Göteborg Offshore Race 2010 | NoR
Efter några år med färre deltagare, så är det dags att nystarta Göteborg Offshore Race!
På ägarmötet i november så diskuterades framtiden för Göteborg Offshore Race. Både seglarna och GKSS var överens om att man verkligen ville ha ett ordentligt offshore race, och under rätt förutsättningar så skulle 18 av de representerade båtarna köra racet. Det lät ju lovande, och man utsåg en grupp med Anders Nordström, Marcus Sylvin och undertecknad att föra en dialog med GKSS.
Och nu finns äntligen Notice of Race och anmälan uppe. Stort tack till Robert Ohlson som blir seglingsledare.
Målet har varit att göra det så enkelt, roligt och prisvärt som det går. Vi måste få ogång racet igen och locka många deltagare.
Viktigast är tidpunkten. 13-14 augusti är det fortfarande sommar och många båtar är ändå är på västkusten inför Tjörn Runt, som går helgen efter, och öppet varv. GKSS bör spika denna position i kalendern, så att folk kan planera långt i förväg.
Banan skall vara tillräckligt utmanande för att vara en utslagsgivande havskappsegling. Om möjligt skall den vara fast från år till år, så att folk vill komma tillbaks för att prestera ännu bättre. Det är väldigt få havskappseglingar som byter bana varje år, och det är svårt för en seglingsledning att få till en bra bana i skiftande vindar (ingen gnäller på KSSS för att man lägger en kass bana runt Gotland, eller på RORC för att det blev för mycket sträckbog till Fastnet).
Nu blir banan ~150 distans:
- Start i Långedrag
- Grönt märke N Hundeskär, BB
- Måvholmsbådan, BB
- Trubaduren, SB
- Hätteberget, BB
- Skagens Rev ostmärke, BB
- No 4 ljusboj 57.05.52n 11.39.70e, BB
- Trubaduren, SB
- Grönt märke N Hundeskär, SB
- Mål i Långedrag
Start och mål i Långedrag är ett sätt att hålla nere kostnader och logistik. Alla får gratis hamnplats och det finns förutsättningar för att ordna ett bra kalas. Kanske också aktiviteter för familjer och andra som finns kvar i land. På sikt kanske man vill vara på Marstrand, men det viktiga nu är att komma igång med något som är hanterbart.
Det har alltid varit en diskussion om klasser. Nu blir det två klasser i SRS, som ju är det som folk seglar lokalt. Lägsta SRS för att vara med är 1.19. En klass för IRC för att ingå i IRC Baltic Open. Naturligtvis är det double scoring i SRS och IRC för de som har flera mätbrev.
Genom att ingå i IRC Baltic Open lockar vi hit båtar från andra länder. Just nu har följande båtar kryssat i att man vill segla i Göteborg:
- VO60, Ambersail, Simonas Steponavicius
- Cookson 50, Camilla, KNS, Ole Martin Vordahl
- One-Off 47, Essex Girl, KDY, XTRM Sailors
- Rogers 46, Yeoman XXXII, Royal Ocean Racing Club, David Aisher
- Landmark 43, Kristin, Asker, Dag Skarsgard
- Landmark 43, Nordstjernen, KNS, Team Berg-Jacobsen
- J/V 41 R, Visione 3, Kerteminde Sejlklub, Per Weiskvist
- J/V 41, INSCHALLAH VI, NRV/RORC, Volker Andreae
- X-41 OD, No Name, Oulun Merenkävijät, Timo Saukkonen
- King 40, Magic, Soon SF, Aasmund Drolsum
- Kracer 40r, Krackemut, Malmö Segelsällskap, Anders Hansen
- X-37, HAN SEN, RDY, Michael Mollmann
Så klart blir det också en shorthandedklass (doublehanded) under SRS. Bohusracet har ju visat vägen och i stället för att kopiera deras koncept så blir detta kanske ett lite tuffare nästa steg för de som fått smak på segling på två. Samma bana som för de andra båtarna, men med en egen start. Jag skulle inte bli förvånad om denna klass lockar minst lika många deltagare som de med full besättning?
