Skip to content

32 Comments

  1. Öresund Regatta, AN
    Nov 30, 2009 @ 17:33

    Läskigt läge.

    Råkade utför en liknande grej när jag styrde en Arcona 370 på väg till varvet i Gustafsberg från 22:00 – 06:00 mellan Ölands Norra och Landsort. Sydost ca 10m/s. Jag hade inte heller krokat mig och var trött i benen efter att ha stått bredbent länge. Ensam uppe dessutom. För att orka satte jag ihop fötterna och fick samma typ av överhalning. Tappade naturligtvis fotfästet och rasade ner i lä. Kändes som det var en hårsmån från att lämna båten.
    Nu är det kroken som gäller vid ensam segling.
    Kroka er bröder och systrar så må det gå er väl!

    Reply

  2. inga namn nämnda
    Nov 30, 2009 @ 19:36

    Vi hade en situation under försommaren då en av mina gastar inte var kopplad plötsligt då en spinnaker gaj går av, vi försöker ta ner spinnakern bakom storen var på denna besättningsmedlem håller på att flyga iväg med spinnakern. Hinner precis får tag i honom och drar honom tbx i båten. Tur som fan att han var en av dom mindre storlekarna kroppsmässigt, och att man inte står och sover medans man seglar. Han blev rätt duktig på att koppla sig efteråt.

    Reply

    • Large
      Nov 30, 2009 @ 20:27

      De säkerhetsslingor som man hittar i vanliga butikerer (Baltic) är tunga,oelastiska band och har krokar i “gjutjärn”.
      Var köper man de riktiga man ser på riktiga offshorebåtar?

      Reply

      • skipper Worse
        Nov 30, 2009 @ 21:09

        jag tycker att Wichards säkerhetslinor funkar bra

        Reply

        • Anders Averdal
          Dec 2, 2009 @ 11:36

          Jag instämmer.
          Denn gillar jag att arbeta med på fördäck.
          http://www.wichard.com/documents/safety.pdf
          sidan 46-47 artnr 7006

          Reply

          • Anders Averdal
            Dec 2, 2009 @ 17:28

            Såg att även Baltic har en liknande, de har en annan typ av hakar som vissa gillar bättre andra inte.

      • Peter Gustafsson
        Dec 2, 2009 @ 11:39

        Även Spinlock funkar helt OK.

        Måste göra något mer på det här ämnet inom kort…

        Reply

        • Anders Averdal
          Dec 2, 2009 @ 17:30

          Spinloch har en där man har skippat haken och istället kör med lärkögla i selen. Så sparar man ca 150gr/sling ombord.

          Reply

  3. Krister Gustafsson
    Nov 30, 2009 @ 20:44

    Det där såg jävligt äckligt ut!

    Reply

  4. skipper Worse
    Nov 30, 2009 @ 20:57

    Man tappar andan – och en sådan överhalning kan man mycket väl göra en blåsig dag ute i Skagerack

    Reply

  5. Johan
    Dec 1, 2009 @ 01:00

    Imponerande att både hitta och få upp honom såpass snabbt. Säger en hel del om övriga ombord tycker jag.

    Reply

  6. Stefan Peterson
    Dec 1, 2009 @ 09:14

    Det är bara att erkänna vi är bra på att ha flytväst men mindre bra på att kolla oss det behöver vi skärpa upp. Jag har själv några gånger “räddats” av mantåget.

    Reply

  7. Odd Lindqvist
    Dec 1, 2009 @ 10:21

    Tack för påminnelsen om att använda selen.
    Men filmen visar också svårigheten att få upp personen ur vattnet. Vattenfyllda kläder och stövlar, kyla och trötthet gör det ytterligare värre. Jag har varit med om att testa detta många gånger (frivilligt) och kan ge tipset om att det är i denna situation som den nya Hansalinan Båt används för att nå personen, dra in honom till båten och hjälpa honom ombord med den inbyggda lyft-selen.
    Beskrivningar med bildspel finns t.ex. på http://www.hrmarin.se/hansalina-bat-p-345.html
    och som bruksanvisning på http://www.safetystore.se/store/?pid=283

    Reply

  8. Patrick L
    Dec 1, 2009 @ 10:37

    En annan väldigt bra säkerhetspryl för att få upp en nedkyld / medvetslös person är Jonbuoy från Ocean Safety:

    http://marinestore.co.uk/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=OCJON1000&Category_Code=jonbuoy

    Reply

  9. Lasse
    Dec 1, 2009 @ 14:43

    Nackhåren reser sig även här i skrivbordsstolen – äkta skräckfilm.
    Till skipper Worse: Var hittar man Wichards säkerhetslinor? Måste ha…

    Reply

  10. Petter Isaksson
    Dec 1, 2009 @ 17:00

    Det kanske är dags för en omröstning igen…!
    1, Bästa system / utrustning för att hålla sig kvar på båten.
    2, Bästa system / utrustning för att ta sig tillbaks upp om man ändå skulle åka i.
    /petter

    Reply

  11. Fredrik Södergren
    Dec 1, 2009 @ 17:32

    En komplement är ju även “riktiga” kläder för segling på havet så att man slipper det som Odd så pricksäkert beskriver….

