Skip to content

70 Comments

  1. Tom
    May 28, 2010 @ 23:08

    Tycker att ersättning är ett bra förslag. På ett eller annat sätt betalar man ändå.

    Reply

  2. Fabian
    May 28, 2010 @ 23:54

    Segling har aldrig varigt en billig sport, säger varken mer eller mindre.

    Reply

  3. Stefan
    May 29, 2010 @ 13:34

    Har vi råd att köpa kevlar och kolfibersegel, kan vi betala en mindre summa till funktionärer som gör det möjligt för oss att kappsegla………..

    Reply

  4. Leino
    May 29, 2010 @ 14:35

    I dagens samhälle där alla vill göra lite av allt utan att engagera sig i något så är det väl bara att inse att man får betala om det ska hända något. Många har svårt att få ihop besättning till sina båtar ens, vem vill då engagera sig o göra allt jobb utan att ens få vara med o segla??? Känns det inte t.o.m. som att man utnyttjar de som faktiskt ställer upp o jobbar ideellt??? Jag är en fattig stackare som nog inte kommer till många starter i år heller (fattas pengar och ledighet) men 2-300kr extra i anmälningsavgift som går till funktionärer skulle då bara kännas bra för min del. Däremot kan jag tycka att det borde vara kutym att arrangerande klubbar ordnar med så man kan ligga gratis (eller iallafall väldigt billigt) veckan före eller veckan efter race om man har behov av det.

    Reply

  5. Team Styrbord
    May 29, 2010 @ 16:51

    Snart borde det vara dags för ersättning till seglarna som ställer upp och seglar helt utan ersättning. Skämt och sido…. Om man räknar in asvkrivningar på segel, flytvästar, livflottar och annan utrustnigf så blir det grymmt dyrt att kappsegla. Så ett par hundra till för att få bra funktionärer är nog inget problem. Och om man ger ersättning till funktionärer så borde de som betalar rimmligen kunna ställa krav på proffesionalitet.

    Vilket på sikt gynnar sporten….

    Reply

  6. Stefan P
    May 29, 2010 @ 18:28

    Nja segling är faktiskt en del av föreningssverige och det är tack var ideelt arbetande funktionärer det kan anordnas kappseglingar. Att börja ersätta delar av funtionärerna är ett helt fel spår. Då blir sproten ännu smalare. Snarare måste vi börja diskuttera hur vi klarar oss med färre domare.

    Reply

    • MiniMe
      May 29, 2010 @ 20:00

      det är väl inga problem att kunna bibehålla det som vi har idag. Det är bara att inse att alla som vill kappsegla får väl ställa upp gratis att vara funktionär eller bidra på annat sätt till vår idrott. Är alla som kappsegla (oberoende om mycket eller lite) beredd att göra det???

      Reply

  7. Hannu
    May 29, 2010 @ 19:20

    Grabben spelar innebandy, 12 år är han, när det är cuper eller tävlingar så utgår ersättning till domare, tror även att samma sker på fotboll och andra sporter!
    Varför ska Segling vara ett undantag om nivån höjs och det blir lättare att få folk och ställa upp?

    Reply

    • Björn
      May 31, 2010 @ 08:38

      Det är likadant i ishockey; att döma en 2x15min match med 12-åringar ger 100:- (eller så), övriga funktionärer jobbar idéellt.

      I segling är det, vad jag vet, bara internationella matchdomare (IU) som får betalt, EUR 85 – 125/dag, och då bara på högt rankade tävlingar (VM eller grade 1) eller tävlingar med mer än US$20000 i prispengar.

      Reply

  8. norrlands seglare
    May 29, 2010 @ 19:25

    Upp i norrland ligger startavgiften på Ca 250-300 kr. ska man lägga på lika mycket till tror jag att det inte gynnar seglingen MEN erättning till funktionärer måste nog till, för att vi ska kunna fortsätta att tävla annars för vi turas om att vara funktionärer…

    Reply

  9. Claes Nettelbladt
    May 29, 2010 @ 23:09

    Det verkar inte vara många funktionärer, som lägger sig i debatten. Är det inte så, att när vi blir äldre och skär ner eller som jag själv slutar med eget kappseglande, att vi kan ge tillbaks lite av det vi fått av ideella funktionärer under alla våra kappseglingsår. Avlönat funktionärsjobb skapar skatteeffekter både för funktionären och den arrangerande klubben. I slutändan är det kappseglaren, som få betala funktionärsarvoden, traktamenten, reseersättningar, arbetsgivaravgifter och vad det mer kan bli för kostnader, för ingen funderar väl i några skattekreativa banor eller…

    Nej betala tillbaks genom att vara ideella funktionärer några år efter er aktiva tävlingskarriär. Det är både kul och stimulerande, så länge kroppen orkar.

    Reply

    • minime
      May 30, 2010 @ 01:11

      det skulle vara bra. Allt för ofta lägger personerna av helt och hållet. Undantag finns naturligtvis.

      Betalning eller ej. Frågan är väl hur man kan vi få fler funktionärer? Fast jag skulle vilja utöka till hur får vi fler som engagera sig?

      Det finns säkerligen olika sätt hur man skulle kunna lösa frågan. Betalning kan vara ett sätt att uttrycka tack för arbetet. Man kommer säkerligen inte kunna bli rikt som funktionär.

      Samma fråga finns säkerligen i de flesta föreningar.

      Reply

    • Patrik
      May 30, 2010 @ 14:59

      I den bästa av världar skulle de som inte kappseglar själva längre hjälpa till som funktionärer, men tyvärr har de en tendens att plötsligt återfinnas på golfbanan eller på en customhoj längs vägarna… Noll moral !
      Genom att betala funktionärer eller ännu bättre belöna dem på något annat skoj sätt när säsongen är över så kanske vi kan få bättre arrangemang.
      Problemet som jag ser det är att det är för många och dåligt arrangerade tävlingar istället för att man satsar på färre välarrangerade som attraherar även de som inte brukar kappsegla bara för att det är så kul med mycket båtar och bra arrangemang. Förutom de vanliga pkalerna skall och brukar det förekomma skänkta priser, dessa skall enligt mig alltid lottas ut bland deltagande båtar vid prisutdelningen annars står bara de pallplacerade där och applåderar varandra vilket bara är så patetiskt..
      Kom alltid ihåg att bredd skapar elit och eliten får sen göra upp på SM,VM&OS alla andra seglingar skall i första hand attrahera bredden.

