Skip to content

30 Comments

  1. Erik Barkefors
    Oct 12, 2010 @ 18:03

    Det låter snabbt i förhållande till storleken. Hur krävande upplevde ni båten att uppnå och behålla farten?

    Reply

  2. Joakim
    Oct 12, 2010 @ 18:35

    Normala “marketing targets”! Men det står åtminstone “flat water + racing mode”. Inte ens Blur gör 4,5kn@40 eller 6,2kn@60 i 6 kn vind.

    Snabbare än tex X-34 i IRC. Kommer nog inte att hända i normala förhållandena.

    Reply

  3. Tweets that mention First 30 | Polar + IRC | BLUR -- Topsy.com
    Oct 12, 2010 @ 22:34

    […] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson and Nathalie ROCHER PIOU, Beneteau. Beneteau said: RT @blursailing: First 30 | Polar + IRC http://bit.ly/9ahxrF […]

    Reply

  4. F424
    Oct 13, 2010 @ 08:33

    …och över 9 knop på halvvind true i 10 m/s piskar väl de flesta 40 fotare;-)

    Reply

  5. Andreas i HP1030
    Oct 13, 2010 @ 10:25

    Nu förstår jag varför du pratar om att HPn är low performance…denna verkar ju blixtsnabb….
    Kul att segla mot den sedan
    Men med denna polar,hur kan den få så lågt mättal?

    Blir roligt med båtar runt 32-36 fot nästa år!

    Reply

  6. Olsson
    Oct 13, 2010 @ 15:53

    Ne, jag har redan analyserat att den blir slö, och som First 27.7, få kontinuerligt sänkt lys varje år tills man inser att den kryssar som en Express

    Dock ser den riktigt snygg ut, så vill ha den ändå! :)

    C

    Reply

    • Pål Herman Sund
      Dec 1, 2010 @ 14:41

      Hehe, jeg seilte 27.7 for noen år siden. Veldig enig i din kommentar :-)

      Reply

  7. Magnus H
    Oct 13, 2010 @ 16:35

    Då det inte fanns några vindinstrument på båten under testseglingen är det lurigt att kommentera polarerna men känslan är att den flyttar på sig riktigt bra.

    I typ 60 TWA pinnade den på väl över 6 kn SOG trots att vinden var lätt vid tillfället.

    Reply

  8. Leif E.
    Oct 13, 2010 @ 17:51

    “Broshyrvikter” är ju ett välbekant fenomen i båtbranschen. När det gäller polarer så är samma fenomen mycket vanligt. Det anges oftast inte om man tagit hänsyn till vindmotstånd, propellermotstånd o.s.v. I detta fall har man dock varit ärlig nog att ange “flat water” men För komma litet närmare sanningen får vi nog vänta tills vi ett ORCi mätbrev föreligger…

    Reply

  9. Le Polari del Beneteau First 30 | Poseidonews
    Oct 15, 2010 @ 19:20

    […] Blur.se ha pubblicato il diagramma polare del Beneteau First […]

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Nov 25, 2010 @ 21:12

    Nu har kappseglingen kommit igång… Kevin Sproul har ju koll, så det är nog ganska bra ordning ombord.

    http://www.garminhamblewinterseries.co.uk/HWSResults.php?Action=Display&SessionCRC=123208331&ClassID=363

    Ancasta (BENETEAU’s american dealer, based on the south coast), entrusted its demonstration boat (introduced at the Southampton boat show) to Kevin Sproul (Ultimate Sails CEO and recognized racer), to participate at the second part of the Garmin Hamble Winter Series.

    Up until now, 6 rounds have been raced and the First 30 proved it’s talent by being a medal-winner 3 times in a row!

    Thanks to his trials on board, Kevin knowledge us with great feedback about the regattas. Besides, he will be with us on the 4th of December at the Nautic de Paris during our 2 meetings to share his feelings.

    But right now to keep you waiting until then, as a preview, an abstract of his experience aboard the First 30.

    “We raced last weekend for the first time (during 2 races in the winter series) and the conditions were perfect, sunny day, 7-12kts of wind. We were racing against J97s, SJ320,J110 etc. I thought we were very competitive against all of the boats and my intuition happened to be good… My general impression is the boat was competitive in the light winds. The boat feels very powerful once it is heeled and the speed is good.”

    Reply

  11. Johan
    Nov 27, 2010 @ 11:58

    Expressen ska nog inte jämföras med First 27.7.
    På Tjörn runt kom första First 27,7 i mål 1 timme 16 minuter efteråt.

    //J

    Reply

    • Hannu
      Nov 27, 2010 @ 12:32

      Kanske inte bara beror på båten, Collis hade nog spöat First 27,7 med ett badkar :)

      Reply

  12. Claes
    Nov 27, 2010 @ 18:36

    kanske utanför protokollet. Men, har idag en Grand Soleil, blir 60 nästa, “slutat” tävla och vill ha mindre båt, eller tycker 30 fot är intressant. Tror First 30 (strykjärns-båtar) behöver en del folk på häcken för att dra ut performance – men, inte möjligt med familjen. Vad väljer man då??

