Göteborg Offshore Race 2010

gor10-14.jpg
Årets Göteborg Offshore Race blev ett kanonskönt race med bästa tänkbara väder och en varierande och utslagsgivande bana. Tyvärr var det få deltagare, och många som hoppade av i sista stund.

gor10-1.jpg
Taktiksnack före start. Förutom det vanliga gänget hade vi med oss Jonas Grandér på stor. Jonas har ju J/109 Matador i Stockholm, och har haft med sig några av mina gubbar på Sandhamn Race Week och Gotland Runt. Kul att kunna köra race på varandras båtar.

Starten gick utanför Långedrag i 5-7 m/s från SO, som sedan skulle avta under dagen. Det skulle också komma ett par rejäla vrid frampå kvällen som det gällde att ha koll på.

Kort spinnakergång mot första märket, där vi inte lyckades riktigt. men vi var ändå med och hade hyfsad kontakt framåt. IRC-båtarna Royal Blue och JV 41 Inschallah IV rullade såklart i väg, så där skulle det bara bli en kamp mot klockan.

gor_blur_from_aero-1.jpg
Efter rundning var det sträckbog ut till Måvholmsbåden. Vi började med fock, men satte ganska snabbt vår lite mindre reachinggennaker och kom ifatt de andra båtarna. Det var så klart omöjligt att komma om Elan 410 Alice med en hårt bevakande Fredrik Åstrand till rors. Foto: Mattias Nordin (Mumm 36 Aero).

gor10-2.jpg

gor_blur_from_aero-2.jpg
Foto: Mattias Nordin.

gor10-3.jpg
Efter en bidevind var det dags för rundning av Trubaduren. Bavaria 38 Draklunne före IMX-40 Blues och Alice.

gor10-4.jpg
David på fördäck gjorde ett gediget jobb som vanligt.

Vi valde att segla lite högre för att hålla fart i sjön och i jakt på mer ström längre ut i havet. Det visade sig också att det stod lite mer vind, så vi kunde långsamt segla om Mumm 36 Aero och ikapp 40-fotarna. Dock ville vi inte spika hörnet, så på ett bra skift gippade vi tillbaka österut och gick då förbi Draklunne och ikapp Blues, Alice och Manix2 som skulle bli våra följeslagare varvet runt.

Här hade vi också lite tur för när vi kom närmare Marstrand var det högern som gick bäst. Och när det vred emot så blev både Draklunne och First 40 La Veuve Noir efter när de fick läns in till Hätteberget.

gor_blur_from_aero-3.jpg
Vi har fått bra fason på undanvindstrimmet med den nya North-gennakern och stagseglet som vi lärt oss att trimma. Foto: Mattias Nordin.

gor10-5.jpg
Kanonskönt väder.

gor10-6.jpg
Blues med Lars Idmyr till rors.

Efter rundningen av Hätteberget körde de flesta (utom Draklunne?) rhumbline mot Skagen. Ett första litet motvrid förebådade det 180-gradersvrid till NV som de flesta prognoser hade lovat. Några hade det vid 17:00 andra mycket senare på natten. Men redan efter någon timme kom det, och alla kunde slå mot Skagen. De sydligaste båtarna med Inschallah och manix 2 hade nog lite mindre motström, för de gled iväg bäst. Men Blues och Allice gick så klart också fort när vi kunde släppa lite på skoten.

Vi försökte få koll på ställningen vid Skagen för att välja rätt taktik på nästa ben:

Blur 1.30 11.05.25 (korr)
Manixen 1.34 +12.40
Blues 1.38 +23.17
Madame Blå 1.32 +31.12
Draklunne 1.31 +32.20
Alice 1.38 +33.21
Aero 1.36 +57.57
First 40 +1.06.15

gor10-7.jpg
Solnedgång med jagande båtar. Jag tror att det är Aero, Draklunne och First 40.7 Madam blå. Sedan kommer shorthandedklassen in för rundning utanför Skagen.

gor10-8.jpg
Helt fantastisk natt. Varmt (jag körde i shorts till 01:00), mareld och helt stjärnklart. Och massor av stjärnfall. Jag tror någon ombord räknade till 50 stycken.

gor10-10.jpg
Pelle Pedersen som kör taktik håller koll på konkurrenterna med sin lilla pejlkompass. Otroligt nyttigt att jobba hårt för att hänga med snabbare båtar.

gor_blur-sunset-1.jpg
Blur i solnedgången. Foto: Adrian Gerstädt (Elan 410 Alice).

gor10_chart1.jpg
Vi trodde på nordgående ström på bägge sidor om Läsö, så vi ville gärna komma ner norr om ön i stället för att ta oss till svenska sidan. Det fanns också ett par vädermodeller som visade på att det skulle vrida förbi nord och kanske tillochmed lite NNO, och då var det ju också rätt att gå höger.

