Skip to content

8 Comments

  1. Peter
    Apr 23, 2010 @ 08:09

    Bra arktikel och intressant teknologi.
    Har inte North gjort en stor sak av att de har obrutna fibrer i sina segel. Fattar jag det rätt så är så inte fallet för 3Di

    Reply

  2. Jocke_R
    Apr 23, 2010 @ 12:58

    Jag har noterat det också. Men i andra sammanhang har jag fått lära mig att den tekniska personalens uppfattning inte alltid stämmer överrens med marknadsfolket ;)

    Å, andra sidan bör man ju aldrig vara sämre än att man kan ändra sig.

    Jag tycker detta känns som ett mycket intressant koncept. Vad blir det för viktskillnad jämfört med 3DL?

    Reply

  3. Martin Krite
    Apr 23, 2010 @ 23:01

    Kul att Puma anställt en kille som jobbade med Oracles segel. Det gick ju sådär senast. Puma kommer säkert också välja en vinge istället.

    Reply

  4. August
    Aug 29, 2010 @ 09:00

    Tyckte jag kände igen bilderna i senaste Boat International och visst var det dina! Kul!

    Reply

  5. Twisted Flow Wind Tunnel i Auckland | BLUR
    Jan 24, 2012 @ 10:05

    […] vetgirig, så är mitt jobb perfekt. Jag får träffa världens bästa designers, de som utvecklar nya material som 3Di, de som skriver mjukvaror för beräkningar, och de som gör analyser av verklig prestanda som […]

    Reply

  6. Skidor i Thin Ply Technology | BLUR
    Feb 29, 2012 @ 21:11

    […] 3Di-segel är ju byggda i så kallad “Thin Ply Technology” (mer om hur man gör 3Di här). Men man kan använda samma teknologier till massor av spännande saker. Till exempel […]

    Reply

  7. J/111 Blur³ | segel | BLUR
    May 20, 2012 @ 22:55

    […] För att skapa en 3DL-layout så utgår man från en databas med över 2000 vanliga fiberlayouter. Hä kan man sedan konfigurera rätt material, dpi och layout och se hur det funkar ihop med riggen. I vårt fall gör man en tapelayout för 3Di, men principerna är likadana. Mer om den processen här. […]

    Reply

  8. Nya fibrer inom segeltillverkning | BLUR
    Feb 16, 2014 @ 23:40

    […] North Sails för 4-5 år sedan tog steget till 3Di (min artikel från Minden i Nevada här), så var det ett nytt sätt att se på segeltillverkning. Nu har det skeppats massor av 3Di-segel […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.