Seglingens format?
Dagens ämne hos Laserseglarna.
Eftersom det är lite för lite diskussioner i seglar Sverige just nu tänkte jag dra igång en om formatet på jollesegling.
Formatet på seglingen har ganska länge präglats av gamla lagar, långa banor, långa pauser, långt från hamnen på ‘öppet’ vatten. Och då kan man ju fråga sig varför? För att det är roligast? För att det är bäst för sporten? För att det är mest rättvist? För att mästerskapen avgörs på liknande förhållanden?
Var i Miami för ett par veckor sedan och tränade. Samtidigt pågick en juniorregatta. Radialer, 4.7 och standarder i hundratal. Det blåste 8-9m/s, strålande sol, och runt 20 grader varmt. De gick ut och körde 2 korta(runt 35 minuter) race varpå de åkte in till land för att äta lunch innan de återigen gick ut och tävlade.
Samtidigt har vi tävlingar i Sverige där vi har en bra bit över 1 timme till banområdet, vi har 1 timmes långa race och vi har tävlingsledningar som tar 8 timmar på sig att köra 3 race. Det är dessutom runt 10 grader i luften och detsamma i vattnet. Det är vi som borde köra korta intensiva race, gå in mellan racen och käka lunch.
Det här är inte ett problem som nödvändigtvis begränsar sig till Sverige, utan ett problem man stöter på på diverse internationella regattor. Det är också just det som är skillnaden. Internationella regattor med vuxna seglare(mer eller mindre) som har bestämt sig för att hålla på med segling och inte juniorer som bara är ute efter att ha roligt.
Jag skulle vilja påstå att med ett nytt format på jollesegling skulle svensk segling kunna växa enormt mycket.
Disskutera!
J
Problemet verkar finnas i allt från optimist (där unga tjejer och killar sitter långa dagar på havet – hur kul är det) till KSSS kölbåtsseglingar där seglarna gnäller på att det är för få race på en dag.
Jan 5, 2010 @ 13:04
Tror positivt på korta intensivare race varvat med något längre…
Mer action samt där vi i publiken oxå kan se vad som händer…
Matchrace har ju visat sig framgångsrikt och jag tror på att förändra o skapa förnyelse upplevs positivt. Slentrian o tradition är konservativt och dödar på sikt intresset för återväxt. Ingen av miina 3 killar fastnade för varken optimist eller laser…
Jan 5, 2010 @ 13:31
Fan…jag måste börja bli gammal för jag gillar inte alls “kortbanekör” speciellt inte om det är hyfsat stora fält för då blir det bara start och sen en kaotisk kryssrundning. Jag vet inte om det är åldern men för mig blir det dja.. jobbigt att ladda om mentalt för varje segling så efter 3 är man rätt blåst i huvuet.
En sak jag håller med om dock är att många seglingsledningar är för långsamma och dessutom överambitiösa i att köra seglingar i marginella förhållanden tex. för lite eller för mycket vind eller som i höstas där man en kall, blåsig och regning dag bestämde sig för ett fjärde race med start ca. 16.00. Det var inte kul ens när man vann….
Jan 6, 2010 @ 01:13
PelleL: Jag håller nog med, missade t o m målet i en segling! Men det var i första seglingen och inte sista. Jag är väl blåst redan då – Å andra sidan så gick det bättre för varje segling. Så ju mindre i huve desto bättre – kanske!
God fortsättning på det nya året förresten – Hoppas isen släpper i vår!
Det var ju faktiskt så att isen släppte på Kinneviken i Vänern först i mitten av maj ett vår på 80-talet. Något liknande i år… hemska tanke!
Jan 6, 2010 @ 01:15
* liten rättning “en vår…”
Jan 5, 2010 @ 13:38
jag tycker att 45min seglingar är lagom, med snabb start på nästa.
Pelle! det var väldans kallt i Lidköping under den 4 seglingen
Jan 5, 2010 @ 13:47
Håller med Andreas helt och hållet-blanda korta och långa kör.
Tycker sprint-race är otroligt kul, men variation är väldigt viktigt.
Har ej seglat F18, men dom verkar ha en spännande mix av korta race och långa “raider”.
Läste på Norrmännens F18-blogg och deras mästerskap hade banrace på Lördagen och en distanssegling (Raid) på Söndagen. Låter ju riktigt spännande, åtminstone för lite större båtar, men kanske även fungerar för mindre jollar.
Även på Raider kan ju banan läggas så att det blir ett antal rundningar väldigt nära land som kan glädja ngn sponsor eller publik som står och tittar.
//SWE
Jan 5, 2010 @ 13:47
Jag är för “korta” race med “många” båtar…
Idealet är regatta med 3 race á 1 tim med ca 30 båtar.
