Svenskar i Round Britain and Ireland
Idag startar Sevenstar Round Britain and Ireland. Ser ut att bli blåsigt som tusan, så RORC har vänt på banan så att det skall bli medvind upp längs ostkusten. Hela banan är 1800 distans och rekordet, som bland andra Leopard är ute efter är 7 dagar och 4 timmar (Artemis IMOCA 60). Foton: Rick Tomlinson
Dels har vi Team Styrbord på First 50. De har ju en blogg så förhoppningsvis hinner de skriva lite. Besättning ombord är
Skeppare: Jonas Sandberg
Navigatör/Rorsman: Mats Hultin
Båtsman/Trim: Jörgen Persson
Fördäck: Mats Ohlsson
Trim: Göran Hellman
Trim: Stefan Danielsson
Trim: Mats Hägglund
Trim: Stein Petter Ski
Trim: Ulf Börjesson
Trim: Peter Westerlund
Sedan har vi tre gubbar på VO70 Groupama.
1. Franck Cammas, skipper
2. Jean-Luc Nélias, navigator
3. Laurent Pagès, watch leader
4. Magnus Woxen, watch leader
5. Charles Caudrelier, trimmer
6. Erwan Israël, trimmer, under 30 years of age
7. Martin Strömberg, trimmer and pitman, under 30 years of age
8. Sébastien Marsset, trimmer and pitman, under 30 years of age
9. Mike Pammenter, bowman, under 30 years of age
10. Martin Krite, bowman, under 30 years of age
11. Yann Riou, media crew
Aug 23, 2010 @ 15:27
Skörade spinnakrar och mastbrott syntes i starten England runt ,det blåser 17 m/s men “Team Styrbord” är i väg ordentlingt.
Aug 23, 2010 @ 19:39
Leopard har brutit så inget rekord där inte.
Aug 23, 2010 @ 19:46
Groupama 70: They’re off!
Scheduled for 1400 hours local time, the start of the Sevenstar Round Britain and Ireland Race took place bang on target. The English punctuality didn’t favour Groupama 70, who were delayed following a collision with another boat whilst still tied to their mooring. Setting off around fifteen minutes late, Franck Cammas and his crew powered away and managed one by one to overtake 25 of their 27 rivals in some rather harsh sailing conditions and a light worthy of Beken of Cowes.
First to cross the start line, ICAP Leopard and Telefonica Azul put on an exceptional display, firing off at 25 knots into the Solent, the sound which separates the Isle of Wight from the mainland. Despite being over 30 foot longer than the VOR 70, ICAP Leopard, with Sam Davies navigating, got irreparably left behind, as did the rest of the fairly assorted fleet.
During this time, the crew of Groupama 70 attempted to quickly hoist their mainsail. Delayed following a failed manoeuvre by a competitor, which damaged the bow of the VOR 70, Franck Cammas could only watch, powerless, as his main rival, Iker Martinez, skipper of Telefonica, took flight. A double Olympic medallist in the Forty Niner, the Spaniard couldn’t have wished for a better start.
It remains to be seen now how the skipper of Groupama 70 will react. Prior to the start, the newcomer to the VOR category had this to say: “We’re here to drive the men and Groupama 70 into a corner, as well as to see how we measure up against an experienced, high performance crew”.
Having racked up a 5-mile deficit from the outset, Cammas had no other choice but to attack. He too tracked making 25 knots of boat speed, creating fabulous plumes of water in his wake, the skipper was clearly ruling Groupama 70 with a rod of iron.
Once across the Solent, the imposed route will call for a series of tack changes under spinnaker. Favouring a more northerly course, Jean-Luc Nélias, Groupama 70’s navigator, was the first to put in a gybe. It’s a manoeuvre which, in the breeze, requires perfect synchronisation. Unfortunately this element may well have been somewhat lacking aboard Celox 40, which lost her mast.
With the wind set to remain very steady, the competitors will continue to traverse the English Channel at pace, zigzagging between the numerous cargo ships picking their way across it. Suffice to say that in these conditions, any minutes spent sleeping will be both rare and precious if they are to keep performing well…
Aug 23, 2010 @ 20:37
Kompletterade med lite bilder från dagens start.
Det var väl precis det här gubbarna längtade tillbaka till?
Aug 23, 2010 @ 23:38
Vem längtar INTE efter det där ?!?!?! Om allt håller så satsar jag mina pengar på Groupama ;-)
Aug 24, 2010 @ 07:51
Jag undrade varför Groupama låg efter? Tydligen hade de skadat båten när de eller någon annan lämnade kajen och fick reparera skador innan de tog upp jakten. Ser idag att tele och Gama valt lite olika rutt på väg norrut.
Aug 28, 2010 @ 09:30
http://www.teamstyrbord.com/
Aug 29, 2010 @ 14:13
Ni kan se en vit lapp på vår styrbords sida det är lagningen efter att en båt tryckte in sitt peke i vår sida då vi låg på moring.
Aug 29, 2010 @ 16:54
Snyggt seglat Martin!
Aug 29, 2010 @ 20:52
Bra seglat, grattis!
Aug 30, 2010 @ 00:10
Härligt Martin! Hoppas vi snart får se dig i en Farr 30 igen då :-)
Aug 30, 2010 @ 17:36
Riktigt skönt att vara tillbaks i Lorient. Det var faktiskt ganska stökigt framme på fördäcket under några dagar så ikväll går vi ut och firar lite tack för stödet
Krite
Sep 5, 2010 @ 21:27
Stort grattis till Team Styrbord!!!
Sep 7, 2010 @ 18:40
Intressant läsning från First 50 Team Styrbord:
Sep 9, 2010 @ 08:08
Jag ska komplettera med lite mer saker som inte hållit måttet.
Rent generellt kan man säga att marin prylar inte tål vatten.
Hela skrovsidan blev brun när GPS antennen från True Heading började rosta.
Sep 9, 2010 @ 08:36
Tack. Superintressant!