Skip to content

65 Comments

  1. JIMMY
    May 4, 2010 @ 10:38

    Eller så utväxlar man fallen 2:1 så blir det halva lasten i avlastaren, och som bonus minskas kompressionen i masten. Nackdelen är föstås att det blir mer lina i brunn men det kanske spelar mindre roll på stor och försegel på rulle som ändå inte åker upp och ner hela tiden.

    Reply

    • F424
      May 4, 2010 @ 11:02

      Nu får du nog förklara dig….minskar kompressionen verkligen i masten om du kör 2:1 -utväxling?

      Om det är som på min Faurbys så sitter änden på storfallet i en sprint i toppbeslaget i masttoppen, går därifrån ner till ett block i toppskäddan på seglet, upp till trissan i masten, ner till brytblocket i däck och vidare till avlastare och fallwinsch. I detta fall (!) får jag för samma förliksspänning i storseglet samma kompression i masten oavsett om jag har denna 2:1-utväxling eller om jag hade kört utan (antingen ligger all last neråt i falltrissan i toppen eller så delas lasten lika mellan trissa och sprint). Det jag vinner är, som sagt, att draget i fallina och avlastare minskar till hälften.
      På vilket sätt bygger du ett system för minskad mastkompression?
      //Niklas S

      Reply

      • JIMMY
        May 4, 2010 @ 17:06

        Ni har rätt, jag gjorde en tankevurpa, bara lasten i avlastarna som halveras. :)

        Reply

    • Mats
      May 4, 2010 @ 11:10

      Kompressionslasten blir samma, du delar bara lasten i tre komponenter istället för två. En i seglet som är lika stor som summan av den i fallets infästning i masttoppen och lasten i fallet självt.

      Reply

      • Calle P
        May 4, 2010 @ 12:14

        Kompressionslasten i masten minskar med 2:1
        Om det krävs tex 1000 N för att seglet skall vara hissat så blir kraften nedåt i masten 1000 + 1000 vid 1:1 och 1000 + 500 N vid 2:1
        3:1 ger 1000 + 333 N

        Reply

        • Mats
          May 4, 2010 @ 12:36

          Du glömmer att du skall fästa falländen i masttoppen.

          Reply

        • Mats
          May 4, 2010 @ 13:06

          Calle P,

          Jag ändrar mig. Du har rätt.

          Reply

  2. Peter Gustafsson
    May 4, 2010 @ 10:43

    Vi kommer att köra 8 mm 2:1 på storen. Sitter ju uppe jämt och fallet åker ner i ruffen genom ventilen i akterkant på ruffen.

    När vi kör race så kör vi ju fock/genua i profil (utan rulle) så då är 1:1 bra. På shorthanded eller semester så är det rulle som gäller.

    Reply

  3. Nobbe
    May 4, 2010 @ 11:46

    Ska själv byta kam på genua fallet (10mm) för att den glider. Enligt spinlock själva så har dom “märkt” avlastarna fel medvetet för att passa till den amerikanska marknaden??

    Reply

    • Gustav
      May 4, 2010 @ 13:21

      För amerikaner gillar när fallen glider, eller?

      Reply

      • Nobbe
        May 4, 2010 @ 16:13

        I vissa u-länder använder man inte det metriska systemet :-) dom kör med 7/16″ (11mm) nästa steg neråt är 5/16″ (8mm). 10 mm “finns” inte…

        Reply

        • Erik Barkefors
          May 4, 2010 @ 16:23

          The acceptance of the metric system is coming inch by inch…

          Reply

  4. Thomas Ottosson
    May 4, 2010 @ 11:55

    Till storen skulle jag annars vilja rekommendera en avlastare i toppen på masten. Fördelen är att storen alltid är hissad exakt till mätmärket och att fallspänningen inte minskar när man tar hem på häckstaget (eller ökar när man släpper häcken). Systemet är vanligt på Express, H-båt, Drake med mera, och just den varianten passar förstås inte på Peters båt, men det finns en variant till bland annat R6 som borde kunna fungera.