Jan 5, 2010 @ 14:05
Naturligtvis beror det lite på hur förutsättningarna ser ut kring vattnen där man seglar, om det är långt till vettiga banområden etc. Personligen tycker jag att det är bättre att snurra på med seglingarna än att vänta på den perfekta banan. Sen är det nog få race där det händer så väldigt mycket med placeringarna mellan 40 – 80 minuter seglad tid, fälten brukar mest dras isär.
Jan 5, 2010 @ 15:43
Då kan man ju fråga sig vad vettiga banområden är? Vad säger att ett banområde på öppet hav är bättre än ett på baggen eller andra insjö förhållanden? Det är ju trots allt relativt sällan man faktiskt seglar i riktiga havsförhållanden(jollesegling…).
Precis, bättre att köra korta race runt 30 minuter, annars kommer juniorer/nya i klassen aldrig ha en chans att slå de som seglat lite längre. Kortare banor tillåter nya seglare att slå lite äldre samt tvingar de bättre att segla sitt absolut bästa.
Det här är då ett format jag inte nödvändigtvis vill ha när jag tävlar på världscupen eller på stora mästerskap där de flesta håller lite högre klass. Det inbringar till tajt raceing även om banorna närmar sig 60 minuter.
Jan 5, 2010 @ 14:05
Jag jobbar just nu med att få ihop “Notice of Race till MSS-Cup 2010. Vi ska köra H-båt, J-24, C55, Starbåt och 6 mR. Som det ser ut just nu så blir det runt 60-70 kölbåtar som vi ska ta hand om. Fantastisk kul tycker jag själv.
Ganska intressant att höra hur olika det resoneras i de olika förbunden. Många idéer till hur det ska passa seglarna i respektive klass bäst. Vi som arrangör måste också fixa det så att alla banorna och starterna ska fungera rent praktiskt. Allt från många korta race till färre och längre, en dags- eller två dagars regatta etc. Ska bli kul och se hur den perfekta regattan ska se ut. Bra och balla race utlovas i alla fall.
Jan 5, 2010 @ 16:07
Tackar vet jag skiff segling! Många snabba race med fullt ös. Hela tiden!
Det fins bara två saker som får oss att slå av på takten: Andra klasser som blockerar startlinjen och tröga seglingsledare som reagerar ungefär, “oj, kommer de redan tillbaka mot mål…”
Jan 5, 2010 @ 22:45
Bättre med korta händelserika race förstås.
Seglingarna i LSS:s regi (Långedrag, GBG) känns rätt just för att de är nära land/publik och på en tajt bana.
Jan 6, 2010 @ 00:22
Jag har aldrig tävlings seglat själv, men har ett stort intresse av segling och följer det mesta som händer i svenska vatten. Varje gång jag har sett intervjuer av seglare och publik efter ett seglingsevent nära land så har alla sagt nåt i stil med, wow vilket kul format, underhållande att titta på, väldigt kul att höra publikens rop osv. osv.
Så jag förstår inte varför det inte finns fler tävlingar med mindre startfält, kortare banor närmare land om nu både publik och seglare uppskattar det formatet.
Ni som har mer erfarenhet av kanske vet varför, men jag kan inte få ihop det.
Jan 6, 2010 @ 00:29
Prøve at se Hellerup Sejlklubs format; Jolle og kølbåde sejler på samme bane men med forskellige topmærke. Resultat: Intensivt og lærerigt Tirsdagsmatch med 2-3 start på op/ned bane og 35-45 minut/start. Dommerbåd sejler max. 6 knob men håndterer det alligevel godkendt!
De 13 OL-medaljer på væggen kommer ikke gratis… Hvilken anden Sejlklub kan præstere det?
Jan 6, 2010 @ 13:18
Respekt!
Jag tränade själv på vintrarna i Hellerup. Kanonställe.
Hur många medaljerna har kommit efter Paul Elvström?
Jan 6, 2010 @ 14:31
“Inom seglingen” jag skulle vilja hävda att Hellerup seilklub ligger i topp medaljtoppen bland alla sporter. Har nämligen starkt för mej att Hellerup en gång var den klubb med flest OS medaljer….?
Stefan Blom
Jan 6, 2010 @ 01:43
Vi pa KSSS forsoker lyssna pa seglarna for att se vilka sorts race de vill ha och asikterna varierar fran klass till klass. Ibland lyckas vi tillfredstalla seglarna, ibland ar det lite si och sa med det, men huvudsaken tycker jag, ar att det finns en dialog mellan seglarna och tavlingsledningen.