Säkerhet är ju viktigt, och alla verkar vara överens om att det är ISAF kategori 3 med flotte som gäller. Vi skall göra allt som går för att hjälpa deltagande båtar med detta. Dels med bra guider för hur man uppnår kategori 3, men också genom ett bra upplägg för flottar. En idé är att göra en bra deal på flottar som levereras och lämnas på bryggan i Långedrag. Många av de stora båtarna har ju koll på det mesta, men det är viktigt att hjälpa nya båtar.
Många önskade siug ett riktigt party på lördagskvällen, så det hoppas vi ju också på. Jag tycker att det finns en direkt koppling mellan deltagarantal och sociala arrangemang. Så det här måste bli ett kalas som går till historien…
Skagerack and Kattegat have always been a natural arena for serious offshore racing. Historically Skaw Race was one of the most grueling races and in more recent year Watski Skagerack Twostar have been called the toughest shorthanded race in Scandinavia.
For the 15th Göteborg Offshore Race GKSS have been working together with the sailors to revive this exciting race. We have a new challenging 150 mile course running from Långedrag in Gothenburg, north to Marstrand, over to Skagen and around Kattegat. The start is on friday 13:th and we expect all the boats to be back well before the prizegiving and the big party saturday.
As the race is a part of the hanseboot IRC Baltic Open there will be both IRC and SRS classes. Boats will also be able to be “double scored” both in IRC and SRS. Already over 40 boats, from 30′ to +50′ from Denmark, Estland, Finland, Germany, Great Britain and Norway have expressed their interest.There’s also a new Shorthanded SRS class for boats with a double-handed crew. As doublehanded racing is becoming increasingly popular in all the countries, the sailors were asking for a tougher race offshore. We think Göteborg Offshore Race could fill this need, and hopefully it can develop into a established race on the shorthanded circuit.
We’re really looking forward to seeing you and your crew in Långedrag in August for two days of serious offshore racing and fun activities ashore!
Jag tycker det ser bra ut, och jag har pratat med många båtar som är sugna på att köra. Förutom de 18 lokala, de 10-12 som kommer via IRC Baltic Open så har 8-10 Stockholmsbåtar och ett antal från Norge sagt att de kommer. Jag hoppas på 50 båtar vilket inte alls är omöjligt om alla anstränger sig lite.
Det är viktigt att vi visar att vi vill havskappsegla och att västkusten förtjänar ett riktigt race!
Lägg gärna en kommentar om ni har planer på att vara med!
Apr 26, 2010 @ 18:43
Kul.
Skall se om vi är hemma då från semestern.
Shorthanded eller ev m besättning är ju frågan.
Sedan om det blir tillfartssegling till TJr från Långedrag? Hade varit kul
En lång slör in till Stenungsön i 10m/s…
Blir det det så är vi nog med.
+ lite bansegling ?
Då blir det en intensiv vecka som kan matcha en semester tycker Ewa o Andreas
Apr 26, 2010 @ 22:29
Riktigt Kul!!
Apr 26, 2010 @ 22:48
Tror vår navigatör får det lite svettigt i Långedrags trakten med ett djupgående på 3.52….Skall hursomhelst bli fantastiskt kul !
Apr 27, 2010 @ 08:57
Vilken hoj är detta?
Apr 27, 2010 @ 00:16
Mycket kul! Grymt jobb!!
Apr 27, 2010 @ 08:14
Där vill man va mä!
Apr 27, 2010 @ 08:59
Tyvärr faller vårt deltagande på SRS-talet.
1.18 är nära, men “nära skjuter ingen hare”…
Varför just 1.19 som lägsta gräns?
Apr 27, 2010 @ 14:10
låna en längre spinnbom då så har du 1.19.
Apr 27, 2010 @ 10:02
Kommer flerskrovsbåtar att kunna delta?