    Reply

    • Mikael Vesala
      May 4, 2010 @ 12:58

      Hur fungerar den och var finns den att köpa? Fabrikat mm.?

      Reply

      • Thomas Ottosson
        May 4, 2010 @ 13:34

        På mindre båtar sitter avlastaren på insidan av masten. På fallet sitter en liten vajerstropp med stålkula som fastnar i avlastaren när man hissat seglet till rätt läge. För att få ner seglet hissar man seglet ytterligare någon centimeter (tills det klonkar till), och så kan det firas ner. Finns att köpa hos exempelvis Benns.

        På större båtar (exempelvis en sexa) sitter konstruktionen istället på baksidan av masten. Den fungerar i princip på samma sätt, men den är större och klumpigare och det är en liggande pinne som låser seglet i rätt läge. Jag kan ha fel, men jag har för mig att det är Proctor som har tagit fram den.

        Reply

        • Calle P
          May 4, 2010 @ 14:02

          Hur löser man det om man skall reva?
          VO70 båtarna har en lösning men finns det något för mer normala båtar?

          Reply

          • Thomas Ottosson
            May 4, 2010 @ 14:40

            När man revar använder man fallet precis som vanligt, det vill säga låser det i avlastaren nere i brunnen.

          • Klabbe
            May 5, 2010 @ 00:01

            Tidigare var inte fallavlastare tillåtna enligt “White book”.
            Detta ändrades för något år sedan förutsatt att avlastaren kan öppnas från däcksnivå!!!

  5. Carl Fjällman
    May 4, 2010 @ 12:47

    Har du två fockfall ? Du menar 1 +2 gennaker, eller har du fyra fall ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 4, 2010 @ 16:50

      Offshore har vi 2 fock + 2 gennakerfall. Gennakern är tophissad, så de går inte att byta ut hursomhelst, och på långa race vill man göra både försegelbyte och peela gennakers.

      Sedan försöker vi rationalisera bort de extra fallen på kortbana…

      Reply

      • Carl Fjällman
        May 4, 2010 @ 19:48

        Borde inte det gå och lösa på 3 fall om man bara tänker till lite ?

        Reply

        • Pelle P
          May 4, 2010 @ 20:07

          Om vi nu har 2 genuafall på en höjd (9/10) och 2 gennakerfall i masttoppen; hur hade du tänkt dig att få bort ett av dom?
          Vi måste fortfarande kunna byta både genua och gennaker utan att köra “barehead”!

          Reply

          • Anders Averdal
            Oct 19, 2012 @ 09:11

            Det går att lösa. På bla Teknova har vi två fock/spinnfall + en lift. Spinfallen går att ändra från masthead till fraktion under tiden spinnaren är hissad. När vi kör fock är de i sitt nedre läge.
            På så sätt har vi kunnat spara in två fall i masten.

          • Pelle P
            Oct 19, 2012 @ 16:35

            Anders A!
            Hur ändrar ni fr masthead till fraktion? Ngn typ av “tamp/fall” med ring på som drar ner mh til fr? då blir det fortfarande fyra “fall” i masten. Men bara två fall på utansidan, smart.

          • Anders Averdal
            Dec 11, 2013 @ 10:42

            PelleP

            Det tog ett år för mig att se din fråga.
            Fallen kommer ut i toppen, nedhal kommer ut vid förstaget och sitter med en ring runt fallet.
            När vi går från masthead till fraktion är det bara att dra hem i nedhalet så hamnar fallet i fraktionspositionen.
            Funkar bra att göra med segel hissat.

      • Peter Gustafsson
        May 4, 2010 @ 20:01

        Ja, det kan du ju fundera på ett tag :-)

        Du behöver två fall i topp för att kunna peela gennakers. Du behöver två fall vid förstaget för att kunna byta försegel. En del båtar har “inhalare” som drar ner toppfall så de hamnar vid förstaget, men det blir ytterligare en lina.