/Isa, KSSS
Jan 6, 2010 @ 13:16
X-35 gänget har försökt tänka nytt inför X-35 Cup 2010 som seglas under 4 helger på “Arena-banor” där närhet till hamnanläggning/restaurang med utrymme för publik och sponsorer prioriteras. Valda arenor är Lidingö/Viggbyholm, Nacka Strand, Saltsjöbaden och Nynäshamn. Tanken är köra 5 korta banseglingar och en kortare distanskappsegling, dessutom planeras “pro-am” seglingar för sponsorer och publiken.
Att segla en så pass stor båt som X-35 på mindre vattenområden som Värtan och Baggen är ur ett seglingsperspektiv kanske inte helt optimalt. Men syftet är att lyfta fram X-35 segling och skapa intresse för klassen och därför har man valt att skapa ett eget kappseglingsformat.
Dessutom är ju förhållandena lika för alla deltagare och när man vill segla mer traditionella kappseglingar där man prioriterar seglingsförhållanden finns ju Sandhamn Open, KSSS Race Week m.fl. att segla.
Vi får väl utvärdera efter säsongen om det var rätt tänkt.
Jan 7, 2010 @ 06:53
Min vän, det var nog många år sedan det avlades framgångsrika seglare från Hellerup, men du har rätt att de har en magnifik historik. Paul ser man fortfarande spankulera, dock inte så mycket segling. Danmarks senaste OS-guldmedaljörer kom för övrigt från Jylland!
Jan 7, 2010 @ 16:22
Jollesegling borde ju kunna bedrivas innanför frihamnen i Göteborg. Eftersom det skulle synas skulle fler intressera sig. Mycket närmare för många att ta sig till träning/tävling. Det går att ta sig det med kollektivtrafik med korta restider. Se bassängen som den lokala fotbollsplanen dit man kommer och lirar och hänger för att polarna är där. Och detta mitt i stan.
Jan 7, 2010 @ 21:53
Det där var en riktig kanon idé!
Jan 8, 2010 @ 11:09
Eller varför inte i Valhallas utomhusbassäng?
Jan 7, 2010 @ 18:02
Debatten er god, men evigtvarende fordi den ikke afsluttes med et endeligt svar. Hver form har sine vindere, og vi ved det egentlig godt. Det er ikke samme løberkvalitet der vinder 100m, 1500m og 10.000m. Det er ikke samme sejlerkvalitet der vinder VOR og Match Race. Det er ikke samme skikvalitet der vinder langrend og skihop. Da optimisterne gik væk fra lange trekantbaner med mest kryds til trapezbaner med mest downwind, skiftede vinderne fra ældre erfarne tunge europæiske sejlere til små lette latinske/argentinske sejlere.
Så spørgsmålet er måske hvilken profil synes vi der skal vinde. Eller rettere, at vi skal have en spændvidde i konkurrenceformer som egner sig til forskellige typer.
Der skal være kvikke atletiske mediestunts i havnen og længere erfaringskrævende med indsigt i både natur og materiel. Osv Osv.
Populariteten skifter med tiderne og distancesejlads har lige nu ikke den store opbakning i forhold til de kortere sejladser.
Min konklusion er at vi til enhver tid får de banetyper der tiltrækker folk, passer til bådkonstruktionerne og giver de vindertyper vi i tiden forbinder med “gode sejlere”.
Jan 7, 2010 @ 19:39
Det är ju inte det som är det viktiga inom landet. Målet är ju att göra seglingen roligare för deltagare, funktionärer, publik och media. Att sen inte den seglare som placerar sig bäst på VM även vinner tävlingen här hemma är ju bara bra.
Seglingar i landet ska inte främja eliten, de ska främja bredden.
Jörgen:
Jag tror inte det skulle skilja speciellt mycket i resultat listan i det långa hela. Klart att fler seglare skulle lyckas få till ett bra race lite då och då. Men samtidigt vinner alltid erfarenhet och rutin i längden…
J
Jan 8, 2010 @ 11:01
Jesper
Skall GP-seglingarna i Laser seglas på sprintbanor nära land? Eller är det andra event du är ute efter? Personligen tycker jag att GP-seglingarna som är kval skall ske på samma sätt som mästerskapen avseende banlängd och seglingsområde. Jag är helt enig med Jorgens inlägg, vår sport har så många dicipliner så det vore förmätet att presentera en allsmäktig lösning, med respekt för alla seglare så inser jag att vi nog får finna oss i att vi har olika syn på vad som är bra eller dåligt, vad som passar den ene passar inte den andra. Någon nämnde matchracing som ett bra exemplel, det är dock under visssa gynsamma förutsättningar det är publikt – Marstrand med gött väder lockar publik, men inte en grå oktoberdag i Långedrag där det seglas matchracing nästan varje helg.