Apr 27, 2010 @ 10:36
Skulle gärna vara med men inte på de villkoren som finns nu.
Apr 27, 2010 @ 11:26
Vilka villkor är det som inte funkar?
Apr 27, 2010 @ 13:58
Att det snöas in på livflotte och fast monterad VHF som tvång när hjälmtvång skulle gör mer nytta. Tycker att säkerhetsdebatten kring offshore segling är lite skruvad. Om man nu kan kalla Skackerag för offshore. Vad för säkerhetsreglemente gäller för 24 timmars tex?
Apr 27, 2010 @ 14:33
Skillnaden är att 24h går inomskärs då behövs inte kat 3. På HH skagen race har seglingsledning gjort ett undantag då nästa alla 300 båtar går samma väg, således finns möjlighet till hjälp, annars skulle det också varit kat 3.
Har du testat hur långt din vhf når om du har antenn i sittbrunn eller i masttopp ?
Reglerna är inte nödiga utan har framkommit utav en orsak.
Apr 27, 2010 @ 14:44
Går 24H inomskärs?? Varför finns det rundningar vid både Skagen och Läsö t.ex?
Apr 27, 2010 @ 15:07
Det var mer än min vetskap, hade för mig att rundningarna låg kustnära, men du förstod kanske min poäng ändå.
Apr 27, 2010 @ 15:35
Om man behöver ropa på hjälp så är det stor risk att det beror på att man mastat av – då är en masttopps-monterad antenn inte mycket värd…
Sen så är ju Skagerack ett tämligen tätt trafikerat område så nog finns det båtar som skulle kunna assistera vid behov.
Apr 28, 2010 @ 08:52
Jeg er også bange for, at krav om flotte kan holde nogen væk. I langt de fleste andre sejladser i Baltic IRC serien er flotte ikke et krav, og derfor vil mange nok overveje om en investering på 10-15.000 kroner kan retfærdiggøres, for at deltage i GOR alene.
Apr 28, 2010 @ 09:36
Per, man kan nog vara ganska säker på att krav på flotte håller några borta. Men knappast de som håller på med havskappsegling eller avser att göra det. De skaffar sin flotte och deltar sannolikt även i andra tävlingar där flotte krävs. Som Gotland Runt, ett annat offshore race i “Baltic IRC serien” som kräver flotte.
Precis som du skriver finns det ju även gott om race där inte flotte krävs, t.ex. Faerderseilasen som jag har för mig körs i Cat 4 eftersom man knappt lämnar Oslofjorden.
Apr 27, 2010 @ 19:02
Man kommer nog alltid att diskutera säkerheten och vad som är rätt nivå. Detta av det enkla skälet att folk är olika riskbenägna.
Men detta skall inte misstas till att reglerna är ogenomtänkta. Offshore Special Regs bygger mycket på erfarenhet från verkliga problem, olyckor och incidenter och det finns ganska väl underbyggt underlag kring de flesta av reglerna. Att man har kategoriserat reglerna är väl väldigt bra – vi som faktiskt ägnar oss åt havskappsegling vet ungefär hur mycket tid och pengar det kostar att rusta båten till Cat 3 och efter ett par säsonger har man fått in snitsen på det. Det skapar en inneboende känsla för säkerhetsnivån på båten och bidrar till inte bara en säkrare segling utan också mer “puts och studs” ombord. Att kräva att stuvschema, nödrutiner för radio, nödvattenranson m.m. finns på plats är sånt som faktiskt filtrerar bort stollar som inte har tänkt igenom det hela att ge sig ut på natten på ett blåsigt Skagerrack eller Östersjön.
