 13, 2009 @ 11:49
X35..en OK båt, men varför håsa den så? 2-300 tillverkade? Hur många seglar aktivt i Sverige? 5st? längs vår kust…Totalt 11 båtar i Sverige…det är ganska få båtar…Hur många var med på Tjörn Runt? …
Hoppas mötas på banan…
Jag vill inte racka ner…men fler som vill ha X35 än det finns båtar…och denna X99 disk…
Bara se till att komma ut på havet o segla….
Lars S
Nov 13, 2009 @ 12:00
Krister – Låter som du håller till på västkusten. Där finns bara en X-35:a. I Stockholm är vi 8 som alla är ganska aktiva. 6 av dessa planerar att segla internationella mästerskap och har ganska hyfsade budgetar. Här är följaktligen stämningen på topp. Vi har en gemensam entyps cup, kör gemensama träningar, har möten, mailar varandra nästa dagligen i olika frågor, kör en gemensam seminarieserie under vintern etc. På västkusten ser det anorlunda ut… Vill man köra entyp där idag får man åka till Norge eller Danmark där det finns gott om båter, eller vänta tills vi kommer ner (t ex på NM i Båstad nästa år).
Carl Fjällman
Nov 13, 2009 @ 16:51
Har hört att x-35:orna lätt går sönder(delaminerar) på däck om man är tung/oförsiktig, gäller det fortfarande eller var det bara på det tidiga modellerna ?
/C
Erik Barkefors
Nov 17, 2009 @ 10:23
Om man nu siktar på en “familjebåt” som går att kappsegla med så tycker jag Dehler 34DD är ett bättre val. Inga problem med sviktande däck, riggen står stum även i mycket besvärlig sjö och båten går mycket fint på de flesta bogar. Över 70 m2 uppe på kryssen så farten i lättvind brukar inte vara några problem.
Fem stycken anmälda till Watski2StarBaltic och det finns en begagnad i Finland, en i Holland och en i England. De ligger på ca 1,2 mille färdiga att segla.
Ludvig
Nov 17, 2009 @ 13:27
Har hellre en kappseglingsbåt som det går att ta med familjen i än en familjebåt som det går att kappsegla med…
Erik Barkefors
Nov 17, 2009 @ 14:58
Köp en Russel Coutts RC44 då – X-35:an är ju för tung… ;-)
Team Dehlerdoris
Nov 18, 2009 @ 10:45
Ludvig, problemet kan ju möjligen vara att få med hustrun o barnen att acceptera att kasta upp 1,5 miljon på det första alternativet… Se´n är ju gränsen mellan Performance cruisers o Racers hårfin. HP 1030 kallas ju t.ex. nya “Familjebåten”. X-35 har ju en komfort klart mer än “campingnivå”.
X-332/362, Dehler/Arcona, First 34,7 / 35, J-109, Match 35 m.fl. kan kanske inrymmas i “kappseglingsbåtar som det går att ta med familjen i”, lite beroende på hur man definierar komfort. I min båtklubb betecknas nog “familjebåtar som det går att kappsegla med” mer som typ Scanmar/Ballad/Scampi/Nova/Contrast, men det kanske var det som du menade?
StefanK
Lars S
Nov 13, 2009 @ 17:38
Carl – Måste vara de tidiga i så fall. Jag har i alla fall inte hört någon som haft det problemet. Matrisen är ju Nr 8 och den båten ser fin ut så det måste varit mycket tidiga i så fall… Men det kan ju också vara så att alla rykten som sprids inte är sanna…
Pelle P
Nov 13, 2009 @ 17:41
Den lät INTE fint när man gick på den i höstas (IRC RM)…
Lars S
Nov 13, 2009 @ 18:09
Jag har bara varit ombord på den några gånger men inte tänkt på något särskillt. Min egen är i alla fall rejält “krocktestad” med bl a en 115 kg-gast under tre år utan skador….
Leino
Nov 14, 2009 @ 15:14
För 2mille köper jag såklart en vinnarbåt o kör Minitransat, blir en hyfsat seriös satsning för de pengana.
Alternativt en budgetsatsning i Figaro2
Claes
Nov 14, 2009 @ 20:45
Har X börjat segla i större sammanhang igen – man fick ju så mycket pisk för några år sedan
erikb
Nov 16, 2009 @ 00:58
Pruta 4 950 000:- så är den din!
http://www.blocket.se/stockholm/FORMULA_60_Speed_40__24392459.htm?ca=15&w=3&last=1
Mest segling för pengarna? | BLUR
Nov 17, 2009 @ 20:05
[…] pengar…Mest segling för 20.000:- Mest segling för 100.000:-Mest segling för 500.000:-Mest segling för 2.000.000:-SHARETHIS.addEntry({ title: "Mest segling för pengarna?", url: […]