Skip to content

38 Comments

  1. PelleL
    May 6, 2010 @ 06:46

    Ser bra ut…typisk North-form så det blir säkert bra

    Reply

  2. grym
    May 6, 2010 @ 07:15

    Snyggt!
    Grey is the new white…..

    Reply

    • grym
      May 6, 2010 @ 19:56

      Kan meddela att även 3dl med dubbeltaft finns att få i grått!

      Wallyfeeling med lill-arconan….

      Reply

  3. MN
    May 6, 2010 @ 07:47

    Var med på Aero igår och dina nya segel såg riktickt läckra ut!!

    Reply

  4. Janne E.
    May 6, 2010 @ 07:58

    Ser riktigt bra ut Peter, tror ni blir riktigt “giftiga” i år, i alla vindar!
    Bara att grattulera.
    Om det räcker ända fram återstår att se, vi på Stino skall väl försöka “jäklas” med dig så mycket det bara går (i alla vindar)… =)

    Vh. Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

  5. Team Styrbord
    May 6, 2010 @ 08:56

    Ser grymma och dyra ut…nästan så man kan lägga fram dom i hamn, och skippa ishinken med skumpa.
    Cool färg. Den guldgula känns lite 00 tal…

    Reply

  6. Calle P
    May 6, 2010 @ 09:14

    Skoj att X99 är en måttstock på om en 25 år nyare och större båt seglar bra ;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 6, 2010 @ 09:28

      Nja, det är nog mest att ni tjatar om att ni går så himla bra på kryss i 2 m/s. Jag vill ha slut på det snacket. I övriga förhållanden så är det väl ingen diskussion.

      Och ni får förstås ert vanliga försprång för att ni han en 25 år äldre båt.

      ;-)

      Reply

      • Janne E.
        May 6, 2010 @ 09:46

        Det brukar väl ändå vara lite fajt Pater???
        Det är väl egentligen bara när det är myckat halvvind som X99:an inte riktigt räcker till… och det är väl då vi fått stryk av dig eller minns så fel… =)

        Janne E.

        Reply

  7. Tom O.
    May 6, 2010 @ 09:18

    Dette ser veldig bra ut Peter. Regner med at du har gjort noen sammenligninger av farten, ut fra dine loggfiler i Expedition? Det skal bli utrolig spennende på onsdag kveld, når vi drar ut fra Åsgårdsstrand. Det blir et tett felt. Stemmer prognosen slipper vi i hvert fall bankekryss i kuling til Skagen.

    Jeg har fått nytt storseil og Medium/Heavy 3’er i 3DL. Storseilet med Tafetta belegg. Det veier en del mer, men holdbarheten får oppveie det.

    Kombinasjonen av ny rigg og nye seil på en gang er en utfordring. Vi har ennå ikke fått samme fart på kryss som med den forrige riggen. HHSR blir mer en Test run for vår del.

    Reply

  8. Per Weiskvist
    May 6, 2010 @ 09:30

    Nu er der ingen undskyldning. Hvis i ikke vinder, er det besætningens skyld :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 6, 2010 @ 09:33

      Precis som du skyller på Bouwe Bekking, skyller jag på min taktiker :-)

      Reply

      • Pelle P
        May 6, 2010 @ 09:37

        Trevligt att nämnas i samma mening som BB…

        Reply

      • Janne E.
        May 6, 2010 @ 09:51

        Det är väl det som är det bästa med att hålla på med en lagsport…
        =)
        Jag är visserligen taktiker men det är ändå alltid någon annans fel om det går dåligt…
        =)

        Reply

        • Pelle P
          May 6, 2010 @ 12:41

          Absolut Janne, speciellt rorsmännen får sig alltid en skopa!

          Reply

  9. Nja
    May 6, 2010 @ 09:56

    Jag håller inte med när det gäller formen på dessa segel.
    Det är ju klart att kammeravinkel mm kan lura.
    Focken ser mycket djup ut för 5-6m/s vad händer vid 12m/s?
    Genoan ser aldeles för framrund ut för det platta vattnet utan för GKSS.
    Rev är ju bra vid shorthand, men många toppbåtar med nya storsegel kör helt utan rev iår.
    Grå segel var det som kom ibörjan av 00-talet.