Vad gäller masttoppsantenn så är det lite typiskt att motståndarna mot detta hävdar att den per automatik är värdelös när man väl behöver den. Så är det ju inte. Tvärtom visar väl erfarenheten att en masttoppsantenn är en av de investeringar som ökar säkerheten till havs mest i förhållande till pengarna. Det handlar inte bara om sjöräddningen utan att rapportera rundningar så att arrangörens säkerhetsorganisation bättre vet var båtarna är någonstans. Och det finns ju ett skäl till att reglerna föreskriver att man OCKSÅ skall ha en nödantenn som kan riggas på båtshake, spinnbom eller något annat för det fall man faktiskt har mastat av. Den som blir stående med en handhållen VHF (som ju dessutom bara har 1/5 sändareffekt jämfört med en fast station) kan lika bra ge upp direkt. Radiohorisonten för en sådan radio är så liten att optiska signaler sannolikt ger mycket bättre effekt.
Det ifrågasätts vidare om Skagerrack “verkligen är offshore”. Det är också ett missförstånd som bygger på att man inte har förstått OSRs indelning i kategorier. Cat 3 betyder mer specifikt: “Races across open water, most of which is relatively protected or close to shorelines.“. Reglerna sträcker sig ju ända till Cat 5 som är rent inshore race på skyddade vatten i dagsljus och med en räddningsorganisation nära till hands. Men på öppet vatten med de vågor och vindar som kan råda samt segling i mörker utan räddningsorganisation ute på havet tycker jag Cat 3 m flotte är helt rimligt. Det funkar på Gotland Runt med 6 gånger så många båtar så varför skulle det inte funka på GOR?
Som Peter skrev är det sällan man ser de aktiva havskappseglarna klaga på dessa regler.
Jag går gärna ett steg längre: Som seglare skulle jag helt klart dra öronen åt mig om en arrangör körde nattrace på öppet vatten utan att ha säkerhetskrav.
Apr 27, 2010 @ 21:35
Håller med, man får bra förståelse för detta om kostar på sig ISAF kursen.
Apr 28, 2010 @ 10:30
Så svenska kryssarklubbens 24 timmars som körs två gånger per år är helt ute och cyklar när det gäller säkerhet?
Hur många år har den inte körts och hur många olyckor har den orsakat?
Apr 27, 2010 @ 13:58
Det undrar jag också ?
Apr 27, 2010 @ 11:09
Da er vi påmeldt som første båt i IRC! :-)
Håper på mange IRC-båter i GOR såvel som i andre regattaer med IRC-klasse!
Til orientering avviklet NORC sitt årsmøte i går. Her ble styret på det sterkeste anmodet om å kjøre “dual-scoring” på sine arrangementer sesongen 2010 for så å gjennomføre en evaluering etter sesongens slutt! Så da er det bare for alle med IRC-brev å møte opp for heftig baneseilas på NORC sine arrangementer. Glem nå heller ikke å anmelde til Færder’n som i år arrangeres med IRC-klasse for første gang!
Mvh
Aasmund
Team Magic
Apr 27, 2010 @ 11:30
Hej Aasmund,
Så du menar att “dual-scoring” = IRC+ORC?!
Fantastiskt i så fall, trodde NORC skulle hålla fast vid endast ORC i flera år…!
Apr 27, 2010 @ 11:34
Stemmer!
Apr 27, 2010 @ 12:29
Hej, Vi kollar på möjligheten att köra GOR iår, båten kommer förmodligen att vara på västkusten och det hade vart kul att köra det. Sen beroende på besättnings tillgång under semestern blir det mer eller mindre seriöst men det är roligt att segla. Vem vet familjerna kanske får vara med me barnvagnar och mantågsnät :)
Seglar i så fall fall IRC.
/ Christer
Avantime Sailing, Finnflyer 42 Club
http://www.avantimesailing.blogspot.com
Apr 27, 2010 @ 16:19
Gapa till i tid så löser du besättningsfrågan!! Är säker på att det är många rutinerade som vill segla med en så läcker båt!!…
Vi har säkert någon i “Blur-stallet” som vill se fören på J109:an!
Apr 27, 2010 @ 15:51
Naturligtvis hade vi uppe denna diskussion på ägarmötet.