Tanken att vi skall göra det publikt och intressant för media kanske fungerar på riktigt exklusiva arrangemang. Men vem är intresserad att följa ett kval i t.ex Laser, även om det ligger nära land. Jag såg finalerna på Senior SM i Malmö. Det var hur publikt som helst, publiken var väl ungefär 50 -100 personer som på ett eller annat sätt hade någon relation till seglarna eller klassen. Personligen tycker jag det var kul och spännande, men jag undrar om “fotbollsfrasse” hade tyckt det samma? Jag har varit med så pass länge och hört argumenten och själv fört fram dem om media och publik, men kommer alltid tillbaks att seglingen är en typisk utövarsport och kanske det förblir så, vad vet jag?
Andra sporter som är betydligt enklare att begripa, typ fotboll, innebandy,handboll, ishockey har svårt att få publik på allt under första serien. Då talar vi om riktigt goda förutsättningar för publik och enkla sporter som alla begriper. Tittade själv på en J-20 match i ishockey, fantastiskt bra match, men jag tror inte det var mer än 30-50 pers (närmast sörjande) i en hall som tar in 6 000.
Kan ju upplysningsvis informera att det finns redan landnära och publika arrangemang. Det förekommer varje helg från maj till oktober på västkusten, men det är allt för få seglare som deltar. Det är allt för många som resonerar att dessa regattor är “meningslösa”, inte “leder nån vart”, är “oseriösa”, “buskkör” eller seglas på fel ställen. Anledningarna att inte deltaga är säkert linka många som det finns seglare. Eftersom jag själv åkt runt på dessa småregattor under de senaste 15 åren kan jag garantera att de är publikvänliga, trevliga, lagom långa/korta race, paus på land för socialt umgänge, många priser (även nyttopriser). En regatta är oftast klar vid 15-tiden och man får tid till annat också.
Mycket av det ni önskar finns faktiskt redan, det är bara att lyfta på …….och börja kappsegla!
Man får också ha respekt för att allt detta arrangeras av frivilliga eldsjälar, så man kan nog inte ställa allt för stora krav på arrangemangen. Vill man mer får man nog finna sig att engagera sig i klubbarbetet. Bra grejor brukar smitta av sig.
Jan 8, 2010 @ 12:56
Jag ser gärna att laser seglar korta banor nära land. Det handlar ju inte uteslutande om att det ska locka publik, utan jag tror att det kommer att bidra till att fler fortsätter att segla.
I det långa loppet(som ett kval) så kommer samma seglare som vinner en regatta med 1 timmas race även vinna den med 30 minuters race.
Den fysiska skillnaden på ett 30 min och ett 1 timmas race är försumbara.
Man hade säkerligen kunnat locka publik till SM i Malmö. Nu gjordes det ju dock ingen reklam, varken live eller via internet. Det säger ju nödvändigtvis inte att konceptet är dåligt. Jag tror absolut att det folk skulle stanna och titta om man la en tävling i Frihamnen eller Riddarfjärden.
Att man ska ha respekt för arrangörerna, visst. Jag tror dock inte att det på något sätt är jobbigare att skaffa arrangörer om man tillbringar 4 timmar på vattnet istället för 8. Visst får de kanske jobba lite intensivare under de 4 timmarna, men tror ändå att alla skulle välja det alternativet före det andra.
Utan att hoppa på någon så känns det alltid som att när man diskuterar korta banor, nära land med äldre personer(som var med när racen var 2 timmar) så är det alltid ett motstånd. Men däremot är yngre personer ofta positiva till det hela…
Jan 8, 2010 @ 14:22
Som sagt, åk ut på småregattorna och jag kan garantera att 90% är korta race nära land. Sedan håller jag inte med dig att det är försummbar skillnad att segla 60 min mot 30! Det krävs helt enkelt en helt annan fysik och mentalitet för de olika diciplinerna, de taktiska och strategiska besluten blir helt annorlunda. Om vi då i Sverige väljer att segla 30 min race på våra kval och ett race på VM/EM är dubbelt så långt vet jag att vi får problem. Att vara gammal och erfaren är kanske inte en merit i dina ögon.
Jag har också varit ung, men du har aldrig varit gammal, men lugn det går över….:-)
Jan 8, 2010 @ 16:01
Skillnaden skulle väl vara ungefär lika stor som 10 000 meter vs 20 000 meter löpning. I stort sett samma löpare i topp. Samma gäller i seglingen. Eventuellt skulle de som startar bra ha en lite större fördel. Men den fysiska skillnaden är väldigt liten.