      Reply

  10. Steffo
    May 29, 2010 @ 23:31

    Betalning…. frågan är nog först att ersätta de utlägg “inhyrda” funktionärer (inte bara domare, utan även tävlings- seglingsledare, besiktningsmän)har.

    Dvs resa mat och boende. Inte alltid man får det på “uppdrag” man har hos andra klubbar. Att du inte har det på din egna klubb tycker jag är naturligt.
    Är det inte så att du kan få dessa utan skatteeffekter?

    Reply

  11. Calle P
    May 30, 2010 @ 07:31

    Funktionärer borde kunna få betalt för resa, kost och logi åtminstone
    Sedan hur stor ersättningen skall vara utöver detta är klurigare

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      May 30, 2010 @ 17:20

      Känns som rimligt att ersätta volontärerna och de ideella krafterna för sina utlägg.
      Jag anser att det en tävlingsledare eller tävlingskommitté lägger i tid på diskutioner med förbund, skriver NoR, seglingsföreskrifter etc. bör ersättas genom ett årligt arvode som sätts efter klubbens ambitioner. Bra för att också kunna ställa krav på dessa funktioner.
      Jury och banläggare anser jag att det är rimligt att jämföra med de övriga frivilliga. Ersättning för utlägg tycker jag är rimligt för alla volontärer.

      En viktig fråga är ju då naturligtvis när dessa måste veta att de behöver ställa upp. De flesta av oss som arrangerar brottas med att seglarna inte anmäler sig i tid. Ska det betalas ut ersättningar så måste det till intäkter.
      Vad gör man med en regatta där 90% av deltagarna anmäler sig och betalar efter anmälningstidens utgång? Ställer in eller hoppas på att det löser sig? Ska ersättning utgå då också? Det blir ju i regel med kort varsel som det ställs in.
      Jag tycker nog att seglarna bäddar som …
      Ridsportförbundet och klubbarna höjde anmälningsavgifterna till dubbelt efter anmälningstidens utgång för att få ordning. Det påstås att det hade effekt. Någon som vet?
      Hjälper hårdare tag?

      Reply

  12. exiled
    May 30, 2010 @ 15:12

    …sponsorer…?

    Reply

    • Steffo
      May 30, 2010 @ 16:28

      Sponsorer… hur lätt är det tror du?

      Som egen företagare så vill jag ha något för mina insatta pengar…
      Så tyvärr så är det nog så att det blir deltagarna som få betala eventuella kostnader

      Reply

      • exiled
        May 30, 2010 @ 17:35

        Jag tror inte det är lätt, men vem har sagt att det ska vara lätt för arrangörer osv.

        Datacom cup, Eurocard Gotland runt, Volkswagen x-35 cup. KSSS och X-35 gänget verkar ju lyckas, de har folk som jobbar aktivt med sponsorer.

        Om man vidarutvecklar “stockholm cup” och sådant som havskappseglingsförbundet jobbat med, med olika klubbar, och drar in en sponsor för hela arret som delas upp på de olika klubbarna, så kan det kanske gå. Vad vet jag, var bara ett förslag.

        Att höja alla avgifter är liksom en väldigt simpel lösning som andas typisk svensk politik.

        Reply

        • Steffo
          May 30, 2010 @ 19:17

          Fungerar säkert i storstaden men det finns en världs utanför Stockholm .. tro det eller ej ;-)

          Reply

  13. Edward
    May 30, 2010 @ 17:53

    Vi balanserar idag på en tunn lina, vi har av tradition alltid förlitat oss på ideella krafter medans kraven på oss har ökat.

    Ett intressant alternativ till att ersätta och avlöna ideella funktionärer är kanske att klubbar, kretsar, distrikt, regioner, osv. anställer personal för att driva tränings och kappseglingsprojekt.

    Vad tror ni om detta?

    Avlönad, heltidsanställd personal som jobbar för att utveckla det ideella föreningslivet men också på ett professionellt sätt kan paketera tävlingar till sponsorer, hålla i sponsorkontakter, fixa funktionärer, skriva seglingsföreskrifter, mm.

    Reply

    • Erik Barkefors
      May 30, 2010 @ 18:59

      Tror att det här kan vara något att spinna vidare på. Båtarna kan ju inte vara på fler ställen samtidigt – så arrangörerna behöver bara vara på ett ställe också (per region). Fast nu är jag inne på regioner som SSF inte fick igenom ;-)

      Om klubbarna själv tar hand om “kvällsseglingar” men lägger ut de större arrangemangen på den här gruppen. Det mesta i form av följebåtar och startfartyg skulle fortfarande gå genom klubben men domare, tävlingsledare mm skulle komma utifrån. Minskar den juridiska “pressen” på klubben.

      Hemsidan med inbjudan, anmälningar, resultaträkning och resultatpresentation skulle kunna ingå i paketet osv.

      Spinn vidare om det låter intressant eller döm ut det…

      Reply

    • Steffo
      May 30, 2010 @ 19:15

      Jepp och Edward vill ha bättre betalt som sailcoach ;-)

      Reply

  14. exiled
    May 30, 2010 @ 18:17

    Alltså, om några deltagare kan få några hundra tusen om året i princip för företagsloggor, borde det inte vara svårargumenterat för en arrangör att få minst motsvarande belopp, när de kan sätta företagsloggor på samtliga båtar i racet.
    Det borde lösa funktionärskostnadsproblem och ge många fler möjligheter. Smäll ihop en promotionvideo för tävlingarna också, och börja sälja DVD’s osv, så har vi en utveckling.