    Reply

    • Pelle P
      May 6, 2010 @ 10:22

      Puhhh, ytterligare en som kan allt…
      Förutsättningarna är följande;
      North och flera andra har gjort segel t J109 under många år, vi får förutsätta att dom kan detta.
      Vad händer vid 12m/s; vet inte hur mycket Nja´s segel töjer sig men dessa står STILL, vi kompenserar med hårdare häckstag och hela riggen slackar något mer åt lä, bilderna är fö tagna innan vi började skruva på riggen.
      Vi och många andra seglar inte bara på smult vatten.
      “men många toppbåtar med nya storsegel kör helt utan rev iår”; är det årets grej?

      Tänkte först inte svara på dettta inlägg men kunde bara inte hålla mig!!

      Reply

    • Team Styrbord
      May 6, 2010 @ 10:24

      Stämmer, men de var nästan svarta. Köpte av Albatross och de var gabska mörka. Kanske gludgult är färgen för 10 talet…eller är det helgrå som gäller

      Reply

      • Jocke_R
        May 6, 2010 @ 12:10

        North hade ju också sin “shark skin” gråa dacron, som jag iaf jag tyckte såg rätt rå ut.

        Reply

    • Patrik H
      May 6, 2010 @ 17:33

      Japp, ser riktigt illa ut. Tänk att de inte står bättre. Jobbigt att behöva leva med dessa trasor. Skicka tillbaks och baka om. Skäms North. Fy!

      Reply

      • Pelle P
        May 7, 2010 @ 09:40

        225° i 45 min??

        Reply

  10. FS
    May 6, 2010 @ 10:39

    Rent estetisk tycker jag tyvärr de nya seglen är rent fula. På håll ser de ut att vara sydda av en grådassig “japan-presenning”. Men jag kommer säkert att ändra mig om det visar sig att dom är snabba.

    Snabbt är snyggt! (åtminstone när man vant sig…)

    Reply

  11. Roger
    May 6, 2010 @ 11:52

    Vi såg er när ni var ute och tränade i söndags och min sambo nämde att de gula seglen såg ut som ett visst preventivmedel… Kan bara bli bättre med de grå! ;) Jag tycker de är snygga!

    /Roger

    Reply

  12. Jocke_R
    May 6, 2010 @ 12:16

    Peter!

    Seglen ser kanon ut! Min långsmala “båtgen” tycker nog att genuan är lite framrund för den typen av båt. Men J109 är ju nåt helt annat :)

    Förresten ni måste väl ha rätt bra koll på siffrona på instrumenten, då har ni väl svart på vitt eller iaf en känsla?

    Reply

  13. Pär Johansson
    May 6, 2010 @ 13:45

    Ser ruskigt bra ut, i alla fall på bild, så att man får gåshud. Finns det överhuvudtaget ngt annat loft som på allvar kan konkurrera med North när det gäller racingsegel på högsta nivå? Med den otroligt stora databas och kunskap man har världen över så blir det praktiskt taget omöjligt för andra loft att hänga med i utvecklingen. The rich gets richer…

    Reply

    • Carl Fjällman
      May 6, 2010 @ 19:20

      precis min tanke, vad gör det lokala loften nu för att matcha ?

      Reply

    • Erik Barkefors
      May 6, 2010 @ 19:56

      Jag har en känsla av att de mer “lokala” seglarna har svårt att få annat än dussinsegel av de största loften – typ North. Jag har gastat på några båtar med Gransegel och där känns man välkommen av hela personalen. Ett enda segel under alla år har det varit problem med och det jobbade de häcken av sig för att lösa. Gran är också mycket duktiga på gennackers tack vare sitt engagemang på flerskrovsfronten.
      Kika på Doris blå Granspinnare högst upp på:
      http://dehlerdoris.blogspot.com/

      Reply

      • Hans Gunnarsson
        May 6, 2010 @ 21:01

        Som “lokaldussinseglare” så måste jag säga att jag är mycket nöjd med det bemötande jag fått från North i Stockholm. Mycket diskussioner och råd om vad som var vettigt för mig just nu.