Man kan diskutera detaljer fram och tillbaka (nån vill inte ha VHF-antenn i masten och nån annan tycker att nödraketer är dyrt) men i slutet av dagen kan och vill ingen seriös klubb köra dessa race utan att ha vettiga säkerhetsregler! Det gäller Gotland Runt, Watski TwoStar, Göteborg Offhore Race och även Faerdern och Bohusracet höjer nivån.
Och det mesta i reglerna finns där av en bra anledning. När man verkligen behöver VHF är när någon har fallit överbord och man snabbt behöver få ut en helikopter. Då kan man inte stå med en handhållen liten apparat!
Och ingen av de som faktiskt seglar tufft på havet gnäller på säkerhetsreglerna. Efter ett par tuffa Watski TwoStar så ser man till att klara säkerhetskraven med råge!
Gällande SRS-gränsen så måste man sätta den någonstans. Jag gnällde själv när den gick från 1.15 till 1.21 (?). Resonemanget nu var att vi vet att det finns ett antal aktiva First 31.7 som vi ville få med. Och vi antog ju att alla hade hög rigg ;-) Låt oss kolla med GKSS om du inte kan få vara med, Hans!
Och det finns en bra tillfartssegling från Näset (Sunneskär) till Stenungsund på fredagen före Tjörn Runt…
Apr 27, 2010 @ 16:09
Jag HAR fast monterad VHF med antenn i masttoppen (och en handhållen) :)
Ville bara påpeka att det inte alltid är en garanti för att VHFen går att använda.
När det gäller 31.7 med hög rigg så är det en mycket svensk företeelse. I princip alla norska båtar är LR.
Fransmännen säljer bara HR till sverige och Tyska insjöar (som min franske säljare uttryckte det: Lake rig…)
Med hög rigg så är båten bara CE-klass B.
LR är CE-klass A och får alltså kappseglas på öppet hav (fransmännen har ju lite mer av den varan).
Apr 27, 2010 @ 19:04
Sunneskär tillfartseglingen är en höjdare, helt otroligt hur lätt man kan vända tristessen i en transportsegling till att ha kul en hel dag.
Alla som ställer upp får desutom chans att få sitt namn inristat på segerpokalen bland celibriteter som Peter “Blur” Gustavsson, Anders Dahlsjö och inte minst mej själv..haha…(surfade upp med min CB66 i kuling för halvvind samt läns utan gennaker…broschade säkert 30ggr för halvvind). Ja ni förstår, inte den största trofen att vinna men den skapar en otrolig fin fredag ;-)
// Stefan
Apr 27, 2010 @ 20:42
Och för att komplettera resonemanget kring säkerheten. Har ni tänkt fixa varm mat ombord under de 150 distansminuterna? Skulle gissa det. Ponera att du gjort världens klipp ensam ute på babordskanten mitt i natten, det brallar ollonborr och frivakten skall värma på flygande jacob. Gasolslangen du skulle bytt falerar och skutan tar eld. I det läget skulle jag hellre krypa ner i en livflotte än att att ta på cykelhjälm och skutta i spat utan att hinna VHF:a omvärlden. Men det kanske bara är jag.
Apr 27, 2010 @ 23:19
Ponera istället att du seglar en “osänkbar” båt och inte har något att värma mat med, har svårt att skrapa ihop pengar och fritid för att kunna delta. Skulle du då vilja kasta bort 2000 spänn på att hyra en flotte???
Det är ju bra med skrivna kategorier som talar om vad man bör ha med i säkerhetsutrustning men låt folk bestämma själva i slutänden. Finns inga människor i hela världen som är så överbeskyddade som vi svenskar, resulterar bara i att vi tänker mindre själva.
Apr 27, 2010 @ 23:38
En Mini anses väl närmast osänkbar. Och ändå:
http://www.minitransat650.com/html/safety_equipment_list.html
Kan man välja själv i slutändan? Ja – man kan välja att inte deltaga på race som kräver säkerhetsutrustning.