    Reply

  15. schvidja
    May 30, 2010 @ 20:09

    Skillnaden mellan fotboll/innebandy är nog kostnads och tidsaspekten, 50-100kr för en match är ok, men en seglingstävling kan hålla på rätt länge. Om jag tittar på det tävlingar som vi har i norr så kanske det är 15-20 båtar och ska man arvodera domare + övriga funktionärer så kommer det att bli svårt. Det kommer att kosta ett par tusen kronor att delta och då blir det inte några tävlingar, tror jag. Däremot kan man köra kostnadsersättningar det kan vi nog bära och att alltid uppskatta och tacka de som arrangerar, men det gör väl alla.

    Reply

  16. Greven
    May 30, 2010 @ 21:03

    Det betalas redan för domare, framförallt kostnadsersättningar. Många klubbar har svårt att få ihop ekonomin redan nu. Om vi gör 5-6 starter per år kanske det inte är ett större problem för plånboken om avgifterna dubbleras om det nu räcker’? Man kan ju undra vart vi drar gränsen för ersättning – de som bemannar sekretariatet, fiket, bojläggarna och alla andra funktionärer? Det finns exempel på icke ideella klubbar i Sverige som är tvugna att hyra in funktionärer (som normalt är ideella i sina hemmaklubbar), inte tusan blir arrangemangen bättre för det! Det finns ett uppenbart problem om man köper sina funktionärer, man kan inte räkna med att andra ställer upp gratis.
    Vi måste väl ändå uppmuntra och stödja alla ideellt arbetande funktionärer, utan dem så kan vi låsa dörren och kasta bort nyckelen!

    Reply

    • Björn
      May 31, 2010 @ 08:59

      Att kalla kostnadsersättning för betalning är väl kanske att ta i, men visst är det en extra kostnad för arrangören; resa, kost och logi.

      Om arrangören hade egna domare skulle de kostanden inte uppstå, och här är vi tillbaks där vi började: Hur ska vi få fler funktionärer med rätt kompetens?

      Reply

  17. MA
    May 31, 2010 @ 09:52

    När jag läser inläggen så inser jag hur stora kunskaps- och erfarenhetsskillnader det finns i. Kommentarer om att “det redan är dyrt och det gör väl inget om det blir lite dyrare”, eller egoinlägg där någon vädrar ekonomisk morgonluft. Det är inte så lätt, man måste se helheten och tänka på konsekvenserna. Det finns inget som hindrar en klubb att betala arvoden till funktionärer, det är bara det att det finns inga funktionärer som gjort “business” på det som idag sköts ideellt. För någon vecka sedan var jag med sonen på ett Laser GP i Arkösund, klubben hade bara folk till att bemanna startfartyget med en seglingsledare. Vi som var medföljande ställde upp som funktionärer, själv la jag banan. Detta var ett VM/EM-kval.
    Helgen innan Arkösund var det GKSS som anordnade VM-kvalet. Funktionärsstaben bestod av till största delen av personer med en annan klubbtillhörighet än GKSS, i vilket fall som helst var de inte skolade hos GKSS utan kom ifrån småklubbarna där de som jolleföräldrar skolats till funktionärer av olika valörer. Dessa föräldrar ställer upp i vått och torrt och bildar stommen till 90% av svenska seglingsarrangemang – de är, eller blir proffs – tillräckligt bra för att den kungliga klubbens arrangemang står och faller med deras medverkan. Klubbar som förlitar sig till att köpa funktionärer hamnar snart i en situation där hjärtat och det personliga engagemanget dör ut, till slut lägger de ned kappseglingsverksamheten, eller delar av. Det är helt enkelt en bättre affär att satsa på båtplatser och kursverksamhet. Det kostar nämligen lika mycket att arrangera en regatta för 100 båtar som för 20.

    Jag tror att problemet ligger i att det är alldeles för omständigt att utbilda sig till domare och seglingsfunktionär. Man utgår nämligen ifrån att eleven inte kan något om segling, och alla skall gå exakt samma kurs. Jag känner mängder av seglare som skulle tänka sig att bli domare, men har inte tid eller lust att sitta av tid på något de oftast kan lika bra som föreläsaren, samma sak gäller kurser för seglings-/tävlingsledare. Varför inte kalla till en examination en eller två gånger om året, de som onekligen klarar av provet får sin licens!

    Det är också frågan om gränsdragningar, om vi avlönar en kategori – varför skall då andra ställa upp gratis?

    Men marknaden är fri, den som vill kan ju starta upp sitt bemaningsbolag och sälja tjänster till klubbarna! Fast jag tror nog inte det blir en lysande affär…

    Reply

  18. nnn
    May 31, 2010 @ 16:29

    Angående utbildning etc. Det är ju inte så att du inte kan arrangera kappseglingar, vara domare m.m. utan utbildning. Det finns vissa formella krav på vissa poster för vissa seglingar.

    Att en funktionär är kompetent är ju önskvärt förstås.

    Att MA grinar är en annan sak. Men det är ju jobbigt att veta allt om allting när alla andra är på en helt annan kunskaps- och erfarenhetsnivå.

    Reply

    • MA
      May 31, 2010 @ 17:15

      Självklart är det så att en enkel klubbkappsegling inte behöver certifierade domare eller funktionärer, men det var kanske inte de seglingarna vi diskuterade, eller SSF:s arrangörskommitté menade? Jag kan lätt räkna upp 20 kunniga seglare som med en enkel weekendträff skulle kunna få certifikat som domare och kappseglingsfunktionär. Om jag känner 20 st, hur många känner inte ni andra? Genom att rucka på de stelbenta reglementen så hade vi inte haft någon brist alls.

      Jo, du nnn, jag glömde visst att jag ställde upp för Karskrona SS också då de arrangerade rikskval i optimist (100 deltagare), jag la banan – du må tro att det blev bra! Och jag gjorde det gratis, fick förvisso en bulle och kopp kaffe! Jag tror nog att du är en ännu bättre ideellt arbetande eldsjäl än jag, och du kan säkert ännu mer än jag, vilket är lätt!