        /Hans
        Bismarck

        Reply

  14. Jonas K
    May 6, 2010 @ 17:06

    Undrar om grejerna drar bra i bleket vid Valö ?? :))

    Reply

    • Pelle P
      May 7, 2010 @ 11:57

      Självklart Jonas, lätta och fina saker som hittar alla vindstråk, vi behöver inte göra nått! Bara åka med!!

      Reply

  15. Ludvig Daae
    May 6, 2010 @ 22:11

    Gratulerer med nye seil Peter! Bildene ser bra ut, …..men jeg hadde ikke vært fornøyd med storseilet. Etter min mening er det bakbuset fra midten og opp.
    Forseilene ser derimot helt fantastiske ut. Mulig dere kan gjøre noe med maste kurven for å få seilet til å bli bedre, eller stramme toppspilen mer?
    Vi sees i helgen!

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    May 6, 2010 @ 22:53

    Ludvig, jag vet inte om “bakbuset” är nåt snuskigt?

    Jag har inte hunnit analysera alla bilder, men just på den där bilden ligger max buk i toppsektionen vid 46%. Inte bakbukigt så att det stör…

    Vi ses i helgen!

    Reply

  17. fills
    May 7, 2010 @ 11:41

    Brutalt snygga! Peter, hur beräknar man livslängden på dessa segel? Hur många säsonger höll dina Quantum “race” kvalitet? Gissar att de kommer fungera länge som cruisingsegel.. Svåra frågor men alltid intressant att få lite tips.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 9, 2010 @ 09:26

      Det gamla racingstället (Quantum Fusion-X, storsegel och fock i FLX24A (Dimension-Polyant FLEX-Line) och genua i FLX16A) hade 2.5 ganska tuffa säsonger bakom sig. Men det hade antagligen funkat helt ok denna säsongen också – de var ju snabba i augusti förra året.

      En av de saker vi skall ge feedback på till North handlar just om livstängden på 3Di. Det är ju en sak när segel hanteras av proffs på Sardinien, och en helt annat av ett gäng amatörer som oss. Så vi loggar alla timmar så får vi se hur de ser ut efter säsongen.

      Och det här är en av anledningarna att man inte marknadsför 3Di på bred front. Man vill veta mer om hur de beter sig i händerna på vanligt folk.

      Reply

  18. Ny löpande rigg | BLUR
    Aug 18, 2010 @ 22:50

    […] ganska tydlig bild av vad vi ville åstadkomma. Valet av North och 3Di har ju diskuterats tidigare (här och i artikeln om 3Di), men huvudsyftet var att få formstabila och lätta segel med breda […]

    Reply

  19. Segelvård | BLUR
    Oct 16, 2010 @ 20:47

    […] säsongen var vi ju lite spända på att se hur 3Di skulle klara hanteringen. Att de funkar för proffs på Sardinien är en sak, […]

    Reply

  20. J/111 Blur³ | upwind sails | BLUR
    Feb 2, 2014 @ 23:20

    […] it comes to material, we were one of the first boats in Scandinavia to go with 3Di in 2010, and we made the same decision again. We’ve raced them hard for two seasons and they show […]

    Reply

  21. Kvällstur med gamla J/109 Blur - BLUR
    May 27, 2016 @ 02:20

    […] Det är fantastiskt hur bra 3Di-seglen har stått sig. Vi fick ju ett av de första ställen utanför grand prix-cirkusen, och då var North Sails mycket nyfikna på hur seglen skulle klara sig i händerna på vårdslösa amatörer. Så här såg det ut när vi var ute första gången, i maj 2010. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.