Skip to content

12 Comments

  1. SWE
    Feb 17, 2010 @ 18:08

    Ser ju superroligt ut!!! Flerskrov har nog en bra framtid framför sig (verkar ju som den kommande generationen som nu spanar in Bolibompa har den insikten också). Tyvärr verkar det dock som flertalet kappseglarklubbar i Göteborg fortfarande tycker att flerskrov är något som katten släpat över tröskeln, men förhoppningsvis/troligtvis ändrar dom nog uppfattning inom snar framtid.

    Reply

    • Feffe
      Feb 17, 2010 @ 22:09

      Hmmm, seglar du flerskrov kanske ? :-)

      Reply

  2. Peter
    Feb 17, 2010 @ 23:35

    Seacart är en superbåt! Snabb, rolig och styv. Detta kan jag säga efter att seglat en i 5 år. Ni som inte provat flerskrov skall försöka pröva så förstår ni…

    Reply

  3. Sven L
    Feb 17, 2010 @ 23:58

    Hej Peter!
    Fin film ni fick till och vilka minnen man har av byarna i starten. Nu är det även bevisat att trims är snabbare än katter eller hur Calle!?

    Reply

  4. Martin
    Feb 18, 2010 @ 10:38

    “Ja men flerskrovsbåtar tappar ju sååå mycket i slagen” är en av förklaringar som jag hör till varför man inte seglar flerskrov. “Det går inte att kryssa” är också en vanlig ursäkt. Den sista kommentaren kommer ofta från någon som aldrig seglat flerskrov eller har prövat ett gammalt vrak på Mallorca beach eller liknande ;-)

    /Martin

    Reply

    • Patrick L
      Feb 18, 2010 @ 11:31

      Kan någon förklara för oss dödliga som inte förstår. Min sjuka enskrovshjärna säger mig att en båt som relativt sett är långsammare att få runt i en stagvändning och relativt sett också snabbare i båtfart på kryssen relativt sett också borde tappa *mer* på ett slag än en båt som är snabbare att få runt vinden och är långsammare på kryssen?

      Reply

      • F424
        Feb 18, 2010 @ 15:49

        Antag att “tid att få runt i slaget”=x och “seglad tid”=y. Vi ansätter kvoten Z=x/y där Z är “relativt sett tappat tid i ett slag”. För en flerskrovsbåt får vi då ett stort x och litet y, dvs ett stort Z (låt oss kalla detta Z för Z(f)). För en enskrovsbåt får vi ett litet Z (låt oss kalla detta Z(e)) på grund av att x är litet men y är stort. Eftersom Z(f)>Z(e) så har vi vetenskapligt lett i bevis att flerskrovsbåten “relativt sett slår långsammare”!
        Du har rätt Patrick!
        //Nån mer som har tråkigt på jobbet;)?

        Reply

  5. Calle Hennix
    Feb 18, 2010 @ 10:38

    ha ha ha tack Sven, gick just in och såg filmen. Och Diffrent horses for different courses är nog rätt svar när det gäller Cat eller Tri – mao det beror på användningsområde. Båtarna bevisade under Ferder att SeaCart 30 GP ”Crem Fraise” med tre ombord hela tiden hade en edge på undanvinden (vi var fyra ombord på Camilla) och att Camilla som rundade Ferder ca. 4 min efter CF var ca. 45 min före i mål efter 20-30 dist kryss i varierande 18-26 knops vind. RM viktigt på kryss mao. Troligen hade vi lite mer krafter kvar också så fyra ombord är en bra kompromiss.

    Reply

  6. Calle Hennix
    Feb 18, 2010 @ 12:41

    Patrik L. Kanske kan nedan bringa lite klarhet!? Vet inte var jag såg eller läste att seglarna under AC33 ansåg att det tog lika lång tid att genomföra ett slag (från ena bogen till target speed på andra bogen) med monster-flerskrovs-båtarna som med en AC V5 båt (som dom använde under AC 32 i Valencia). På en SeaCart 30 går vi ytterst sällan under 5 knop i slaget från target speed på 11,7 knop (generellt bästa VMG fart på kryss). Det ligger i sakens natur att en enskrovsbåt förlorar procentuellt mindre fart i ett slag än en flerskrovsbåt dels då de är långsammare samt att tyngre båtar behåller sin rörelseenergi bättre än en båt med låg vikt och större vindmotstånd. Generellt ger ju färre slag på kryssen, oavsett båttyp, den snabbaste vägen till märket.

    Reply

  7. Stefan G
    Feb 18, 2010 @ 13:26

    Alltså: flerskrov tappar mer i slagen än enskrov, man borde rimligen vara mer benägen att tugga i sig motvrid, skitvind osv i en flerskrov än enskrov.

    Därmed inte sagt att flerskrovssegling behöver vara mindre “taktisk” antar jag?
    Högre hastighet ger snabbare variationer i tryck, mer skärning utför ger andra möjligheter till taktisk segling. Eller?

    Reply

  8. Sven L
    Feb 19, 2010 @ 16:54

    Calle har ju en PhD från Universitet de Multi hull á La Rochelle så han vet rätt bra hur det lirar. La vie est trop courte pour naviguer plomb!

    Äntligen fredag och massor med snö.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.