        Hör av dig när du har kommit på nåt…

        Reply

        • Carl Fjällman
          May 4, 2010 @ 22:08

          Haha, det var inget, tänkte inte p att det var topphissade, fel av mig. (mina går ju lika högt)

          Reply

        • Anders Averdal
          Dec 11, 2013 @ 10:46

          Det blir bara en ytterligare lina i brunnen (eller snarare samma antal i brunnen) men ett renare fördäck då jag bara har tre fall total att hålla koll på.
          Fockfallet går som lift och endast fockfall i nödfall.
          Spinnfallen går som fockfall.
          Har funkat mycket bra på Teknova.

          Reply

  6. Erik
    May 4, 2010 @ 12:59

    Takk Peter. Vi har samme problem på vårt fokke fall og skal bytte innmat i morgen. Løper til butikken og bytter ut den kjøpte innmaten med en mindre.
    Dette var det mest nyttige forslaget hittil :-)

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    May 4, 2010 @ 16:52

    Fallås är ju optimalt. Men för att det skall bli bra skall det nästan vara gjort rätt från början…

    För 2:1 storfall kommer vi att använda ett Wichard MX6 Halyard shackle.

    Reply

    • Peter A
      Oct 18, 2012 @ 22:12

      Hur fäster du fallet i masttoppen?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Oct 19, 2012 @ 11:31

        Jag var med när Stefan “Dehlerdoris” monterade en sådan på sin Dehler 34DD/JV med Seldénmast.
        Masten har två trissor akterut varav den för dirk var tom eftersom vi dragit ur den. Shackeln ska ju sitta på tvären för att följa med seglet åt sidan på bägge bogarna. Passar då bra med de två trissorna bredvid varandra. Sen går den fasta änden framåt från trissan och ut genom ett rf skott hål på sidan av toppbeslaget och där en stoppknop. Suveränt enkelt!
        Fallet behöver förlängas eller bytas ut till ett som är 1xP längre än det gamla. Vet du inte längden så kör med 3xP-måttet + bomhöjd över däck + rufftakslängd.

        Reply

        • Peter A
          Oct 19, 2012 @ 23:15

          Jag har ju bara en centrerad trissa på min mast så jag får klura ut någon annan variant.

          Reply

          • Joakim
            Dec 10, 2013 @ 23:19

            Kom du eller någon annan på en bra lösning, ska fixa 2:1 på minbåt med endast en centrerad trissa och riktigt tunn topp.

  8. Håkan
    May 4, 2010 @ 17:56

    Kompressionslasten minskar med 25%: Vid 1:1 står nedgående fallet för halva kompressionslasten, dess last är halverad vid 2:1-utväxling. Vid oändlig utväxling skulle vi få en halvering av kompressionslasten (samma som för fallavlastare).

    Reply

    • Patrick L
      May 4, 2010 @ 22:17

      Masttoppslås ger lite mindre tamp i sittbrunnen än oändlig utväxling :-)

      Reply

    • F424
      May 5, 2010 @ 09:49

      Du har naturligtvis rätt.
      Det blir så mycket lättare när man ritar upp det:)

      Reply

    • ClaesE
      May 5, 2010 @ 10:29

      Du glömmer bort andra ändan av fallet, som sitter fast i masttoppen. Den tar andra halvan av lasten, som fortplantas neråt, dvs som kompressionslast.

      En avlastare, däremot, minskar på kompressionen av masten. Framförallt så slackar inte storfallet när masten kröks.

      Det enda du åstadkommer med utväxling på fallet är att det blir lättare att hissa. Kompressionen av masten påverkas inte alls.

      Rita upp alla vektorerna, så ser du tydligt.

      Reply

      • F424
        May 5, 2010 @ 11:22

        Njae, nu är det nog du som får rita en gång till;)

        Utväxling 1:1. Storen hissas med 1000 N. Dragkraft i fallet 1000 N. Fallet bryts över falltrissan i masten 180 grader och kompressionen i maströret blir då 1000+1000N.

        Utväxling 1:2. Storen hissas med 1000N med ett block i toppen. Fallasten blir då 1000/2=500N. Änden av fallet sitter i aktre delen av toppbeslaget (drag nedåt i sprinten = 500N). Fallet går via blocket i seglet upp till trissan i masttoppen där det bryts 180 grader, fortfarande med 500N drag i fallet. Belastningen på falltrissan nedåt blir då 500+500N. Total kompressionslast i masten 500 (sprint) +500+500 (masttrissa), summa 1500N, eller 25% mindre än 2000.

