Big Boat Challenge 2010
Förra säsongen slutade bra med klasseger i både Tjörn Runt och Hermanö Runt. Under hösten så hade vi ganska mycket diskussioner om vad vi ville som team, och kom fram till att vi dels ville segla mer på bana, men också möta annat motstånd. Så när inbjudan till Big Boat Challenge kom, så var det naturligt att göra detta till ett av säsongens huvudmål.
Som alla andra har vi begränsat med tid, och allt vi gjorde under våren syftade till att vara väl förberedda i Kerteminde. Vi tränade slag, rundningar och starter och struntade i sådant som inte behövs på bana. Vi bytte också en del segel och löpande rigg. Vi har till och med fått ordning på näringsintag före, under och efter race.
Så när vi började säsongen med att spika Skagen Race och Stora Oset, så kändes det mycket bra att åka till Danmark. Vi visste mycket lite om de andra båtarna, förutom att standarden skulle vara hög.
För er som inte varit i Kerteminde så är det liten mysig ort på norra Fyn och man seglar på en stor bukt i Stora Bält. Från Göteborg hade jag 145 distans ner, vilket blev en rejäl solosegling med gennaker hela vägen. Man hade reserverat hela hamnen för regattan och hade otroligt hög servicenivå genomgående.
Ragnar Wisløff med First 35 Smil skulle ju hem tidigt efter att ha seglat ner båten helgen innan regattan. Strax efter att väckarklockan har ringt knackar det på båten. Då är det någon ur tävlingsledningen som har stigit upp tidigt en söndagsmorgon och cyklat ner till hamnen för att säkerställa att Ragnar kommer iväg. Vilken service!
Tävlingsledningen åker runt och sätter nummer på båtarna.
det fanns också möjlighet att lyfta båtar under fredagen. Här är det X-40 X2box som får sig en avskrubbning.
Själva konverterade vi Blur från cruising till racing, bytte fall och kom ut ett par timmar på eftermiddagen för att titta på segel och strömmar.
Kjell Arne Myrann på TP52 Fram plockar fram de nya 3Di-seglen kvällen före start.
Team Kracer laddar upp.
Gänget som seglade på Blur var i övre raden: Anders Ryberg (floater), Peter Gustafsson (rorsman), David Johansson (fördäck). Nedre raden: Patrik Måneskjöld (tail), Mattias Bodlund (mast), Fredrik Roos (trim), Magnus Hammerstad (keyboard), Mathias Lindeborg (stor) och Pelle Pedersen (taktik).
Det är mycket tack vare det här gänget som det går så bra. Alla har commitat sig för hela säsongen och vi har lagt mycket krut på hur vi jobbar tillsammans. Inga rockstars, men duktiga seglare med en stor vilja att bli bättre.
Eller som Anders Hansen på Kracer kallade oss; “jävla wannabies” :-)
Möte i dimman. Magic & Fram väntar (förgäves) på start. På lördagen var det äntligen dags för race, men i hamnen möttes man av en kompakt dimma. Hela gänget ut på havet, och det blev en lång väntan och letande efter startfartyget.
Team Magic i dimman. De var väl en av favoriterna, men i de hårdare vindarna på söndagen så lossnade tydligen storskotsskenan.
När dimman till slut försvann… försvann också vinden.
Per Weiskvist på sin snabba JV41R Visione 3 (fd ILC40 Akvavit). Uppgiven efter en dag utan segling. Per har varit en av eldsjälarna som jobbat hårt, framförallt internationellt för att locka folk till regattan. Per och Visione 3 kommer till Göteborg Offshore Race i september.
Jesper Bank med sin helt nya Faurby 395.
På lördagskvällen var det stor buffé på bryggan. Gott, mycket och bra stämning. Fast det kändes lite udda att vi inte hade varit någon segling… vad skulle man nu ljuga om?
Vi började prata om medelåldern på olika båtar… och så här blev resultatet av kvällens poll. Jag vet inte om man skall dra några slutsatser?
Blur = 35.8
Magic = 36.7
Matrisen = 43
Kracer = 45
Priset för mest båtmeck går till Farr 40 Mazda. Oavsett tid på dygnet så fanns det folk i deras stora trailer som stod och mekade. Deras fördäckäckare hade alltid spinnbommen i sötvatten över natten för att lösa upp saltet, sedan plockade han ändå i sär det och sprutade på McLube. Det hade aldrig kärvat sa han…
Så blev det till sist segling. Söndagen bjöd på NV 8-10 m/s med lite mer i byarna. Sol och perfekta förhållanden även om den korta banan tog ut sin rätt på både båtar och besättningar.
Vi pratade om att vi ville segla vårt eget race och inte chansa eller hamna i trubbel. Enkelt och konservativt, då en jämn serie antagligen skulle slå en med några spikar och en tjuvstart.