      Reply

  19. nnn
    May 31, 2010 @ 18:16

    MA jag hade tydligen missförstått det hela. Jag trodde att ditt engagemang var relaterade på de pengar du tjänar på sporten.

    Men jag är överens med dig om att det skulle vara enkelt för ganska många erfarna seglare att agera seglingsledare mm. Och om det finns en stelbent byråkrati som du antyder så är det bra om den ses över. Jag är inte insatt, vad gäller?

    Reply

    • Patrik S
      May 31, 2010 @ 20:10

      Hej nnn

      När det gäller licenser:
      Licens krävs på alla DM, KLM och SM samt internationella regattor. Vissa distrikt kräver det även på andra nivåer av kappseglingar.

      För att bli licensierad tävlings- och seglingsledare på blå nivå (tidigare Distriktsnivå) krävs att du genomgått “Uppdrag segling” där grunderna läggs. De flesta som seglat lite och varit med som någon form av funktionär har redan gjort allt som krävs där. Annars kan ju klubben köra detta som en studiecirkel. Kan ju vara nyttigt i vilket fall som helst. Nästa steg är en “helgkurs” med praktik där man går igenom vissa teoretiska bitar samt praktik på sjön under en regatta. Efter genomgången kurs erhåller man licens för tävlings- och seglingsledare på blå nivå.

      Vill man se gå ett ytterligare steg krävs viss praktik och ytterligare “helgkurs”. När man klarat den kursen har man licens för Rödnivå.. dvs SM och liknade. För att behålla sin licens på röd nivå krävs att man deltager i ett seminarium när ny regelbok utkommer vart 4:e år.

      Det finns ytterligare ett steg som är Internationell Race Officer (IRO), Och då är det ISAF ( internationella Seglarförbundet) som håller kurs och examinera. För att bli detta krävs ganska mycket erfarenhet och rekommendationer från klassförbund och nationellt förbund. Det krävs även rekommendationer från minst 3 st internationella funktionärer som tex domare eller IRO:er.
      För att behålla sin internationella licens krävs att man varit seglingsledare på minst 4 st EM, VM eller motsvarande under sin “mandat” period som är 4 år.

      Domarna har det lite krångligare då det krävs en regelkurs också men upplägget är i princip det samma i övrigt men med lite mer praktik. En regelkurs kanske de flesta som kappsegla redan gjort så det är väl ett mindre problem.

      Vill du läsa mer om ledarutbildningen har du en länk här. http://www.svensksegling.se/Avdforledarutbildning/

      Vänligen

      Patrik Schander

      Reply

  20. nnn
    May 31, 2010 @ 20:48

    Tack Patrik,

    Men alla funktionärer behöver ju inte vara licensierade? Jag antar att du talar om en seglingsledare och en domare per segling eller vaddå?

    Varför förresten? Jag tycker nog MA:s kommentar om att det borde finnas ett parallellspår för dem som stor praktisk erfarenhet borde vara möjlig om det nu är så att det är stor brist på funktionärer, är inte det en rimlig lösning istället för att betala funktionärer. Poängen kanske är att det finns några/många som kan göra jobbet men inte orkar traggla sig igenom alla de steg du beskrev.

    Reply

    • Patrik S
      May 31, 2010 @ 21:39

      Hej igen

      Nej alla funktionärer behöver inte vara licensierade.
      De som skall vara det på SM nivå är:
      Tävlingsledare.
      Seglingsledare.
      Domare.
      Besiktningsman/mätman.
      Se mer här
      http://www.svensksegling.se/Avdforarrangorer/Tavlingsreglemente/2Allmannabestammelser/

      Går vi ner några steg som tex Byxelkroken i Västervik behöver ingen vara licensierad då distriktet inte kräver det på den nivån.

      När det gäller “sidospår” är jag inte lika positiv som du. Vem skulle “godkänna” en person och hur skall den som godkänner veta om personen uppfyller en viss kunskapsnivå? Vem skall utse den som “godkänner” och vem kontrollerar att denna person har nödvändiga kunskaper? Jag ser inte det som ett jättehinder att avsätta en helg på en regatta som samtidigt är en kurs för en godkänd föreläsare.

      Jag tror att det är bra att vi har vissa krav på licens för att säkerställa en bra kvalitet på våra arrangemang i Sverige.

      Vänligen

      Patrik Schander

      Reply

  21. Greven
    Jun 1, 2010 @ 06:51

    Det är just ni som skapar bristen på funktionärer, ni utgår från att kunskaps- och erfarenhetsnivån är noll. Om du tar av skygglapparna så hittar du säkert andra sidospår där någon examinator kan bedömma nivån! Det är ju ni i SSF som har bollen, det finns ju inga krav från ISAF eller RF på hur licensering skall gå till! Er onödiga protektionism och stelbenhet är orsaken till funktionärsbristen, art ni inte inser det är märkligt!

    Reply

  22. Stig
    Jun 1, 2010 @ 08:12

    Med intressantare tävlingar vore det intressantare att vara funktionär, men att följa 25 klotrunda farkoster där inte två är likadana och “störst (=mestpengar) går först” gäller, tröttnar man på. Allt gnäll om LYS och mätbrev gör det inte roligare.

    Reply

  23. Patrik S
    Jun 1, 2010 @ 08:40

    Jag citerar MA
    “Jag kan lätt räkna upp 20 kunniga seglare som med en enkel weekendträff skulle kunna få certifikat som domare och kappseglingsfunktionär.”
    Vad är skillnaden på att ha en kurs den helgen?
    Dessutom när personer skall licensieras förutsätter vi faktiskt att de har vissa kunskaper sen innan. Så man utgår inte alls ifrån att förkunskaperna är noll.