    En delbar torrdräkt kanske kan bli en bra julklapp! :)
    Själbklart är det prio ett att hålla sig kvar ombord men som vi ser så fixar man ju inte alltid det..

    http://www.sailinggear.se

    /Fred

    Reply

    • Patrick L
      Dec 2, 2009 @ 08:30

      Dags för “Buy an Ad” även här på blur.se snart?

      Reply

  12. Knoll
    Dec 1, 2009 @ 18:39

    En fundering..är det alltid säkrast med livsele.. om man trillar överbord från fördäck mitt i natten t.ex. under spinn nedtagning efter trippat i lovart längst fram…att då åka i vattnet i lä under mantåget och sitta krokad i säkerhets lina..
    kan det vara värre till och med.. man blir ju släpad i vattnet..under vattnet ? eller kanske vid vattenytan( ofta e man ju kopplad vid midjan eller magen, kanske inte helt optimalt om man skall kämpa sig till upprätt position medans båten gör 6-11 knop genom vattnet)(beror oxå på om besättningen ser att de har en gubbe överbord med..då kan det ju vara fördel med att sitta fast på så sätt med..) och då blir man ju kvar nära båten för besättningen att plocka upp en alternativt får det skära linan och kasta boj (i samband med att man stannat)
    Givetvis skall livvästen vara på. I fallet att båten gör 20-30-40 knop..en helt annan femma tycker jag, då har man ju kommit en bit efter att tappat i en person, fördel med kopplind då helt klart.
    Vet av erfarenhet oxå att det e riktigt tungt att dra upp en gubbe som hänger efter eller ligger i vattnet..(dock slapp jag dra fick ligga i.. ;-) jobbigt det med dock.. )
    man kanske skulle ha ett system som styrs av belastningen.. som ett bilbälte.
    bara funderingar…

    Reply

    • Anders Averdal
      Dec 1, 2009 @ 19:45

      Man skall helt klart fundera över längden på sina jackstays och slingorna till selen. Det bästa är om Jackstay är såpass spännt och slingen så kort att man inte hamnar utanför båten. Tyvärr är risken att man tycker att det hämmar för mycket för att användas.

      Reply

  13. Patrick L
    Dec 1, 2009 @ 19:21

    För fördäckare och andra som skall ut och vandra på däck rekommenderas livlina med tre krokar. En lång krok i däcksäkerhetslinan, en kort krok i selen och en kort krok runt mast, undervant eller i någon padeye som sitter lämpligt till så att man är säkrad under förflyttning. Det är i Offshore Special Regs f.ö krav på att ha minst två trekroksselar ombord (eller två extra linor på max 1 m)

    http://www.baltic.se/product.asp?prod_id=49&lang=se

    Reply

    • Anders Averdal
      Dec 1, 2009 @ 19:46

      Min kommentar till detta är att man skall inte ha något annat alls.
      Altid 3-kroksselar till alla. Om killen i videon hade haft en 2kroks och kopplat om sig precis när han ramlade så hade det vart kört ändå.

      Vid dåligt väder: Alltid en krok kopplad.

      Reply

      • Patrick L
        Dec 1, 2009 @ 20:22

        Det kan jag verkligen hålla med om!

        Reply

  14. Henrik
    Dec 2, 2009 @ 01:49

    Till Odd Lindqvist.
    Jag måste få tacka dig att du skrev ut adressen till hansalinan båt från mitt företag.

    Den sålde slut på nolltid.

    Det är en produkt som jag olykligtvis behövt använda en gång och förvånad hur bra den var i skarpt läge . En så enkel och kraftfull säkerhetslina är svår att ersätta.

    Mvh:
    Henrik Reyman

    Reply

    • Lasse
      Dec 2, 2009 @ 22:06

      Köpte en på ÖB faktiskt. Vi övningskastade med den några gånger hemma på gräsmattan och den fungerade bra. Men i vissa lägen vill man helst vara kvar på båten, hur bra räddningslinor och livbojar det än må finnas. Det får helt klart bli något att kika runt på på båtmässan i februari (Gbg).

      Reply

  15. Odd Lindqvist
    Dec 3, 2009 @ 10:13

    Många kloka synpunkter i den här tråden. Torrdräkten ligger redo inför ett hårt havs-race.
    Men det som också kommer fram är vikten av att träna inför dessa potentiella händelser. Att provkasta linan är riktigt bra.
    En annan form av förberedelse som jag har gjort är att samla upp till 30 personer till en säkerhetskväll på t ex klassförbund, klubbar men även i butik (Benn’s).
    Då diskuteras olika synpunkter på manövrer vid mob.
    Exempel på frågeställningar kan vara:
    – Vem håller uppsikt?
    – Vad ska vi kasta, ex livboj och vilken nytta kan den göra
    – Ska vi ta ner seglen och starta motorn?
    – Vilken typ av manöver gör vi om vi har seglen uppe? Quick-stop, gipp eller stagvändning
    – Hur hjälper vi offret ombord?
    Kan vi koppla personen om det går sjö?
    Kan badstegen användas vid sjögång
    – Vad gör vi med en nedkyld person?
    – När söker vi extern hjälp
    – mm mm mm

    Svaren kommer att skifta beroende på hur rutinerade besättningar man har med.
    När man diskuterat detta får man en modell för sin egen båt som man sedan påminner besättningen om inför t ex ett havs-race.