Race 1. Alla var så klart heta på gröten efter att inte ha fått segla på lördagen, så första startförsöket slutade med allmän återkallelse. Vi var bra med, utan att vara över. På andra försöket hittade vi en bra lucka i lä om First 35 Smil och med Matrisen en bit ner i lä. Vi höll vårt spår bra och kom iväg helt OK (se filmsnutten ovan). Vi har tränat mycket på att bränna tid tidigt i sekvensen och komma ut med full fart. Många andra saktar in relativt sent, och har sedan svårt att accelerera.
Kryssarna funkade mycket bra, både fartmässigt och taktiskt. Lite krabb sjö, men vi hittade ganska snabbt ett läge där vi gick fort. Undanvindarna var svårare då många andra båtar var snabbare i dessa förhållanden och det gällde att välja bra spår i den täta trafiken. Och framförallt positionera sig vid länsrundningarna där vi ofta knep några båtar.
1 Veolia IMX 40
2 Krone-1 Faurby 396 Sport
3 Smil First 35
4 Blur J/109
5 Letto Di Pletto Farr 30
Race 2. Återigen allmän återkallelse innan svartflaggen åkte upp. Den här gången var vi själva i en stor lucka och kom iväg lika bra igen. Slog ganska snabbt för att komma ut på högern som ofta lönade sig. Bra ordning på det mesta förutom en närkamp med en dansk Farr 30 som kom in för babord precis vid märket och slog mitt framför så vi fick väja. Men han tog sitt straff och kom faktiskt tillbaka för att vinna racet minuten före oss.
Sedan hade vi lite trassel när spinnfallet öppnade sig (felmeckat) och hela spinnakern hamnade i vattnet. Men det gick snabbt att fixa och alla andra verkade också ha problem av olika slag.
1 Næbet Farr 30
2 Blur J/109
3 Letto Di Pletto Farr 30
4 Smil First 35
5 Krone-1 Faurby 396 Sport
Race 3. Same procedure again. En klockren start och bra spår på både kryssar och undanvindar. Efter lite experimenterande med tackline fick vi också till farten utför på ett bättre sätt.
Det tråkigaste i den här seglingen var väl våra vänner på X-35 Matrisen som kom in för babord i 3-längderszonen vid kryssmärket och slog rakt framför i en mycket tveksam situation. den här gången kom de undan (de visste väl att vi inte skulle orka protestera), men kör de samma stil på VM i Italien så blir det nog tufft på bryggan.
1 Veolia IMX 40
2 Blur J/109
3 Krone-1 Faurby 396 Sport
4 Næbet Farr 30
5 Smil First 35
Alla resultat
IRC – totalt (race 1, race 2 & race 3)
DH – totalt (race 1, race 2 & race 3)
På inseglingen kollade vi upp att vi ledde efter två race, och när resultatet från det tredje racet kom så visade det sig att vi slagit Jesper Bank med 17 sekunder i sista racet. Små marginaler som avgör (vi fick stryk av Smil med 2 sekunder i första).
Helt otroligt att vi spikade vår klass. Långt över våra förväntningar. I år har vi spikat tre helt olika sorters race, i tre länder och i tre olika mätregler. Hur fasen skall vi följa upp det?
På söndagskvällen drog vi och Smil norrut igen. Det blev en tuff segling i 10-15 m/s med kort stopover på Anholt.
Stort tack till Kerteminde Sejlklub och alla som var med och arrangerade. Tack till teamet och alla som stöttar oss, den här gången speciellt North Sails och Liros!
May 26, 2010 @ 08:44
Grattis til hele Blur Teamet!
Fantastisk innsats. Nå forventes det jo at dere kommer opp til Færdern og viser oss bakhjulet, som dansken sier. Dere har jo 100% kontroll på boathandlingen så da er det vel bare opp til taktikeren å sørge for at dere inkasserer?
Jeg finner ikke Blur på startlisten til SW2S i år. Betyr det at du ikke stiller eller det en feil i listen?
May 26, 2010 @ 09:29
“da er det vel bare opp til taktikeren å sørge for at dere inkasserer”
Nu vet du vad som gäller Pelle.. ;-)
May 26, 2010 @ 10:12
Hmmmmmmmmmmm
May 26, 2010 @ 08:51
Ni är inga wannabee´s. Ni är de som vi wannabee ;-)
Grattis – slit ger utdelning…
May 26, 2010 @ 09:25
Nu är ni ju riktiga rockstars….Kanonresultat – Grattis!. Nytt material i år kan det vara en del av förklaringen, är det nån skillnad i design på nya seglen? Eller handlar det som vanligt om boathandling/taktik/strategi.
May 26, 2010 @ 10:30
Självklart är det en kombination; se bara på filmen ovan. Mattias Lindeborg på storen jobbar HELA tiden på kryssen, sedan öser han på med vindinfo på HELA länsen och detta är bara en av gubbarna ombord, alla dom andra jobbar häcken av sig för att detta ska gå bra.
Sedan kommer vi in på ett intresant ämne; seglen! Detta är riktigt vassa segel, bra form och lättrimmade. Inget konstigt, bara snabbt om du förstår vad jag menar. Har 3Di någon inverkan? Svar ja; detta är de överläset stummaste seglen jag någonsin seglat med och det i kombination med rätt form och Fredrik Roos på trimmet så går det fort!!