    Jag vill också belysa att problemet att få funktionärer finns redan på första nivån där ingen licens eller “högre” krav på kunskap finns. Dvs lokala regattor där seglarna agerar funktionärer. Ofta har man hört ” vad får jag för att jag ställer upp som funktionär i stället för att segla?”
    Det är bland annat därför SSFs styrelse bett Arrangörskommittén att göra denna enkät avseende ersättning till funktionärer. Tyvärr är det inte ovanligt att seglarna på dessa regattor inkommer med “klagomål” till SSF och Arrangörskommitten över dåliga funktionärer.

    Jag önskar att vi hade fler personer som MA som ställer upp för att de tycker det är kul.Och det finns många poster som dessa duktiga funktionärer kan besätta.

    Greven: du är välkommen att komma med goda ideér i enkäten vilket vi ser fram emot.

    Vänligen

    Patrik

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Jun 1, 2010 @ 08:59

    Frågan är hur SSFs kampanj för att rekrytera domare ser ut?

    Jag skulle kunna vara en möjlig kandidat. Och jag har varit sugen på att gå en kurs eller två, men det har aldrig blivit av. Tröskeln för att komma igång är för hög, och det har ingenting med ersättning att göra.

    Segling är en svårtillgänglig sport, även på funktionärssidan.Och det är inte helt lätt för en normalbegåvad seglare att förstå hur det hänger ihop:
    alldomarutbildning.jpg

    Och http://www.svensksegling.se/Avdforledarutbildning/Domare/ gör inte att man blir mer sugen heller…

    Så här är veckans marknadsföringstips till SSF:

    – Skapa en vision. Hur många domare skall vi ha i Sverige? På vilka nivåer? Och varför är det kul att vara domare? Och nej, domare är inte bara “servicefolk” för seglarna. Det är en kul karriär i sig.
    – Poppa till sidan ovan. Gör profiler på några svenska domare där de pratar om vad som är intressant och vilka uppdrag de tycker är roliga.
    – Kör lite informationsträffar. Kanske regeluppdatering 1.5 timme + 0.5 timme som handlar om SSFs initiativ att hitta fler domare.
    – Utnyttja media. Segling. Bloggarna.
    – Låt ett antal bra klubbar peka ut lämpliga kandidater. Kanske en “finders fee” till klubbar eller befintliga domare?
    – Skapa en “gräddfil” där det blir enkelt att snabbt komma upp på en vettig nivå. T.ex. gratis kurser om man går hela vägen och gör minst X uppdrag som domare.
    – Skapa en domar-ranking, eller utse årets domare. Det skall vara kul att hålla på.
    – Skapa rotation. I vissa lägen verkar det vara så att samma människor (av olika anledningar) snor åt sig alla bra uppdrag. Detta gäller väl alla funktionärsroller. Vill man få in nytt blod måste man jobba metodiskt för att skapa möjligheter för de som är nya.

    Ja ni fattar. Att ersätta funktionärer kan vara en “sanitetsfaktor”, dvs det är inte rimligt att folk betalar för att få jobba som funktionär. Men menar man allvar med att rekrytera fler aktiva domare, så är det andra saker som måste till.

    Reply

    • Patrik S
      Jun 1, 2010 @ 09:06

      Hej Peter

      Jag har inte tagit upp domarbiten då jag inte är så insatt i detta.
      Håller med om att “bilden” ovan från SSF är en fullständig röra.

      Vänligen

      Patrik

      Reply

  25. Patrik S
    Jun 1, 2010 @ 09:25

    Hej igen Peter

    Här finns en enklare översikt av utbildningsvägarna
    http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_2028/ImageVaultHandler.aspx

    Vänligen

    Patrik

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Jun 1, 2010 @ 09:40

    Jättesnygga bilder, men inte gjorda för att rekrytera domare eller andra funktionärer.

    En annan idé, gör en stor knapp på Seglarförbundets hemsida: “jag vill veta mer om hur man blir domare” :-)

    Det frodas en del myter i seglarsverige om hur svårt allting är.

    “Det är så svårt att få deltagare till kappseglingar”. Inte alls. Med lite engagemang, marknadsföring, telefonsamtal och ett bra kalas så kommer seglarna. Bra exempel är årets Express-SM och Bohusracet.

    “Det är så svårt att få folk att engagera sig i SRS-kommittén”. Inte alls. En enda blänkare här på blur.se gjorde att man fick ett antal intresseanmälningar. Och ett mer långsiktigt jobb kring detta hade löst problemet.

    “Det är så svårt att rekrytera domare” kan mycket väl vara ännu en myt som vi skulle kunna avfärda tillsammans.

    Reply

    • MS
      Jun 1, 2010 @ 20:19

      Peter: Hoppas att någon ur regelkommittén i SSF nappar på dina ideer

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Jun 1, 2010 @ 20:20

      Det var ju otroligt vad rätt du har här Peter.

      Jag tänkte när jag läste igenom utskicket:
      – Varför inte göra detta i vinter. Att vara jury medlem kan man ju ställa upp på. Då kan man ju segla själv och ställa upp om det blir protester i en annan klass. Mycket enklare att göra än att vara tävlings eller seglingsledare.
      Jag hittar inte hur jag ska göra på SSF´s hemsida. Själva har vi ingen information om hur man gör på vår egen hemsida i Malmö Segel Sällskap. Här får vi nog få till en beskrivning hur det ska gå till…

      Reply

    • MiniMe
      Jun 1, 2010 @ 23:37

      …jag vet ej om problemet med SRS-gruppen är löst. jag hade hoppats på fler intressenter…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 1, 2010 @ 23:46

      Nej, problem med rekrytering blir väldigt sällan “lösta” :-)

      Vare sig på jobbet, i besättningen eller till ideela poster inom svensk segling. Det krävs ett kontinuerligt arbete för att rekrytera och behålla duktiga människor.

      Men jag publicerar gärna “platsannonser” om ni vill.

      Reply

  27. Anders Nilsson
    Jun 1, 2010 @ 17:10

    Det som är spännande i debatten om arvodering till funktionärer, främst domare som arbetar “gratis” för andra klubbar, är att några förfäras över att tävlingarna blir dyrare att åka på.

