Grey is the new white

new_north_sails-14.jpg
Idag var det dags att titta närmare på de nya seglen. Närmast perfekta förhållanden med 5-6 m/s utanför Långedrag.

Det är alltid en speciell känsla att få upp nya segel för första gången. Spännande, men samtidigt en oro för om de verkligen är snabbare än de gamla favoriterna som man faktiskt vunnit med. Men allt såg mycket bra ut, och det enda som skall fixas är kortare hakar i halshornen på förseglen samt spridarskydd i storen så är vi klara för race (Skagen Race, med start på onsdag i nästa vecka).

new_north_sails-20.jpg
Storsegel 3Di 870i 12600dpi. Inga problem med “pressveck” :-) Det tar lite tid att vänja sig vid den där färgen, men man hoppas ju att det ser tufft ut på håll. Och ja, rynkorna försvann när man drog i cunningham, även om jag gillar lite fartrynkor.

Notera revet. Inga öljetter utan små “loopar” som man kan binda ihop seglet i.

new_north_sails-12.jpg
Fock 3Di 870i 14700dpi. Det kändes som skillnaden med 3Di märktes mest på focken. Satt som nitad även när det kom byar. Skall bli mycket spännande att se vad det kan ge när det är skarpt läge.

new_north_sails-16.jpg
Genua 3DL 580S 12600dpi. Lite mer form än tidigare. Vi får väl se vad det kan göra mot X-99 i deras favoritväder?


new_north_sails-18.jpg
På vägen hem fick vi också kolla på den nya gennakern, som är en standard klassgennaker för J/109 på 108 m2. Designen är rejält annorlunda jämfört med Quantums, så här behöver vi lägga tid för att få ut max.

new_north_sails-17.jpg
Koll på sagget.

new_north_sails-15.jpg
Magnus Hansson, Pelle Pedersen och en lättad Henrik Ottoson.

new_north_sails-13.jpg

new_north_sails-10.jpg
Många fiffiga detaljer. Bland annat ligger ju lattorna mitt i seglet (alltså inga påsydda lattfickor. Och en klurig mekanism för hur man spänner in dem.