May 27, 2010 @ 23:24
Försöker du säga att “det känns kräm” mest hela tiden ;-)
May 28, 2010 @ 14:53
Absolut!
En vanlig åkomma med segel och båttyper är att det ofta går bra men in i mellan (för ofta…) så är inte seglen snabba, båten för lätt eller tung mm; kort sagt är lägsta nivån för låg.
Seglen har definitivt höjt vår lägsta nivå och med råge “spetsat” vår högsta nivå!!
May 26, 2010 @ 10:15
Grattis och kul att träning och engagemang ger resultat. Såg att vi hamnar bland de övre i medelålder ombord så förhoppningsvis ger erfarenhet lite kompenstaion för träning. Men med tidbrist så utblir resultaten. Härligt med en dedikerad besättning för hela året. Vår höjdpunkt blir ORCi VM i Flenburg men där lär vi inte mötas på vattnet.
Stefan
May 26, 2010 @ 10:17
Grattis!!!
May 26, 2010 @ 10:37
Grattis ni får bli ett ankare i ett framtida commodorescup.rorc.org.
May 26, 2010 @ 12:57
Grattis Peter och hela gänget!
Ett logiskt resultat av en väl genomförd utvecklingsplan där fokus ändå är på att ha kul på vattnet.
Hls/Mackan
May 26, 2010 @ 14:16
Några kommentarer till hur Banks Faurby gick? Var de ok map boathandling? Hur verkade båten, fart/höjd?
//Niklas S
May 26, 2010 @ 14:33
I föregående video var det vissa besättningsmedlemmar som agerade som “Duracellkaninen on Ecstacy” – nu har man löpt linan ut med trance/knarkmusik :)
Skämt åsido – stort grattis.
May 26, 2010 @ 16:32
Wow, stort grattis!
Nu tillhör ni ju snart de stora grabbarna…
/Björn Svala
May 26, 2010 @ 20:41
Koolt!
Smil » En hederlig tredjeplass i Big Boat Challenge
May 26, 2010 @ 22:01
[…] fine bilder fra Smil denne gangen heller, men noe fin omtale: blur.se Seilas […]
Tweets that mention Big Boat Challenge 2010 | BLUR -- Topsy.com
May 26, 2010 @ 23:26
[…] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson, Joachim Keim. Joachim Keim said: RT @blursailing: And yes… BLUR won IRC-2 at Big Boat Challenge in Kerteminde. Not every day you beat Jesper Bank… http://shar.es/mjICv […]
J/109 Blur | for sale | BLUR
Aug 9, 2010 @ 12:14
[…] Bohusracet (SRS) – 1st in class 2010 Faerder Race (NorLYS ) – 5th in class 2010 Big Boat Challenge, Kerteminde (IRC) – 1st in class 2010 Stora Oset Race (SRS) – 1st in class 2010 Helly Hansen […]
Öppet Varv 2010 | BLUR
Aug 29, 2010 @ 20:58
[…] har ju tidigare kappseglat mot Faurby 396 Jesper Bank Edition under Big Boat Challenge. Det är ju Jespers egen båt och han har gjort en del lösningar för att få båten att gå fort. […]
Hanseboot Baltic IRC trophy | resultat | BLUR
Oct 20, 2010 @ 23:51
[…] två spikar, på Big Boat Challenge i Kerteminde och på Göteborg Offshore Race räckte i alla fall till en 7:e plats i mycket fint sällskap. […]
Wrap Up 2010 | BLUR
Dec 29, 2010 @ 21:43
[…] fullträff måste ha varit Big Boat Challenge i Danmark. Det var årets viktigaste mål och det vi hade fokuserat all vår träning på. Det var […]
Inga svenskar i Big Boat Challenge? | BLUR
Mar 10, 2012 @ 14:23
[…] Vi var med 2010 och det brukar alltid vara några Svenska båtar. Men i år verkar det inte komma några? Var är Öresundsseglarna som skulle satsa på DH 2012? Vill man ha bra danska motstånd så tror jag det här är bästa chansen under våren… och det finns några wild-cards kvar för den som är sugen. […]
7 steg för att få upp farten | BLUR
Feb 17, 2013 @ 18:20
[…] så ville vi åka till Big Boat Challenge i Kerteminde. Eftersom vi tyckte att vi hade koll på målfarten så lade vi allt krut på […]
Näringsintag under offshore-race - BLUR
Aug 10, 2015 @ 14:40
[…] vi bestämde oss för att segla Big Boat Challenge i Kerteminde 2010 så hade vi ett antal områden som vi identifierade som viktiga för att prestera på ett bra […]
Marstrand Big Boat Race 2019 - BLUR
Jun 5, 2019 @ 22:20
[…] och det är nästan 10 år sedan vi gjorde en seriösare satsning på bana. Då spikade vi Kerteminde Big Boat 2010 och vi lyckades också knipa den allra första Marstrand Big Boat Race 2012. Då var det det sista […]