    Men däremot är det helt okej att arvodera tränare och coacher för jolleseglarna. Ingen som tycker att de bidrar till att göra sporten dyrare? Eller tas pengarna till dessa från en annan kassa som inte berör segelsporten?

    Är det skillnad på folk och folk, eller är det insatsen som innebär att deras tid skall värderas olika?

    Betalt tycker jag man skall få när man jobbar som licensierad funktionär i andra klubbar, sin egen klubb ställer väl alla upp för idellt? (förutom tränarna och coacherna, så klart som alltid skall ha betalt).

    Man får inte glömma bort att det är den egna klubben som betalar all utbildning och uppdateringsseminarier till “gratis nytta” för alla andra klubbar som inte orkar bry sig och istället tar in gratisfunktionärer som andra klubbar betalt utbildningen till.

    Reply

  28. Greven
    Jun 1, 2010 @ 19:00

    Jag undrade just när tränarfrågan v.s funktionär skulle dyka upp! Jag skulle gärna kunna hålla med om det inte var för en signifikant skillnad, den ena har en pedagogisk uppgift och ansvar för en grupp seglare, en uppgift denna person har även under veckodagarna. En domare har inget ansvar mer än för sig och de domslut som fattas. Om domare skall ha lön, då skall väl andra ha det också?

    Reply

    • fnutt
      Jun 1, 2010 @ 20:03

      Greven. Om du läser vad SSF ställer för frågor så ställer de just frågan om SSF skall rekommendera ersättning till alla licensierade funktionärer.

      Att sen tränare har ett större ansvar.. Ja visst och oxå med betalt. Kanske vore då en bra grej att få betalt efter insats…..

      /Fnutt

      Reply

  29. Anders Nilsson
    Jun 1, 2010 @ 20:43

    SSF har dragit alla funktionärerer över en kam för att få det som alla alla alltid skall ha betalt och redan i inledningen av frågan sågat frågan om ersättning genom att skriva

    ….men ett beslut om ekonomisk ersättning skulle kunna resultera i att sporten blir dyrare och att vi därmed får färre utövare. Ett resultat som är helt oacceptabelt…..

    Det är verkligen en bra formulering för ett öppet och fritt klimat att debattera frågan. Vilket underlag är det som de efterlyser, är det ett underlag som skall södja SSFs på förhand beslutade uppfattning i frågan?

    Som jag uppfattar frågan är det en diskussion om ersättning till funktionärer som engageras av andra klubbar än hemmaklubben. Vi har ett fåtal Seglingsledare och Tävlingsledare som engageras utanför klubben, men däremot engageras domarna till större delen av andra klubbar än sin egen klubb.

    Jobbar man i sin egen klubb känns det konstigt att ta betalt. Andra klubbar borde få betala när de engagerar andra klubbars funktionärer, inte minst för att det i så fall gör klubbarna mer intresserade av att skaffa egna domare i klubben för att “slippa kostnaden” för engagera externa domare.

    Reply

    • MA
      Jun 2, 2010 @ 11:59

      Det där med tränares ersätning är en annan fråga. Tränara brukar ju normalt ha sina träningsgrupper under en eller flera säsonger, de är med för att utveckla seglarnas skicklighet som seglare. Deras uppdrag kräver väldigt mycket mer arbete för och efter, de jobbar med individuella träningsplaner och under en regatta skall de ta reda på en massa nyttig information för seglarna, det kan vara ström, vågor, hydrografi och inte minst meteorologi. Under själva racen skall de iaktta, analysera och notera de ovan beskrivna. Seglaren skall sedan få feedback, reparera något som gått sönder, gå på ”toa”, få sin mat och dessutom bli peppade inför nästa start. Före och efter seglingarn har de samlingar där de delger sin grupp om vad som händer eller skall hända, ofta är det unga seglare som studerar och gör detta istället för att steka hamburgare på McDonalds, den ideella insatsen kommer sedan då de har familj och barn som seglar. Jag behöver kanske inte gå in på arbetsbeskrivningen för vad en domare gör, men inte är det i närheten av vad en coch/tränare gör. Arvoderingen för tränare sköts genom den klubb seglaren är medlem i, oftast betalar seglaren en viss årlig träningsavgift, en del har ingen avgift då medlen till tränare tas från intäkter på seglarskolor och dylikt. För mig är domaren en funktionär som valt att göra detta av idella skäl, precis som alla andra funktionärer. Om vi ger arvode till en funktionär, då skall väl alla andra få arvode, och då närmar vi oss snart en utveckling som definitivt inte ger oss fler kappseglingar eller seglare. Det går helt enklet inte ihop för klubben om man inte höjer startavgifterna rejält, vi pratar inte om några hundralappar. En tvådagarsregatta för jollar och med arvoderade funktionärer där vi har ett startfält på kanske 30 båtar hamnar startavgiften på ett par tusen kronor för att täcka löner och sociala avgifter, resekostnadsersättning, logi. Hur skall vi hantera det när vi redan nu gnäller på en startavgift på 600 spänn? OK, ni kanske inte gör mer än ett handfull starter på en säsong, men jolleseglarn gör kanske 20-30 regattor per säsong. De flesta regattor som de gör kräver dessutom logi och långa resor, och vi vet att sponsorer står inte på kö för dessa (oftast unga) seglare, eventuella sponsorpengar går till stora projekt.

      Vi måste värna om den ideella kraften.

      Man kan ju också diskutera varför det fortfarande envisas med att låta domare vara på vattnet, om det bara är regel 42 som skall dömas. Det behövs alltså ingen formell kompetens för att döma regel 42 (otillåten framdrivning), PK kan utse de som de finner lämpliga att döma enligt denna regel. Den liceniserade (röda) domaren kan vara på land, eller rent av hemma (om det är i närheten) och behöver bara finnas på plats då det krävs förhandling i PK.