        Reply

      • Calle P
        May 5, 2010 @ 11:24

        Med lås i toppen blir mastkompressionen = mastliksspänningen
        Med 1:1 fall blir mastkompressionen = mastliksspänningen X 2
        Med 1:2 fall blir mastkompressionen = mastliksspänningen X 1,5

        Hur du ritar vektorerna för att få något annat vet jag inte.
        Men det skulle vara intressant att se :-)

        Reply

  9. Stefan Kindeborg
    May 4, 2010 @ 23:45

    Det som förvånar mig är varför inte någon båttillverkare har en liten “bollard-winsch” sittande framför avlastaren till fock och stor som man enkelt kan lägga några varv runt. En liten “bollard” framför avlastaren gör att en tamp inte skulle ha en chans att krypa en enda mm.
    På vår Dehler “Doris” har vi precis samma Spinlock STX avlastare som på Peters bilder. Dom här avlastarna bedömer jag som riktigt j-a bra. Med dagens hårda linor så har avlastarna ett jäkligt tufft jobb. Jag har dock löst stor och fockfalls-kryp problemet på ett mer konventionellt sätt på Doris. Inte en chans att våra fall kryper iallafall. En bollard-lösning som standard hade kanske varit lite vassare….
    Bilder kommer snart på;
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  10. Team Dehlerdoris
    May 5, 2010 @ 10:54

    Hej, jag förvånar mig över att inte båttillverkare sätter några små “bollard-winshar” framför de avlastare som ska bära stor & försegel. Det skulle avlasta avlastarna >90% av lasten att lägga några varv runt en liten “bollard” med spärr. En fall-lina skulle inte ha en chans att krypa med en sådan enkel lösning. Hade det så på en av mina tidigare båtar o det var riktigt j-a bra. Att enbart ha en avlastare som ska hålla dessa stenhårda spectra/dyneema linor är ett alltför tufft jobb för en ensam stackars avlastare, där kammarna snabbt slits ned. På vår Dehler Doris som har samma avlastare Spinlock XTS som på Peters bilder. Vi har dock löst kryp-problemet på ett mer konventionellt sätt. Det funkar också väldigt bra, det är inga fall som kryper på Doris inte. Ska ta en bild på detta vid tillfälle o lägga på Doris-webben; http://www.dehlerdoris.blogspot.com
    StefanK

    Reply

    • Peter A
      May 5, 2010 @ 13:21

      Nu blir man ju nyfiken…

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        May 6, 2010 @ 15:48

        Peter ska fixa bilder så fort jag har fått i båten o mastat på.. Sjösättning blir i morr´n, får se om vi hinner få på masten.
        StefanK

        Reply

      • Stefan Kindeborg
        May 9, 2010 @ 23:47

        Hej, stoppa krypande fall i avlastare!! Fixa ett “Dorisknap”..
        Det är inte kul när bommen börjar närma sig skotskenan.. eller när genuan börjar rynka sig..
        Den här bjuder jag på!
        Kolla på; http://www.dehlerdoris.blogspot.com
        //StefanK

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 9, 2010 @ 23:58

          Vill man göra det ännu enklare kan man ju knyta fallet med ett par halvslag “i sig självt” över avlastaren.

          Reply

          • Team Dehlerdoris
            May 10, 2010 @ 15:21

            Jo, så har vi också gjort “i panik” tidigare.. ett knap som man låser linan i nog lite snyggare lösning trots allt.
            Att gå ner till en mindre kam verkar helt OK.
            Vet du vad en ny Spinlock-kam kostade?
            StefanK

  11. daniel
    May 10, 2010 @ 23:30

    Ny kam ca 500 pix, till större modellen XX kostar ny “claw” ca 1000 kr.

    Reply

  12. Fredrik
    Jun 16, 2010 @ 21:39

    Jag har ett storfall i dyneema där hela höljet släppt … har 2:1 utväxlat fall som går genom ett schackel … ingen vidare lyckat lösning eftersom schacklet snart skalat hela fallet.