Apr 28, 2010 @ 01:22
Jag blir bara så trött av att läsa denna evighetsdebatt om säkerhet hit eller dit och att man kan väl själv avgöra själv vilken utrustning som skall vara med osv.
Jag tror inte den motiveringen håller för GKSS vid en eventuell sjöförklaring/tingsrätts förhandling.
De senaste 10-15 åren har ett antal mkt allvarliga tillbud och dödsfall inträffat i nordiska vatten inom havskappsegling, Bla på GOR, GR och Själland Runt.
Regelverk är ju inget som någon hittat på för att vi inte skall segla havskappsegling utan detta bygger på åratal av erfarenhet från seglarna själva för att vi skall kunna segla säkert och med ansvar.
Detta avspisas av vissa debattörerna med nochalanta kommentarer om att det kostar pengar och man kan väl ha hjälm istället. Vilket vittnar om en total okunskap om vilka grundläggande villkor som gäller för ansvar från samhällets sida.
Jag föreslår att denna debatt avslutas omgående och vi tillsammans hjälper till att ut i positiv anda utveckla vår sport så att fler kan ta del av segling. Bohusracet är här ett föredöme och även här tas nu säkerheten upp på ett seriöst sätt. Vilket är logiskt då det är skillnad på 10-15 startande mot kanske 130.
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Apr 28, 2010 @ 08:28
Kan du komma med ett exempel under de senaste 10-15 åren där en livflotte varit räddningen?
Apr 28, 2010 @ 17:52
Seacarten på GR om dom inte hade lagt den nere i båten utan på däck som var vad reglerna sa. (den brann upp)
/C
Apr 28, 2010 @ 18:27
När jag seglade GR (2003) så fanns inga regler som kräver att flotten ligger på däck. Har det ändrats sedan dess?
I X99an så hamnar flotten i ruffen. Om den inte skall ligga i sittbrunnen istället.
Apr 28, 2010 @ 22:31
Det beror på delvis konstruktionsdatum på båten och om flotten ligger förpackad i mjuk förpackning eller container.
Kommer inte ihåg årtalen nu. Men det står i ISAF föreskrifterna.
(Man vill att moderna båtar skall konstrueras med en dedikerad plats för flotte, vilket är svårt att kräva av båtar som redan finns..)
Apr 28, 2010 @ 08:53
Vi kan ju hålla oss till 2010 för all del.
http://news.sky.com/skynews/Home/World-News/Three-British-Teenagers-Rescued-After-Floating-On-Life-Rafts-Off-Coast-Of-Brazil-After-Boat-Capsizes/Article/201002415557566
http://www.breakingnews.ie/ireland/fisherman-rescued-on-life-raft-off-cork-coast-453350.html
http://www.khaleejtimes.com/displayarticle.asp?xfile=data/theuae/2010/March/theuae_March225.xml§ion=theuae&col=
Apr 28, 2010 @ 18:31
Nu var det i våra vatten under kappsegling jag undrade.
Jag tror fortfarande att hjälm skulle rädda fler liv än flotte.
Hur ofta hör man inte att någon får bommen i huvudet och far medvetslös överbord?
Detsamma gäller livsele med rem alltid skall bära men inte nödvändigtvis vara kopplad.
Apr 29, 2010 @ 06:31
Seacarten 2008 kan nog tacka sin lyckliga stjärna för att det var lugnt väder. Deras flotte brann upp inne i båten vilket skapade en livshotande situation. Hade de fått upp flotten och räddat sig till den hade vi nog inte haft den här diskussionen. Jag tror inte att du då hade kommit på tanken att argumentera för att flotten är onödig. Och jag skulle tro att KSSS genom denna incident blev mycket stärkta i sin uppfattning att det skall vara flotte på Gotland Runt.