      Mitt förslag är att man i varje klubb utser en person som i samverkan med distriktets utbildningsansvarige föreslår ett antal kunniga personer som de direkt kan sätta in som funktionärer, samlar ihop dem under en dag, har lite snack, gör ett par prov och sedan är saken klar. Då lovar jag att vi inte har några problem att få funktionärer. Det är sedan SSF:s arrangörskommitté började att byråkratisera detta som vi fick problem. Själv ställer jag gärna upp som funktionär, men jag vägrar att sätta mig på skolbänken för att höra sånt jag redan kan, det är slöseri med tid. SSF måste skapa andra vägar in och göra bedömningar utifrån ett CV samt rekomendationer.

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Jun 2, 2010 @ 16:42

        Du tar upp startavgiften på en jolleregatta. Hur stor del blir kvar till arrangören när jolleklassförbunden krävt in sin del?

        Reply

        • Anders
          Jun 3, 2010 @ 14:48

          Du får det att låta som klassförbundet “pungslår” klubbarna på en avgift. Det är inte korrekt.
          Klassförbunden tar ut en del av avgiften på de kvalseglingar som man genomför. Det är en överenskommelse med arrangören, där båda parter tjänar sin del, säker inkomst för arrangören, många jollar. Arrangörer står i kö för att arrangera dessa ekonomiskt intressanta kvaltävlingar. En mindre, vanlig regatta har inte klassförbunden med att göra, och där går hela avgiften till klubben. Ekonomiskt är småregattorna en mindre god affär, då det är betydligt mindre antal startande jollar, men kostnadsmassan är ungefär densamma. Bara så att ni får en aning om vad det handlar om;

          Optimist två dagars kval: 350 kr varav 90 kr går till klassförbundet (som ägerkvalserien). En vanlig regatta, endagars brukar startavgiften vara c:a 100 kr. Klubben tjänar alltså 5 kr mer per dag/seglare, dessutom har de en betydligt större mänd seglare. Det är attraktivt att arrangera kvalseglingar, klubbarna står i kö för att få arrangera dem!

          Reply

      • fnutt
        Jun 2, 2010 @ 21:48

        B.1.3.1 Regional seglingsledare (Blå)
        Licens som regional (blå) seglingsledare (RSL) tilldelas den som deltagit i den utbildning som angetts i SSF:s utbildningsplan för blå seglingsledare och vars resultat föreläsaren godkänt.
        Licens kan även tilldelas genom praktik och att man deltagit i ett aktuellt seminarium för kappseglingsfunktionär. Nivån på praktik bedöms av en föreläsare som efter genomförd praktik godkänner om licens till regional seglingsledare (Blå).

        Licens kan även tilldelas genom praktik och att man deltagit i ett aktuellt seminarium för kappseglingsfunktionär. Nivån på praktik bedöms av en föreläsare som efter genomförd praktik godkänner om licens till regional seglingsledare (Blå).

        Reply

        • Anders
          Jun 3, 2010 @ 14:52

          Det var nog inte blå licens vi diskuterade, det var på den röda nivån. Vi har på annan plats läst att de enda arrangemang som kräver licensierade (Röda) funktionärer är till KLM, SM, JSM, kval till internationella mästerskap, JNoN och NM. Kanske glömde jag någon?

          Reply

          • fnutt
            Jun 3, 2010 @ 16:41

            Men för att får röd måste du ju ha Blå… sen är det bara en endagars kurs (för Seglingsledare) på vanligtvis icke seglingssäsong. Så sidospår fanns ju tydligen.

            DM kräver oxå samt att vissa distrikt står det väl?

  30. Ola Lilja
    Jun 1, 2010 @ 21:11

    Som jag känner det så är vi farligt ute med den förslagna vägen. Jag har hört denna diskussionen i flera år nu. Färre mästerskap, färre klubbar som ska få arrangera tävlingar. Färre personer som ska få inneha de “tunga” posterna när det arrangeras tävlingar. Noterade det i ett av svaren ovan: “-Jag önskar att vi hade fler personer som MA som ställer upp för att de tycker det är kul.Och det finns många poster som dessa duktiga funktionärer kan besätta”.
    Men varför ska man inte kunna vara seglingsledare eller tävlingsledare på stora internationella tävlingar för att man “tycker det är kul”? Jag tror Peter Gustafsson ovan är inne på något viktigare: Det handlar om hur man presenterar och säljer in rollerna. Om vi börjar avlöna en överklass inom funktionärskadern, hur ska vi få övriga att ställa upp då? Någon kommer då givetvis att invända att det fungerade ju jättebra i Malmö, när vi hade Luis Vuitton Cup i Sverige. Då hade vi ett gäng som tjänade multum som avlönade funktionärer, och övriga som fick komma med på nåder som volontärer. Men detta var ett minne för livet. Förmodligen enda gången under vår livstid som en sådan segling kommer hit. det är klart som tusan att folk ställer upp oavlönat, och lägger tre veckors semester på det. Men det är ju inte den situationen som råder hemma i vilken, när hemmaklubben får arrangera ett SM. Hur motivera medlemmar att att ställa upp, att lägga tid i kanske ett år i förväg på möten och förberedelser, att lägga större delen av sin semester på själva tävlingen, och sen inte få någon ersättning, men så flygs Jetsettet in. De avlönade stjärnorna. De som bestämmer.
    Jag vet, jag spetsar till det ordentligt, men lite allvar finns det.
    Jag är rädd för att det kommer att bli ett snabbt sätt att tappa funktionärer på.
    Om vi tappar klubbar som vill, eller får, arrangera, så tappar vi på sikt klubbar som ser seglingen som en sport. Var hittar vi då de som ska vara kommande funktionärer?
    Var hittar vi då våra blivande seglare. Och då menar jag tävlingsseglare?
    Sverige är ett litet land. Seglingen är, ännu så länge, en liten sport. Iallafall vad gäller mediabevakning och sponsorintäkter.
    Jag tycker att vi är på rätt väg vad gäller det arbete som lagts ner i flera år med att ha en bra utbildning för seglings- tävlingsledare och domare. Detta är för mig en förutsättning för att man ska kunna komma till vilken segling som helst i Sverige, och veta att man tävlar på samma villkor.
    Men jag gillar inte när det blir för mycket politik och status inom vår sport. Och det känns som om detta förslaget skulle kunna vara ytterligare ett steg mot det.