    Hur som helst – dags för ett nytt fall och en ny lösning för att bryta fallet i seglet på väg upp mot masttoppen. Därav lite frågor…

    2:1 eller 1:1?
    Jag har läst en del argument kring 2:1 pga minskad mastkompression – jag har en kolfiberrigg är den mer eller mindre känslig för mastkompression pga fallspänning än vad en aluminiumrigg är? Dvs bör man vara snäll mot den med 2:1? Eller kommer den hålla emot oavsett? Lutar iof mot att behålla 2:1 för att det skall vara lite enklare att hissa …

    Behöver jag 12mm dynema i fallet?
    Är det någon som har koll på vilka dimensioner man egentligen behöver använda? Nu sitter det en 12mm dyneema där, men eftersom det är utväxlat känns det ju nästan att ta i (jag har 48.5 m2 storsegel, med drygt 15m förlik). Om jag går ned i dimension behöver jag ju surt nog byta avlastare, hur långt ned vågar man gå? = Kan man spara in avlastaren på minskade kostnaden för fallet =)

    Kvalité
    Sen det här med 100 olika varianter av dyneema – vilken djungel, hur avancerad behöver man egentligen vara?

    Jag blir inte klok på det här med olika kvalitéers töjning …. vid belastning om 20% av brottstyrkan tar dyneema permanent skada – rekommenderat 5% enligt tidigare inlägg. Kikar jag i Liros katalog för Racer Pro anger de töjning om <1% = ca 10% av brottslasten. Kikar jag istället på Dynamic så anger de 2% töjning vilket motsvarar 20% av brottslasten. Varför skall Dynamic belastas dubbel så hårt?

    Om vi leker med tanken att vi belastar ett fall med 5% av brottslasten vi hissning och 10% vid segling (oavsett vilket fall vi använder) så töjer sig alltså Racer Pro ca 0,6% vid hissning (vilket alltså winchas bort) och därefter till totalt 0,9% vid 10% belastning vilket alltså bör vara <0,3% ytterligare töjning. Samma övning för Dynamic bör ge ca 1,2% vid hissning och 1,5% vid 10% last … dvs en töjning om <0,3% ytterligare.

    Jag antar att jag räknar på för höga laster vid hissning … backar jag ned till 2,5% vid hissning så får jag Racer Pro från ca 0,5% till ca 0,9 %= <0,4% ytterligare efter hissning – Dynamic från ca 1% till ca 1,5% =< 0,5% ytterligare vid hissning. Skillnaden är alltså 0,1% vilket på mina 15m ger 1,5cm – eftersom jag har 2:1 utväxling bör jag väl kunna dela det på 2 och alltså ha kvar 7,5mm som skiljer Racer Pro och Dynamic åt … i mina öron låter det som dyra mm som borde kunna kontrolleras relativt lätt genom att hissa lite hårdare från början om lasten beräknas bli hård … är jag helt ute och cyklar?

    Jag är inte den som är den – om någon kan ge mig en bra motivering så blir det säkert alldeles för dyra fall =)

    //Fredrik

    Reply

  13. LIROS
    Jun 17, 2010 @ 23:04

    Hej Fredrik.

    Jag skulle vilja hjälpa dig – har du ett telefonnummer som jag kan ringa.
    ( till läsarna: lovar att återkomma med skriftlig redogörelse – men behöver först lite mer kött på benen)
    Mvh, Johnny.

    Reply

  14. Large
    May 12, 2011 @ 22:03

    Nu har även jag uppgraderat “kammarna” på mina spinnlock XTS för stor och Fock. Hur mycket mindre kraft blir det i Code-fallet? Borde jag byta den med?
    (Jag som inte delade mopedmotorer i min uppväxt tyckte det var bökigt men kul)

    Reply

  15. Svea-Jonas
    Oct 20, 2012 @ 11:33

    Antal V-CAM är bra skit. Snygga också.

