Skip to content

43 Comments

  1. Stefan P
    Aug 9, 2010 @ 12:34

    Grattis till beslutet att byta till J/111 hoppas att du inte blir besviken.

    Reply

  2. Mattias Allroth
    Aug 9, 2010 @ 14:23

    Det var som attans, redan byte ?
    Hoppas att det blir en grym båt nästa du sitter i bara :)

    Reply

  3. Mattias Heiding
    Aug 9, 2010 @ 14:28

    Jag behöver väl inte skriva vad jag vill att du skall köpa….välkommen till StSS !!

    Reply

  4. Peter A
    Aug 9, 2010 @ 16:04

    Du kan inte tänka dig en snabb NF i inbyte?

    Reply

  5. Carl fjällman
    Aug 9, 2010 @ 16:24

    Kul att det blir en J/111, så den är inte för extrem trotts allt ;).

    /C

    Reply

  6. Clifford
    Aug 9, 2010 @ 20:06

    Fin presentation! Blur blir inte svårsåld.

    Reply

  7. F424
    Aug 9, 2010 @ 21:26

    Kul!
    Lycka till i den nya fräcka lådan:-)

    Reply

  8. Hans
    Aug 9, 2010 @ 23:29

    Synd att det inte blev en nordisk båt.
    Är det för sent att be dig titta på vad som finns i vår närhet?

    Varför ska det alltid var grönare på andra sidan staketet.
    Inget ont sagt om J 111, den är skitfräck, men för segelsporten i norden hade det kanske varit bättre om du som förebild/idol valt en nordisk båtmodell.

    Reply

    • Mattias
      Aug 10, 2010 @ 08:48

      Nu blev jag nyfiken. Hans, vad tycker du Peter skulle titta på för nordiska båtar?

      Reply

      • Tobbe
        Aug 10, 2010 @ 08:56

        X-båt kanske?
        (X-yachts är väl Danskt om jag inte har helt fel …)

        Reply

      • Janne E.
        Aug 10, 2010 @ 08:59

        Det finns ju danska båtar som kryssar rätt hyfsat…

        Reply

      • Mattias
        Aug 10, 2010 @ 10:08

        X-yachts gör ju bara fler och fler cruiser båtar – blir snart danska svaret på Najad eller HR. Då skulle det vara X35 eller X41?

        Fler konkreta bud?

        Reply

        • Joakim
          Aug 10, 2010 @ 10:20

          Finn Flyer 34/36 och Arcona 340

          Reply

        • Patrick L
          Aug 10, 2010 @ 10:48

          En HP kanske…

          Reply

          • Pelle P
            Aug 10, 2010 @ 12:48

            Farr 30??!!

          • Patrick L
            Aug 10, 2010 @ 13:35

            Det var du som sade det… :-) En F30 kan man ju f.ö ha vid sidan om både en J/111 och en X om man vill… Men jag gissar att Hans syftade mer på en HP1030 än på en X-yachts när han propagerade för en “Nordisk” båt. Jag tror dock inte att Peter behöver särskilt mycket input till sina båtval. De verkar rätt så väl genomtänkta ändå.

    • Patrik
      Aug 10, 2010 @ 11:21

      Finns många skojiga båtar, men få som lämpar sig för shorthandsegling det vet de som försökt segla spinnaker i lite mer vind på 2 pers. men det går ju alltid att göra om sin båt till Gennakerbåt.

      Reply

  9. Leif
    Aug 10, 2010 @ 08:55

    Lite för tidigt Peter. Jag har haft funderingar på att byta upp mig från Novan men det blir nog inte än på något år. Där emot kan varmt rekomendera en köpare att köpa båt av dig. Den dokumentation och det tänk om båtens förutsättningar som jag fick vid köpet av Novan (och supporten efteråt) har varit helt superb.
    Lycka till med nya båten!

    Reply

  10. Robban
    Aug 10, 2010 @ 10:25

    Jättefin båt, men innan man vet priset är den ju ganska ointressant…

    Reply

  11. Stefan P
    Aug 10, 2010 @ 10:34

    Priset får man säkert reda på om man är seriös spekulant och frågar. Det är kul att Peter satsar och köper en båt som känns rätt. Ser inte någon anledning till varför det måste vara en nordisk båt. Jag som gamal X-fantast kan bara hålla med Mattias X-yachts har vuxit upp med sina ägare och går nu mot mer och mer komfortsegling. Jag tycker det är synd att de lämnar det koncept som gjort dem framgångsrika men det finns säker massor skäl till detta. Visst är Arcona 340 fin och det finns några båtar från Balkan som söker sig in i det öppna marknadsfönstret. Nu verkar det som Peter söker lite annan sort av båt och då får man titta utanför Norden och kanske främst väster och söder ut. Från USA, Australien och Sydafrika kommer en gäng fräcka båtar i 40 – storleken. Kanske inte riktigt min typ av båt men jag är ju bara en bräckvattenseglare låååångt från de stora vågorna och hårda vinden.

    Reply

  12. Fredrik
    Aug 10, 2010 @ 15:16

    Eller varför inte en Drake? Man verkar inte slita ut sig i onödan i den klassen. Läste precis på Gold Cup sidan att:
    “Lay day…no racing today. Sailors stay ashore today in order to regain strength for the last days of racing.”

    Efter 2 race! Det är humor.

    Reply

  13. Swe772
    Aug 10, 2010 @ 19:49

    Grattis Peter. Helrätt val. Ska nog funka kanon shorthand oxså.

    Reply

  14. Johan O
    Aug 12, 2010 @ 10:08

    Marknadsvärdet på BLUR.se är enormt idag då Peter skött bloggandet utmärkt och intressant. Artiklar som samlats upp och skapats av Peter själv.