    Det kan bli riktigt underhållande kvällar, och den mest kreativa lösningen var den som föreslog att man kopplar offret i storskotets nedre hake och slår på en slänggipp och därmed vältrar upp personen i båten. Upp kommer han säkert, om han inte flyger över till andra sidan, och blåslagen blir han…

    Reply

    • F424
      Dec 3, 2009 @ 16:20

      Mycket bra synpunkter.
      Som svar på sista frågan (vilket jag lärde mig på de kurser som Patrick skriver om nedan) är att extern hjälp det söker man ALLTID vid MOB.
      INNAN (!) man själv börjar försöka ta upp MOB. Anledningen är naturligtvis att om man misslyckas själv och slår larm då detta är ett faktum så har man tappat värdefull utryckningstid. Lyckas man få upp MOB på egen hand är det ju den enklaste sak i världen att avblåsa SSRS´s (eller vem det nu är) utryckning.
      Eller som någon SSRS:are uttryckte det: “Vi åker hellre på 100 larm som blåses av än för sent på ett med dödlig utgång”.
      Jag fick mig en rejäl tankeställare av detta budskap. Hand upp den som (på samma sätt som jag innan jag gick kursen) inte försökt bärga på egen hand först?

      Tips: Gå kurserna. De är kanon båda två.
      //Niklas S

      Reply

    • Robert Åkerman
      Dec 4, 2009 @ 10:41

      Hej Odd!

      Du och jag delar ju mycket i säkerhetstänkande
      Jag vill absolut inte göra någon reklamkupp
      Men jag vill så gärna förmedla mina positiva erfarenheter av kläder som gör mig trygg och varm under vinter och vår
      Ursuit – Multi Purpose Suit (MPS)
      som jag använder för både segling och “sit-on-top”-paddling
      Ursuit – X-Tex Light Finnfill
      som ersätter mina traditionella lager av ullunderställ vid kallt vatten
      Vid seglingen då nötning på MPS-dräkten kan vara stor så använder jag som ytterskal
      Gul – Code Zero

      PS.
      Båda kiten från Ursuit använder jag även på mina vandringar i skärgården
      Då simmar jag (med simfenor) mellan öar med en tät ryggsäck
      Så funktionerna är testade i många “skarpa” lägen

      PPS.
      På min lilla Cat Schooner så kopplar jag mig till änden på skotet till huvudseglet
      Trillar jag över bord så rycks skotet ur clamcleaten och båten vakar fint medan jag tar mig upp i den mycket låga och öppna aktern med en hängande tampöggla som fotsteg

      Sea’ya on the ice soon :-)
      /robert

      Reply

  16. Patrick L
    Dec 3, 2009 @ 11:32

    Mycket bra synpunkter från Odd. Kan lägga till att man går igenom många av dessa situationer på den utmärkta säkerhetskursen ISAF Personal Offshore Survival:

    http://www.sstcab.se/kurser/kurs.aspx?courseid=19

    Själv hade jag tänkt gå ISAF Senior Medic First Aid i november men vi blev för få, så nu är jag anmäld till januarikursen i Stockholm istället. Anmäl er ni också! Bra kunskaper att ha…

    http://www.sstcab.se/kurser/kurs.aspx?courseid=20

    Reply

  17. SOFIA
    Dec 4, 2009 @ 18:40

    2 ggr har jag åkt i när jag suttit i lä och seglat, lutat mig mot mantåget som då gått av i fastsättningen i pulpit. Ofta fastgjort med tamp som med tiden skavs och behöver säkras/kollas.

    Reply

  18. Patrick L
    Dec 5, 2009 @ 01:12

    Tror att det var en av de saker som uppdaterades i OSR till 2008:

    A taut lanyard of synthetic rope may be used to secure lifelines
    provided the gap it closes does not exceed 100 mm (4 in). This
    lanyard shall be replaced annually at a minimum
    .

    Reply

  19. Odd Lindqvist
    Dec 7, 2009 @ 11:27

    Tack Robert för en massa kul tips.
    Vi gillar ju materialsporter och nu kom det några saker till på “vill-ha-listan”. Understället är jag nyfiken på. Liksom din Cat Schooner. Vi har mycket att prata om (som vanligt) på isen snart. Hoppas på is i Jämtland till helgen…

    Tack också till Patrick för länkar till utbildning. Vi får dra ihop några intresserade till våren.

    ///Odd

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.