Jan 7, 2010 @ 19:53
Ett område kan nog vara en regattakalender där det framgår vad det är för segling, bana/längd och gärna en sjökortsbild. Många klubbar har för lite information på hemsidorna. Ta t ex Sandhamn Open Hav där enda informationen är att första varningssignalen går 21:00 fredag 4 juni, regattamiddag är ca 19:00 lördag 5 juni och första varningssignal gå 10.00 söndag 6 juni. Låter det intressant?
Jan 7, 2010 @ 21:04
När jag läser Erik B:s inlägg, så förstår jag att vår Västkustkalender inte har någon motsvarighet överallt, i alla fall inte i Eriks landsända. På årets årsmöte i VKSF fanns det röster som ville digitalisera den och ta bort pappersupplagan. För min del är Västkustkalendern oumbärlig. Utöver uppgifterna om själva kappseglingarna, så ger den en bild av seglar- och klubblivet på västkusten.
Följer med nöje debatten om seglingsformatet. Saknar röster från alla idiellt arbetande funktionärer. Vad tycker ni? Jag har en känsla av att funktionärerna i allmänhet har större kvalitetskrav på rena kryssar, riktiga startlinjer m.m. än vad vi seglare har. Många seglare inkl. jag själv, tar en vindkantring med jämnmod. Det brukar ändå bli som Stenmark sa: Den som tränat mest har största turen. Jag tar hellre en oren segling än att ligga och vänta i timmar.
Bertil
Jan 8, 2010 @ 09:38
Mina synpunkter är kanske inte så intressanta för de hänför sig till tider drygt 30 år bakåt och kappsegling i Grebbestad, Fjällbacka o Strömstad, men… Racen kunde vara så långa att man var helt utsvulten när man kom i hamn. Var inga problem med det för min egen del, men om jag idag skall få mina egna barn intresserade av kappsegling har jag på känn att argumentet: “ni får segla i 4-5 timmar och det går delvis utomskärs! vi syns ikväll” inte är så bra. De vill bli sedda från stranden och så skall det vara trevligt (så här långt har jag inte varit framgångsrik i detta avseende men de älskar iaf båtliv).
Jan 8, 2010 @ 12:22
MA, det var dyster o konservativt inlägg så som jag läste det.
Vill minnas att vissa seglingsgrenar drar mycket sponsorer/press och publik….
Lysekil o Marstrand…–>Match race.
Och du säger att seglingen inte är publikt?
Jag har varit i gästhamnar med min båt och då upptäckt att
-aha en kappsegling…men var är den? så långt ut att och inga ordnade följebåtar eller något för publiken. När jag frågat om man kan få ett kappseglingsschema kommer svaret tillbaka…öhh vänta så skall jag kolla..ja gå o prata med kvinnan Rut så kanske hon kan hjälpa dig…
Kan jag få åka med ut o kolla. öh? är du jornalist? nej. Ok då vet jag inte om det går…skall kolla…nä ingen båt har plats…
Jag tror att det uppgivna resonemang du för inte leder till ökande intresse MA,
Master SM i laser? det är som att se veteranfotboll…jag tolkade detta inlägg som att se Daniel B mfl (vet ju inte riktigt vad den nya generationen heter) segla race och i vilket format ? DVS elit kval mm .
Jag var o kollade 49er i tävling en gång…actionfyllt nära land med mycket spektakulär segling… Action!kul! blev nästan sugen att börja…det funkade på mig o mina ungar tyckte oxå det såg gött ut
Och där är jag övertygat om att korta intensiva race blandat med längre havskör är “da shit” Då skulle jag kanske själv fundera på Master klassen….
Och att info finns tillgänglig i hamnarna för “gemene man”
Hur publikt är en hockeymatch för 16åringar?…jo i Troja/Ljungby var det säkert 200 pers på läktaren bara för en try out match till hockey gymnasiet…så visst går det att få det intressant med engagemang info o lättillgänglighet
Längdskidor o jaktstarten…roligt o spännande…men samtliga svenska skidåkare var ju emot det!
Idag är alla(flertalet…finn säkert en del skeptiker) positiva…förnyelse skapar spänning.
Så ni eldsjälar, våga förändra!
Som ett alternativ till korta/långa race, kunde korta fleet med färre båtar i varje grupp som ett alternativ…Alla möter alla.Max ~8 båt/fleet. Fortfarande fleet men ur ett publikt perspektiv lättare att följa vad som händer på banan…Mer slumpartat men intesivare och mer spännande kanske?
Utvärdera med seglare/arrangörer/publik efteråt och jobba vidare… Och bryt mönstret…
Kanske vi ses på en master tävling?