    Reply

    • JIMMY
      Nov 29, 2010 @ 08:52

      Hallberg-Rassy 310

      Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 29, 2010 @ 09:11

      Dehler 29 eller Dehler 32 – båtar där det “klingar” om trissor man borrar ur för logg osv ;-)

      Reply

      • JIMMY
        Nov 29, 2010 @ 14:04

        He he, den var ju oväntad! :)

        Jag blev ändå mest imponerad av HR 310 när jag sprang runt på båtmäsan, fantastiskt fin båt! Alltså om man är ute efter en båt i den storleken för familjen att trivas i och pengar inte är av betydelse…

        Reply

        • Sam V
          Nov 29, 2010 @ 14:30

          Ska man inte tävla, vill ha bekväm men ändå bra segling, och har råd, så är HR 310 definitivt ett bra val. Kolla skrovet bara.. ;-)

          Reply

    • Dagseglare
      Nov 29, 2010 @ 11:28

      En First 31.7 – om det nu inte måste vara sprillans.

      Reply

  13. Claes
    Nov 30, 2010 @ 16:03

    Visst är Dehler 29 ett stabilt kort och en bra avvägning. Men sen upptäcker jag att seglingsnerven gör sig påmind och upptäcker att jag exempelvis sneglar på en Archambault 31 – har någon fysiskt sett/känt på den – är den helt off i ett familjesammanhang (kustsegling).

    Reply

    • Sam V
      Nov 30, 2010 @ 20:36

      Där behövs folk på railen. 31.7:an ett bättre alternativ.

      Reply

      • JIMMY
        Nov 30, 2010 @ 21:32

        Enligt Anders Lewander som seglade A31 på Watski så var hon tillräckligt styv för shorthanded.

        Reply

        • Sam V
          Nov 30, 2010 @ 22:07

          Menar att 31.7:an ändå bör funka bättre. A31:an har bredare akterparti och går rätt illa på högkant. Dessutom är 31:7:an bekvämare inredd. Fast det är ju ingen HR..

          Reply

    • Dagseglare
      Dec 1, 2010 @ 10:14

      Själv är jag nyfiken på Pacer 310 sprint – hoppas kunna kolla upp även den på London-mässan. First 30 skall enligt uppgift finnas utställd. Skall bli kul att jämföra dessa med varandra.

      Reply

      • Sam V
        Dec 1, 2010 @ 11:58

        Samma här, den ser klockren ut. På ritningarna lockar den mer än First 30, Elan 310, Dehler 32 och annat i klassen. Seglaren, har du koll på när den sjösätts? Har mejlat Pacer Yachts utan att ha fått svar. Claes, vill du ha något sportigt kan detta vara ett alternativ om du har tid att vänta.

        Reply

        • Dagseglare
          Dec 1, 2010 @ 14:29

          Nope – vet inget jag heller. varken leveranstid eller pris.
          Men som sagt jag hoppas det finns en repr på plats i januari.

          Reply

  14. Claes
    Dec 1, 2010 @ 14:02

    Tänk vilket trevligt/nyttigt forum det här är – den där Peter ska få en puss ……………

    Reply

  15. Claes
    Dec 1, 2010 @ 14:17

    Pacer 310 ser väldigt fin ut och är säkert “sportig”, men har ett djupgående på 2 m. Seglar 5/6 veckor i ett block, där naturhamnar prioriteras. Dagens aspekter/problem med min Grand Soleil – djup 2.1, bredd 3.8 och över 7ton (liksom ingen pilk, som ankare).

    När jag tittat på Dehler 29, så är det med 1.58 kölen – kompromiss.

    Var har Tarac eller Z31 blivit av?

    Reply

    • Sam V
      Dec 1, 2010 @ 16:13

      Tarac är väl mer tänkt som en dagseglare och passar inte helt din beskrivning. Z 31 tillverkas väl fortfarande och har fällköl, bra där. En annan svensk uddabåt är Hansson 31. Byggdes under några år och någon byggs fortfarande. Vill du bygga själv är den ett alternativ (klassvinnare i Bohusracet i år) alt fanns en beg nyligen. Ganska dyr vill jag minnas.
      Visst är Dehler 29 en fin båt om än kompakt. 31 fot gör stor skillnad rymdmässigt. Eller varför inte kliva upp ett pinnhål till X-332? Finfin seglare, bra utrymmen, livaktig klass.

      Reply

  16. automaty hazardowe
    Jul 2, 2013 @ 23:40

    Excellent post. I was checking constantly this blog and I’m impressed! Very useful info specifically the last part :) I care for such info much. I was looking for this particular information for a long time. Thank you and best of luck.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.