Vad gäller livsele kopplad eller ej så vet jag inte vad din point är. Säkerhetsreglerna kan bara hjälpa dig att se till att selen finns med på båten och att den är av en typ som faktiskt bidrar till säkerheten. Den skeppare som inte kan få sin besättning att använda selen rätt och koppla den på däck har ett mycket större problem än att ifrågasätta reglernas innehåll.
Apr 28, 2010 @ 10:19
Tycker säkerhetsregler är viktiga. Ville själv höja ribban på Bohusracet. Vi förde disk innan årets Bohus race började promotas av Pär Bäck mfl…
Jag upplever faktiskt att flotte är fel fokus, de flesta olyckor som hänt har berott på att man hamnat i vattnet….
Men inte någon stans pratas det om denna förebyggande åtgärd? Och INGEN vill ställa krav på seglarna att använda sele osv…där skall vi själva avgöra? Där anses det att vi skall kunna ta ansvar? Men inte på flotte?
Jag anser inte att flotte är en orsak att inte ställa upp, men upplever ändå att det anses att flotte räddar folk…och det är ju lite felaktigt…att VHF antenn i toppen + riktig installerad VHF är ju ganska givit…den tror jag kan rädda liv!
Raketer mm oxå…+ mesta av andra kraven…
MVH Andreas S
Apr 28, 2010 @ 10:54
Jag skulle vilja dra ett streck i debatten!
Sammanfattningsvis: enda chansen att få en klubb som arrar är om de kan få sätta nivån så att de inte riskerar sitt rykte. Och då är det ISAF cat 3 som gäller. Och med stor sannolikhet flotte. Så det får vi helt enkelt leva med!
Dessutom får jag en känsla av att det finns två läger i debatten. De som har gått säkerhetskurserna och seglat ett antal offshore-race i egna båtar och med ansvar för en besättning (som inte ifrågasätter upplägget) och ni som vare sig gått kursen eller seglar era båtar aktivt offshore (som gärna vill hitta på egna regler)?
Som jag skrev, så skall vi tillsammans med GKSS göra allt som går för att underlätta. Det kan gälla specialrabatter på säkerhetsprylar, billig hyra av flottar eller hjälp på annat sätt. Här är förslag välkomna.
Apr 28, 2010 @ 17:18
Har allt seglat en del, med egna båtar. Iofs inte kommit igång med Minin ännu. Saknas pengar o tid, den fattiges ständiga dilemma. Borde väl finna mig en annan hobby helst så inte ni som har råd och tid riskerar att förlora mot en billig gammal liten skitbåt som min om jag nu mot alla odds får fart på skutan till slut.
Apr 29, 2010 @ 11:52
Hur skulle det vara om man kunde erbjuda möjlighet till just säkerhetsutbildning?
Det går ju naturligtvis inte att få en helt kursutbud men något som kanske ger de (i min mening bra) säkerhetsreglerna mer substansiella och lätta att ta till sig.
Apr 29, 2010 @ 19:46
JA…till exempel den kurs många pratar om i denna tråden är ett jättebra tillfälle där man lär sig mycket.
Om du inte vill lägga de pengarna så finns det mycket matnyttig info här:http://www.shf.nu/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=61&Itemid=79
Både på svenska och engelska.
BLUR from Sweden lead the Baltic Open! | BLUR
Jun 8, 2010 @ 13:13
[…] så då lär vi inte få några nya poäng. Nästa race i serien för vår del blir alltså Göteborg Offshore Race (som det förresten är dags att anmäla sig till). BLUR from Sweden and FRAM VVI from Norway lead […]
Göteborg Offshore Race | dags att anmäla sig | BLUR
Jun 21, 2010 @ 23:34
[…] Vi har tidigare diskuterat formatet här. […]
Ägarmöte 2014 - BLUR
Nov 5, 2014 @ 14:20
[…] möjligt. Troligtvis är det start fredag em, nattsegling och mål lördag kväll. Sista gången (GOR 2010) så körde vi 150 distans vilket jag tyckte funkade bra. Viktigt ocksåa att man inte fipplar med […]