MVH A
Jan 8, 2010 @ 13:39
Tom folkrace är en större publiksport än seglingen…
Jag har full förståelse för att man inte åker ut och tittar på ett lokalt entypsrace i en vik en lördag. För alla som inte seglar är det ju fullständigt ointressant att titta på från land…
Ett lyckat seglingsevenemang bygger på att det är en del i en upplevelse, ett event som erbjuder något mera än enbart segligen. Matchrace på Marstrand är ju en viss skillnad mot Matchrace i Långedrag.. Kanske inte för den som seglar men garanterat för den som är åskådare. Mitt tips är att överlåta allt utom seglingen till någon som kan bygga bra event runt omkring. Om de kan tjäna någon krona på det på samma gång är väl det kanon ?
// F
Jan 8, 2010 @ 14:08
Jag är varken negativ eller konservativ, blott “luttrad” efter 40 år som kappseglare, ledare, funktionär, tränare, coach m.m. Jag har själv kappseglat ett antal VM, EM i olika OS-klasser, intresset från publik och media har väl varit “sådär”, oavsett det varit i USA eller Europa. Kappsegling på den nivån är väl mest en grej för utövaren, man vill ha rättvisa och utslagsgivande banor där taktik och strategi är minst lika viktiga elemement som “boatspeed” och “boathandling”.
Jag refererade för övrigt till Senior SM i Malmö 2009, våra allra bästa landslagsseglare gjorde upp om SM-medaljerna! Sedan tror jag inte att du läste färdigt mitt (något långa) inlägg. Det finns redan publika arrangemang, och jag kan försäkra dig att det finns info i hamnen, åtminstone på västkusten som jag relaterar till, där har man folk i sekretariatet och man skulle bli överförtjust om någon ville följa med ut och kolla! Kanske du kom till en klubb som arrangerade en kvalsegling eller ett mästerskap där man gärna vill segla på fria vatten.
Problemet ligger inte där, vår sport är helt enkelt för komplicerad för allmänheten, det är svårt även för en erfaren seglaer att vara 100% säker på vem som leder (som dessutom kanske har en OCS, eller BFD i bagaget). Våra stjärnor är alldeles för anonyma, vem av “fotbollsfrasses” vänner skulle känna till en enda seglare om de gjordes en “line-up”? Jag tycker också det är häftigt att se 49:ers fräsa förbi, precis som det är fräckt att se brädor och kites. Men om någon frågar mig om vem som leder, då blir jag helt lost!
Det finns andra former som är publika, och det är lagsegling som jag tycker vi ser alldeles för lite av i Sverige.
Själv har jag svårt att uppbåda intresse att följa en kappsegling om jag inte har någon eller några att relatera till, men jag tittar gärna på någon annan arenasport.
Jag hoppas givetvis att seglingen blir mer publik och intressant för media. Själv arrangerar jag med min klubb en regatta varje år, det brukar komma c:a 60-90 jollar. Jag lägger start och mål 50 meter från klubben, alla kan följa seglingarna med blotta ögat. Direkt efter mål seglar de in och tar en fika, eller äter en bit mat på restaurangen. Lite tjöt och socialt umgänge och sedan direkt ut (2 minuters utsegling), start och sedan imål efter 30 – 40 minuter.
Jag har ingen aning om hur ni andra jobbar i era klubbar, ni har ju en möjlighet att förändra där ni står, ju fler som gör det – desto snabbare får vi en förändring. Fast det är ju alltid enklare att stå på läktaren, dessvärre!
Jan 8, 2010 @ 16:06
“Fast det är ju alltid enklare att stå på läktaren, dessvärre!”
Då har vi ju början till våran snabbt växande publik skara! ;)
Feffe har helt rätt i det han skriver.
Jan 8, 2010 @ 20:02
Det är ju väldans mycket att klura på när man löper långa lopp! Ni som har lösningar på problemen, gör en insats. För det flyger inga stekta sparvar in i munnen. Ett eventbolag gör naturligtvis sin kalkyl, och är det tillräckligt ekonomiskt intressant, ja då är saken biff. Varför slår ni inte ihop era kloka huvuden och tar befälet.
Jan 8, 2010 @ 21:23
Jag tror du har rätt Greven, någon måste plocka upp bollen. Jag vet några gubbar som sitter och skissar på ett par vassa upplägg. Tiderna har väl inte varit de bästa för att få näringslivet att satsa det senaste året men det vänder nu.
Att marknadsföra sig mot målgruppen “seglare” borde vara intressant för en rad företag, inte bara de som är i branschen. Personligen tror jag att ett seglingsevent kan vara lika relationsskapande som tex fotboll eller ridsport. Vad säger Ni företagare som läser Blur ?
Dags för ett livsstilsevent ? Segling behöver inte bara vara sporten segling. Den kan vara mode, den kan vara musik, den kan vara friskvård, den kan vara hälsa, den kan vara placering, den kan vara försäkring, den kan vara föreningsliv…
Höjer man blicken och satsar brett kanske frugan och ungarna hänger med också :-)
// F.