    Det är förresten kul att vara funktionär. Och man utvecklas som seglare genom att vara det lite då och då.

    Reply

    • Leino
      Jun 1, 2010 @ 21:48

      Håller med så långt att inte bara vissa ska ha betalt. Ska domarna ha det så ska alla ha det.
      Riktigt löjligt blir det just när stora dyyra projekt som Luis Vitton Cup inte vill betala något till funktionärer. Denna jättecirkus om någon måtte väl ha råd att betala för sig??? Om inte borde de lagt ner för länge sen!

      Reply

    • Leino
      Jun 1, 2010 @ 21:51

      Visst är det kul o lärorikt att vara funktionär men likväl så innebär det för det mesta att man får avstå eget seglande.

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Jun 1, 2010 @ 22:26

      Håller med om att det är kul att arrangera regattor. Det är kul när seglarna kommer fram och har gillat racet vi gjorde för dem. Feed backen vi fick efter MSS-Cup i år var bara härligt att ta emot.

      Kraven från seglarnas förbund på de större mästerskapen gör däremot att det räcker inte med att det är kul att vara med. Inte i positionerna Tävlingsledare, seglingsledare, mätchef, jury ordförande. Jag räknar tex med att jag kommer att ha fått ta ut ca 100 arbetstimmar som flexledigt och semester för möten med Malmö stad, förbundsträffar, sponsorträffar etc. i samband med sommarens J-24 VM i Malmö. Det gör i alla fall inte jag fler gånger utan ersättning. Kvällstid är ok för mig men arbetstid i sån omfattning är inte ok utan ersättning eller arvode.
      Det accepteras för övrigt inte hemma. Semester är familjens tid.

      Reply

    • MiniMe
      Jun 3, 2010 @ 20:01

      tyvärr räcker inte det att sätt ut en annons på blur och då slåss folk om de många vaknta platser.
      Nej, betalning kommer inte behövas men när det är så att ett fåtal personer får dra det stora lasset ser det annorlunda ut. När de har tröttnat vad har vi då?

      Reply

  31. Greven
    Jun 2, 2010 @ 08:19

    Personligen tror jag att denna fråga är driven av ett antal halvproffs som vill tjänà sig en hacka, och det ät väl OK om de öppet talar om det. Av inläggen kan vi konstatera att de arrangemang som det hanlar om är relativt sett få. Det finns inget som hindrar dessa funktionärer att ts betalt i dagsläget, frågan gäller således om SSF reglemente skrivs om så att det blir “obligatoriska ersättningsnivåer”!

    Reply

  32. Peter Gustafsson
    Jun 3, 2010 @ 20:15

    Nej, MiniMe. En annons för ett år sedan räcker inte. Inte för er. Inte för någon. Någonstans.

    Har ni en plan för hur ni rekryterar och behåller folk? Läs själv http://www.svensksegling.se/Avdforbatteknik/SRS/Organisation/ och ställ dig frågan om det är skrivet för att göra folk intresserade av att arbeta med de här frågorna?

    Menar SSF allvar med rekryteringsfrågorna, så syns det i alla fall inte utåt.

    Reply

    • fnutt
      Jun 3, 2010 @ 23:21

      En liten kommentar. Det är INTE SSF som rekryterar funktionärer till klubbarna. Det måste klubbarna göra men SSF kan tillhandahålla utbilningsresurerna.
      När det är rekrytering till kommitteér i SSF är det naturligtvis SSF som skall rekrytera.

      Reply

      • MA
        Jun 4, 2010 @ 11:21

        Det är distriktseglarförbunden som håller i kursverksamheten, inte SSF.

        Reply

        • Fnutt
          Jun 4, 2010 @ 13:27

          Det är väl både och …. Men rekryteringen sker väl i klubbarna oavsett vem som håller kursverksamheten….

          Reply

    • MiniMe
      Jun 4, 2010 @ 00:23

      det finns 1000 förklaringar för att ursäkta att man inte är aktivt men bara ett sätt att visa att man menar allvar.

      Jag är fullt medveten att informationbiten är viktigt. Presentationen av SRS-organisationen är för övrigt inte längre aktuellt och borde uppdateras. Har man dock en slimmat organisation måste man hård prioritera. Just nu är det att seglare kan segla SRS…

      Jag tycker fortfarande att de flesta seglare borde engagera sig mer än de gör. Om vi kan dela på uppgifterna är det inte så stor belastning för alla och priserna kan hållas låga. Helt enklet om det finns för få som vill jobba ideellt så behöver köpas in tjänsterna som behövs och troligen blir det inte billigare. Alternativ är att lägga ner.

      Reply

  33. Greven
    Jun 3, 2010 @ 23:57

    Fnutten,

    på vilket sätt skiljer det sig på att vara blå seglingsledare eller röd? Har man andra flaggor, andra tutor, andra regler? Nej självklart inte! Lär man sig mindre saker på blå nivå, verkar ju inte logiskt. Kan se det framför mig, “- Nu skall vi bara lära oss och lägga en halv bana och en halv startlinje, sedan skall vi lära oss hälften av reglerna”! Varför skall vi krångla till det så förbaskat?

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Jan 29, 2011 @ 12:41

    De senaste månadernas heta debatt om domare ska särbehandlas och erhålla ersättning trots att många andra funktionärer förväntas ställa upp på helt frivillig basis har nu lett till att Svenska Seglarförbundet yttrat sig i frågan.

    I texten “Glädje drivkraften” finns mer information.

    Reply

  35. Horst
    Jan 30, 2011 @ 14:03

    A lot of words, but still the same

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.