Men vi ville inte släppa Manix2 eftersom de var den båt som låg närmast på korrigerat. Vi trodde vi skulle kunna hålla Alice & Blues rent fartmässigt i den lätta vinden, men det skulle vara farligt att släppa iväg Manix2 på några äventyr. Så det blev en nervös kombination av att hålla höger, hamna i fas med skiften och gå in och få koll på Manix2. När det var som mörkast var vi nära att tappa bort henne ett par gånger.

Sedan hade vi tur att nästan ingen annan båt drog höger. Det var bara La Veuve Noir som var höger om oss på sista gippen in mot Läsö.

Vi jobbade på bra hela natten, med bra rotation på både rorsman och trimmer för att hålla fullt fokus. Och när det ljusnade så hade vi alla bakom oss.

gor10_matsedel.jpg

gor10-11.jpg

gor10-12.jpg

gor10-13.jpg

gor10-15.jpg
La Veuve Noir i soluppgången. De var de som gjorde det största klippet norr om Läsö, och prickade också sista gippen bra. Vi gick lite för lång söderut, men fick bra skärning in mot märket.

De var 100 meter före vid boj #4 (söder om Fladen) och vi hade kanske 10 minuter till godo på Blues, Alice & Manixen,

gor10_chart2.jpg
Efter rundningen så blev det 30 distans kryss norrut i 5-6 m/s. Trots att vi var långt före på korrigerad tid, så hade det ju varit extra kul att vara före de större båtarna på scratch. Så fullt häng och lätt bevakning. La Veuve Noir tågade förstås iväg.

Vi trodde på ett vänstervrid (som kom lite senare än vad vi trodde) så vi försökte hitta balans mellan detta, strömmen och samtidigt ha koll på de andra… Kul segling trots att vi nu var ganska trötta. Och helt sjukt att vi lyckades hålla dem bakom oss… Men med superbra fart och koll på skiften så gick det uppenbarligen.

gor10-16.jpg
Vid trubaduren var vi ett par 100 meter före de andra tre. Och när det blev halvvind så gick framförallt Alice mycket fort. Vi hade sedan tur när de försökte sätta spinnaker utan att lyckas då det var alldeles för brant. De tappade 100 meter och då kändes det som vi skulle kunna hålla undan. Och så bråkade de ju ganska bra med varandra…

gor10-17.jpg
Målgången blev supertajt. 27 timmars segling med närkontakt nästan hela vägen. Och så skiljer det bara sekunder i mål.

Men på korrigerat så vann vi både SRS och IRC med över en timme. Vi hade superbra undanvindsfart i den lätta vinden, gjorde bra vägval (tack Pelle) och körde 100% hela varvet runt. Lite samma känsla som på Skagen Race i våras. Och det är otroligt kul med en duktig besättning som kör fullt dygnet runt.

SRS
1 Blur J109 1,3 35.00.30 (korr)
2 Manix 2 Finn Flyer 36 1,35 36.21.48 +1.21.18
3 Draklunne Bavaria 38 Match 1,31 36.58.47 +1.58.17
4 La Veuve Noir First 40 1,4 37.07.44 +2.07.14
5 BlueS IMX 40 1,38 37.10.05 +2.09.35
6 Alice Elan 410 1,38 37.10.12 +2.09.42
7 Aero Mumm 36 1,36 38.26.25 +3.25.55
8 Madame Blå First 40,7 1,32 38.39.21 +3.38.51

IRC
1 Blur J109 1,041 28.02.01 (korr)
2 Royal Blue Maxi 1,45 29.15.21 +1.13.20
3 Inschallah IV JV 41 1,169 30.30.09 +2.28.08

Shorthanded
1 Lady Godiva Dominant 105 1,25 37.35.39 (korr)
2 Finess Dufour 40P 1,31 38.11.18 +35.39
3 Dolores X-332 Sport 1,26 38.12.47 +37.08
4 Elusive First 35 1,32 40.56.38 +3.20.59

De som orkade avslutade med en trevlig middag på Seglarkrogen i Långedrag. Tyvärr hade GKSS (återigen) strulat till det med resultaten, och vi fick inget pris för SRS-segern trots double-scoring och övertydlig anmälan från oss. Kompromissen blev en rättad resultatlista men inga priser. Vilket var ok med mig, eftersom det ändå inte fanns några vandringspriser.

I ett separat inlägg skall jag försöka samla mina tankar kring varför det är så svårt att få till ett vettigt Offshore Race.

För det är ju synd att man inte kan locka fler? Och när några av Sveriges mest ambitiösa offshore-kappseglare (First 40 Teknova och Arcona 430 UK Syversen) ligger kvar i hamnen när det enda offshore-racet på västkusten körs, så är det något som är allvarligt fel!