    Vi får hoppas att J Boats insett detta marknadsvärde och gett dig ett bra pris på nya båten, vore jag ägare till Arcona eller X-yachts osv. skulle jag lätt låna ut en båt till dig i 2-3 år inkl ny komplett segelgarderob och byta båtmodell allt eftersom nya sweeta båtar lanseras. Bättre marknadsföring går inte att få när seglare påverkar andra seglare. Jag är förvånad att dessa varv inte satt upp öppna communitys eller bloggar.

    Synd att J Boats i Sverige inte finns, smashläge för att få nya kunder!

    Reply

    • HenrikA
      Aug 12, 2010 @ 11:06

      Peter kanske blir J-Boats representant i Sverige ; ) fast man kanske inte skall jobba med sitt största intresse…

      Reply

  15. Jörgen
    Aug 12, 2010 @ 12:39

    De ska bli jätte roligt att följa en 111a, grattis Peter!

    -Kanske fel forum för min reflektion, men att kika på segladtid på dina shorthandedkryssben verkar 109an också vara en bra semester båt!

    Familjen tröttnar ofta när det skall kryssas en hel dag, och pappan får surt starta motorn för att komma fram innan hamnen är full… Kryssegenskaperna tycker jag är viktiga semesterseglings-egenskaper då det oftast på resten av bogarna går tillräckligt fort för familjen.

    Men med din erfarenhet Peter och andra 109 ägare, -sjunker snobblinjerna snabbt under vattnet och båten känns frusterande tung när man semesterpackar en 109a? Eller verkan den tåla aktersnurra, vindunkar, leksaker och allt annat som skall med? :-)

    Vi har idag en X99a där dom tre linjerna lätt blir två under semestern…

    Reply

    • Torgeir
      Aug 13, 2010 @ 23:30

      Jeg har ikke studert hva som skjer med snobblinjene, men det har aldri vært frustrende seile J/109, hverken på semester eller regatta. “Konkurrentene” du møter under semesterseiling er jo også fylt opp med dunker og leksaker, så du får likevel gleden av å seile fra dem.

      Reply

  16. Jakob
    Aug 12, 2010 @ 19:02

    Fasen vad fett! Men du följer inte riktigt trefotsregeln med en 111 :)

    Reply

  17. Jonas K
    Aug 12, 2010 @ 21:39

    J109 Blur, – Finnes värmare monterad ?

    Reply

  18. Anders B
    Aug 13, 2010 @ 08:57

    Nu hoppas jag bara att du får båten såld snart så att det blir kul att öppna den här siten igen!

    Reply

    • Patrik
      Aug 13, 2010 @ 11:18

      Skrollar du ner är det nytt material varje dag :-)

      Reply

      • Anders B
        Aug 13, 2010 @ 15:02

        Tack för tipset :-)

        Reply

  19. Peter A
    Aug 17, 2010 @ 08:32

    Att detta innlägg inte längre ligger överst på sidan…ska vi tolka det som om båten är såld?

    Grattis i så fall, till både säljare och köpare.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2010 @ 10:49

      Den är inte såld riktigt ännu.

      Det finns en del seriösa intressenter, men det är mycket som skall klicka. Av någon anledning vill ingen bli sittande med flera båtar :-)

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    Aug 28, 2010 @ 22:28

    Ni behöver inte söka på “nya ägaren till Blur” riktigt ännu…

    Den är fortfarande till salu, och jag är så klart sugen på att komma till skott innan den åker upp för vintern. Blir den inte såld så kör vi ett år till, vilket inte alls känns fel nu när vi har ordning på allt.

    Reply

  21. Julklappstips 2010 | BLUR
    Dec 15, 2010 @ 08:31

    […] varför inte en J/109? Har hört att det finns en snabb till […]

    Reply

  22. What’s Up v42 | BLUR
    Oct 17, 2011 @ 10:15

    […] finns en First 30 och First 35 hos KVD. Skall bli spännande att se vad de går för. Sedan är ju J/109 Blur fortfarande till salu om någon är […]

    Reply

  23. J/111 Piranha | test sail | BLUR
    Nov 14, 2011 @ 08:37

    […] The J/109 is a wonderful mix of cruising and racing, and we’ve done very well on the race course. I’d happily sail it for many years to come. That said, it’s very much for sale. […]

    Reply

  24. J/108 på Båtmässan | BLUR
    Feb 12, 2012 @ 22:31

    […] det. Det är egentligen ej J/109 som man modifierat (ni som vill veta hur vår J/109 ser ut inuti kan kolla här). Ljusare inredning känns helt ok. När jag köpte min så var vita skott otänkbart i vår del av […]

    Reply

  25. Rolf Rutensköld
    Jul 29, 2013 @ 13:59

    Finns någon J109 eller J105 till salu i Sverige

    Reply

    • Anders
      Jul 29, 2013 @ 23:15

      Allt är till salu för rätt pris! Jag har en riktigt fräsch J/105 från 2005 med extra allt, intressant? Mail anders.frisk@novusconsulting.se

      Reply

    • Anders
      Sep 12, 2014 @ 11:40

      J-109 Blur2(Eller vad den nu heter just nu) är till salu nu om du fortfarande är intresserad.

      Reply

  26. J/109 Blur² till salu igen... - BLUR
    Oct 6, 2014 @ 16:20

    […] han gamla J/109 Blur i inbyte. Så nu är den till salu igen – ganska mycket billigare än förra gången. Dessutom har det tillkommit värmare, plotter och en del […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.