Jan 9, 2010 @ 14:30
Inget nytt under solen, snackegubbar finns det gott om! Givetvis vill jag gärna tro att alla i “åsiktsklubben” gör ett bra hantverk, det skulle vara intressant med en sammanställning på vilket sätt alla “åsiktsmaskiner” bidrar till segelsporten (förutom som arrangemangskonsument)! Redaktören kanske kan skapa ett eget ämne så får vi svart på vitt hur det ser ut idag, och hur det kan se ut imorgon om alla uttalar en önskan att göra lite mer?
Jan 9, 2010 @ 16:58
Och vad har du bidragit med själv ?
// F.
Jan 9, 2010 @ 23:12
Det här är som vanligt. Vem har inte suttit på möten där debattens vågor gått höga, starka synpunkter har burits fram, oftast utan att förslagsställaren redogjort för vilka som skall göra jobbet, hur finansieringen ser ut, sist men inte minst; själva har de inte tid, någon annan får göra jobbet! Jag har en nyhet för er, “någon” slutade för länge sedan!
Så om ni verkligen vill ha en förändring – räck upp handen och ställ upp när klubben eller förbundet vill ha hjälp! Eller bara ta kontakt utan att man ber er.
Tillsammans kan vi göra underverk!
Jan 10, 2010 @ 00:51
Tyvärr är det denna attityd som gör att jag inte engagerar mig i seglingen ännu Greven.
Jag tränar killar i ishockey, har tränat o varit pro i golf och o sportat på elitnivå.
Men i seglingen säger många fler att
“det har vi provat, inget nytt under solen osv”…men jag tror vi har för många som bara ser problemen och inte möjligheterna.
Jag har inte tänkt engagera mig ännu i seglingen. Men dagen kommer säkert då mina grabbar inte längre kommer behöva 15h/v av mig…
Tråden kom till för att någon ville ha tips på förändringar.
Alltså har vi redan någon eldsjäl som VILL rprova nytt
Jag hoppas de tar till sig lite och provar o sedan utvärderar…bara så lär man sig ovh blir proffsigare…
MVH Andreas
Jan 10, 2010 @ 01:22
Vi har alla olika förutsättningar för att arrangera bra och publika seglingar, men vi styrs av ett för stelbent regelverk där klassförbunden ställer krav på banornas utformande. Att som optimistjolleseglare komma till ett regionskval el. JSM där banorna i tid skall ligga på 35 – 45 minuter /segling och där arrangören skall genomföra 3-4 seglingar per dag, skrämmer ungdomarna i sina optimister. Dagen börjar tidigt och är inte färdig fören mörkret faller. Hur motiverar man dessa seglare att fortsätta när de gråtande kommer i land helt utmattade efter 8-10 timmar på sjön. För tjejer kan det ha handlat om en hel dag utan möjlighet att gå på toaletten och i all förnedring så har de även kissat ner sig. Har man då inte försvårat möjligheten att rekrytera nya seglare genom detta handlande?
Vi måste börja inse att det är barn/ungdomar som vi har att göra med. Vi måste aktivt börja påverka våra klassförbund att inse att förändringar måste ske för att vi skall få behålla de få som väljer segling som sin sport.
Fram för korta seglingar med få båtar och flera race, typ sprint cup, som ligger nära land för att de skall ges möjlighet att visa upp sig för sina föräldrar, mor-och farföräldrar men först och främst för sina kompisar.
Jan 10, 2010 @ 10:12
Intressant, kan du utveckla ditt resonemang? Finns det inga andra seglingar än de du beskriver? Måste den nyrekrytrade seglaren ge sig på SM och diverse kvalseglingar? Menar du att förbunden tvingar seglarna till dessa förfärliga aktiviteter?
Jan 10, 2010 @ 11:21
Andreas: Det du skriver känner jag igen mig i, tyvärr. Har dock varit med om att se en vändning på vissa håll, det har varit OTROLIGT POSITIVT att se! :) Vill man, kan man!
Johan: Det du skriver är tror jag också är endel av verkligheten, tyvärr. Många v mina vänner som slutade kappsegla efter ett par år minns bara tillbaks på långa kappseglingsdagar och kyla. Jag tror att vi måste ändra på upplägget i vissa fall, vet inte om det är rätt att lägga en begränsning i antalet timmar seglarna får vara ute på havet. Tror snarare på en förändring av formatet, dvs. fler och kortare race med högt tempo – kanske fyra race istället för tre på en dag? Detta upplägg tror jag också skulle kunna göra att fler får chansen att kunna ligga på topp någon gång men i en serie skulle fortfarande de bästa ligga främst.