    Reply

  16. Malcolm Sjödahl
    Dec 10, 2013 @ 21:09

    Hej
    Jag skall nu välja avlastare till min FinnFlyer 34 som är under byggnad. Vad har Ni för erfarenheter av olika sorter?
    Stor 40m2, fock 106% 30m2 med 8 eller 10mm dynema fall. Kolmast.
    Antal V-cam 814 eller Spinlock XTS? eller de nya från Karver?

    Vilka kryper minst?
    Vilka käkar upp fallen snabbast?

    Håller Karvers nya avlastare käftarna öppna när man tar ner seglen eller måsta pianomannen hålla avlastaren öppen under rivningsmomentet?

    Tacksam för tips
    Malcolm

    Reply

    • Joakim
      Dec 11, 2013 @ 22:47

      Jag skulla välja Lewmar D2. Jag har XTS men var nära att byta dom till D2. Jag hade D1 i min föregående båt och dom var utmärkta. D1 och D2 vann klart testen i tyska Yacht för några år sedan.

      Reply

  17. Lars
    Dec 10, 2013 @ 22:57

    Spinnlock XTS med utbytta mindre käftar fungerar fint, har nästan identiska segelytor.

    Reply

  18. Hans Johansson
    Dec 11, 2013 @ 07:10

    Ett enklare tips vi lärt av Krull, sy in en extra tunn tamp i kärnan på fallet där du belastar fallet. Fungerar på IMX 40 och nu på XP38 BlueS.

    Reply

    • Martin
      Dec 11, 2013 @ 20:32

      intressant, kan du förklara mer?

      Reply

      • Pelle Lindell
        Dec 11, 2013 @ 22:32

        Det gäller att pilla ut kärnan där fallet sitter i avlastaren i en bukt, stoppa in en tunn lina (3 mm kanske) i centrum på kärnan, tunna ut ändarna på den tunna linan, låsa fast den med ett per stygn så den inte flyttar på sig. Sedan är det “bara” att dra in alltihopa i höljet igen. Proceduren fodrar starka nypor, en del övning och funkar inte på alla tampar.

        Reply

  19. Malcolm Sjödahl
    Dec 11, 2013 @ 19:44

    Block vid mastfoten, till fockfall och storfall, vad rekommenderar ni där?
    Harken ESP 57 är specade till SWL 1300kg men har enklare lager. Tror ni dessa räcker dvs tillräckligt liten friktion trots hög last?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 11, 2013 @ 22:23

      ESP57 funkar fint till mastfotsblock till 33-34 fotare. Dom är starka nog och bristen på riktiga lager är inte besvärande eftersom man normalt inte flyttar ett fall långa sträckor när det är hög last på det

      Reply

  20. Malcolm Sjödahl
    Dec 11, 2013 @ 23:05

    Till kicken då? Några erfarenheter av Barton Boom strut (glasfiber stänger som böjliga fjädrar) eller vanlig gasdämbad fjäder rodkick?

    Barton Boom strut borde väga betydligt mindre…?

    Reply

  21. Hans Ahlinder
    Dec 13, 2013 @ 11:34

    Har själv god erfarenhet av Constrictor avlastare med pilotlina som vi använder på vår nya trimaran T29. Används av IMOCA, Volvo etc.

    En enkel och välfungerande lösning för att minska mastkompressionen OCH klara lasterna över kammen i avlastaren. En avancerad tillämpning är att sätta en sådan constrictor avlastare i toppen på masten för storfallet, och dra ner pilotlinan till sittbrunnen! Då minskar mastkompressionen OCH ingen töjning på fallet OCH ingen ändring vid mastkrummning OCH inget tampslitage vid kammen.

    http://www.cousin-trestec.com/wp-content/uploads/2011/12/CONSTRICTOR-2013-EN.pdf

    Reply

  22. Spinlock XCS Lock Up - BLUR
    Jul 28, 2016 @ 06:40

    […] har ju valt de mindre kammarna i våra avlastare (läs om uppgraderingen till CAM-0608 här) och då kan fall löpa trögt vid nedtagning. Speciellt tydligt blir det med 2:1 fall som vi bland […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.