Vad säger ni andra?
Greven: Tyvärr är segling en så liten sport, med få utövare så steget från klubbens KM till ett JSM kanske inte är tillräckligt stort. I Skåne, ihop med SSFs klubbutvecklingsprojekt försöker vi få klubbarna att växa, detta ska förhoppningsvis leda till fler och roligare träningar och poängseglingar hemma. Sedan har vi “kretstävlingar” för de gröna nybörjarna (där ska man köra efter SSFs seglingsföreskrifter, dvs. två korta race in o äta, sen två korta race till – helt fantastiskt!). Dessa kretstävlingar har gjort att fler barn som slutade direkt efter seglarskolan idag fortsätter, seglar ett par kretstävlingar och kommer på klubbarnas träningar. I Ängelholm och i Öresundskretsen (Landskrona- Malmö) har vi haft en helt otrolig tillväxt de senaste åren. Efter dessa tävlingar kommer sedan Liros Cup Syd och regionskval, resultatet av att klubbarna och kretstävlingarna vuxit de senaste åren kunde vi iår se en tillväxt här. Nivån ovanför dessa regionalatävlingar är olika typer av nationella kval och SM. Som MA skriver är det jätteviktigt att uppmuntra till att åka på de mindre tävlingarna, de ska vara så stora som möjligt – det gör att med stark lokal och regional segling får vi små, men roliga trappsteg påvägen uppåt!
Frågan är bara hur de olika koncepten ska se ut och hur vi kan göra samma saker på kölbåtssidan, låt diskussionen ta fart!
Själv tror jag på upplägget ovan men gärna fler och kortare race. Tror också Peters förberedelse tips till olika regattor, så som Ornö runt kan göra fler sugna att testa men framförallt att våga.
Jan 10, 2010 @ 11:59
http://www.kieler-woche.de/eng/englishdefault.php
Hjulet är redan uppfunnet. Håller med den som skrev se möjligheten istället för problemet. Det finns de som hittat intäktsmodellen för hur det ska göras samtidigt som de skapat mervärdet som krävs. Jag kan tänka mig att investera min fritid men den här typen av event kräver mer än så, tro mig been there done that…Detta är inget några goa gubbar roddar på kvällstid om det ska gå att sälja till en partner på de nivåer som behövs.
Greven, jag tror du har fel. Finns affären kommer det alltid att finnas “någon”.
“Någon” som är villig att karriärväxla och jobba med det man brinner för och dessutom kan leva på det ?
Vad heter han den där killen i Göteborg som skriver om båtar och segling på nätet ?…….
// F
Jan 10, 2010 @ 14:59
Lycka till Feffe, det finns inte någon som hindrar dig, eller någon annan! Visa att jag har fel!
Jan 10, 2010 @ 16:33
Åter igen, vi har alla olika förutsättningar för att ge barnen och ungdomarna bra seglingar, men vi klubbar som ligger inne i landet styrs tyvärr av begränsningar med seglingsvatten. Skall seglingen bli någorlunda rättvis utifrån de krav på banor som klassförbunden lägger så får vi långa utseglingar för att komma ut på öppet vatten som kan ge rättvisa vindförhållanden och som är tillräckligt långa. Detta blir då ett problem då barnen/ungdomarna får långa dagar på vattnet.
Åter igen ser jag sprint cuper som ett gott allternativ i de regionala serierna som regionerna håller.
Idag skall barnen fostras till dessa mästerskapsbanor som klassförbunden satt och detta speglas därför i seglingsföreskrifterna som sätts centralt i de regionala seglingsförbunden av tradition.
För oss småklubbar som har 3-10 kappseglande barn och ungdomar som har ambitioner med sin segling, så krävs det nästan att man forserar dem i deras utbildning för att de tidigt skall kunna komma ut på Reg.kval, rikskval, elitserie och JSM för att de överhuvudtaget skall kunna få träning med stora startfält och där igenom få känna konkurens. Livet är inte alltid rättvist men kan man jämna ut villkoren genom en förändring på seglingsformatet? Segling skall vara glädje inte mörker och tårar.
Jan 10, 2010 @ 17:11
Har för mig att det finns en hel del duktiga klubbar som har sin bas inåt landet. UKF (Uppsala) vann väl Ericsson jrcup och runt Götet dräller det väl av en massa bra insjöklubbar? Rasmus Myrgrem är väl fostrad på en insjö? Finns det verkligen förbund som tvingar enskilda barn att kappsegla? Låter märkligt. Är det kanske så att våra duktigaste seglare fostras i en konkurrensutsatt miljö? Finns det inga alternativ?